BlackScissors: 3gen Chassi/Ljud/mm uppgradering
Moderator: Moderators
Re: BlackScissors: 3gen Chassi/Ljud/mm uppgradering
how to låter trevligt, trist att du inte märkte av några förbättringar med tiderna trots bromskonverteringen. Har du funderat vidare på hur du ska gå vidare för att plocka ut så mycket som möjligt ur bromssystemet genom tex utväxling på pedal och byte av huvudbromscylindern?
Trevlig läsning iaf Ronny, ditt projekt är jäkligt inspirerande men jag börjar bli lite hoppfull på en varvvillig alu 8a med t56 låda
Sen en ytterligare fråga, hur tycker du framvagnen fungerar, tänker på bl a bärarmar, spindlar osv, orginalgrejerna är ju lite i tyngsta laget, finns lättare konstruktioner som ska hålla lika bra. Stötdämpare och fjädrar verkar du nöjd med
Trevlig läsning iaf Ronny, ditt projekt är jäkligt inspirerande men jag börjar bli lite hoppfull på en varvvillig alu 8a med t56 låda
Sen en ytterligare fråga, hur tycker du framvagnen fungerar, tänker på bl a bärarmar, spindlar osv, orginalgrejerna är ju lite i tyngsta laget, finns lättare konstruktioner som ska hålla lika bra. Stötdämpare och fjädrar verkar du nöjd med
- blackscissors
- Registrerad
- Inlägg: 236
- Blev medlem: tor 11 jan 2007, 18:42
- Namn: Ronny Stavervik #521
- Ort: Karlskrona
Re: BlackScissors: 3gen Chassi/Ljud/mm uppgradering
Under motorfestivalen så fick vi låna Bilsports fyrpunktsvåg. Väldigt intressant!
Jag plockade ur skrotet höger bak (domkraft, reservhjul m.m.) å även baksätet. Har subframes som tycker ner lite extra, å så är jag kanske inte så liten själv
Men vi börjar UTAN förare:
Totalvikt: 1537 kg
Vikt höger: 750,0 kg (48,8%)
Vikt vänster: 787,0 kg (51,2%)
Vikt fram: 905,0 kg (58,9%)
Vikt bak: 632,0 kg (41,1%)
På hjulen:
Vänster fram: 476 kg (31,0%)
Höger fram: 429 kg (27,9%)
Vänster bak: 311 kg (30,2%)
Höger bak: 321 kg (20,9%)
Med en tjockis bakom ratten:
(Ps, muskler väger mer än fett )
Totalvikt: 1642 kg
Vikt höger: 777,0 kg (47,3%)
Vikt vänster: 865,0 kg (52,7%)
Vikt fram: 949,0 kg (57,8%)
Vikt bak: 693,0 kg (42,2%)
På hjulen:
Vänster fram: 516 kg (31,4%)
Höger fram: 433 kg (26,4%)
Vänster bak: 349 kg (21,3%)
Höger bak: 344 kg (21,0%)
Lite annalyserande av detta ger att jag flyttar tyngdpunkten lite bak när jag sitter i bilen. Skulle egentligen suttit ännu längre bak, men det blir svårt... Sedan har jag något skittungt vänster fram å för lite vikt höger bak. I vinter hoppas jag hinna flytta batteriet från vänster fram till höger bak. Detta kan nog bli en ganska bra "trimmning" genom att bara få bättre balans i bilen. I framtiden så drömmer jag ju om en alijumjum-våtta fram. Detta gör ju vikt-siffrorna sååå mycket bättre!!!!
Men har svårt å tro att bara batteriet väger 45 kg, så det är mer som gör obalans på vikten i bilen. Sedan är det ju framtung vilket verkligen märks när man kör runt en bana! Framdäcken ber om nåd efter bara några varv! Understyr ju endel, men det går ju å avhjälpa genom att svänga mer på ratten. Vilket iåfösej ger mer värme i däcken å ännu mer understyrning å ännu mindre grepp ...
