gammal streetracer
Moderator: Moderators
-
- Registrerad
- Inlägg: 132
- Blev medlem: ons 26 jan 2005, 21:54
- Namn: Peter Norgren
- Ort: Sundsvall
gammal streetracer
Ok. Peter heter jag. är helt grön här och kommer absolut inte överens med min dator men jag ska göra ett försök att berätta lite om min Pontiac.
Det är en firebird 400 -67, köpte den för ca 2,5 år sen. Har mest bara åkt fram tills ihöst. Det började väl i sommras när jag fick veta att det varit ett repotage om den i en colorod från -82, fram med ficklampan och hittade tidningen tillslut. Eftersom det mesta i motorn satt kvar så bestämde jag mig för att göra iordning den som den var då, en riktig 80-tals streetracer. Motorn är en borrad 400 med en nodularvev, superduty- stakar, smidda trw-kolvar, 670-toppar, crowerkamm torkerinsug mm. Lådan är en th400 och bakaxeln är en 10-bultad 8,2...men det ligger en 8,5 i garaget och väntar. Motorn är nu i molekyler och när jag ändå tog ur motorn så rev jag ner framvagnen, tänkte väl försöka få ihop den till sommaren men ingenting är ju gratis så vi får väl se.
Det är en firebird 400 -67, köpte den för ca 2,5 år sen. Har mest bara åkt fram tills ihöst. Det började väl i sommras när jag fick veta att det varit ett repotage om den i en colorod från -82, fram med ficklampan och hittade tidningen tillslut. Eftersom det mesta i motorn satt kvar så bestämde jag mig för att göra iordning den som den var då, en riktig 80-tals streetracer. Motorn är en borrad 400 med en nodularvev, superduty- stakar, smidda trw-kolvar, 670-toppar, crowerkamm torkerinsug mm. Lådan är en th400 och bakaxeln är en 10-bultad 8,2...men det ligger en 8,5 i garaget och väntar. Motorn är nu i molekyler och när jag ändå tog ur motorn så rev jag ner framvagnen, tänkte väl försöka få ihop den till sommaren men ingenting är ju gratis så vi får väl se.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
F-bird 400 -67
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Välkommen till forumet!
mmmm, ser ju riktigt kul ut! Gillar bild#1!!
Törs man fråga vad en nodularvev är för något?
mmmm, ser ju riktigt kul ut! Gillar bild#1!!
Törs man fråga vad en nodularvev är för något?
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
-
- Registrerad
- Inlägg: 132
- Blev medlem: ons 26 jan 2005, 21:54
- Namn: Peter Norgren
- Ort: Sundsvall
- racer
- Registrerad
- Inlägg: 1239
- Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
- Namn: Pär Haraldsson #721
- Ort: Helsingborg
Kul o se en 1a gen till!
Hur nära ska du göra den som den såg ut då, ska du lacka in stripsen och få tag på klistermärken m.m. och få den exakt likadan?
PS. Jag lade fram dina bilder.
Hur nära ska du göra den som den såg ut då, ska du lacka in stripsen och få tag på klistermärken m.m. och få den exakt likadan?
PS. Jag lade fram dina bilder.
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Ah, tack, jag gissade nästan det, men var inte säker...f-bird 400 skrev:Tack...En nodularvev är så nära en stålvev du kan komma med en gjutjärnsvev.(i kvalitet)
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
-
- Registrerad
- Inlägg: 132
- Blev medlem: ons 26 jan 2005, 21:54
- Namn: Peter Norgren
- Ort: Sundsvall
Ska försöka komma så nära som möjligt, Den röda randen (murano) ska dit och Rogers customdekalerna ligger i källaren, Topparna och kammen som satt i har jag fått tag på av en som har haft bilen för nästan 20 år sen (ett under att dom fanns kvar).. så vi får se vad det blir, några undantag blir det tex converter, bakaxel...men det blir bara till det bättre och ingenting som syns.
F-bird 400 -67
- silverminken
- Registrerad
- Inlägg: 243
- Blev medlem: fre 28 jan 2005, 23:50
- Namn: Thomas Norling
- Ort: Stöde
-
- Registrerad
- Inlägg: 28
- Blev medlem: tis 05 feb 2002, 01:00
- Namn: Johan Walter #281
- Ort: Lidingö
Kul att det dyker upp fler "early birds" här!
