pearl firebird 1971
Moderator: Moderators
- pzr
- Registrerad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: tor 26 jun 2003, 12:58
- Namn: Emanuel Hillberg
- Region: Östra
- Ort: Uppsala
ytterligare bilder...
grejsade litet med ac paketet. blev riktigt fint till slut. =)
började med att regöra, mkt skit... sen på med vinyl/plastuppfräshare och slutligen skruva ihop allt efter att ha gått över alla detaljer och putsat bort all ärg och rost.
var ju någon solstråle så man kunde vara ute.
kladda lite fogmassa så det inte ska läcka in.
fastskruvat igen. blev helnöjd. skulle inte förvåna mig om jag behöver ta bort det igen då jag ska meka dit motorn... aja
bilderna e skitdåliga, skyller på pocketpc'n...
grejsade litet med ac paketet. blev riktigt fint till slut. =)
började med att regöra, mkt skit... sen på med vinyl/plastuppfräshare och slutligen skruva ihop allt efter att ha gått över alla detaljer och putsat bort all ärg och rost.
var ju någon solstråle så man kunde vara ute.
kladda lite fogmassa så det inte ska läcka in.
fastskruvat igen. blev helnöjd. skulle inte förvåna mig om jag behöver ta bort det igen då jag ska meka dit motorn... aja
bilderna e skitdåliga, skyller på pocketpc'n...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- pzr
- Registrerad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: tor 26 jun 2003, 12:58
- Namn: Emanuel Hillberg
- Region: Östra
- Ort: Uppsala
Hmm. Har hittat mina "försvunna" motorfästen i svedala nu.
Sen är det nyheter från maskinverkstan där dom nu går igenom block o toppar. Beräknas klart till nästa vecka YEY !
Det innebär att jag hinner med en fisketur (nästa helg 17-19) för att ha att skruva veckan efter (semestervecka !) Sweet.
Hmm skam den som ger sig.
Sen är det nyheter från maskinverkstan där dom nu går igenom block o toppar. Beräknas klart till nästa vecka YEY !
Det innebär att jag hinner med en fisketur (nästa helg 17-19) för att ha att skruva veckan efter (semestervecka !) Sweet.
Hmm skam den som ger sig.
- racer
- Registrerad
- Inlägg: 1239
- Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
- Namn: Pär Haraldsson #721
- Ort: Helsingborg
Ser bra ut!
Ett tips nu när du har vattenpumpen nere, knacka till plåten inuti så den går nära skovelhjulet så får du effektivare kylning.
Ett tips nu när du har vattenpumpen nere, knacka till plåten inuti så den går nära skovelhjulet så får du effektivare kylning.
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
- pzr
- Registrerad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: tor 26 jun 2003, 12:58
- Namn: Emanuel Hillberg
- Region: Östra
- Ort: Uppsala
Redan fixat
Ligger inom de mått som nämns i Jim Hand's How to build...
Den är nästan sönderbläddrad vid det här laget.
Har hunnit med att fixa motorrumsnystanet i dagarna, kommer nog att se bra ut tills man har ork/råd att köpa en ny och fräsh.
Inte helt fel att skatteåtebäringen damp ner på kontot igår heller, kunde inte ha passat bättre med tanke på att motorn ska hämtas nästa vecka.
Weee
Ligger inom de mått som nämns i Jim Hand's How to build...
Den är nästan sönderbläddrad vid det här laget.
Har hunnit med att fixa motorrumsnystanet i dagarna, kommer nog att se bra ut tills man har ork/råd att köpa en ny och fräsh.
Inte helt fel att skatteåtebäringen damp ner på kontot igår heller, kunde inte ha passat bättre med tanke på att motorn ska hämtas nästa vecka.
Weee
- pzr
- Registrerad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: tor 26 jun 2003, 12:58
- Namn: Emanuel Hillberg
- Region: Östra
- Ort: Uppsala
Litet bakslag i ihopskruvandet idag. Vänster spindel var alldeles för tok för mycket uppnött och låste inte alls bra mot nya undre spindelleden.
Högra satt dock som en smäck.
Blir att jaga reda på en hos firebirdskroten imorgon.
Alltid nått som ska jävlas, men nu känns det som jag e på g ihop igen iaf.
bild från helgens pysslande:
Hittade som sagt rätt motorkuddar. Tog sin tid.
Har petat tillbaka alla bromsrör och gjort rent diverse småpyssel som skall in tillsamans med allt annat i motorrummet.
Ordnat till A/C nystanet fint trots det är ur funktion (än så länge)
Högra satt dock som en smäck.
Blir att jaga reda på en hos firebirdskroten imorgon.
Alltid nått som ska jävlas, men nu känns det som jag e på g ihop igen iaf.
bild från helgens pysslande:
Hittade som sagt rätt motorkuddar. Tog sin tid.
