Camaro 383 -94 eat my dust

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
klas80
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 464
Blev medlem: ons 31 aug 2005, 06:35
Namn: Klas Rydström

Camaro 383 -94 eat my dust

Inlägg av klas80 »

Tänkte kolla om nån här har lust å läsa lite om mitt projekt.

http://camaroforum.mine.nu/viewtopic.php?id=6367&p=1

Ingen TA men men :cool: :smile:
Senast redigerad av klas80 den fre 21 apr 2006, 20:30, redigerad totalt 2 gång.
Bild
Användarens profilbild
peter w
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 328
Blev medlem: tis 30 mar 2004, 17:00
Namn: Peter Wikström #733
Ort: luleå

Inlägg av peter w »

det ser bra ut hoppas du får fart på motorn utan allt för mycket strul.
"A musclecar, by definition, is a powerful and sporty vehicle that must be able to spin its tires at will. The Firebird Trans Am is capable of laying down twin black streaks of rubber several hundred feet long -Motor Trend
klas80
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 464
Blev medlem: ons 31 aug 2005, 06:35
Namn: Klas Rydström

Inlägg av klas80 »

peter w skrev:det ser bra ut hoppas du får fart på motorn utan allt för mycket strul.
jo du det hoppas jag med... :roll:
Bild
klas80
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 464
Blev medlem: ons 31 aug 2005, 06:35
Namn: Klas Rydström

Inlägg av klas80 »

Julafton! :grin:
inte så mycke ballong med 305or på 10" va?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bild
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 8060
Blev medlem: sön 16 sep 2001, 02:00
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Ort: Sommen
Kontakt:

Inlägg av runn »

Ser att du inte kommer köra när det regnar :grin:
klas80
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 464
Blev medlem: ons 31 aug 2005, 06:35
Namn: Klas Rydström

Inlägg av klas80 »

Runn skrev:Ser att du inte kommer köra när det regnar :grin:
hehe jorå, men med betydligt lättare gasfot... :roll:
Bild
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 8060
Blev medlem: sön 16 sep 2001, 02:00
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Ort: Sommen
Kontakt:

Inlägg av runn »

klas80 skrev:
Runn skrev:Ser att du inte kommer köra när det regnar :grin:
hehe jorå, men med betydligt lättare gasfot... :roll:
Och inte över 70 då eller?

Har ingen erfarenhet av Nittos själv men de sägs vara otäcka i regn. Ta de lugnt :wink:
klas80
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 464
Blev medlem: ons 31 aug 2005, 06:35
Namn: Klas Rydström

Inlägg av klas80 »

Runn skrev:
klas80 skrev:
Runn skrev:Ser att du inte kommer köra när det regnar :grin:
hehe jorå, men med betydligt lättare gasfot... :roll:
Och inte över 70 då eller?

Har ingen erfarenhet av Nittos själv men de sägs vara otäcka i regn. Ta de lugnt :wink:
mycke möjligt..,. sånt som visar sej.. :grin: finns ju risk att dom tar slut rätt fort iaf :grin:
Bild
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 8060
Blev medlem: sön 16 sep 2001, 02:00
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Ort: Sommen
Kontakt:

Inlägg av runn »

Återkom med rapport.

Men mer info om topparna krävs ju :wink:
klas80
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 464
Blev medlem: ons 31 aug 2005, 06:35
Namn: Klas Rydström

Inlägg av klas80 »

Runn skrev:Återkom med rapport.

Men mer info om topparna krävs ju :wink:
visst här kommer lite info om topparna:

Ferrea 6000 series 2.00/1.56 valves
Comp 26918 bee hive springs
Comp 795 CM retainers
Comp 611 locks
Comp Pro Mag 1.6 NSA rockers
GM 14011051 guide plates
204 cc intake port
57 cc chambers


Kammen:

224/224 duration
573/.565 Lift
113 LSA

Nya 383 blocket som kommer imorgon:

Crank: Eagle cast steel, internal balanced front and rear

Rods: Scat 4340 forged steel, 6” length, floating pin.

