Renovering/ombyggnad Trans am gen2
Moderator: Moderators
- carl
- Registrerad
- Inlägg: 755
- Blev medlem: sön 23 jan 2005, 13:14
- Namn: Carl Mejerman
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Så som jag uppfattar din sits idag är du fortfarande inte riktigt nöjd med underarbetet men har tröttnat på slipa ?
Jag råder dig verkligen till att lugna dig med att lägga på topplacken i så fall.
Ta och strunta i denna "Sveriges sämta sommar" och ta en paus och ta nya tag i höst.
Om inte kommer du ångra dig varje gång du ser bilen...
Det finns inget som drar ner värdet på en bil som en dålig lack.
Jag råder dig verkligen till att lugna dig med att lägga på topplacken i så fall.
Ta och strunta i denna "Sveriges sämta sommar" och ta en paus och ta nya tag i höst.
Om inte kommer du ångra dig varje gång du ser bilen...
Det finns inget som drar ner värdet på en bil som en dålig lack.
Trans Am "Bandit" 1977
..och en Golf
..och en Golf
- saviz
- Registrerad
- Inlägg: 201
- Blev medlem: lör 19 feb 2005, 13:46
- Namn: Johan Sävström #537
- Ort: Åstorp - Metropolen
Jo så e ju fallet...Jag e inte riktigt nöjd...Men det e är för att jag inte klarar av/kan inte få rätt på det sista lilla...Därför får en riktig lackerare ta hand om det sista. Han spaclkar upp och slipar så det blir ett bra resultat...Så som jag uppfattar din sits idag är du fortfarande inte riktigt nöjd med underarbetet men har tröttnat på slipa ?
Nackdelen med allt detta jobb jag gjort är att jag ser minsta lilla skavank på alla andra bilar också...Och kan konstatera att det inte finns många bilar som är helt 100% i lacken...Men jag vet att min inte heller blir det oavsett...
- luva
- Registrerad
- Inlägg: 1419
- Blev medlem: fre 25 jul 2003, 00:38
- Namn: Stefan Lindén #220
- Ort: Åtvidaberg
Ja, det är sannerligen inte lätt att få till ett bra underarbete. Vad har du använd för prylar när du slipat? Lång kloss, kort kloss? Någon specialkloss? Du som kan glasfiber skulle ju kunna tillverka specialklossar till hela bilen.
Att man hittar skavanker på andras bilar blir en yrkesskada. Oftast beror det på att de satt ett "tak" på vad lackeringen får kosta. Och då blir underarbetet lidande eftersom det är där tiden ligger. En topplack lägger man snart, det tar inga tider alls.
Att man hittar skavanker på andras bilar blir en yrkesskada. Oftast beror det på att de satt ett "tak" på vad lackeringen får kosta. Och då blir underarbetet lidande eftersom det är där tiden ligger. En topplack lägger man snart, det tar inga tider alls.
Firebird Formula 400 -72
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php? ... 48&start=0
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php? ... 48&start=0
- saviz
- Registrerad
- Inlägg: 201
- Blev medlem: lör 19 feb 2005, 13:46
- Namn: Johan Sävström #537
- Ort: Åstorp - Metropolen
Jag har testat det mesta, kort, lång, gummi, specialgummi, grovt fint, vått och torrt...dock inte haft nån tanke på glafiberklossar...Ja, det är sannerligen inte lätt att få till ett bra underarbete. Vad har du använd för prylar när du slipat? Lång kloss, kort kloss? Någon specialkloss? Du som kan glasfiber skulle ju kunna tillverka specialklossar till hela bilen.
Det som felar är erfarenhet...eller kanske petighet...jag vet faktiskt inte
Kom ihåg att bilen bör stå med sjunklack i 6 månader till ett år innan du gör sista slipningen & lägger lacken. Dvs om du ska göra den perfekt. Annars kan du ge dig fn på att det kommer fram pytte små sjunkningar här & där inom ett år...
Om det är en tröst så är min lack på dodgeladdaren långt ifrån perfekt...
Om det är en tröst så är min lack på dodgeladdaren långt ifrån perfekt...
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
- luva
- Registrerad
- Inlägg: 1419
- Blev medlem: fre 25 jul 2003, 00:38
- Namn: Stefan Lindén #220
- Ort: Åtvidaberg
Grattis!!
... och det där underarbetet ska du definitivt vara nöjd med.
... och det där underarbetet ska du definitivt vara nöjd med.
