firebird -74 svängjänk, TACS galnaste projekt!

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Namn: Anders Jeppsson #597
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Nja, det där kitet ger mig mer camber under fjädring (dvs en brantare camberkurva). Jag behöver dock mer initial camber och den ställer man ju vid de inre fästena av bärarmen med shims.

Tanken var god dock. :cool:
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Namn: Andreas Lejon

Inlägg av donleone »

Ligger du på + Camber nu?, annars är väl det där kittet ganska vettigt för en gaträser?, Stock inställning för att spara på gummit när man kör i stan och räjsvinkel när det behövs?

Blir nästan lite sugen själv på det där kittet när det väl blir dax för framvagnsuppgradering/renovering.
/Lejon
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Nej, jag har -1° i dagsläget men med R-däcken kommer jag behöva någonstans mellan 3-4°.

Vad det där kitet gör är att det ger en snabbare acceleration av cambervinkeln vid infjädring. Det behöver inte alls vara något positivt då infjädringen avgörs med hur hårda fjädrar du använder.
Visar de några camberkurvor någonstans för 70-81 generationen?

En vanlig missuppfattning är att ett däck ska ligga kloss mot marken för att få optimalt grepp. Detta är fel. Ett däck behöver lutas ett par grader mot asfalten (kallas för slipvinkel) för att maximal kontaktyta mot marken skall uppkomma (detta gäller självklart inte under inbromsning vilket gör att man får göra någon form av kompromiss). Testa och dra ett suddigummi mot en plan yta (ett väldigt mjukt...) så ska du se att det buktar upp i mitten och på så sätt tappar sin kontaktyta.

Hjulupphängningar är alltid en kompromiss mellan olika faktorer (kurvtagning, broms och acc) och tyvärr finns inte den optimala hjulupphängningen än. I så fall hade den suttit på alla bilar :wink:
det jag menar är att argument som att "gatvinkel" och "racevinkel" i samma framvagn beroende på hjulutslag finns inte. Det tyder snarare på tillverkarens brist på kunskap i ämnet.

Om man återgår till min framvagn så ska jag ändra initiala cambern (den som alltid finns där) och siktar på att börja med 2,5-3°. Eftersom den initiala cambern ändras med shims (och inte förändrad längd på bärarmarna) kommer camberkurvan följa efter. Det kanske visar sig att camberkurvan behöver bli brantare (mer camber per infjädrad millimeter) och först då kan ett sådant kit vara intressant.

Det här med väghållning... det är en hel vetenskap :wink:

och får jag ge dig ett tips: Pengarna som det där kitet kostar kommer du har mer nöje av om du stoppar dem i tanken istället (som bensin alltså). Din framvagn har redan en fullt tillräcklig camberkurva original.
Bild

Användarens profilbild
lovan
Registrerad
Registrerad
Namn: Niclas Lövblad #638
Kontakt:

Inlägg av lovan »

Är gamla fjädrarna till salu?
T/A -75 Röd, 400" small whale tale
bilder: http://hem.passagen.se/talon/pontiac/
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Namn: Andreas Lejon

Inlägg av donleone »

Ripper skrev:och får jag ge dig ett tips: Pengarna som det där kitet kostar kommer du har mer nöje av om du stoppar dem i tanken istället (som bensin alltså). Din framvagn har redan en fullt tillräcklig camberkurva original.
Det tipset tackar vi för och släpper idén om det :angle:

Usch ja, det är visst en hel del med det däringa svängning.
Nä, det får bli Polyurethan bussningar och stålspunna bromsslangar istället nå´n gång.
/Lejon
Användarens profilbild
bathory
Registrerad
Registrerad
Namn: Ritchie Blackmore

Inlägg av bathory »

På tal om returledning, måste man ha det? Tror inte det sitter någon på min bil.
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Lovan skrev:Är gamla fjädrarna till salu?
De är redan sålda... Såldes för längesedan och med tanke på vilket intresse det har varit för de där fjädrarna hade det nästan varit värt att ta hem 10 par och sålt... :roll:

Bathory: Jepp, returledning ska man ha. Problemet som kan uppstå om man inte har det är att om det kommer luft i systemet kommer denna pressas genom spridarna istället för bensin (och motorn får för mycket luft och för lite soppa) samt att det inte är bra för pumpen att jobba med ett så högt mottryck.

DonLeone: Polyurethan och stålomspunnet låter som en mycket bra början!
Bild

Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Jaha... då var det alltså ett steg framåt och två bakåt idag...

Bild
Eftersom jag verkar ha vissa spöken i elsystemet (till motorn... sprutet närmare bestämt) och jag inte lyckats få kontakt mellan dator och sprut och jag inte är man nog att reda ut det själv, hade jag dagen till ära tillkallat expertis.

