ProStreet Firebird -73 - Småpular igen!
Moderator: Moderators
- racer
- Registrerad
- Inlägg: 1239
- Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
- Namn: Pär Haraldsson #721
- Ort: Helsingborg
Tur du inte ska ta betalt för det.........
Så underbart fint det blir med lite polerat rostritt!
Kan vi få se en bild med det monterat?
Så underbart fint det blir med lite polerat rostritt!
Kan vi få se en bild med det monterat?
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
-
- Registrerad
- Inlägg: 159
- Blev medlem: fre 10 sep 2004, 20:29
- Namn: Sebastian Eriksson #17
- Ort: Tollarp
Re: forts.
Rostfria bultar svarvades för att fästa alu. plattan vid förgasarfoten.[/quote]
När jag gick på gymnasiet så sa mina lärare att man inte ska ha rostfria bultar i alu för det åt upp aluminiumet . var det bara som dom svamlade (det gjorde dom rätt ofta) har undrat lite över om det är så farligt som dom sa ?? kan vara kul att höra från nån som har lite mer koll på sånt
MVH sebbe
Är det en slump att plastic padding sponsrar bmw i stcc??
- racer
- Registrerad
- Inlägg: 1239
- Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
- Namn: Pär Haraldsson #721
- Ort: Helsingborg
Sebbe/ Om du får välja så är det att föredra rf tillsammans med alu istället för svartjärn tillsammans med alu.
Predator/ Jag märkte just nu att vi fattas en smiley som går med händerna på ryggen och visslar medan han sparkar på småstenVad skulle din T/A renovering kosta!?
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
- racer
- Registrerad
- Inlägg: 1239
- Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
- Namn: Pär Haraldsson #721
- Ort: Helsingborg
Kan vi förvänta oss några andra modifikationer på din bil eller ska den bara köras nu i sommar?
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Alltså om jag haft lika mycket balla maskiner som predator har i "garaget", hade min bil kunnat flyga!
fruktansvärt underbart arbete på kärran!
(Törs man fråga var du köper aluämnen?)
Sebbe: Det finns mojsiga gojsor (lubricant är det engelska ordet, kommer inte på svenska just nu ) att köpa som man kladdar ner sina rfbultar med för att de inte ska förstöra gängor eller fastna.
Ett annat populärt problem är att mixa Ti och Al - sitter ofta på div cykelstötdämpare och materialen bildar pga dess olika oädelhet, ett galvaniskt element där jonerna "hoppar" mellan materialen. (nu är det sent på kvällen och jag är trött... ska läsa min post igen imorgon. )
Oändligt snyggt jobb Predator! Kul att du fått loss tummen och visa oss ditt bygge!
(Racer: Dessa saknas: )
fruktansvärt underbart arbete på kärran!
(Törs man fråga var du köper aluämnen?)
Sebbe: Det finns mojsiga gojsor (lubricant är det engelska ordet, kommer inte på svenska just nu ) att köpa som man kladdar ner sina rfbultar med för att de inte ska förstöra gängor eller fastna.
Ett annat populärt problem är att mixa Ti och Al - sitter ofta på div cykelstötdämpare och materialen bildar pga dess olika oädelhet, ett galvaniskt element där jonerna "hoppar" mellan materialen. (nu är det sent på kvällen och jag är trött... ska läsa min post igen imorgon. )
Oändligt snyggt jobb Predator! Kul att du fått loss tummen och visa oss ditt bygge!
(Racer: Dessa saknas: )
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- niklas
- Registrerad
- Inlägg: 2586
- Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
- Namn: Niklas Appelquist
- Ort: Bromölla
- Kontakt:
Mycket snyggt!
GTA -89 med Syclone chip.......
http://medlem.spray.se/gta324
Kika även in på......
www.musclecars.se
http://medlem.spray.se/gta324
Kika även in på......
www.musclecars.se
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Kul läsning!
Själv har man inte rört sig från garaget än...
Kan leta upp vikten på min kärra, men har inte den i huvudet..
Om du för övrigt är intresserad, har jag en spicer 3,5" axel med nya 1350 kors och mastodontyoke... Något som kanske är intressant, yoken är för stor för pontiacen och jag orkar inte ta tag i att fixa fram adapterkors osv just nu..
Själv har man inte rört sig från garaget än...
Kan leta upp vikten på min kärra, men har inte den i huvudet..
Om du för övrigt är intresserad, har jag en spicer 3,5" axel med nya 1350 kors och mastodontyoke... Något som kanske är intressant, yoken är för stor för pontiacen och jag orkar inte ta tag i att fixa fram adapterkors osv just nu..
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
sorry, otydligt skrivet av mig...
Bilen har alltså inte rört sig från garaget i år.
