Trans Am -76 Renovering

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad
Namn: Pär Haraldsson #721

Inlägg av racer »

Motorhead/ Nu när jag har fått ur motorn så har jag gått lite skattjakt och sett vad som döljt sig unden smutsen. Man blir som barn på nytt :smile: Jag tog genast o rengjorde vid fördelaren för att få fram alla nr och vad fanns under skiten/oljan om inte babyblå färg! Då blev jag nostalgisk :oops: . Så mest troligt blir det blå orginalmetallic eller vad det nu är för färg. Jag hoppar över ditt motorrum, det räcker att frugan får stå ut under tiden jag gör mitt eget :smile:

Adde/ Tackar! (jag sträcker på mig lite stolt) :smile:
Ang finishen så det jag gör brukar bli bra men jag kan inte ta ansvar för lackeraren som lackade min bil :wallbash: :censored: :2guns: :uzi: :cussing: Jag hittar nya saker hela tiden och man kan väl säga att han höll INTE vad han lovade :evil: . Det var meningen att han skulle lacka Gunmetals bil också men det kan han som stockholmarna säger "FETGLÖMMA" :smile: (vad skönt nu är jag inte lika arg längre efter dagens upptäckter.
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
Motorhead

Inlägg av Motorhead »

Vad är det lackeraren "glömt"?

*Ser ifram emot sommarens träffar då vi kan stå o glänsa... o lägga ett par remsor lakrits* :smile:
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad

Inlägg av racer »

Man kan väl sammanfatta det till underarbetet.

Ett par! Det kan jag lova! Det är det roligaste av allt med dessa bilarna :smile:
sundis
Registrerad
Registrerad
Namn: stefan sundberg#468

Inlägg av sundis »

Det är otroligt va du får saker ur händerna, jag är impad. :mrgreen: och stum av beundran.
Motor stativet är ju så snyggt, ett lika på hansen kostar 6000 skr.
Ser fram mot flera bilder på motor renoveringen, de är en mycket bra skola för en inte så lärd sundis.
mvh sundis TACKsam.
(((klart NI ska med på Hjulbordet......det finns fler fruar som inte bryr sig så mycket om själva bilarna))
Pontiac Firebird 1969
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad

Inlägg av racer »

Nja såå fort går det inte alltid :oops:

Motorrenovering kommer bli en skola för mig med litegrann, jag har nämligen aldrig varit under kolvarna o rotat förr men det är inte så svårt bara man tänker efter före man gör något och inte bara tänker det ska NOG funka :smile: Det som jag själv tycker ska bli mest intressant är att gå igenom växellådan pga att jag har aldrig hållt på med en automatare förut, det ska finnas lite roliga kulor o annat smått o gott att hålla reda på :roll:

Det är inte bilarna som är problemet utan "Raggarna" :lol:
sundis
Registrerad
Registrerad
Namn: stefan sundberg#468

Inlägg av sundis »

Vilka raggare :que: :que:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pontiac Firebird 1969
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad

Inlägg av racer »

Tackar för den bilden, den säger mer än tusen ord :smile:
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad

Inlägg av racer »

Så då har motorn tvättats och nu börjar nermonteringen :ybounce: ! Det är alltid lika kul att se vad som finns inuti olika saker. Det ska bli intressant att se om tex kammen är orginal och om den är borrad, fast det tror jag inte för det verkar inte som om motorn varit ute nån gång.

Det ska bli skitkul att få dit grejor som man handlat på sig sen i våras. Jag har även beställt en ny laddning som kommer hem snart(hoppas jag).
Jag kunde inte hålla mig utan var tvungen att se hur den kommer se ut med förgasare,insug och ventkåpor, här kommer bilder på det:
Bild

Och så här kommer det se ut :smile:
Bild
Motorhead

Inlägg av Motorhead »

Hey...samma kombo som jag :angle: Edelbrock + M/T kåpor :grin:
Säga vad man vill, men den där förgasaren e rätt grann
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad

Inlägg av racer »

Javistt är det en trevlig kombination! Det ska bli intressant hur bilen kommer gå när den förgasaren blir rätt inställd.

Just nu är jag väldigt nöjd!
Jag har rivit av topparna och förstår ingenting! Jag har bytt toppackningar på några olika bilar o bilmärken men jag har aldrig sett en så vacker och oförstör packningsyta som på denna motorn och då får man även tänka på att den är 30 ÅR! Jag kan inte tänka mig att det är normalt att de är så här fina eller brukar de vara det?
Nåja jag är väldigt glad iallafall att det ser ut som det gör. Det ska bli intressant och se ramlagrena hur de ser ut om de är lika fina, när jag kommer dit.
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Namn: Andreas Karlsson

Inlägg av adde »

