Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!
Predator skrev:Men hallå.....
Jag trodde att en projekttråd på ett forum även var till för att ventilera andras åsikter.....
Är det så jobbigt att stå för vad man tycker? Jag skiter stort i att flertalet tycker att jag har en rattlåsbil.... Kan t.o.m bara va kul att småbråka om olikas åsikter....
Om du tar så illa vid dig av "det" ordet så tar jag bort det och ber om ursäkt..... Var inte menat som något negativt, bara en förknippning!
Är det fel att typ 98% av bilarna som har detta är "icke amerikanska"?
Att du vill sticka ut och bygga... italienska? dörrar är naturligtvis din grej och det kommer säkert få stor uppmärksamhet av många.
(stor motor och åka rakt fram...? Har alltid tyckt att det varit minst representerat här! Är väl främst styling och väghållning som gäller! )
Hallå
Visst kan man ventilera åsikter men tyvärr ser inte jag det roliga i att småbråka om olika åsikter.
Lika så "kritik" (som går att läsa mellan raderna) om det ena eller andra vad olika folk tycker om styling eller original tycker inte jag hör hemma i min projekt tråd. Ni som läser här vet ju vad det handlar om, vad jag gillar eftersom jag gör "det" med min bil.
Är öppen för alla tips å råd för att kunna göra mina modifieringar så smidigt som möjligt och på så sätt hjälpa/visa andra "intresserade" hur man kan göra.
Tråden är ju riktigt välbesökt "kul"
Sorry... men ja har sovit lite dåligt i natt då jag vaknat ett flertal gånger med funderingar på gångjärn
Jag hoppas att jag inte skrämmer bort några att inte våga skriva här nu.
2 loud skrev:varför inte ta en grundlig titt på orginalet ?? dvs lamborgini ,, gisses jag skulle aldrig lägga ner så mycket energi på nått som man måste stå still för att "glassa" med ,,, men du kolla framför allt med bilprovningens tekniska avd så dom inte lägger käppar i hjulen INNAN du börjar kapa
Energin jag lägger ner är en del av intresset att göra saker man ger sig fasen på att det måste gå
Funkar det inte så är det ju förstås lite tråkigare.
Men om/när man lyckats är det värt hur mycket som helst.
Jag förändrar ju inget på bilen för övrigt såklart. Original gångjärnen är ju bara att plocka på om man vill
har börjat vela lite angående lambodörrar på kärran.
Dörrarna är riktigt långa/tunga.... kanske bättre att lägga energin på något annat är ju ganska sällan man kan glassa med dörrarna öppna ..... tål att funderas på.
Pettersson skrev:Kanske ska plasta upp formar till framskärmarna och huven istället... det kanske blir ett mera lagom projekt i vinter.
Någon som är intresserad av ett grundämne av skärmar eller en slät huv i glasfiber?
Varför inte gjuta dörrarna i glasfiber? Och sen bygga lambodörrar av de betydligt lättare glasfiberdörrarna...
Dörrarna väger ju bly som sagt, där finns kilon att hitta.
Jo var lite inne på det tidigare men sen när man funderar på allt med fönsterhissar dörrlås mm så näe för mycket jobb för så lite man kan glassa med att öppna dörrarna tycker jag.... men ja är inte sämre än att jag plötsligt får för mig att fullfölja dörrprojektet när det malt fördigt i skallen
Pettersson skrev:
Varför inte gjuta dörrarna i glasfiber? Och sen bygga lambodörrar av de betydligt lättare glasfiberdörrarna...
Dörrarna väger ju bly som sagt, där finns kilon att hitta.
som sagt stora långa dörrar ,, så länge man inte har en trailerqueen utan har en bil som ska ut i den vilda trafikdjungeln men massa mottrafikanter så är "varför" han inte ska gjuta dörrar i glasfiber extremt enkelt (är jag den enda som tänker så här ?? )
anledningen stavas K.R.O.C.K.S.K.Y.D.D törs inte enns tänka tanken ut på konsekvenserna efter att ha fått en bil i sidan med hempulade dörrar i glasfiber
No1. Trubbletopicstarter
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
2 loud skrev:som sagt stora långa dörrar ,, så länge man inte har en trailerqueen utan har en bil som ska ut i den vilda trafikdjungeln men massa mottrafikanter så är "varför" han inte ska gjuta dörrar i glasfiber extremt enkelt (är jag den enda som tänker så här ?? )
anledningen stavas K.R.O.C.K.S.K.Y.D.D törs inte enns tänka tanken ut på konsekvenserna efter att ha fått en bil i sidan med hempulade dörrar i glasfiber
Du menar alltså att en 80-tals pommac är krocksäker?
