ProStreet Firebird -73 - Småpular igen!

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Användarens profilbild
melvin
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1262
Blev medlem: tis 04 jun 2002, 12:22
Namn: Daniel Johansson
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av melvin »

Tompi fick en uppsättning bakbromsar av mig som jag egentligen köpt till TTAn, eller fick och fick vet jag inte. Jag hade fått nåt av han och han fick det av mig ihop med 9" axeln eller hur det nu var. Wilwood runt om ska han ha, 6-kolvs fram, 4-kolvs bak osv.

Tompi handlade ena riktiga porrgrejer till bakaxeln, allt från moser.
35 splines gundrilled axlar och komplett klump med detroit locker.
Det blir fränt, men det gick tyvärr inte att få i alu för då rymdes det inte in med lockern och han prioriterade att 35 splines var.. fränare än alu.
Men lite extra vikt och lite extra tungdrivet gör ingenting på den bilen "det går att kompensera med effekt!" För övrigt är det ingen bil han tänkt jaga tider med, utan bara köra runt och busa lite. :wink:
1/8@7.375s -> Pontiac TTA-89
1/8@12.879s -> Volvo 242-75
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 8060
Blev medlem: sön 16 sep 2001, 02:00
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Ort: Sommen
Kontakt:

Inlägg av runn »

Rena rama konstverken :cool:
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Inlägg av adde »

metallporr! jösses vilken maskinpark du måste ha! man kan ju inte låta bli att avundas vissa på klotet :angle:
aasmilyy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 926
Blev medlem: fre 24 mar 2006, 15:31
Namn: Håkan Nilsson #51
Ort: Tomelilla (Skåne)

Inlägg av aasmilyy »

kan bara hålla med, att du är en riktigt hejare på metall de står ju ganska
klart, keep up the good work!!

Håkan!
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
BlackScissors

Inlägg av BlackScissors »

Man blir tårögd!
Innan du fått dem monterade kan du ju sätta dem i glasskåpet i finrummet hemma!
Användarens profilbild
formula
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2119
Blev medlem: tis 29 apr 2003, 11:05
Namn: Niklas Wikander #270
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av formula »

Mycket, mycket fint! (hur kan man tycka att en metallbit är så fin?)

Mvh
Mina bilar: http://www.garaget.org/formula
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
Användarens profilbild
niklas
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2586
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Niklas Appelquist
Ort: Bromölla
Kontakt:

Inlägg av niklas »

Jösses va nice! :love: klart avis.......

/N.
GTA -89 med Syclone chip.......

http://medlem.spray.se/gta324

Kika även in på......
www.musclecars.se
Användarens profilbild
niklas
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2586
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Niklas Appelquist
Ort: Bromölla
Kontakt:

Inlägg av niklas »

:love: :thumbup:
GTA -89 med Syclone chip.......

http://medlem.spray.se/gta324

Kika även in på......
www.musclecars.se
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

helt otroligt snyggt och ett gammal talesätt e ju rätt verktyg e halva jobbet ( fast de vete FA-&(&%¤N hur man ska kunna fräsa utan fräs ?? ) det som är mest förvånnande är nog att du inte fått ett frieri från anders">Fd ripper :angle: :angle: :angle:
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
aasmilyy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 926
Blev medlem: fre 24 mar 2006, 15:31
Namn: Håkan Nilsson #51
Ort: Tomelilla (Skåne)

Inlägg av aasmilyy »

snyggt!!
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
klas80
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 464
Blev medlem: ons 31 aug 2005, 06:35
Namn: Klas Rydström

Inlägg av klas80 »

fasen va stiliga arbeten du gör :eek: som sagt metallporr
Bild
Användarens profilbild
niklas
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2586
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Niklas Appelquist
Ort: Bromölla
Kontakt:

Inlägg av niklas »

Fett!