Firebird Formula 400 -72
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php? ... 48&start=0
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php? ... 48&start=0
- saviz
- Registrerad
- Inlägg: 201
- Blev medlem: lör 19 feb 2005, 13:46
- Namn: Johan Sävström #537
- Ort: Åstorp - Metropolen
Det stämmer...men bilen är reggad som 76(och Formula). Inget stämmer med den årsmodellen. Nos 77/78, bak 79-81, motor 69:a och fick en extra huv 79-81 med på köpet som hade suttit på när förra ägaren köpte den. Jag håller på att modifiera de äldre baklamporna så att de ska passa. Eftersom någon förmodligen har bytt chassienr på min bil blir den ju aldrig original ändå, så då känns det inte så farligt att göra så.Såg nu att du har 79-81 bakstam, det hade jag missat förut. fint blir det ialla fall.
Visst ville jag ha en äkta Bandit special edition TransAm 77 men samtidigt känns det rätt skönt att kunna modifiera utan att känna som om man våldtar bilen.
Och japp nästa sommar bör ju bilen rulla på vägarna...
- thunderbolt
- Medlem
- Inlägg: 598
- Blev medlem: mån 08 aug 2005, 21:22
- Namn: Peter Andersson
- Region: Södra
- Ort: Klippan
- luva
- Registrerad
- Inlägg: 1419
- Blev medlem: fre 25 jul 2003, 00:38
- Namn: Stefan Lindén #220
- Ort: Åtvidaberg
De som gör sådana fynd skulle ju enbart ha stryk...Saviz skrev:Inga nya bilder på bilen...
Men bilder på ett fynd!
500:-
Firebird Formula 400 -72
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php? ... 48&start=0
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php? ... 48&start=0
- saviz
- Registrerad
- Inlägg: 201
- Blev medlem: lör 19 feb 2005, 13:46
- Namn: Johan Sävström #537
- Ort: Åstorp - Metropolen
Citerar mig själv:
Oj så fel man kan ha
Ville bara berätta att det går verkligen framåt med bilen nu. Men jag tycker inte att det e lönt att skriva om allt litet pilleri som görs, vilka skruvar jag bytat ut eller så. Om inte det handlar om något särskilt...Jag fixar till lite bilder dåodå istället.
Skrivet 2005...Tanken är att bilen är lackad nästa sommar...Men några dekaler e nog inte på då...får se
Oj så fel man kan ha
Ville bara berätta att det går verkligen framåt med bilen nu. Men jag tycker inte att det e lönt att skriva om allt litet pilleri som görs, vilka skruvar jag bytat ut eller så. Om inte det handlar om något särskilt...Jag fixar till lite bilder dåodå istället.
- saviz
- Registrerad
- Inlägg: 201
- Blev medlem: lör 19 feb 2005, 13:46
- Namn: Johan Sävström #537
- Ort: Åstorp - Metropolen
15:e MAJ!!!
Då e det dags för besiktning... Men jag e långt ifrån färdig...Måste sätta lite press på mig själv...
Här kommer lite uppdateringar sen senaste inlägg i november...Ska tillägga att jag skaffat en byggfläkt i garaget så att jag håller värmen...Har haft problem med kyla innan. Kallt = Att man inte vill vara där...Men nu så...inga ursäkter!!!
Tillbaka till "Da Car"...
Som jag skrivit tidigare så ska jag bygga om bakändan från 79-81:ans till 74-78:ans...Detta har visat sig att vara ett DJ**LA jobb...
Med facit i hand så hade det förmodligen varit lättare att byta hela bakplåten...men men...nu e läget som det är.
Och för alla er som e originalare...Ni bör kanske titta lite åt andra hållet nu;
När man jobbar på en vanlig skrot så kanske man hittar lösningar som funkar och som kanske e hundra gånger billigare än original...En liten lista på vad som kommer att sitta i min bil men som kommer från andra bilar:
*Generator - Opel Kadett -88
*Kylare,alu - Camaro 5,7lit -83
*Kylfläktar,el - Audi 100/S2 -96
*Antenn - Mazda MX5 -98
*Innerbelysning - Mazda MX5 -98
*Clips,targa - Volvo 240 -88
*Vaccumbackventil - Toyota Corolla -90
*Stolar, fram, el - Porsche 944 -91
*gummilster,baklampor - Seat Toledo -95
+lite skruvar, bult muttrar m.m. från andra bilar...Dock INGET från Ford...
