ProStreet Firebird -73 - Småpular igen!

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
kent.386
Medlem
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: fre 17 okt 2003, 10:54
Namn: Kent Ekelund #386
Ort: Nynäshamn

Inlägg av kent.386 »

hej vekligen snyggt jobb du har gjort.MVH 386.kent
Användarens profilbild
magne
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1414
Blev medlem: fre 14 sep 2001, 02:00
Namn: Magnus Södergren
Ort: oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av magne »

Snyggt blev det. detta är en äkta hantvärkare som älskar det han gör det syns på hans saker.
TTTA NOTCHBACK 383 Black
Bilen men ny motor till sommaren.
Användarens profilbild
alexander
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1146
Blev medlem: tis 03 sep 2002, 10:16
Ort: Visby
Kontakt:

Inlägg av alexander »

Snyggt! Snyggt! SNYGGT!!!
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 8060
Blev medlem: sön 16 sep 2001, 02:00
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Ort: Sommen
Kontakt:

Inlägg av runn »

Jag instämmer... Snyggt.
Användarens profilbild
peter w
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 328
Blev medlem: tis 30 mar 2004, 17:00
Namn: Peter Wikström #733
Ort: luleå

Inlägg av peter w »

så djävla läckert.....
"A musclecar, by definition, is a powerful and sporty vehicle that must be able to spin its tires at will. The Firebird Trans Am is capable of laying down twin black streaks of rubber several hundred feet long -Motor Trend
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1239
Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
Namn: Pär Haraldsson #721
Ort: Helsingborg

Inlägg av racer »

Tur du inte ska ta betalt för det......... :smile:

Så underbart fint det blir med lite polerat rostritt!

Kan vi få se en bild med det monterat?
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
sebbe stålkula
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 159
Blev medlem: fre 10 sep 2004, 20:29
Namn: Sebastian Eriksson #17
Ort: Tollarp

Re: forts.

Inlägg av sebbe stålkula »

Bild
Rostfria bultar svarvades för att fästa alu. plattan vid förgasarfoten.[/quote]
När jag gick på gymnasiet så sa mina lärare att man inte ska ha rostfria bultar i alu för det åt upp aluminiumet . var det bara som dom svamlade (det gjorde dom rätt ofta) har undrat lite över om det är så farligt som dom sa ?? kan vara kul att höra från nån som har lite mer koll på sånt
MVH sebbe
Är det en slump att plastic padding sponsrar bmw i stcc??
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1239
Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
Namn: Pär Haraldsson #721
Ort: Helsingborg

Inlägg av racer »

Sebbe/ Om du får välja så är det att föredra rf tillsammans med alu istället för svartjärn tillsammans med alu.


Vad skulle din T/A renovering kosta!?
Predator/ Jag märkte just nu att vi fattas en smiley som går med händerna på ryggen och visslar medan han sparkar på småsten :lol:
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1239
Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
Namn: Pär Haraldsson #721
Ort: Helsingborg

Inlägg av racer »

Kan vi förvänta oss några andra modifikationer på din bil eller ska den bara köras nu i sommar?
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Alltså om jag haft lika mycket balla maskiner som predator har i "garaget", hade min bil kunnat flyga! :wink:

fruktansvärt underbart arbete på kärran!
(Törs man fråga var du köper aluämnen?)


Sebbe: Det finns mojsiga gojsor (lubricant är det engelska ordet, kommer inte på svenska just nu :oops: ) att köpa som man kladdar ner sina rfbultar med för att de inte ska förstöra gängor eller fastna.

Ett annat populärt problem är att mixa Ti och Al - sitter ofta på div cykelstötdämpare och materialen bildar pga dess olika oädelhet, ett galvaniskt element där jonerna "hoppar" mellan materialen. (nu är det sent på kvällen och jag är trött... ska läsa min post igen imorgon. :roll: )

Oändligt snyggt jobb Predator! Kul att du fått loss tummen och visa oss ditt bygge! Bild

(Racer: Dessa saknas: Bild Bild ) :angle:
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
niklas
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2586
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Niklas Appelquist
Ort: Bromölla
Kontakt:

Inlägg av niklas »

:eek: :cheers:

Mycket snyggt!
GTA -89 med Syclone chip.......

http://medlem.spray.se/gta324

Kika även in på......
www.musclecars.se
Användarens profilbild
chris
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 05 dec 2004, 15:24
Namn: Kristoffer
Ort: Sundbyberg

Inlägg av chris »

Jag såg ett likadant luftintag på en bil (kan inte koma på vad och var) i somras. Har du gjort flera eller har någon kopierat? Eller kanske är det du som kopierat?

