Projekt Camaro: Den fula ankungen

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

formula_calle
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1358
Blev medlem: tis 23 dec 2003, 00:09
Namn: Carl Magnusson
Ort: Göteborg

Inlägg av formula_calle »

2 loud skrev: och kalle ,, med den här fjädringen kör du över berg även med en hel korg ägg i bilen ( och dom e hela efteråt oxå )
Och som vi ser på bilderna blir fickparkering inget större problem, något som det svaga könet som bekant har avsevärda problem med :angle:

Hon behöver inga parkeringsfickor ALLS, vid närmare eftertanke.
-95 Formula - Såld och saknad
-97 T/A WS6 RA Den vita valen
-91 Dodgubishi Stealth ES
vivaladee
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 178
Blev medlem: ons 08 nov 2006, 13:52
Namn: Daniel Eriksson
Ort: Westaros

Inlägg av vivaladee »

Ingen större risk för kantstötta fälgar
Användarens profilbild
ugglemor
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 13 okt 2003, 14:31
Namn: Robin Lindahl

Inlägg av ugglemor »

Ja, man skulle nog ha mest nytta av bilen om man byggde den som Två Högt föreslår. Monstertuck style! Vägarna här uppe påminner mest om sprängda minfält. :eek:

Tackar för länkarna Predator. Ska läsa dem senare i kväll, men nu stundar omdragning av el ute i hallen... tråkigt! :mad:
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
Användarens profilbild
ugglemor
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 13 okt 2003, 14:31
Namn: Robin Lindahl

Inlägg av ugglemor »

Sådärja, elen dragen & länkarna studerade...

Att montera cal-tracs eller bygga egna av den modellen verkar ju rätt. Börjar ha bra kläm på hur tractionbars fungerar nu. Men bladfjädrarna har jag inte riktigt fått grepp om ännu. Finns ju allt från Calvert split mono leaf till original 4 bladigt & fembladigt. Läste någonstans att 4-bladiga är styvare än 5-bladiga. Stämmer detta?

split mono leafs ser ju om inte annat jäkligt häftiga ut... :angle: Har läst runt lite och de varkar ha fått bra respons både från tävlande & gaträcrare...
Bild
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
Användarens profilbild
ugglemor
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 13 okt 2003, 14:31
Namn: Robin Lindahl

Inlägg av ugglemor »

Då satt den i vaggan!

Bild
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
Användarens profilbild
ugglemor
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 13 okt 2003, 14:31
Namn: Robin Lindahl

Inlägg av ugglemor »

Skrapade bort lite underredesmassa & tvättade bort all olja som låg och kladdade. Blästringen skulle nog bli då nästa helg.

Har gjort en enkel skiss på hur jag funderar på att bygga om bakvagnen. Bilden är tagen från lite konstig vinkel så den är lite missvisande.
Nåja, tanken är iaf att jag tillverkar egna ramben som är raka och formade så att jag kan fästa bladfjädern både fram & bak i den. Hjulhusen breddas in till ramen & stötdämapren flyttas till insidan bladfjädern. Detta ger plats till 40cm breda däck om så skulle önskas...

Bild
Senast redigerad av ugglemor den ons 12 sep 2007, 07:51, redigerad totalt 1 gånger.
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
Användarens profilbild
ugglemor
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 13 okt 2003, 14:31
Namn: Robin Lindahl

Inlägg av ugglemor »

Jo nog ska ramen dras ända fram tillsubframen. Ritade dit det på bilden. Ska ner till garaget & börja mäta lite i dag så får vi se hur det slutar...

Precis som du säger tror jag det är klokt att beålla den bakre raka delen av bakramen & baraflytta in den. Och shassienummret fårman se till att det blir kvar. Tanken blir inte så värst mycket smalare. Det var hur som helst någon som slagit hål i ena sidan på den & lagat detta med en stor spackelkaka! :eek:

Har en bekant som jobbar på bilprovningen. Får väl ta & visa honom konstruktionen då den är färdigplanerad & se vad han säger...

Funderar även om man behöver dra något stag mellan ramarna?
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
Användarens profilbild
ugglemor
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 13 okt 2003, 14:31
Namn: Robin Lindahl

Inlägg av ugglemor »

Har varit förbi garaget & tittat lite ordentligare på underredet. Finns bra fästpunkter & ställen att staga upp bilen på så jag Kommer att kunna ha bilen uppvikt i vaggan & modifiera en sida i taget. Stort plus att slippa ligga under bilen & arbeta. Allt jag tänkt verkar genomförbart utan större problem... :)

Som det känns just nu ska jag bara bygga om karossen färdigt & sätta rejäla bussningar runtom. Sedan plockar jag ihop bilen med originaldelarna. Sedan får det bli ett "rullande bygge" som förädlas allt eftersom... :D

Har en diffad 10-bultat axel som följde med bilen. Har inte kolla vilken utväxling som sitter i. Svetsar nog om fästena på den & slänger dit den till att börja med. Då kan man iaf få ner bilen på hjulen. Sedan får vi se om man springer på någon värre axel innan man ska köpa fälgar. Har ju säkerligen något år på mig innan den går att vrida igång... :angle:
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
Användarens profilbild
ugglemor
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 13 okt 2003, 14:31
Namn: Robin Lindahl