Kardanen kan jag ta ett par bilder på om du är intresserad...
Bilen har alltså inte rört sig från garaget i år.
Kardanen kan jag ta ett par bilder på om du är intresserad...
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- racer
- Registrerad
- Inlägg: 1239
- Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
- Namn: Pär Haraldsson #721
- Ort: Helsingborg
Skönt med lite semester, hoppas du har fått vila ut.
Scoopet blev även vääldigt snyggt! Så det är bara att gratulera att det blev funktionsdugligt också.
Scoopet blev även vääldigt snyggt! Så det är bara att gratulera att det blev funktionsdugligt också.
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
- racer
- Registrerad
- Inlägg: 1239
- Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
- Namn: Pär Haraldsson #721
- Ort: Helsingborg
Inte mkt har hänt sen jag la in sist men det har försvunnit en del när forumet kraschade som jag vid tillfälle ska lägga in igen.
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
- turbo karlsson
- Registrerad
- Inlägg: 560
- Blev medlem: tor 17 apr 2003, 12:11
- Namn: Mikael Karlsson #610
- Ort: Kumla
- Kontakt:
- edlord
- Registrerad
- Inlägg: 627
- Blev medlem: tis 04 mar 2003, 16:51
- Namn: Björn Edlund #163
- Ort: STHLM
- Kontakt:
Jag vägde min -76:a i somras på en våg vid hjulsta korset. 3/4 tank "racevikt" lösa delar urplockade.
tot 1640
framaxel 940
bakaxel 680
Totalen stämmer inte med axelvikterna riktigt, varför vet jag inte.
Men det är en riktlinje iaf.
Inga större modifieringar överlag på bilen. Kan nämna lite från huvet:
455
Alu insug
Headers med dubbelt 2.5"
Smog bortrensat
Baksäte urtaget
Hemmagjord hatthylla i 21mm spånskiva "tung"
Tunga 6x9 element och ett steg i hatthyllan
Huvisolering borttagen
Nothing major, förhoppningsvis lite lättare än "orginal".
1780 tjänstevikt tror jag att det står i papprena?
tot 1640
framaxel 940
bakaxel 680
Totalen stämmer inte med axelvikterna riktigt, varför vet jag inte.
Men det är en riktlinje iaf.
Inga större modifieringar överlag på bilen. Kan nämna lite från huvet:
455
Alu insug
Headers med dubbelt 2.5"
Smog bortrensat
Baksäte urtaget
Hemmagjord hatthylla i 21mm spånskiva "tung"
Tunga 6x9 element och ett steg i hatthyllan
Huvisolering borttagen
Nothing major, förhoppningsvis lite lättare än "orginal".
1780 tjänstevikt tror jag att det står i papprena?
-75B 455
- edlord
- Registrerad
- Inlägg: 627
- Blev medlem: tis 04 mar 2003, 16:51
- Namn: Björn Edlund #163
- Ort: STHLM
- Kontakt:
OK! Då vet jag, några kilo måste du ha kastat iaf! Tyvärr kan inte jag göra så många av dem pga bekvämlighet/kostnad. Jag är en snål jevel! Har ingen egen metallfirma att tillverka (alu) grejor, alltså dyrt. Värmepaket vill jag ha och det ger inte många kilo plus en liten extra kylningskälla i nödfall. Inredning gillar jag att hålla stock-alike även om jag har flera extra mätare. Plasthuv är lite för dyrt för dom kilona, kanske i framtiden när "allt" annat är gjort, eventuellt en hel flippfront? 4-link är dyrt och ganska stort ingrepp, vill gärna kunna återställa bilen totalt. Plastrutor blir lite för rejsigt, vindrutetorkarfunktion? Jag kör ju som bruksis från försommar till snöfall, och svensk sommar brukar bli rätt blöt... Lätta fälgar= dyrt! Men alukylare blir det nog i vinter, dom kilona fyller man väl upp med mera vatten istället? Sportstolar kan bli aktuellt om jag snubblar över nåt billigt som är komfortabelt.
Ja, vad ska man göra??! Knyta fast heliumballonger som lyfter bort lite vikt? Kanske skapar lite luftmotstånd istället?
Äh, man får trimma mer istället!
Hur kommer det sig att du kompressormatade en CBB istället för en Pontiacsnurra?
Ja, vad ska man göra??! Knyta fast heliumballonger som lyfter bort lite vikt? Kanske skapar lite luftmotstånd istället?
Äh, man får trimma mer istället!
Hur kommer det sig att du kompressormatade en CBB istället för en Pontiacsnurra?
