gammal streetracer

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
f-bird 400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 132
Blev medlem: ons 26 jan 2005, 21:54
Namn: Peter Norgren
Ort: Sundsvall

gammal streetracer

Inlägg av f-bird 400 »

Ok. Peter heter jag. är helt grön här och kommer absolut inte överens med min dator men jag ska göra ett försök att berätta lite om min Pontiac.
Det är en firebird 400 -67, köpte den för ca 2,5 år sen. Har mest bara åkt fram tills ihöst. Det började väl i sommras när jag fick veta att det varit ett repotage om den i en colorod från -82, fram med ficklampan och hittade tidningen tillslut. Eftersom det mesta i motorn satt kvar så bestämde jag mig för att göra iordning den som den var då, en riktig 80-tals streetracer. Motorn är en borrad 400 med en nodularvev, superduty- stakar, smidda trw-kolvar, 670-toppar, crowerkamm torkerinsug mm. Lådan är en th400 och bakaxeln är en 10-bultad 8,2...men det ligger en 8,5 i garaget och väntar. Motorn är nu i molekyler och när jag ändå tog ur motorn så rev jag ner framvagnen, tänkte väl försöka få ihop den till sommaren men ingenting är ju gratis så vi får väl se.

Bild

Bild

Bild

Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
F-bird 400 -67
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Välkommen till forumet!

mmmm, ser ju riktigt kul ut! Gillar bild#1!!

Törs man fråga vad en nodularvev är för något?
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
f-bird 400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 132
Blev medlem: ons 26 jan 2005, 21:54
Namn: Peter Norgren
Ort: Sundsvall

Inlägg av f-bird 400 »

Tack...En nodularvev är så nära en stålvev du kan komma med en gjutjärnsvev.(i kvalitet)
F-bird 400 -67
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1239
Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
Namn: Pär Haraldsson #721
Ort: Helsingborg

Inlägg av racer »

Kul o se en 1a gen till!

Hur nära ska du göra den som den såg ut då, ska du lacka in stripsen och få tag på klistermärken m.m. och få den exakt likadan?

PS. Jag lade fram dina bilder.
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

f-bird 400 skrev:Tack...En nodularvev är så nära en stålvev du kan komma med en gjutjärnsvev.(i kvalitet)
Ah, tack, jag gissade nästan det, men var inte säker...
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
f-bird 400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 132
Blev medlem: ons 26 jan 2005, 21:54
Namn: Peter Norgren
Ort: Sundsvall

Inlägg av f-bird 400 »

Ska försöka komma så nära som möjligt, Den röda randen (murano) ska dit och Rogers customdekalerna ligger i källaren, Topparna och kammen som satt i har jag fått tag på av en som har haft bilen för nästan 20 år sen (ett under att dom fanns kvar).. så vi får se vad det blir, några undantag blir det tex converter, bakaxel...men det blir bara till det bättre och ingenting som syns.
F-bird 400 -67
Användarens profilbild
silverminken
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 243
Blev medlem: fre 28 jan 2005, 23:50
Namn: Thomas Norling
Ort: Stöde

Inlägg av silverminken »

Tjenare Peter! Trevligt att du också hittade hit! Vilket kanonställe! Roligt att se några bilder på bilen!
johan
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 28
Blev medlem: tis 05 feb 2002, 01:00
Namn: Johan Walter #281
Ort: Lidingö

Inlägg av johan »

Kul att det dyker upp fler "early birds" här!

Den artikeln kommer jag ihåg att jag läst för länge sedan.
I den kallar de bilen Firebird 400 Ram Air. Är det en äkta Ram Air I bil?
I så fall kanske du skulle överväga att orginalrenovera den då den nog är värd en del som samlarobjekt. (Verkar i och för sig osannolikt om den har haft AC orginal som det står i artikeln.)

Om du väljer att renovera den efter "receptet" från 80-talet bör du nog tänka på att det var en rejäl kam (244/250 vid .050) och därmed converter med högt stallvarv de använde. Det är nog inte så rolig att åka på gatan med.

Grattis till ett bra bilval!

P.S
Du vet väl att du kan få reda på allt om hur bilen var utrustad orginal genom att skicka dit V.I.N till PHS och betala $35?
D.S
f-bird 400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 132
Blev medlem: ons 26 jan 2005, 21:54
Namn: Peter Norgren
Ort: Sundsvall

Inlägg av f-bird 400 »

Hej Johan...
Det är ingen ram air bil men det satt (sitter fortfarande) en ram air 2 eller
ram air 4 vev (har fått lite olika uppgifter) i den och 670 topparna satt väl
i en ram air motor. Sitter fortfarande org.. blocket i (yt) och 670 topparna
är org.. topparna till den och lådan är också org..När jag köpte den så satt det ram air 3 toppar och kam i.så jag tänker inte förstöra den på nåt vis.. har planer på att orginalrenovera den så småningom,vinröd med vinyltak, ac, ps, och allt vad det innebär.
Det finns ju trots allt inte så många f-bird 400 kvar överhuvudtaget.
Vad gäller convertern så blir det en tci super streetfighter med ca 3600 i stallvarv... Lägger ut texten från coloroden + ett scannat kort när den var helt orginal.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
F-bird 400 -67
Användarens profilbild
earlybird
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 193
Blev medlem: sön 05 jan 2003, 10:56
Namn: Henrik Johnson #814
Ort: Motala
Kontakt:

Inlägg av earlybird »

Kul med en tidig fågel till! Kan bara gratulera till ett bra val! :cool:
1968 Pontiac Firebird 400 convertible
328# Early Firebird Club Sweden

"THE PUNCH COMES WITH THE PONTIAC"
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

Earlybird skrev:Kul med en tidig fågel till! Kan bara gratulera till ett bra val! :cool:
tidig fågel :que: :que: :que: = FÅGELUNGE :angle: :angle: :angle:
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
sundis
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 51
Blev medlem: lör 06 nov 2004, 22:55
Namn: stefan sundberg#468
Ort: Hässleholm

Inlägg av sundis »

Välkommen, grym bil. men så är det ju en erly bird.
Lycka till med renoveringen, mvh sundis.
Pontiac Firebird 1969
f-bird 400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 132
Blev medlem: ons 26 jan 2005, 21:54
Namn: Peter Norgren
Ort: Sundsvall

Inlägg av f-bird 400 »

Tack.
F-bird 400 -67
f-bird 400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 132
Blev medlem: ons 26 jan 2005, 21:54
Namn: Peter Norgren
Ort: Sundsvall

Inlägg av f-bird 400 »

lägger ut lite bilder som den ser ut nu, ligger väl lite risigt till i tidsplaneringen men allt har sin tid. Väntar på vipper, fjädrar mm från autoshop. Tänker iallafall försöka få ut den i sommar.

Bild

Bild

Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
F-bird 400 -67
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1239
Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
Namn: Pär Haraldsson #721
Ort: Helsingborg

Inlägg av racer »

Välkommen!

Ta det lugnt och lär av andras misstag så får du det rätt från början.l
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej alla glada.

Tänkte själv heja på Peter när han nu valt renovera denna skojiga bil. :grin:

Vem jag är?Numer en Nova freak? Då den som "skapade" denna Eldfågel..
Och vars misstag Peter kan snacka om så han slipper göra dem själv :razz:

Mitt största miss var nog att jag inte letade reda på en tillräkligt vass turbin ung den som peter nu skaffar..

bästa tid var 12,80@182
Vxlade mellan 1-2 på 7800 rpm !!!!
Jepp en pontiac motor... Super Duty 455 stakar med 7/16 bult i...
Vxlade mellan 2-3 på stort samma varv

och hade sällan över 6000 vid målgång...

Förlorade ALLT i starten, men ville leva på gatan oxå... (ung och oerfaren oxå)

Bilen framträdde på långsele dragway i den rödbruna skepnaden med vinyltak (som kom av pga rädslan för rost, det var mycket bubblor under vinylen)

Därefter med och utan röd rand (murano röd på silver botten med blanksvart lack) på Gävle,Orsa,Huddik,Övik,Östersund,Sundsvall och Ånges egna Brattvälten.. både på legala och mindre lagliga race.. gjorde ofta väldigt bra ifrån sej :cool:

Bilen var då fri från rost men under den röd/bruna färgen fans en krockskada på framskärmen.. Bakaxeln var tidigare en 8,2 pontiac axel som skjöts invändigt i bitar en kall natt. och innehållet ersattes med 4,11:1 utvxling och diffbroms funkade perf..
denna axel såldes senare vidare till en camarokille (annan ägare som inte gillade bränslenotan ) skulle den finnas ute i cirkulation så målades bakaxeln röd och kåpan vit med ZOOM i rött/svart textning (Zoom utvxling)

såg Firebirden vandra genom många händer i Ånge men aldrig riktigt nedkörd, och Örjan som ägde den sist jag såg den hade faktiskt skött om den bra..

Många minnen.. :twisted:

Att jag sålde den var av 2 orsaker,,
1, Jag ville inte förstöra en så bra bil för ett race bygge
2, jag ville utvekla motorn mer och pontiac var inte direkt vardagsmat på den tiden och en cheva motor?? Neäj inte i en pontiac..

Så jag sålde och köpte ett redan ½ race bil Nova 72 som det stoppades BB i...


The Punch comes with the Poncho Pontiac....
f-bird 400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 132
Blev medlem: ons 26 jan 2005, 21:54
Namn: Peter Norgren
Ort: Sundsvall

Inlägg av f-bird 400 »

Har iallafall fått ihop motorn nu.. fick mina stötstänger idag. Nu är det bara förgasare och fördelare som fattas. Är det någon som har några bra tips? En hei fördelare av något slag blir det i allafall. Jag har en 650 dp men jag vet inte om den blir i minsta laget.

Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
F-bird 400 -67
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 8060
Blev medlem: sön 16 sep 2001, 02:00
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Ort: Sommen
Kontakt:

Inlägg av runn »

Grymt snygg motor.
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1239
Blev medlem: mån 01 mar 2004, 18:09
Namn: Pär Haraldsson #721
Ort: Helsingborg

Inlägg av racer »

Kul att det går framåt!



