Firebird -73 355 kompressor

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
qzmo
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 10 okt 2005, 23:32
Namn: Anton Jonsson

Firebird -73 355 kompressor

Inlägg av qzmo »

Hejsan allihopa.

Jag tänkte att jag skulle skriva lite om min bil. Jag har en Firebird Esprit -73 som jag köpte våren 2003, pga att jag är norrlänning och godtrogen och säljaren var en lurendrejare (man vill ju tro att alla är schyssta speciellt när man jobbar på samma arbetsplats), så fick jag börja med att byta ut motorn. Nu var det så att bilen som har haft 27 tidigare ägare, tidigare under sin livstid av någon anledning redan hade genomgått ett motor byte. Det var bytt till en Cheva 350 automat. Original skulle det sitta en Pontiac 350 med manuell låda. Jag hade sådan tur att en släkting hade en Cheva G30 Van med trasig automat ståendes på sin går som höll på att rosta upp så den fick jag. Tack, Tack.

Så en motortransplantation genomfördes direkt bilen stod i garaget. Körde en sommar med motorn som den var. Sen åkte den ur för att förberedas för projekt "kompressor". Till en början var tanken att jag skulle montera en vortech centrifugal kompressor men det var inte nog fränt så den såldes. Motorn revs ner, borrades och preppades för att våldtas av en kompressor (till min lycka var det ett 4-bultat block). Kompan sänktes genom att jag monterade ett set med speed pro 2441 smidda kompressor/turbo kolvar. Smogtopparn portades och det frästes in större ventiler 2.0/1.6. En Madden Supercharger kam åkte i och vev och stakar preppades för att klara lite mer pulver. Värre lager och kolvringar monterades också. Sen så körde jag sommaren 2004 med detta recept utan kompressor för att motorn skulle få "sätta" sig. Tyvärr blev det även sommaren 2005 eftersom att jag vintern 2004/2005 gav mig på att byta elsystem och det tog lite längre tid än väntat.

Så nu i höst och vinter har jag hållit på att bygga dit kompressorn, som efter lite turer blev en portad 2.6liters Autorotor kompressor som ska räcka till dryga 800hk. Men det tar ju sin lilla tid eftersom att allt blir special och jag tillverkar grejerna själv (man har ju ett ganska bra jobb). Nu så har jag snart klart insuget (som jag byggt från sctrach) det ska bara upp i en flerop och fräsas ut kanaler och liknande.
Jag har även gjort ritningar och program till flerop svarven för att göra kompressorhjulen som blir lite special eftersom att det nedre drivhjulet ska också innehålla drivning till vattenpump och triggern till edis tändningen. Bränslet och tändningen kommer att styras av ett Megasquirt 2 system. Jag är väldigt snart klar med inloppet och spjällhusen (dubbla 70mm, det ska väl räcka en bit) till kompressorn samt även stödplåtarna till kompressordrivningen som jag har skurit ut i 8mm Alca +. Nu har jag genom lite byten fixat alutoppar istället för somgtopparna så jag har fått upp kompan lite, från 7.5:1 till 8.35:1 detta blir bra eftersom att motorn ska gå på etanol. Och kompressorn klarar inte mer än 1.5bar.
Även växellådan ska bytas i vinter och lotten har fallit på en Tex Racing byggd Richmond Super T-10. Det är en låda som används flitigt inom banracing i Usa och efter som att tanken är att stuket ska bli lite åt Pro Touring hållet så passar den lådan finfint.

Tja, det var väl allt jag hade att skriva om min bil för tillfället men tar er gärna friheten att kommertera mitt bygge. Om ni vill så kan jag lägga upp lite bilder på projektet.....

Om det är någon som behöver hjälp med beabetning av något slag så är det bara att ni hör av er.

Mvh Anton
Användarens profilbild
pzr
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 841
Blev medlem: tor 26 jun 2003, 12:58
Namn: Emanuel Hillberg
Region: Östra
Ort: Uppsala

Inlägg av pzr »

Hell yeah! Släng gärna in lite bilder vettja! :grin:
Skojj.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=10241
Pontiac Firebird 1971
Mazda CX-5 2015
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Inlägg: 1514
Blev medlem: tor 27 maj 2004, 19:29
Namn: Andreas Lejon
Ort: Köping

Inlägg av donleone »

:threadz:

Öööööhhhhhhh..........vet inte om jag hängde med riktigt på allt......men det blir nog säkert asbra med kompressor.

