pearl firebird 1971
Moderator: Moderators
- pzr
- Registrerad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: tor 26 jun 2003, 12:58
- Namn: Emanuel Hillberg
- Region: Östra
- Ort: Uppsala
pearl firebird 1971
Hmm. Efter väldigt lite motivation att börja skruva tidigare under våren/vintern (Väntade på delar som aldrig kom osv.). Så kom dom helt plötsligt, och med dom våren.
Helst plöstligt känner man lite stress o lite press, men samtidigt mer inspiration. Ni vet, man glider iväg till garaget med ett leende på läpparna
Hursomhelst, det ska blästras, fixas o målas. Hela motorrummet ska få sig en rejäl omgång och alla bussningar bytas till polyuretan i framvagnen. (energy suspension.)
Här kommer lite bilder, kommer säkerligen att posta lite frågor om motorn senare. (Toppar/Block/Kam osv)Beroende på hur jag gör med den, om jag hugger in på motormeck nu eller kör i år... vet ej ännu.
Kommer mera då jag hunnit längre.
Helst plöstligt känner man lite stress o lite press, men samtidigt mer inspiration. Ni vet, man glider iväg till garaget med ett leende på läpparna
Hursomhelst, det ska blästras, fixas o målas. Hela motorrummet ska få sig en rejäl omgång och alla bussningar bytas till polyuretan i framvagnen. (energy suspension.)
Här kommer lite bilder, kommer säkerligen att posta lite frågor om motorn senare. (Toppar/Block/Kam osv)Beroende på hur jag gör med den, om jag hugger in på motormeck nu eller kör i år... vet ej ännu.
Kommer mera då jag hunnit längre.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av pzr den tor 04 maj 2006, 20:03, redigerad totalt 2 gång.
- racer
- Registrerad
- Inlägg: 1239
- Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
- Namn: Pär Haraldsson #721
- Ort: Helsingborg
Trevligt!
Du får börja göra som jag gjort, hänga upp grejorna på väggarna
Vad hade du tänkt dig med motorn, lite moderat trimning eller orginal eller megasuperdupertrimning?
Du får börja göra som jag gjort, hänga upp grejorna på väggarna
Vad hade du tänkt dig med motorn, lite moderat trimning eller orginal eller megasuperdupertrimning?
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
- pzr
- Registrerad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: tor 26 jun 2003, 12:58
- Namn: Emanuel Hillberg
- Region: Östra
- Ort: Uppsala
Tja, jag hade tänkt konstatera vad jag har för toppar, kam osv och kontrollera skick på detsamma. Och sen kankse rådfråga om ersättningsdelar osv.
Råtrim är det inget sug efter, men lite mer än vad som är busskick vore trevligt .
Frågade Leijon lite då han kirrade sina grenrör, så det blir nog liknande för mig sen också.
Men första saken först (som man säger.) då det viktigaste är att åtgärda besiktningsnedslag (Styrled) o lite extra bussningar jag ska pula dit.
Och sen så efter blästring med målningen så kommer nog livet att te sig annorlunda. (Då man verkligen ser skillnad också.)
Min Carter/Rochester som jag köpte förra året ska ju dit också, och holley'n väck. Få se om jag får be Kent om hjälp av tuning med förgasaren då jag vet mer om resten av motorn eller då jag bestämt mig för slutgiltig status på den.
Råtrim är det inget sug efter, men lite mer än vad som är busskick vore trevligt .
Frågade Leijon lite då han kirrade sina grenrör, så det blir nog liknande för mig sen också.
Men första saken först (som man säger.) då det viktigaste är att åtgärda besiktningsnedslag (Styrled) o lite extra bussningar jag ska pula dit.
Och sen så efter blästring med målningen så kommer nog livet att te sig annorlunda. (Då man verkligen ser skillnad också.)
Min Carter/Rochester som jag köpte förra året ska ju dit också, och holley'n väck. Få se om jag får be Kent om hjälp av tuning med förgasaren då jag vet mer om resten av motorn eller då jag bestämt mig för slutgiltig status på den.
- pzr
- Registrerad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: tor 26 jun 2003, 12:58
- Namn: Emanuel Hillberg
- Region: Östra
- Ort: Uppsala
Ny helg och nya tag.