PS. Jag la fram dina bilder.
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
Gäst

Inlägg av Gäst »

Uj vad snyggt det blir Peter.. så mycket nostalgi som kommer upp i minnet :D

Bara jobbet med insuget är nästan en story för sej själv..

Om ingen tänkt på det så är det ett Torker II insug som delats så vatten krossovern mot vattenpumpen är fristående från insugs delen...

Detta medför att det är möjligt att byta insugs packningar utan att droppa ur vattnet :D samt man kan justera insuget efter insugskanalerna och inte efter läckan mot vattenpumpen

så en del trimning av vingarna mellan kanalerna i plenumet...

Nostalgist :D
Användarens profilbild
pzr
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 841
Blev medlem: tor 26 jun 2003, 12:58
Namn: Emanuel Hillberg
Region: Östra
Ort: Uppsala

Inlägg av pzr »

smart :smile: såg likadana moddar gjorda på PY forumet. Har ej moddat så själv och hade lite besvär innan jag fick reda på i vilken ordning man skulle dra vattenpumpsskruven o toppbultarna för att slippa vattenläckage o onödigt tätnigsklet..

snygg rova ! :cool:
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=10241
Pontiac Firebird 1971
Mazda CX-5 2015
f-bird 400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 132
Blev medlem: ons 26 jan 2005, 21:54
Namn: Peter Norgren
Ort: Sundsvall

Inlägg av f-bird 400 »

Har väl inte hänt så mycket på sistånde.. Har väntat på att få spindlarna, bromssköldarna mm lackat. Fick tillbaka dom förra helgen så nu har jag börjat skruva igen.. Har köpt lite grejer oxå bla 12 bultad bakaxel, nya fästen till bakaxeln, strange mellanaxel, en Proform hei-fördelare och lite småjox..
F-bird 400 -67
Användarens profilbild
the judge
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 4354
Blev medlem: mån 05 jan 2004, 21:02
Namn: Kent Olsson
Region: Östra
Ort: Bålsta

Inlägg av the judge »

"Om ingen tänkt på det så är det ett Torker II insug som delats så vatten krossovern mot vattenpumpen är fristående från insugs delen..."

Jag för min del tycker att det ser ut som ett Torker insug av första versionen........ :roll:

Torker II tar inte Q-jet som detta Torker gör :wink:
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
PontiacService
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org
f-bird 400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 132
Blev medlem: ons 26 jan 2005, 21:54
Namn: Peter Norgren
Ort: Sundsvall

Inlägg av f-bird 400 »

Har iallafall fått dit skärmarna och hjulen så nu ska den ut och sen in med bakdelen först, ska till och bygga om en -70 12 bultad axel nu.. Skönt att den står på egna ben iallafall, det var ett tag sen sist... ca 2år.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
F-bird 400 -67
Användarens profilbild
the judge
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 4354
Blev medlem: mån 05 jan 2004, 21:02
Namn: Kent Olsson
Region: Östra
Ort: Bålsta

Inlägg av the judge »

Tips om du är rädd om lacken på taket:

Skruva på ett takräcke/lastbågar som du lägger upp huven på........
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
PontiacService
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org
leif
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 175
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 20:34

Inlägg av leif »

Min huv ligger också på taket, he he
tar bort den så fort motorn är klar.
f-bird 400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 132
Blev medlem: ons 26 jan 2005, 21:54
Namn: Peter Norgren
Ort: Sundsvall

Inlägg av f-bird 400 »

Oj då.. å min huv som har legat där i två år nu :oops: men den ska ändå lackas om så småning om så..
Var och hälsade på en frän Pontiac i dag.. en äkta Trans Am -69!! gamla Moonshiner.. Mycket frän bil, kan inte låta bli att lägga ut några bilder..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
F-bird 400 -67
Användarens profilbild
the judge
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 4354
Blev medlem: mån 05 jan 2004, 21:02
Namn: Kent Olsson
Region: Östra
Ort: Bålsta

Inlägg av the judge »

Detta bör vara Hommans gamla racer som Micke Westrin numera äger :que:
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
PontiacService
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org
f-bird 400
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 132
Blev medlem: ons 26 jan 2005, 21:54
Namn: Peter Norgren
Ort: Sundsvall

Inlägg av f-bird 400 »

Jodå.. det är alldeles riktigt. Visst är den läcker..
F-bird 400 -67
Användarens profilbild
silverminken
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 243
Blev medlem: fre 28 jan 2005, 23:50
Namn: Thomas Norling
Ort: Stöde

Inlägg av silverminken »

nu får du ta och uppdatera tråden lite, peter! :)
*Pontiac Firebird Formula 428 -75b -- Under ihopsättning
*Volvo PV -60 minus lister/kofångare -- Busbil
*F**d Mondeo -96 -- Pendlarbil
*F**d Fiesta -88 -- Ska säljas!
Skriv svar