Tror nog att Predator kan ha nåt att säga här eftersom det handlar om kompressor.
/Lejon
Användarens profilbild
formula
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2119
Blev medlem: tis 29 apr 2003, 11:05
Namn: Niklas Wikander #270
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av formula »

Låter hur fränt som helst! BILDER!!!! :eek:

Mvh
Mina bilar: http://www.garaget.org/formula
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
Användarens profilbild
holmback
Medlem
Medlem
Inlägg: 237
Blev medlem: tor 18 okt 2001, 02:00
Namn: Per Holmbäck #134
Region: Södra
Ort: Magnarp
Kontakt:

Inlägg av holmback »

Yes, bilder !

/per
Svart T/A -76
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 8060
Blev medlem: sön 16 sep 2001, 02:00
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Ort: Sommen
Kontakt:

Inlägg av runn »

Tufft... Bilder på allt.
Användarens profilbild
banshee
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 696
Blev medlem: lör 05 apr 2003, 18:19
Namn: Tommy Andersson
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av banshee »

Välkommen :grin:

norrlänning?? vars?
2000 Trans Am WS6
1969 Firebird T/A.R långtids projekt
1975 Trans Am 455 "SÅLD"
1972 Plymouth Duster Vinterbil


[img]http://g.helgon.net/g/{C73/{C7379609-6C ... 9D8E2}.jpg[/img]
qzmo
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 10 okt 2005, 23:32
Namn: Anton Jonsson

Inlägg av qzmo »

Ok, jag ska lägga in bilder......

Banshee>>Jag kommer från Umeå..
qzmo
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 10 okt 2005, 23:32
Namn: Anton Jonsson

Inlägg av qzmo »

Här kommer det lite olka bilder. Bilden på bilen är tagen på Wheels Nats Norr 2003. En bild är på kopplings lamellerna jag kommer att använda den ena är helsinter och den andra är av typen dual friction. Sen är det en bild från motorrenoveringen och lite bilder på tanken och bränslepumpsfästet jag har gjort. Jag fixar mer bilder i morgon..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1419
Blev medlem: fre 25 jul 2003, 00:38
Namn: Stefan Lindén #220
Ort: Åtvidaberg

Inlägg av luva »

Häftigt projekt! :smile:
Såg att du hade Formulahuven. Får allt plats under huven eller ska den bytas?

Sedan blev jag lite nyfiken på Autorotor och den här länken stillade mycket av den:
http://www.enem.se/lysholm.asp
-------------------------------
Firebird Formula 400 -72
qzmo
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 10 okt 2005, 23:32
Namn: Anton Jonsson

Inlägg av qzmo »

Luva skrev:Häftigt projekt! :smile:
Såg att du hade Formulahuven. Får allt plats under huven eller ska den bytas?

Sedan blev jag lite nyfiken på Autorotor och den här länken stillade mycket av den:
http://www.enem.se/lysholm.asp
Tanken är att allt ska rymmas under huven, det är därför jag bygger ett eget insug. Detta för att få det så lågt som det bara går, blir väl inte alldeles optimalt flödesmässigt men det ska funka ändå.

Som du ser på bilderna så är autorotor ett företag som är utsprunget ur den svenska uppfinningen skruvkompressorn och företaget Svenska Rotor Maskiner. Den är effektivare än roots kompressorn nästan lika effektiv som en turbo.
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Firebird -73 355 kompressor

Inlägg av anders_1g »