Har petat tillbaka alla bromsrör och gjort rent diverse småpyssel som skall in tillsamans med allt annat i motorrummet.
Ordnat till A/C nystanet fint trots det är ur funktion (än så länge)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- pzr
- Registrerad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: tor 26 jun 2003, 12:58
- Namn: Emanuel Hillberg
- Region: Östra
- Ort: Uppsala
Hmmm Hmmm *greja mecka*
Sådärja, flyttat över skiva till nya spindeln och det gick ju helt smärtfritt
Hämtade block o toppar samt gamla ram/vevlager o kan bara säga att det var i grevens tid.
Passade även på att ställa lite jobbiga frågor ang. mitt utförda jobb som dom klarade av att svara på.
Har hunnit tvätta av grejerna o torkat dom rena (för säkerhets skull och på inrådan.), börjat montera och även hunnit lacka
Nu känns det som det jävlar i mig börjar brännas!
Ett bakslag är "crankshaft clutch pilot" lagret som var dåligt o knappt roterbart längre, måste skaffas ett nytt.
Sen så är det bara några fler liter 10/40, oljefilter och en banjoskkruv till ena bromsen som saknas.
Hmm...
Var tvungen att skruva på ventilkåporna o walleypan för att se hur det kommer att se ut.
Samt för att hålla skit o annat borta tills det e dags att slänga i motorn för inkörning av kam o lyftare.
Sådärja, flyttat över skiva till nya spindeln och det gick ju helt smärtfritt
Hämtade block o toppar samt gamla ram/vevlager o kan bara säga att det var i grevens tid.
Passade även på att ställa lite jobbiga frågor ang. mitt utförda jobb som dom klarade av att svara på.
Har hunnit tvätta av grejerna o torkat dom rena (för säkerhets skull och på inrådan.), börjat montera och även hunnit lacka
Nu känns det som det jävlar i mig börjar brännas!
Ett bakslag är "crankshaft clutch pilot" lagret som var dåligt o knappt roterbart längre, måste skaffas ett nytt.
Sen så är det bara några fler liter 10/40, oljefilter och en banjoskkruv till ena bromsen som saknas.
Hmm...
Var tvungen att skruva på ventilkåporna o walleypan för att se hur det kommer att se ut.
Samt för att hålla skit o annat borta tills det e dags att slänga i motorn för inkörning av kam o lyftare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- racer
- Registrerad
- Inlägg: 1239
- Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
- Namn: Pär Haraldsson #721
- Ort: Helsingborg
Du håller ett bra tempo måste jag säga! Då ska du snart ut o köra då!
Kommer du till Öland?
Kommer du till Öland?
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
- pzr
- Registrerad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: tor 26 jun 2003, 12:58
- Namn: Emanuel Hillberg
- Region: Östra
- Ort: Uppsala
Tackar. Fort men fel brukar det heta, var inne i grejade idag men var lite bakis så allt gick typ i slowmo så jag har bara hunnit plocka på dampern o remskivororna (ja just, terroriserat kent lite i telefon också... tack kent! jag blir som en äggsjuk höna så fort jag e lite osäker på något, gillar inte den känslan alls.)
Jag vet inte om jag kommer någonstans, men jag hoppas på det
Prio ett för mig är/var power meet (och har varit hela tiden) , men eftersom jag fick en sen projektstart och för var dag med problem jag stöter på så blir det mer och mer åt "bara jag får köra i sommar" hållet...
Öland är ej inbokat
Jag vet inte om jag kommer någonstans, men jag hoppas på det
Prio ett för mig är/var power meet (och har varit hela tiden) , men eftersom jag fick en sen projektstart och för var dag med problem jag stöter på så blir det mer och mer åt "bara jag får köra i sommar" hållet...
Öland är ej inbokat
- pzr
- Registrerad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: tor 26 jun 2003, 12:58
- Namn: Emanuel Hillberg
- Region: Östra
- Ort: Uppsala
Jähopp. Efter en helg av liggande på garagegolv (läs garagehora) och blandad kompott av svordomar över att få dit nya framfjädrarna så börjar det likna en bil igen...
Motorn blev fastbultad och "bling bling" åkte på. Nya polybussningarna matchade ju konidämparna så nu känner man sig ju riktigt 1337 (leet ~ grym) på det här
Lite bilder:
Motorn ditsatt o blingbling påskruvat.
krängningshämmaren fastbultad o fjädrarna är tack och lov på plats...
annan vinkel... nu ska skärmar o diverse dit.
Tror jag kan behöva 2 dar till innan jag e klar. "Påklädning" av pärlan och därefter inkörning av kam och efterdragning/åtgärdande av diverse problem som ev. uppstår (Läs läckage.) Får se om man kan byta till sig nån ledig dag i veckan... så kanske... kanske man kikar in på power meet i den här bilen.