-säg till om du vill snickra på en 3'gen :wink:
GTA -89 med Syclone chip.......

http://medlem.spray.se/gta324

Kika även in på......
www.musclecars.se
Användarens profilbild
jimmy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 663
Blev medlem: sön 30 dec 2001, 01:00
Namn: Jimmy Hansson #461

Inlägg av jimmy »

Skulle vara kul att studera din bil i verkligheten.
Programmera kan du i alla fall!!
Har själv jobbat med sånt men det är tråkigt när det inte är delar till sig själv.
Det ligger mycket jobb bakom ditt bygge. Men det är också jävligt skönt i slutändan att kunna säga att man gjort det själv.
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 8060
Blev medlem: sön 16 sep 2001, 02:00
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Ort: Sommen
Kontakt:

Inlägg av runn »

Nice :cool:
Användarens profilbild
niklas
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2586
Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
Namn: Niklas Appelquist
Ort: Bromölla
Kontakt:

Inlägg av niklas »

:wohow: :wohow:
BIL- PORR!!!!
:ybounce: :kewl: :band: :thumbup: :wohow:

ja du fattar........... :lol:
GTA -89 med Syclone chip.......

http://medlem.spray.se/gta324

Kika även in på......
www.musclecars.se
Användarens profilbild
z28
Teknisksupport
Teknisksupport
Inlägg: 1898
Blev medlem: tis 03 dec 2002, 17:25
Namn: Åke Eliasson
Kontakt:

Inlägg av z28 »

Snyggt, får man fråga vem som breddade fälgarna och hur mycket det kostade?
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

HALLÅ !!! är det ingen MODERATOR som läser denna tråd ???

THIS IS PORNO :eek: :eek: :eek:
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
formula
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2119
Blev medlem: tis 29 apr 2003, 11:05
Namn: Niklas Wikander #270
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av formula »

Näst sista bilden på bakhjul/bakaxel är sååå kaxig!!!

Predator skrev:bla bla bla jag hoppas på att köra 8 sek på 201m bla bla bla bla bal
Snarare 6sek!!!!
Mina bilar: http://www.garaget.org/formula
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Inlägg av adde »

herregud, man blir helt mållös som vanligt när man kikar in i denna tråd. borde inte tidningarna stå på kö för att göra reportage kring detta otroligt seriösa och proffsiga "hemmabygge"
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Predator skrev:Med de nya sulorna så har måtten på 4-linket, kränghämmaren och coilover balken kunnat fastställas och kan nu helsvetsas.
Fyrlinks inställningarna och pinjong vinkeln verkar funka riktigt bra hela fjädringsvägen!
Bild
Snyggt, riktigt snyggt!
En fråga bara; När du svetsar axlarna i huset och alla fästen osv, har du axeln i någon typ av jigg då, eller svetsar du på fri hand och riktar den i efterhand?

Axlar tenderar att slå sig lite när man svetsar i dem. det är bra om man vill ha camber/toe in, men jag misstänker att du vill ha ganska rakt?
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Predator skrev:Jodå Ripper, jag byggde en jigg till att svetsa på axeln i (är med tidigare i tråden). Kunde även överspänna den där eftersom det annars dragits på "fel håll" av backbracen men lite riktning får man ju göra endå. Var inte riktigt rak innan jag började svetsa heller... :roll:
Svetsningen på huset är klar förutom hållare till ok. Det är 4-link stagen som jag inte hade helsvetsat och ja, jag vill ha axeln rak! :wink:
Ja, man är väl knappast förvånad. Du verkar ju inte vara den typen av person som lämnar något åt slumpen... ;)

Nåja, kul och se att det går framåt. När du skriver tung, hur tung är "tung"?

Med tanke på bitarna du tillverkad tidigare i tråden (jo, de är fruktansvärt snygga, men...) förstår jag att du inte haft låg vikt som primärt mål.. :oops:
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Inlägg av adde »

hehe, inte behöver det vara puts och studs när det finns så mycket annat än beskåda. Inte är väl lacken så farlig? har sett värre, bla pollys 87 TA från norge som kör nior. :angle:
Användarens profilbild
z28
Teknisksupport
Teknisksupport
Inlägg: 1898
Blev medlem: tis 03 dec 2002, 17:25
Namn: Åke Eliasson
Kontakt:

Inlägg av z28 »

Predator skrev:Ska i varje fall försöka hamna på 1600kg även om det också är "Heavy"!
Pffff rena lättviktaren :wink:
Användarens profilbild
blackscissors
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 236
Blev medlem: tor 11 jan 2007, 18:42
Namn: Ronny Stavervik #521
Ort: Karlskrona

Inlägg av blackscissors »

Till dina bilder Predator:
-WOW :eek: :eek: :eek:

:cry: :cry: :cry: :cry: Gråter av lycka då jag ser den mekaniska skönheten på alla detaljerna.