Qzmo skrev:Så nu i höst och vinter har jag hållit på att bygga dit kompressorn, som efter lite turer blev en portad 2.6liters Autorotor kompressor som ska räcka till dryga 800hk. Men det tar ju sin lilla tid eftersom att allt blir special och jag tillverkar grejerna själv (man har ju ett ganska bra jobb). Nu så har jag snart klart insuget (som jag byggt från sctrach) det ska bara upp i en flerop och fräsas ut kanaler och liknande.
Jag har även gjort ritningar och program till flerop svarven för att göra kompressorhjulen som blir lite special eftersom att det nedre drivhjulet ska också innehålla drivning till vattenpump och triggern till edis tändningen. Bränslet och tändningen kommer att styras av ett Megasquirt 2 system. Jag är väldigt snart klar med inloppet och spjällhusen (dubbla 70mm, det ska väl räcka en bit) till kompressorn samt även stödplåtarna till kompressordrivningen som jag har skurit ut i 8mm Alca +. Nu har jag genom lite byten fixat alutoppar istället för somgtopparna så jag har fått upp kompan lite, från 7.5:1 till 8.35:1 detta blir bra eftersom att motorn ska gå på etanol. Och kompressorn klarar inte mer än 1.5bar.
Gaaaah! Ingenjörsporr!!!!! :eek: :lol:
Ge oss bilder, massor av bilder, gärna in action! Ge oss ge oss ge oss ge oss!!!!! :twisted:


Kul bygge! Däremot är det farligt att säga "om ni behöver hjälp, hör av er" till mig :wink:
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
qzmo
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 10 okt 2005, 23:32
Namn: Anton Jonsson

Inlägg av qzmo »

Predator skrev:
Qzmo skrev: Tanken är att allt ska rymmas under huven, det är därför jag bygger ett eget insug. Detta för att få det så lågt som det bara går, blir väl inte alldeles optimalt flödesmässigt men det ska funka ändå.

Som du ser på bilderna så är autorotor ett företag som är utsprunget ur den svenska uppfinningen skruvkompressorn och företaget Svenska Rotor Maskiner. Den är effektivare än roots kompressorn nästan lika effektiv som en turbo.
Ja, lysholmarna är en fin konstruktion. Problemet är väl bara att få dem att räcka till. På mindre motorer funkar det ju bra. Vet däremot även de som haft problem på 350cui dessutom med största 3,3 liters modellen. Trots 16000v på kompressorn (max 13000v va?) så kom man upp på max 17 psi (1.17bar) med lämplig kam. Kan nog va svårt att plocka ut 800hk men de räcker säkert länge.
Jo, jag är medveten om problemet men jag är ändå optimistisk. Det här är ju inte en lysholmsskruv utan en Autorotorskruv (genom en sammaslagning är det ju samma företag Opcon). Det är ju en förfinad variant med ökat flöde genom fler lober på skruvarna. Killen jag köpte den av har fått den portad och ombyggd av autorotor för att klara högre ladd och den satt i en båt och det laddades ganska friskt i en 350. Men, men jag får se vad jag få ut resten skjuter jag med lite lustgas. :grin: Om den inte räcker till får jag väl köpa den största av dom alla, en Whipple 9800 en lysholmsskruv på 9.8l/varv. :evil:
qzmo
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 10 okt 2005, 23:32
Namn: Anton Jonsson

Inlägg av qzmo »

Hej igen...
Jag tar väl och lägger ut lite fler bilder.. Jag får be om ursäkt för bildernas kvalitet eftersom att jag har tagit dem med min mobil (min digitalkamera har pajat) och den är lite ljuskänsligt där av bruset på vissa bilder. Det är lite bilder på kompressorn och bränslepumpen monterad. Det är även en bild då kompressorn är provmonterad med inloppet testmonterat. Jag ville bara se att vinkel blir rätt på rören, problemet var att jag inte kapade den vinklade stumpen på jobbet så det gick inte att testa, därför ligger inloppet uppochner. På var sin sida av kompressorn kommer rören att vinklas ner och sluta 5cm efter vinkeln där kommer en platta svetsas fast och spjällhusen monteras. Jag hade tänkt åka på jobbet i helgen och svetsa och slipa klart inloppet. Sen så ska den lackas i samma kulör som bilen, en vinröd metallic nyans.
Kom med kommentarer och idéer, det är alltid roligt med att få lite nya uppslag... :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
qzmo
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 10 okt 2005, 23:32
Namn: Anton Jonsson

Inlägg av qzmo »

