-The Yellow Car- Pontiac Trans Am -86
Moderator: Moderators
- balooo
- Vice ordförande & Guldmedlem
- Inlägg: 3242
- Blev medlem: tor 12 jan 2006, 15:28
- Namn: Patrik Hedström #1
- Region: Södra
- Ort: Höganäs
-The Yellow Car- Pontiac Trans Am -86
Vill visa mitt projekt om min gula Pontiac Trans Am -86.
Jag köpte bilen hösten 2005, men kom ganska snabbt fram till att den var krockad, så vintern gick till att ha den i riktbänk
(det är inte lätt att rikta riktiga amerikanare de är som järnvägsvagnar )
Samtidigt tog jag ut 305an ville ju ha något större.
Sommaren 2006 gick den mesta tiden åt vårt garagebygge (vill ju ha grejorna hemma)
Hösten 2006 börja jag med att renovera en 350 TBI från en skrotad G-20, det blir en utmaning att konvertera
från en förgasarmotor till en TBI men det skall nog gå (får säkert massor med hjälp här:-)
När jag rev ner motorn så jag att cylindrarna var rostskadade, så den blev uppborrad till en 355,
nya kolvar, kolvringar, lager, oljepump, m.m
Skall det sen vara gult så skall det var gult hehe.
Samtidigt passa jag på att renovera fälgarna, vill gärna ha original..
Vintern har gått åt att göra rent fixa lite rost och måla underredet och motorutrymmet
Nu har jag kommit så långt att jag har fått i motorn
Bråkar med att få ihop elen, är inte det enklaste men det går säkert om man inte ger upp (har orginalhärvan från g-20én)
Väntar på karossdelarna från lacken så att man kan börja sätta ihop bilen (tyvärr är det upptaget för min son inte kunde hålla sig på vägen i vintras)
Jag jagar hedders men vad jag har förstått så är det inte så lätt att få tag i dem, gått om plats är det ju ont om.
Kommer att fortsätta att lägga upp bilder och hur det fortlöper men projektet, man hoppas ju att det blir klart i sommar annars så kommer det en sommar till sen…
//Patrik
Jag köpte bilen hösten 2005, men kom ganska snabbt fram till att den var krockad, så vintern gick till att ha den i riktbänk
(det är inte lätt att rikta riktiga amerikanare de är som järnvägsvagnar )
Samtidigt tog jag ut 305an ville ju ha något större.
Sommaren 2006 gick den mesta tiden åt vårt garagebygge (vill ju ha grejorna hemma)
Hösten 2006 börja jag med att renovera en 350 TBI från en skrotad G-20, det blir en utmaning att konvertera
från en förgasarmotor till en TBI men det skall nog gå (får säkert massor med hjälp här:-)
När jag rev ner motorn så jag att cylindrarna var rostskadade, så den blev uppborrad till en 355,
nya kolvar, kolvringar, lager, oljepump, m.m
Skall det sen vara gult så skall det var gult hehe.
Samtidigt passa jag på att renovera fälgarna, vill gärna ha original..
Vintern har gått åt att göra rent fixa lite rost och måla underredet och motorutrymmet
Nu har jag kommit så långt att jag har fått i motorn
Bråkar med att få ihop elen, är inte det enklaste men det går säkert om man inte ger upp (har orginalhärvan från g-20én)
Väntar på karossdelarna från lacken så att man kan börja sätta ihop bilen (tyvärr är det upptaget för min son inte kunde hålla sig på vägen i vintras)
Jag jagar hedders men vad jag har förstått så är det inte så lätt att få tag i dem, gått om plats är det ju ont om.
Kommer att fortsätta att lägga upp bilder och hur det fortlöper men projektet, man hoppas ju att det blir klart i sommar annars så kommer det en sommar till sen…
//Patrik
Senast redigerad av balooo den ons 09 maj 2007, 18:37, redigerad totalt 1 gånger.
