Pontiac Firebird Formula 1974 MOSSGRÖN!

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
kbm
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1693
Blev medlem: tor 16 dec 2004, 22:10
Namn: Johan Östlund #53
Ort: Göteborg
Kontakt:

Pontiac Firebird Formula 1974 MOSSGRÖN!

Inlägg av kbm »

Hej och hå, nu har jag gått och införskaffat mig en Pontiac Firebird Formula 400 med Pontiacs 350 motor och 350 låda och en vanlig 10 bultad bakaxel.

Det som behöver göras är ny inredning och lack till att börja med.

Här kommer lite bilder.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Yamaha XV1700 Warrior
85Hk 150Nm på bakhjulet.
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

JAAAA!!!!!! ball bil!!!!!! :cool: :cool:

tummen upp!!!

(fräscht med färgmatchade ventilkåpor!)

Jag har massa delar liggandes om du är intresserad... :wink:
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 8060
Blev medlem: sön 16 sep 2001, 02:00
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Ort: Sommen
Kontakt:

Inlägg av runn »

Snyggt... Du gjorde helt rätt som bytte.
Användarens profilbild
turbo karlsson
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 560
Blev medlem: tor 17 apr 2003, 12:11
Namn: Mikael Karlsson #610
Ort: Kumla
Kontakt:

Inlägg av turbo karlsson »

mossgrönt låter sliskigt när man läser det, men den färgen var ûber cool och annorlunda!! grattis till en fin bil!! :cool:
If You Cant Race It...Style It!!
Indy 500 Pace Car -89 ***SÅLD***
Användarens profilbild
limpan
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 92
Blev medlem: fre 25 mar 2005, 01:03
Namn: Johan Lindbom #661
Ort: Västerås

Inlägg av limpan »

Läcker färg! :thumbup:
Pontiac firebird formula 455 -73
Användarens profilbild
kbm
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1693
Blev medlem: tor 16 dec 2004, 22:10
Namn: Johan Östlund #53
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av kbm »

Ripper skrev:JAAAA!!!!!! ball bil!!!!!! :cool: :cool:

tummen upp!!!

(fräscht med färgmatchade ventilkåpor!)

Jag har massa delar liggandes om du är intresserad... :wink:
Jo jag tycker också den är ball, färgen fastnade jag för direkt. Aldrig sett en sådan färg på en sådan bil någongång!
Jasså så du har delar liggandes hmm.

Ripper: Du har möjligtvis ingen fungerande hastighetsmätare, helst Km/h?
Instrumentpanelen är intakt. Hatthyllan, innetak, dörrsidor och där bältena kommer upp fixar jag omklädning på själv. Stolar tänkte jag fuska till med överdrag, jag såg att det fanns skräddarsydda i vinyl, 3000:- för framstolar och baksäte. Är det bra passform så är det ju klart värt pengarna.

Jag tänkte jag skulle riva ut värmepaketet idag för det är inte inkopplat så det är lite improblem på mornarna=(. Den läckte vatten så det rann in i kupén. Hoppas det inte är svårt att fixa bara.
Yamaha XV1700 Warrior
85Hk 150Nm på bakhjulet.
sebbe stålkula
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 159
Blev medlem: fre 10 sep 2004, 20:29
Namn: Sebastian Eriksson #17
Ort: Tollarp

överdrag

Inlägg av sebbe stålkula »

var såg du överdragen till stolarna någon stans???
låter jätte intressant
Är det en slump att plastic padding sponsrar bmw i stcc??
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6304
Blev medlem: ons 31 jul 2002, 18:36
Namn: Magnus Gustafsson #497
Ort: Linköping + Världen
Kontakt:

Inlägg av mangan »

Sååååååå Go!!!
Skulle tipsa dig om att byta stolar till något annat i ställe, och spara orginalen, vinyl är inte så kul att sitta på och dessutom kommer du att halka ur när du börjar svänga! Ta en tripp till skroten och skaffa några sköna GTI stolar el dyl.