Predator skrev:Alright!!! :grin: :grin:
Verkar va ett riktigt häftigt bygge! Rätt bil, rätt ehum :oops: motor, överladd... :smile:
Vad är det för toppar?, byggt något på chassit? Pro Touring? ...Begreppet har blivet så brett..... är det gata eller bana?
Instämmer med föregående, bara ös på med bilder och info! :lol:
Jag glömde kommentera ditt inlägg....
Om vi säger så här, Pro touring är kanske fel begreppt. Det ska bli banstuk med lite influenser av den tidiga 70-tals trans am serien fast jävligt övermotoriserad. :evil: Jag letar med ljus och lykta efter sena 70 tidiga 80-tals compomotive splittfälgar, jag tror dom kan göra sig bra på bilen. Chassiet har jag inte gjort något åt än, får se vad jag hinner i vinter. Det jag måste göra iallafall är att byta bakaxel eftersom att det sitter en odiffad 10-bults axel. Så är det någon som har en 12-bults bakaxel eller liknande liggandes (gärna med skivbroms) så hör av er!!!
Alutopparna som ska monteras är av märket Superflow ett nytt märke som är okänt för dom flesta men iallafall så tillverkas dom i Australien och ser väldigt gedigna ut. Jag har köpt dom genom killen som hjälpte mig att porta smogtopparna och han har byggt dragracing och banracing V8:or i över 20år, han säger att topparna (toppar är hans specialité) ser ut att vara en direkt kopia av GM Performance dyr-öres toppar. Dom har den rätta utformningen för mycket effekt. Han har monterat ett 10-tal par av dessa toppar och är mycket nöjd med resultaten.... Dom har gett duktigt med effekt oportade på bilar som redan har haft ganska fina toppar. Däremot har han aldrig sett dom på en överladdad motor, så det ska bli intressant.
qzmo
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 10 okt 2005, 23:32
Namn: Anton Jonsson

Inlägg av qzmo »

Predator skrev:Kul projekt! :razz:
Det jag gillar bäst med Autorotor är att man kan ha en skruv med axiellt inlopp. Helt klart coolare och mer känsla i skruv jämfört med centrifugal..... i varje fall om man ska köra med bilen! :smile:
Ska det "bara" va race med max effekt så är det kanske andra värderingar...
Vad blir det för rem och remhjul?
Man får ju grymt mycket vrid med skruv, dom bromspapper som jag har sett så efter typ 2000varv är det som att slå på en strömbrytare, allt kommer på en gång. Tanken med bygget är att det ska bli en bil med så mycket effekt att man blir lite småskraj när man gasar. Och då krävs det en hel del. :) Från börja var mitt mål att bli värst i Umeå, men det har jag lagt ner då det börja komma ett gäng "gatbilar" på över 1000hk. :sad: Det kan vara tufft att rejsa mot en 700kg Ford -32 med 1100hk..... Så nu är mitt mål att det ska bli ett annorlunda bygge tekniskt sett, som kanske någon kan uppskatta. Det är även därför att jag satsar på banstuket, det finns så många som kan åka rakt fram. Jag vill ge japsarna en utmaning även när det svänger.

Remmen kommer att bli optibelts rippenband rem med PK profil. Den har brillko kört med på sin centrifugalare med goda resultat. Jänkarna anänder ju oftast bara 8-ribber jag ska köra med 12. Det lilla hjulet kommer jag även att göra helixspår på för att få bättre grepp, det nöter lite mer rem men det är det värt.

Jag bifogar lite solider på en del grejer jag håller på att tillverka. QRP Engineering står det på grejorna och det är en lite plojgrej jag gör för att ha som bevis för att jag har gjort den detaljen.. (ibland gör man ju saker årt andra) :grin: Sen är det lite ironi över det hela, amerikanska race företag ska ha en massa technologies och performance i sina namn så då blev det Qzmo Racing Performance Engineneering. :grin:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kompressor gta
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 23 mar 2003, 22:13
Namn: Joakim Stridh
Ort: Gislaved

Inlägg av kompressor gta »

WOW :eek:

Kul med en till överladdad för bana i gänget.
Ser med spänning fram mot resultatet.

Har du alla siffror på vinklar C-C mått m.m för att göra remhjulen?

