"Pontiacen"

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad
Namn: Stefan Lindén #220

Re: "Pontiacen"

Inlägg av luva »

Det är mycket nu. Trots att största delen av höst och vinter hittills gått åt till att repetera en fars så har jag försökt att gå ut i garaget några timmar då och då. Någon tid till uppdatering av min projekttråd har jag däremot inte funnit. Förrän nu. Det bästa med spelperioden – förutom alla fester - i en föreställning är att man vet att det bara tar tre timmar innan man kommer hem. Repetitionerna kan hålla på betydligt längre. Ibland halva natten. Nu har man helt plötsligt tid över till andra saker. Sååå… vad har den late drasuten sysslat med de sista månaderna då?
Jag har lackerat… resten av motorn. Det var trångt… men vad gör man inte för att slippa tungt arbete? Man gör som den late och skaffar sig extraarbete. Motorn lackerades således sittande på plats i motorutrymmet.
_MG_6441_640x426.jpg
_MG_6442_640x426.jpg
Det jobbiga var egentligen inte själva lackerandet, det jobbiga var underarbetet och att komma med slipmaterial och trasor överallt. Det gick åt en del knogar… och maskeringstejp. Men nu är det klart! Motorn har rätt färg igen.
_MG_6446_640x426.jpg
_MG_6447_367x480.jpg
Fick även en del julklappar redan i november från USA. Kam, lyftare och ventilfjädrar från Summit och nya stötstänger, ny packningssats, lite slangmaterial och andra småprylar från Ames Perfomance. Färgen kommer från Björns container, behöll gallonburken själv. Sprayburkarna får jag väl sälja,
usapaket_640x426.jpg
Någon som känner igen nedanstående scenario?? En totalslut tryckplåt i vattenpumpen?
mellanplat_640x426.jpg
En ny och fin levererades av Americano Enterprises lagom till första advent.
mellanplat_ny_640x476.jpg
Är det något jag kan så är det värmesjuka Pontiacmotorer. Hade länge problem med en annan motor. Det gick utmärkt att cruisa runt på stan och att åka landsväg MEN om jag sedan fortsatte glida efter landsvägskörningen stack tempmätaren upp på ”herrejössesnivå”. Då fick man parkera någon timme och vänta på svalare temperaturer. Sedan gick det bra igen. Den motorn gjorde jag allt med. Rensade kylkanaler, bytte tryckplåt och tryckrör i pumpen, och bytte termostat ett antal gånger. Jag renoverade t o m kylaren. Inget hjälpte och min panna fick några nya veck varje gång tempmätaren steg. Men efter att ha kört ner huvudet i motorutrymmet på ”Pontiacen” hittade jag felet på den andra bilen. Det blåste betydligt mer från fläkten i Pontiacen, man kunde föna håret på en get utan problem. Det visade sig vara termoclutchen som gått åt skogen och inte låste fast fläkten när bilen var varm. Därav de höga temperaturerna vid krypkörning. Ibland är felen så enkla…
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
hardly
Registrerad
Registrerad
Namn: Anders Fridlund #542
Kontakt:

Inlägg av hardly »

Glöm inte att tweaka dividerplåten innan du monterar den. Ytterligare ett knep att få bilens temp normal :cool:
GTO -66
GET IN, SHUT UP, HANG ON
2 loud
Registrerad
Registrerad
Namn: Åke Georgsson #230
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

Hardly skrev:Glöm inte att tweaka dividerplåten innan du monterar den. Ytterligare ett knep att få bilens temp normal :cool:
aj då BRA TIPS men fruktansvärt värdelöst utan beskrivning HUR .. så anders tell us !!!! ! ! ! ! ! ! :book: :book:
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
hardly
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av hardly »

Tweaken är att man ser till att spelet mellan impellern och dividerplaten är så litet som möjligt detta för att göra pumpens arbete så effektivt som möjligt. Lite plåtslageri alltså Den rostfria (new improved) varianten är svårare att få till. Glöm inte att det ska ligga en packningmellan pumpen och platen när du mäter. Den tweaken bör väl alla som fipplat med riktiga Pontiac motorer veta :grin: Tilläggas bör att man helst ska ha en pump med gjuten impeller (orginal) då den är effektivare än plåt modellen.

