ProStreet Firebird -73 - Småpular igen!
Moderator: Moderators
- melvin
- Registrerad
- Inlägg: 1262
- Blev medlem: tis 04 jun 2002, 12:22
- Namn: Daniel Johansson
- Ort: Sthlm
- Kontakt:
Tompi fick en uppsättning bakbromsar av mig som jag egentligen köpt till TTAn, eller fick och fick vet jag inte. Jag hade fått nåt av han och han fick det av mig ihop med 9" axeln eller hur det nu var. Wilwood runt om ska han ha, 6-kolvs fram, 4-kolvs bak osv.
Tompi handlade ena riktiga porrgrejer till bakaxeln, allt från moser.
35 splines gundrilled axlar och komplett klump med detroit locker.
Det blir fränt, men det gick tyvärr inte att få i alu för då rymdes det inte in med lockern och han prioriterade att 35 splines var.. fränare än alu.
Men lite extra vikt och lite extra tungdrivet gör ingenting på den bilen "det går att kompensera med effekt!" För övrigt är det ingen bil han tänkt jaga tider med, utan bara köra runt och busa lite.
Tompi handlade ena riktiga porrgrejer till bakaxeln, allt från moser.
35 splines gundrilled axlar och komplett klump med detroit locker.
Det blir fränt, men det gick tyvärr inte att få i alu för då rymdes det inte in med lockern och han prioriterade att 35 splines var.. fränare än alu.
Men lite extra vikt och lite extra tungdrivet gör ingenting på den bilen "det går att kompensera med effekt!" För övrigt är det ingen bil han tänkt jaga tider med, utan bara köra runt och busa lite.
1/8@7.375s -> Pontiac TTA-89
1/8@12.879s -> Volvo 242-75
1/8@12.879s -> Volvo 242-75
-
- Registrerad
- Inlägg: 926
- Blev medlem: fre 24 mar 2006, 15:31
- Namn: Håkan Nilsson #51
- Ort: Tomelilla (Skåne)
kan bara hålla med, att du är en riktigt hejare på metall de står ju ganska
klart, keep up the good work!!
Håkan!
klart, keep up the good work!!
Håkan!
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
- formula
- Registrerad
- Inlägg: 2119
- Blev medlem: tis 29 apr 2003, 11:05
- Namn: Niklas Wikander #270
- Ort: Borås
- Kontakt:
Mycket, mycket fint! (hur kan man tycka att en metallbit är så fin?)
Mvh
Mvh
Mina bilar: http://www.garaget.org/formula
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
- niklas
- Registrerad
- Inlägg: 2586
- Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
- Namn: Niklas Appelquist
- Ort: Bromölla
- Kontakt:
Jösses va nice! klart avis.......
/N.
/N.
GTA -89 med Syclone chip.......
http://medlem.spray.se/gta324
Kika även in på......
www.musclecars.se
http://medlem.spray.se/gta324
Kika även in på......
www.musclecars.se
- niklas
- Registrerad
- Inlägg: 2586
- Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
- Namn: Niklas Appelquist
- Ort: Bromölla
- Kontakt:
GTA -89 med Syclone chip.......
http://medlem.spray.se/gta324
Kika även in på......
www.musclecars.se
http://medlem.spray.se/gta324
Kika även in på......
www.musclecars.se
-
- Registrerad
- Inlägg: 9187
- Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
- Namn: Åke Georgsson #230
- Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
- Kontakt:
helt otroligt snyggt och ett gammal talesätt e ju rätt verktyg e halva jobbet ( fast de vete FA-&(&%¤N hur man ska kunna fräsa utan fräs ?? ) det som är mest förvånnande är nog att du inte fått ett frieri från anders">Fd ripper
No1. Trubbletopicstarter
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
- niklas
- Registrerad
- Inlägg: 2586
- Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
- Namn: Niklas Appelquist
- Ort: Bromölla
- Kontakt:
Fett!
-säg till om du vill snickra på en 3'gen
-säg till om du vill snickra på en 3'gen
GTA -89 med Syclone chip.......
http://medlem.spray.se/gta324
Kika även in på......
www.musclecars.se
http://medlem.spray.se/gta324
Kika även in på......
www.musclecars.se
- niklas
- Registrerad
- Inlägg: 2586
- Blev medlem: tor 06 sep 2001, 02:00
- Namn: Niklas Appelquist
- Ort: Bromölla
- Kontakt:
BIL- PORR!!!!
ja du fattar...........