Snyggt är det i vilketfall.
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Kul läsning!

Själv har man inte rört sig från garaget än... :roll:
Kan leta upp vikten på min kärra, men har inte den i huvudet..

Om du för övrigt är intresserad, har jag en spicer 3,5" axel med nya 1350 kors och mastodontyoke... Något som kanske är intressant, yoken är för stor för pontiacen och jag orkar inte ta tag i att fixa fram adapterkors osv just nu.. :roll:
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

sorry, otydligt skrivet av mig...
Bilen har alltså inte rört sig från garaget i år. :roll:


Kardanen kan jag ta ett par bilder på om du är intresserad...
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1239
Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
Namn: Pär Haraldsson #721
Ort: Helsingborg

Inlägg av racer »

Skönt med lite semester, hoppas du har fått vila ut.

Scoopet blev även vääldigt snyggt! Så det är bara att gratulera att det blev funktionsdugligt också. :cool:
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1239
Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
Namn: Pär Haraldsson #721
Ort: Helsingborg

Inlägg av racer »

Inte mkt har hänt sen jag la in sist men det har försvunnit en del när forumet kraschade som jag vid tillfälle ska lägga in igen.
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
jimsss
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 676
Blev medlem: ons 08 dec 2004, 22:55
Ort: USA

Inlägg av jimsss »

WOW, nice :grin:
2003 E46 M3 (mellanspel)
Användarens profilbild
turbo karlsson
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 560
Blev medlem: tor 17 apr 2003, 12:11
Namn: Mikael Karlsson #610
Ort: Kumla
Kontakt:

Inlägg av turbo karlsson »

Livets Goda Ting är 2 :grin:
If You Cant Race It...Style It!!
Indy 500 Pace Car -89 ***SÅLD***
Användarens profilbild
edlord
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 627
Blev medlem: tis 04 mar 2003, 16:51
Namn: Björn Edlund #163
Ort: STHLM
Kontakt:

Inlägg av edlord »

Jag vägde min -76:a i somras på en våg vid hjulsta korset. 3/4 tank "racevikt" lösa delar urplockade.

tot 1640
framaxel 940
bakaxel 680
Totalen stämmer inte med axelvikterna riktigt, varför vet jag inte.
Men det är en riktlinje iaf.

Inga större modifieringar överlag på bilen. Kan nämna lite från huvet:
455
Alu insug
Headers med dubbelt 2.5"
Smog bortrensat
Baksäte urtaget
Hemmagjord hatthylla i 21mm spånskiva "tung"
Tunga 6x9 element och ett steg i hatthyllan
Huvisolering borttagen

Nothing major, förhoppningsvis lite lättare än "orginal".
1780 tjänstevikt tror jag att det står i papprena?
-75B 455
Användarens profilbild
edlord
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 627
Blev medlem: tis 04 mar 2003, 16:51
Namn: Björn Edlund #163
Ort: STHLM
Kontakt:

Inlägg av edlord »

Sorry, smurfar inte runt så mycket här inne nuförtiden, bara råkade trilla in! Men en tråd i övrigt eller 2nd gen hade jag snappat upp snabbare! Fram med kapen och sätt igång!

Iofs när jag har dig på tråden, har du några "enkla" lättningtips? Vad har du gjort på din mer i detalj?
-75B 455
Användarens profilbild
ugglemor
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 13 okt 2003, 14:31
Namn: Robin Lindahl

Inlägg av ugglemor »

Maffig kylarprydnad... :lol:
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
Användarens profilbild
edlord
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 627
Blev medlem: tis 04 mar 2003, 16:51
Namn: Björn Edlund #163
Ort: STHLM
Kontakt:

Inlägg av edlord »

OK! Då vet jag, några kilo måste du ha kastat iaf! Tyvärr kan inte jag göra så många av dem pga bekvämlighet/kostnad. Jag är en snål jevel! Har ingen egen metallfirma att tillverka (alu) grejor, alltså dyrt. Värmepaket vill jag ha och det ger inte många kilo plus en liten extra kylningskälla i nödfall. Inredning gillar jag att hålla stock-alike även om jag har flera extra mätare. Plasthuv är lite för dyrt för dom kilona, kanske i framtiden när "allt" annat är gjort, eventuellt en hel flippfront? 4-link är dyrt och ganska stort ingrepp, vill gärna kunna återställa bilen totalt. Plastrutor blir lite för rejsigt, vindrutetorkarfunktion? Jag kör ju som bruksis från försommar till snöfall, och svensk sommar brukar bli rätt blöt... Lätta fälgar= dyrt! Men alukylare blir det nog i vinter, dom kilona fyller man väl upp med mera vatten istället? Sportstolar kan bli aktuellt om jag snubblar över nåt billigt som är komfortabelt.