Men visst ser det bra ut ?
Sen att mina bilder är helt sämst får ni leva med. Återigen pocketpc-crap-foton.
Motorn blev fastbultad och "bling bling" åkte på. Nya polybussningarna matchade ju konidämparna så nu känner man sig ju riktigt 1337 (leet ~ grym) på det här
Lite bilder:
Motorn ditsatt o blingbling påskruvat.
krängningshämmaren fastbultad o fjädrarna är tack och lov på plats...
annan vinkel... nu ska skärmar o diverse dit.
Tror jag kan behöva 2 dar till innan jag e klar. "Påklädning" av pärlan och därefter inkörning av kam och efterdragning/åtgärdande av diverse problem som ev. uppstår (Läs läckage.) Får se om man kan byta till sig nån ledig dag i veckan... så kanske... kanske man kikar in på power meet i den här bilen.
Men visst ser det bra ut ?
Sen att mina bilder är helt sämst får ni leva med. Återigen pocketpc-crap-foton.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- racer
- Registrerad
- Inlägg: 1239
- Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
- Namn: Pär Haraldsson #721
- Ort: Helsingborg
Vad fint det blir!
Du måste ha en eloge för din energi, det har gått riktigt snabbt!
Fläkten har verkligen blivit "bling-bling"! Använde du "lumpaskiva" för att polera den?
Du måste ha en eloge för din energi, det har gått riktigt snabbt!
Fläkten har verkligen blivit "bling-bling"! Använde du "lumpaskiva" för att polera den?
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
- racer
- Registrerad
- Inlägg: 1239
- Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
- Namn: Pär Haraldsson #721
- Ort: Helsingborg
Diggar den starkt!
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
- pzr
- Registrerad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: tor 26 jun 2003, 12:58
- Namn: Emanuel Hillberg
- Region: Östra
- Ort: Uppsala
IT`S ALIIIIIIIVE!!!
he he har nog aldrig känt mig så jävla nöjd... har pillat till tändningen och hon morrar på som bara fan. hade besiktningstid fredag 12.30 o var klar med pärlan 21.00 kvällen innan. snopet nog hade jag glömt regbeviset hemma o likaså påställningen... :) aja. nu står hon o väntr på en tur till bilprovningen medans "husse" tar sig några välbehövda kalla öl strosandes på power meets sista dag.
vi ses i tacsfållan!
//glad SKIT
he he har nog aldrig känt mig så jävla nöjd... har pillat till tändningen och hon morrar på som bara fan. hade besiktningstid fredag 12.30 o var klar med pärlan 21.00 kvällen innan. snopet nog hade jag glömt regbeviset hemma o likaså påställningen... :) aja. nu står hon o väntr på en tur till bilprovningen medans "husse" tar sig några välbehövda kalla öl strosandes på power meets sista dag.
vi ses i tacsfållan!
//glad SKIT
- racer
- Registrerad
- Inlägg: 1239
- Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
- Namn: Pär Haraldsson #721
- Ort: Helsingborg
Grattis!
Hade du lika stor underbarhet som jag, dvs att den startade på första försöket?
Hade du lika stor underbarhet som jag, dvs att den startade på första försöket?
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
- pzr
- Registrerad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: tor 26 jun 2003, 12:58
- Namn: Emanuel Hillberg
- Region: Östra
- Ort: Uppsala
jodå, nog starta hon upp alltid. Fast tändningen var knas sådet blev till att ställa. (är ju ingen erfaren motormeck så man var ju rånervis för att nått skulle strula med de nya pinalerna i motorn..)
Sen då detta var fixat sålät jag na snurra på i en halvtimme med variation 1500-2500 varv.(Hade kents inkörningsråd i bakfickan )
Bara puttrat ut o tvättat av pärlan än så länge, men uj så gött det var att va tillbaka bakom ratten igen !
Ska se om det nya regbeviset kommer imorgon (har supit bort det gamla? ) isåfall ska detbesiktigas den här veckan om jag hittar nån tid.
Sen då detta var fixat sålät jag na snurra på i en halvtimme med variation 1500-2500 varv.(Hade kents inkörningsråd i bakfickan )
Bara puttrat ut o tvättat av pärlan än så länge, men uj så gött det var att va tillbaka bakom ratten igen !
Ska se om det nya regbeviset kommer imorgon (har supit bort det gamla? ) isåfall ska detbesiktigas den här veckan om jag hittar nån tid.
- pzr
- Registrerad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: tor 26 jun 2003, 12:58
- Namn: Emanuel Hillberg
- Region: Östra
- Ort: Uppsala
Skulle behöva tips av någon som på så enkel svenska som möjligt kan ge mig tips om hur jag ska ställa tändningen för optimalt motorgensvar.
Jag vet kent kan hjälpa mig här.
Har gjort sista oljebytet nu och ska skifta från "fuggevacuum" till direktvacuum från insuget. Har en Holley 600 bultad nu.
(Detta dels för jag läst att advance-vacuumet kan ge onödig värmeutveckling o segare motor som följd.)
Gärna tips om förgasaren och tips om inställning av densamma.
Hur får jag åket att gå så bra som möjligt?
Har en 350HO från 68 med 47 toppar från 69.
Blueprintad 66 kam och edelbrock performerinsug.
Standard grenrör o 2 1/4 tums blås.
Likaså har jag en fundering om blyersättning i soppan... Behövs detta då jag har nya ventilstyrningar i topparna?
Jag vet kent kan hjälpa mig här.
Har gjort sista oljebytet nu och ska skifta från "fuggevacuum" till direktvacuum från insuget. Har en Holley 600 bultad nu.
(Detta dels för jag läst att advance-vacuumet kan ge onödig värmeutveckling o segare motor som följd.)
Gärna tips om förgasaren och tips om inställning av densamma.
Hur får jag åket att gå så bra som möjligt?
Har en 350HO från 68 med 47 toppar från 69.
Blueprintad 66 kam och edelbrock performerinsug.
Standard grenrör o 2 1/4 tums blås.
Likaså har jag en fundering om blyersättning i soppan... Behövs detta då jag har nya ventilstyrningar i topparna?
- pzr
- Registrerad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: tor 26 jun 2003, 12:58
- Namn: Emanuel Hillberg
- Region: Östra
- Ort: Uppsala
Älskar PY forumet alltså, man blir inspirerad !
Fick lust att plocka av grejorna igen och sätta igång.
http://216.178.81.108/forums/showthread ... ge=4&pp=20
Fick lust att plocka av grejorna igen och sätta igång.
http://216.178.81.108/forums/showthread ... ge=4&pp=20
- pzr
- Registrerad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: tor 26 jun 2003, 12:58
- Namn: Emanuel Hillberg
- Region: Östra
- Ort: Uppsala
Tackar för dom orden Per !
Jo, det är alltid saker man "skulle ha" gjort efter att man satt tillbaka allt. Tror man får försöka ta och lära sig leva med det.
Har börjat se mig om efter ett 400 eller 455 block för nästa projekt. Så om någon har ett block liggandes alt. känner någon som ska sälja ett som ej är kass så p.m'a!
Jo, det är alltid saker man "skulle ha" gjort efter att man satt tillbaka allt. Tror man får försöka ta och lära sig leva med det.
Har börjat se mig om efter ett 400 eller 455 block för nästa projekt. Så om någon har ett block liggandes alt. känner någon som ska sälja ett som ej är kass så p.m'a!
- pzr
- Registrerad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: tor 26 jun 2003, 12:58
- Namn: Emanuel Hillberg
- Region: Östra
- Ort: Uppsala
Ah oh. lyfter tråden litet då.
Det blev ingen motor, killen som skulle plocka hem den försvann (dock inga pengar utbetalada så..) och jag tänkte väl ungefär -"jahapp... bara o kika vidare då"
Det som har hänt är inte så speciellt mycket i övrigt. Skickat min inköpta Quadrajet till Kent i dagarna för renovering, och har tvättat av bilen och smekt på ett bilskynke så dammet får något annat att ligga på
Ska renovera fördelar'n hos Kent vid senare tillfälle, våga ej plocka ur den nu då jag ev. kan bli tvungen att flytta pärlan nån plats emellanåt.
Idén och suget att bygga en till motor men på recept har jag fortfarande kvar, men har ju ingen bråska... Har ju inte hunnit över 30 strecket ännu och inga knodds så att... tiden finns då tillfället ges! Har bara damen att be om lov så man får skruva
Det blev ingen motor, killen som skulle plocka hem den försvann (dock inga pengar utbetalada så..) och jag tänkte väl ungefär -"jahapp... bara o kika vidare då"
Det som har hänt är inte så speciellt mycket i övrigt. Skickat min inköpta Quadrajet till Kent i dagarna för renovering, och har tvättat av bilen och smekt på ett bilskynke så dammet får något annat att ligga på
Ska renovera fördelar'n hos Kent vid senare tillfälle, våga ej plocka ur den nu då jag ev. kan bli tvungen att flytta pärlan nån plats emellanåt.
Idén och suget att bygga en till motor men på recept har jag fortfarande kvar, men har ju ingen bråska... Har ju inte hunnit över 30 strecket ännu och inga knodds så att... tiden finns då tillfället ges! Har bara damen att be om lov så man får skruva