Formula 400 -72 SÅLD

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
fajjerbörd
Registrerad
Registrerad
Namn: Stefan Lundgreen
Kontakt:

Inlägg av fajjerbörd »

Imponerande renovering!!! Härligt att se en bil som blir så väl omhändertagen!!!

Har du fått ihop motorn? Lite intresserad av att veta hur den beter sig, och ifall det är skapligt med kraft i den med tanke på att jag har samma kam i min bil, och #15-toppar liggandes i garaget som jag har planer på att sätta på min 400"-motor från -72 så fort jag får tid/råd.

För övrigt, fortsatt lycka med renoveringen, och lycka till!
/Stefan
Pontiac Firebird -71, Ford Anglia -56, King Cab Navara -01, Yamaha YZF250 -02, Kawasaki ZR750 -02, Honda 250XL -74
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Namn: Andreas Lejon

Inlägg av donleone »

Många bollar i luften samtidigt är det minsta man kan säga om detta projekt.
Nu har jag precis fått hem kabelstammarna till bilen.
Det är Motorstam m. A/C, A/C stam och konsol kabeln för lampan vid växelväljaren.
Nu kan jag snart vrida igång bettan och höra hur Hon låter....... :twisted:
Är det nån som vet hur man kan få över film på DV band till datorn?, tänkte spela in en snutt sen vid uppvaknandet, så kan jag lägga in en videosekvens med HÖGT avgasljud, jag kommer nämligen att starta med bara grenrören på..... :grin:

Fajjerbörd: Kan du kolla på dina #15-toppar om det är 2.11 / 1.77 ventiler på den?, har nämligen fått lite olika info om topparna.
Kent "The Judge" sa att det är Low-Power Småventilstoppar, men enl. http://www.pontiacpower.net/headcast.html så är det storventilstoppar med 72cc förbränningsrum.

Lite bilder på Stammarna:

Bild
Bild
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Lejon
Användarens profilbild
johnny
Medlem
Medlem
Namn: Johnny Johansson

Inlägg av johnny »

Tjena!! måste säga motorn är väldigt snygg!!
Lägger också in en bild på hur det kan se ut om man inte är så
hård på original stuket..
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

Då har det gått lite framåt iallafall.
Maskerat bilen så jag kan :puke: bara jag ser masktape, har redan lackat en del fast inte tagit några bilder, men det kommer.
Insidan på bakluckan, ingen bild, var penslad med nån plastfärg eller nåt, som inte reagerade så roligt med Wash primer :banghead:, såg ut som att jag hade sprayat insidan med siliconespray innan lackering, fick även lite tendens till det på skuffkarmen, där skufflisten sitter.
Väntade två dar innan jag samlade mod att återgå till mitt fiasko, visade sig att grundfärgen, den som satt på innan lack, gick att dra av som ett täcke!!, Wash-primern hade löst upp färgen så att den lossnade från orginallacken, brunmetallic..:blink2:....ryyys, 7 timmars hackande med en spackelspade var lösningen och nu är både skuffkarmen och insidan av skuffen grundade.....igen!.
Bild
Bild
Bild
Bild
/Lejon
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad
Namn: Pär Haraldsson #721

Inlägg av racer »

Kul o se att du har o göra :wink: men solen skiner i allafall på din bil :smile:
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

Racer skrev:men solen skiner i allafall på din bil :smile:
Ooooooh jaaaa, ATT den gör, höll på att få slag igår när jag skrapade på bagageluckan.
Tanken var att jag skulle ut och rugga upp lacken och lägga om på nytt med en mildare grund, sen åka hem och käka för att åka ut senare på kvällen för att lägga topplacken.
Istället vart det en 7 timmars utan en bit i magen...knorr.....med knäsvaghet som följd...... :roll: ....men vad gör man inte för bettan!
/Lejon
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad

Inlägg av racer »

Då är det färdiglackat nu då? Bilder!!!!!
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

:oops: ......Bilder kommer inom kort, har glömt kameran 3ggr nu..... :oops:
Liten Update bara:
Imorron (31/3) kommer glasmästaren och lägger in framrutan.
Skuffluckan är monterad och klar....... :razz: .
.....som sagt bilder kommer inom kort.
/Lejon
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

Nu har fönster-nisse vart och monterat framrutan......höll på att svimma när han klämmde och tryckte, hela framfutan gungade när han höll på.
"Skulle det vara ett stenskott här så smäller rutan" sa han, givetvis kollade han rutan innan montering så att det inte fanns nån där han skulle trycka.