Edit: Man bör se till att man har rätt storlek på remskivorna med ju :cool: här finns massor att läsa om teweken och gjuten impeller http://forums.performanceyears.com/foru ... p?t=411256

Edit: Bröst kåpan kan behöva besiktigas då den kan "corrodera" pga Pontiac inte hade så står koll på galvanismen som kan uppstå då man blandar olika metaller lite för frisk. Inget jätteproblem men efter ca 40 år kan det ha det hunnit hända grejer.
GTO -66
GET IN, SHUT UP, HANG ON
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad

Inlägg av luva »

Jodå, här ska mätas och tweakas. :smile: Tänkte ta det längre fram i tråden när det blir dags. Det knöliga är att få till kompromissen mellan spelet till impellern och tätningen mellan tryckrör och plåt. Det brukar bli en del böjande och bankande.
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad

Inlägg av luva »

Har varit ute på en liten jobbturné så det har inte blivit så mycket skruvande i februari. Men nu är jag hemma ett tag så nu skulle här skruvas! Perfekt att krypa in i verkstan' när vädret inte tillåter strandraggning och grillkvällar. Men min entusiasm avtog en del när jag möttes av den här synen...
IMG_0439.JPG
Jag trodde jag skulle kunna rida på de andras entusiasm för att skotta snö, men si, det sket sig. Det blir till att skotta i helgen. Hoppas kunna låna en traktor annars lär det ta hela helgen. Bra träning för biceps och rygg dock... man slipper gymmet.
En sak fick jag dock gjord. Pulsade upp till garaget och hämtade garagedatorn och gav den till nådig bror. Så nu ska jag få det förhatliga Windows Vista avintallerat. Hurra!! Fram för ett mer buggfritt samhälle...
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Namn: Andreas Karlsson

Inlägg av adde »

haha, det e bara underbart med snö :lol:
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad

Inlägg av luva »

Tiden går fort när man har roligt. Projektet har inte stått still men arbetstakten har varit lite ojämn pga andra hjälpprojekt och jobb. Men nu ska jag uppdatera folk på lite vad som hänt på sistone. Jag ska snart börja ihopsättningen men vägen dit har varit krokig, man ser ju saker hela tiden som man vill bättra på. En sak var huvudcylindern och vacumklockan till bromsservot. De har sett ledsna ut en längre tid, så jag beslutade mig för att plocka isär det och ge det en omgång med putstrasan. Varje gång jag gör det blir jag lika förvånad över hur jäkla trångt det är och hur f*n jag bar mig åt för att få isär det gången innan. Att få ner ett spärrskaft är ju bara att glömma, här pratar vi ringnycklar och korta tag med densamma. Det händer ju inte så ofta att man tar isär det så man hinner glömma hemligheten. Nu ska jag skriva ner det här. Mest för mitt eget kom ihåg
Hemligheten är att ta bort huvgångjärnet!
Sådär ja!
Efter lite növlande, tappade nycklar och svordomar låg det till sist på arbetsbänken. Huvudcylindern plockades isär och inspekterades. men den såg helt ok ut så den sattes bara ihop i ursprungligt skick. Skönt.
En omgång med diskmedel, båtrubbing och vax fick allt att bli glänsande rent igen. Sedan återstod bara att svära en halvtimme för att få ihop det.
Gillart'
IMG_2055_640x426.jpg
Det har hänt mer saker med projektet men jag tar det i omgångar. Nu har det iaf börjat röra på sig. :wink:
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad

Inlägg av luva »

Dags för en av de viktigare punkterna på "att göra"-listan. Förgasarbyte.
Jag "återfann" ju original Rochestern förrra sommaren. Den såg dock ut att ha haft sina bästa dagar bakom sig men efter att Kent fått lagt sina kunniga händer på den ser den betydligt bättre ut. På insuget har det annars mest suttit Holleys av olika storlekar de sista 25 åren. Den nuvarande är en Holley 650 dp som hängdes dit i slutet på 90-talet. Den har inte gått många mil eftersom bilen stått ett tag. Jag är väldigt nöjd med vad förgasaren presterat har egentligen inte haft något behov av att byta den. Om inte detta tillfälle dykt upp. Holleyn har fungerat fruktansvärt bra ihop med den nuvarande kammen. Dock så har den som så många andra Holley en benägenhet att öka på bränsleförbrukningen en smula i onödan.