Den artikeln kommer jag ihåg att jag läst för länge sedan.
I den kallar de bilen Firebird 400 Ram Air. Är det en äkta Ram Air I bil?
I så fall kanske du skulle överväga att orginalrenovera den då den nog är värd en del som samlarobjekt. (Verkar i och för sig osannolikt om den har haft AC orginal som det står i artikeln.)
Om du väljer att renovera den efter "receptet" från 80-talet bör du nog tänka på att det var en rejäl kam (244/250 vid .050) och därmed converter med högt stallvarv de använde. Det är nog inte så rolig att åka på gatan med.
Grattis till ett bra bilval!
P.S
Du vet väl att du kan få reda på allt om hur bilen var utrustad orginal genom att skicka dit V.I.N till PHS och betala $35?
D.S
Den artikeln kommer jag ihåg att jag läst för länge sedan.
I den kallar de bilen Firebird 400 Ram Air. Är det en äkta Ram Air I bil?
I så fall kanske du skulle överväga att orginalrenovera den då den nog är värd en del som samlarobjekt. (Verkar i och för sig osannolikt om den har haft AC orginal som det står i artikeln.)
Om du väljer att renovera den efter "receptet" från 80-talet bör du nog tänka på att det var en rejäl kam (244/250 vid .050) och därmed converter med högt stallvarv de använde. Det är nog inte så rolig att åka på gatan med.
Grattis till ett bra bilval!
P.S
Du vet väl att du kan få reda på allt om hur bilen var utrustad orginal genom att skicka dit V.I.N till PHS och betala $35?
D.S
-
- Registrerad
- Inlägg: 132
- Blev medlem: ons 26 jan 2005, 21:54
- Namn: Peter Norgren
- Ort: Sundsvall
Hej Johan...
Det är ingen ram air bil men det satt (sitter fortfarande) en ram air 2 eller
ram air 4 vev (har fått lite olika uppgifter) i den och 670 topparna satt väl
i en ram air motor. Sitter fortfarande org.. blocket i (yt) och 670 topparna
är org.. topparna till den och lådan är också org..När jag köpte den så satt det ram air 3 toppar och kam i.så jag tänker inte förstöra den på nåt vis.. har planer på att orginalrenovera den så småningom,vinröd med vinyltak, ac, ps, och allt vad det innebär.
Det finns ju trots allt inte så många f-bird 400 kvar överhuvudtaget.
Vad gäller convertern så blir det en tci super streetfighter med ca 3600 i stallvarv... Lägger ut texten från coloroden + ett scannat kort när den var helt orginal.
Det är ingen ram air bil men det satt (sitter fortfarande) en ram air 2 eller
ram air 4 vev (har fått lite olika uppgifter) i den och 670 topparna satt väl
i en ram air motor. Sitter fortfarande org.. blocket i (yt) och 670 topparna
är org.. topparna till den och lådan är också org..När jag köpte den så satt det ram air 3 toppar och kam i.så jag tänker inte förstöra den på nåt vis.. har planer på att orginalrenovera den så småningom,vinröd med vinyltak, ac, ps, och allt vad det innebär.
Det finns ju trots allt inte så många f-bird 400 kvar överhuvudtaget.
Vad gäller convertern så blir det en tci super streetfighter med ca 3600 i stallvarv... Lägger ut texten från coloroden + ett scannat kort när den var helt orginal.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
F-bird 400 -67
-
- Registrerad
- Inlägg: 132
- Blev medlem: ons 26 jan 2005, 21:54
- Namn: Peter Norgren
- Ort: Sundsvall
-
- Registrerad
- Inlägg: 132
- Blev medlem: ons 26 jan 2005, 21:54
- Namn: Peter Norgren
- Ort: Sundsvall
- racer
- Registrerad
- Inlägg: 1239
- Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
- Namn: Pär Haraldsson #721
- Ort: Helsingborg
Välkommen!
Ta det lugnt och lär av andras misstag så får du det rätt från början.l
Ta det lugnt och lär av andras misstag så får du det rätt från början.l
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
Hej alla glada.
