Återupplivning av en Esprit -71
Moderator: Moderators
- johnny
- Medlem

- Namn: Johnny Johansson
Hej igen allihopa!! nu har det gått en tid o jag har haft fullt upp med massa strul som vanligt... därav har jag varit lite frånvarande...
Min far har nu klarlackat bilen ett par gånger så nu var han skapligt nöjd..
Han har även flyttat bilen till verkstaden bredvid o börjat montera lite prylar.
Han har nu plockat isär bladfjädrar och bakaxel för att de ska kunna lackeras ordentligt ( tror att det blir blå o antrasitgrå metallic )...
Isoleringen för kupe´n har börjat ta form oxå...
Nu på söndags eftermiddan har han blästrat de sista små prytlar som ska få lite färg i veckan..
Nu börjar det ta form o fart så vi får se om det kommer ihop till MAJ!!
Här är lite taskiga bilder som jag tog i all hast för några timmar sen..
Min far har nu klarlackat bilen ett par gånger så nu var han skapligt nöjd..
Han har även flyttat bilen till verkstaden bredvid o börjat montera lite prylar.
Han har nu plockat isär bladfjädrar och bakaxel för att de ska kunna lackeras ordentligt ( tror att det blir blå o antrasitgrå metallic )...
Isoleringen för kupe´n har börjat ta form oxå...
Nu på söndags eftermiddan har han blästrat de sista små prytlar som ska få lite färg i veckan..
Nu börjar det ta form o fart så vi får se om det kommer ihop till MAJ!!
Här är lite taskiga bilder som jag tog i all hast för några timmar sen..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pontiac TransAm SE -77 W72
- hurtig
- Registrerad

- Namn: Anders Hurtig #410
Återupplivning av en esprit -71
Snyggt jobb blir inte så lite avis.
Ang. bilen, mig veterligt har väl varken SAAB 99 el. Simca 1100 en stor vinkel i fronten. Är tyvärr inte någon kännare av motorer så jag kan se vad det är för nåt.
Med tanke på kylarbalken ser ju fronten inte så hög ut. Jag gissar på nån engelsk bastard med riktig motor i Jensen eller ditåt.
Ang. bilen, mig veterligt har väl varken SAAB 99 el. Simca 1100 en stor vinkel i fronten. Är tyvärr inte någon kännare av motorer så jag kan se vad det är för nåt.
Anders
Cheva P-U -01
T/A-71 (projekt)
T/A-76 (risig men rullande)
Cheva P-U -01
T/A-71 (projekt)
T/A-76 (risig men rullande)
- mangan
- Registrerad

- Namn: Magnus Gustafsson #497
- Kontakt:
Hoppas han kommer att våga njuta av den bilen på vägen i sommar med!!!!
Är det denna bild vi skall gissa på?
http://www.tacs.nu/forum/download.php?id=9420
CSB, Gm torkarmotor, GM H-cylinder, Låg nos som sagt,,, Vette eller camaro...
Är det denna bild vi skall gissa på?
http://www.tacs.nu/forum/download.php?id=9420
CSB, Gm torkarmotor, GM H-cylinder, Låg nos som sagt,,, Vette eller camaro...
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
- 73_firebird
- Registrerad

- Namn: Andreas Mårtensson #558
- Kontakt:
- johnny
- Medlem

Nu har farsan börjat montera lite prylar... en del saker håller fortfarande på att lackeras m.m.
Lite lustigt det här.. han använder inte några gamla bult utan använder enbart nya "gula" bult.. (häftigt bult konto) he he
Här är lite bilder..
Lite lustigt det här.. han använder inte några gamla bult utan använder enbart nya "gula" bult.. (häftigt bult konto) he he
Här är lite bilder..
Imponerande temop! Själv släpar jag mig fram med avskurna hälsenor i garaget... max åtta timmar per vecka...
Men det är ju en hobby...
Ska bli otroligt roligt att se bilen färdig! Den kommer att bli hur fin som helst! Kepp up the good work!
Men det är ju en hobby...
Ska bli otroligt roligt att se bilen färdig! Den kommer att bli hur fin som helst! Kepp up the good work!
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
- johnny
- Medlem

