The 97 Z, en Camaro bland alla fåglar! Nu med svenska plåtar
Moderator: Moderators
- mangan
- Registrerad
- Inlägg: 6307
- Blev medlem: ons 31 jul 2002, 18:36
- Namn: Magnus Gustafsson #497
- Ort: Linköping + Världen
- Kontakt:
The 97 Z, en Camaro bland alla fåglar! Nu med svenska plåtar
Skall väl lägga upp en projekt tråd för min Z28 iaf då.
Jag köpte den av första ägaren som redan hade gjort en hel del med den, fast i huvudsak är det bara rena bolt ons. Listar vad jag kommer i håg nu och kommer att uppdatera allt eftersom den händer saker.
Från fabrik kom den som en manuell Z28 med
AC
CC
PW
PL
Factory alarm
T-top's
Lädersäten, förarstolen eljusterbar (den har som jag misstänker alla 97 Camaros med läder 30 år jubileums loggan i ryggstöden.
DRL och foglights
ABS
Rostfritt Avgas (SS slutrör)
Jag originalfakturan så jag skall komplettera om det är nått jag glömt
Den har bla:
K&N CAI
1,6 LT4 vippor
160 DEG f termostat
Hurst shifter
Spec stage 3 koppling
4,10:1 utväxling (tror original var 3:73)
SS femekrade 17X9,5 fälgar med 275/40 däck, för närvarande kuhmo Ecsta ASX samt ett par BFg Med Dragradials, samma fälg så klart!
Long tube headers med 3" slip on collector's
off road Y-pipa
Borla cat back
GT "dimpeld" rotors
BMR Strut tower brace, Lower control arms, panhard stag, Tunnelbrace med kardanring
SS Fjädrar och stötdämpare och krängningshämmare (mostvarar ws6?)
Alla bussningar bytta till polyuretan (gnissel)
Dessvärre även en eftermarknads stero.
När jag köpte den så var den enbart Hypertech tunad så jag störde mig på dom konstanta egr och andra avgasrenings relaterade koder då alla dessa system är av monterade. Med hypertech programmet hade den visat 304 hästar på bakhjulen. Detta med helt öppet avgassytem.
Jag tog upp den till CAM och fick ett custom program istället, då visade den 299,4 med stängt avgas och 100 grader F i omgivings temp, samt att alla störande funktioner vart avstängda.
Hittills har jag i övrigt mest njutit av den samt
samt efter att ha kört min 12,7 109 repa också renoverat lådan och bytt ut det skabbiga BMR strut tower bracet till ett av Ewald's vackra i rostfritt samt transparanta corner lights.
Första ägaren var med i GM high tech preformance magazine i ett test av olika Bolt on bilar dom gjorde ett reportage om.
Här finns det bilder
http://albums.photo.epson.com/j/AlbumIn ... 1698187&f=
http://sven2374.photoblog.org.uk/p25393311.html
http://sven2374.photoblog.org.uk/p25393305.html
http://sven2374.photoblog.org.uk/p25035995.html
http://albums.photo.epson.com/j/ViewPho ... p=71433714
http://albums.photo.epson.com/j/ViewPho ... p=71490704
Vad som skall hända i framtiden vet jag inte riktigt, ett LT4 kit med toppar och cam känns lockande, så även bromsar. men å andra sidan vet jag inte riktigt hur mycket jag vill lägga ner på den då jag har börjat spana efter mitt nästa objekt och tar jag hem den måste jag behålla den i ett år med (flyttgods).
Jag köpte den av första ägaren som redan hade gjort en hel del med den, fast i huvudsak är det bara rena bolt ons. Listar vad jag kommer i håg nu och kommer att uppdatera allt eftersom den händer saker.
Från fabrik kom den som en manuell Z28 med
AC
CC
PW
PL
Factory alarm
T-top's
Lädersäten, förarstolen eljusterbar (den har som jag misstänker alla 97 Camaros med läder 30 år jubileums loggan i ryggstöden.