å va kul å lyfta på locket å se att motorns övre del verkar fräsch, du har tur :cool:
en v8a som är bra skött, dvs servad vid behov å rätt lugnt körd kan ju se hur fräsch ut som helst, tyvärr var inte riktigt det fallet när jag rev min första 305a som satt i bilen :wink: men 350 snurran jag köpte av mange var jäkligt fräsch vid cylinderloppen, ända slitaget på denna verkar vara kammen, där två av avgasnockarna var lite nedgångna, det e ju bara å snurra på svänghjulet å läsa av hur mycket ventilerna / lyftarna lyfter. Har jäkligt stor ångest att jag inte passade på å byta kammen när jag hade motorn ur, jag var så ivrig att få provstarta.. men se; Nu har det gått några månader å snön har fallit utan större framgångar :evil:

nog snackat om min snurra, minst sagt en flott förgasare du köpt dig... dom e inte billiga de där, nästan lika dyra som ett insprutningssystem av modell budget.
Lycka till med motorn, å posta mycket bilder, speciellt med de nyare delarna på plats!

/ andreas
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad

Inlägg av racer »

Kammen på min ser helt normalt sliten ut efter några år på nacken. Däremot så är det hydraliska lyftare som jag blir lite förbryllad över, men har kommit fram till att det måste vara orginal iom att man inte kan ställa ventilspelen utan bara kör muttern i botten vid vipparmarna, jag får se vad det är för kam när jag får ut den, jag är nöjd så länge det inte är en 041kam för det är det som ska i när jag är klar. Varvtal 2800-6500 å herregud hur ska detta gå :lol:
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Namn: Anders Jeppsson #597
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

041, det har jag... det är bra snurr! :angle:

fast jag har tröttnat.. :oops:
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
demenz
Registrerad
Registrerad
Namn: Jens Sandin

Inlägg av demenz »

Grymt intressant läsning. Ge oss mer!!!!
Bild
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad

Inlägg av racer »

Jaha, då har jag hällt T-doja i kanalerna och kan lugnt konstatera att en lite slipning av ventilsäten är att rekommendera men ventilerna ska ändå ur när de nya Edelbrock fjädrarna ska på plats.

Det där med att jag sa att kammen var normalt sliten upptäckte jag efter jag plockade ur lyftarna att så ikke var fallet :roll: jag trodde att det skulle vara nockar överallt på kammen men på min fattades det en så jag har nog en specialkam :smile: . Jag tyckte detta var utmärkt för då hittade jag vad det var som knackade imellanåt när jag körde, jag trodde det var en lyftare som hängde sig men det var istället en lyftare som inte var lång nog om det skulle funka där det inte fanns en nock på kammen :smile: .

Vilken fruktansvärt korkad konstruktion det är som kamdrivningskåpa det blir ju väldigt mkt mer jobb om man ska byta kam när motorn är på plats än som tex skeva har det. Jag tänkte i mitt stilla sinne att om kammen skulle bli för jobbig att köra med i sommar så är det ju bara att byta kam lite snabbt :roll: (Joseph jag lider med dig att du fick byta din på plats).

Lite bilder:
Bild
Bild
Bild

Den är inte vacker att titta på, men det ska förhoppningsvis ändra sig i nästa vecka.

Bild

Alla 8a kolvarna är fina upptill iallafall det ska bli intressant och se lager m.m hur de har klarat sig, men det kommer jag till så småningom.
Det enda jag ska göra idag är att ta av svängningsdämparen med avdragare som jag lånat av Ricke (det är väldigt bra att han bor så nära, han har allt+är väldigt trevlig) Jag har tyvärr åkt på en förkylning med feber så orken är inte på topp men lite ska jag väl få gjort idag.
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

ser ju inspirerande ut... jag ska riva min i mitten på dec tänkte jag. De flesta delarna har kommit hem nu :twisted:

Ang kam; Du behöver inte byta, den kommer inte att bli för jobbig :wink:
Bild

Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad

Inlägg av racer »

Det var ju skönt att höra! Nu känns genast denna dan bättre. Jag ska riva av framhjulet och ge dig måtten imorgon.

Jag har rivit av svängningsdämparen nu och jag kan tala om att en avdragare för skeva passar inte perfekt men det går.
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad

Inlägg av racer »

Jag gick igenom lagrena igårkväll och kunde nöjt konstatera att de var som nya :cheesygrin: väldigt glad blev jag över denna upptäckt!

Bild

Kammen ser lite konstig ut på en nock som ni kan se här, det fanns även två nockar till som inte var så höga längre.

Bild

Idag har jag varit lite duktig också, detta gör genast att det blir ännu roligare att hålla på med motorn, 2K såklart!

Bild
Användarens profilbild
ugglemor
Registrerad
Registrerad
Namn: Robin Lindahl

Inlägg av ugglemor »

Wåå jää.... definitivt förmer.... :cool:
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
Motorhead

Inlägg av Motorhead »

Så grannt! :thumbup:

Vad är det som gör att kammen slits olika på nockarna? Vissa slits mer än andra.

