BlackScissors: 3gen Chassi/Ljud/mm uppgradering

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Inlägg av adde »

Skön uppdatering av tråden, mkt spännande uppgraderingar.
Jag är jäkligt nyfiken på vad din bil kan prestera med mer motoreffekt och lägre vikt tillsammans med bättre bromskylning som du nu arbetar på. Återkom gärna inom kort med bilder på bromssköldarna. Jag har precis börjat få stil på mitt bromssystem men bromskylning känns som det ligger en bit framåt i tiden men ideerna växer ju fram i huvudet när man kikat på den här typen av trådar :angle:

Var tänkte du hämta kalluften från? Små scoop på undersidan av frontspoilern eller har du funderingar att ta upp hål i spoilern? Jag vet inte hur en Formula front ser ut bakom de svarta plastkåporna på var sin sida men kanske är det en ide att avlägsna dem?
Eller så jagar du rätt på en 82-84 front så kan du få in mer kalluft både till vatten, olja och bromsar :)
Exempelvis där jag har posljusen på bilden. Små dioder skulle kunna skapa mer utrymme för kylning där. Minns inte riktigt hur balken ser ut, om det finns hål även i bakkanten?
Om inte kanske det kan ordnas med lite extra förstärkningar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av adde den tor 14 aug 2008, 23:42, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
blackscissors
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 236
Blev medlem: tor 11 jan 2007, 18:42
Namn: Ronny Stavervik #521
Ort: Karlskrona

Inlägg av blackscissors »

Tjena Adde!

Tyvärr verkar det fallit bort lite länkar till bilder jag lade in

Här ser du iallafall hur jag tänkte göra hål i fronten undertill. Blir som sagt inte jättestora hål, men har bara lite större area än ett Ø50 mm rör, mer gör ju ingen nytta eftersom det inte finns plats för grövre grejer vid brosskölden.

[attachment]http://www.tacs.nu/forum/download.php?id=16312[/attachment]

(verkar inte fungera nu heller :roll: , kolla föregående sida å öppna "frontbilden". Se de ovala ringarna som är ditritade)

Kollat på en corvette hur det ser ut där, de har ett fett typ basrör i fronten, men undertill ser man att det bara styr luften mot "bromsområdet" och är ganska långt ifrån då tratten slutar. Ganska smart faktiskt! Fast lite svårt att göra likadant på min bil, så jag får försöka leda luften hela vägen och hoppas det hjälper på bana.

Observera att bromskylning inte skulle hjälpa på Superstage, då är det nog mer till besvär eftersom det på andra varvet (man kör två varv) är rätt temperatur i bromsarna så de biter i så gott det går (låser enkelt framhjulen om jag inte är försiktig) samt däcken har bäst grepp.

Men på bana så skulle klart bromskylningen göra att man gissningsvis har bromsar säkert 5-6 varv istället för 3...

För närvarande skulle inte mer effekt hjälpa en SS-tid, men börjar man plocka tiondelar å kanske halvsekundrar nu så kommer säkert den dagen med stormsteg :lol:
Senast redigerad av blackscissors den mån 24 aug 2009, 22:19, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
blackscissors
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 236
Blev medlem: tor 11 jan 2007, 18:42
Namn: Ronny Stavervik #521
Ort: Karlskrona

Inlägg av blackscissors »

Köpte hem ett antal satser av GearRatchet från staterna. Helt Uuunderbart verktyg!!! Superenkelt att lossa tänstiften TROTS hedders!
Går alltså ha en stång rakt igenom om man vill.
Spärrhandtaget är gjort så att det är hål i mitten å hylsorna greppar på utsidan, så man trycker i sin hylsa å så blir det nästan som en fast nyckel med spärrfunktion. Alltså bygger den väldigt lite vid hylsan så det är enklare attdra ut en bult i trångt utrymme. Fina klick också!
Gearratchet_tacs.jpg
HELNÖJD!!!