GTA -89 med Syclone chip.......
http://medlem.spray.se/gta324
Kika även in på......
www.musclecars.se
http://medlem.spray.se/gta324
Kika även in på......
www.musclecars.se
- formula
- Registrerad
- Inlägg: 2119
- Blev medlem: tis 29 apr 2003, 11:05
- Namn: Niklas Wikander #270
- Ort: Borås
- Kontakt:
Näst sista bilden på bakhjul/bakaxel är sååå kaxig!!!
Snarare 6sek!!!!Predator skrev:bla bla bla jag hoppas på att köra 8 sek på 201m bla bla bla bla bal
Mina bilar: http://www.garaget.org/formula
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Snyggt, riktigt snyggt!Predator skrev:Med de nya sulorna så har måtten på 4-linket, kränghämmaren och coilover balken kunnat fastställas och kan nu helsvetsas.
Fyrlinks inställningarna och pinjong vinkeln verkar funka riktigt bra hela fjädringsvägen!
En fråga bara; När du svetsar axlarna i huset och alla fästen osv, har du axeln i någon typ av jigg då, eller svetsar du på fri hand och riktar den i efterhand?
Axlar tenderar att slå sig lite när man svetsar i dem. det är bra om man vill ha camber/toe in, men jag misstänker att du vill ha ganska rakt?
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Ja, man är väl knappast förvånad. Du verkar ju inte vara den typen av person som lämnar något åt slumpen...Predator skrev:Jodå Ripper, jag byggde en jigg till att svetsa på axeln i (är med tidigare i tråden). Kunde även överspänna den där eftersom det annars dragits på "fel håll" av backbracen men lite riktning får man ju göra endå. Var inte riktigt rak innan jag började svetsa heller...
Svetsningen på huset är klar förutom hållare till ok. Det är 4-link stagen som jag inte hade helsvetsat och ja, jag vill ha axeln rak!
Nåja, kul och se att det går framåt. När du skriver tung, hur tung är "tung"?
Med tanke på bitarna du tillverkad tidigare i tråden (jo, de är fruktansvärt snygga, men...) förstår jag att du inte haft låg vikt som primärt mål..
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- blackscissors
- Registrerad
- Inlägg: 236
- Blev medlem: tor 11 jan 2007, 18:42
- Namn: Ronny Stavervik #521
- Ort: Karlskrona
Till dina bilder Predator:
-WOW
Gråter av lycka då jag ser den mekaniska skönheten på alla detaljerna.
Behöver man showlack när man har showchassi?
Klart du ska in i en tidning med kärran. Undvik bara !-sport som byter alla punkter mot utropstecken. Men är väl mestadels volvos där endå...
Är avgassystemet nästa punkt efter bromsarna?
Mvh Ronny
-WOW
Gråter av lycka då jag ser den mekaniska skönheten på alla detaljerna.
Behöver man showlack när man har showchassi?
Klart du ska in i en tidning med kärran. Undvik bara !-sport som byter alla punkter mot utropstecken. Men är väl mestadels volvos där endå...
Är avgassystemet nästa punkt efter bromsarna?
Mvh Ronny
-
- Registrerad
- Inlägg: 9187
- Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
- Namn: Åke Georgsson #230
- Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
- Kontakt:
Lägg av........ e du svarta fåret vill jag var förste herde du >>FÖRÄDLAR bilen till en nivå få ens kan drömma om ,,, slutar du lägga ut dina bilder och berättar vad du gör kommer du få finna dig i fula brytmärken på din gargedörr med outplånerliga dregelspår runt hela bilen när jag bryter mig in och förevigar dina framsteg med min kamera och lägger ut spionbilder på forumet !!
( har jag talat i tillräckligt KLARSPRÅK ? )
( har jag talat i tillräckligt KLARSPRÅK ? )
No1. Trubbletopicstarter
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
- bonnehill
- Registrerad
- Inlägg: 352
- Blev medlem: sön 10 mar 2002, 01:00
- Namn: Herje Fastén #476
- Ort: Ö-vik
[quote="azguz
Vem skulle inte vara intresserad [/quote]
Åtminstone jag är intresserad, svårt att undvika då allt med V8 är intressant , speciellt med luftpumpar. Kommer nog nåt sånt från Bonnehill Garage i framtiden .