Jag undrar vad det är för standard på vinkeln till kilremmar.

Har själv gjort remhjul till min kompressor, det var till bellt remmen, jag kör med 8 ribbor, har för mig c-c var 3,54 mm
Pontiac Trans Am GTA 89 350 TPI Kompressor.
qzmo
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 10 okt 2005, 23:32
Namn: Anton Jonsson

Inlägg av qzmo »

kompressor GTA skrev:WOW :eek:

Kul med en till överladdad för bana i gänget.
Ser med spänning fram mot resultatet.

Har du alla siffror på vinklar C-C mått m.m för att göra remhjulen?

Jag undrar vad det är för standard på vinkeln till kilremmar.

Har själv gjort remhjul till min kompressor, det var till bellt remmen, jag kör med 8 ribbor, har för mig c-c var 3,54 mm
Jo, jag fick skisser på PK profilen av Momentum och det är ju som du säger, ett C-C mått på 3.54mm. Jag tror vinkel på A profil kilrem ligger på 38 grader om hjulet är mindre än 118mm är det större än 118mm ligger tror jag vinkeln ska vara 34grader.
Hur gjorde du profilen?? Specialslipade du ett stål till rätt profil eller körde du det i en styrd maskin??
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Qzmo skrev:Det är även därför att jag satsar på banstuket, det finns så många som kan åka rakt fram. Jag vill ge japsarna en utmaning även när det svänger.
Kan väl inte säga att jag ska jaga japs, men köra bana är skitkul! Välkommen i träsket! :cool:

Vad har du för planer vad gäller chassie? Med de maskiner du behärskar bör du kunna gå rätt långt vad gäller smarta småprylar för att förbättra vissa delar. Excentriska bussningar i bärarmarna är ju tex en sak jag gärna hade haft för att enkelt kunna justera camber utan att caster påverkas osv...
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
qzmo
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 10 okt 2005, 23:32
Namn: Anton Jonsson

Inlägg av qzmo »

Ripper skrev:
Qzmo skrev:Det är även därför att jag satsar på banstuket, det finns så många som kan åka rakt fram. Jag vill ge japsarna en utmaning även när det svänger.
Kan väl inte säga att jag ska jaga japs, men köra bana är skitkul! Välkommen i träsket! :cool:

Vad har du för planer vad gäller chassie? Med de maskiner du behärskar bör du kunna gå rätt långt vad gäller smarta småprylar för att förbättra vissa delar. Excentriska bussningar i bärarmarna är ju tex en sak jag gärna hade haft för att enkelt kunna justera camber utan att caster påverkas osv...
Jag ska villigt erkänna att chassie är min absolut sämsta sida.. :sad: Motor delen kan jag hyffsat bra, men chassie är det dåligt med. Så jag är öppen för alla förslag och idéer för hur jag kan förbättra chassie egenskaperna på dessa Pontiac finaste bilar. :grin: Är det ingen som vet av några schyssta fälgar till mitt projekt, helst ska det vara 16" så man får lite mera gummi i backen. Gärna Jongbloed (samma sorts fälgar som sitter på "sväng jänken", som du kallade den Ripper), compomotive eller bbs. SNÄLLA hjäp mig. Idag sitter det enormt fula Rallye II lookalike med snobbringar fram, det är så man skäms... :cry:
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

genom en "standarduppdatering" av chassiet kommer man väldigt väldigt långt!
Bussningar, trans am krängningshämmare, dämpare som är avstämda efter fjäderkonstanterna samt fjädrar. Dock bör fjädrarna vara ca 30 % hårdare än jänkarna tycker, de verkar vara lite mjukisar där borta :wink:

Sen kan man gå mycket längre, men ovanstående är ungefär vad jag har och det tycker jag fungerar rätt bra. Det viktiga är sen att man har lite koll så man inte handlar fel saker etc, samt skaffar sig lite kunskaper om inställningar. Min uppfattning är att ju fler inställningar som finns på bilen, desto bättre är det, men då måste man ha lite kunskap annars skruvar man bort sig och då blir det bara kasst.