Men med detta säger jag inte att det någonsin blir original grejor framöver.
Sen Har jag alltid drömt om en S.E. BLK/Gold Trans Am 77/78...eller lookalike. Svart med guld...Men nu har något förändrats...Helt utan varning så tar det en helt annan vändning...Hmmm
Där står jag med bilen i delar...Lackad...Svart såklart! Och alla dekaler. Börjar montera...Polerade alu lister kring rutorna. Snyggt mot det svarta men mot guld dekaler och guld fälgar...Njaae...Jaja OKIDOKI..det e ju bara kring fram och bakruta. Låt gå!
WAIT A MINUTE!!! Vafan! Polerade alulister på dörrar också!
Hade jag bara vetat att det fanns olika typer av utrustning när det gällde prydnads lister på dörrar innan jag lackerade så hade jag plockat bort nitarna till clipsen...Försent...Lackad!!! Men titta...Sjysst jue!! Snyggt med Listerna kring rutor och på dörr...Jäkligt stilrent. Men titta; silvrig polerad instrumentsarg inne i bilen också...Och svart ratt. Hmm!! Very nice! Men vad händer. Jag vill ju ha Svart med guld. Jag har fått 3st 8" Snowflake Gold fälgar med när jag köpte bilen. Har jagat en sista fälg...men ikke. Ser en annons på 4st...Gold 8". Dom ska jag ha...Köpte! Jag älskar dom!!...Men men men men...
...Svart, guld OCH silver...GULD OCH SILVER!!! NÄ...Inte guld till så mycket silver...Tror därför inte på guldiga snowflakes heller...Mer tänker jag inte berätta om fälgarna just nu...Kommer mer sen.
Svart/silver får det bli...När det gäller dekalerna så har jag en liten tanke att fixa några i silver istället...Någon som vet om det finns Silver/grå dekaler att köpa...77/78 style? Eller så kanske jag gör en efterapning av YearOne's Bandit Edition T/A dekaler...Fast i silver...
Detta är lite om mina tankar och värderingar just nu...
Nu låter jag lite bilder tala för sig själv...
Ska också tillägga att när man fotar med blixt inne i ett garage, så ser det nästan skabbigt ut. Jag LOVAR att det e finare i verkligheten...
Då e det dags för besiktning... Men jag e långt ifrån färdig...Måste sätta lite press på mig själv...
Här kommer lite uppdateringar sen senaste inlägg i november...Ska tillägga att jag skaffat en byggfläkt i garaget så att jag håller värmen...Har haft problem med kyla innan. Kallt = Att man inte vill vara där...Men nu så...inga ursäkter!!!
Tillbaka till "Da Car"...
Som jag skrivit tidigare så ska jag bygga om bakändan från 79-81:ans till 74-78:ans...Detta har visat sig att vara ett DJ**LA jobb...
Med facit i hand så hade det förmodligen varit lättare att byta hela bakplåten...men men...nu e läget som det är.
Och för alla er som e originalare...Ni bör kanske titta lite åt andra hållet nu;
När man jobbar på en vanlig skrot så kanske man hittar lösningar som funkar och som kanske e hundra gånger billigare än original...En liten lista på vad som kommer att sitta i min bil men som kommer från andra bilar:
*Generator - Opel Kadett -88
*Kylare,alu - Camaro 5,7lit -83
*Kylfläktar,el - Audi 100/S2 -96
*Antenn - Mazda MX5 -98
*Innerbelysning - Mazda MX5 -98
*Clips,targa - Volvo 240 -88
*Vaccumbackventil - Toyota Corolla -90
*Stolar, fram, el - Porsche 944 -91
*gummilster,baklampor - Seat Toledo -95
+lite skruvar, bult muttrar m.m. från andra bilar...Dock INGET från Ford...
Men med detta säger jag inte att det någonsin blir original grejor framöver.
Sen Har jag alltid drömt om en S.E. BLK/Gold Trans Am 77/78...eller lookalike. Svart med guld...Men nu har något förändrats...Helt utan varning så tar det en helt annan vändning...Hmmm
Där står jag med bilen i delar...Lackad...Svart såklart! Och alla dekaler. Börjar montera...Polerade alu lister kring rutorna. Snyggt mot det svarta men mot guld dekaler och guld fälgar...Njaae...Jaja OKIDOKI..det e ju bara kring fram och bakruta. Låt gå!
WAIT A MINUTE!!! Vafan! Polerade alulister på dörrar också!
