Renovering -70 Firebird & motorbygge 461:a

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Användarens profilbild
fredrick
Registrerad
Registrerad
Namn: Fredrick Johansson
Kontakt:

Re: Renovering -70 Firebird & motorbygge 461:a

Inlägg av fredrick »

Haha! klart det blir en melodi, man sätter ju bara olika stora piper o hålen. Det får väl bli "Heja Blåvitt!" låten bara för att du ska vara sån.

Nä det bli hårdare kolvuppstötarfjädrar :)
Vi lurade en kompis till oss när vi var runt 13 att köpa hårdare kolvuppstötarfjädrar som
puttar upp kolven när han ville trimma sin Zundap KS50 .
Vi låg på golvet av skratt när han kom tillbaka och berättade att dom va slut.
They must find it difficult...
Those who have taken authority as the truth, rather then the truth as the authority
2 loud
Registrerad
Registrerad
Namn: Åke Georgsson #230
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

Fredrick skrev:
Vi låg på golvet av skratt när han kom tillbaka och berättade att dom va slut.
han köpte inte en påse gnistor då istället ? det skickade vi iväg en "snubbe" utan gnista på stiftet ,, Konstigt nog var dom oxå slut .. Svårt med trimdelar i detta land :sleep: :sleep:
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
fredrick
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av fredrick »

han köpte inte en påse gnistor då istället ? det skickade vi iväg en "snubbe" utan gnista på stiftet ,, Konstigt nog var dom oxå slut .. Svårt med trimdelar i detta land
HA!!

Vet någon om/när man behöver byta kardan vid ett speciellt tillfälle? Vid något varv + vikt i backen?
Hur mycket tål originalaxeln?
Those who have taken authority as the truth, rather then the truth as the authority
2 loud
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

Fredrick skrev: Hur mycket tål originalaxeln?
mer än du tror ,, är din fräsch skulle jag satsa på och behålla den och sätta på en fångstring till kardan så den ångas upp om den vrids av ,, kör man bara med insidan huvet kommer man lång ,, dvs inga tokspinn och sen ett kraftigt stopp i att du hittar fäste ,, då knäcker du "vadsomhelst"
2 loud
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

Fredrick skrev: Vet någon om/när man behöver byta kardan vid ett speciellt tillfälle?
Jo detta kan ENDAST ske när solen står i ÖSTER , och ett föreståndade prinsessbröllop har utanonserats efter månader av provning av glas-skon Det är det speciella tillfället då får hålla utkik efter .. DÅ KAN DU BYTA AXEL
Användarens profilbild
gurra
Registrerad
Registrerad
Namn: Gustav Eriksson

Inlägg av gurra »

HeY

Nått som du kanske kommer att få byta på kardan är knutkorset då du byter till 12 bultarn.. Då de skiljer på 10 & 12an..
Annars om balansen är ok på kardan å den ej har nå skador bulor osv så håller väll den bättre än knutarna..
Annars skulle jag rekomendera kardankringla (SAFETYLOOP) som 2Loud oxå nämnde, om du nu skulle få brott på knuten vid nått tillfälle..
Så inte kardan kikar in i kupen lr gör stavhopp med bilen
Jag smidde några egna kringlor 4" dia & 2"breda i 4 & 6 mm plåt.. Ena bultas fast vid vxl kudden å den andra på bakaxeln.. Tänkte först köpa Lakewoods universial kringla men ville prova göra en själv först....
Användarens profilbild
fredrick
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av fredrick »

Jo detta kan ENDAST ske när solen står i ÖSTER , och ett föreståndade prinsessbröllop har utanonserats efter månader av provning av glas-skon Det är det speciella tillfället då får hålla utkik efter .. DÅ KAN DU BYTA AXEL
Jag tänkte mer på om man har som du sa ungefär en smallblockare med säg 8000 varv på en 2000kg tung bil. Skulle det hålla om det fick grepp etc.
Eller i mitt fall en massa vrid och max 4500 varv om det finns någon tumregel när man skall uppgradera.

Med fångstring menar du en en U-tunnel som kardanen har som säkring så den inte åker i backen och upp i min pojkstjärt om den går av?
Användarens profilbild
fredrick
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av fredrick »

GURRA skrev:HeY

Nått som du kanske kommer att få byta på kardan är knutkorset då du byter till 12 bultarn.. Då de skiljer på 10 & 12an..
Annars om balansen är ok på kardan å den ej har nå skador bulor osv så håller väll den bättre än knutarna..
Annars skulle jag rekomendera kardankringla (SAFETYLOOP) som 2Loud oxå nämnde, om du nu skulle få brott på knuten vid nått tillfälle..
Så inte kardan kikar in i kupen lr gör stavhopp med bilen
Jag smidde några egna kringlor 4" dia & 2"breda i 4 & 6 mm plåt.. Ena bultas fast vid vxl kudden å den andra på bakaxeln.. Tänkte först köpa Lakewoods universial kringla men ville prova göra en själv först....

Du skrev precis vad jag tänkte under mitt senaste inlägg ---^
Har du några bilder på den du "smidde" hemma? Jag har ingen masugn eller smidesstäd så det får nog bli inköpt från Lakewood isf? var hittade du det?
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Namn: Anders Jeppsson #597
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Fredrick skrev:
Jag tänkte mer på om man har som du sa ungefär en smallblockare med säg 8000 varv på en 2000kg tung bil. Skulle det hålla om det fick grepp etc.
Eller i mitt fall en massa vrid och max 4500 varv om det finns någon tumregel när man skall uppgradera.

Med fångstring menar du en en U-tunnel som kardanen har som säkring så den inte åker i backen och upp i min pojkstjärt om den går av?
Två ton? :eek: Hallå, tänker du vikta ned bilen eller? :lol:

Det är väl egentligen bättre att ha kardanen som svagaste länk, än växellåda och bakaxel. Kardanen är i alla fall billigare att byta och sätter man bara fångloopar på den, så är det ingen större dramatik om den skulle gå sönder.
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
fredrick
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av fredrick »

Hehe ja om jag tar ut alla stereoprylar så går den väl ner 600kg :smile:

Skulle aldrig få för mig att sätta i en högvarvande smallblock ändå ;P
Det skall vara fartygsmotor.

jag vill ju egentligen inte ha någon svag länk men det kan ju vara smart att en av dom billigare delarna går först.
Sen blir det ju en TKO600 som växellåda som skulle tåla runt 800 i vrid. Vet inte om det är underskattat eller om det är lite mer.
Användarens profilbild
fredrick
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av fredrick »

Luftfjädring... Är det någon som vet om det finns på någon 2.gen bil?
2 loud
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

Fredrick skrev:
jag vill ju egentligen inte ha någon svag länk men det kan ju vara smart att en av dom billigare delarna går först.
.
i min värld är däcken billigare än en kardan ,, så tänker jag bygga min 3gen med 454 och bromsade 800 Nm dvs vanliga däck och inga klisterslicks
Användarens profilbild
fredrick
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av fredrick »

Hur är det med yoken? Det brukar inte vara något som blir fall för utbyte eller? Klisterdäck kommer inte på fråga.

Fortfarande någon som vet ifall det finns någon som satt luftfjädring på en 2.gen?
Användarens profilbild
fredrick
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av fredrick »

Nu har man sålt iväg halva bilen... nästan iaf. Komplett subframe, växellåda och bakaxel med bladfjädrar och högrunkare.
Så nu finns det ingen återvändå. Målet är att ha Heidts framvagn och 4-link som håller 12-bultar´n och en TKO600 däremellan till nästa sommar.
Jag märkte när jag skruvade ner bladfjädern på vänster sida att själva bladen hade lossnat från fästet där fram så dom kunde man i princip dra rätt ut från karossen. Kan ju inte vart säkert att åka med.
2010 002 (Large).jpg
2010 005 (Large).jpg
Älsklingens fina bakdel... och flickvännen som dammar av henne :lol:
2010 004 (Large).jpg
Sidoprojekt i garaget som börjar bli klart är lackboxen. Nu skall vi bara sätta upp ventilationen och elskåpet skall dras korrekt. Även att vi skall borra ett hål i betongväggen som frånluften skall ut i. Tur att en av oss har firma för betonghåltagning.
2010 001 (Large).jpg
Även Tonys Mercury 454:a börjar bli klar.
Jag tycker verkligen synd om den killen. Han har rivit den motorn mer gånger än jag sett honom äta. Bokstavligt talat.
Han har fått handle nytt block och toppar och insprutning och mycket mer. Vi räknade ut att den hade blvit mycket billigare att köpa en ny Cratemotor för dom pengarn.
Han lånade ett par dubbelmembrans headers som är vattenkylda och coatade (sviiiindyra) inför uppstarten för att komma åt ventilspelet.
Det gick inge bra för vattenkanalerna går ut ovanför avgaserna och det blev som ett vakuum som sög in vatten i slutet så det rann ner vatten i dom 2 närmsta cylindrarna som stod med öppna ventiler. :sad: Sen fick han köpa nya rullyftare för original gick av som tändstickor.
Men nu ska det förhoppningsvis sluta gå troll i den motorn.
2010 008 (Large).jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
fredrick
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av fredrick »

Hde behövt hjälp med att hitta delar till bra pris till min cheva 12 bult. Skall börja med en ny utväxling runt 3.73 och uppåt med diffspärr och kanske längre fram nya axlar. Vart hittar man det till bra pris och går det att sätta i för någon som aldrig pillat med bakaxlar innan :que:

tacksam för svar!
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Fredrick skrev:Målet är att ha Heidts framvagn och 4-link...
Du tänkte gatregga den va?

Har du kollat upp vad som gäller för "färdiga" framvagnar?
Om du inte redan gjort det så kan det vara idé att köpa SFROs bygghandbok och följa de tips och regler som står i den...

Kul bygge för övrigt. Blir nog giftig när den blir klar :cool:
Bild

Användarens profilbild
fredrick
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av fredrick »

Anders > 1G skrev:
Fredrick skrev:Målet är att ha Heidts framvagn och 4-link...
Du tänkte gatregga den va?

Har du kollat upp vad som gäller för "färdiga" framvagnar?
Om du inte redan gjort det så kan det vara idé att köpa SFROs bygghandbok och följa de tips och regler som står i den...

Kul bygge för övrigt. Blir nog giftig när den blir klar :cool:
Nooo! hade inte en tanke på det :eek:

Jag såg iof att i senaste nr av Wheelz magasin tror jag det var att dom satte en Heidts framvagn på en 50-talare så jag tror inte det skall vara några problem. Man tycker ju att det inte borde vara några problem att göra blen säkrare på vägen. Om du har SFRO´s handbok hemma får du väldigt gärna kolla efter om du hittar det. Annars kanske man kan ringa bilbesiktningen och fråga. Jag som redan sånt iväg hela framvagen :S

Tack för tipset Anders.

P.S. Vad heter den leden som går in underifrån i styrsnäckan? Pitman arm?
Användarens profilbild
northernv8ilk
Ledamot & Guldmedlem
Ledamot & Guldmedlem
Namn: Ingemar Caisander #617
Region: Södra

Inlägg av northernv8ilk »

Yep, korrekt, den kallas "Pitman arm".
Motsvarande på andra sidan brukar benämnas "idler arm" (eller "hjälpstyrarm" på svenska).

Kul bygge - önskar lycka till med fortsättningen!
Nattsvart Pontiac Firebird Trans Am 1982
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Fredrick skrev:Nooo! hade inte en tanke på det :eek:

Jag såg iof att i senaste nr av Wheelz magasin tror jag det var att dom satte en Heidts framvagn på en 50-talare så jag tror inte det skall vara några problem. Man tycker ju att det inte borde vara några problem att göra bilen säkrare på vägen. Om du har SFRO´s handbok hemma får du väldigt gärna kolla efter om du hittar det. Annars kanske man kan ringa bilbesiktningen och fråga. Jag som redan sånt iväg hela framvagen :S
Välkommen till bilbygge i ett byråkratsverige. Du har lite att lära. ;)

Du kommer åka på att regga bilen som amatörbygge eller ombyggt fordon. Det finns inte en chans i hela Europa att du kan segla igenom besiktningen med trimmad motor, eftermarknadsframvagn och ny bakvagnsupphängning. Då begår den tjänstemannen ett rejält tjänstefel...

Jag håller på med liknande bygge och om du inte ska köra fast och behöva börja om efter en massa pengar, blod, svett och kraschade förhållanden är investerade i bilen är det nog en bra idé att läsa på och sätta dig in i pappershanteringen och den byråkratiska vägen som bygget måste gå innan du börjar sätta kapen i bilen.
Då kommer du inse att det inte räcker med att fråga andra om tips eller råd utan att kunskapen måste komma från dig den dagen du regbesiktigar den. Det är du som kommer behöva svara SFRO på varför Heidts har tillverkat infästningen för bärarmarna si eller så, vilket material de har använt, godstjocklekar och varför denna godstjockleken räcker etc. Framvagnen är inte automatiskt godkänd i Sverige bara för att den passar din bil "och är bättre än original".
Du kan inte bara hävda att delarna är modernare än original och därför bättre. Större bromsar är inte automatiskt bättre om snubben som installerat dem har noll koll. Många byggen med pizzabromsar har sämre prestanda än originalbromsar med sportbelägg. Det beror inte på att bromsarna är kassa, utan att de helt enkelt är feldimensionerade för biltypen, har fel förhållande mellan fram och bakaxel osv.

Mitt tips, i all välmening, är att köpa SFROs bygghandbok. Sen läser du den en gång och reflekterar över vilka kategorier i boken som är viktiga för ditt bygge. Därefter läser du hela boken en gång till gör samma reflektioner (stryk under, klottra, fråga SFRO om sådant du är osäker på osv). Sen läser du den ytterligare en gång till tills du börjar känna igen det som står i den.

Därefter tar du kontakt med din SFRO besiktningsman och klämmer honom lite på pulsen. Berättar lite om ditt planerade bygge och ser hur han reagerar. Sen börjar du bygga bil och har jämna avstämningar med SFRObesiktningsmannen...
Tro inte att du kan ringa upp honom och fråga om precis allt - de är ganska vana vid att folk gör så och om du ringer honom och visar att du redan har lite kunskaper (genom att ha läst deras bok där de flesta frågor är besvarade) så kommer han börja lyssna på dig och svara på dina frågor.

Det kanske låter som en väldigt utdragen process, men jag vill bespara dig den uppgivenhet du kommer känna när du inser att du inte kommer igenom besiktningen med din nybyggda bil och inte heller kan SFRObesiktiga den (eftersom den är färdigbyggd).

Som sagt, försök ha denna planeringen;
-Beställ SFROs bygghandbok och läs den
-fundera lite på ditt bygge och i vilken kategori det hamnar
-Läs bygghandboken igen och se vilka kompromisser du kommer få göra för att hamna i den kategorin du vill.
-Prata med SFRO och kolla att det känns grönt
-Stolpa upp hela projektet i planeringsform - vilka delar som måste köpas, vilka svåra steg som finns där osv.
-Därefter är det dags att sätta kapen i bilen och börja köpa delar.

Det kan tyckas krångligt och onödigt att man ska behöva gå igenom så mycket byråkrati när man "vet vad man gör". Tro mig, hälften av de som bygger och modifierar bilar vet inte vad de gör ;)
Vårt system är 100ggr bättre än amerikanarnas eftersom vi helt enkelt sorterar bort de flesta av noll-koll-snubbarna med hjälp av SFRO. Något som inte görs i staterna...
Bild

Användarens profilbild
fredrick
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av fredrick »

Tack Anders för inlägget.
Det du säger verkar ju faktiskt vettigt när man tänker efter. Även om det känns en del jobbigare i själen just nu. Jag har beställt deras bygghandbok nu på blocket av en firma som sålde för 430:- inkl frakt istället för SFRO som sålde för 600:- Nu har jag lite läsning att göra i helgen om den hinner komma tills dess.
firebird 1967
Registrerad
Registrerad
Namn: Matsen Petersson

Inlägg av firebird 1967 »

OBS! Det är bara SFRO som säljer den nya uppdaterade bygghandboken. Den gammla oaktuella är lite billigare men oxå väldigt gammal....
Användarens profilbild
fredrick
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av fredrick »

http://www.blocket.se/jamtland/SFRO_s_N ... w=3&last=1

Det är väl den med röd framsida?

Det stod på SFRO att den fanns på vissa bilverkstäder och bokhandlar. Men inga i Gbg.
firebird 1967
Registrerad
Registrerad
Namn: Matsen Petersson

Inlägg av firebird 1967 »

Ja det är rätt bok! Och det är nu mera inte bara SFRO som säljer den ser jag. Jag tänkte på den gammla som bla. Wheels säljer.
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Fredrick skrev:Tack Anders för inlägget.
Det du säger verkar ju faktiskt vettigt när man tänker efter. Även om det känns en del jobbigare i själen just nu. Jag har beställt deras bygghandbok nu på blocket av en firma som sålde för 430:- inkl frakt istället för SFRO som sålde för 600:- Nu har jag lite läsning att göra i helgen om den hinner komma tills dess.
Om du tycker det känns jobbigt i själen nu, är det inget emot vad det skulle kännas om du inte hade köpt boken och insett att du gjort en massa fel om ett par år. ;)

Ballt bygge för övrigt. Ska du ha bur också?
Bild

Användarens profilbild
fredrick
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av fredrick »

Anders > 1G skrev:Om du tycker det känns jobbigt i själen nu, är det inget emot vad det skulle kännas om du inte hade köpt boken och insett att du gjort en massa fel om ett par år. ;)

Ballt bygge för övrigt. Ska du ha bur också?
Om ett par år? Den här bilen SKA vara körklar till säsongen 2011!!!
Verkligen sant. Man hade ju kännt sig riktig dum om besiktningsmannen skrattat ut mig. :oops:

Jag har haft planer på bur och att bredda hjulhusen men jag känner att om jag inte får bilen körklar till nästa sommar så tappar jag inspirationen ganska fett. Från början skulle jag ju bara byta koppling :blink:
Men jag får göra det när bilen är rullande om jag äns gör det för jag vill nog kunna ha polarna i baksätet.
Vet du om det finns bur som gör att man kan ha kvarbaksätet? kankse bara någon rullbåge? bilen kommer ju endå förhoppningsvis inte bli så sladdrig då jag komemr ha subframeconnector också.
Användarens profilbild
fredrick
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av fredrick »

Jag står i valet och kvalet nu om att antingen köra på KRE highports toppar eller insprut.
Bilen ska köras på gatan så jag vet inte om highport är lite överkurs. Behöver råd här, vad tycker ni?

Highport-topparna = rejäla trimingsmöjligheter ( om det kommer behövas :roll: )
insprutningen jag kollat på är denna http://www.professional-products.com/EFI_3.php och ger ju klart körbarhet men begränsar Hp till 550 enligt dom.

P.S fan va uselt det är att jobba kvällskift. Inte en käft som svarar i trådarna såhär dags :blink1:
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Dags för uppdatering här tycker jag!

Vad blev det för toppar till slut? Och hur går det med resten av projektet? :cool:
Bild

Användarens profilbild
fredrick
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av fredrick »

Topparna blev portade D-port. Det kändes lite onödigt i slutändan med Highport. Och Jan påpekade lite med körbarhet vad det nu är :roll:

Jag vet inte riktigt hur det har gått med motorn för jan har precis kommit tillbaks från semestern men tanken är att den och bakaxeln
skall hämtas i slutet av månaden.

Mina nya bakskärmar hämtas imorgon på landvetter och skall sättas på. Sen skall blen köras till en kille som slipar och lackar bilen.
Sen innhandlas heidts framvagnen (har pluggat lite i SFRO boken efter din rekomendation och det verkar inte vara omöjligt).

Fyrlinken kommer jag nog vänta med till med säsongen efter att bilen rullar.

så lite sådär ser upplägget ut just nu....
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Låter vettigt att revidera grundplanen för att komma ut tidigare. Annars är risken att det drar ut och blir ett lååångt projekt. ;)

Håll oss uppdaterade :cool:
Bild

Användarens profilbild
fredrick
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av fredrick »

En kille kommer att "hjälpa" mig i veckan att byta ut bakskärmarna i utbyte mot några tunga sedlar. Får hoppas att det blir bra eftersom jag inte har kunskapen eller tiden att lära mig.

Har utan framgång försökt få tag i Jan Lennartsson som bygger motorn (fiskpimp på forumet) i 2 veckor. Är det någon här som har hört något från honom sista tiden? Är lite nervös när man lämnar bort pengar och motordelar för 100.000:- Hade hoppats på att ha motorn nu men om mina misstankar är rätt så är bygget inte ens i startgroparna.

Jag har ändrat mig igen för 43:e gången. har bestämt att det blir HP topparna iaf och insprutningen får komma senare när tekniken är lite längre fram och priserna lägre. Jag hoppas på att få hem Heidts framvagnen i vinter, måste få tag i någon med container som skickar billigt bara.

Jag kom på att jag råkade sälja iväg mina L-formade fästen som fronten skall sitta i när jag sålde iväg subframen. jag t.om ringde och påminde honom att han kunde behöva dom efter han åkt.. Är det rätt att dom bara behövs till årsmodell 70-73? Dom följer inte med den nya subframen nämligen.
Skriv svar