Utgångsläget var detta. Ett smutsigt insug med motorfärg som släpper lika sätt som ett löv under hösten. Lägg märke till den vackra skruven som fungerar som pluggning av anslutningen till pcv-ventilen. En nödlösning för att komma hem från visfestivalen i Västervik. Funkade bra resten av den sommaren... (där satt annars en gummihatt. Pcv:n var ansluten till förgasarfoten)
IMG_1590_640x421.jpg
Jag började med att plocka ner hela skiten och skrapa färg, slipa och tvätta insuget.
DSC00304_404x480.jpg
Därefter fick alla smådelar en uppputsning och korrekt blå lackerades på insug och övriga delar som krävde det.
_MG_1929_640x426.jpg
Sen över till det roliga. Att pussla ihop det igen. Fick problem med fästskruvarna till Rochestern som visade sig vara för korta. Kollade runt lite och en sakletare i Vimmerby hade korrekta skruvar av rätt längt liggade i en av sina lådor. Guth!
IMG_2087_640x425.jpg
Skillnad!! Back to 1972. Tänk vad lite färg och kärlek kan göra med ett ledset insug.
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad

Inlägg av luva »

Häromdagen ställde jag in avståndet mellan tryckplåten (dividerplåten) och impellern på vattenpumpen. Eller tweakade den som det heter på bästa svengelska i brist på bättre ord. Har gjort det förr lite grovt men så läste jag på en amerikansk sida att folk underskattade den här åtgärden. Avståndet mellan impeller och plåt ska vara "så nära som möjligt". Om det inte gjordes ordentligt och avståndet blev för brett så "läckte" effekt från vattenpumpen över från trycksida till "sugsida" med sämre verkningsgrad som följd. Hur mycket sanning det ligger det vet jag inte men det väckte min nyfikenhet över hur mycket man vågar trycka till plåten. Efter att ha frågat på forumet och förvissat mig om att inga större malörer kunde inträffa så gick jag till verket. Jag satte upp dividerplåten i pressen och la på ett överblivet runt svarvämne som hade några centimeter större diameter än centrumhålet (funkar lika bra med ett rör) och tryckte försiktigt ner centrum bit för bit.
IMG_2090b_640x426.jpg
Jag testade plåten ett par ggr på vattenpumpen och impellern - utan packning. När impellern började gå emot och göra märken i plåten vände jag plåten och tryckte ut den 1 mm. Där impellern gått emot tog jag en kulhammare och knackade lite extra för att förvissa mig om att det skulle gå fritt.
IMG_2088_640x426.jpg
Med packning har jag nu ett spel på runt två millimeter give and take ~0,2 mm. Ska bli spännade och se vad det gör - OM det märks.

Givetvis behöver man ingen press till det här. Jag använde det för att ha bättre koll. Jag inbillar mig att det här säkert går att göra genom att lägga plåten på ett plant underlag och antingen trycka till den med egen kroppstyngd, eller knacka ner centrum med en hammare - eller använda en tyngd plus tung hammare - eftersom pressen nästan inte gav utslag när plåten gav med sig. Tunnt sa Bill.
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad

Inlägg av luva »

Aaaaaaaah!!! Jag bara älskar rena delar med "rätt" ytbehandling....
Användarens profilbild
fredrick
Registrerad
Registrerad
Namn: Fredrick Johansson
Kontakt:

Inlägg av fredrick »

Ser ut att bli alla tiders!

har du satt ihop vattenpumpen och kollat ifall det tar i? Hade vart kul att kunna testa på något sätt om flödet blir bättre.
They must find it difficult...
Those who have taken authority as the truth, rather then the truth as the authority
2 loud
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

en vattenpump är ju enkel att mäta effekten ur men lite omständig ,, samma varvtal , samma slangar , samma allt och så pumpar men inte runt utan ut i ett kärl ,, sen är det bara att konstatera vilket utförande som levererar mest vatten
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad

Inlägg av luva »

Fredrick skrev:Ser ut att bli alla tiders!