Inlägg av ugglemor »

Fredagsnatten gick åt till att blästra & grunda karossen, och bra blev det! Karossen var i mycket bättre skick än jag trott. Bilen är nog 30kg lättare nu. Så fruktansvärt mycket spackel & kladd å fan vet allt vad som det var kletat på denna. Golvnivån i kupén sjönk nog nästan med 1cm! :eek:

Bild

Bild

Bild
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1419
Blev medlem: fre 25 jul 2003, 00:38
Namn: Stefan Lindén #220
Ort: Åtvidaberg

Inlägg av luva »

Vad använde du för grundfärg?
Användarens profilbild
ugglemor
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 13 okt 2003, 14:31
Namn: Robin Lindahl

Inlägg av ugglemor »

Jag använde en grå färg... :angle:

Det är en epoxyprimer. Kan kolla vad den heter exakt om du vill...
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1419
Blev medlem: fre 25 jul 2003, 00:38
Namn: Stefan Lindén #220
Ort: Åtvidaberg

Inlägg av luva »

Ugglemor skrev:Jag använde en grå färg... :angle:

Det är en epoxyprimer. Kan kolla vad den heter exakt om du vill...
Tyckte på den blanka ytan att det såg ut som epoxy men blev osäker eftersom den va grå... min epoxy jag använder är tegelfärgad... :wink: :wink:

Ja tack, märke o färgnummer vill man ju alltid ha så man kan testa själv.
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Hur går det här då? :cool:
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
ugglemor
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 13 okt 2003, 14:31
Namn: Robin Lindahl

Inlägg av ugglemor »

Jodå, det står still som vanligt. Har skaffat fram bakrutan & plockat isär framvagnen. Annars har jag inte gjort något med någon av bilarna. Men har fått motordelar för 14000kr i förrgår, så nu ska dodgen göras klar för uppstart! :eek:
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
Användarens profilbild
ugglemor
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 13 okt 2003, 14:31
Namn: Robin Lindahl

Inlägg av ugglemor »

I helgen har ankungen efter lång väntan fått lite uppmärksamhet! :)

Vi började med med att städa fram ankungen som stod begravd under ett berg av delar från min garagekompis sönderskruvade bil.
Ankungen blev glad av lite friluftsliv & en sightseeing! Här passerar den Holmsvattnet, Västerbottens största turistattraktion bortset från "city by aelven" Umeå förstås... :D
http://www.youtube.com/watch?v=RRtiW45SAUU

Bild

Turen slutade hemma i byn hos mina föräldrar där ankungen ska få tillbringa sommaren. För att börja kapa & svetsa i laddargaraget kommer inte på fråga!

Så nu har jag och min fader några timmar räddade framöver med bilplastikkirurgi framför oss. Vi började taktiskt riktigt med det värsta jobbet, bredda hjulhusen & laga rost. Var väl ingastörre problem att kapa lös den innre hjulhushalvan. Den ska återanvändas "tacotub"-style och en plåtremsa fälls in mellan hjuhushalvorna. Kapade upp så mycket det gick utan att måsta flytta rambenen. Hjulhusen sväljer då utan problem de ca 35cm breda däck jag planerar att klämma in. Självklart måste då även bladfjädrarna och dämparna flyttas.

Bild

Bild

Sedan gick hela dagen i dag åt till att laga rost, och det lär nog räcka några arbetsdagar till. Fick arbeta oss genom 5 lager plåt vid bakre säkerhetsbältesfästet innan rambenet återfanns! Och den som lagat detta senast hade både format plåten dåligt och ej svetsat fast den i ramen. Ca 1 cm mellan ram & plåt. Men nu sitter det en ny fin plåt där. Helsvetsad längst ramen...

Nu vet ni i alla fall att den inte stannat av helt på denna front iaf!
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Inlägg: 1514
Blev medlem: tor 27 maj 2004, 19:29
Namn: Andreas Lejon
Ort: Köping

Inlägg av donleone »

Va härligt att se den här tråden vid liv fortfarande.
/Lejon
Användarens profilbild
ugglemor
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 13 okt 2003, 14:31
Namn: Robin Lindahl

Inlägg av ugglemor »

Ja det går sakta men säkert... den här Laddaren knycker ju allt för mycket tid av mig!

http://www.youtube.com/watch?v=co4W9Qb-Uk8
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1419
Blev medlem: fre 25 jul 2003, 00:38
Namn: Stefan Lindén #220
Ort: Åtvidaberg

Inlägg av luva »

Ugglemor skrev:Ja det går sakta men säkert... den här Laddaren knycker ju allt för mycket tid av mig!

http://www.youtube.com/watch?v=co4W9Qb-Uk8
It's alive!! :eek: :eek: :thumbup:
Kul att höra att du fått fart på Daimlern.
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Ugglemor skrev:...Hjulhusen sväljer då utan problem de ca 35cm breda däck jag planerar att klämma in...
Ska ru ha treförtifemmer på camurkan?