En jämförelsebild (biltemas variant USEL. Hittade inte exakt, men denna kanske det är)
Gearratchet_compare_tacs.jpg
Beställ här!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av blackscissors den mån 24 aug 2009, 22:17, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
blackscissors
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 236
Blev medlem: tor 11 jan 2007, 18:42
Namn: Ronny Stavervik #521
Ort: Karlskrona

Inlägg av blackscissors »

adde skrev:Var tänkte du hämta kalluften från? Små scoop på undersidan av frontspoilern eller har du funderingar att ta upp hål i spoilern? Jag vet inte hur en Formula front ser ut bakom de svarta plastkåporna på var sin sida men kanske är det en ide att avlägsna dem?
Eller så jagar du rätt på en 82-84 front så kan du få in mer kalluft både till vatten, olja och bromsar :)
Exempelvis där jag har posljusen på bilden. Små dioder skulle kunna skapa mer utrymme för kylning där. Minns inte riktigt hur balken ser ut, om det finns hål även i bakkanten?
Om inte kanske det kan ordnas med lite extra förstärkningar.
Tänkte som sagt ta upp hål i undersidan av spoilern, men kollar dina bilder lite på din front. Bra bilder förresten!! Om man ska dra slang från fronten så verkar det ju finnas plats (på din bil) på "andra sidan" positionsljusen så att man kan dra slangen genom främre rambalken, eller kofångaren eller vad det nu kallas det som positionsljusen sitter i :oops:
Svårigheten är väl att sedan finna någon bra plats att föra slangen på. Det är ju väldigt trångt att få plats med en slang på bromsskölden, kanske vettigare med din front (och om jag skulle byta) att köra fetare slang eller dubbla i fronten som jag beskrev eller gjuta något, och avsluta en bit ifrån bromsarna som på corvetten (c5)? Då är det bara att montera bort bromsskölden å kolla frigången för rattutslag och fjädringsväg! Troligen en enklare lösning! Bara skära till en (spelelvänds) eller två divinycellbitar som spacklas, slipas å målas å sedan gjuta några vävar glasfiber på å sedan dela skalet.

-Eller vad tror du?

Mvh Ronny
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Inlägg av adde »

Tjena!

Den där undre läppen, vindavvisaren saknar jag så det var bra att du la upp en bild, det stället verkar ju ganska optimalt att dra luft från eftersom du får en ganska kort bit fram till bromsskölden. Hmm, jag skulle nästan behöva gå ner och kolla på bilen för att få lite inblick i hur man skulle kunna lösa detta.
Det blir ju säkert ordentligt trångt när man svänger på ratten som du beskriver. I så fall skulle den ju löpa efter krängningshämmaren sedan ut parallelt ovan yttre styrleden som går mot spindeln.

Jag lånar din tråd och lägger upp bild på hjulupphängningen också så kan fler vara med och disskutera, tyvärr inte så livat på forumet nu för tiden :(

Har du bilder på corvettes "vindavledare"? Förstår inte riktigt hur den fungerar. Plogar den luften fram så den styrs mot hjulhusen och bromsarna samtdigt som den bidrar med downforce. Liknande din läpp men plogformad och då kortare?



små bromsar jag vet :oops:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av adde den sön 17 aug 2008, 15:37, redigerad totalt 3 gång.
Användarens profilbild
blackscissors
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 236
Blev medlem: tor 11 jan 2007, 18:42
Namn: Ronny Stavervik #521
Ort: Karlskrona

Inlägg av blackscissors »

adde skrev:Tjena!

Den där undre läppen, vindavvisaren saknar jag så det var bra att du la upp en bild, det stället verkar ju ganska optimalt att dra luft från eftersom du får en ganska kort bit fram till bromsskölden. Hmm, jag skulle nästan behöva gå ner och kolla på bilen för att få lite inblick i hur man skulle kunna lösa detta. Det blir ju säkert ordentligt trångt när man svänger på ratten som du beskriver. I så fall skulle den ju löpa efter krängningshämmaren sedan ut parallelt ovan yttre styrleden som går mot spindeln.

Jag lånar din tråd och lägger upp bild på hjulupphängningen också så kan fler vara med och disskutera, tyvärr inte så livat på forumet nu för tiden :(

Har du bilder på corvettes "vindavledare"? Förstår inte riktigt hur den fungerar. Plogar den luften fram så den styrs mot hjulhusen och bromsarna samtdigt som den bidrar med downforce. Liknande din läpp men plogformad och då kortare?

små bromsar jag vet :oops:
Ja, de skivorna var inte stora. Det värsta är väl att mina inte är så mycket större :cry: Men med ordentliga klossar å frisk bromsvätska med hög kokpunkt så går det få rejält med bromskraft iallafall! Visst, BEAR bromsar eller Wild-hood är klart bättre, men en sak i taget.

Det är tyvärr inte så jättelivat på forumet nu, men hoppas flera vaknar till liv när hösten sakta kommer smygandes. Men finns ett antal rejs-tillfället kvar i år!