-75B 455
- edlord
- Registrerad
- Inlägg: 627
- Blev medlem: tis 04 mar 2003, 16:51
- Namn: Björn Edlund #163
- Ort: STHLM
- Kontakt:
Jorå! Duktig golvvärme har man ju! Men med plastrutor kanske man inte får så mycket kåtflås på rutorna? Jag får det rätt ofta iaf. Undra varför...?
Ja e skitsugen att hänga på en stor fin blänkande sak på min 455:a men det är tyvärr ekonomin som styr. Som du säger så blir det lite dyrare att bygga Pontiac än cheva så 40.000:- bara i delar har jag räknat med, minst. Sen måste lådan hänga med: 15.000:-? Kardan kanske håller, men en krom-moly, med balla yokes, är väl ändå på sin plats 10.000:- till... Om bakaxelhus håller med lite förstärkningar så måste det ändå bli nya drivaxlar, utväxling och diffbroms (spole?) 15.000:- till... Nya bredare fälgar med breda mackor, bredda hjulhus, 4-link, besiktningsproblem... 15.000:-? Börjar närma sig 100.000:- innan det är körklart. Ska man hårddra det så är det helt fel bil att börja lägga dom pengarna på. Bättre att sätta grejorna i ett 7.50-chassie istället och ha kvar Firebirden som "bruksis". Men jevlar vad ballt det är med kompressor!!
Men du vet vad dom säger: Plötsligt händer det!!
Ja e skitsugen att hänga på en stor fin blänkande sak på min 455:a men det är tyvärr ekonomin som styr. Som du säger så blir det lite dyrare att bygga Pontiac än cheva så 40.000:- bara i delar har jag räknat med, minst. Sen måste lådan hänga med: 15.000:-? Kardan kanske håller, men en krom-moly, med balla yokes, är väl ändå på sin plats 10.000:- till... Om bakaxelhus håller med lite förstärkningar så måste det ändå bli nya drivaxlar, utväxling och diffbroms (spole?) 15.000:- till... Nya bredare fälgar med breda mackor, bredda hjulhus, 4-link, besiktningsproblem... 15.000:-? Börjar närma sig 100.000:- innan det är körklart. Ska man hårddra det så är det helt fel bil att börja lägga dom pengarna på. Bättre att sätta grejorna i ett 7.50-chassie istället och ha kvar Firebirden som "bruksis". Men jevlar vad ballt det är med kompressor!!
Men du vet vad dom säger: Plötsligt händer det!!
-75B 455
Gryyym bil !!!!!!
Finns den som 1:18 modell? Skulle klart vilja ha en med dina modds i bokhyllan, men annars är ju en 1:1 helt ok i garaget
Alltså. Vill man ha en kool Compressor i kärran ska man ha;
1. Kunskap eller pengar
2. Förstående familj, eller mer pengar
3. Pengar till inköp av kompressor.
4. Pengar till inköp av motor, låda, bakaxel, m.m. som håller för nr3.
5. Tid att installera allt på rätt sätt, eller pengar. Fast då lär man sig inget ...
Jag saknar Kunskap, Pengar samt 3, 4 och 5
Finns den som 1:18 modell? Skulle klart vilja ha en med dina modds i bokhyllan, men annars är ju en 1:1 helt ok i garaget
Alltså. Vill man ha en kool Compressor i kärran ska man ha;
1. Kunskap eller pengar
2. Förstående familj, eller mer pengar
3. Pengar till inköp av kompressor.
4. Pengar till inköp av motor, låda, bakaxel, m.m. som håller för nr3.
5. Tid att installera allt på rätt sätt, eller pengar. Fast då lär man sig inget ...
Jag saknar Kunskap, Pengar samt 3, 4 och 5
- lovan
- Registrerad
- Inlägg: 1462
- Blev medlem: tor 10 apr 2003, 21:40
- Namn: Niclas Lövblad #638
- Ort: Nu i Stockholm oxå!
- Kontakt:
*tappa hakan*Predator skrev:Kompressorn..... 1200:- på ett swap meet.
T/A -75 Röd, 400" small whale tale
bilder: http://hem.passagen.se/talon/pontiac/
bilder: http://hem.passagen.se/talon/pontiac/
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
intressant läsning! Hur märker du att bakramen flexar eller vrider sig? Vrider den sig permanent?
Du har inte möjlighet att tillverka två uppsättningar av rambussningarna när du ändå är igång?
Du har inte möjlighet att tillverka två uppsättningar av rambussningarna när du ändå är igång?
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
jag kan ordna yttermått på dem, men hålen i ramen kan jag inte mäta.
Finns kanske någon som har en lös ram på forumet som har lust att ta måtten på hålen?
Finns kanske någon som har en lös ram på forumet som har lust att ta måtten på hålen?
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"