I väntan på att experten skulle anlända passade jag på att värmeskydda lite sladdar som löper nära grenrören... Enl. kartongen ska det ju ge lite extra effekt.. :lol:
Bild

Bilen har än en gång lämnat pallbockarna (inte för sista gången dock...) och är nu nere på marken... väldigt nära marken... :roll: Framänden bidde lite för låg, nästa gång jag hissar upp den så ska jag höja den 15 mm.
Bild
Fast den ser ju rätt brutal ut framifrån :cool:
Bild

"Experten" konstaterade ganska snabbt att något var "galet" med sprutet. Det är kräm ända fram till boxen, men den skickar inte ut något vilket den borde göra. Var felet är vet vi inte, men han tog med sig boxen och lovade att kika på det i veckan.
Hoppas bara det är något som inte blir för dyrt att fixa samt att det går någorlunda snabbt... Jag hoppades ju såklart på att få komma ut i sommar och köra. Borde fattat att något skulle strula... :roll:
Bild

Var väl allt för denna gången.... :roll:
Bild

st3v3
Registrerad
Registrerad
Namn: Pelle Svanslös

Inlägg av st3v3 »

Du kan iaf vara nöjd över utseendet på bilen, en av dom grymmare 74-orna jag sett!
Användarens profilbild
kbm
Registrerad
Registrerad
Namn: Johan Östlund #53
Kontakt:

Inlägg av kbm »

OTROLIGT GRYM LOOK!

Och ja jag var tvungen att skriva med stora bokstäver=)
Yamaha XV1700 Warrior
85Hk 150Nm på bakhjulet.
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

tack... :oops:

Om den nu bara kunde starta också! :roll:

Polaren plockade isär sprutet ikväll, bara för att upptäcka att all elektroniken är ingjuten i epoxi (som om man skulle bli förvånad) vilket får till följd att ev fel innanför epoxin såklart inte kan lagas. Han tar med det till jobbet imorgon och kopplar in oscillioscopet (eller hur f-n det nu stavas) och sen får vi se vad det blir för diagnos.

Urk, detta känns allvarligt. Står jag med ett trasigt sprut blir det ingen firebirdsommar. Det svider för mycket i plånboken att "attacktjakka" nytt sprut så här på vårkanten...
Jag får väl cykla till superstage istället :roll:
Bild

Användarens profilbild
formula
Registrerad
Registrerad
Namn: Niklas Wikander #270
Kontakt:

Inlägg av formula »

Ser mycket bra ut!

Hoppas det löser sig med sprutet!
Mina bilar: http://www.garaget.org/formula
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Namn: Andreas Karlsson

Inlägg av adde »

Bilen ser rå ut Anders!

Köpte du inte sprutet nytt eller var det ebay jakt som gällde?

Det är mycket kablar och skit som kan krångla så förhoppningsvis är det ingenting stort, kanske något med kabelhärvan mellan data och box? hmm, det lät lite för bra för att va sannt men att tänka bort superstage låter tungt.. lycka till
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Kontakt:

Inlägg av runn »

Synd... Jag som hade hoppats på lite smaskiga screenshots ifrån programmet.
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Formula skrev:Hoppas det löser sig med sprutet!
Mmmm, löser sig gör det ju alltid. Frågan är bara hur plånboken mår efteråt :wink:
adde skrev:Det är mycket kablar och skit som kan krångla så förhoppningsvis är det ingenting stort, kanske något med kabelhärvan mellan data och box? hmm, det lät lite för bra för att va sannt men att tänka bort superstage låter tungt.. lycka till
Vi gick igenom det mesta. Mätte även upp datorkabeln eftersom det annars hade varit en logisk felkälla.
Problemet är att det går 12 volt in i sprutet, men ingenting... absolut ingenting ut från sprutet. Hade det bara varit signalen mellan dator och box som krånglat tycker man det borde gått ström ut i sensorerna osv.
Superstage blir det i vilket fall som helst... om inte annat som arrangör som kollar på när alla andra har kul :roll:
Runn skrev:Synd... Jag som hade hoppats på lite smaskiga screenshots ifrån programmet.
Haha, det kan du fetglömma tills jag fått ny programvara och chip till sprutet..
I dagsläget ser det löjligt fånigt ut... Ungefär som något man knackat själv.. :wink:
Bild

Användarens profilbild
johnny
Medlem
Medlem
Namn: Johnny Johansson

Inlägg av johnny »