Inte hänt så jättemycket, mestadels märkt upp slangar och demonterat AC paketet. (Nu vet jag vart det tidigare läckt in i kupén... så det var ju bra ! )
Har fått bort alla bussningar på höger fram, så nu ska det slipas o målas upp. Men fyfan så dom satt... Tur man har vänster sida kvar oxå... inte
Ville egentligen inte plocka ur motorn men, känns som om resultatet blir så pass mycket sämre om jag inte kommer åt då den e ur... Så den kommer att plockas bort.
E inte så sugen på att demontera allt igen för att jag gjort ett halvtaskigt jobb vi senare tillfälle.
Lite bilder på spektaklet:
Bussningar borta... tog en halv dag med den här sidan... (Även undre bärarm såklart fast detta inte syns på bild)
Lättare komma åt med AC paketet ur vägen. Hittade vart det tidigare läckt in vatten torpeden oxå. Mkt bra !
Precis som någon på forumet skrev så finns ett vin nr instansat i torpeden bakom AC paketet !
AC paketet renblåst.
Inte hänt så jättemycket, mestadels märkt upp slangar och demonterat AC paketet. (Nu vet jag vart det tidigare läckt in i kupén... så det var ju bra ! )
Har fått bort alla bussningar på höger fram, så nu ska det slipas o målas upp. Men fyfan så dom satt... Tur man har vänster sida kvar oxå... inte
Ville egentligen inte plocka ur motorn men, känns som om resultatet blir så pass mycket sämre om jag inte kommer åt då den e ur... Så den kommer att plockas bort.
E inte så sugen på att demontera allt igen för att jag gjort ett halvtaskigt jobb vi senare tillfälle.
Lite bilder på spektaklet:
Bussningar borta... tog en halv dag med den här sidan... (Även undre bärarm såklart fast detta inte syns på bild)
Lättare komma åt med AC paketet ur vägen. Hittade vart det tidigare läckt in vatten torpeden oxå. Mkt bra !
Precis som någon på forumet skrev så finns ett vin nr instansat i torpeden bakom AC paketet !
AC paketet renblåst.
- pzr
- Registrerad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: tor 26 jun 2003, 12:58
- Namn: Emanuel Hillberg
- Region: Östra
- Ort: Uppsala
Ny helg och nya tag.
Bort med remskivor, plocka bort nitar o annat från innerskärmar.
Bort med vänster hjulbärarmar och sedan väck med gamla bussningar.
Ska lämna in grejerna på pulverlack bara det e blästrat, och färg e på väg till motorn.
Vattenpumpen bort, herrejeeesus va med skit!?
Känns verkligen bra att plocka itur alltihop.
Bort med holly'n (hejdå!!), bort med insuget och sen kika på härligheten...
Va i...? Ska stötstänger vara lite "böjda"!? Det första man lägger märke till är att en av stötstängerna är aningen böjd (se bild.)
Sedan, brukar det vara o-ringar vara påträdda på på överdelen av stötstången?? huhu...
Hmm... Ljutskägg? ja det kan man säga. Ingen som tänkt något på oljeåterrinning här överhuvudtaget...
Hmmz. här kommer lite bilder.
Huvudbromscyliner o powerbooster borttaget.
Höger stötstång ser lite böjd ut, och är det. Bilen gick bra förra säsongen...
Nu skall motorn demonteras.
Bort med remskivor, plocka bort nitar o annat från innerskärmar.
Bort med vänster hjulbärarmar och sedan väck med gamla bussningar.
Ska lämna in grejerna på pulverlack bara det e blästrat, och färg e på väg till motorn.
Vattenpumpen bort, herrejeeesus va med skit!?
Känns verkligen bra att plocka itur alltihop.
Bort med holly'n (hejdå!!), bort med insuget och sen kika på härligheten...
Va i...? Ska stötstänger vara lite "böjda"!? Det första man lägger märke till är att en av stötstängerna är aningen böjd (se bild.)
Sedan, brukar det vara o-ringar vara påträdda på på överdelen av stötstången?? huhu...
Hmm... Ljutskägg? ja det kan man säga. Ingen som tänkt något på oljeåterrinning här överhuvudtaget...
Hmmz. här kommer lite bilder.
Huvudbromscyliner o powerbooster borttaget.
Höger stötstång ser lite böjd ut, och är det. Bilen gick bra förra säsongen...