Lite uppdatering, jag har varit lite slarvig men så här ser den ut nu..
Farsan säger fortfarande att den ska bli färdig i Maj, vi får väl se..hmm..
Det är ju inte så mycket att säga om det hela utan ni får kika på bilderna..
Farsan säger fortfarande att den ska bli färdig i Maj, vi får väl se..hmm..
Det är ju inte så mycket att säga om det hela utan ni får kika på bilderna..
- johnny
- Medlem

Ja...hur ska jag förklara bäst? jo om du frågar hur han mår, så svarar han PONTIAC!!... så man kan säga obotlig Pontiac narkoman.. he he..
Det är detta maj han menar men han har nog insett fakta men vill inte riktigt erkänna detta..
Men i år kommer han nog ut med den, det är jag säker på..
Det är detta maj han menar men han har nog insett fakta men vill inte riktigt erkänna detta..
Men i år kommer han nog ut med den, det är jag säker på..
- silverminken
- Registrerad

- Namn: Thomas Norling
- johnny
- Medlem

Som lovat så kommer här några bilder, ni får ha överseende med att det tar lite tid.. Hade bilen varit i bruksskick så hade det nog gått fortare, men eftersom bilen var så dålig att de flesta hade valt att skrota den så tar varje del lite tid.... till råga på detta har farsan åkt på trädgårds arbete också 
På bilderna så ser ni att han focuserat på underredet så det är snart dags att svetsa det rostfria avgassystemet...
Mycket delar ligger färdiga lite här o var som bara väntar på att få monteras men jag orkade inte springa runt o leta efter allt.
På bilderna så ser ni att han focuserat på underredet så det är snart dags att svetsa det rostfria avgassystemet...
Mycket delar ligger färdiga lite här o var som bara väntar på att få monteras men jag orkade inte springa runt o leta efter allt.
- johnny
- Medlem

Jag vet att inte fotografier ger rättvisa men förhoppningsvis så syns det att han lagt ner åtskilliga timmars arbete på bilen...
Tanken att bli färdig till Maj förstår ni ju att det är rätt kört men i år borde den bli färdig, om han orkar det vill säga...
Det är ju semester nu så då blir det förmodligen ännu mindre gjort om vädret är bra..
Här kommer lite fler bilder..
Tanken att bli färdig till Maj förstår ni ju att det är rätt kört men i år borde den bli färdig, om han orkar det vill säga...
Det är ju semester nu så då blir det förmodligen ännu mindre gjort om vädret är bra..
Här kommer lite fler bilder..
- johnny
- Medlem

Farsan hade väldigt gärna åkt i ponten till Varberg men så blev inte fallet i år, däremot åkte han i sin Camaro.. Någon kanske såg den? Den stod i Camaro Club fållan, en laser blå med silver kjolpaket..en Z28 -84.
Även denna är renoverad o lackad under o överallt..
Hursomhelst här är en bild på det omklädda baksätet..
Även denna är renoverad o lackad under o överallt..
Hursomhelst här är en bild på det omklädda baksätet..
- johnny
- Medlem

Jaha, som ni förstår så tar det lite tid med detaljerna på denna bil.. Inte nog med det, han vägrar lämna bort nåt för lite hjälp...ALLT ska han göra själv..
Just nu håller han på att polerar avgas systemet, för att denna tråd inte helt ska falla bort så lägger jag upp bilder på hur det såg ut under uppbyggnad. Detta kan nog vara intressant för några för det är ju inte helt lätt att få till ett dubbelt 2,5" system på en 2:a gen.
Rören som används är "livsmedelsrör" dvs bättre kvalitet än det som förekommer hos några avgas firmor.
Inget bockas heller utan svetsas med krökar, Dom rostfria Livsmedelsrören är även ganska blanka från början..
Just nu håller han på att polerar avgas systemet, för att denna tråd inte helt ska falla bort så lägger jag upp bilder på hur det såg ut under uppbyggnad. Detta kan nog vara intressant för några för det är ju inte helt lätt att få till ett dubbelt 2,5" system på en 2:a gen.
Rören som används är "livsmedelsrör" dvs bättre kvalitet än det som förekommer hos några avgas firmor.
Inget bockas heller utan svetsas med krökar, Dom rostfria Livsmedelsrören är även ganska blanka från början..