Annars kan man ju justera fjäderhårdheten för att "upplevd" 4-hjuls-vikt ska bli neutral. Men detta är halv-avancerad å kräver mycket trial&error. Inget för mig just nu...
Hoppas någon finner lite intresse av dessa viktmätninger
Over and out
/Ronny
Jag plockade ur skrotet höger bak (domkraft, reservhjul m.m.) å även baksätet. Har subframes som tycker ner lite extra, å så är jag kanske inte så liten själv
Men vi börjar UTAN förare:
Totalvikt: 1537 kg
Vikt höger: 750,0 kg (48,8%)
Vikt vänster: 787,0 kg (51,2%)
Vikt fram: 905,0 kg (58,9%)
Vikt bak: 632,0 kg (41,1%)
På hjulen:
Vänster fram: 476 kg (31,0%)
Höger fram: 429 kg (27,9%)
Vänster bak: 311 kg (30,2%)
Höger bak: 321 kg (20,9%)
Med en tjockis bakom ratten:
(Ps, muskler väger mer än fett )
Totalvikt: 1642 kg
Vikt höger: 777,0 kg (47,3%)
Vikt vänster: 865,0 kg (52,7%)
Vikt fram: 949,0 kg (57,8%)
Vikt bak: 693,0 kg (42,2%)
På hjulen:
Vänster fram: 516 kg (31,4%)
Höger fram: 433 kg (26,4%)
Vänster bak: 349 kg (21,3%)
Höger bak: 344 kg (21,0%)
Lite annalyserande av detta ger att jag flyttar tyngdpunkten lite bak när jag sitter i bilen. Skulle egentligen suttit ännu längre bak, men det blir svårt... Sedan har jag något skittungt vänster fram å för lite vikt höger bak. I vinter hoppas jag hinna flytta batteriet från vänster fram till höger bak. Detta kan nog bli en ganska bra "trimmning" genom att bara få bättre balans i bilen. I framtiden så drömmer jag ju om en alijumjum-våtta fram. Detta gör ju vikt-siffrorna sååå mycket bättre!!!!
Men har svårt å tro att bara batteriet väger 45 kg, så det är mer som gör obalans på vikten i bilen. Sedan är det ju framtung vilket verkligen märks när man kör runt en bana! Framdäcken ber om nåd efter bara några varv! Understyr ju endel, men det går ju å avhjälpa genom att svänga mer på ratten. Vilket iåfösej ger mer värme i däcken å ännu mer understyrning å ännu mindre grepp ...
Annars kan man ju justera fjäderhårdheten för att "upplevd" 4-hjuls-vikt ska bli neutral. Men detta är halv-avancerad å kräver mycket trial&error. Inget för mig just nu...
Hoppas någon finner lite intresse av dessa viktmätninger
Over and out
/Ronny
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: BlackScissors: 3gen Chassi/Ljud/mm uppgradering
Hur mycket hade du i tanken när du mätte?
Bilar vägs alltid med förare och minst halv tank - svårt o köra den utan förare liksom.
Har du justerbara fjädertallrikar, dvs så att du kan corner weighta den?
Hur mycket camber kör du fram? Du har ju McPersonben, så allt under 2,5° lär ju vara för lite...
Bilar vägs alltid med förare och minst halv tank - svårt o köra den utan förare liksom.
Har du justerbara fjädertallrikar, dvs så att du kan corner weighta den?
Hur mycket camber kör du fram? Du har ju McPersonben, så allt under 2,5° lär ju vara för lite...
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- blackscissors
- Registrerad
- Inlägg: 236
- Blev medlem: tor 11 jan 2007, 18:42
- Namn: Ronny Stavervik #521
- Ort: Karlskrona
Re: BlackScissors: 3gen Chassi/Ljud/mm uppgradering
Hmmm, bra fråga angående tankmängd... Vet inte, men skulle tippa på att det var ca halv.Anders > 1G skrev:Hur mycket hade du i tanken när du mätte?
Bilar vägs alltid med förare och minst halv tank - svårt o köra den utan förare liksom.
Har du justerbara fjädertallrikar, dvs så att du kan corner weighta den?