Värmepaket sitter lite trist till. Det sitter som du kankse räknat ut inne i kupen, framför handskfacket. är en del plast att ta bort och knepiga skruvar att hitta med det fixar du nog!

Magnus
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
Användarens profilbild
kbm
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1693
Blev medlem: tor 16 dec 2004, 22:10
Namn: Johan Östlund #53
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: överdrag

Inlägg av kbm »

sebbe stålkula skrev:var såg du överdragen till stolarna någon stans???
låter jätte intressant
Jag vet inte hur aktuellt priset är men du kan titta i den här katalogen i pdf format.
http://disk-one.net:89/kbm/temp/Firebird03-Catalog.pdf
Om du sitter bakom en hårdvarubrandvägg så kanske du har problem att komma åt den. Isåfall får du säga till.

den ligger bara tillfälligt på min sida, jag plockar bort den sen.
Yamaha XV1700 Warrior
85Hk 150Nm på bakhjulet.
Användarens profilbild
kbm
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1693
Blev medlem: tor 16 dec 2004, 22:10
Namn: Johan Östlund #53
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av kbm »

Predator skrev:Ser inte så dum ut! :grin: Kan bara hålla med om att färgen är både ovanlig och fräck! :cool: Får du inte tag i hastighetsmätare så har jag en liggande. Vad är planerna i stort med bilen? Orginal eller eget stuk? Kanske dum fråga eftersom du ska ha en icke orginal färg. I så fall så är ju T/A instrument panelen något fräckare! Fixar du ju själv lätt av en rostfri plåt och en liten slip-trissa!
Har du hittat bilen på privat annons? Undrar bara eftersom jag inte sett den till salu. Sålt eller bytt bort V6an?
Denna lär ju stiga i värde medan den andra sjunker.
Jag bytte den mot V6:an och så som den ser ut nu så är den väl inte värd så mycket. Jo den fanns på blocket men bara några dagar. Ful i lacken och inredningen är kass. Orginal struntar jag i, jag ska fixa så den blir fräck=).
Andra instrument hmm ja bara dom passar in och inte sticker ut för mycket bara. Har du något kort på t/a instrument?
Och detta med värdeökning och minskning var något jag hade i åtanke och var mycket därför jag ville byta. Plus att denna är mer mekvänlig!
Yamaha XV1700 Warrior
85Hk 150Nm på bakhjulet.
Motorhead

Inlägg av Motorhead »

Kul att du hittat rätt! :wink:

Får hålla med om att grönt är en fin färg på bilar! Ser fräck ut...även om jag kan tycka att 74-75:ans Firebird ser lite tam ut.

Tycker inte du ska gå o grubbla på om du sänker eller höjer värdet, bara spara orginalgrejerna i den mån det går (om du skulle ångra dig).

Hoppas du inte ångrar ditt köp! :thumbup:
turbo daniel
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 3514
Blev medlem: fre 07 sep 2001, 02:00
Namn: Daniel Majetic #448
Ort: Göteborg

Inlägg av turbo daniel »

Predator skrev:Personligen tycker jag att 74an ser betydligt bättre ut pga att de har kvar den lilla bakrutan. Passar bilen bättre och ser sportigare ut. Stora bakrutan är INTE snygg, men smaken är olika! :wink:
Vet inte riktigt vad som skiljer på -76 som gör bilen mindre tam? Tycker de blir bara mer "plastiga"! Är det stötfångarna?
Ska vi va ärliga är ju 73an "bäst"! :wink: :lol:
Nääää, 89:an e bäst! :roll:

Grattis te din nya bil Johan.

