gammal streetracer
Moderator: Moderators
-
f-bird 400
- Registrerad

- Namn: Peter Norgren
JA JA..
Har kapat bort dom gamla fästena på den 12 bultade axeln och mätt in och punktat dit dom nya fästena, ska ta med mig axeln på jobbet på fredag och helsvetsa, (om jag inte blir hemma med sjuka barn). Fick igen vxl-lådan igår, har varit på lite preppning och genomgång. Ska bromsa motorn hos Junggrens motorteknik om ca 2 veckor.
Väntar på lite grejer från Autoshop nu, mest slangar, klammer, karosseriprylar etc...
Annars har det inte hänt så mycket..
Jo just det har ju köpt slicks oxå..
Är så j&#la körk%t så jag håller på att krevera..
Har kapat bort dom gamla fästena på den 12 bultade axeln och mätt in och punktat dit dom nya fästena, ska ta med mig axeln på jobbet på fredag och helsvetsa, (om jag inte blir hemma med sjuka barn). Fick igen vxl-lådan igår, har varit på lite preppning och genomgång. Ska bromsa motorn hos Junggrens motorteknik om ca 2 veckor.
Väntar på lite grejer från Autoshop nu, mest slangar, klammer, karosseriprylar etc...
Annars har det inte hänt så mycket..
Jo just det har ju köpt slicks oxå..
Är så j&#la körk%t så jag håller på att krevera..
F-bird 400 -67
-
f-bird 400
- Registrerad

Fick ta bort tråget och oljepumpen igen bara för att jag glömt att sätta i drivaxeln
men men nu är det gjort. Var in på jobbet i fredags (med sjukt barn och bakaxel
) så nu ska den bara få lite färg.
Har fyllt olja i motorn och pluggat vattenkanalerna till värmepaketet så nu ska jag bara bygga en vagga som jag kan ha motorn i när den ska i väg på bromsning.. svarvade till en oljeprimeraxel idag. Börjar faktiskt få tillbaka hoppet nu.
Har fyllt olja i motorn och pluggat vattenkanalerna till värmepaketet så nu ska jag bara bygga en vagga som jag kan ha motorn i när den ska i väg på bromsning.. svarvade till en oljeprimeraxel idag. Börjar faktiskt få tillbaka hoppet nu.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
F-bird 400 -67
-
f-bird 400
- Registrerad

- anders_1g
- Registrerad

- Namn: Anders Jeppsson #597
- Kontakt:
du har svetsat förr ser jag! 

http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
-
f-bird 400
- Registrerad

Nu är den bromsad iaf, vid 4400varv gav den 341hk och 546Nm och gich stadigt upp till 389hk / 472Nm vid 5800. Är jätte nöjd med motorn, den går som en klocka, ca800varv på tomgång.. inte en oljedroppe under och jämnt komp i alla cylindrar.. mitt mål var 400hk men jag är nöjd ändå.
Är inte helt fel att tuna in en motor i en bromsbänk.. ökade tändningen från 32° till 38° och hittade 10hk, och att få ställa in förgasarn rätt.. Nu är det bara resten kvar..
Är inte helt fel att tuna in en motor i en bromsbänk.. ökade tändningen från 32° till 38° och hittade 10hk, och att få ställa in förgasarn rätt.. Nu är det bara resten kvar..
F-bird 400 -67
- the judge
- Registrerad

- Namn: Kent Olsson
- Region: Östra
En bromsbänk är en bromsbänk och där kan man se om man är i närheten av sitt mål.
Den slutliga justeringen måste dock göras efter den bil motorn hamnar i.
Det är inte alls ovanligt att en motor under förhållanden som råder i en bromsbänk kan justeras till andra värden än vad som krävs i verkligheten......
Den slutliga justeringen måste dock göras efter den bil motorn hamnar i.
Det är inte alls ovanligt att en motor under förhållanden som råder i en bromsbänk kan justeras till andra värden än vad som krävs i verkligheten......
- formula_lasse
- Registrerad