Hur får du plats med avgassystemet?? tar det inte i nånstans när den är så låg... eller har du sugrör under bilen?? :wink:
Jag tycker själv jag svetsar om mitt hela tiden för att det tar i alltid nånstans. Och då är inte min sänkt :roll:
Pontiac TransAm SE -77 W72
Användarens profilbild
limpan
Registrerad
Registrerad
Namn: Johan Lindbom #661

Inlägg av limpan »

Tänkte samma sak, hur pass har du det med markfrigången i cm?
Håller på o pular med fjädrarna på bilen både fram o bak nu för att få upp den en del, den varit lite väl låg tidigare. Intressant att veta hur andra ligger till och hur pass körbart det uppfattas :que: Det är ju snyggt med låg bil, men inte till vilket pris som helst i fråga om körbarhet/framkomlighet, jag tröttnade redan efter en sommar då den tog i titt som tätt :wink:

Håller för tillfället på att sätta dit bättre begagnade fjädrar( Ja jag vet, skäll inte på mig, snälla :oops: ), men frågan är om jag inte måste köpa in nya ändå, tänkte få en gyllene medelväg med lagom inkörda fjädrar vad gäller höjden, men det vett humhum hur det kommer bli :roll: Bättre än tidigare skulle jag tro, det låg 5!! gummimellanlägg per fjäder där fram när jag bytte dom :eek:
Pontiac firebird formula 455 -73
st3v3
Registrerad
Registrerad
Namn: Pelle Svanslös

Inlägg av st3v3 »

Vad kör du med för insprutning?
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Johnny T/A skrev:Hur får du plats med avgassystemet?? tar det inte i nånstans när den är så låg... eller har du sugrör under bilen?? :wink:
Jag tycker själv jag svetsar om mitt hela tiden för att det tar i alltid nånstans. Och då är inte min sänkt :roll:
avgasystemet tog vääääldigt lång tid att dra samt det smiter väldigt tight mot karossen. Funderar nästan på att montera det stumt om sätta såna där rostfria flexrör mellan headers och avgasystem. Tiden får utvisa om det slår i karossen någonstans, men markfrigången ska inte vara några större problem.

Headers är som sagt ombyggda och smiter väldigt nära karossen för att slippa ev. skrap och 3"systemet löper nästan upp i kardantunneln efter växellådan.

Dock ska det påpekas att jag kör inte mycket i stan och råkar därför inte ut för vägbulor. Markfrigången är ungefär i klass med undre kanten av nummerplåten och lägsta punkten i dagsläget är växellådsbalken som under sommaren kommer byggas om. Därefter blir lägsta punkten vaggan och det kan man nog inte göra så mycket åt...

Limpan skrev:Det är ju snyggt med låg bil, men inte till vilket pris som helst i fråga om körbarhet/framkomlighet, jag tröttnade redan efter en sommar då den tog i titt som tätt :wink:
Det är inte bara snyggt... det är funktionellt också :wink:
Fast inte i stan eller på allmän gata. Dock accepterar jag att min bil "touchar" marken vid vägbulor osv. Den är ju hård, vilket gör att ev passagerar inte påverkar markfrången nämvärt.

St3v3 skrev:Vad kör du med för insprutning?
Electromotive TEC-II
http://transam.luminasweden.com/drive_line/TEC.html
Bild

Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Bra och dåliga nyheter... :roll:

Vi börjar med de bra! :cool:

Högst kosmetisk uppgradering som dock gjorde väldigt mycket för motivationen! :oops:
Har saknat listen under de senaste 6 åren och eftersom det knappast varit något högprioriterat projekt har det fått vara så. Snubblade dock över en ny list för ett tag sedan som lackades i veckan och monterades i helgen!
I övrigt bidde det lite pill med elsystemet, knappar för ljus, torkare, vattenpump osv är numera inkopplat.
Bild

Och så till de dåliga; Sprutet som skulle sitta här ligger fortfarande livlöst på operationsbordet. Har skickat ett mail till electromotivesupporten där jag beskrivit de felsökningarna som gjorts och hoppas på svar snart. Mailet gick iväg i fredags så de borde väl höra av sig i början på veckan eller så...
Bild

Stay tuned :roll:
Bild

Användarens profilbild
formula
Registrerad
Registrerad
Namn: Niklas Wikander #270
Kontakt:

Inlägg av formula »

Den listen gjorde ruskigt stor skillnad! Mycket snyggare...

Om det inte löser sig kan du väl köra med förgasare så länge?
Mina bilar: http://www.garaget.org/formula
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
Användarens profilbild
melvin
Registrerad
Registrerad
Namn: Daniel Johansson
Kontakt:

Inlägg av melvin »

Förgasare.. *ryser*
Skulle inte tro att det är ett alternativ för Mr Ripper, eller?