Nu skall motorn demonteras.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- racer
- Registrerad
- Inlägg: 1239
- Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
- Namn: Pär Haraldsson #721
- Ort: Helsingborg
Oringar på stötstängerna?? Voffer gördi på detta viset för?
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
- racer
- Registrerad
- Inlägg: 1239
- Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
- Namn: Pär Haraldsson #721
- Ort: Helsingborg
Var det bara på en?
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
- pzr
- Registrerad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: tor 26 jun 2003, 12:58
- Namn: Emanuel Hillberg
- Region: Östra
- Ort: Uppsala
Har bara lyft på ventilkåpan på ena sidan ännu. Fick åka akut till djursjukhus med vår hund så mer hanns inte med.
Ja, det var bara på en av dem. Såg ut som genomskinlig silikonring av nått slag. Var en jävla massa klegg som tätade ventilkåpan + packningen. Har varit så på de flesta ställen jag hunnit riva.
En följdfråga ang. packningar:
Räcker det med den fel-pro sats jag köpt eller behöver jag oxå ha på "extra klägg"?
Har läst lite om det här på forumet och jag menar, jag har ingen direkt prestandamaskin, utan tänkte väl mest köra original grejor.
Ja, det var bara på en av dem. Såg ut som genomskinlig silikonring av nått slag. Var en jävla massa klegg som tätade ventilkåpan + packningen. Har varit så på de flesta ställen jag hunnit riva.
En följdfråga ang. packningar:
Räcker det med den fel-pro sats jag köpt eller behöver jag oxå ha på "extra klägg"?
Har läst lite om det här på forumet och jag menar, jag har ingen direkt prestandamaskin, utan tänkte väl mest köra original grejor.
- racer
- Registrerad
- Inlägg: 1239
- Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
- Namn: Pär Haraldsson #721
- Ort: Helsingborg
Du ska inte ha "en jävla massa klägg" nånstans om alla dina packningsytor är okej. Däremot kan det vara till hjälp att ha lite på en del packningar som tex ventilgalleriplåtens packning som hjälper till att hålla packningen på plats medan du monterar.Räcker det med den fel-pro sats jag köpt eller behöver jag oxå ha på "extra klägg"?
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
- pzr
- Registrerad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: tor 26 jun 2003, 12:58
- Namn: Emanuel Hillberg
- Region: Östra
- Ort: Uppsala
jahopp, nu behöver jag lite tips.
kikat lite på grejorna och sett en del...
bla så var svängningdämparen sprucken (spricka vid skåran för kilen) så den måste väl bytas...
2 stötstänger krökta (byter alla...)
lyftarna såg inte ut att vara konvexa mer så dom Måste väl oxå bas...
vet någon om hansen har kit liggandes? lyftare+stötstänger+ev mer osv samt ungefär prisuppgift?
tips för att få bort "timingchain" ock cam o crank kuggen? (cam-kugg har jag släppt på men crank-kugget sitter som berg... tips?)
tils imorgon, godnatt!
kikat lite på grejorna och sett en del...
bla så var svängningdämparen sprucken (spricka vid skåran för kilen) så den måste väl bytas...
2 stötstänger krökta (byter alla...)
lyftarna såg inte ut att vara konvexa mer så dom Måste väl oxå bas...
vet någon om hansen har kit liggandes? lyftare+stötstänger+ev mer osv samt ungefär prisuppgift?
tips för att få bort "timingchain" ock cam o crank kuggen? (cam-kugg har jag släppt på men crank-kugget sitter som berg... tips?)
tils imorgon, godnatt!
- pzr
- Registrerad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: tor 26 jun 2003, 12:58
- Namn: Emanuel Hillberg
- Region: Östra
- Ort: Uppsala
Uhm. Smög försiktigt ur kammen idag. Kamlagren ser rätt så fina ut.
Kammen hade kod: 576 (M) F8 9
Ska kika runt o se vad det kan vara för något.
Nu e det avfettning o rengöring som gäller. Vad kallas den del som sitter längst upp mot vipparmen? (ventilsidan) Hade några som såg ut som det gått flisor ur i kanten.
Det blir att jaga delar i veckan.
Kammen hade kod: 576 (M) F8 9
Ska kika runt o se vad det kan vara för något.
Nu e det avfettning o rengöring som gäller. Vad kallas den del som sitter längst upp mot vipparmen? (ventilsidan) Hade några som såg ut som det gått flisor ur i kanten.
Det blir att jaga delar i veckan.
- pzr
- Registrerad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: tor 26 jun 2003, 12:58
- Namn: Emanuel Hillberg
- Region: Östra
- Ort: Uppsala
Ehm har fått svar o läst mig till det mesta nu
Verkar som min "motorrumsuppfräshning" (som det kändes som att jag visste vad jag gjorde) har övergått i en motorrenovering. Ehm.
Inga bilder tagna då kvallen blir så sunkig tagna med pocket-pc'n, så jag ska slita med mig digitalkameran istället. =)
Lättare o peka på det man vill fråga om också !
Åter till verkstan.
Verkar som min "motorrumsuppfräshning" (som det kändes som att jag visste vad jag gjorde) har övergått i en motorrenovering. Ehm.
Inga bilder tagna då kvallen blir så sunkig tagna med pocket-pc'n, så jag ska slita med mig digitalkameran istället. =)
Lättare o peka på det man vill fråga om också !
Åter till verkstan.
- pzr
- Registrerad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: tor 26 jun 2003, 12:58
- Namn: Emanuel Hillberg
- Region: Östra
- Ort: Uppsala
Nu börjar det hända lite grejer.
Iom att man skruvat isär mer så har man insett att det kanske är lika bra med en investering av ordentlig motorrenovering.
Lite bilder:
lite grejer jag köpt.
dålig bild, men det har på fläcken man ser försvunnit material ur lagret...
sakerna uppradade i ordning innan beställning av nytt.
här ska jag blästra/slipa av lite o sen grunda/måla.
blocket hade en ljusblå färg under all skit.
edit* glömde digitalkameran så d fick bli med pocket-pc'n igen
Iom att man skruvat isär mer så har man insett att det kanske är lika bra med en investering av ordentlig motorrenovering.
Lite bilder:
lite grejer jag köpt.
dålig bild, men det har på fläcken man ser försvunnit material ur lagret...
sakerna uppradade i ordning innan beställning av nytt.
här ska jag blästra/slipa av lite o sen grunda/måla.
blocket hade en ljusblå färg under all skit.
edit* glömde digitalkameran så d fick bli med pocket-pc'n igen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- pzr
- Registrerad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: tor 26 jun 2003, 12:58
- Namn: Emanuel Hillberg
- Region: Östra
- Ort: Uppsala
hmm.. inga bilder tagna. väntar md spänning på samtalet från motorfirman... så fort den e klar skall det monteras. tillsvidare nöjer jag mig slipning av diverse som skall få ny kulör.
nya skruvar till motorn. :) kommer att bli en rejäl skillnad det här!
återkommer med bilder då block o toppar e tebax från "semestern".
nya skruvar till motorn. :) kommer att bli en rejäl skillnad det här!
återkommer med bilder då block o toppar e tebax från "semestern".
- racer
- Registrerad
- Inlägg: 1239
- Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
- Namn: Pär Haraldsson #721
- Ort: Helsingborg
Jag vet vilket jobb du håller på med, jag lider med dig!
Fördelen är att resultatet blir så himmla fint, snyggt jobbat!
Fördelen är att resultatet blir så himmla fint, snyggt jobbat!
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
- pzr
- Registrerad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: tor 26 jun 2003, 12:58
- Namn: Emanuel Hillberg
- Region: Östra
- Ort: Uppsala
tack.
jo, innan så blev man ju deprimerad av att kika under huven, och så vill jag verkligen inte känna.
Passar ju inte riktigt ihop med känslan då man åker i den !
Så, jag hoppas att slutresultatet blir så som jag hoppats på.
Men bilderna från era egna projekt är ju riktiga sporrningar så det ska nog bli bra !
jo, innan så blev man ju deprimerad av att kika under huven, och så vill jag verkligen inte känna.
Passar ju inte riktigt ihop med känslan då man åker i den !
Så, jag hoppas att slutresultatet blir så som jag hoppats på.
Men bilderna från era egna projekt är ju riktiga sporrningar så det ska nog bli bra !
- racer
- Registrerad
- Inlägg: 1239
- Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
- Namn: Pär Haraldsson #721
- Ort: Helsingborg
Så långt som du rivit ner den nu så kan inte resultatet bli annat än bra, bara du har tålamodet till det
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
- pzr
- Registrerad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: tor 26 jun 2003, 12:58
- Namn: Emanuel Hillberg
- Region: Östra
- Ort: Uppsala
Köpte en fin blästrad damper av samma typ som jag hade av Kent. Ska försöka komma till o lacka motorrum och sådana detaljer i helgen, så får vi se då dom är klara med block och toppar på verkstan snart.
Väntar med avgassystem och grenrör till i höst, för nu börjar suget efter att få mullra fram bli för stort.
Rullande renovering är något som myntats, och det stämmer bra här.
Väntar med avgassystem och grenrör till i höst, för nu börjar suget efter att få mullra fram bli för stort.
Rullande renovering är något som myntats, och det stämmer bra här.
- pzr
- Registrerad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: tor 26 jun 2003, 12:58
- Namn: Emanuel Hillberg
- Region: Östra
- Ort: Uppsala
Efter andra strykningen så ser det ut såhär...
Plus lite småklet.
Ska måla lite mer smågrejer, få hyfs på motorrumsnystanet, montera nya framfjädrarna osv. Så hoppas jag att man får tid med block o toppar och kan lackera dom
Roligare få på färg, det tråkigaste som finns är ju rostborttagningen innan.
E som en redbull bara man efter "tvätten o torkningen" får måla som en tok!
Plus lite småklet.
Ska måla lite mer smågrejer, få hyfs på motorrumsnystanet, montera nya framfjädrarna osv. Så hoppas jag att man får tid med block o toppar och kan lackera dom
Roligare få på färg, det tråkigaste som finns är ju rostborttagningen innan.
E som en redbull bara man efter "tvätten o torkningen" får måla som en tok!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- pzr
- Registrerad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: tor 26 jun 2003, 12:58
- Namn: Emanuel Hillberg
- Region: Östra
- Ort: Uppsala
Har lagt upp lite mer bilder på min webserver:
http://www.eldfagel.mine.nu/gallery/index.php
Var som sagt och kikade på hur dte såg ut nu då färg fått härda och kan bara säga att detta känns bättre och bättre
http://www.eldfagel.mine.nu/gallery/index.php
Var som sagt och kikade på hur dte såg ut nu då färg fått härda och kan bara säga att detta känns bättre och bättre
- pzr
- Registrerad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: tor 26 jun 2003, 12:58
- Namn: Emanuel Hillberg
- Region: Östra
- Ort: Uppsala
Om detta funkar så e detta ett par dagsfärska bilder av vart jag e nu..
skönt med "nya" grejer asså. =)
undre spindelled utbytt på båda sidor.
en tidig morgon så var "lackgubben" ute på garagegårn o toksprutade inneskärmarna... blev hyfsat tyckte han själv
så fiiint tyckte lackgubben som även tycker om att skruva.
skönt med "nya" grejer asså. =)
undre spindelled utbytt på båda sidor.
en tidig morgon så var "lackgubben" ute på garagegårn o toksprutade inneskärmarna... blev hyfsat tyckte han själv
så fiiint tyckte lackgubben som även tycker om att skruva.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av pzr den sön 22 maj 2005, 15:31, redigerad totalt 2 gång.
- racer
- Registrerad
- Inlägg: 1239
- Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
- Namn: Pär Haraldsson #721
- Ort: Helsingborg
inte så långt kvar nu, sätter de som fixar block/toppar ihop motorn till dig också?
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
- pzr
- Registrerad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: tor 26 jun 2003, 12:58
- Namn: Emanuel Hillberg
- Region: Östra
- Ort: Uppsala
Racer - Nix.
Det jag och firman har kommit överrens om är följande:
Block + toppar får sig ett dopp så det blir rent, dom byter olje o frostpluggar o kontrollerar kanaler.
Dom kontrollerar vevaxel o toleranser, byter om nödvändigt de lager som behövs (efter telesamtal).
Ev slipning av vev (vilket dom ej trodde) utan isåf polering av vev.
Mina nya kamlager ska dom pressa dit, jag har sett hur ni gjort, men har att göra så det räcker ändå Dom kontrollerar cylindrar och honar dessa. (tele om det skulle behövas omborrnig, vilket dom ej heller trodde då de var väldigt fina.)
Toppar så, planing om det behövs o inslipning av ventilsäten för mina nya ventiler. Dom monterar topparna. (ventiler, knaster, fjäder osv.)
Lite skoj (huvudvärk) vill jag ju ha själv, så lackering o montering kvarstår för mig sen då de är klara. Försöker ju nu arbeta ikapp så jag e redo för block o cylindrar då det kommer. Bara o bulta ihop o sen börja fundera på hur man ställer tändning
Nu ska jag ta en tupplur.... satt lite för länge o lekte arkeolog med thinnertrasa och stålborste inatt... (slutade meka 09.00) Känns som man håller på med en utgrävning ibland
Förövrigt så vann helt fel låt eurovision 2005... NORGE ÄGDE PHETT OCH BORDE HA VUNNIT!
Det jag och firman har kommit överrens om är följande:
Block + toppar får sig ett dopp så det blir rent, dom byter olje o frostpluggar o kontrollerar kanaler.
Dom kontrollerar vevaxel o toleranser, byter om nödvändigt de lager som behövs (efter telesamtal).
Ev slipning av vev (vilket dom ej trodde) utan isåf polering av vev.
Mina nya kamlager ska dom pressa dit, jag har sett hur ni gjort, men har att göra så det räcker ändå Dom kontrollerar cylindrar och honar dessa. (tele om det skulle behövas omborrnig, vilket dom ej heller trodde då de var väldigt fina.)
Toppar så, planing om det behövs o inslipning av ventilsäten för mina nya ventiler. Dom monterar topparna. (ventiler, knaster, fjäder osv.)
Lite skoj (huvudvärk) vill jag ju ha själv, så lackering o montering kvarstår för mig sen då de är klara. Försöker ju nu arbeta ikapp så jag e redo för block o cylindrar då det kommer. Bara o bulta ihop o sen börja fundera på hur man ställer tändning
Nu ska jag ta en tupplur.... satt lite för länge o lekte arkeolog med thinnertrasa och stålborste inatt... (slutade meka 09.00) Känns som man håller på med en utgrävning ibland
Förövrigt så vann helt fel låt eurovision 2005... NORGE ÄGDE PHETT OCH BORDE HA VUNNIT!
- pzr
- Registrerad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: tor 26 jun 2003, 12:58
- Namn: Emanuel Hillberg
- Region: Östra
- Ort: Uppsala
Pulat lite mera i garaget.
Högglanspolerat fläktvingarna. *pust*
Blev hyggligt bra kändes fint att få bort flagnande färg och oxidering.
Blästrat av vattenpump och lackat den i motorfärgen... mmmmm kan knappt vänta på blocket nu !
Tråg och remskivor blir svarta, svängningsdämpare + block, toppar och vattenpump samt diverse järnstag för generator etc blir pontiac blue.
Ventilkåpor och looms i krom.
Ska försöka jaga reda på en luftburk så jag kan få in vevhusventilationen.
Nån som har en passande på lager för plånboksvänligt pris ?
Hann peta isär AC kåpan för rengöring och uppfräshning. Verkar vara något glasfibermaterial så jag ska kika på om jag ska använda "vinyl shine" eller helt enkelt lackera. Ska pröva med vinyluppfräshning på mindrte yta först (insidan.).
Högglanspolerat fläktvingarna. *pust*
Blev hyggligt bra kändes fint att få bort flagnande färg och oxidering.
Blästrat av vattenpump och lackat den i motorfärgen... mmmmm kan knappt vänta på blocket nu !
Tråg och remskivor blir svarta, svängningsdämpare + block, toppar och vattenpump samt diverse järnstag för generator etc blir pontiac blue.
Ventilkåpor och looms i krom.
Ska försöka jaga reda på en luftburk så jag kan få in vevhusventilationen.
Nån som har en passande på lager för plånboksvänligt pris ?
Hann peta isär AC kåpan för rengöring och uppfräshning. Verkar vara något glasfibermaterial så jag ska kika på om jag ska använda "vinyl shine" eller helt enkelt lackera. Ska pröva med vinyluppfräshning på mindrte yta först (insidan.).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- racer
- Registrerad
- Inlägg: 1239
- Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
- Namn: Pär Haraldsson #721
- Ort: Helsingborg
Skitsnyggt! Det måste jag också göra fast jag inte ska ha fläkten monterad
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219