Vem skulle inte vara intresserad [/quote]
Åtminstone jag är intresserad, svårt att undvika då allt med V8 är intressant , speciellt med luftpumpar. Kommer nog nåt sånt från Bonnehill Garage i framtiden .
Herje
Bonnehill Garage
TA -71, Grand Safari -72, Bonneville -60, Seville STS -92, Buick Estate -72, Custom Cruiser -80 + en bunt BMW
Bonnehill Garage
TA -71, Grand Safari -72, Bonneville -60, Seville STS -92, Buick Estate -72, Custom Cruiser -80 + en bunt BMW
- blackscissors
- Registrerad
- Inlägg: 236
- Blev medlem: tor 11 jan 2007, 18:42
- Namn: Ronny Stavervik #521
- Ort: Karlskrona
De trådarna jag följer på detta forumet handlar uteslutande om moddade firebirds. Vad annars är intressant? Men får väl erkänna att en fin orginalare inte är fel det heller, men din bil är ju rena skönhetsidealet för 2gen firebird (kom just å tänka på Anders<1G:s läckra kärra, så delad förstaplats!).
Runn leder f.n. 4gennarnas. Bland 3gennarnas är ju klart Nicklas kärra manlig.
Och ja, jag är envåldlig(!) härskare i mina åsikter
Instämmer dessutom helt i Åkes inlägg om vad som sker om du slutar publicera framstegen! (Men det börjar bli dags å åka till Anders snart )
Din tråd är ju dessutom lite annorlunda än andras. Inte så att du behöver rådfråga en massa, utan gör skithäftiga saker och en del dåraktiga (som att börja kapa i bilen mitt i sommaren...) å så publicerar du när det är klart. 10 kommande inlägg är ju bara medhåriga hejarop...
Mvh Ronny
Runn leder f.n. 4gennarnas. Bland 3gennarnas är ju klart Nicklas kärra manlig.
Och ja, jag är envåldlig(!) härskare i mina åsikter
Instämmer dessutom helt i Åkes inlägg om vad som sker om du slutar publicera framstegen! (Men det börjar bli dags å åka till Anders snart )
Din tråd är ju dessutom lite annorlunda än andras. Inte så att du behöver rådfråga en massa, utan gör skithäftiga saker och en del dåraktiga (som att börja kapa i bilen mitt i sommaren...) å så publicerar du när det är klart. 10 kommande inlägg är ju bara medhåriga hejarop...
Mvh Ronny
- johnny
- Medlem
- Inlägg: 1611
- Blev medlem: tor 10 feb 2005, 16:41
- Namn: Johnny Johansson
- Ort: Skara/Eggby
Hej, läser du mitt projekt så ser du att jag föredrar original men följer din tråd med stort intresse!
Det jag tycker är extra intressant är ditt otroliga konstruktörs sinne! sen att din bil inte är original gör inte mig nåt för den är ju bara så RÅ.... Kompressor är manligt!!
Det jag tycker är extra intressant är ditt otroliga konstruktörs sinne! sen att din bil inte är original gör inte mig nåt för den är ju bara så RÅ.... Kompressor är manligt!!
Pontiac TransAm SE -77 W72
håller helt med Åke, Ronny och c:o enligt ovan.
En orginalbil kan ha inneburit otroligt mycket och väl utfört jobb men i slutändan är det ändå bara samma bil som från fabrik, om än i bättre skick.
Det här är ingeniörskonst, att tillverka egna delar och förstå och förmedla hur de olika komponenterna lirar ihop och presterar..
Jag diggar den här kärran stenhårt, för den är stenhård, så manlig en jänk kan bli.
En orginalbil kan ha inneburit otroligt mycket och väl utfört jobb men i slutändan är det ändå bara samma bil som från fabrik, om än i bättre skick.
Det här är ingeniörskonst, att tillverka egna delar och förstå och förmedla hur de olika komponenterna lirar ihop och presterar..
Jag diggar den här kärran stenhårt, för den är stenhård, så manlig en jänk kan bli.