Hoppas komma iväg på rejsa.nu -träffen nästa vecka. Bara inte berättat det för dem som arrangerar det ännu :oops:
Så hoppas jag på å komma iväg till Mantorp på AMS Trackday. Å så har jag en Superstagekörning till i höst. Ska bli kul!!!!

Angående vettens kylsystem så ska jag se om jag kan ta lite bilder. Är en i garaget som har en vette. Var under å kollade i våras då den var upp-pallad, men den är ju gaaanska låg å ta bilder under som den står nu (på däcken alltså). Återkommer med bilder.

En principskiss (inte meningen att indiotförklara någon nu):
Bild

Mvh Ronny
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 8060
Blev medlem: sön 16 sep 2001, 02:00
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Ort: Sommen
Kontakt:

Inlägg av runn »

Smart, gör så... Min lösning är sämre men funkar hyggligt den med.

Bild

En egen airdam jag gjorde, se vinkeln vid hjulet, kortet är ifrån -05 den har ändrats lite nu.

http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?p=109007#109007
gta86
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 136
Blev medlem: ons 06 jul 2005, 16:32
Namn: Calle Linder

Inlägg av gta86 »

Är det inte ganska viktigt att faktiskt få in luften i centrum på skivan för bästa effekt jag inbillar mig iaf att skillnaden blir hyffsat väsentlig mellan att styra luften mot skivan och faktiskt få den dit den ska va
Användarens profilbild
blackscissors
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 236
Blev medlem: tor 11 jan 2007, 18:42
Namn: Ronny Stavervik #521
Ort: Karlskrona

Inlägg av blackscissors »

GTA86 skrev:Är det inte ganska viktigt att faktiskt få in luften i centrum på skivan för bästa effekt jag inbillar mig iaf att skillnaden blir hyffsat väsentlig mellan att styra luften mot skivan och faktiskt få den dit den ska va
Absolut!
Men allt är ju platsberoende. Har tittat lite på riktiga räcers. På mässan i Malmö i våras stod en fet Viper-räcer med öppen motorhuv. Verkligen inte det lättaste att med kameran, var man än får in den, få en bra bild på hur det ser ut vid skivan. Men som ni ser på bilderna så får de plats med nästan ugnsfläkts-slang!

Bild

Bild

Bild

Själv så kommer jag inte styra luften al'a corvette, utan jag har köpt en avgasslang på mekonomen som ska ledas från fronten till ett snadkapat rör som svetsas på bromsskölden. Detta röret ska helst vara riktat mot centrum av skivan, men man får ta lite vad man får...
Men hoppas inte att min direktledning av luften på ca Ø50 blir så mkt sämre än corvettens styrning på (har måtten i garaget) ca Ø80-100?
Slangen ska iallafall vara fastskruvad med vanlig slangklämma så man kan ta bort den om man inte är på bana. Mina belägg ska inte vara kalla, då har jag inga bromsar alls... Men på bana blir det så varmt så varmt :lol: :lol: :lol:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
gta86
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 136
Blev medlem: ons 06 jul 2005, 16:32
Namn: Calle Linder

Inlägg av gta86 »

Jo självklart är det platsberoende men det känns som sagt ganska viktigt att få in luften i centrum på skivan...
Men det blir nog mycket bra :cool:
Användarens profilbild
blackscissors
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 236
Blev medlem: tor 11 jan 2007, 18:42
Namn: Ronny Stavervik #521
Ort: Karlskrona

Inlägg av blackscissors »

Får se hur snart jag får dit prylarna bara. Tänkte montera lite subframes som ligger. Behöver dock hjälp med svetsning. Men kan vara vettigt att ta det när man ändå kryper med svets under bilen...

Hoppas få klart det innan hösten är över :oops: :roll:
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 8060
Blev medlem: sön 16 sep 2001, 02:00
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Ort: Sommen
Kontakt:

Inlägg av runn »

GTA86 skrev:Är det inte ganska viktigt att faktiskt få in luften i centrum på skivan för bästa effekt jag inbillar mig iaf att skillnaden blir hyffsat väsentlig mellan att styra luften mot skivan och faktiskt få den dit den ska va
Centrum är säkert bäst men på sidan på skivan går med bra allt beror ju på plats :grin:
Användarens profilbild
blackscissors
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 236
Blev medlem: tor 11 jan 2007, 18:42
Namn: Ronny Stavervik #521
Ort: Karlskrona

Inlägg av blackscissors »

Hade ju tänkt å lätta bilen lite under vintern som gick. Fick fram att huven vägde ca 27 kilo, en glasfiber skulle väga ca 13 kilo. Men pengarna gick till annat... Hade tänkt å lämna iväg min egen huv för avgjutning, men måste ju gjuta 3 stycken för att det ska bli rimlig kostnad. Tyvärr fanns inte intresset :roll:
Har införskaffat en ny vinge bak från en cabbe. Är dock lite spackling, slipning å målning innan den kommer på. För övrigt väger originalet 11 kilo...

Så, den lättningen som gjordes var stolarna (men inte många kilon totalt) samt föraren (22kg f.n. :lol: )

Hade ett annat stort problem förra året när jag rejsade å det var ju att det var så dåligt med plats för mig OCH hjälm i bilen, såhär löste jag det då:
Bild

-Jag var helt enkelt tvungen att kunna komma längre ner för att kunna köra MED tackluckan...
:oops: :oops: :oops: :oops:

Såhär ser stolsmonteringen ut!

Först de gamla å nya stolarna;
Bild

Borttagning av gamla stolen...
Bild

Gamla stolens underrede. Bygger inte så jättemycket i höjdled kan tyckas. Bra med tiltfunktion.
Bild

Nya stolens underrede. Gaaaanska annorlunda. Inte helt lätt å få ihop...
Bild

Golvets infästspunkter. Obsevera att de sitter snett å vint, inte i någon som helst rak linje... Å ville inte skära upp golvet heller, eller göra någon annan åverkan...
Bild

För att använda befintliga fästpunkter i golvet samt att hitta stolens infästspunkter så gjorde jag en trämall. Detta för att få ihop de olika hålbilderna. När detta var klart så kunde jag fästa allt i träskivan. Sedan var det bara att göra plåtar med samma hålbild!
Bild

En av alla kontroller av hålbilderna...
Bild

Fortsättning följer...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av blackscissors den mån 25 aug 2008, 23:34, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
blackscissors
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 236
Blev medlem: tor 11 jan 2007, 18:42
Namn: Ronny Stavervik #521
Ort: Karlskrona

Inlägg av blackscissors »

Hålbilden klar. Bara å skära ut plåtarna för maximal styrka å minimala vikt...
Bild
Bild

Ingen som kommer att se detta, men klart att det målas å ser snyggt ut!
Bild

Såhär ser stolsunderredet ut på de nya stolarna. Var tvungen att flytta skenorna i stolen för att kunna få plats med dem, flytta bak stolen samt inte krocka med någon skruv. Enklare sagt än gjort!
Dessvärre flexar mina 3mm plåtar som håller i skenorna. kommer att göras om snart.
Bild
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
blackscissors
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 236
Blev medlem: tor 11 jan 2007, 18:42
Namn: Ronny Stavervik #521
Ort: Karlskrona

Inlägg av blackscissors »

Lika enkelt för passagerarsidan!
Eller kanske inte, det sitter ju en katalysator undertill detta underredet, så skenorna i passagerarstolen ser ut som en banan! Allt annorlunda mot förarsidan...

Bild

Bild

Bild

Fick tag i samma tyg som i stolarna, så passade på å klä om den fula instrumentbrädan:
Bild

Blev riktigt bra faktiskt tycker jag!
Bild
Bild

Så mittpanelen i det röda tyget. Spraya på lim å stryka på tyget:
Bild

Mittpanelen var ganska knölig, började i det värsta hörnet. Blev jättebra men har tyvärr släppt lite efteråt, få limma om det.

Såhär blev det när det var klart. Nu återstår dörrsidor å lite bak, troligen också baksätet. Men det tar vi till kommande vintern!
Bild

Bortsett att limmet lossnat på några stället samt att stolsunderredet flexar lite så måste jag säga att jag är mycket nöjd med de nya stolarna! Jag sitter dessutom mycket lägre nu å INGA PROBLEM åköra med hjälm OCH takluckor !!!
:lol: :lol: :lol:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av blackscissors den mån 25 aug 2008, 23:56, redigerad totalt 4 gång.
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Inlägg av adde »

riktigt nice mannen! ;)

blev ju ett hyffsat lyft med fräna stolar i, själv hade jag nog behållt mittpanelen svart.
Kul å se ditt jobb med underredena till stolarna, jag valde en annan variant och använde mig av orginalskenorna och tog upp ett nytt hål i dessa för att kunna lina upp med stolen, det påverkade visserligen möjligheten att skjuta bak stolen med 2-3cm men vid provmontering känndes allt ändå bra, jag behöver inte full justermöjlighet.

Det är imponerande vilket jobb du lade ner på att tillverka dessa adapterplattor och så såg ju resultatet riktigt proffsigt ut!
Men min lösning väger mindre :angle:
Användarens profilbild
blackscissors
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 236
Blev medlem: tor 11 jan 2007, 18:42
Namn: Ronny Stavervik #521
Ort: Karlskrona

Inlägg av blackscissors »

Tack Adde!
Är man 195cm så får inget originalunderrede plats...
Jag har vägt å skrivit upp gamla/nya stolarna, men hittar inte lappen å minns inte riktigt... Men tror att jag sparat max 2-5 kilo. Hade gärna fått vara mera :roll:

Hursom så var jag å rejsade på Sturup närheten av Malmö i helgen som var med rejsa.nu
-Skitroligt!!! Å det trots att det var översvämmning HELA lördagen. Sturup Raceway är en liten å teknisk bana, inget jag visste om innan första varvet... På bild så såg den ju lika stor ut som Andertorp. Men men, det gick å svänga med jänkaren där också. Fast då det var halt på lördagen så hade ju duktiga förare med liten framhjulsdriven bil en klar fördel. Körde i nybörjargruppen, men där gick det ärligt talat väääldigt långsamt.
Börjar få go balans å grepp i bilen nu tycker jag. Den är riktigt härlig å svänga runt med!!!
På söndagen (rejsade fre-lö å sö) så hade jag med en instruktör i bilen som berättade var man skulle ta apex samt hur mkt man kunde "släppa ut" bilen mot ytterkanten av banan på vissa avsnitt. Tog i så mkt jag vågade å hade ändå en meter kvar...
Men det gick fortare å fortare. Lämnade av instruktören å körde några varv själv innan de flaggade av körpasset. Hade precis kommit ifatt en Porsche 944 med R-däck :exclaim: :grin: :cool:
Får medge att jag känner lite stolthet att min feta jänkare går så bra på bana :lol:

Så nu fick bilen lite ny olja (byte alltså) å filter. Passade även på att sänka bakre länkarmsinfästningen till lägsta hacket för att se om det ger ännu bättre resultat. Kan meddela att första sänkningen gett betydligt mycket mera grepp i bakvagnen! Rekommenderas!
Bromskylningstrattar_1_TACS.jpg
Länkarmar_sänkta_i_botten_2_TACS.jpg
Så när jag var i garaget så tog jag lite fler bilder på min bromskylning. Men med nuvarande belägg så blir inte bromsarna varma, har broms hela tiden! På Sturup när det var torrt var det inga problem alls, men där kör man förvisso bara på 2an å 3an så man kommer väl max upp i 130 eller så. Värre på Anderstorps flygraka inför 90° svängen...
Bromskylningstrattar_1_TACS.jpg
Bromskylningstrattar_2_TACS.jpg
Så var det placeringen. Såhär ser det ut om man tittar framåt i färdriktningen. Tänkte placera trattarna där jag ritat. Ska gjuta dem mot baksidan, skruva fast dem. Försöka vara eftertänksam å gjuta några lock INNAN jag skär upp hålen i fronten för trattarna. Det är ju inte alltid man vill ha kalla bromsar... För det mesta inte :wink:
Placering_av_bromskylningstrattar_TACS.jpg
Mvh Ronny
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av blackscissors den fre 21 aug 2009, 08:42, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Inlägg av adde »

Den här tråden blir bara roligare å roligare att följa, jag är imponerad över dina framsteg och blir ju inte mindre sugen på att själv känna av sidogunget i gula faran.

Jag tänkte på en sak Ronny. Du länkar ju med [img] taggen, sedan ngn forumuppdatering så finns ju miniatyrer redan, du kan ju spara ganska mkt plats genom att nöja dig med miniatyrerna. Fast du har säkert någon idé bakom varför du gör på detta viset :)

KÖR PÅ! Jag har ett 030borrat 350 block här imorrn och ett komplett kolvkit med lager, packningar osv. Vev får du leta efter själv :P
Senast redigerad av adde den tor 28 aug 2008, 21:57, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
blackscissors
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 236
Blev medlem: tor 11 jan 2007, 18:42
Namn: Ronny Stavervik #521
Ort: Karlskrona

Inlägg av blackscissors »

Lånar din bil(d) lite Adde;
-Tänkte kolla över det här med bogsering av bilen om den nu skulle parkeras i en sandfålla :roll:

Var är lämpligt att placera ett gängat rör för en krok?

http://www.tacs.nu/forum/download.php?id=16321
Användarens profilbild
blackscissors
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 236
Blev medlem: tor 11 jan 2007, 18:42
Namn: Ronny Stavervik #521
Ort: Karlskrona

Re: BlackScissors: 3gen Chassi/Ljud/mm uppgradering

Inlägg av blackscissors »

Här var det länge sedan det hände något...
Men som tur är sker mer i garageskenet :grin:

Håller f.n. mest till under bilen. Lite delar på G från stora landet långt bort.

Återkommer med bilder så småningom.

Så länge kan ni kolla på höstens sista spektakel:
http://www.automotorsport.se/tv/?m=15930

Det hela blev väldigt spontant och ogenomtänkt. Hade gärna formulerat mig annorlunda...
:oops:

Mvh Ronny
tuco
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 894
Blev medlem: lör 06 okt 2001, 02:00
Namn: Delete Me
Ort: Kungsbacka

Re: BlackScissors: 3gen Chassi/Ljud/mm uppgradering

Inlägg av tuco »

Gött mos där med filmen
Användarens profilbild
blackscissors
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 236
Blev medlem: tor 11 jan 2007, 18:42
Namn: Ronny Stavervik #521
Ort: Karlskrona

Re: BlackScissors: 3gen Chassi/Ljud/mm uppgradering

Inlägg av blackscissors »

Körde Superstage vid tre tillfällen under 2008. Från att ligga på tider på 1.46 så fick jag åka med en trimmad Subaru Impreza med en kille som körde 1.26 med mig i!
Allt under 1.40 är bra. Under 1.30 är grymt å runt 1.25 är helt enkelt ruggigt!!! Vill minnas han körde en hög 1.25 tid sista tillfället på säsongen...

Hursom, efter detta så visste man lite mer hur man skulle göra. Slipade mer och mer på sista 180°-svängen (vändningen) å kapade lite varje gång.

Bästa tid för 2008:
1.37.00
lite stolt faktiskt :cool:

Det som jag känner kan förbättras är väl sista porten där man ska bromsa ner och göra en 90°-sväng. Bilen understyr massor och jag bromsar nog för mkt. Skulle vilja försöka flyta igenom denna bättre. Vi får se hur det går under året.
Annars är det väl byte till R-däck som gäller så att jag kan ligga på en högre växel. I det första "täta" partiet ligger jag högt på 2:an å det andra på 3:an. Hade jag mer grepp skulle jag kanske kunna ligga på 3:an / 4:an.
Sedan är det ju det där med vikt å pulver...

Minskade förvisso 20 kilo på ekipaget förra året. Men inget på bilen :grin:
Har till 2009 gjort bilen lite tyngre tyvärr :blink:
Å lika lite pållar som tidigare...

Mer hästar till 2010?
Användarens profilbild
bosseh
Medlem
Medlem
Inlägg: 3908
Blev medlem: fre 07 sep 2001, 02:00
Namn: Bo Hagström # 69
Ort: Segeltorp

Re: BlackScissors: 3gen Chassi/Ljud/mm uppgradering

Inlägg av bosseh »

Bra tider! Apropå tider så kommer jag ihåg Emmaboda år 2003. Då körde Jocke Stridh på 1,4117 i lätt duggregn! Och med 7 cylindrar igång på sin kompressormatade GTA! Vid samma tillfälle så dök det upp ett gäng Lancior, riktigt snabba saker, men dom fick stryk av Jocke.

Man blir lätt nostalgisk!

/ BosseH
Emmaboda Superstage 2003 004min.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
# 69. Bosse Hagström.TA Silverbird -96 Ram Air WS6-R.M6 now sold!. Firehawk 2002 # 705.Jaguar XKR 2001supercharged.Opel Vectra V6 Turbo OPC 2007
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Re: BlackScissors: 3gen Chassi/Ljud/mm uppgradering

Inlägg av adde »

Kul filmklipp Ronny! Alltid roligt med lite uppmärksamhet :grin:
Användarens profilbild
blackscissors
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 236
Blev medlem: tor 11 jan 2007, 18:42
Namn: Ronny Stavervik #521
Ort: Karlskrona

Re: BlackScissors: 3gen Chassi/Ljud/mm uppgradering

Inlägg av blackscissors »

Tänkte att det är på hög tid å uppdatera tråden på vad man gjorde i vintras 2008/2009 innan denna vintern snart är här :roll:
Som tur är har det hänt mycket mera i garaget än vad det har gjort här på forumet här i min tråd!

Då kör vi igång!

Ni som läst lite tidigare i tråden vet att jag har en viss förkärlek till färgerna rött och svart. Ser säkert lite märkligt ut också när bilen är svart men har röda backspeglar... Men jag har en plan :cool:

När jag flyttade till nuvarande garage 2007 så lyckades jag pricka in den enda helgen på hela året som det faktiskt var snö på! Ja, visst är det otroligt! Körde 15 mil med sommardäck 245 fram å 265 bak på snö å is. Körde i 70 å från rondeller på 3an så fanns inget grepp... Men fördelen var att bilen bara drog 0.7L/milen då :grin:

Det var väl inte så jättemycket salt just när jag körde, men denna vintern så började jag med att svetsa dit förstärkningsbalkar för chassit (subframe connectors) från BMR. Röda å fina såklart! Men resten såg ut som skit. Bortsett mina länkarmar fram å bak, fjädrar, dämpare, chassistag å krängningshämmare såklart :lol:

Det var bara å dra på sig kepsen, overallen, å ibland gasmasken å tvätta undersidan ren med stålborste å thinner!

Maskerade å grundlackade med zinkfärg å så svart tröskelbody på en del å rött på en del. Lackade även katten (se tidigare inlägg) med loctite 7800 och röd bromsoksfärg, men det blev bara vackert på bild. Men ser bra ut nu också jämfört med innan då det var rostigt (blästrade före lack såklart), men röd är den inte längre :sad:

Erkänner att detta var ett riktigt skitgöra. Men är gott å ligga under bilen nu!
Fast irriterar mig otroligt mycket på den fula kardanen... :roll: :blink:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 8060
Blev medlem: sön 16 sep 2001, 02:00
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Ort: Sommen
Kontakt:

Re: BlackScissors: 3gen Chassi/Ljud/mm uppgradering

Inlägg av runn »

Ser mycket snyggt ut :cool:
Användarens profilbild
blackscissors
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 236
Blev medlem: tor 11 jan 2007, 18:42
Namn: Ronny Stavervik #521
Ort: Karlskrona

Re: BlackScissors: 3gen Chassi/Ljud/mm uppgradering

Inlägg av blackscissors »

Tackar Runn!
Tänkte fortsätta å berätta om att jag köpte in en gammal vinge från en skrot i USA förra året också. I våras var det dags å få ordning på den. När jag tog bort den gamla vingen hade dock den "rest" metallen runt hålet mha skruven, så fick dra ner den lite först.
dra_ner_plåt_1.jpg
dra_ner_plåt_2.jpg
Spacklade igen hålet å slipade, slipade å slipade. Detsamma på vingen. Mätte ut centrum å gjorde nya hål i bakluckan.
nya hål.jpg
Vingen är från en Firebird cab å ser klart bättre ut på en 3gennare tycker jag.
provmontering.jpg
Lite bilder på vingen å spacklande där. Först som den var från skroten. Undersidan var fin, men ville släta ut kanten.
obehandlad vinge.jpg
Översidan var sprucken i lacken, så den slipade jag ner å spacklade under "några" kvällar...
spacklad_vinge.jpg
Så sprutspacklad före lite mer slipning, primer å lackering
spacklad vinge.jpg
Tyvärr så närmade det sig vår när jag höll på å lackera. Var väl lite ivrig...
Första gången jag lackade så blev det något skit med baserna från rengöringsmedlet som inte hann avdunsta helt innan jag lade på lack, så allt reste sig. Suck! :cry:
Det var bara å slipa, slipa å slia igen. Sedan lackade jag igen å hade en annan grundfärg. Det reste sig. Dubbel suck! :cry: :cry:
Så efter en massa slipande å spacklande igen så hade jag en speciell primer å lade på LITE varje gång. Å lite till. Å lite till. Så täckte det nästan. Var torrt. Lade på Lite färg. Lite till. Sedan såg det så bra ut så då blåste jag på. Såg skitbra ut!
Sedan reste det sig...
:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
:angry: :angry: :angry: :angry: :angry: :angry:
Inte så mycket, så jag orkade inte göra om det igen. Satte dit vingen å nu håller det ca en-meters-finisch. Får göra om det i vinter när jag samlat ny inspiration!
Såhär blev det iallafall tills vidare.
ny vinge.jpg
Kommer med fler bilder så småningom!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Re: BlackScissors: 3gen Chassi/Ljud/mm uppgradering

