pontiac firebird trans am ram air ws6 1999

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
2 loud
Registrerad
Registrerad
Namn: Åke Georgsson #230
Kontakt:

Re: pontiac firebird trans am ram air ws6 1999

Inlägg av 2 loud »

convertern eller fastsättningen av dito alt en billig "skräp"converter ,,
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
torbjorn
Registrerad
Registrerad
Namn: Torbjörn Skog #555
Kontakt:

Inlägg av torbjorn »

2 loud skrev:convertern eller fastsättningen av dito alt en billig "skräp"converter ,,
Vad är en converter?

(trots att jag legat med feber hela helgen har den här jävla växellådan stört min sömn. Inte nog med att jag en gång i tiden köpte en ledsen bil: Nu tycks mina reparationer också vara deprimerade)
_________
berget.info
firebird 1967
Registrerad
Registrerad
Namn: Matsen Petersson

Inlägg av firebird 1967 »

Converter=turbin
Användarens profilbild
torbjorn
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av torbjorn »

Firebird 1967 skrev:Converter=turbin
Aha.

Han var mycket envis med att jag skulle ändra stallspeed och det gör man väl på turbinen...? Han menade att det skulle kosta mig en femhundring extra för att höja stallet och den skulle bli så väldigt mycket roligare att köra. Jag var tveksam - ville ju laga lådan - men gav med mig.

Ska försöka träffa honom imorgon (måndag) och se om vi kan enas över vad som är fel. Hans telefonteorier hittills har legat på en nivå som jag inte ens tagit på allvar, men vi får väl se vad som händer.
_________
berget.info
2 loud
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

berätta berätta vi är idel öron :bash: :bash: :bash: asså ell enkelhet är stallspeeden där din converter (turbin) slutar slira och driver 100 % det är alltså inte en anledning till dina vibrationer (om inte det jag skrev uppfylls )
2 loud
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

vad händer med lådan ?? och kan du specca upp vad du fått gjort /köpt för pengarna !!!
yeye
Registrerad
Registrerad
Namn: Jani Jaako #630

Inlägg av yeye »

Tja torbjörn!
Läste snabbt ang vibrationer. Kardanaxel kan ge väldigt stora vibrationer. (obalans m.m)
Användarens profilbild
torbjorn
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av torbjorn »

Jani: Kardan ger inga vibrationer om bilen står stilla.

För övrigt trodde jag någon skulle reta mig för att jag skrivit knytkors men ni är så hänsynsfulla att jag blir rörd.

Jag å mecken är överens efter fyra timmars skruvande på bilen (han skruvade, medan jag snörvlade och frös). Men det finns för stunden inget att skriva, innan han testat med en annan turbin (eller något annat minst lika spännande) så jag återkommer om någon vecka med förhoppningsvis en hel bil och många detaljer.

(verkar jag grinig? har nog fortfarande feber)
_________
berget.info
Användarens profilbild
torbjorn
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av torbjorn »

"Återkommer om en vecka"? Ibland är jag infantil.

Men idag är en överenskommen dag då jag ska höra av mig för att höra om bilen är färdig. Håll åtminstone en tumme.
_________
berget.info
Användarens profilbild
torbjorn
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av torbjorn »

Lite lustigt det här, men förra måndagen kom å gick och vi skickade sedan efter en ny turbin. Kanske kanske är bilen ihopskruvad imorgon.

Så. Å ena sidan förbereder jag mig på att bilen är okörbar imorgon. Å andra vore det SÅ kul om det äntligen kunde vara slut på den här sommarens mycket utdragna historia om min vibrerande bil.
_________
berget.info
2 loud
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

Vart tog ni convertern ifrån ? är den svenskbyggd eller usa import ? , har han HITTAT felet eller chansar han bara på convertern ...
Användarens profilbild
torbjorn
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av torbjorn »

2 loud skrev:Vart tog ni convertern ifrån ? är den svenskbyggd eller usa import ? , har han HITTAT felet eller chansar han bara på convertern ...
Eftersom du frågar av professionella skäl (din egen verksamhet för - i detta fall - växellådsarbeten) så väntar jag med detaljer tills vi är färdiga med jobbet.

Jag tror inte det hjälper mig och/eller mecken att jag berättar för hans konkurrenter om de problem vi har att få bilen i acceptabelt skick, men jag kommer att fortsätta med mina rapporter om min svartabil. Men fortfarande bara när det finns något att berätta.

Ni som ringt mig med frågor om växellådor kan fortsätta att ringa. Helt klart är det en svåröverskådlig bransch, och det mystiska och dyra som heter automatlåda är (som så mycket annat på våra bilar) fullt förståerligt när man är tvungen att lära sig det.