Hade jag bara vetat att det fanns olika typer av utrustning när det gällde prydnads lister på dörrar innan jag lackerade så hade jag plockat bort nitarna till clipsen...Försent...Lackad!!! Men titta...Sjysst jue!! Snyggt med Listerna kring rutor och på dörr...Jäkligt stilrent. Men titta; silvrig polerad instrumentsarg inne i bilen också...Och svart ratt. Hmm!! Very nice! Men vad händer. Jag vill ju ha Svart med guld. Jag har fått 3st 8" Snowflake Gold fälgar med när jag köpte bilen. Har jagat en sista fälg...men ikke. Ser en annons på 4st...Gold 8". Dom ska jag ha...Köpte! Jag älskar dom!!...Men men men men...
...Svart, guld OCH silver...GULD OCH SILVER!!! NÄ...Inte guld till så mycket silver...Tror därför inte på guldiga snowflakes heller...Mer tänker jag inte berätta om fälgarna just nu...Kommer mer sen.
Svart/silver får det bli...När det gäller dekalerna så har jag en liten tanke att fixa några i silver istället...Någon som vet om det finns Silver/grå dekaler att köpa...77/78 style? Eller så kanske jag gör en efterapning av YearOne's Bandit Edition T/A dekaler...Fast i silver...
Detta är lite om mina tankar och värderingar just nu...
Nu låter jag lite bilder tala för sig själv...
Ska också tillägga att när man fotar med blixt inne i ett garage, så ser det nästan skabbigt ut. Jag LOVAR att det e finare i verkligheten...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- luva
- Registrerad
- Inlägg: 1419
- Blev medlem: fre 25 jul 2003, 00:38
- Namn: Stefan Lindén #220
- Ort: Åtvidaberg
Med den här farten lär du nog va färdig till maj. Men det är inget ovanligt att projekt tar fart när väl lackeringen åkt på. Det är ju liksom lite roligare att sätta ihop någonting och se hur fint det blir.
Firebird Formula 400 -72
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php? ... 48&start=0
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php? ... 48&start=0
- saviz
- Registrerad
- Inlägg: 201
- Blev medlem: lör 19 feb 2005, 13:46
- Namn: Johan Sävström #537
- Ort: Åstorp - Metropolen
Med den här farten lär du nog va färdig till maj. Men det är inget ovanligt att projekt tar fart när väl lackeringen åkt på. Det är ju liksom lite roligare att sätta ihop någonting och se hur fint det blir.
Jag hoppas att i slutet av mars så e allt påskruvat...Då har jag hela april + lite till att justera motor och sånt som behöver justeras...
Här kommer 5 bilder till...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- saviz
- Registrerad
- Inlägg: 201
- Blev medlem: lör 19 feb 2005, 13:46
- Namn: Johan Sävström #537
- Ort: Åstorp - Metropolen
Ibland e man bara lite KORKAD. När jag köpte bilen så satt en Formula träpanel kring instrumenten i brädan. Så jag köpte mig en T/A panel - silvrig med det snygga mönstret/poleringen...
Nu var det dags att montera. Så jag tog fram den och såg att den var lite repig samt lite missfärgad/gulaktig. Det var då SNILLET spekulerade...Jag polerar lite lätt på klarlacken så att repor försvinner och kanske missfärgningen försvinner. Sagt och gjort...
Vad hände nu!???
Var tog mönstret vägen?? Alldeles blank...Det fanns ingen klarlack!!! Jag tog förgivet att det var skyddat...Det blev ju snyggt med en alldeles blank fläck... Vilken tur att det inte var original till min bil eller att min bil vore helt original...Jaja...Bara att fortsätta polera...Inte lika snyggt som med mönstret men vad gör man.
Här kommer lite bilder iallafall:
Nu var det dags att montera. Så jag tog fram den och såg att den var lite repig samt lite missfärgad/gulaktig. Det var då SNILLET spekulerade...Jag polerar lite lätt på klarlacken så att repor försvinner och kanske missfärgningen försvinner. Sagt och gjort...
Vad hände nu!???
Var tog mönstret vägen?? Alldeles blank...Det fanns ingen klarlack!!! Jag tog förgivet att det var skyddat...Det blev ju snyggt med en alldeles blank fläck... Vilken tur att det inte var original till min bil eller att min bil vore helt original...Jaja...Bara att fortsätta polera...Inte lika snyggt som med mönstret men vad gör man.
Här kommer lite bilder iallafall:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.