Om du har "allt" annat, bredbandslambda, tps, spridare, hp pumpar osv kanske ett VEMS sprut vore ett alternativ om det där visar sig vara stendött och supporten inte bryr sig? Vore i alla fall en relativt billig lösning.. och bra.
1/8@7.375s -> Pontiac TTA-89
1/8@12.879s -> Volvo 242-75
Användarens profilbild
lovan
Registrerad
Registrerad
Namn: Niclas Lövblad #638
Kontakt:

Inlägg av lovan »

MS annars? Måste du ju kunna löda ihop på en kväll? Fungerar väl över sommaren iaf
T/A -75 Röd, 400" small whale tale
bilder: http://hem.passagen.se/talon/pontiac/
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Nic from Electromotive skrev: Hello Anders,
If there is no 5 volt output, then there is a problem with the power board. This is probably the cause of no communications as well.
Electromotive Tech Support

:roll:
Bild

Användarens profilbild
formula_lasse
Registrerad
Registrerad
Namn: Lars Hamberg
Kontakt:

Inlägg av formula_lasse »

Helt underbart bygge detta!! "Vill ha" faktorn är högre än kaknästornet... Kämpa på nu och hoppas verkligen du får ettor och nollor att trilla in på rätt plats i rätt tid.

Varma hälsningar från Sundsvall
Pontiac Firebird Formula 400 -75 *Såld*
Pontiac Firebird Esprit 350 -75 *Såld*
Chevrolet Camaro IROC-Z -85 *Såld*
-------------------------------------------------------
www.shrasundsvall.se
www.sundsvallraceway.se
www.streetrulers.se
Användarens profilbild
pzr
Registrerad
Registrerad
Namn: Emanuel Hillberg
Region: Östra

Inlägg av pzr »

Ripper skrev:
If there is no 5 volt output, then there is a problem with the power board. This is probably the cause of no communications as well.

Ja dedär var ju ett uttömmande svar... ?
Hoppas det fixar sig. :sad:
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=10241
Pontiac Firebird 1971
Mazda CX-5 2015
Användarens profilbild
melvin
Registrerad
Registrerad
Namn: Daniel Johansson
Kontakt:

Inlägg av melvin »

Ripper skrev:

:lol: Härligt, blir grymt sugen på att inhandla ett liknande sprut!
1/8@7.375s -> Pontiac TTA-89
1/8@12.879s -> Volvo 242-75
2 loud
Registrerad
Registrerad
Namn: Åke Georgsson #230
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

jamen jösses ,, hade ni förväntat er att man skulle peka ut vilken komponent som var deffekt ? det gör man när man fysiskt kan felsöka den på "bordet" vet inte hur ripper har formulerat frågeställningen men skulle gissa att det syns att han inte är boendes i usa ,, och att denna suport kille pekar ut "the power board" ser jag som ett försök att hjälpa till med VART felet ligger (så man "själv" kan gå in och felsöka/repparera utan att behöva skicka över delarna till andra sidan världen ! ! ! )

fast man borde kanska ha kompletterat svaret med ett kretsschema och lite värden för att det ska vara andvändbart ,,

å andra sidan har jag än inte lyckats springa på något folkslag som e så urbota korttänkt/dumma på jobbet som dessa boendes i di heliga staterna

men den "vanliga" förfarandet när frågor av denna karaktär kommer till techdep. så brukar man kalla in produkten för påseende .
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Vad är "the powerboard" egentligen på svenska?

Jag skrev ett ganska utförligt mail om vilka åtgärder vi vidtagit, vilka felsökningar som gjorts osv..

På ovanstående mail frågade jag om den var reparerbar och om de har någon fom av "service program" eller "exchange program" och fick följande svar:
Nic from Electromotive skrev:Anders,
For the Tec2 8 cylinder units we actually still have some repair parts
including boards. You won't be able to repair the unit there on your end.
That coating material is very difficult to remove and very easy to do
additional damage to the board, plus trying to determine what has gone bad
on the board is a chore. Whomever decided to use that material long ago
should have picked something different. We should be able to repair the
unit, if the power board needs to be replaced you are looking at $399.00
parts and labor US dollars, not including shipping.

400 dollar svider, särskilt eftersom det säkert kan bli mycket mer. :roll:
Frågan är om det är värt det eller köpa ett fabriksnytt av annat fabrikat (tex svenska Nira?).

För övrigt finns det inte en chans att jag slänger på min gamla sunkförgasare som var i renoveringsbehov samt knappast inställd. :evil: :wink:
Bild

Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Jag ska be polaren min som har sprutet hos sig ta ett par bilder på det när det är isärskruvat. 2Loud kanske kan hjälpa till att identifiera lite prylar? :oops:
Bild

Skriv svar