har du satt ihop vattenpumpen och kollat ifall det tar i? Hade vart kul att kunna testa på något sätt om flödet blir bättre.
Satte ihop det för ett tag sedan och drog packningarna stumma och konstaterade att det inte tar i. (har dock inte momnetdragit ännu pga att jag inte riktigt vet var de längre skruvarna till remskivorna ska sitta ännu - den har ju stått i sju år och fotona jag tog då är bortslarvade)
Om man jämför med plåten som satt där innan och en kompis dividerplåt som suttit från fabrik har jag klämt ner nya plåten ytterligare 2,5 - 3 mm.
2 loud skrev:en vattenpump är ju enkel att mäta effekten ur men lite omständig ,, samma varvtal , samma slangar , samma allt och så pumpar men inte runt utan ut i ett kärl ,, sen är det bara att konstatera vilket utförande som levererar mest vatten
Ja, det borde kunna gå att lösa med en hink och ett stoppur ju...
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad

Inlägg av luva »

Jahopp!! Då har man fått svar på varför stötstången kröktes dårå...
Jag har inte brytt mig om att plocka ur kam och lyftare. Bestämde mig tidigt för att det inte skulle göras förrän det började bli dags för ihopmontering. Ville inte ha ner mer skit än nödvändigt i de nedre regionerna av motorn efter som den sitter kvar i motorfästena. Nu blev det dock dags för operation kambyte. Jag började ana ugglor i mossen när jag upptäckte att lyftaren på sjuans utblås var helt konkav på slitytan och ja, mycket riktigt, kammen såg inte ett dugg bättre ut. Det visade sig att lyftaren skurit och nypt i loppet varvid kammen fick sig en känga. Och när en kam väl börjar gå ner sig går det snabbt. Med en nergången kam brukar stötstängerna börja svajja och till sist ge med sig. Vilket antagligen var det som hände när brorsan fullgasväxlade. Skriver antagligen eftersom det är en teori. Att lyftaren skurit syntes, däremot fanns inga nypmärken i loppet så helt säker är jag inte. Har någon en egen teori motages den tacksamt för vidare diskussion.
Nej, kammen har gått ett par tusen mil och var fräsch så sent som 2002 :smile: så nåt galet där är det inte.
IMG_2060_640x426.jpg
Så kambytet som från början bara var en bonus blev nu helt plötsligt huvudmomentet i genomgången av motorn. Lyftarlägena kollades och samtliga honades. Oljekanalerna blåstes ur och nya kammen monterades.
IMG_2056_640x426.jpg
DSC00308b_640x434.jpg
Nu börjar det roliga det är dags för slutmontering. Nu ska man bara komma ihåg hur allt satt också. Sju års ölhävning tar ut sin rätt på kom-ihåget...
Senast redigerad av luva den fre 28 maj 2010, 09:55, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad

Inlägg av luva »

Gack mig ner i källaren för att titta om jag kunde hitta något att göra... och hittade
DSC00313_369x480.jpg
ringde ett par samtal och hittade
IMG_2098_640x426.jpg
plus en sväng med Duraglit. vilket resulterade i
IMG_2100b_413x480.jpg
firebird 1967
Registrerad
Registrerad
Namn: Matsen Petersson

Inlägg av firebird 1967 »

Duraglit är det nån färg eller polermedel? Berätta mera hur det funkar! Länka!
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad

Inlägg av luva »

Firebird 1967 skrev:Duraglit är det nån färg eller polermedel? Berätta mera hur det funkar! Länka!
Duraglit är ett polermedel som säljs antingen som impregnerad putsvadd, spray eller flytande på flaska. Det säljs under fler namn. Silvo och Brasso t ex. Finns på nätet eller i järn- eller färgaffärer.

Obs: Du ska ha den blå burken för koppar, mässing och krom om du beställer.