Fett. :eek:
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
ugglemor
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 13 okt 2003, 14:31
Namn: Robin Lindahl

Inlägg av ugglemor »

Luva skrev:It's alive!! :eek: :eek: :thumbup:
Kul att höra att du fått fart på Daimlern.
Tackar! Gissa om vuxenblöjanvar fylld innan man kört in kammen... :D
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
Användarens profilbild
ugglemor
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 13 okt 2003, 14:31
Namn: Robin Lindahl

Inlägg av ugglemor »

Anders > 1G skrev:Ska ru ha treförtifemmer på camurkan?

Fett. :eek:
Tanken var så. Har alltid varit svag för 2gen Camaro med feta sulor bak... :cool:
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
Användarens profilbild
ugglemor
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 13 okt 2003, 14:31
Namn: Robin Lindahl

Re: Projekt Camaro: Den fula ankungen

Inlägg av ugglemor »

Välan! Liket lever! :bash:

I dag är en stor dag. I dag är nämligen den dag då jag ska börja om med att skruva i bilarna!

Tyvärr kom jag inte ner till garaget men fick ändå mycket gjort. Först har jag beställt all plåt till Camaron, bakskärmar, bakplåt (inte en sån man har i ugnen), lite skuffplåt, frontplåtarna och nedre halvorna av framakärmarna. Kommer även lite trevligt material till bakvagnen. Coilovers & fyrlink är beställda. Dessa grejor beräknas komma hem i början av april. Helt perfekt.
Under tiden ska jag försöka fixa upp subframen, dörrar & lite smågrejs...

Har även varit & inhandlat "den lille elektrikern" på Jula. Nu ska Dodgens elsystem gås igenom & felsökas. Det mesta verkar vara jordfel. Sånt brukar uppstå då man är för duktig på att ha färg överallt... :oops:
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
Användarens profilbild
azguz
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 3701
Blev medlem: tor 19 jan 2006, 16:42
Namn: Rickard Westling #352
Ort: Gävle

Re: Projekt Camaro: Den fula ankungen

Inlägg av azguz »

Härligt! Era trådar är roliga att följa och man blir på glatt humör! Tackar för det! :angle:
Pontiac trans am 305 TPI 1991(Såld)
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
Användarens profilbild
ugglemor
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 13 okt 2003, 14:31
Namn: Robin Lindahl

Re: Projekt Camaro: Den fula ankungen

Inlägg av ugglemor »

Efter två veckor med influensan så var det nu dags igen!

Har skrapat bort all seg underredesmassa på subframen och gjort två rostlagningar. I morgon bärdet av hem till byn för att svetsa ihop skiten samt försöka fixa resterande rost...

Bild

Bild
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
Användarens profilbild
ugglemor
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 13 okt 2003, 14:31
Namn: Robin Lindahl

Re: Projekt Camaro: Den fula ankungen

Inlägg av ugglemor »

I dag fortsatte rostlagningen. Ordetligt genomrutten i ena fjädertronet. Men efter att kapat & grävt sig igenom en massa gravrost återfanns lite friskt plåt att svetsa i... :smile:

Nu är subframen klar för blästring & pulverlack.

Bild

Bild
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Re: Projekt Camaro: Den fula ankungen

Inlägg av 2 loud »

FA-#**#¤% va skönt och se att även DU är människa *lol* dom där svetsarna hade jag gjort bättre :bash: men jag vet att slutresultatet kommer bli kriminellt bra ( som vanligt *suck* ) KEEP IT UP !!!
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
formula400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1000
Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
Namn: Sven Floman #58

Re: Projekt Camaro: Den fula ankungen

Inlägg av formula400 »

Hej!

Ser fram imot mera bilder!!!

Inte för att jag är någon svets expert men det ser ut som om du haft för lite ström. (kan finnas risk att den enbart laggt sig på ytan istället för att bränna ner i godset?)

//Sven
Användarens profilbild
ugglemor
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 13 okt 2003, 14:31
Namn: Robin Lindahl

Re: Projekt Camaro: Den fula ankungen

Inlägg av ugglemor »

Hehe... jo det ser ut som där en fågel skitit... :eek:

Först började det med att jag hade en gasläcka i svetsen. När den var fixadglömde jag förstås slå på gasen igen & hann ju pröva 100 inställningar & kläcka ur mig 100 svordommar innan det uppdagades...

Men energin var slut fördagen så det blir nog till att slipa ner den där & göra en finare nästa gång... men iofs så smälter den in förträffligt i fabrikssvetsningarna... :grin:
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
Användarens profilbild
fredrick
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 635
Blev medlem: tis 06 jan 2009, 03:23
Namn: Fredrick Johansson
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Projekt Camaro: Den fula ankungen

Inlägg av fredrick »

vad va lättaste sättet att få bort underredsmassan på?
They must find it difficult...
Those who have taken authority as the truth, rather then the truth as the authority
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Re: Projekt Camaro: Den fula ankungen

Inlägg av 2 loud »

låt mig rekommendera mejselhammare och en bred mejsel ..
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Skriv svar