Ja, vad ska man göra??! Knyta fast heliumballonger som lyfter bort lite vikt? Kanske skapar lite luftmotstånd istället? :roll: :cool:
Äh, man får trimma mer istället!

Hur kommer det sig att du kompressormatade en CBB istället för en Pontiacsnurra?
-75B 455
Användarens profilbild
peter w
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 328
Blev medlem: tis 30 mar 2004, 17:00
Namn: Peter Wikström #733
Ort: luleå

Inlägg av peter w »

fina bilder..sånna gillar vi mer sånna.(föresten skitcool bil)
"A musclecar, by definition, is a powerful and sporty vehicle that must be able to spin its tires at will. The Firebird Trans Am is capable of laying down twin black streaks of rubber several hundred feet long -Motor Trend
Användarens profilbild
edlord
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 627
Blev medlem: tis 04 mar 2003, 16:51
Namn: Björn Edlund #163
Ort: STHLM
Kontakt:

Inlägg av edlord »

Jorå! Duktig golvvärme har man ju! Men med plastrutor kanske man inte får så mycket kåtflås på rutorna? Jag får det rätt ofta iaf. Undra varför...? :lakrits:

Ja e skitsugen att hänga på en stor fin blänkande sak på min 455:a men det är tyvärr ekonomin som styr. Som du säger så blir det lite dyrare att bygga Pontiac än cheva så 40.000:- bara i delar har jag räknat med, minst. Sen måste lådan hänga med: 15.000:-? Kardan kanske håller, men en krom-moly, med balla yokes, är väl ändå på sin plats 10.000:- till... Om bakaxelhus håller med lite förstärkningar så måste det ändå bli nya drivaxlar, utväxling och diffbroms (spole?) 15.000:- till... Nya bredare fälgar med breda mackor, bredda hjulhus, 4-link, besiktningsproblem... 15.000:-? Börjar närma sig 100.000:- innan det är körklart. Ska man hårddra det så är det helt fel bil att börja lägga dom pengarna på. Bättre att sätta grejorna i ett 7.50-chassie istället och ha kvar Firebirden som "bruksis". Men jevlar vad ballt det är med kompressor!!

Men du vet vad dom säger: Plötsligt händer det!! :cool:
-75B 455
Användarens profilbild
pzr
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 841
Blev medlem: tor 26 jun 2003, 12:58
Namn: Emanuel Hillberg
Region: Östra
Ort: Uppsala

Inlägg av pzr »

edlord skrev:Men du vet vad dom säger: Plötsligt händer det!! :cool:
Agree ! :twisted:
Jag tycker predators bil e fet!
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=10241
Pontiac Firebird 1971
Mazda CX-5 2015
BlackScissors

Inlägg av BlackScissors »

Gryyym bil !!!!!! :cool:
Finns den som 1:18 modell? Skulle klart vilja ha en med dina modds i bokhyllan, men annars är ju en 1:1 helt ok i garaget :microwave:

Alltså. Vill man ha en kool Compressor i kärran ska man ha;
1. Kunskap eller pengar
2. Förstående familj, eller mer pengar
3. Pengar till inköp av kompressor.
4. Pengar till inköp av motor, låda, bakaxel, m.m. som håller för nr3.
5. Tid att installera allt på rätt sätt, eller pengar. Fast då lär man sig inget ...


Jag saknar Kunskap, Pengar samt 3, 4 och 5 :cry:
Användarens profilbild
edlord
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 627
Blev medlem: tis 04 mar 2003, 16:51
Namn: Björn Edlund #163
Ort: STHLM
Kontakt:

Inlägg av edlord »

1200:- på swapmeet!!! Ta två till mig oxå nästa gång!!! :eek:
-75B 455
Användarens profilbild
lovan
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1462
Blev medlem: tor 10 apr 2003, 21:40
Namn: Niclas Lövblad #638
Ort: Nu i Stockholm oxå!
Kontakt:

Inlägg av lovan »

Predator skrev:Kompressorn..... 1200:- på ett swap meet.
*tappa hakan* :surprised:
T/A -75 Röd, 400" small whale tale
bilder: http://hem.passagen.se/talon/pontiac/
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

intressant läsning! Hur märker du att bakramen flexar eller vrider sig? Vrider den sig permanent?


Du har inte möjlighet att tillverka två uppsättningar av rambussningarna när du ändå är igång? :oops:
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

jag kan ordna yttermått på dem, men hålen i ramen kan jag inte mäta.
Finns kanske någon som har en lös ram på forumet som har lust att ta måtten på hålen?
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Skriv svar