Jag använer det på krom och aluminium. På krom för polishens skull, på aluminium för att ta bort smuts och orenheter i metallen.
Generatorn hade legat en tid så aluminiumet på huset hade korroderat på ytan. Jag började med att skrubba lätt med 0-0 stålull (finaste - finns i järnhandeln) sedan putsade jag med Duraglit. Jag kör med putsvadden på burk. Du bestämmer själv hur fin yta du vill ha. Jag vill bara ha rent, men om du gnor ihärdigt och därefter använder t ex en cromepolish på tub så får du en blank yta. Jag var som sagt ute efter aluminiumlooken så jag stannade efter en putsning och tvättade med thinner. Sedan kan man välja att lägga ett lager vax, eller som jag gjorde, lägga ett tunnt lager sidenmatt klarlack ovanpå.

En googlelänk för er som vill veta mer:
http://www.google.com/search?q=Duraglit ... 1I7GGLL_sv
firebird 1967
Registrerad
Registrerad
Namn: Matsen Petersson

Inlägg av firebird 1967 »

Mycket tack!
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad

Inlägg av luva »

Putsbögen har vaknat inom en. Hade ju egentligen bara tänkt att sätta ihop och köra men som vanligt så jobbar man lite extra med detaljerna när man ändå har allt isär.
Lyftargalleriplåten såg för sorglig ut. Den var duktigt smutsig. Det är ett ställs om inte är lätt att hålla efter om man använder bilen mycket.
lyftarplat1_640x426.jpg
Efter en diskning med soda såg den betydligt bättre ut. Jag spolar delarna i varmt vatten och målarsoda om de är grovt smutsiga. Somliga har speciella tvättar för det. Jag kör med en gammal högtryckstvätt ett "slutet" system. En gammal balja. :smile: Sodan återanvänds genom gammalt guldfilter till kaffebryggare som silar bort det mesta.
IMG_6368_640x300.jpg
Sedan är det bara att gå på med sandpapper och målarduk. Körde vattenpumpen i lackutrymmet på samma gång.
lyftarplat2_640x426.jpg
Ventilkåporna har alltid en förmåga att vara ett sorgligt kapitel för mig. Om man inte har kromade eller designade i alujumjum. Lacken slits och så blir skruvhålen nersänkta av tjocka packningar. Jag riktar alltid skruvhålen med kulhammare och mothåll innan slutfinnisharbetet börjar med filler mellanslip och topplack. Ventilkåporna är ju det första man ser så det vill jag alltid ska vara rakt och blankt.
IMG_6446_552x480_552x480.jpg
Det börjar ändå närma sig.
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad

Inlägg av luva »

Det värsta skitgörat' gjort. Inga grovt smutsiga fingrar mer. Äntligen är allt lackat och klart. Nu återstår finarbetet, ihopsättning med rena fräscha detaljer och "ren" olja väntar.
IMG_6445_640x309.jpg
Sju års tystnad snart över. Hoppas på uppstart inom den närmaste tiden.
Användarens profilbild
hardly
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av hardly »

Ser bra ut. Vi får väl se den på nån lokal träff i sommar iallfall va?
GTO -66
GET IN, SHUT UP, HANG ON
gtx
Registrerad
Registrerad
Namn: Gabriel Trosell

Inlägg av gtx »

Luva skrev:Det värsta skitgörat' gjort. Inga grovt smutsiga fingrar mer. Äntligen är allt lackat och klart. Nu återstår finarbetet, ihopsättning med rena fräscha detaljer och "ren" olja väntar.
IMG_6445_640x309.jpg
Sju års tystnad snart över. Hoppas på uppstart inom den närmaste tiden.
det måste kännas underbart sen när man satt ihop allt, och vet att det är som det ska vara där under, du behöver liksom inte oroa dig för å bli bortputtad från cruisingen som vissa blir ibland :P

Nån dag ska jag ta mig an samma projektbredd som dig på min Firebird också, men det är sen det..
Keep it up :D
-----------------------------------
learning while doing
Alea iacta est
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Namn: Anders Jeppsson #597
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Hardly skrev:Ser bra ut. Vi får väl se den på nån lokal träff i sommar iallfall va?
Jag hoppades på att vi skulle få se den på jubileet...

Men Luva kanske inte vågar sig så långt bort från hemstaden? :angle:
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad

Inlägg av luva »

Anders > 1G skrev:
Hardly skrev:Ser bra ut. Vi får väl se den på nån lokal träff i sommar iallfall va?
Jag hoppades på att vi skulle få se den på jubileet...