Behöver man showlack när man har showchassi?

Klart du ska in i en tidning med kärran. Undvik bara !-sport som byter alla punkter mot utropstecken. Men är väl mestadels volvos där endå...

Är avgassystemet nästa punkt efter bromsarna?

Mvh Ronny
Användarens profilbild
azguz
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 3701
Blev medlem: tor 19 jan 2006, 16:42
Namn: Rickard Westling #352
Ort: Gävle

Inlägg av azguz »

Predator skrev:
Bild
:exclaim: :exclaim: :exclaim: :exclaim: :exclaim:

Vem skulle inte vara intresserad :que: :que:
Pontiac trans am 305 TPI 1991(Såld)
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

Lägg av........ e du svarta fåret vill jag var förste herde :angle: du >>FÖRÄDLAR bilen till en nivå få ens kan drömma om ,,, slutar du lägga ut dina bilder och berättar vad du gör kommer du få finna dig i fula brytmärken på din gargedörr med outplånerliga dregelspår runt hela bilen när jag bryter mig in och förevigar dina framsteg med min kamera och lägger ut spionbilder på forumet !! :roll: :roll:

( har jag talat i tillräckligt KLARSPRÅK ? )
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
bonnehill
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 352
Blev medlem: sön 10 mar 2002, 01:00
Namn: Herje Fastén #476
Ort: Ö-vik

Inlägg av bonnehill »

[quote="azguz

Vem skulle inte vara intresserad :que: :que:[/quote]

Åtminstone jag är intresserad, svårt att undvika då allt med V8 är intressant :twisted: :twisted: , speciellt med luftpumpar. Kommer nog nåt sånt från Bonnehill Garage i framtiden :cool: :cool: .
Herje
Bonnehill Garage
TA -71, Grand Safari -72, Bonneville -60, Seville STS -92, Buick Estate -72, Custom Cruiser -80 + en bunt BMW
Användarens profilbild
blackscissors
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 236
Blev medlem: tor 11 jan 2007, 18:42
Namn: Ronny Stavervik #521
Ort: Karlskrona

Inlägg av blackscissors »

De trådarna jag följer på detta forumet handlar uteslutande om moddade firebirds. Vad annars är intressant? Men får väl erkänna att en fin orginalare inte är fel det heller, men din bil är ju rena skönhetsidealet för 2gen firebird (kom just å tänka på Anders<1G:s läckra kärra, så delad förstaplats!).
Runn leder f.n. 4gennarnas. Bland 3gennarnas är ju klart Nicklas kärra manlig.
Och ja, jag är envåldlig(!) härskare i mina åsikter :grin: :oops:

Instämmer dessutom helt i Åkes inlägg om vad som sker om du slutar publicera framstegen! (Men det börjar bli dags å åka till Anders snart :wink: )

Din tråd är ju dessutom lite annorlunda än andras. Inte så att du behöver rådfråga en massa, utan gör skithäftiga saker och en del dåraktiga (som att börja kapa i bilen mitt i sommaren...) å så publicerar du när det är klart. 10 kommande inlägg är ju bara medhåriga hejarop...

Mvh Ronny
Användarens profilbild
johnny
Medlem
Medlem
Inlägg: 1611
Blev medlem: tor 10 feb 2005, 16:41
Namn: Johnny Johansson
Ort: Skara/Eggby

Inlägg av johnny »

Hej, läser du mitt projekt så ser du att jag föredrar original men följer din tråd med stort intresse!
Det jag tycker är extra intressant är ditt otroliga konstruktörs sinne! sen att din bil inte är original gör inte mig nåt för den är ju bara så RÅ.... Kompressor är manligt!!
Pontiac TransAm SE -77 W72
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Inlägg av adde »

håller helt med Åke, Ronny och c:o enligt ovan.

En orginalbil kan ha inneburit otroligt mycket och väl utfört jobb men i slutändan är det ändå bara samma bil som från fabrik, om än i bättre skick.

Det här är ingeniörskonst, att tillverka egna delar och förstå och förmedla hur de olika komponenterna lirar ihop och presterar..
Jag diggar den här kärran stenhårt, för den är stenhård, så manlig en jänk kan bli.
Skriv svar