Vi får se hur min svängjänk går i superstage i slutet av sommaren, den borde ju iaf hålla sig över snitt nu när motorn är "fräsch" också :angle:
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
qzmo
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 10 okt 2005, 23:32
Namn: Anton Jonsson

Inlägg av qzmo »

Men som sagt chassiet får troligtvis vänta till nästa sommar får sen om man får någon tid över i vår då kanske skulle kunna byta ut bussningarna. För tillfället så är det bara att jobba på med motorn, så man får ut bilen i sommar....

Förresten vad har du monterat för bussningar?? Finns det färdiga kit till -73 Firebird?? En kompis som har en -70 Firebird hade tänkt byta till polyuretanbussningar men när han letade hittade han inga kompletta kit, utan man fick plocka ihop ett eget "kit" stämmer detta???
Användarens profilbild
chris
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 05 dec 2004, 15:24
Namn: Kristoffer
Ort: Sundbyberg

Inlägg av chris »

Qzmo skrev:Men som sagt chassiet får troligtvis vänta till nästa sommar får sen om man får någon tid över i vår då kanske skulle kunna byta ut bussningarna. För tillfället så är det bara att jobba på med motorn, så man får ut bilen i sommar....

Förresten vad har du monterat för bussningar?? Finns det färdiga kit till -73 Firebird?? En kompis som har en -70 Firebird hade tänkt byta till polyuretanbussningar men när han letade hittade han inga kompletta kit, utan man fick plocka ihop ett eget "kit" stämmer detta???
Kolla på Summit, de har en kit som heter PTP-7-2028.
Pontiac Firebird Formula 400
1971
CBB408"
Wannabe Racebil
"WarBird"
qzmo
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 10 okt 2005, 23:32
Namn: Anton Jonsson

Inlägg av qzmo »

Chris skrev:Kolla på Summit, de har en kit som heter PTP-7-2028.
Kittet ser ju kanon ut.... Men är det någon som vet varför det står under application att det passar 70-72???? Vad gör -73:an så jävla speciell???? Det är ju samma bil..
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 8060
Blev medlem: sön 16 sep 2001, 02:00
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Ort: Sommen
Kontakt:

Inlägg av runn »

Qzmo skrev:
Chris skrev:Kolla på Summit, de har en kit som heter PTP-7-2028.
Kittet ser ju kanon ut.... Men är det någon som vet varför det står under application att det passar 70-72???? Vad gör -73:an så jävla speciell???? Det är ju samma bil..
I sådana lägen brukar jag maila och fråga... Gå direkt till tillverkaren eftersom de oftast (alltid :grin: :que: ) vet bättre än återförsäljaren.
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

har för mig att det skiljer i diameter på bussningarna som används till bärarmarna. GM ändrade faktiskt lite på sina saker under 1900 talet...
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
qzmo
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 10 okt 2005, 23:32
Namn: Anton Jonsson

Inlägg av qzmo »

Ripper skrev:har för mig att det skiljer i diameter på bussningarna som används till bärarmarna. GM ändrade faktiskt lite på sina saker under 1900 talet...
Jäkligt skumt, var det bara på -73:an då??? För det är ett speciellt kit till den årsmodellen sen så finns det till 74-75.. Konstigt...??
qzmo
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 10 okt 2005, 23:32
Namn: Anton Jonsson

Inlägg av qzmo »

Satt och kollade på Summit litegrann, fasen vad sugen jag blev på ett Hotchkis TVS System #HSS-80017. Synd bara att man inte har ekonomi för det... :( Jag måste försöka sälja något... :(
qzmo
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 10 okt 2005, 23:32
Namn: Anton Jonsson

Inlägg av qzmo »

Jag var ute i vedboden och täljde till lite grejer i veckan. Jag lägger ut lite bilder på resultaten.. Spjällhusen är kullagrade och kommer att ha teflontätningar runt axeln. Får se om man hinner tälja lite på insuget under nästa vecka. Man börjar ju bli nervös, sommaren är ju snart här... :???:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
qzmo
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 10 okt 2005, 23:32
Namn: Anton Jonsson

Inlägg av qzmo »

Lite fler bilder.. Även en solid som jag ritat, den föreställer en avlastningsventil jag måste tillverka..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar