Framvagns uppgradering , renovering + lättning
Moderator: Moderators
-
stigw
- niklas
- Registrerad

- Namn: Niklas Appelquist
- Kontakt:
Kanon...
/N.
/N.
GTA -89 med Syclone chip.......
http://medlem.spray.se/gta324
Kika även in på......
www.musclecars.se
Kika även in på......
www.musclecars.se
-
stigw
Skall besiktiga bilen om en timma lite nervös just Phuu
Men det skall nog gå bra hoppas jag.
Funderar starkt på att börja köra med etanol E85 dvs 25 - 30% i tanken.
Har kollat lite om dess fördelar och jag har bara hittat possitiva saker om det + att det är billigare än bensin står i 7,65 litern idag.
Det som behövs är större spridare + att mappa om bilen både bränslekurvan och tändkurvan.
En fördel med etanol är att man kan köra med högre tändning för den är inte så spiknings enägen som bensin.
Det har med att göra att etanol har lägre verkningsgrad än bensin dvs kräver högre tändning och på så sätt kan man med få ut högre effekt.
Så detta är något jag kommer att prova nästa år måste bara skaffa större spridare.
Har kollat lite om dess fördelar och jag har bara hittat possitiva saker om det + att det är billigare än bensin står i 7,65 litern idag.
Det som behövs är större spridare + att mappa om bilen både bränslekurvan och tändkurvan.
En fördel med etanol är att man kan köra med högre tändning för den är inte så spiknings enägen som bensin.
Det har med att göra att etanol har lägre verkningsgrad än bensin dvs kräver högre tändning och på så sätt kan man med få ut högre effekt.
Så detta är något jag kommer att prova nästa år måste bara skaffa större spridare.
oj, man får önska ett lycka till med besiktningen! Hoppas det går vägen denna gångstigw skrev:Skall besiktiga bilen om en timma lite nervös just Phuu![]()
Angående E85 börjar man ju bli lite nyfiken, så länge jag kör med förgasare krävs det väl inga större ingrepp om jag inte minns fel. Den dagen då jag bygger eller köper insprutningssystem så får man vara beredd på större spridare, tyvärr verkar de vara så svinigt dyra, frågan är hur lång tid det tar innan man tjänat upp de kronorna med tanke på dagens bensinpriser..
- lovan
- Registrerad

- Namn: Niclas Lövblad #638
- Kontakt:
Jag besiktigade rätt nyligen min volvo och hade i 15% E85. Det gav mig en Co på 0.6. Året före utan E85 var det 3,8. Så det är rätt stor skillnad.stigw skrev:Skall besiktiga bilen om en timma lite nervös just Phuu![]()
T/A -75 Röd, 400" small whale tale
bilder: http://hem.passagen.se/talon/pontiac/
bilder: http://hem.passagen.se/talon/pontiac/
-
stigw
-
turbo rico
- Registrerad

- Namn: Rickard Dahlin #730
- Kontakt:
-
2 loud
- Registrerad

- Namn: Åke Georgsson #230
- Kontakt:
eller att motorn e perfekt mappad på dom varvtalen ,,,stigw skrev:Besiktningen gick bra co värderna kunde inte bli bättre !
dvs 0.0 vid tomgåmg och vid 2500rpm 0.0 kanon alltså !
Hmm eller var det etanolen 25% blanding som hjälpte till![]()
No1. Trubbletopicstarter
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
-
stigw
-
stigw
Har i helgen mappat in bilen för W.O.T läge och tyvär så har jag kommit fram till att jag har aldeles för små spridare.
Dom räcker inte till på höga varv och fullgas.
Så det är bara att köpa nya tills nästa år ev 36lbs/hr spridare + en ny kamaxel den jag har idag är för snäll.
Men dom tester med W.O.T jag gjort har varit hur kul som hellst
Dvs vid acc tester så var det fullt hjulspin på 1,2 växel lite kul men ändå tråkigt.
Dvs svårt att göra en bra tid 0-100 och även på 403M.
Var ute och provade på en vägsträcka hemma där det körs en del race och provade 4 - 5 gånger 0-100 men utan godkänt lyckat resultat tyvär.
Dvs för dåligt grepp måste skaffa andra däck gat sliks men frågan är vilka storlekar gör dom däcken i jag har ju 18" fälgar bak 11" breda ?
Har sett att det finns 16" M/T däck !
Att behöva byta fälgar bak så fort man skall köra ett race är inget kul.
Får ev hitta andra fälgar annars gå ner en storlek kanske.
Dom räcker inte till på höga varv och fullgas.
Så det är bara att köpa nya tills nästa år ev 36lbs/hr spridare + en ny kamaxel den jag har idag är för snäll.
Men dom tester med W.O.T jag gjort har varit hur kul som hellst
Dvs vid acc tester så var det fullt hjulspin på 1,2 växel lite kul men ändå tråkigt.
Dvs svårt att göra en bra tid 0-100 och även på 403M.
Var ute och provade på en vägsträcka hemma där det körs en del race och provade 4 - 5 gånger 0-100 men utan godkänt lyckat resultat tyvär.
Dvs för dåligt grepp måste skaffa andra däck gat sliks men frågan är vilka storlekar gör dom däcken i jag har ju 18" fälgar bak 11" breda ?
Har sett att det finns 16" M/T däck !
Att behöva byta fälgar bak så fort man skall köra ett race är inget kul.
Får ev hitta andra fälgar annars gå ner en storlek kanske.
-
turbo daniel
- Registrerad

- Namn: Daniel Majetic #448
Stig, det är väl inte så jobbigt att köpa ett par andra fälgar att ha som racefälgar ? Jag har ju mina guld orginal GTA fälgar vid normal körning och sätter dit ett par silver spoke GTA fälgar med MT ET Streets på vid strippkörning. Funkar hur bra som helst!
26x11.50x16 är den storleken du ska ha, passar bra till originalfälgarna iaf.
Daniel
26x11.50x16 är den storleken du ska ha, passar bra till originalfälgarna iaf.
Daniel
Trans Am Pace Car -89. 22 k miles
- magne
- Registrerad

- Namn: Magnus Södergren
- Kontakt:
Ju då jag vet hur dåligt med fäste det är där. Jag span 1och tvåan ut på en M5 där fast kul är det.stigw skrev:
.
TTTA NOTCHBACK 383 Black
Bilen men ny motor till sommaren.
Bilen men ny motor till sommaren.
-
stigw
Var ute i lördags kväll och körde en runda.
Och precis innan ett trafikljus så kom det ikapp en Volvo v70 R med BSR märkning på.
Jag såg att det var ett par snorisar så att säga och dom stog och varvade vid trafikljuset jag tänkte att dom kanske skall få sig en läxa HeHe !
Jag bara flinade åt dom och då verkade dom bli lite sura HeHe
Så vid omslag till grönt ljus så gav volvon gärnet mycket hjul spinoch jag startade försiktigt med tanke på kondiffen som inte fungerar optimalt ca 5 - 15meter först och när han var precis brevid mig så var det fullt gas som gällde !
Det tog inte många sekunder innan jag såg en silver färgad v70R i backspegeln !
Det var riktigt kul att sätta dom på plats
Och detta var med en kondiff som inte fungerar till 100% + för små spridare.
Men kul var det min första skalp med den nya motorn i
Och precis innan ett trafikljus så kom det ikapp en Volvo v70 R med BSR märkning på.
Jag såg att det var ett par snorisar så att säga och dom stog och varvade vid trafikljuset jag tänkte att dom kanske skall få sig en läxa HeHe !
Jag bara flinade åt dom och då verkade dom bli lite sura HeHe
Så vid omslag till grönt ljus så gav volvon gärnet mycket hjul spinoch jag startade försiktigt med tanke på kondiffen som inte fungerar optimalt ca 5 - 15meter först och när han var precis brevid mig så var det fullt gas som gällde !
Det tog inte många sekunder innan jag såg en silver färgad v70R i backspegeln !
Det var riktigt kul att sätta dom på plats
Och detta var med en kondiff som inte fungerar till 100% + för små spridare.
Men kul var det min första skalp med den nya motorn i
-
stigw
Liten uppdatering på vad som planeras inför nästa år.
36 eller 40LBS/HR spridare.
Compcams ProMagnum rulllyftare.
CompCams Kamaxel 08-503-8 Smallbase.
Ny bränslepump för högre flöde.
RamAir Huv med annpassat luftfilter.
Ev bakaxel med annan utväxling 3:73
Ev nya framskärmar formula med luftintag på sidorna.
Större bromsar fram.
Ev ny lack ocm jag får råd.
Samma sak med inredning behöver ny förarstol + ny matta.
36 eller 40LBS/HR spridare.
Compcams ProMagnum rulllyftare.
CompCams Kamaxel 08-503-8 Smallbase.
Ny bränslepump för högre flöde.
RamAir Huv med annpassat luftfilter.
Ev bakaxel med annan utväxling 3:73
Ev nya framskärmar formula med luftintag på sidorna.
Större bromsar fram.
Ev ny lack ocm jag får råd.
Samma sak med inredning behöver ny förarstol + ny matta.
- niklas
- Registrerad

- Kontakt:
Vunnit på tipset?
Höj soppatrycket annars då kan du pressa de du har till över 500hk...
Har du bänkat den nu till 436hk? det är bra!
/N.
Höj soppatrycket annars då kan du pressa de du har till över 500hk...
Har du bänkat den nu till 436hk? det är bra!
/N.
Kika även in på......
www.musclecars.se
Kika även in på......
www.musclecars.se
-
stigw
Vunnit på tipset ehh nope !
Jag har redan höjt bränsletrycket till 50Psi !
Kollar man i TunerPro på VEtabbellen så når jag max värde vid 4000rpm.
Dvs 99.61 som är högsta värde därför tolkar jag det som att spridarna är för små !
För bilen går helt ok så antingen är spridarna för små eller så är inte bränslepumpen helt ok något galet är det.
Men det får man ta till våren och se över.
Behöver större spridare för funderar på att börja köra med Etanol E85 ca 30% - 40% blandning.
Jag har redan höjt bränsletrycket till 50Psi !
Kollar man i TunerPro på VEtabbellen så når jag max värde vid 4000rpm.
Dvs 99.61 som är högsta värde därför tolkar jag det som att spridarna är för små !
För bilen går helt ok så antingen är spridarna för små eller så är inte bränslepumpen helt ok något galet är det.
Men det får man ta till våren och se över.
Behöver större spridare för funderar på att börja köra med Etanol E85 ca 30% - 40% blandning.
- niklas
- Registrerad

- Kontakt:
Ve är teoretiskt... kolla din Duty cycle om spridarna är för små. Vid WOT används fler tabeller än bara Ve........så att bara höja Ve kan lätt ge över 100%
/N.
/N.
Kika även in på......
www.musclecars.se
Kika även in på......
www.musclecars.se
-
stigw
-
stigw
Dags för en liten uppdatering käns det som var ett tag sedan !
Vad som är på gång nu är att beställa hem en ny kamaxel en CompCams 08-503-8 Hydrrullkam + nya CompCams Pro Magnum Hydrrulllyftare.
Så jag kommer att sälja den gammla kamaxeln en CompCams 08-502-8 smallbase version = mindre diameter passar till alla 305 och 350 TPI
Skall även köpa hem ett batteri relocation kit och flytta det + ta bort reserv hjulet.
Skall även försöka få tag på nya racing stolar + 4 punkts bälten måste bara lösa problemet med att ha kvar orginalsäkerhetsbälterna som man måste ha kvar vad jag vet annars blir svensk bilbekämpning griniga.
Så baksätet kommer med tas bort dvs ryggstödet för 4 punkts bälternas skull.
Vad som är på gång nu är att beställa hem en ny kamaxel en CompCams 08-503-8 Hydrrullkam + nya CompCams Pro Magnum Hydrrulllyftare.
Så jag kommer att sälja den gammla kamaxeln en CompCams 08-502-8 smallbase version = mindre diameter passar till alla 305 och 350 TPI
Skall även köpa hem ett batteri relocation kit och flytta det + ta bort reserv hjulet.
Skall även försöka få tag på nya racing stolar + 4 punkts bälten måste bara lösa problemet med att ha kvar orginalsäkerhetsbälterna som man måste ha kvar vad jag vet annars blir svensk bilbekämpning griniga.
Så baksätet kommer med tas bort dvs ryggstödet för 4 punkts bälternas skull.
-
stigw
Lite rättningar när det gäller kamaxel valet !
Har gjort en massa tester i deskTop Dyno 2003 och kommit fram till att compcams 08-503-8 inte passar till min motor.
Har testat olika kammar så som Cranecams,lunati,TPIS m.m och den som passar bäst till en 383 med HSR insug är en compcams 08-306-8 med 110 grader Lobe Separation.
Att jag ändrade Lobe Separation till 110grader gör att den blir rappare + ca 14Hk till gämnfört med 112grader.
Men man flyttar toppeffekten lite men det passar HSR insuget bättre.
Så har idag beställt en CompCams 08-306-8 smallbase kam med 110graders Lobe Separation.
Länk på kam data 08-306-8 http://www.compcams.com/Technical/Searc ... r=08-306-8
Min gammla kamaxel en compcams 08-502-8 Chevy 262-400 Xtreme Energy Computer Controlled XR269HR Cam kommer att vara till salu med hydrrull lyftare beg passar 305,350 86-92 års mod lämplig för chippade bilar med headers.
Kamen har gått 200Mil !
Länk på kam data 08-502-8 http://www.compcams.com/Technical/Searc ... r=08-502-8
Har gjort en massa tester i deskTop Dyno 2003 och kommit fram till att compcams 08-503-8 inte passar till min motor.
Har testat olika kammar så som Cranecams,lunati,TPIS m.m och den som passar bäst till en 383 med HSR insug är en compcams 08-306-8 med 110 grader Lobe Separation.
Att jag ändrade Lobe Separation till 110grader gör att den blir rappare + ca 14Hk till gämnfört med 112grader.
Men man flyttar toppeffekten lite men det passar HSR insuget bättre.
Så har idag beställt en CompCams 08-306-8 smallbase kam med 110graders Lobe Separation.
Länk på kam data 08-306-8 http://www.compcams.com/Technical/Searc ... r=08-306-8
Min gammla kamaxel en compcams 08-502-8 Chevy 262-400 Xtreme Energy Computer Controlled XR269HR Cam kommer att vara till salu med hydrrull lyftare beg passar 305,350 86-92 års mod lämplig för chippade bilar med headers.
Kamen har gått 200Mil !
Länk på kam data 08-502-8 http://www.compcams.com/Technical/Searc ... r=08-502-8
-
stigw
Desktop Dyno 2003 visar fel när det gäller antal hk ca 5% !
Har en bekant som kör Super Smallblock kupp som är duktig på motorer och jag litar på den infon jag fått av honom.
+ den jag hittat på nätet och Holley iStealth Ram insuget är ju baserat på ett Tunnel Ram Insug så att byta grad antalet till 110grader gör att jag flyttar topp effekten lite till runt 6500rpm och det passar mig utmärkt !
Dvs det skall varvas !
Har en bekant som kör Super Smallblock kupp som är duktig på motorer och jag litar på den infon jag fått av honom.
+ den jag hittat på nätet och Holley iStealth Ram insuget är ju baserat på ett Tunnel Ram Insug så att byta grad antalet till 110grader gör att jag flyttar topp effekten lite till runt 6500rpm och det passar mig utmärkt !
Dvs det skall varvas !
-
stigw
Vår och man bara väntar och väntar på delar som aldrig kommer !
Persåkers hjälpte mig att beställe en CompCams 08-306-8 smallbase version med 110% Lobe Center Angle i början på februari !
Och nu är vi i april månad och fortfarande ingen kamaxel har ringt och frågat vad som hänt och får till svar att han har beställt den 2gånger från compcams men ännu utan resultat och han påstår att han har kontaktat compcams order avdelning och frågat vad som hänt och dom vet inte det dom ser bara att den är beställd och väntar på att den skall komma från tillverkning.
Så fort dom har den i handen skall dom ringa Persåkers och sedan skicka den med flyg !
Frågan är om man kan lite på denna info jag fått från persåkers det skall inte behöva ta 10veckor för att tillverka en kamaxel ev längre tid !
Ingen som har någon bra kontakt på CompCams eller annan tillverkare av kamaxlar för nu börjar jag bli desperat vill få ihop bilen !
Tänkte hinna köra lite iår inte bara skruva som det blev större delen av förra året.
Persåkers hjälpte mig att beställe en CompCams 08-306-8 smallbase version med 110% Lobe Center Angle i början på februari !
Och nu är vi i april månad och fortfarande ingen kamaxel har ringt och frågat vad som hänt och får till svar att han har beställt den 2gånger från compcams men ännu utan resultat och han påstår att han har kontaktat compcams order avdelning och frågat vad som hänt och dom vet inte det dom ser bara att den är beställd och väntar på att den skall komma från tillverkning.
Så fort dom har den i handen skall dom ringa Persåkers och sedan skicka den med flyg !
Frågan är om man kan lite på denna info jag fått från persåkers det skall inte behöva ta 10veckor för att tillverka en kamaxel ev längre tid !
Ingen som har någon bra kontakt på CompCams eller annan tillverkare av kamaxlar för nu börjar jag bli desperat vill få ihop bilen !
Tänkte hinna köra lite iår inte bara skruva som det blev större delen av förra året.
- niklas
- Registrerad

- Kontakt:
Visst är det kul att vänta
Man blir så jävla less, men man har lärt sig med åren nu så detta året är alla grejor hemma sedan en tid tillbaka...
Prova och ring comp.cam själv och hör!
Väntar med spänning på uppstart med kammen i och hur det går med mappningen!
/N.
Prova och ring comp.cam själv och hör!
Väntar med spänning på uppstart med kammen i och hur det går med mappningen!
/N.
Kika även in på......
www.musclecars.se
Kika även in på......
www.musclecars.se
-
stigw
-
stigw
-
stigw
AHHHHHHHH Äntligen Yeeeeees !
3Månaders plågande väntan är över Phuuu !
Nu bosätter jag mig i garaget över helgen
vill ut och köra snarast möjligt hehe !

Hedan efter beställer jag alla delar direkt från staterna 3månader för en kamaxel phuu löjligt.
3Månaders plågande väntan är över Phuuu !
Nu bosätter jag mig i garaget över helgen
Hedan efter beställer jag alla delar direkt från staterna 3månader för en kamaxel phuu löjligt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.