Om man ska göra glasfiberdörrar så bör man väl kolla på en volvo å försöka få i en stadig balk i dörren. Det svåra är bara att få den "låst" i dörren så inte hela dörren med balk å allt trycks in vid sidokrock, utan att kraften går ut i karossen. Vid gångjärnen framtill så måste det väl nästan vara dem som förmedlar kraften vidare mot karossen å det känns knappast stabilt...
Bak är det väl inget vidare heller, bara å fästa i låset i karossen eller?
Finns ingen "tryckyta" som fungerar som stop för en balk eller?
När jag tänker på det så ska jag nog verkligen undvika påhälsningar genom stängd dörr!
Men kanske man hinner undan olyckan om man har lättare och därmed snabbare bil
baktill har du den där "tjocka"(1cm grov) stålpinne som dörren hakar inte. Inte den som låset fäster i utan en annan pinne. Åtminstone finns det på dom flesta bilar inkl min.
BlackScissors skrev:
Om man ska göra glasfiberdörrar så bör man väl kolla på en volvo å försöka få i en stadig balk i dörren. Det svåra är bara att få den "låst" i dörren så inte hela dörren med balk å allt trycks in vid sidokrock, utan att kraften går ut i karossen. Vid gångjärnen framtill så måste det väl nästan vara dem som förmedlar kraften vidare mot karossen å det känns knappast stabilt...
Bak är det väl inget vidare heller, bara å fästa i låset i karossen eller?
Finns ingen "tryckyta" som fungerar som stop för en balk eller?
När jag tänker på det så ska jag nog verkligen undvika påhälsningar genom stängd dörr!
Men kanske man hinner undan olyckan om man har lättare och därmed snabbare bil
Ingenjörerna har tänk liiiite mer på sidokrockskydd än att "bara" fästa låset i karossen. Hela dörrramen inkl sidokrockbalk är integrerat i ett stycke och ska ta upp enerigin vid en sidokrock. I framkant tar gångjärnen och dörrbalken upp energin och i bakkant tar dörrlås (som även det krocktestas med tanke på att det ska fungera som en förlängning av krockbalken in i karossen), låsbalk och det faktum att dörren överlappar karossen upp enerirgin och för den vidare i bilen.
Dörren är dock inte den säkraste partiet på bilarna, den saken är säker... ursäkta ordvitsen...
Luva skrev:Ingenjörerna har tänk liiiite mer på sidokrockskydd än att "bara" fästa låset i karossen. Hela dörrramen inkl sidokrockbalk är integrerat i ett stycke och ska ta upp enerigin vid en sidokrock. I framkant tar gångjärnen och dörrbalken upp energin och i bakkant tar dörrlås (som även det krocktestas med tanke på att det ska fungera som en förlängning av krockbalken in i karossen), låsbalk och det faktum att dörren överlappar karossen upp enerirgin och för den vidare i bilen.
Dörren är dock inte den säkraste partiet på bilarna, den saken är säker... ursäkta ordvitsen...
Ungefär så jag menade... Kanske förklarade lite dåligt. Hursom är det inte så självklart att göra samma "förlängning" av krockbalkarna genom dörren om man gör en själv i glasfiber.
Överlappar inte dörren mer baktill än framtill? Då blir det ju mer eller mindre gångjärnet som ska försöka stoppa sidobesökarens framfart?
Det där med krockskydd är inte enkelt. På efterkonstruktion på privatbilar får man dessutom bara en chans att testa...
Krockskydd ska man öht inte exprimentera med av just den anledningen som Svartsaxen pratar om. Det kan gå ganska illa...
Egentligen ska man hålla sig undan ifrån allt annat än originaldörrar på gatbilar och om man ens ska fundera på att byta mot lättare dörrar ska man först ha en rejäl bur på insidan. Då bör man dock vara medveten om att man flyttar deformationszonen väldigt nära föraren. Original sitter den ju i ytterkanten av dörren och i en bur sitter den ungefär 5cm från förarstolen...
Anders > 1G skrev:Krockskydd ska man öht inte exprimentera med av just den anledningen som Svartsaxen pratar om. Det kan gå ganska illa...
Egentligen ska man hålla sig undan ifrån allt annat än originaldörrar på gatbilar och om man ens ska fundera på att byta mot lättare dörrar ska man först ha en rejäl bur på insidan. Då bör man dock vara medveten om att man flyttar deformationszonen väldigt nära föraren. Original sitter den ju i ytterkanten av dörren och i en bur sitter den ungefär 5cm från förarstolen...
Hur är det egentligen att ändra motorhuv och framskärmar då? Är inte det lika illa egentligen? Iallafall på nyare bilar.
Sedan kan man gå ytterligare steg med motortrimmning kontra broms- och väghållningsförbättring ... I slutänden handlar det åxå om säkerhet...
Anders > 1G skrev:Krockskydd ska man öht inte exprimentera med av just den anledningen som Svartsaxen pratar om. Det kan gå ganska illa...