Tänkte själv heja på Peter när han nu valt renovera denna skojiga bil.
Vem jag är?Numer en Nova freak? Då den som "skapade" denna Eldfågel..
Och vars misstag Peter kan snacka om så han slipper göra dem själv
Mitt största miss var nog att jag inte letade reda på en tillräkligt vass turbin ung den som peter nu skaffar..
bästa tid var 12,80@182
Vxlade mellan 1-2 på 7800 rpm !!!!
Jepp en pontiac motor... Super Duty 455 stakar med 7/16 bult i...
Vxlade mellan 2-3 på stort samma varv
och hade sällan över 6000 vid målgång...
Förlorade ALLT i starten, men ville leva på gatan oxå... (ung och oerfaren oxå)
Bilen framträdde på långsele dragway i den rödbruna skepnaden med vinyltak (som kom av pga rädslan för rost, det var mycket bubblor under vinylen)
Därefter med och utan röd rand (murano röd på silver botten med blanksvart lack) på Gävle,Orsa,Huddik,Övik,Östersund,Sundsvall och Ånges egna Brattvälten.. både på legala och mindre lagliga race.. gjorde ofta väldigt bra ifrån sej
Bilen var då fri från rost men under den röd/bruna färgen fans en krockskada på framskärmen.. Bakaxeln var tidigare en 8,2 pontiac axel som skjöts invändigt i bitar en kall natt. och innehållet ersattes med 4,11:1 utvxling och diffbroms funkade perf..
denna axel såldes senare vidare till en camarokille (annan ägare som inte gillade bränslenotan ) skulle den finnas ute i cirkulation så målades bakaxeln röd och kåpan vit med ZOOM i rött/svart textning (Zoom utvxling)
såg Firebirden vandra genom många händer i Ånge men aldrig riktigt nedkörd, och Örjan som ägde den sist jag såg den hade faktiskt skött om den bra..
Många minnen..
Att jag sålde den var av 2 orsaker,,
1, Jag ville inte förstöra en så bra bil för ett race bygge
2, jag ville utvekla motorn mer och pontiac var inte direkt vardagsmat på den tiden och en cheva motor?? Neäj inte i en pontiac..
Så jag sålde och köpte ett redan ½ race bil Nova 72 som det stoppades BB i...
The Punch comes with the Poncho Pontiac....
Tänkte själv heja på Peter när han nu valt renovera denna skojiga bil.
Vem jag är?Numer en Nova freak? Då den som "skapade" denna Eldfågel..
Och vars misstag Peter kan snacka om så han slipper göra dem själv
Mitt största miss var nog att jag inte letade reda på en tillräkligt vass turbin ung den som peter nu skaffar..
bästa tid var 12,80@182
Vxlade mellan 1-2 på 7800 rpm !!!!
Jepp en pontiac motor... Super Duty 455 stakar med 7/16 bult i...
Vxlade mellan 2-3 på stort samma varv
och hade sällan över 6000 vid målgång...
Förlorade ALLT i starten, men ville leva på gatan oxå... (ung och oerfaren oxå)
Bilen framträdde på långsele dragway i den rödbruna skepnaden med vinyltak (som kom av pga rädslan för rost, det var mycket bubblor under vinylen)
Därefter med och utan röd rand (murano röd på silver botten med blanksvart lack) på Gävle,Orsa,Huddik,Övik,Östersund,Sundsvall och Ånges egna Brattvälten.. både på legala och mindre lagliga race.. gjorde ofta väldigt bra ifrån sej
Bilen var då fri från rost men under den röd/bruna färgen fans en krockskada på framskärmen.. Bakaxeln var tidigare en 8,2 pontiac axel som skjöts invändigt i bitar en kall natt. och innehållet ersattes med 4,11:1 utvxling och diffbroms funkade perf..
denna axel såldes senare vidare till en camarokille (annan ägare som inte gillade bränslenotan ) skulle den finnas ute i cirkulation så målades bakaxeln röd och kåpan vit med ZOOM i rött/svart textning (Zoom utvxling)
såg Firebirden vandra genom många händer i Ånge men aldrig riktigt nedkörd, och Örjan som ägde den sist jag såg den hade faktiskt skött om den bra..