- Namn: Lars Hamberg
- Kontakt:
Bromsade du den i Sundsvall, hos vem? Härlig maskin, grattis!
Pontiac Firebird Formula 400 -75 *Såld*
Pontiac Firebird Esprit 350 -75 *Såld*
Chevrolet Camaro IROC-Z -85 *Såld*
-------------------------------------------------------
www.shrasundsvall.se
www.sundsvallraceway.se
www.streetrulers.se
www.shrasundsvall.se
www.sundsvallraceway.se
www.streetrulers.se
-
f-bird 400
- Registrerad

-
f-bird 400
- Registrerad

- formula_lasse
- Registrerad

- Namn: Lars Hamberg
- Kontakt:
Stiligt! Skönt att komma ut va? Grattis.
Pontiac Firebird Formula 400 -75 *Såld*
www.shrasundsvall.se
www.sundsvallraceway.se
www.streetrulers.se
www.shrasundsvall.se
www.sundsvallraceway.se
www.streetrulers.se
-
f-bird 400
- Registrerad

Nu är det färdigkört, för ett tag i allafall. Tog ner bakaxeln i dag och satte dit min nya axel, så nu måste jag mäta och korta mellanaxeln. Måste även beställa div knutar, blir blandknutar både fram vid yoken och vid bakaxeln.
F-bird 400 -67
-
f-bird 400
- Registrerad

Har varit på en liten "bilutställning" i Fränsta i dag, vad härligt det är när folk kommer fram å berömmer en och frågar en massa, och inte blir det sämmre när speakern är Pontiacfrälst.. Fuskade lite och tog trailern nästan hela vägen dit
lådan läker lite olja och då vill jag inte köra så mycket i onödan. Kul var det iaf och träffade förra ägaren till bilen gjorde jag oxå.
F-bird 400 -67
-
f-bird 400
- Registrerad

Re: gammal streetracer
Det var visst ett tag sen man uppdaterade här men bilen finns kvar iaf. Har väl hänt ganska mycket fast det inte är så mycket som syns kanske. Har lyft ut motorn och satt i en snällare kam (#744) och ett gjutjärnsinsug, satt tillbaka min gamla brytarfördelare, bytt ut min Holly mot en Rochester, och målat motorn den härliga blåfärg som den ska vara. Har även bytt converter till en lite tamare 10". Anledningen till att ja sätter tilbaka orginalprylar är att det inte var så kul att åka omkring med en så pass vass kam som jag hade då och stallvarv på 3-3500 varv, och så mycket som jag åkt med den nu i år så mycket har jag nog inte åkt sen jag köpte bilen. Har försökt att sträva efter orginalprylar så långt det går.. Har bytt tilbaka bakaxel till min gamla 10 bultade med 2:73 i utväxling men det är bara tills jag renoverat min 12 bultade, ska byta utväxling i den oxå till någonting mellan 3:00 - 3:73 (har 3:73 i den nu) Har även fått tag på komplett servostyrning från en -68 men det är inte isatt ännu. Mina gamla Hijackers är utbytt mot Koni, även framdämparna är utbytt mot Koni. Har ljudisolerat golvet i hela kupen. Har lämnat iväg mina Rally wheels på pulverlack (silver) sen får man maskera och lacka det grå med sprayflaska. Det som jag ska göra nu är att bygga nytt avgassystem, montera servostyrningen och när ekonomin tillåter ska jag renovera bakaxeln ock köpa longbranch headers, sen brukar det ju alltid komma till en massa småsaker men så ser det ut nu iaf..
[img][/img]
[img][/img]
[img][/img]
[img][/img]
[img][/img]
[img][/img]
[img][/img]
[img][/img]
[img][/img]
[img][/img]
[img][/img]
[img][/img]
F-bird 400 -67