Daniel
Trans Am Pace Car -89. 22 k miles
Motorhead

Inlägg av Motorhead »

Predator skrev:Personligen tycker jag att 74an ser betydligt bättre ut pga att de har kvar den lilla bakrutan. Passar bilen bättre och ser sportigare ut. Stora bakrutan är INTE snygg, men smaken är olika! :wink:
Vet inte riktigt vad som skiljer på -76 som gör bilen mindre tam? Tycker de blir bara mer "plastiga"! Är det stötfångarna?
Ska vi va ärliga är ju 73an "bäst"! :wink: :lol:
Jag tänker på gummit på stötfångarna, både fram o bak, men jag ser att de är målade på denne vilket jag tycker ser bättre ut.
Användarens profilbild
kbm
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1693
Blev medlem: tor 16 dec 2004, 22:10
Namn: Johan Östlund #53
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av kbm »

Motorhead skrev:Kul att du hittat rätt! :wink:

Får hålla med om att grönt är en fin färg på bilar! Ser fräck ut...även om jag kan tycka att 74-75:ans Firebird ser lite tam ut.

Tycker inte du ska gå o grubbla på om du sänker eller höjer värdet, bara spara orginalgrejerna i den mån det går (om du skulle ångra dig).

Hoppas du inte ångrar ditt köp! :thumbup:
Att hålla den orginal kommer jag inte hålla stenhårt på direkt, jag ska fräsha till den och för att komma billigare undan så ska man inte hålla sig till orginal *s*.

Men jag har lite förgasarproblem, jag skruvade på den igår lite. Vred ett kvarts varv medsols på båda skruvarna och den gick bra först men sen ville den nästan dö om man stog på tomgången och tryckte ner gasen försiktigt. Då borde den väl gå för snålt förmodar jag.

På mornarna då jag startar så hoppar den igång direkt men bara om jag håller den på varv, verkar som att choken släpper för tidigt och om man inte håller liv i den så den dör så är den INTE skoj att få igång.
Jag måste hålla gasen på halv gas för att den ens ska tända.
Vad tror ni, får den för mycket sopp och förlite luft eller?

Förslag mottages!!! (lite okunnig firebird gubbe här).
Yamaha XV1700 Warrior
85Hk 150Nm på bakhjulet.
Användarens profilbild
kbm
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1693
Blev medlem: tor 16 dec 2004, 22:10
Namn: Johan Östlund #53
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av kbm »

Nu har jag iallafall slitit bort värmepaketet och plockat bort elementet.
Ringde Klintberg & way och de hade ett nytt för 830kr så jag ska iväg dit och hämta ett imorgon.


Det var lite klurigt att få bort värmepaketet, lossade på inneskärmen för att komma åt en kruv.
Resten satt inne i bilen.
Bild

Men så som ni ser värmepaketet på bilden så lossade jag några skruv och fick bort elementet. Det läckte på ett dumt ställe och var ingen ide att löda ihop=(
Bild

Ni får ursäkta korten men de är tagna med min telefon i dåligt ljus.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Yamaha XV1700 Warrior
85Hk 150Nm på bakhjulet.
Användarens profilbild
kbm
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1693
Blev medlem: tor 16 dec 2004, 22:10
Namn: Johan Östlund #53
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av kbm »

Nu har jag iallafall stoppat i den nya kylen och jag har fått värme i kärran igen.

slippa boxas med imma på mornarna.
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Yamaha XV1700 Warrior
85Hk 150Nm på bakhjulet.
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

kul och se att det går framåt!

Funkar din AC? Annars hade du ju kunnat bygga om den stora lådan som sitter där...
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
kbm
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1693
Blev medlem: tor 16 dec 2004, 22:10
Namn: Johan Östlund #53
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av kbm »

Ripper skrev:kul och se att det går framåt!

Funkar din AC? Annars hade du ju kunnat bygga om den stora lådan som sitter där...
jag ska ut nu och silicona runt den så den inte läcker. men i vinter så ska jag riva ut plastkåpan och sen måtta och göra en ny kåpa i plåt.
Det är iallafall min tanke.