Många minnen..
Att jag sålde den var av 2 orsaker,,
1, Jag ville inte förstöra en så bra bil för ett race bygge
2, jag ville utvekla motorn mer och pontiac var inte direkt vardagsmat på den tiden och en cheva motor?? Neäj inte i en pontiac..
Så jag sålde och köpte ett redan ½ race bil Nova 72 som det stoppades BB i...
The Punch comes with the Poncho Pontiac....
-
- Registrerad
- Inlägg: 132
- Blev medlem: ons 26 jan 2005, 21:54
- Namn: Peter Norgren
- Ort: Sundsvall
Har iallafall fått ihop motorn nu.. fick mina stötstänger idag. Nu är det bara förgasare och fördelare som fattas. Är det någon som har några bra tips? En hei fördelare av något slag blir det i allafall. Jag har en 650 dp men jag vet inte om den blir i minsta laget.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
F-bird 400 -67
- racer
- Registrerad
- Inlägg: 1239
- Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
- Namn: Pär Haraldsson #721
- Ort: Helsingborg
Kul att det går framåt!
PS. Jag la fram dina bilder.
PS. Jag la fram dina bilder.
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
Uj vad snyggt det blir Peter.. så mycket nostalgi som kommer upp i minnet
Bara jobbet med insuget är nästan en story för sej själv..
Om ingen tänkt på det så är det ett Torker II insug som delats så vatten krossovern mot vattenpumpen är fristående från insugs delen...
Detta medför att det är möjligt att byta insugs packningar utan att droppa ur vattnet samt man kan justera insuget efter insugskanalerna och inte efter läckan mot vattenpumpen
så en del trimning av vingarna mellan kanalerna i plenumet...
Nostalgist
Bara jobbet med insuget är nästan en story för sej själv..
Om ingen tänkt på det så är det ett Torker II insug som delats så vatten krossovern mot vattenpumpen är fristående från insugs delen...
Detta medför att det är möjligt att byta insugs packningar utan att droppa ur vattnet samt man kan justera insuget efter insugskanalerna och inte efter läckan mot vattenpumpen
så en del trimning av vingarna mellan kanalerna i plenumet...
Nostalgist
-
- Registrerad
- Inlägg: 132
- Blev medlem: ons 26 jan 2005, 21:54
- Namn: Peter Norgren
- Ort: Sundsvall
Har väl inte hänt så mycket på sistånde.. Har väntat på att få spindlarna, bromssköldarna mm lackat. Fick tillbaka dom förra helgen så nu har jag börjat skruva igen.. Har köpt lite grejer oxå bla 12 bultad bakaxel, nya fästen till bakaxeln, strange mellanaxel, en Proform hei-fördelare och lite småjox..
F-bird 400 -67
-
- Registrerad
- Inlägg: 132
- Blev medlem: ons 26 jan 2005, 21:54
- Namn: Peter Norgren
- Ort: Sundsvall
Har iallafall fått dit skärmarna och hjulen så nu ska den ut och sen in med bakdelen först, ska till och bygga om en -70 12 bultad axel nu.. Skönt att den står på egna ben iallafall, det var ett tag sen sist... ca 2år.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
F-bird 400 -67
-
- Registrerad
- Inlägg: 132
- Blev medlem: ons 26 jan 2005, 21:54
- Namn: Peter Norgren
- Ort: Sundsvall
Oj då.. å min huv som har legat där i två år nu men den ska ändå lackas om så småning om så..
Var och hälsade på en frän Pontiac i dag.. en äkta Trans Am -69!! gamla Moonshiner.. Mycket frän bil, kan inte låta bli att lägga ut några bilder..
Var och hälsade på en frän Pontiac i dag.. en äkta Trans Am -69!! gamla Moonshiner.. Mycket frän bil, kan inte låta bli att lägga ut några bilder..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
F-bird 400 -67
-
- Registrerad
- Inlägg: 132
- Blev medlem: ons 26 jan 2005, 21:54
- Namn: Peter Norgren
- Ort: Sundsvall
- silverminken
- Registrerad
- Inlägg: 243
- Blev medlem: fre 28 jan 2005, 23:50
- Namn: Thomas Norling
- Ort: Stöde