Men Luva kanske inte vågar sig så långt bort från hemstaden? :angle:
Ärligt så var faktiskt tanken från början förra hösten att få ut bilen till 1 maj cruisingen i Nrkpg, men det har dragit ut på tiden. Främst pga att jag petat i detaljer OCH sysslar med ett sidoprojekt som inte rör motorn men sitter på bilen. Nämligen motorhuven. Mer om det kommer i en egen projekttråd när jag ser resultatet. :smile:
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Namn: Anders Jeppsson #597
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Och det svaret ska man tolka som att du inte dyker upp på jubileet med andra ord? ;)
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad

Inlägg av luva »

Anders > 1G skrev:Och det svaret ska man tolka som att du inte dyker upp på jubileet med andra ord? ;)
Nu är jag ju så jäkla obegåvad så jag jobbar i kulturträsket på deltid... Inget bra jobb om man ska vårda sociala kontakter... :sad:
Vi spelar antagligen in film i mitten av augusti så jag törs inget lova. Men OM det så bara finns en LITEN möjlighet att komma loss endast för några timmar lär jag dyka upp på bara för att hälsa.
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad

Inlägg av luva »

Nu har vi fått upp farten. Nya #744 kammen, transmissionskåpan, vattenpumpen och topparna är monterade och dragna. Eftersom jag inte lossade tråget bytte jag endast framdelen på trågpackningen. Det blev en del pyssel för att får det tätt i ”nya”skarvarna. Gjorde en liten blandning av ”make a seal” packning på tub – som man aldrig ska använda till att göra packningar med för övrigt. Det håller dåligt – och packningsklister. Sedan monterades kåpan och bensinpumpen. Redan då kändes det att man var på väg.
Topparna lades på och drogs 95 lb.ft. Sen kom vi till ventiljusteringen. Här finns lika många åsikter och skolor som det finns mekaniker nästan. Enklast är ju Pontiacs egna muttrar självklart, men jag använder justeringar med låsning. Jag fyller lyftarna med olja med hjälp av en oljekanna tills de rinner över. Då då känner man motståndet i lyftaren bättre. Sedan vrider jag ner justermuttern tills stötstången stumnar ”upp och ner” sedan ytterligare till jag inte kan vrida för hand längre. Då går jag på med nyckel ytterligare ett halvvarv. Funkar bra för mig.
Jag brukar ändå efterjustera med kåporna av och motorn igång efter någon månad.
Skulle däremot testa ett ”nytt” system för justeringsföljden på ventilerna. ”Ombyte förnöjer sa kärringe som bytte karl”. Där man istället för att vrida veven två varv vrider den fyra varv. Det gick jättebra ända till jag kom till treans cylinder. Där fick jag det aldrig att stämma. Det visade sig att författaren förväxlat insug och avgas där så det va bara att börja om från början. :surprised: Jag slängde lappen med ”nya” systemet och körde gamla hederliga tvåvarvs istället. :book:
När det var klart klämdes lyftargalleriplåten på plats. Snart dags för insug. Sedan vidtar pusslet med alla remskivor, fästen och justeringar till generator m m. Där har jag nästan noll koll idag. Tur man har sin original verkstadsmanual. Den bibeln klarar man sig inte utan.
IMG_2097b_373x480.jpg
2 loud
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

nice nice ,, kan du inte länka till eller beskriva 2 resp 4 varvs metoden vid injustering ,, ,, många som sitter och letar runt efter just informationen om hur justera ventiler kommer säkerligen trilla in på ditt inlägg via sökfunktionen och då blir det dubbelt retsamt att läsa OM det men inte HUR :book:
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad

Inlägg av luva »

2 loud skrev:nice nice ,, kan du inte länka till eller beskriva 2 resp 4 varvs metoden vid injustering ,, ,, många som sitter och letar runt efter just informationen om hur justera ventiler kommer säkerligen trilla in på ditt inlägg via sökfunktionen och då blir det dubbelt retsamt att läsa OM det men inte HUR :book:
Det ska jag fixa. Först vill jag bara förtydliga att jag namnger metoderna slarvigt. I det ena fallet rör det sig om att rotera veven 4 ggr. I det andra 2 ggr. Det handlar alltså inte om hela varv...
Skriv svar