Vad som stör mig mest med alla dessa underliga fel på min bil? Att de är som en dator med sprucket moderkort: Ibland fungerar det alldeles utmärkt, för att sedan vara tvärfel - och ingen har en aning om varför.

Har ni någon tumme kvar att hålla? Gör det. Håll den.
_________
berget.info
2 loud
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

Nja det är ju just det som han kommer fram till som man suger i sig i sin kunskapsbank men som sagt på det du berättade tidigare så var convertern det enda att tänka på och anledningen till att jag frågar vart ni tagit konvertern är för att få lite vidare pejl på marknaden :book:
Användarens profilbild
torbjorn
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av torbjorn »

Åke2loud är skaplig på växellådor och Mangan pratade jag med häromdagen.

Har vi fler i forumet som vill vara bollplank för mina funderingar/frågor?
_________
berget.info
Användarens profilbild
torbjorn
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av torbjorn »

torbjorn skrev:Åke2loud är skaplig på växellådor och Mangan pratade jag med häromdagen.

Har vi fler i forumet som vill vara bollplank för mina funderingar/frågor?
Tack Zåke.

Någon fler som anser sig veta något om 4L60E-lådan? PMa eller messa; jag ringer upp.
_________
berget.info
2 loud
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

vad har ni kommit fram till ?
Användarens profilbild
torbjorn
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av torbjorn »

Som ni säkert förstår, svarade jag 2åke i PM.

Hänsynsfull - mitt mellannamn. Som ni vet.

Idag ringde Ulf och pratade växellåda ett tag. Han instämde med flera andra växellådemänniskor, men tyckte också en del saker so var lite nytt för mig. Tex hur reagerar bilen om båda lambdasonderna rapporterar skrotochfel? De främre, alltså. Om de nu verkligen gör så, måste jag kolla, men några sådana felkoder har tillkommit i sommar.

Jag menar: Vem vet?

När min bakaxel på min Gen3 knastrade tog det flera månader innan någon gissade på knastertillsats - kanske för att det var så självklart. Och jag hade fått veta att tillsatsen redan fanns i oljan (vilken den åtminstone inte gjorde tillräckligt mycket). Av detta lärde jag mig att allt måste man uppleva och lösa på egen hand, och lösningar som kostar hundra kronor eller mindre ska man utföra, oavsett om de är troliga eller inte. Alternativet är att ha sin bil i tre månader på verkstad och den är ännu inte bättre än vad den var när jag reklamerade växellådan.

Jo, visst är jag trött på det här.
_________
berget.info
Användarens profilbild
torbjorn
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av torbjorn »

Nu kan det vara dags att välkomna vintern med en del funderingar om vibrationer som inte i första hand letar ursprung och problemlösning, utan snarare är ett sätt att förstå de olika typer av vibrationer det finns - och i sluttampen lära sig begripa dem.

Hade jag skrivit ovanstående mening i Facebounce hade jag inte fått en endaste kommentar. Det är därför jag gillar TACS Forum: Här använder folk gärna hjärnan och sprider sina tankar i text.

Hm; det verkar som att texten just nu växer och kanske blir en vibrerande krönika till tidningen. Om inte, postar jag den i denna tråd om några dagar.
_________
berget.info
2 loud
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

vibrationer är ganska "enkelt" alla roterande delar är lagrade i ändorna , när dessa lagringar blir dåliga går dom utanför sina igentliga banor och vibrationer uppkommer ,, det har gått så långt med detta så det är nog bara och riva och klämma och känna , jag fick ingen klarhet i om du forfarande har vibrationerna kvar i stillastående/varvandes eller om du måste köra /vara i rull för att få fram dom ? ? ?
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Namn: Magnus Gustafsson #497
Kontakt:

Inlägg av mangan »

Vibrationerna kommer oavsett om det rullar eller ej oavsett om lådan ligger i P, N Eller D.

Har för mig att det var vid ca 1200 rpm, 2400 rpm, osv

Magnus
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
Användarens profilbild
dynaflash
Registrerad
Registrerad
Namn: Ulf Holmqvist #135

Inlägg av dynaflash »

Hur går det,converter eller flexplatte problem är det inte om jag förstått dig rätt bytt o balanserat om.
kollat felkoder,svängningsdämpare.
Har du org motorfästen o hårdare polyurethane i lådan kan ge en del vibrationer förmodligen inte stillastånde men
under belastning.
Lock upen slirar inte antingen i eller ur.
Misfire code p0300 gör att lockupen inte läggs i.
SES lampan måste lysa som en sol i din bil eller har solskyddet ramlat ner o lagt sig mellan ratt o istrumenteringen ha ha,
Du borde rimligen ha fått felkod P1870 för slirande låda.
Den här bilen har prövat dig ordentligt men ha tålamod, det är inget hopplöst fall.
97 TA WS 6 Modifierad
99 TA WS 6 Under modifiering
99 Firehawk cab # 045 org
Användarens profilbild
torbjorn
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av torbjorn »

Avslutar detta TA-år med att sammanfatta min just nu översnöade bil som står på gården utanför verkstaden åtta mil härifrån.
Dynaflash skrev:Hur går det,converter eller flexplatte problem är det inte om jag förstått dig rätt bytt o balanserat om.
Jag gissar att mecken varit uppriktig mot mig. I såfall är converten bytt till en annan, och flexplattan är ny.
Dynaflash skrev: kollat felkoder,svängningsdämpare.
Felkoder finns det flera av. Att vi inte koncentrerat oss på dem är för att jag envisades med att vibrationerna inte fanns innan jag fick lådan renoverad. Vad är en svängningsdämpare?
Dynaflash skrev: Har du org motorfästen o hårdare polyurethane i lådan kan ge en del vibrationer förmodligen inte stillastånde men
under belastning.
Det verkar vara blandade fästen och sannolikt är den vibration jag får i hårt gaspådrag i uppförsbackar ett resultat av dessa.
Dynaflash skrev: Lock upen slirar inte antingen i eller ur.
Lockupen och alla växlar är behagliga efter renoveringen.
Dynaflash skrev: Misfire code p0300 gör att lockupen inte läggs i.
SES lampan måste lysa som en sol i din bil eller har solskyddet ramlat ner o lagt sig mellan ratt o istrumenteringen ha ha,
Du borde rimligen ha fått felkod P1870 för slirande låda.
Den här bilen har prövat dig ordentligt men ha tålamod, det är inget hopplöst fall.
När snön försvinner ska jag och mecken försöka bli tillräckligt överens om varifrån vibrationerna kommer. Jag har sagt Växellådan, vilket gör det till ett garantijobb. Mecken tror mer på något i motorn. Vad mer än converter och flexplatta kan ge ett permanent vibrerande vid ca 1200 varv, 2400 osv? Detta då med Neutral eller P (eller vilken växel som helst i), stillastående eller rullande.

Utifrån mitt sätt att arbeta har jag erbjudit mecken att köpa en annan låda för att testa den på bilen, men mecken vill först utesluta allt som kan skaka i motorn. Och det är väl kul, men det är mindre kul att jag sedan länge tappat kontrollen på min bil och dess reparation.

ETT alternativ är att få tag på någon som vill hjälpa mig testa med en annan växellåda. Är det lådan så kan jag sätta punkt där. Är det inte lådan, finns det all anledning för mig att betala för att reparera bilen.

Bilen går att köra, men jag gillar inte att den vibrerar.

Ledig verkstad, någon? Jag behöver inte tips på andra verkstäder - jag önskar bara ett namngivet alternativ till den verkstad bilen tillbringat ett halvår på. Men jag gissar att snön borde töa bort först.

(mitt mobilnummer: 070-380 70 37)
_________
berget.info
Användarens profilbild
torbjorn
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av torbjorn »

Drömde i natt om att vi pratade, svartabilen å jag. Men faktum är att det var Dodgen som sade att vibrationerna inte är i växellådan, utan jag har bara råkat ut för det här som så ofta händer med bilar: Två fel inträffar samtidigt och har ingenting att göra med varandra.

Tror jag på en Dodge? Återstår att se.

Enligt överenskommelse med mecken så fixar han de andra felen på bilen, dvs slirande fläktrem etc. Ju färre fel desto enklare att hitta problem som man liksom har glömt bort.

Och i april hämtar jag min bil för att se om/hur jag går vidare med det här.

Den 26 april blir bilen fem år i min ägo. Det ni!
_________
berget.info
2 loud
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

svängdämpare ,,, om du tittar på vevaxeln så sitter flexplattan i ena endan och i den andra sitter svängdämparen ,, det är alltså det lilla runda "hjulet" där remskivan sitter längst ner på motorn och snurrar ..

du har andra alternativ i felsökandet oxå än att byta ut växellådan ,, du kan låta honom demontera växellådan och så kör du in den till rajmon på alexandra garaget ,, han har en provbänk så han kan provköra lådan i sin bänk ,, är det nått i lådan som bygger vibrationerna så får han fram dom i sin testbänk
Användarens profilbild
torbjorn
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av torbjorn »

2 loud skrev:svängdämpare ,,, om du tittar på vevaxeln så sitter flexplattan i ena endan och i den andra sitter svängdämparen ,, det är alltså det lilla runda "hjulet" där remskivan sitter längst ner på motorn och snurrar ..
Just det ja! Den tycks jag glömma hela tiden, trots att det är flera som påpekat att den bör kollas.

du har andra alternativ i felsökandet oxå än att byta ut växellådan ,, du kan låta honom demontera växellådan och så kör du in den till rajmon på alexandra garaget ,, han har en provbänk så han kan provköra lådan i sin bänk ,, är det nått i lådan som bygger vibrationerna så får han fram dom i sin testbänk
I mitt ekonomiska sinne ser jag hur en reparation kan kosta precis hur mycket som helst.

Men det är enklare när man har en tidsplan: Mecken börjar, sedan må vi se vad som händer med bilen.

Återkommer om drygt en månad.
_________
berget.info
Användarens profilbild
torbjorn
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av torbjorn »

Svängdämpare...

Jag har tidigare använt min Shamanhjärna till att försöka förstå svartabilens problem, och ett möjligt svar blev "resonans". Vibrationen är ju inte permanent utan kommer i adderbara varv, och här är svängdämparen det närmaste jag (i teorin) kan få vittring på.

Liksom fler av er.

Först läser jag på olika ställen från nätet: "En 'vanlig' svängdämpare är ju bara en vikt som är fastvulkad i ett certrum. Det 'flexar' i gummiskiktet och en sådan svängdämpare ska ha en egenresonans som är anpassad efter motorn om jag har fattat rätt.
Det är inte ovanligt att denna typ släpper i vulkningen och ytterringen kan lossna, inte bra."

Sedan: "When the engine moves through its rpm range, the speed at which the power pulses from ignition of the air/fuel mixture will eventually match the natural frequency of the crankshaft. When this happens, the vibrations moving through the crank will build upon each other and gain strength".

Hm... spännande är väl bara förnamnet.
_________
berget.info
2 loud
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

javisst , precis på samma sätt som tex knutkors eller lagret på kardanen brukar kunna ge vibrationer i ett visst område är det med en ocentrerad / defekt svängdämpare , med defekt stödlager (kardan) så brukar man kunna känna vibrationer runt 50 Kmh som försvinner över och under denna hastighet då den självcentrerar (över )

men det känns "underligt" att din "meck" inte hittat detta redan nu om det skulle vara svängdämparen , det är ganska synligt när man vet vad man letar efter vs nått som sitter inbyggt
Användarens profilbild
torbjorn
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av torbjorn »

Bättre.

Fråga mig inte vad som är gjort.
_________
berget.info
Användarens profilbild
torbjorn
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av torbjorn »

Sådär, då ska svartabilen få lite uppmärksamhet.

Jag körde hem den från verkstaden i torsdags (88 km) och konstaterade snabbt att den var riktigt trevlig igen. Det var bara att gasa, liksom (hej vad det gick). Men jag ska kolla det noggrannare imorgon under kontrollerade former och utan att ha en tid att passa.

Rem och spännare till ACn är bytt, liksom rengörning av spridare (tror jag han sade).

Sedan tidigare är växellådan grymt analyserad, med tre varianter av turbin samt en ny flexplatta. Vi har diskuterat oss blå med att försöka förstå vad det är som resonansvibrerar och nu ÄR det skillnad, trots väldigt få saker gjorda utanför lådan.

Sedan avslutade vi våra mellanhavanden, sade adjö och på återseende. Tack tack.

Det jag har nu är en bil som jag anser vara okey (återkommer imorgon med detaljer).

Dock har den felkoder (vilket egentligen inte stör mig eller min upplevelse av bilens arbete, men vafan).

Min lilla felkodläsare säger att den har 412 och 418, samt att den har två till som är inte fel men (jag borde läsa manualen): 412 P och 418 P (jaha?).

Sedan många år är syresättaren till katalysatorn trasig, så det borde väl vara felkod 418 (som väl är REAR O2? - dvs bakre syresond - rätta mig om jag har fel här).

412 ska väl vara främre syresonden och jag har läst en del på nätet om att dessa sonder bör bytas efter tiotusen mil, oavsett om de visar felkod eller inte. Eftersom de blir gamla. Och klart kan allt som påverkar bränsletillförseln skapa variationer med allt vad det kan bli i slutändan.

Så, varsågoda.
_________
berget.info
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Namn: Magnus Gustafsson #497
Kontakt:

Inlägg av mangan »

Gött att det rör sig!!

Är vibrationerna bort nu?

412 är AIR relaterat, en ventil som inte funkar enl generiska listorna, 418 är relaterat till samma fel fast ett relä fel, troligen kontrollen för ventilen som 412 avser skulle jag tro, Vad din läsare menar med att lägga till P efter samma koder kan jag bara gissa men skulle tro att det är historiska koder, alltså att dom även ligger i minnet.

Dags att mappa om den där och plocka bort AIR kankse,,

Vad fick dig att tro att det var sekundär O2 kod?

Magnus
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
Skriv svar