Ac´n är ju bortplockad så.
Yamaha XV1700 Warrior
85Hk 150Nm på bakhjulet.
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 8060
Blev medlem: sön 16 sep 2001, 02:00
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Ort: Sommen
Kontakt:

Inlägg av runn »

KBM skrev:Nu har jag iallafall stoppat i den nya kylen och jag har fått värme i kärran igen.
Ja värme är ju inte fel... -2 i morse :sad:
Användarens profilbild
lidell
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 236
Blev medlem: sön 14 mar 2004, 11:11
Namn: Magnus Lidell #216
Ort: Göteborg

Inlägg av lidell »

varmt garage blir det för min på vintrarna ..... vet inte vad dom satte in för värmesystem i min, men med tanke på att bilen gick de första åren i Texas lär det inte ha varit alltför bra grejor ...... :oops:

ball bil KBM..... behöver du hjälp med plåt eller svetsjobb så säg till: vi finns i samma stad ju. :smile:
Black Firebird formula V8 -1994 "-erfarenheten är en bra läromästare, men han skickar jäkligt dyra räkningar"
Användarens profilbild
kbm
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1693
Blev medlem: tor 16 dec 2004, 22:10
Namn: Johan Östlund #53
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av kbm »

M Lidell skrev:varmt garage blir det för min på vintrarna ..... vet inte vad dom satte in för värmesystem i min, men med tanke på att bilen gick de första åren i Texas lär det inte ha varit alltför bra grejor ...... :oops:

ball bil KBM..... behöver du hjälp med plåt eller svetsjobb så säg till: vi finns i samma stad ju. :smile:
Jasså åfan en "Götlaborgare" till!
Men jag har plåt och svetsjobb på mitt jobb också så säg till om du behöver hjälp *skrattar*.
Yamaha XV1700 Warrior
85Hk 150Nm på bakhjulet.
Användarens profilbild
kbm
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1693
Blev medlem: tor 16 dec 2004, 22:10
Namn: Johan Östlund #53
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av kbm »

Ja nu har jag köpt mig en motorlyft som verkar vara helt okej.

Så här ser den ut i uppfällt läge
Bild

Och såhär ser den ut då man har fällt ihop den
Bild

Jag behövde en motorlyft snabbt då jag ska åka iväg i morgon och köpa mig en Pontiac 400 motor från -68 och en 350 låda som gått ca 200 mil efter renovering.

Så nu slipper jag åka "liten" 350 motor :lol:

Men vad är det som händer egentligen, först hade jag en 1994:a V6 för den dög, sen skaffade jag en 1974:a 5.7 V8 och den är jag nöjd med, men ändå skaffar jag mig en 6.6 liters maskin ändå!!!
Nästa steg, ska det bli 455!!!!

Ja ja, jag erkänner, jag är motorbög :oops:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Yamaha XV1700 Warrior
85Hk 150Nm på bakhjulet.
Användarens profilbild
lidell
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 236
Blev medlem: sön 14 mar 2004, 11:11
Namn: Magnus Lidell #216
Ort: Göteborg

Inlägg av lidell »

jojo... det där känner man igen ... det ska vara bra... sen ska det vara bättre ... och sen MÅSTE det vara värst .... :lol: :lol:

fast jag är nog inte så mycket motorbög ... snarare putsbög ..... :oops: . jag lackar ju om min INNAN jag börjar meka med motorn .. det får bli nästa vinter

lycka till med projektet =)
Black Firebird formula V8 -1994 "-erfarenheten är en bra läromästare, men han skickar jäkligt dyra räkningar"
Användarens profilbild
kbm
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1693
Blev medlem: tor 16 dec 2004, 22:10
Namn: Johan Östlund #53
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av kbm »

M Lidell skrev:jojo... det där känner man igen ... det ska vara bra... sen ska det vara bättre ... och sen MÅSTE det vara värst .... :lol: :lol:

fast jag är nog inte så mycket motorbög ... snarare putsbög ..... :oops: . jag lackar ju om min INNAN jag börjar meka med motorn .. det får bli nästa vinter

lycka till med projektet =)
Jag är tvärtom, när bilen går som ett skållat ollon och allt mekaniskt lirar som jag vill, då kommer jag sätta klorna i lacken och inredningen. Tro mig det behövs. Jag planerar att få bilen i det skicket jag vill inom en 2 års period. Hoppas det blir så, jag är annars en mästare i att råka sälja och köpa på mig ett nytt projekt men jag diggar denna bilen lite för mycket för det=).