DRL och foglights
ABS
Rostfritt Avgas (SS slutrör)
Jag originalfakturan så jag skall komplettera om det är nått jag glömt
Den har bla:
K&N CAI
1,6 LT4 vippor
160 DEG f termostat
Hurst shifter
Spec stage 3 koppling
4,10:1 utväxling (tror original var 3:73)
SS femekrade 17X9,5 fälgar med 275/40 däck, för närvarande kuhmo Ecsta ASX samt ett par BFg Med Dragradials, samma fälg så klart!
Long tube headers med 3" slip on collector's
off road Y-pipa
Borla cat back
GT "dimpeld" rotors
BMR Strut tower brace, Lower control arms, panhard stag, Tunnelbrace med kardanring
SS Fjädrar och stötdämpare och krängningshämmare (mostvarar ws6?)
Alla bussningar bytta till polyuretan (gnissel)
Dessvärre även en eftermarknads stero.
När jag köpte den så var den enbart Hypertech tunad så jag störde mig på dom konstanta egr och andra avgasrenings relaterade koder då alla dessa system är av monterade. Med hypertech programmet hade den visat 304 hästar på bakhjulen. Detta med helt öppet avgassytem.
Jag tog upp den till CAM och fick ett custom program istället, då visade den 299,4 med stängt avgas och 100 grader F i omgivings temp, samt att alla störande funktioner vart avstängda.
Hittills har jag i övrigt mest njutit av den samt
samt efter att ha kört min 12,7 109 repa också renoverat lådan och bytt ut det skabbiga BMR strut tower bracet till ett av Ewald's vackra i rostfritt samt transparanta corner lights.
Första ägaren var med i GM high tech preformance magazine i ett test av olika Bolt on bilar dom gjorde ett reportage om.
Här finns det bilder
http://albums.photo.epson.com/j/AlbumIn ... 1698187&f=
http://sven2374.photoblog.org.uk/p25393311.html
http://sven2374.photoblog.org.uk/p25393305.html
http://sven2374.photoblog.org.uk/p25035995.html
http://albums.photo.epson.com/j/ViewPho ... p=71433714
http://albums.photo.epson.com/j/ViewPho ... p=71490704
Vad som skall hända i framtiden vet jag inte riktigt, ett LT4 kit med toppar och cam känns lockande, så även bromsar. men å andra sidan vet jag inte riktigt hur mycket jag vill lägga ner på den då jag har börjat spana efter mitt nästa objekt och tar jag hem den måste jag behålla den i ett år med (flyttgods).
Senast redigerad av mangan den ons 09 maj 2007, 12:45, redigerad totalt 1 gånger.
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
- stefan h
- Registrerad
- Inlägg: 1737
- Blev medlem: mån 03 maj 2004, 13:31
- Namn: Stefan Hörström #305
- Ort: Linghem
- Kontakt:
Camaro på detta forum
Kul att du fått upp lite info trots att det är en Camaro.
Ja ja jag vet att det är nästan samma bil. En liten fråga dock.
Saxade ur annan tråd men tycker den passar bättre här.
CITAT:
Och dessutom känns lite löjligt att bygga för väghållning på en t-top bil utan bur och bur vill jag inte sätta i den, möjligen i andra gen men det här är mera om bekvämtransport.
Varför löjligt i en T-top ???
Ha det gott och lägg upp mer info om bilen..
Stefan
Ja ja jag vet att det är nästan samma bil. En liten fråga dock.
Saxade ur annan tråd men tycker den passar bättre här.
CITAT:
Och dessutom känns lite löjligt att bygga för väghållning på en t-top bil utan bur och bur vill jag inte sätta i den, möjligen i andra gen men det här är mera om bekvämtransport.
Varför löjligt i en T-top ???
Ha det gott och lägg upp mer info om bilen..