Pistons: SRP Forged Pistons

Rings: Speed Pro Plasma-Moly

Bearings: Clevite Main and Rod Bearings

Core Plugs: Brass Pioneer core plugs

Dynamic Balancing: Full rotating assembly dynamic balancing

Main Studs: ARP performance main studs
Bild
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

klas om du nu räknar ihop vad motorn kostat vad får du för TOTALSUMMA då ??
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
klas80
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 464
Blev medlem: ons 31 aug 2005, 06:35
Namn: Klas Rydström

Inlägg av klas80 »

2 loud skrev:klas om du nu räknar ihop vad motorn kostat vad får du för TOTALSUMMA då ??
runt 55 000 med packningar och ny vattenpump..
Bild
Användarens profilbild
niklas
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2586
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Niklas Appelquist
Ort: Bromölla
Kontakt:

Inlägg av niklas »

55' låter som ett mycket bra pris.....

Lite nyfiken på kamvalet, varför en single-pattern kam? Annars verkar den ha schysst lyft :grin:
GTA -89 med Syclone chip.......

http://medlem.spray.se/gta324

Kika även in på......
www.musclecars.se
klas80
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 464
Blev medlem: ons 31 aug 2005, 06:35
Namn: Klas Rydström

Inlägg av klas80 »

Niklas skrev:55' låter som ett mycket bra pris.....

Lite nyfiken på kamvalet, varför en single-pattern kam? Annars verkar den ha schysst lyft :grin:
Mycket bra pris om jag får säga det själv.

Jag blev rekomenderad den kammen, och vill inte sätta i för vass så man inte kommer igenom besiktningen... Är nog tillräckligt med problem nu.
Kommer varva 6200
Bild
Användarens profilbild
niklas
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2586
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Niklas Appelquist
Ort: Bromölla
Kontakt:

Inlägg av niklas »

Jag kom igenom med 230/245 112lobe ,544/,576 och 415" med endast 9.0:1 i komp men det va på håret, hoppas det går iår igen :roll:

Single pattern brukar även passa insug med lite längre rör så länge topparna flödar bra på avgassidan.

/N.
GTA -89 med Syclone chip.......

http://medlem.spray.se/gta324

Kika även in på......
www.musclecars.se
klas80
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 464
Blev medlem: ons 31 aug 2005, 06:35
Namn: Klas Rydström

Inlägg av klas80 »

Jo möjligt, fanns en värre kam som man varvar 6500 med.. men tyckte att 6200 borde räcka med det vridet.

Jag kommer ha 11:1 i kompression :smile:
Bild
klas80
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 464
Blev medlem: ons 31 aug 2005, 06:35
Namn: Klas Rydström

Inlägg av klas80 »

så vad har grabbar här för tankar kring skvalp plåtar? på orginal motorn sitter det en under vevaxeln i överfallen, men på nya 383an finns det inga fästen för den samt att den tar i strokerveven.
Hur viktigt är det?
Bild
klas80
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 464
Blev medlem: ons 31 aug 2005, 06:35
Namn: Klas Rydström

Inlägg av klas80 »

single pattern vs dual pattern

Using a dual pattern cam (more duration on exhaust) is done to correct an exhaust port that is not efficient or used to make a lil more top end power and sacrifice some low and mid range power.

Med andra ord är single pattern precis vad jag vill ha. :grin:
Bild
klas80
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 464
Blev medlem: ons 31 aug 2005, 06:35
Namn: Klas Rydström

Inlägg av klas80 »

sådär då i helgen ska det skruvas ordentligt.

och kunde bara inte stå imot köpte detta från summit idag.