Trans AM -86 357 TBI - The Yellow Car
-
- Registrerad
- Inlägg: 926
- Blev medlem: fre 24 mar 2006, 15:31
- Namn: Håkan Nilsson #51
- Ort: Tomelilla (Skåne)
var det inte i senaste Wheels där var repotage om hur man byter till tbi, elller har de kanske High Performance pontiac, iallafall skit fint blir ditt bygg samt extra++++ för ditt "feta" garage!
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: The Yellow Car
Kul med fler från Skåne!Balooo skrev:
Skall det sen vara gult så skall det var gult hehe.
Du har målat blocket invändigt medvetet antar jag? För snabbare returflöde av oljan?
Vad gömmer sig under biltäcket i bakgrunden av första bilden? En röd möjligtvis?
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- luva
- Registrerad
- Inlägg: 1419
- Blev medlem: fre 25 jul 2003, 00:38
- Namn: Stefan Lindén #220
- Ort: Åtvidaberg
Snyyyyggt jobbat.
Lyckan är ett nytt rent garage.
Jag hoppas du skrapade bort all färg från packningsytorna innan du satte ihop motorn.
Annars kommer din gula fina motor snart vara brun o svart all fastbränd olja....
Lyckan är ett nytt rent garage.
Jag hoppas du skrapade bort all färg från packningsytorna innan du satte ihop motorn.
Annars kommer din gula fina motor snart vara brun o svart all fastbränd olja....
Firebird Formula 400 -72
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php? ... 48&start=0
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php? ... 48&start=0
- balooo
- Vice ordförande & Guldmedlem
- Inlägg: 3242
- Blev medlem: tor 12 jan 2006, 15:28
- Namn: Patrik Hedström #1
- Region: Södra
- Ort: Höganäs
Re: The Yellow Car
Jepp! Det är en röd De Tomaso Pantera -72Anders > 1G skrev:Kul med fler från Skåne!Balooo skrev:
Skall det sen vara gult så skall det var gult hehe.
Du har målat blocket invändigt medvetet antar jag? För snabbare returflöde av oljan?
Vad gömmer sig under biltäcket i bakgrunden av första bilden? En röd möjligtvis?
//Patrik
Senast redigerad av balooo den ons 09 maj 2007, 12:34, redigerad totalt 1 gånger.
Trans AM -86 357 TBI - The Yellow Car
- balooo
- Vice ordförande & Guldmedlem
- Inlägg: 3242
- Blev medlem: tor 12 jan 2006, 15:28
- Namn: Patrik Hedström #1
- Region: Södra
- Ort: Höganäs
Garaget är fortfarande nytt men inte lika rent hehe.Luva skrev:Snyyyyggt jobbat.
Lyckan är ett nytt rent garage.
Jag hoppas du skrapade bort all färg från packningsytorna innan du satte ihop motorn.
Annars kommer din gula fina motor snart vara brun o svart all fastbränd olja....
Jepp rent och fint på packningsytorna, vill ju inte ha olja på den fina färgen
//Patrik
Trans AM -86 357 TBI - The Yellow Car
- balooo
- Vice ordförande & Guldmedlem
- Inlägg: 3242
- Blev medlem: tor 12 jan 2006, 15:28
- Namn: Patrik Hedström #1
- Region: Södra
- Ort: Höganäs
Någon som vet hur jag skall para ihop kablarna från motorkablaget vid vänster a-stolpe? (in i kupén) Klabaget är från g-20 så det passar inte i torbedväggen
Har några kablar vid boxen men det skall inte vara några problem (hoppas jag, tror att det är till farthållaren) allt annat är kopplat...
//Patrik
Har några kablar vid boxen men det skall inte vara några problem (hoppas jag, tror att det är till farthållaren) allt annat är kopplat...
//Patrik
Trans AM -86 357 TBI - The Yellow Car
- balooo
- Vice ordförande & Guldmedlem
- Inlägg: 3242
- Blev medlem: tor 12 jan 2006, 15:28
- Namn: Patrik Hedström #1
- Region: Södra
- Ort: Höganäs
Gav inget om elenBalooo skrev:Tack!aasmilyy skrev:var det inte i senaste Wheels där var repotage om hur man byter till tbi, elller har de kanske High Performance pontiac, iallafall skit fint blir ditt bygg samt extra++++ för ditt "feta" garage!
Jag skall leta i de tidningarna
//Patrik
//Patrik
Trans AM -86 357 TBI - The Yellow Car
- hotrodder
- Registrerad
- Inlägg: 283
- Blev medlem: ons 08 mar 2006, 20:44
- Namn: Lars "Julle" olofsson
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Har stoppat i och konverterat flera orginalhärvor både på TBI och TPI insprutningar på äldre motorer och det är egentligen ingar större probs. Har en kalasbra manual om hur man konverterar och kopplar in en orginalhärva till TPI´n (den funkar även på TBI utan större probs) med förklaringar hur man går runt felkoder och plockar bort extra utrustning som luftpump, EGR osv. Du måste ha en del info för annars får du aldrig maskin att funka som den ska men som sagt det går om man får "läsa på" Min manual är tagen från webben och önskar bara jag kunde ge dej infon om vart.Balooo skrev:Gav inget om elenBalooo skrev:Tack!aasmilyy skrev:var det inte i senaste Wheels där var repotage om hur man byter till tbi, elller har de kanske High Performance pontiac, iallafall skit fint blir ditt bygg samt extra++++ för ditt "feta" garage!
Jag skall leta i de tidningarna
//Patrik
//Patrik
Edit: jag har den inte här just nu (ligger i ett garage där jag hokkar upp en Ford -46´a med TPI) Men jag ska rycka hem den och se om det finns en webbadress på den.
-01´a Firebird, en pysbil me sexa å vindrufs i håret.
-69´a Mustang mach 1, 351W me "four on the floor"
-51´a Willys CJ-3 me Volvomaskin å mudders *ler*
-28´a Dodge som är masserad till rod
+ div. annat jänkejunk
-69´a Mustang mach 1, 351W me "four on the floor"
-51´a Willys CJ-3 me Volvomaskin å mudders *ler*
-28´a Dodge som är masserad till rod
+ div. annat jänkejunk
- balooo
- Vice ordförande & Guldmedlem
- Inlägg: 3242
- Blev medlem: tor 12 jan 2006, 15:28
- Namn: Patrik Hedström #1
- Region: Södra
- Ort: Höganäs
Man tackar!Hotrodder skrev:Har stoppat i och konverterat flera orginalhärvor både på TBI och TPI insprutningar på äldre motorer och det är egentligen ingar större probs. Har en kalasbra manual om hur man konverterar och kopplar in en orginalhärva till TPI´n (den funkar även på TBI utan större probs) med förklaringar hur man går runt felkoder och plockar bort extra utrustning som luftpump, EGR osv. Du måste ha en del info för annars får du aldrig maskin att funka som den ska men som sagt det går om man får "läsa på" Min manual är tagen från webben och önskar bara jag kunde ge dej infon om vart.Balooo skrev:Gav inget om elenBalooo skrev:Tack!aasmilyy skrev:var det inte i senaste Wheels där var repotage om hur man byter till tbi, elller har de kanske High Performance pontiac, iallafall skit fint blir ditt bygg samt extra++++ för ditt "feta" garage!
Jag skall leta i de tidningarna
//Patrik
//Patrik
Edit: jag har den inte här just nu (ligger i ett garage där jag hokkar upp en Ford -46´a med TPI) Men jag ska rycka hem den och se om det finns en webbadress på den.
//Patrik
Trans AM -86 357 TBI - The Yellow Car
- balooo
- Vice ordförande & Guldmedlem
- Inlägg: 3242
- Blev medlem: tor 12 jan 2006, 15:28
- Namn: Patrik Hedström #1
- Region: Södra
- Ort: Höganäs
Håller på att skrota ner en g-20 van till så det har inte blivit så mycket trans am men jag har gjort ett eget kopplingsschema på kabelhärvan med hjälpa av g-20 så den skall snart ut ur garaget så jag kan konsentrera mig på gulafaran
Tack för filerna skall fördjupa mig i de...
//Patrik
Tack för filerna skall fördjupa mig i de...