Egentligen ska man hålla sig undan ifrån allt annat än originaldörrar på gatbilar och om man ens ska fundera på att byta mot lättare dörrar ska man först ha en rejäl bur på insidan. Då bör man dock vara medveten om att man flyttar deformationszonen väldigt nära föraren. Original sitter den ju i ytterkanten av dörren och i en bur sitter den ungefär 5cm från förarstolen...
Hur är det egentligen att ändra motorhuv och framskärmar då? Är inte det lika illa egentligen? Iallafall på nyare bilar.
Sedan kan man gå ytterligare steg med motortrimmning kontra broms- och väghållningsförbättring ... I slutänden handlar det åxå om säkerhet...
Ja, ska man se det krasst så är det originalplåt som gäller. Besiktningen brukar ha överseende med alla flippfrontar och annan plast som trillar in på besiktningarna men egentligen är det totalförbud på att byta ut karossdelar mot annat än originalmaterial. Reggar man som ombyggt fordon är det dock OK med annat material i karossen.
Motorhuv och skärmar är egentligen inte riktigt lika farliga (för föraren) som att börja pula med saker i kupén. Kör man dock på en fotgängare med en tunn glasfiberhuv, finns det en ganska stor risk att han helt enkelt trillar in i motorrummet vilket kanske inte heller är så kul att ha på sitt samvete.
Som du säger tar man ju en risk med varenda del man modifierar, även om man bara byter hjul på bilen riskerar man ju att inte dra åt ett ordentligt osv. Någonstans får man försöka lita på sig själv och göra en vettig riskbedömning av de modifieringarna man genomför.
Känns som om det blev lite OT i tråden...
EDIT: blev plötsligt lite osäker på det där om att byta karosspaneler mot annat material än original.
Anders > 1G skrev:Krockskydd ska man öht inte exprimentera med av just den anledningen som Svartsaxen pratar om. Det kan gå ganska illa...
Egentligen ska man hålla sig undan ifrån allt annat än originaldörrar på gatbilar och om man ens ska fundera på att byta mot lättare dörrar ska man först ha en rejäl bur på insidan. Då bör man dock vara medveten om att man flyttar deformationszonen väldigt nära föraren. Original sitter den ju i ytterkanten av dörren och i en bur sitter den ungefär 5cm från förarstolen...
Hur är det egentligen att ändra motorhuv och framskärmar då? Är inte det lika illa egentligen? Iallafall på nyare bilar.
Sedan kan man gå ytterligare steg med motortrimmning kontra broms- och väghållningsförbättring ... I slutänden handlar det åxå om säkerhet...
Fronten är en helt annan historia eftersom du där har en längre deformationszon än vid dörren. Energin vid en frontalkrock tas upp av de självbärande delarna på chassiet (dvs front- och skärmbalkar) + motor och framvagn (inkl framvagnsbalk) Skärm och huv har väldigt lite att säga till om där. Huven ska vika sig som ett A vid krock för att undvika att halshugga antingen föraren eller fotgängarna och inte heller flyga upp, därför tittar de på lås och gångjärn.
Överlappar inte dörren mer baktill än framtill? Då blir det ju mer eller mindre gångjärnet som ska försöka stoppa sidobesökarens framfart?
Stämmer, men i deformationszonen ingår också trösklar som gångjärnsbalken är fäst vid och dörren (som ska vika sig som ett V). Allt det ska ge med sig till en viss grad så dörren "kläms fast" i sin öppning, så all energi hamnar inte på gångjärnen.
Ursäkta att vi OT:ar lite här men det är ett intressant ämne och lite användning kanske du har av det.
Läste att du köpt fälgarna i sthlm området.
Vet du om de suttit på en BMW ??
Jag sålde nämligen min bmw till en "nisse" i sthlm området och
det va likadana fälgar med samma mått på den !
Vore lite kul isåfall !
mvh
Niklas
Killen ja köpte dom av sa att dom suttit på hans morsas BMW som vinterfälgar
Den ena 10" fälgen var sprucken och kantstött(tappad i golvet) på insidan såg jag inte när ja tittade på dom.
Fälgen är nu svetsad. Ska försöka att rikta upp den lite oxå bara innan dom ska få sig en ny lack.
Hmm nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra med bilen i vinter. Har inte kommit mig för att ställa va den ännu
Har funderat vidare på lambodörrarna men fan det är nog för mycket jobb för att bara kunna glassa med det när man står still. Och hur ofta gör man det om inte bilen står i garaget
Vad gäller skärmar och huv i glasfiber ska jag kolla med svensk poängjakt innan jag tar tag i det
Jag har en bekant som renoverar fälgar och han har berättat att det inte jätte ovanligt att BMW fälgar spricker på insidan, detta berodde tydligen på spänningar..
Denna kille svetsar, svarar, balanserar och lackar fälgar.. det jag vill komma fram till är att den behöver inte vara tappad för att spricka..