3M:s butylband har jag för mig att det var han satt dit rutan med, nu ska man väl klara sig 30 år till......... :lol:

Här kommer llite bilder, dock är det ganska dammigt eftersom jag håller på att slipa och spackla.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
/Lejon
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

:bash: :bash: :bash: :bash: :bash:
Wooooh-hooooo........startade motorn idag, för första gången.
Jävlar va gött det låter om bettan nu, RA grenrör rätt ut, inget avgassystem alls.

Grovt inställd, men ändå verkar den gå 20ggr bättre på tomgång än förra året, H%&#¤"@s trimkam, men nu går den som en klocka på tomgång iaf.

Ska ta med DV-Kameran imorron och filma lite, sen får vi se hur händig man är på data, kanske en uppdate med ett filmklipp imorron?
/Lejon
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad

Inlägg av racer »

Grattis!

Då har du blivit boxad i bröstet av din bil idag, vågade du varva lite :smile:
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

Nä, jag hade bara ställt tändningen på känn och inte kollat nånting, kamvinkel, tomgångsskruvarna o.s.v
Sen ska den ju gå c:a 30 min på 2000 rpm för inkörning av kam, sen jävlar..... :twisted:
/Lejon
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

Helvetes High-Tech grejjor, får inte till det med DV-Bandet.
Ska försöka lite imorron, men jag har fått till en liten videosnutt när jag startar bilen.... :twisted: ......gäller bara att få ner den på datorn också... :sad:
/Lejon
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

Nu fick jag kameran att samarbeta!
/Lejon
Användarens profilbild
chris
Registrerad
Registrerad
Namn: Kristoffer

Inlägg av chris »

Härlig filmsnutt. Det ger inspiration :ybanger:
Användarens profilbild
bosseh
Medlem
Medlem
Namn: Bo Hagström # 69

Inlägg av bosseh »

Grymma toner. Kör hårt!

/ BosseH
# 69. Bosse Hagström.TA Silverbird -96 Ram Air WS6-R.M6 now sold!. Firehawk 2002 # 705.Jaguar XKR 2001supercharged.Opel Vectra V6 Turbo OPC 2007
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

Tackar!
Ja det låter VÄLDIGT grymt, ta ljudet ggr 5 ungefär så börjar vi närma oss verkligheten.
Hade hörselkåpor på när jag filmade, ljudupplevelsen som är på videoklippet är ganska så likt med hörselskydd.
/Lejon
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Kontakt:

Inlägg av runn »

Gott ljud :smile:
Användarens profilbild
pzr
Registrerad
Registrerad
Namn: Emanuel Hillberg
Region: Östra

Inlägg av pzr »

Läckert :grin:
Vill de ska bli helg så jagme kan skruva!
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=10241
Pontiac Firebird 1971
Mazda CX-5 2015
Motorhead

Inlägg av Motorhead »

Sikket jobb du lägger ner! :thumbup:
Hur gör du med inredningen? Målar du om nått där eller?
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

Tackar!
Ang. inredningen har jag blästrat alla plastpaneler och lackat dom gråa, dom var svarta och flagiga i lacken, klätt om hatthyllan, klätt in mittkonsolen med "Sky", en T/A bräda kommer dit istället för träfaner brädan + en massa detaljer såsom kromgrejjen som håller i fjärrstyrningen till backspegeln, mitten utblåsen för A/C:n, som inte finns än, sen fick ju plåten närmast framrutan sig en skvätt lack när jag lackade om där framme, lite damm vart det men väldigt blankt och väldigt inte brunt....... :angle:

Tack och lov så hade förra ägaren redan bytit innertak, klätt om alla säten, fram och bak, lagt i ny matta samt klätt om/köpt nya dörrsidor fram, så det blir som nytt..... :smile:
/Lejon
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

Då har man fått tillbaka karossen från lack, front, bakpanelen och huven ska göras i veckan då dom kräver lite annorlunda behandling innan lack.
Tyvärr så vart det inte så superbra, lite damm och ett par rinningar, men allt har sin förklaring.