//Patrik
Trans AM -86 357 TBI - The Yellow Car
- balooo
- Vice ordförande & Guldmedlem
- Inlägg: 3242
- Blev medlem: tor 12 jan 2006, 15:28
- Namn: Patrik Hedström #1
- Region: Södra
- Ort: Höganäs
Det är ett par Hedman Hedders2 loud skrev:vad är det för headders du använder ??
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
köpa hos Jannesbildelar i Hasslarp (Skåne)
Trans AM -86 357 TBI - The Yellow Car
- balooo
- Vice ordförande & Guldmedlem
- Inlägg: 3242
- Blev medlem: tor 12 jan 2006, 15:28
- Namn: Patrik Hedström #1
- Region: Södra
- Ort: Höganäs
Hej igen
Det har varit lite lugnt om mitt projekt här ett tag, men det har fortskridit ändå Jag har fått igång motorn men får inte den att gå på tomgång men det kommer nog snart (hoppas jag)
Det gick att att konvertera om en gammal förgasare bil till TBI men det var inte lätt.
Nu skall jag bygga till ett schyst avgassystem tänkte att det skulle gå ut på sidorna istället (slipper man kröken över bakaxeln)
Det kommer snart ut lite bilder oxå...
Det har varit lite lugnt om mitt projekt här ett tag, men det har fortskridit ändå Jag har fått igång motorn men får inte den att gå på tomgång men det kommer nog snart (hoppas jag)
Det gick att att konvertera om en gammal förgasare bil till TBI men det var inte lätt.
Nu skall jag bygga till ett schyst avgassystem tänkte att det skulle gå ut på sidorna istället (slipper man kröken över bakaxeln)
Det kommer snart ut lite bilder oxå...
Trans AM -86 357 TBI - The Yellow Car
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Kolla med Adde här på forumet med sin Gula Fara... Han tjatar ju om att bakvingen är ful, så han vill säkert bli av med sin.
Fräsigt projekt!
Fräsigt projekt!
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- musclegear
- Registrerad
- Inlägg: 145
- Blev medlem: lör 13 sep 2003, 00:28
- Namn: Mikael Åkesson
- Ort: östergötland
- balooo
- Vice ordförande & Guldmedlem
- Inlägg: 3242
- Blev medlem: tor 12 jan 2006, 15:28
- Namn: Patrik Hedström #1
- Region: Södra
- Ort: Höganäs
Gult och svart är bara så snyggt, kul om vi kommer på samma träff någon gång sen hehe. Vet du var man kan hitta en bakvinge? Min är kassadde skrev:vafan nu då, har vi en kopia av gula faran??
vet inte va ripper surrar om, jag har aldrig ägt ngn vinge men jag skulle vilja ha något diskret så småning om.
Trans AM -86 357 TBI - The Yellow Car
Hehe, ja det vore just en snygg synBalooo skrev:Gult och svart är bara så snyggt, kul om vi kommer på samma träff någon gång sen hehe. Vet du var man kan hitta en bakvinge? Min är kassadde skrev:vafan nu då, har vi en kopia av gula faran??
vet inte va ripper surrar om, jag har aldrig ägt ngn vinge men jag skulle vilja ha något diskret så småning om.
kolla med camaroskroten i götet, de har säkert vingar till salu, om inte så leta på blocket, det brukar dyka upp lite då och då.
Mvh Adde
- balooo
- Vice ordförande & Guldmedlem
- Inlägg: 3242
- Blev medlem: tor 12 jan 2006, 15:28
- Namn: Patrik Hedström #1
- Region: Södra
- Ort: Höganäs
Nu har gulingen varit ute och gjort det första lakrissnörena
Det känns så jä... gott efter alla problem som har uppstått på resans gång.
Nu skall jag bara få den att pyttsa in lite soppa innan den startar, den har gjort det innan så jag vet inte vad det är nu... Några förslag?
Det känns så jä... gott efter alla problem som har uppstått på resans gång.
Nu skall jag bara få den att pyttsa in lite soppa innan den startar, den har gjort det innan så jag vet inte vad det är nu... Några förslag?
Trans AM -86 357 TBI - The Yellow Car