Stefan
FIREHAWK 2002
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Camaro på detta forum
För att, lite elakt sagt, en cab eller T-top är ungefär lika vridstyv som en våt disktrasa.Steffo skrev:Varför löjligt i en T-top ???
Om man ska vara lite mer konstruktiv så är det som ovan fast med lite modifikation - en cab eller targa kommer kanske kunna bli vridstyv, men aldrig lika vridstyv som en coupé.
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- mangan
- Registrerad
- Inlägg: 6307
- Blev medlem: ons 31 jul 2002, 18:36
- Namn: Magnus Gustafsson #497
- Ort: Linköping + Världen
- Kontakt:
Som Anders säger, det finns ingen styvhet, möjligen skulle man uppnå nära samma om om satte i en 10 punkts bur, men då är ju liksom själva nyttan med topparna borta.
Måste väl dock säga att detta är den styvaste t-top karossen jag sett möjligen med undantag för 911 or.
Finns dock alla möjligheter att nästa bygge blir en 2 gen med igensvetsade dörrar,,,, *drömmer om klättrande besiktningsmän*
Magnus
Måste väl dock säga att detta är den styvaste t-top karossen jag sett möjligen med undantag för 911 or.
Finns dock alla möjligheter att nästa bygge blir en 2 gen med igensvetsade dörrar,,,, *drömmer om klättrande besiktningsmän*
Magnus
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
- doski
- Registrerad
- Inlägg: 943
- Blev medlem: sön 28 okt 2001, 02:00
- Namn: Sénat Memedoski #447
- Ort: Malmö
Om jag bara får fråga så jag läst rätt?
Körde du 12.7 och 109mph med dem modsen du listat?
Då måste du ha en GRymt snabb LT1 (facktory freak) Det är ju vad ls1:or brukar köra...imponerande.
Du har en jävligt cool z28
Körde du 12.7 och 109mph med dem modsen du listat?
Då måste du ha en GRymt snabb LT1 (facktory freak) Det är ju vad ls1:or brukar köra...imponerande.
Du har en jävligt cool z28
2002 LS1 Trans Am WS6 Ram air 6-växl.
SÅLD
BADAZWS6
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?p=73004#73004
SÅLD
BADAZWS6
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?p=73004#73004
- runn
- Registrerad
- Inlägg: 8060
- Blev medlem: sön 16 sep 2001, 02:00
- Namn: Daniel Runn #49
- Region: Mellansvenska
- Ort: Sommen
- Kontakt:
Re: Camaro på detta forum
Lite väl hårt va? T-Toppen är mjukare men inte extremt i jämförelse med de med vanligt tak. I de utan T-Top så sitter två förstärkningar mellan A och B stolparna det är det enda som skiljer.Ripper skrev:För att, lite elakt sagt, en cab eller T-top är ungefär lika vridstyv som en våt disktrasa.Steffo skrev:Varför löjligt i en T-top ???
Det är hyggligt lätt att göra om sin bil till t-top om man vill då alla tak ifrån början är t-top innan förstärkningarna sätts dit.
Här är förstärkningen avsågad inuti sitter fästet till t-top:en.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- mangan
- Registrerad
- Inlägg: 6307
- Blev medlem: ons 31 jul 2002, 18:36
- Namn: Magnus Gustafsson #497
- Ort: Linköping + Världen
- Kontakt:
Japp med dom modsen, utan spec kopplingen, och med DR's, på en bana som med era mått är bra men inte preppad som mantorp är efter en stor tävling, inget klister är tillåtet bara dot märkta däck.
Runn:
Tänk på att du tar bort bägge dom bitarna som håller i sär A och B stolpen samt tar bort det som håller dessa parallella, och ersätter detta med en klen balk i mitten, som dessutom inte har städ i A eller B stolparna utan i rutramen fram och i den något styvare bågen mellan B stolparna.