Jag hade köpt färg redan eftersom från början så skulle bilen lackas i mitt garage, DuPont färg var det enda handlaren hade, lackeraren är van, och gillar Sikkens bättre, därav rinningarna.
Han gav ett varningens finger före att Centarin rinner jävligt lätt.

Ang. dammet så är våran hyresvärd för garage inte den bästa då vattenpumpen frös och sprack i vintras så vi har inget vatten längre, lackeraren håller till i samma område, och kunde inte spola vatten i lackboxen före.

Nåja, den vart väldigt rak iaf, sen är det bara grejjor som går att fixa med lite våtslipning och polering så det är inte hela världen.

Imorron börjar montering av inredningen, sen bär det av mot Ferrita nån gång under veckan........ :bash: :bash: :bash:

Nu börjar det äntligen hända grejjor!!!!!
/Lejon
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad

Inlägg av racer »

:threadz:
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

Racer skrev::threadz:
Hehe......ska ut till garaget ikväll, blir nog en nattmek idag tror jag, så det bli bilder inatt eller imorron.
/Lejon
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

Nu är ÄNTLIGEN avgassystemet på plats, tog totalt 26 timmar och bygga.
Men uj så fint det blev, rostfritt givetvis........ :grin:
Hann inte ta några bilder under bilen då vi hade lite bråttom när vi lämnat bilen, men en snabb (och dålig) bild på slutrören hann jag iaf med att ta.
1 Vecka kvar sen ska bilen vara klar, för att ställas ut åtminstone, en hel del el pyssel kvar att göra men sånt kan ju väntas med.
Bild
/Lejon
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad

Inlägg av racer »

Det ska bli intressant hur det ser ut när du fått dit kofångare m.m hur det ser ut då, nu ser det iallafall bra ut.

Är det bara motormässigt som du ska ha helt orginal Pontiac, jag måste säga att jag blev lite förvånad nu när jag såg dina utblås. :que:
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

Racer skrev:Är det bara motormässigt som du ska ha helt orginal Pontiac, jag måste säga att jag blev lite förvånad nu när jag såg dina utblås. :que:
Tja, lite tummande där kanske MEN dom har ingen nackdel i sig utan kommer att sitta där mycket längre än ett orginal.
När det börjar handla om rörliga delar så är jag ganska strikt på orginalstuket, övriga grejjor som lite harmlös styling gillar jag skarpt.
Där ingår bl.a INTE sänkningar och Dragracingvingar.
Lets face it, Svart fanns inte bland kulörvalen 1972 heller....... :roll:
/Lejon
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

Sådär nu har jag tagit lite bättre bild, här syns, eller rättare sagt syns inte, avgassystemets höjd.
Jag är VÄLDIGT nöjd med avgassystemet, det är 2.5" hela vägen bortsett från första 3 cm som är 2 1/4" för flänsens skull.
Även en bild på hur bilen ser ut framifrån idag, front, huv och bakdel lackas imorron så jag kan tyvärr inte vara med på Köpingscruisingen...... :sad: MEN nu hinner jag göra bilen HELT färdig istället för att behöva åka in till garaget igen för att fixa småfelen som kvarstår.
Bild
Bild
/Lejon
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

Idag ska jag ut och börja plocka på delar så att det kommer att se ut som en bil igen..... :razz:

Har även investerat i en ny "printed circuit" som sitter på baksidan av mätartavlorna.
Nu kanske TEMP lampan kommer att lysa vid tändning, den har glödit till lite när jag joxat lite med den gamla "Printed Circuit" så jag hoppas att det bara är en ledning, eller vad man nu kallar dom, som har gått av.

Kommer med lite bilder under veckan!
/Lejon
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

Lite mera framgång, nu handlar det bara om dagar tills jag är klar med Bettan..... :bash: :bash: :bash:
Bakpartiet är nu helt färdigt, sånär som att jag ska höja det vänstra slutröret en liten fis bara.
Elen har fått ett slut så all ventilation kom på plats idag, T/A brädan är också monterad, lite finare än den i trä....eller hur?
Stereon kom på plats, jösses vilket ljud det är i kärran...... :smile:
Plastpanelen under rattstången, passagerarstolen och ratten kvar på inredningen.
Sen är det lite jordfel och glapp i baklysena men det är småpotatis med tanke på alla andra problem som jag har haft.
Bild
Bild
/Lejon
Skriv svar