Holley High-Flow EFI Throttle Bodies
Throttle Body, Twin 58mm, Chevy/ Pontiac, Camaro/ Firebird, 350/ 5.7L LT1, Each Så jävla nice se bild

även detta KN filter : http://cgi.ebay.com/ebaymotors/K-N-Cama ... 9799QQrdZ1
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bild
leif
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 175
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 20:34

Inlägg av leif »

Jag ryser huuuuu, snyggt jobbat, visa mera.
klas80
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 464
Blev medlem: ons 31 aug 2005, 06:35
Namn: Klas Rydström

Inlägg av klas80 »

trevligt att nån uppskattar det här på TACS.
blev även dessa ventil kåpor...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bild
formula_calle
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1358
Blev medlem: tis 23 dec 2003, 00:09
Namn: Carl Magnusson
Ort: Göteborg

Inlägg av formula_calle »

Det ser mysigt ut :cool:

TB'n verkar inte helt dum, vad kostar en sådan?
-95 Formula - Såld och saknad
-97 T/A WS6 RA Den vita valen
-91 Dodgubishi Stealth ES
klas80
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 464
Blev medlem: ons 31 aug 2005, 06:35
Namn: Klas Rydström

Inlägg av klas80 »

Formula_Calle skrev:Det ser mysigt ut :cool:

TB'n verkar inte helt dum, vad kostar en sådan?
379USD + frakt och moms.. BBK har en billigare dock inte med samma finish.. kunde inte låta bli så jävla nice.. :cool:
Bild
klas80
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 464
Blev medlem: ons 31 aug 2005, 06:35
Namn: Klas Rydström

Inlägg av klas80 »

så har fått en del gjort i helgen iaf..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bild
klas80
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 464
Blev medlem: ons 31 aug 2005, 06:35
Namn: Klas Rydström

Inlägg av klas80 »

Predator skrev:Det där ser trevligt ut! :grin: Jag kollar in din tråd på Camaro forumet också och där händer det ju lite mer!
jo man får ju lite mer respons där.. :cool:
Är väll bara för att man ses som en konkurent här.....
Bild
formula_calle
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1358
Blev medlem: tis 23 dec 2003, 00:09
Namn: Carl Magnusson
Ort: Göteborg

Inlägg av formula_calle »

klas80 skrev:
Predator skrev:Det där ser trevligt ut! :grin: Jag kollar in din tråd på Camaro forumet också och där händer det ju lite mer!
jo man får ju lite mer respons där.. :cool:
Är väll bara för att man ses som en konkurent här.....
Jag tillhör den kategorin som lusläser varenda ny tråd som startas på forumet, men inte ofta svarar, följer detta och många andra projekt med stort intresse, ofta i det tysta! (alltid lär man sig något)

Sen att man inte kan komma med så mycket konstruktiv kritik, utan mest bidrar med ett "snyggt" eller "fult" får ni tåla :oops:

Gillar ditt projekt, speciellt fälgarna blev jag helkär i :love:

Keep it up! :thumbup:
-95 Formula - Såld och saknad
-97 T/A WS6 RA Den vita valen
-91 Dodgubishi Stealth ES
klas80
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 464
Blev medlem: ons 31 aug 2005, 06:35
Namn: Klas Rydström

Inlägg av klas80 »

tack för det..
Ska iväg å få ihop motorn lite mera ikväll. tänkte att vi ska lyffta i den nästa helg. Kan ju säga att det kommer bli oerhört spännande vid uppstart :grin:.
Och har inte provat fälgarna än på bilen heller och det är ju nästan lika spännande att se resultatet..
Bild
klas80
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 464
Blev medlem: ons 31 aug 2005, 06:35
Namn: Klas Rydström

Inlägg av klas80 »

va tycker ni om insuget jag gjort i ordning då? Klas design :cool:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bild
klas80
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 464
Blev medlem: ons 31 aug 2005, 06:35
Namn: Klas Rydström

Inlägg av klas80 »

så här kommer det som hänt i helgen.

Var tvungen att prova nya fälgarna.. va tror ni polisen säger om detta? vägrar visa den från sidan än, då den är på tok för hög utan motorn i.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bild
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1239
Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
Namn: Pär Haraldsson #721
Ort: Helsingborg

Inlägg av racer »

Det ska inte vara någon fara med polisen, det är överkanten på skärmen som det inte får sticka utanför.
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
Skriv svar