Blir liksom inte mycket kvar som hindrar karrosen att vrida sig.
Magnus
Runn:
Tänk på att du tar bort bägge dom bitarna som håller i sär A och B stolpen samt tar bort det som håller dessa parallella, och ersätter detta med en klen balk i mitten, som dessutom inte har städ i A eller B stolparna utan i rutramen fram och i den något styvare bågen mellan B stolparna.
Blir liksom inte mycket kvar som hindrar karrosen att vrida sig.
Magnus
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
- runn
- Registrerad
- Inlägg: 8060
- Blev medlem: sön 16 sep 2001, 02:00
- Namn: Daniel Runn #49
- Region: Mellansvenska
- Ort: Sommen
- Kontakt:
Jag var mer inne på att om de hade velat så kunde de gjort den ännu bättre om de haft rejält kraftiga förstärkningar på sidorna. Vad är det som håller förstärkningarna paralella? plasttaket? Är inte det limmat?Mangan skrev:Runn:
Tänk på att du tar bort bägge dom bitarna som håller i sär A och B stolpen samt tar bort det som håller dessa parallella, och ersätter detta med en klen balk i mitten, som dessutom inte har städ i A eller B stolparna utan i rutramen fram och i den något styvare bågen mellan B stolparna.
Blir liksom inte mycket kvar som hindrar karrosen att vrida sig.
Magnus
Och man ersätter inte sidoförstärkningarna men en i mitten, Den sitter på ALLA som jag skrev, Det är den som håller ihop bilen
Men strunt samma...
- bosseh
- Medlem
- Inlägg: 3908
- Blev medlem: fre 07 sep 2001, 02:00
- Namn: Bo Hagström # 69
- Ort: Segeltorp
Det är väl det man tyckt hela tiden att vridstyvheten är ganska bra samt att Firebirden är snyggare än Camaron! Det är ju därför man skaffat den!Steffo skrev:Tack för det Runn.
Jag har läst på div. forum att det inte skall skilja specielt mycket i vridstyvhet. Nu vet man varför.
Helt klart snygg bil (för att vara en Camaro)
Stefan
/ BosseH
# 69. Bosse Hagström.TA Silverbird -96 Ram Air WS6-R.M6 now sold!. Firehawk 2002 # 705.Jaguar XKR 2001supercharged.Opel Vectra V6 Turbo OPC 2007
- bosseh
- Medlem
- Inlägg: 3908
- Blev medlem: fre 07 sep 2001, 02:00
- Namn: Bo Hagström # 69
- Ort: Segeltorp
Din fina tid beror väl till stor del på bakaxelutväxlingen!??Mangan skrev:Japp med dom modsen, utan spec kopplingen, och med DR's, på en bana som med era mått är bra men inte preppad som mantorp är efter en stor tävling, inget klister är tillåtet bara dot märkta däck.
Runn:
Tänk på att du tar bort bägge dom bitarna som håller i sär A och B stolpen samt tar bort det som håller dessa parallella, och ersätter detta med en klen balk i mitten, som dessutom inte har städ i A eller B stolparna utan i rutramen fram och i den något styvare bågen mellan B stolparna.
Blir liksom inte mycket kvar som hindrar karrosen att vrida sig.
Magnus
/ BosseH
# 69. Bosse Hagström.TA Silverbird -96 Ram Air WS6-R.M6 now sold!. Firehawk 2002 # 705.Jaguar XKR 2001supercharged.Opel Vectra V6 Turbo OPC 2007
- mangan
- Registrerad
- Inlägg: 6307
- Blev medlem: ons 31 jul 2002, 18:36
- Namn: Magnus Gustafsson #497
- Ort: Linköping + Världen
- Kontakt:
Oki runn så du har tre och tar bort två,,, dom två som har bäst fästpunkter mot chassiet, gissa om det märks.
Magnus
öö Ja Bosse, den är ju med som en del av modsen, förstår inte riktigt vart du vill komma?Din fina tid beror väl till stor del på bakaxelutväxlingen!??
/ BosseH
Magnus
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
- bosseh
- Medlem
- Inlägg: 3908
- Blev medlem: fre 07 sep 2001, 02:00
- Namn: Bo Hagström # 69
- Ort: Segeltorp
Jo, det går väl fortare att komma i mål om man har en högre utväxling i bakaxeln (än original)?Mangan skrev:Oki runn så du har tre och tar bort två,,, dom två som har bäst fästpunkter mot chassiet, gissa om det märks.
öö Ja Bosse, den är ju med som en del av modsen, förstår inte riktigt vart du vill komma?Din fina tid beror väl till stor del på bakaxelutväxlingen!??
/ BosseH
Magnus
/BosseH
# 69. Bosse Hagström.TA Silverbird -96 Ram Air WS6-R.M6 now sold!. Firehawk 2002 # 705.Jaguar XKR 2001supercharged.Opel Vectra V6 Turbo OPC 2007
- mangan
- Registrerad
- Inlägg: 6307
- Blev medlem: ons 31 jul 2002, 18:36
- Namn: Magnus Gustafsson #497
- Ort: Linköping + Världen
- Kontakt:
Absolut!
Speciellt så märks det ju på dom lägre växlarna. På sexan är det ju mindre skillnad mot dom tidigare lådorna då dom har 0.62 (tror jag) mot dom senare med 0.5:1.
Man kan ju även gå ner i hjuldiameter på sina "räjser" bakhjul.
Magnus
Speciellt så märks det ju på dom lägre växlarna. På sexan är det ju mindre skillnad mot dom tidigare lådorna då dom har 0.62 (tror jag) mot dom senare med 0.5:1.
Man kan ju även gå ner i hjuldiameter på sina "räjser" bakhjul.
Magnus
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
- mangan
- Registrerad
- Inlägg: 6307
- Blev medlem: ons 31 jul 2002, 18:36
- Namn: Magnus Gustafsson #497
- Ort: Linköping + Världen
- Kontakt:
Gå ner i diameter handlar mer om att hitta ett lågt slicks på 15 tums fälg tex.Steffo skrev:Gå ner i diameter på hjulen? Hrm finns det 275/15-18 låter häfftigt.
Nu är det lite OT sorry
Vad händer med bilen här näst??
Stefan
Som sagt jag vet inte riktigt vad framtiden har i sitt sköte för den, förebyggande byte av opti och vatten pump kanske,, och då börjar man ju tänka att man kanske skulle byta kam drivingen på en gång, och när man ändå är där,, varför inte kammen,, sen är det ju toppar kanske,,
Problemet är ju att jag är alldeles för nöjd med hur den går just nu,,,,
bara hålla den i skick och sen samla grejor för ett Poncho projekt surrar också i huvudet,, söker ett -70 pippi objekt med 400 eller 455, kanske 2.41 i bakaxeln och ut och åka autobahn...
Magnus
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
- runn
- Registrerad
- Inlägg: 8060
- Blev medlem: sön 16 sep 2001, 02:00
- Namn: Daniel Runn #49
- Region: Mellansvenska
- Ort: Sommen
- Kontakt:
Tror inte vi kommer så mycket länge... Givetvis är den utan t-top bättre, Vad jag säger är att den med t-top är bra eftersom bilen designades med t-top ifrån början. Den är inte påkommen efteråt som på gamla bilar.Mangan skrev:Oki runn så du har tre och tar bort två,,, dom två som har bäst fästpunkter mot chassiet, gissa om det märks.
Magnus
Köp en riktig poncho-motor och lägg i Camurkan, Det vore tufft... Men slöseri på motor
- mangan
- Registrerad
- Inlägg: 6307
- Blev medlem: ons 31 jul 2002, 18:36
- Namn: Magnus Gustafsson #497
- Ort: Linköping + Världen
- Kontakt:
Ja men då så! :-)
Har sett ett 4gen bygge med 400 poncho på bild nånstans. men det skall man ju isf göra i en pippi, och varför inte i din, den är ju flyttgods!
Då skulle du få fart på den!
Magnus
Har sett ett 4gen bygge med 400 poncho på bild nånstans. men det skall man ju isf göra i en pippi, och varför inte i din, den är ju flyttgods!
Då skulle du få fart på den!
Magnus
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
- mangan
- Registrerad
- Inlägg: 6307
- Blev medlem: ons 31 jul 2002, 18:36
- Namn: Magnus Gustafsson #497
- Ort: Linköping + Världen
- Kontakt:
Lägger in opti bytet jag gjort här med.
Jag gjorde det uppifrån i princip enl. Bob och Charles beskrivning på firebirdnation.com var enklare än jag trodde delvis för jag inte har AIR pumpen kvar på min bil skulle jag tro.
Throttel body, fläktar och kylare kunde sitta kvar, förutom det som dom skrivigt så skall man se till att ha en avdragare till vibrations dämparen, fanns ingen som helst chans att jag skulle få loss den utan som dom beskriver.
Vad fann jag då,,,,
Lite bilder på jobbet först.
P1010003, Intake elbow, MAF och CAI av plockat
P1010004, kylarn tömd, och vatten pumpen borta
P1010005, Balancer'n av nu börjar man närma sig
P1010006, Gammla optin borta, bara att tvätta av lite och börja montera
P1010008, Nya optin på plats efter lite klurande för att lista ut hur man skulle linjera upp drivpinne och spår, märkpenna på kanten funkade utmärkt
Nu är det bara att "kasta" dit vatten pumpen och lufta kylsystemet. ett tips är att fulla på kylväska genom termostat öppningen på vatten pumpen, går klart snabbare än genom kylarn. Fick på det viset ur i princip all luft ur blocket och bara lite fanns kvar när jag varm körde.
Jag gjorde det uppifrån i princip enl. Bob och Charles beskrivning på firebirdnation.com var enklare än jag trodde delvis för jag inte har AIR pumpen kvar på min bil skulle jag tro.
Throttel body, fläktar och kylare kunde sitta kvar, förutom det som dom skrivigt så skall man se till att ha en avdragare till vibrations dämparen, fanns ingen som helst chans att jag skulle få loss den utan som dom beskriver.
Vad fann jag då,,,,
Lite bilder på jobbet först.
P1010003, Intake elbow, MAF och CAI av plockat
P1010004, kylarn tömd, och vatten pumpen borta
P1010005, Balancer'n av nu börjar man närma sig
P1010006, Gammla optin borta, bara att tvätta av lite och börja montera
P1010008, Nya optin på plats efter lite klurande för att lista ut hur man skulle linjera upp drivpinne och spår, märkpenna på kanten funkade utmärkt
Nu är det bara att "kasta" dit vatten pumpen och lufta kylsystemet. ett tips är att fulla på kylväska genom termostat öppningen på vatten pumpen, går klart snabbare än genom kylarn. Fick på det viset ur i princip all luft ur blocket och bara lite fanns kvar när jag varm körde.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av mangan den ons 03 maj 2006, 14:33, redigerad totalt 1 gånger.
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
- mangan
- Registrerad
- Inlägg: 6307
- Blev medlem: ons 31 jul 2002, 18:36
- Namn: Magnus Gustafsson #497
- Ort: Linköping + Världen
- Kontakt:
Så vad hittade jag då i Optin,,
När jag öppnade den så visade det sig att ena skruven som håller rotorn hade lossat och ramlat ner i högspännings delen, den andra skruven satt löst med.
Detta har medfört att styrpinnen på rotorn har gått av och jag hade REN tur att den gick så bra som den gjorde skulle jag tro, förutom att rotorn är skrot och locket har fått lite stryk så är den nog oki,, skall nog köpa mig ett lock och rotor så har man en i reserv.