Inlägg av adde »

Jävligt när lacken reser sig.. min första tanke var vad använde du för sprutspackel? låter som någon hagmans spray eller liknande å ingen 2k epoxygrund?
såg prydligt ut under bilen men avgassystemet skulle jag nog låtit vara eller hållt grått eller silver på sin höjd. :grin:
bromsarna då, när får man se bilder fr. uppgraderingen?
Användarens profilbild
blackscissors
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 236
Blev medlem: tor 11 jan 2007, 18:42
Namn: Ronny Stavervik #521
Ort: Karlskrona

Re: BlackScissors: 3gen Chassi/Ljud/mm uppgradering

Inlägg av blackscissors »

Var återigen med och arrangerade Motorfestivalen i år med Motorklubbel Brinkarna. Är med i styrelsen å det har krävt massor av arbete. Kul, men en av orsakerna till att man inte varit så mycket på forumet...

Lite bilder!
Se http://www.brinkarna.seunder Evenemang

Å forumet http://mkbrinkarna.forum24.se/mkbrinkarna-about40.html

Rejsa (lite fler bilder) http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=57255

Körde superstage på söndagen samtidigt som man ordnade med en massa annat. Körde inte bättre än förra året då jag körde 1:37.00, blev väl runt 1.38
Detta trots uppdaterade bromsar (kommer snart). För ovan å köra helt enkelt. Tiden förra året kom ju sista rundan efter fyra SS-tillfällen.

Nu var ju Gullabo med som domare under dagen. Jag åkte med honom i Pommacen å då gick det på 1:36.21!!!
Jag filmade detta, hoppas få filmen snart.
Så hoppade jag ur å Gullabo fick dra själv. Då körde han på 1:34.213 !!!
När han kom tillbaka så hade han ett smil på läpparna å tyckte "det ska va manuell å ve-åtta". Så tipsade han mig om att jag skulle skaffa diffad bakaxel eftersom det spann på innerhjulet hela tiden. Nu är det ju så att jag redan har diffat bak, men lite fel olja å lite slitna lameller troligtvis. Ska renoveras i vinter hade jag tänkt.

Jo, så fick jag prata lite med lokaltidningen också!
Det är en fin bil med på bilderna iallafall. Å bra artikel totalt sett tycker jag :cool:
http://www.ostran.se/nyheter/emmaboda/m ... a_flygbana

Handlade beggade framdäck i somras. Kanske inte kör som Gullabo med dessa (måste lära mig vänsterbromsa för de tiderna...), men kul endå. Ska snart monteras tillsammans med fyrpunktbälte :cool: :cool: :cool: :grin: !
däck_1.jpg
Suttit på en Pårsjä GeTe trea :lol:
däck_2.jpg
Bakdäck blir det när $-ars kommit in...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
blackscissors
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 236
Blev medlem: tor 11 jan 2007, 18:42
Namn: Ronny Stavervik #521
Ort: Karlskrona

Re: BlackScissors: 3gen Chassi/Ljud/mm uppgradering

Inlägg av blackscissors »

adde skrev:Illa när lacken reser sig.. min första tanke var vad använde du för sprutspackel? låter som någon hagmans spray eller liknande å ingen 2k epoxygrund?
såg prydligt ut under bilen men avgassystemet skulle jag nog låtit vara eller hållt grått eller silver på sin höjd. :grin:
bromsarna då, när får man se bilder fr. uppgraderingen?
Ingen 2k alls. Allt är garagelackat på "enklaste vis". Skulle tryckt 2k burkar men med tanke på resultatet så är jag väldigt glad jag inte lade pengar på det. Är surt som det är å slipa bort dyr färg å massa misslyckade timmar...
Alltid billigare, roligare å smidigare å göra rätt första gången...
sprutspackel var väl PPs tror jag. Funkade bra å fylla i de sista småreporna. Blev riktigt bra med grunden! Sedan sket det sig...
Men bara jag får rätt baser å rengöringsmedel å mer tid så kommer det bli skitsnyggt.
...Hoppas jag...

Nu har jag testat lite varianter å misstag. Men det är väl så man lär sig!

Bromsarna kommer snart! Tänkte göra en lite enkel "how to" av det.
Skriv svar