Hade bilen varit LITE mer ljusare i lacken så hade den nog smält in i bakgrunden=))
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Yamaha XV1700 Warrior
85Hk 150Nm på bakhjulet.
Användarens profilbild
demenz
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 109
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 16:58
Namn: Jens Sandin
Ort: Karlskrona

Inlägg av demenz »

KBM skrev:



Jag behövde en motorlyft snabbt då jag ska åka iväg i morgon och köpa mig en Pontiac 400 motor från -68 och en 350 låda som gått ca 200 mil efter renovering.


[/size] :oops:
Får man fråga var du köpt denna maskin och hur mycket du gett för den? Jag är själv intresserad av att byta maskin till 400 eller 455.
Bild
Användarens profilbild
kbm
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1693
Blev medlem: tor 16 dec 2004, 22:10
Namn: Johan Östlund #53
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av kbm »

Demenz skrev:
KBM skrev:



Jag behövde en motorlyft snabbt då jag ska åka iväg i morgon och köpa mig en Pontiac 400 motor från -68 och en 350 låda som gått ca 200 mil efter renovering.


[/size] :oops:
Får man fråga var du köpt denna maskin och hur mycket du gett för den? Jag är själv intresserad av att byta maskin till 400 eller 455.
Jag köpte den av Predator här på forumet och vad jag gav för allt är mellan honom och mig :wink:

Men jag kollade runt lite och yankie parts hade tre st 400 motorer inne nu och priset var från 7000kr som måste renoveras till en på 14k kr som det låg ca 300hk i som bara var att lyfta i.

Fast köper man privat blir det nog lite billigare och vad jag har förstått så växer inte bra 400 motorer på träd som chevas motorer. Jag är inte så himla insatt i sånt.
Yamaha XV1700 Warrior
85Hk 150Nm på bakhjulet.
Användarens profilbild
kbm
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1693
Blev medlem: tor 16 dec 2004, 22:10
Namn: Johan Östlund #53
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av kbm »

Ja då har man fått in lite motordelar som ska fixas och lackas och finjusteras till en fin och komplett 400 motor!

*ÄNTLIGEN*

Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Yamaha XV1700 Warrior
85Hk 150Nm på bakhjulet.
Användarens profilbild
freppzor
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 86
Blev medlem: fre 02 sep 2005, 08:51
Namn: Fredrik Nilsson #237
Ort: Åkersberga (norr om stockholm)

Inlägg av freppzor »

Om usa inte är något problem så finns det en hemsida som har all klädsel du kan tänka dig och en trevlig katalog dessutom, de har reproducerat alla gm prylar, brukar sukta framför den katalogen ibland. www.classicindustries.com

Pain Is Temporary
Glory Is Forever

Pontiac Firebird röd man -94
Alfa Romeo 164 Super -94
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 8060
Blev medlem: sön 16 sep 2001, 02:00
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Ort: Sommen
Kontakt:

Inlägg av runn »

Julafton redan KBM :grin:
Användarens profilbild
kbm
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1693
Blev medlem: tor 16 dec 2004, 22:10
Namn: Johan Östlund #53
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av kbm »

Freppzor skrev:Om usa inte är något problem så finns det en hemsida som har all klädsel du kan tänka dig och en trevlig katalog dessutom, de har reproducerat alla gm prylar, brukar sukta framför den katalogen ibland. www.classicindustries.com
Jo jag brukar sitta och sukta där jag också=). Det lutar åt att köpa inredning därifrån. Kan man ju försöka gå ihop en massa och beställa så blir frakten billigare.

Runn: Julafton jo det kan du haja=).
Yamaha XV1700 Warrior
85Hk 150Nm på bakhjulet.
Skriv svar