Hur mycket camber kör du fram? Du har ju McPersonben, så allt under 2,5° lär ju vara för lite...
Nä, jag har inte justerbara fjädertallrikar
Å cambern är ställd på max, men det går ju inte komma så långt... Tror jag ligger på 2-2½°.
Skulle nog vilja bygga nya fjäderbenstorn eller vad det heter. Hursom göra så man kan justera mer camber.
Kollat på en bakaxel en polare har. En Nascar-axel som har fast 2° camber
Bortsett att båda är ställda på samma håll å man måste bygga om hela bakvagnen med upphängning å allt så är det nog gjort på ett par kvällar. Eller 50...
Kanske inget som en Anders bangar för, men jag väntar lite till
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: BlackScissors: 3gen Chassi/Ljud/mm uppgradering
Du behöver egentligen inte "bygga" nya fjäderben - det räcker om du tex. filar upp hålen som spindeln fäster i - då kan du få ännu mer camber.
Vad har du för fjäderkonstanter? Vi hade kunnat räkna lite på ditt chassi om du är sugen på att gå ut och mäta lite på hjulupphängningarna?
Eller vet du tex. vilken chassifrekvens du ligger kring idag?
Vad har du för fjäderkonstanter? Vi hade kunnat räkna lite på ditt chassi om du är sugen på att gå ut och mäta lite på hjulupphängningarna?
Eller vet du tex. vilken chassifrekvens du ligger kring idag?
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- blackscissors
- Registrerad
- Inlägg: 236
- Blev medlem: tor 11 jan 2007, 18:42
- Namn: Ronny Stavervik #521
- Ort: Karlskrona
Re: BlackScissors: 3gen Chassi/Ljud/mm uppgradering
Hmmm, finns det så mkt material å fila på?Anders > 1G skrev:Du behöver egentligen inte "bygga" nya fjäderben - det räcker om du tex. filar upp hålen som spindeln fäster i - då kan du få ännu mer camber.
Vad har du för fjäderkonstanter? Vi hade kunnat räkna lite på ditt chassi om du är sugen på att gå ut och mäta lite på hjulupphängningarna?
Eller vet du tex. vilken chassifrekvens du ligger kring idag?
Men skulle vara gott å modda mina fästen annars, göra längre långhål (om jag nu minns rätt på hur det egentligen ser ut). Jag har ändå köpt nya styrlager jag tänkte sätta dit. Fast man får ju borra bort de gamla nitarna å skruva fast det nya lagret. Jag tror det ska gå å göra så...
Jag har nog ingen direkt fjäderkonstant eftersom jag kör med progressiva Eibach pro vill jag minnas. Finns två varianter å det är inte sportlinen som tydligen ska vara stenhård.
Såhär står det på hemsidans FAQ;
What is the spring rate of the Pro-Kit?
Only simple linear springs have a spring rate. A sophisticated progressive Eibach Pro-Kit spring has a load/deflection characteristic. The special design parameters are only accessable through Eibach Desk-Tech Database to Eibach´s exclusive partners.
Så inte en aning alltså...
Det där med chassifrekvensen har jag läst om i väghållningshandboken av Göran Malmberg från Rejsa.nu, men inget jag kommer ihåg p,å mina fem fingrar... Vore ju spännande å få lite bättre insikt i det hela!!!
Kollar i boken nu . Svårt å få ut chassifrekvensen utan en fjäderkonstant
chassifrekvensen=0,159*ROT(längden på A-armen ^2 * fjäderkonstanten * 9786 / Massan på hjulet (vikterna som är angivet i några rader ovanför))
Som sagt, saknar fjäderkonstanten... Å fel å kalla det fjäderkonstant eftersom det är progressivt!
Hmmm.....
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: BlackScissors: 3gen Chassi/Ljud/mm uppgradering
Jag vet faktiskt inte hur det ser ut på gen3, men på en kompis Porsche 944 gjorde vi så. Det är en tämligen vedertagen metod bland McPersonåkare...BlackScissors skrev:Hmmm, finns det så mkt material å fila på?
Men skulle vara gott åre modda mina fästen annars, göra längre långhål (om jag nu minns rätt på hur det egentligen ser ut). Jag har ändå köpt nya styrlager jag tänkte sätta dit. Fast man får ju borra bort de gamla nitarna å skruva fast det nya lagret. Jag tror det ska gå å göra så...
Haha, Eibach har humor.BlackScissors skrev:Jag har nog ingen direkt fjäderkonstant eftersom jag kör med progressiva Eibach pro vill jag minnas. Finns två varianter å det är inte sportlinen som tydligen ska vara stenhård.
Såhär står det på hemsidans FAQ;
What is the spring rate of the Pro-Kit?
Only simple linear springs have a spring rate. A sophisticated progressive Eibach Pro-Kit spring has a load/deflection characteristic. The special design parameters are only accessable through Eibach Desk-Tech Database to Eibach´s exclusive partners.
Med risk för att låta dryg (vilket inte alls är min mening) så hade din bil nog mått väldigt bra av ett par bättre (och linjära) fjädrar. I princip samtliga sänkfjädrar är för mjuka för att åka till annat än korvkiosken med. Varför sänkfjädrar ofta är progressiga är för att dessa inte skall trilla ur fjädertallrikarna när bilen är i upphissat läge. Den progressiva delen komprimeras alltså helt och hållet när bilen står i ride height, vilket gör att fjädern blir linjär. Men det är ett snyggt sätt att skriva att man inte vill skylta med sina fjäderkonstanter...
Gå ut och kolla på dina fjädrar när bilen står på marken - sannolikt är de tätlindade varven fullt komprimerade och därmed verkningslösa.
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- blackscissors
- Registrerad
- Inlägg: 236
- Blev medlem: tor 11 jan 2007, 18:42
- Namn: Ronny Stavervik #521
- Ort: Karlskrona
Re: BlackScissors: 3gen Chassi/Ljud/mm uppgradering
Ska kolla fästena.
Har aldrig kännt att bilen skulle vara för mjuk på bana faktiskt. Fjädrar å dämpare känns helt ok, men visst, jag vet ju inte skillnaden... Ska försöka kolla kompressionen. Men får knappt under en tandläkarspegel när bilen är på backen. Gaaanska låg...
...
Tog en liten bild på oss, blackscissors å mig Å bakvy (Det är denna du får se Anders ) Mvh Ronny
Har aldrig kännt att bilen skulle vara för mjuk på bana faktiskt. Fjädrar å dämpare känns helt ok, men visst, jag vet ju inte skillnaden... Ska försöka kolla kompressionen. Men får knappt under en tandläkarspegel när bilen är på backen. Gaaanska låg...
...
Tog en liten bild på oss, blackscissors å mig Å bakvy (Det är denna du får se Anders ) Mvh Ronny
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Registrerad
- Inlägg: 9187
- Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
- Namn: Åke Georgsson #230
- Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
- Kontakt:
Re: BlackScissors: 3gen Chassi/Ljud/mm uppgradering
... då måste du nog backa mot garaget anders bil står uppställd på pallbockar om han ska se den ..
No1. Trubbletopicstarter
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
- blackscissors
- Registrerad
- Inlägg: 236
- Blev medlem: tor 11 jan 2007, 18:42
- Namn: Ronny Stavervik #521
- Ort: Karlskrona
Re: BlackScissors: 3gen Chassi/Ljud/mm uppgradering
Haha, den var kul Åke!2 loud skrev:... då måste du nog backa mot garaget anders bil står uppställd på pallbockar om han ska se den ..
Men Anders, från att haft världens snabbaste pallbocksräzer så har du ju en grym räzer i vaggan. När hon vaknat ur törnrosasömnen så ser jag verkligen fram mot å gasa runt lite tillsammans på banorna!
Men då har jag hunnit träna så mkt så du får iallafall bara se bakänden på min bil
Men din bil Åke har väl ganska bra fart vid rattlåsracing?
Min standardkärra har som bäst gått på 14.93. Bättre än fabrikssiffrorna iallafall
Klart kul med dragracing. Svårare än man kan tro (om man nu tror att det inte är så svårt)!
Men gillar nog iallafall å svänga! En tom 70-väg med solen i zenit, borttagna glasluckor å höra motorljudet, känna dofterna när man drar ut från en kurva, den känslan är helt fantastisk! Det man drömmer om när man ligger i ide (eller är det idé?) under vintern!
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: BlackScissors: 3gen Chassi/Ljud/mm uppgradering
Titta vem som snackar nu då... Hur går det med din egen pallbocksvärmare? Den ska väl komma ut vilket år som helst, du väntar väl "bara på de sista delarna"?2 loud skrev:... då måste du nog backa mot garaget anders bil står uppställd på pallbockar om han ska se den ..
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
-
- Registrerad
- Inlägg: 9187
- Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
- Namn: Åke Georgsson #230
- Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
- Kontakt:
Re: BlackScissors: 3gen Chassi/Ljud/mm uppgradering
passa dig ,, nu håller jag på och ska gjuta plattan så jag äntligen kommer kunna köra mina egena bilar oxå och inte mer än 4 motorbyten är att utföra (och ett kompressormontage) så ska du ut innan nån av mina vagnar får du nog skynda dig påAnders > 1G skrev:Titta vem som snackar nu då... Hur går det med din egen pallbocksvärmare? Den ska väl komma ut vilket år som helst, du väntar väl "bara på de sista delarna"?2 loud skrev:... då måste du nog backa mot garaget anders bil står uppställd på pallbockar om han ska se den ..
No1. Trubbletopicstarter
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
- blackscissors
- Registrerad
- Inlägg: 236
- Blev medlem: tor 11 jan 2007, 18:42
- Namn: Ronny Stavervik #521
- Ort: Karlskrona
Re: BlackScissors: 3gen Chassi/Ljud/mm uppgradering
Ok grabbar. Vi gör upp detta på banan. Anderstorp, Mantorp, Sviestad eller Sturup? Jag tror ni får se min nya snygga bakvinge bägge två2 loud skrev:passa dig ,, nu håller jag på och ska gjuta plattan så jag äntligen kommer kunna köra mina egena bilar oxå och inte mer än 4 motorbyten är att utföra (och ett kompressormontage) så ska du ut innan nån av mina vagnar får du nog skynda dig påAnders > 1G skrev:Titta vem som snackar nu då... Hur går det med din egen pallbocksvärmare? Den ska väl komma ut vilket år som helst, du väntar väl "bara på de sista delarna"?2 loud skrev:... då måste du nog backa mot garaget anders bil står uppställd på pallbockar om han ska se den ..
Äv väl snällt att jag gjorde den så fin för er?
Ps. Ibland är det fördel att ta ut segern i förskott. Annars kanske man inte får någon segersötma alls
-
- Registrerad
- Inlägg: 9187
- Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
- Namn: Åke Georgsson #230
- Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
- Kontakt:
Re: BlackScissors: 3gen Chassi/Ljud/mm uppgradering
Med över 600 pollar under huven kan man knappast bli frånkörd av en pallbocksräser *lol*
No1. Trubbletopicstarter
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: BlackScissors: 3gen Chassi/Ljud/mm uppgradering
Så har det ju hetat under de senaste åren. Jag är lika "snart" färdig som du och inget kommer ändras.2 loud skrev:passa dig ,, nu håller jag på och ska gjuta plattan så jag äntligen kommer kunna köra mina egena bilar oxå och inte mer än 4 motorbyten är att utföra (och ett kompressormontage) så ska du ut innan nån av mina vagnar får du nog skynda dig påAnders > 1G skrev:Titta vem som snackar nu då... Hur går det med din egen pallbocksvärmare? Den ska väl komma ut vilket år som helst, du väntar väl "bara på de sista delarna"?2 loud skrev:... då måste du nog backa mot garaget anders bil står uppställd på pallbockar om han ska se den ..
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- blackscissors
- Registrerad
- Inlägg: 236
- Blev medlem: tor 11 jan 2007, 18:42
- Namn: Ronny Stavervik #521
- Ort: Karlskrona
Re: BlackScissors: 3gen Chassi/Ljud/mm uppgradering
Å jag har snart vettevåtta å 6vxl manual!
Å när jag blir stor ska jag ha nascarbakaxel med camber. Å lättat bilen 500kg.
Sådeså.
Jag är snabbast. Stjärn-tupax!
Å när jag blir stor ska jag ha nascarbakaxel med camber. Å lättat bilen 500kg.
Sådeså.
Jag är snabbast. Stjärn-tupax!
- hardly
- Registrerad
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: mån 08 maj 2006, 13:27
- Namn: Anders Fridlund #542
- Ort: Linköping
- Kontakt:
Re: BlackScissors: 3gen Chassi/Ljud/mm uppgradering
Mycket tangentbords rejsande här ser jag. Det borde nog startas en tråd typ "Det stora TACS slaget" för detta. Ska bli intressant att se uppgörelsen (om den nånsin blir av)
GTO -66
GET IN, SHUT UP, HANG ON
GET IN, SHUT UP, HANG ON
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: BlackScissors: 3gen Chassi/Ljud/mm uppgradering
Tangentbordsrejsande avgörs aldrig... Det är det som är poängen.Hardly skrev:Mycket tangentbords rejsande här ser jag. Det borde nog startas en tråd typ "Det stora TACS slaget" för detta. Ska bli intressant att se uppgörelsen (om den nånsin blir av)
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
-
- Registrerad
- Inlägg: 9187
- Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
- Namn: Åke Georgsson #230
- Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
- Kontakt:
Re: BlackScissors: 3gen Chassi/Ljud/mm uppgradering
jag gjuter min platta inom 2 veckor ... sen ska det röjas i garaget ,,
No1. Trubbletopicstarter
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
- hardly
- Registrerad
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: mån 08 maj 2006, 13:27
- Namn: Anders Fridlund #542
- Ort: Linköping
- Kontakt:
Re: BlackScissors: 3gen Chassi/Ljud/mm uppgradering
Nja, jag tänkte mer att ni såsmåningom skulle låta ord övergå till handling................ Kunde bli intressantAnders > 1G skrev:Tangentbordsrejsande avgörs aldrig... Det är det som är poängen.Hardly skrev:Mycket tangentbords rejsande här ser jag. Det borde nog startas en tråd typ "Det stora TACS slaget" för detta. Ska bli intressant att se uppgörelsen (om den nånsin blir av)
GTO -66
GET IN, SHUT UP, HANG ON
GET IN, SHUT UP, HANG ON
- blackscissors
- Registrerad
- Inlägg: 236
- Blev medlem: tor 11 jan 2007, 18:42
- Namn: Ronny Stavervik #521
- Ort: Karlskrona
Re: BlackScissors: 3gen Chassi/Ljud/mm uppgradering
Ska till Mantorp 19 aug. Mer än 2 veckor tills dess. Bara å komma!
Förra året körde jag ifatt å förbi en Viper, kanske inte på rakan, men nog var han väldigt mycket ivägen när det svängde!
Naturligtvis finns det ju Viperägare som inte kan köra bil åxå...
Men ser fram emot att med mina 207 hästar köra ifrån en 600 hästarsbil på bana!
Anser att jag med detta vunnit tangentbordsrejset (det är ju min tråd ) å fortsätter skriva lite om min bil istället!
Förra året körde jag ifatt å förbi en Viper, kanske inte på rakan, men nog var han väldigt mycket ivägen när det svängde!
Naturligtvis finns det ju Viperägare som inte kan köra bil åxå...
Men ser fram emot att med mina 207 hästar köra ifrån en 600 hästarsbil på bana!
Anser att jag med detta vunnit tangentbordsrejset (det är ju min tråd ) å fortsätter skriva lite om min bil istället!
- hardly
- Registrerad
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: mån 08 maj 2006, 13:27
- Namn: Anders Fridlund #542
- Ort: Linköping
- Kontakt:
Re: BlackScissors: 3gen Chassi/Ljud/mm uppgradering
Här finns det ju en färdig bil till dina motståndare...... Anders<1G kan ju hiva i sin motor och låda sen är det bara att gasa.
http://www.nitroz.se/NitrozAnnonsNY/vie ... 709#toppen
http://www.nitroz.se/NitrozAnnonsNY/vie ... 709#toppen
GTO -66
GET IN, SHUT UP, HANG ON
GET IN, SHUT UP, HANG ON
- blackscissors
- Registrerad
- Inlägg: 236
- Blev medlem: tor 11 jan 2007, 18:42
- Namn: Ronny Stavervik #521
- Ort: Karlskrona
Re: BlackScissors: 3gen Chassi/Ljud/mm uppgradering
Saknar vild-vudd bromsservo å bromscylinder i jämförelse. Kunde varit gott å ha. Å bur. Men i övrigt kör jag hellre runt med min!
Men håller med dig Hardy. Kan ju vara perfekt till mina motståndare. Så kan vi ju köra kanske nästa år?
Hinka i en vass motor så gör vi upp!
/RS
(Det gäller å skrämma sina motståndare )
Men håller med dig Hardy. Kan ju vara perfekt till mina motståndare. Så kan vi ju köra kanske nästa år?
Hinka i en vass motor så gör vi upp!
/RS
(Det gäller å skrämma sina motståndare )
Re: BlackScissors: 3gen Chassi/Ljud/mm uppgradering
kul att tråden fått lite liv, så vad är planen för höst / vinter då nu när självförtroendet e på topp och bilen går bra..
En sak jag har funderat en del på är hurvida oljetrycket ser ut i motorn när du kör på banan, svårt att hålla uppsikt på mätaren hela tiden när körningen kräver så mkt. Skulle inte motorn må bra om du såg över oljesystemet om inte med torrsump så iaf ett bättre anpassat tråg och oljekylare? Har du tempmätare för olja?
En sak jag har funderat en del på är hurvida oljetrycket ser ut i motorn när du kör på banan, svårt att hålla uppsikt på mätaren hela tiden när körningen kräver så mkt. Skulle inte motorn må bra om du såg över oljesystemet om inte med torrsump så iaf ett bättre anpassat tråg och oljekylare? Har du tempmätare för olja?
- blackscissors
- Registrerad
- Inlägg: 236
- Blev medlem: tor 11 jan 2007, 18:42
- Namn: Ronny Stavervik #521
- Ort: Karlskrona
Re: BlackScissors: 3gen Chassi/Ljud/mm uppgradering
Ja, verkligen kul med lite liv!adde skrev:kul att tråden fått lite liv, så vad är planen för höst / vinter då nu när självförtroendet e på topp och bilen går bra..
En sak jag har funderat en del på är hurvida oljetrycket ser ut i motorn när du kör på banan, svårt att hålla uppsikt på mätaren hela tiden när körningen kräver så mkt. Skulle inte motorn må bra om du såg över oljesystemet om inte med torrsump så iaf ett bättre anpassat tråg och oljekylare? Har du tempmätare för olja?
Oljetempmätare har jag inte tyvärr. Men motorn har aldrig gått varm på bana. Inte sett några tendenser till det alls. Bara bromsarna å däcken som känner sig pressade. Å föraren ...
Har ju oljetrycksmätare, den brukar jag hinna kolla på. Den å varvräknaren. Ser bra ut!
Planerna för vintern;
Bakaxeln ska monteras bort å renoveras. Den diffade axeln låser inte spinner på innerhjulet. Tappar fart...
Batteriet ska monteras höger bak för bättre viktfördelning
Nya fästen till stolarna å 4-punktbälten
Lacka om bakluckan å vingen. igen
Lacka underredet igen efter jag tvättat det (indiot...)
Å så innan jag river ur all inredning för å spara vikt; bygga klart stereon (ny instrumentbräda) så man vet hur bra det kan bli (eller jag göra det)...
Önsketänkande är väl å byta huv till en i glasfiber, men har nog inte $ars för det tror jag. Skulle jag ha 100h extra skulle jag åxå vilja plasta upp skärmarna fram.
Ja, det är väl vad jag tänkt. Jo, skulle vilja klä om baksätet å dörrsidorna åxå så det matchar stolarna fram!
- blackscissors
- Registrerad
- Inlägg: 236
- Blev medlem: tor 11 jan 2007, 18:42
- Namn: Ronny Stavervik #521
- Ort: Karlskrona
Re: BlackScissors: 3gen Chassi/Ljud/mm uppgradering
Nu har jag ytterligare en sak som ska göras i vinter... Måste köra bilen till kylarköping. Eller iallafall köpa en ny kylare
Kollat denna:
http://www.summitracing.com/parts/PLI-4 ... cCID%7c305
Men jag fundrar ju på en vette motor framöver, en ls1a. Ska man sikta på någon annan kylare då?
Tips?
Kollat denna:
http://www.summitracing.com/parts/PLI-4 ... cCID%7c305
Men jag fundrar ju på en vette motor framöver, en ls1a. Ska man sikta på någon annan kylare då?
Tips?
- luva
- Registrerad
- Inlägg: 1419
- Blev medlem: fre 25 jul 2003, 00:38
- Namn: Stefan Lindén #220
- Ort: Åtvidaberg
Re: BlackScissors: 3gen Chassi/Ljud/mm uppgradering
Ska du ändå byta motor så är ju inte en ny kylare helt fel det heller. Vet du hur stor kapcitet din nuvarande kylare har?? För stor kylare är ju inte bra det heller.
Firebird Formula 400 -72
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php? ... 48&start=0
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php? ... 48&start=0
Re: BlackScissors: 3gen Chassi/Ljud/mm uppgradering
Låter väl som du först ska bestämma dig för motor och effektuttag innan du ser över vilken kapacitet du kan behöva på kylaren.BlackScissors skrev:Nu har jag ytterligare en sak som ska göras i vinter... Måste köra bilen till kylarköping. Eller iallafall köpa en ny kylare
Kollat denna:
http://www.summitracing.com/parts/PLI-4 ... cCID%7c305
Men jag fundrar ju på en vette motor framöver, en ls1a. Ska man sikta på någon annan kylare då?
Tips?
Visst är väl kylarna som sitter orginal framför ls1orna av aluminium / plast liksom den du länkade till på summit och de kan ju krångla i form av läckage vad jag har läst mig till, lägg till lite dollars och få en hel-alu som håller, sedan är det ju att föredra lite mer än enkelradiga kylare men som sagt, motor, effektuttag användningsområde? fortfarande en hel del bana förståss
-
- Registrerad
- Inlägg: 9187
- Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
- Namn: Åke Georgsson #230
- Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
- Kontakt:
Re: BlackScissors: 3gen Chassi/Ljud/mm uppgradering
BlackScissors skrev: Men jag fundrar ju på en vette motor framöver, en ls1a. Ska man sikta på någon annan kylare då?
Tips?
Mummel vaffö kallar du det vettemotor ?? den satt ju både i firebird och camaro oxå !!!
No1. Trubbletopicstarter
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
- blackscissors
- Registrerad
- Inlägg: 236
- Blev medlem: tor 11 jan 2007, 18:42
- Namn: Ronny Stavervik #521
- Ort: Karlskrona
Re: BlackScissors: 3gen Chassi/Ljud/mm uppgradering
Har väl suttit i van:ar å flakbilar åxå? Har tyckt mig se lite högre effekter i vette-motorn... Kanske inte så mkt som skiljer2 loud skrev:Mummel vaffö kallar du det vettemotor ?? den satt ju både i firebird och camaro oxå !!!BlackScissors skrev: Men jag fundrar ju på en vette motor framöver, en ls1a. Ska man sikta på någon annan kylare då?
Tips?
Men måste säga att jag hellre plockar delar från en vette, än en firebird som kanske är värd att reparera
haha. Nä, gillar vettar. Hade jag bara fått plats med hjälmen i dem å haft $ så...
Tills dess får jag bättra på min firebird i de steg jag kan. Bra å lära sig å meka lite för en med tre vänstertummar mitt i handen