Vad är det som gör att vissa kammar är "vassare" än andra? Dom lyfter olika har jag förstått. Men lyfts det lika i alla cylindrar alltid?
Vad skiljer tex en kam som är för hög topphastighet och en som mer är till för mer bottenvrid?

*inte så hajj på detta* :oops:
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad

Inlägg av racer »

Tackar för kommentarerna :bash:

Jag är inte heller så haj på varför vissa slits mer än andra men det finns en ythärdning har jag hört på nockarna som även härdas under inkörning eller nåt sånt, är det minsta lilla skada då så är det väl kört antar jag, det får du fråga Gud(Kent) om :oops:

Samma ventil lyfts alltid lika mkt alltid.

Du menar högt varv antar jag? Kammen som varvar mer har högre nockar det vill säga öppnar ventilerna mer.
Motorhead

Inlägg av Motorhead »

Ållrajt!

Samma ventil lyfts lika mycket hela tiden förstår jag, men lyfts det lika i alla ventiler? Nockarna är väl olika höga för olika ventiler? Eller är jag rent off nu? Jag har Compcam (heter det va?) i min, vad gör den?

Kanske detta hör hemma i egen tråd ( du kan ju flytta om du vill :wink: )
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad

Inlägg av racer »

Tack Predator!

Gällande frostpluggarna så såg de ut som nya utvändigt och invändigt i alla vattenkanaler så ser det oförskämt bra ut så de verkar ha varit duktiga på att att ha använt glykol, tycker du ändå att jag behöver byta dom?
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Namn: Magnus Gustafsson #497
Kontakt:

Inlägg av mangan »

Samma ventil behöver inte lyfta lika mycket varje gång faktiskt. Genom att laborera med konstruktionen kan man få hydraliska lyftare som är olika hårda beroende på oljetryck, lite omvänt mot "pump up" effekten, alltså att en lyftare blir stum vid övervarv. Vet inte om det används nu men jag har läst om tester iaf.

Att nockar slits ojämt kan bero på flera saker, ojämt härdad kam, felaktigt inkörd, fel eller sliten lyftare (lite svårt att veta vilken som sliter ner vem), dålig smörjning är säkert den vanligaste på gamla motorer, och säkert tusen saker saker till.

Så vacker den blir i Pontiac blått!!!
Lycka till!
Magnus
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad

Inlägg av racer »

Mangan/ Ja , jag svek tyvärr mina gamla planer på färger. Anledningen är att jag tycker bilen börjat bli för fin, därför kör jag med orginalfärgen.
Gällande kammen så menade jag normalt sett lyfter det lika mkt :wink:

Varför kammen slits.

Den vanligaste orsaken varför kamnockar och lyftare slits på kammar med flata lyftare är pga för hårda ventilfjädrar och oriktig smörjning under inkörningstiden.

Vassare kamaxlar:

Kamaxeln i en standard bil är utformad för låga varvtal, jämn tomgång och god ekonomi. Den är därför ej lämplig för trimmade motorer där effekten tas ut vid ett högre varvtal. En vassare kamaxel har oftast en längre öppningstid och/eller högre lyfthöjd som ger motorn mer bränsle/luftblandning.

Motorhead/Jag hittade detta när jag letade efter din kam. Tänkte att det var intressant för dig.
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

ja den blir ju snygg!!!

Men tänkte du inte måla tråget också? :wink:

hur går det med mätningen? :angle:
Bild

Motorhead

Inlägg av Motorhead »

Tack för den infon! Hitta även lite på http://www.compcams.com/ om min kam. Men nog om det

Det nya insuget du har, målar du det också eller brukar man behålla det som det är?
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad

Inlägg av racer »

Ripper/ Tråget ska elförzinkas i guld så det liknar Milodon tråg :smile:
Jag går ut o mäter nu!

Motorhead/ Insuget behåller jag i silver som det är, jag vägrar måla allt blått, jag vill att det ska bryta av lite i färgerna.
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Racer skrev:Ripper/ Tråget ska elförzinkas i guld så det liknar Milodon tråg :smile:
Jag går ut o mäter nu!

Motorhead/ Insuget behåller jag i silver som det är, jag vägrar måla allt blått, jag vill att det ska bryta av lite i färgerna.
tråget... :eek: fasiken, du tänker ju samma sak som jag!!!
Vänta lite med ditt tråg, så kanske vi får mängdrabatt! :lol:
Bild

morgan
Registrerad
Registrerad
Namn: Morgan Karlsson #317

Tjusigt

Inlägg av morgan »

Det ser ju snyggt ut allt jobb du har lagt ner. Gillade bilen som original men nu har du gjort den än bättre. :grin: Har du kvar originalfälgarna? kan du tänka dig att skiljas från dom? Är intresserad av såna till min kärra när jag sålt mina :angle: Vet du nån som är intresserad av GTA fälgar? Mvh Morgan
-70 Firebird Esprit. 350cui.
-93 Volvo 850 GLT. Tråkig 5cyl motor...
Skriv svar