Så jag hade kunnat komma undan med att bara byta lock och rotor men ser inte nyttan på det med tanke på att bilen har gått så lång som den har.
Allt som allt så tog jobbet en lördag, men jag tog det lugnt och försiktigt och ett par turer till pep boys efter verktyg. Dessvärre så hade jag beställt fel tändkablar. Men bytte ut den jag skadade när jag slet loss den från optin och mätte upp resten. Tar det vid nästa service.
Kort sagt, detta var inte alls så farligt som många gör gällande och är klart värt att göra själv!!!
Magnus
När jag öppnade den så visade det sig att ena skruven som håller rotorn hade lossat och ramlat ner i högspännings delen, den andra skruven satt löst med.
Detta har medfört att styrpinnen på rotorn har gått av och jag hade REN tur att den gick så bra som den gjorde skulle jag tro, förutom att rotorn är skrot och locket har fått lite stryk så är den nog oki,, skall nog köpa mig ett lock och rotor så har man en i reserv.
Så jag hade kunnat komma undan med att bara byta lock och rotor men ser inte nyttan på det med tanke på att bilen har gått så lång som den har.
Allt som allt så tog jobbet en lördag, men jag tog det lugnt och försiktigt och ett par turer till pep boys efter verktyg. Dessvärre så hade jag beställt fel tändkablar. Men bytte ut den jag skadade när jag slet loss den från optin och mätte upp resten. Tar det vid nästa service.
Kort sagt, detta var inte alls så farligt som många gör gällande och är klart värt att göra själv!!!
Magnus
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
- mangan
- Registrerad
- Inlägg: 6307
- Blev medlem: ons 31 jul 2002, 18:36
- Namn: Magnus Gustafsson #497
- Ort: Linköping + Världen
- Kontakt:
Här skall jag nu visa det jag längtat efter,, eller hur det nu är,,,
Hon är hemma,, nu väntar jag bara på att det skall sluta regna så jag få in henne med!!
Hon är hemma,, nu väntar jag bara på att det skall sluta regna så jag få in henne med!!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av mangan den tis 20 mar 2007, 22:53, redigerad totalt 1 gånger.
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Grattis till hemplockandet!
Nästan tur att du inte ringde mig igår, jag var inte i något presentabelt skick efter att ha blivit firad av kompisar...
Nästan tur att du inte ringde mig igår, jag var inte i något presentabelt skick efter att ha blivit firad av kompisar...
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- mangan
- Registrerad
- Inlägg: 6307
- Blev medlem: ons 31 jul 2002, 18:36
- Namn: Magnus Gustafsson #497
- Ort: Linköping + Världen
- Kontakt:
Som det står tidigare i den här tråden så blir det nog bara njuta ett år innan den säljs.
Anders: skulle just be om ursäkt för att jag inte ringde men jag vill inte ge mig in i lund med bil och släp,,,
Lite mera bilder
Anders: skulle just be om ursäkt för att jag inte ringde men jag vill inte ge mig in i lund med bil och släp,,,
Lite mera bilder
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
- mangan
- Registrerad
- Inlägg: 6307
- Blev medlem: ons 31 jul 2002, 18:36
- Namn: Magnus Gustafsson #497
- Ort: Linköping + Världen
- Kontakt:
Jooo en 70 -73, utan sidorutor, igensvetsade dörrar, formula huv, TA skärmar, 60 profiler med gul text på svarta fälgar,, ja jag tror ni fattar stuketPredator skrev:välkommen hit... eller hem rättare sagt Mangan! Ses kanske i Sverige någon gång!?
Camaron är snygg.... men vad jag förstått så är en äldre Pontiac på önskelistan eller?
Är det bara jag som har problem med att öppna alla bilder? Har visserligen gammal dator....
MUMMA!!!
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee