Formula 400 -72 SÅLD

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Motorhead

Inlägg av Motorhead »

Jo avg.systemet fick du till bra! Slutrören är ju det man ser utifrån och dina ser maffiga ut :cool:

Angående inredningen, plastbitarna på dörrsidorna, konsolen osv...har du/ska du måla om dom? Jag gjorde det på min från dassvit till svart men känner att det inte blev så proffsigt gjort då det lätt skavs av.
Hur gör du?

Ps. Ska du inte ha nån bakspoiler?
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Namn: Andreas Lejon

Inlägg av donleone »

Konsolen har jag klätt med "Sky", och det ser faktiskt hyffsat ut tycker jag.
Plastpanelerna på dörrarna har jag blästrat och sprayat med Biltema kofångarspray, även kickpanelerna och sidoplasten vid baksätet är sprayat med samma färg.
Hurvida det håller visar sig i sommar, men det är ju ändå Biltema så jag kommer väl inte att svära ihjäl mig om det skulle börja flaga.
Jag fick med en bakspoiler när jag köpte bilen men tycker att det ser lite mer muskel ut utan vingen.
Det jag skulle kunna tänka mig i framtiden är nog en GTO vinge, d.v.s en fristående vinge istället för en integrerad, nu viker jag från orginalet igen men det har inget med bilens driftsäkerhet och hållbarhet att göra.
Bilen är ûberskitig både ut och invändigt så det kommer att se 1000ggr bättre ut när jag tvagat den.
Ps. hur länge bör man vänta innan man kan vaxa en nylackad bil? Ds.
Senast redigerad av donleone den lör 14 maj 2005, 11:43, redigerad totalt 1 gång.
/Lejon
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad
Namn: Pär Haraldsson #721

Inlägg av racer »

en vecka
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
Användarens profilbild
pzr
Registrerad
Registrerad
Namn: Emanuel Hillberg
Region: Östra

Inlägg av pzr »

det ser väldigt trevligt ut det där ! :thumbup:
med plastpanelerna på sidorna, menar du då dörr"fickorna" eller själva vinylen/skinnet?
(E lite nyfiken då jag skulle vilja byta färg på mina egna och ej vågar mig på ripper's fiberinnersidor... )
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=10241
Pontiac Firebird 1971
Mazda CX-5 2015
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

Pzr skrev:med plastpanelerna på sidorna, menar du då dörr"fickorna" eller själva vinylen/skinnet?
Det är den nedre delen som jag har grejjat med, den med fickorna.
Dock är dom inge fina i strukturen då glasfiber/plastningen inte var av nån hög kvalite och färgen som den är målad med orginal verkar att ha fungerat som nån slags sprutspackel, som försvann när jag blästrade dom.
/Lejon
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

Nu håller jag på med fronspoilern, har inte tagit några bilder än.
3 kg polyesterspackel + 10m glasfiberväv inhandlades.
La på lite plast (polyester) igår, men jag vet inte om jag gjorde helt rätt när jag blandade, efter ca: 1 timmes väntande så hade det fortfarande inte härdat????
Inte ska det väl ta så lång tid?, 1% härdare sa han att det skulle vara och jag duttade i lite godtyckligt = lite mer än 1% iaf, får se om det har härdat idag.

Har fått på huven och fronten, huven var lite krånglig att justera tycker jag + att det känns som att den böjs på mitten när man stänger den, först trodde jag att luftrenaren tog i men det kan vara huven som har blivit krokig efter 33 år?, tur att det är mjukgörare i lacken :???:

Bild

Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Lejon
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

Efter mycket om och men så har det visat sig att motorn läcker olja inne i motorn någonstans.
6-700 rpm med driven i och sprillans HP oljepump, ändå lyser oljelampan.
Det kommer att dröja till tidigast Höst innan jag börjar kladda med botten renovering av motorn.
I samband med det så kommer jag att uppgradera bilen med gängade vipparmsbultar och större ventiler, men det blir då det.

Dock känns det skittråkigt att slänga pengar på nåt som vägrar att ge tillbaka i form av att gå bra.
/Lejon
Användarens profilbild
pzr
Registrerad
Registrerad

Inlägg av pzr »

Tråkigt att höra. :sad:
Du får se det från den ljusa sidan, bra att veta man inte har problem med sysselsättning på fritiden i fortsättningen heller... :roll:
Pontiac Firebird 1971
Mazda CX-5 2015
Motorhead

Inlägg av Motorhead »

Lider med dig, absolut!
Men tänk på att säsongen varar länge, man kan ju köra en bit in i oktober! Så KANSKE du hinner om du får tillbaks suget :wink:
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

Det som skulle kunna hända är väl att jag lokaliserar felet och "bara" byter det lagret för att få tyst på snurran.
En helrenovering av bottendelen kan vänta i sånt fall.
Mitt "tickande" lät inte så milt när jag körde under huvudet under bilen och lyssnade från oljetråget, så det borde vara ram eller vevlagret/-en.

Vilken av dom är det som tystnar vid gaspådrag?, har för mig att man kan spåna fram vilket av dom två lagren det kan vara.
Teoretiskt så borde det vara ramlagren, då veven trycks ner vid höga varv, medans ett vevlager borde skrammla mer ju mer man varvar...eller?

Ps. kan man köpa lager styckvis? Ds. (2:a och 3:e är lite bökiga att nå med motorn kvar under huven.)
/Lejon
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

Eftersom både lagren och vevaxeln var helt slut så blir det att helrenovera bottendelen, topparna får vänta förutom att dom blir uppgraderade med skruvade vipparmsbultar och Poly-locks.
Lite grovt räknat borde jag hamna i närheten av 8000:- för detta, med slipning av vevaxeln + alla nödvändiga tillbehör.
Hittils har jag bara kommit så långt att jag har förberett motorn för urlyftning, dvs plockat bort fuggen, generator, kylare, servopump, startmotor mm.
I samband med detta kommer även styrsnäckan att få sig en genomgång, den läcker en hel del faktiskt.
Det jag står och kliar mig i huvudet för just nu är hur jag ska få ur motorn :que: , jag har inte lyft ögglan som ska sitta vid vattenpumpen så det får bli i insuget eller generatorfästet, men hur i perkele ska man lyfta motorn i bakkant?
/Lejon
Användarens profilbild
ugglemor
Registrerad
Registrerad
Namn: Robin Lindahl

Inlägg av ugglemor »

Jag brukar lossa hörnbultarna på insuget och svetsa ögglor på bultar som jag gängar ner där. Har fungerat hur bra som helst för mig...
Annars om man vill bängla lite kan man även bara slå en bogserlina runt motorn i bakkant. Men då riskerar man ju alltid att den skvätter lös och motorn trillar ner när man börjat lyfta... ger lite mera spänning i tillvaron... :lol:
Dodge Charger 426 HEMI -69 / Chevrolet Camaro - Browneynolf Edition
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

Ugglemor skrev:Jag brukar lossa hörnbultarna på insuget och svetsa ögglor på bultar som jag gängar ner där. Har fungerat hur bra som helst för mig...
Annars om man vill bängla lite kan man även bara slå en bogserlina runt motorn i bakkant. Men då riskerar man ju alltid att den skvätter lös och motorn trillar ner när man börjat lyfta... ger lite mera spänning i tillvaron... :lol:
Nja.....bakkant på motorn lät lite väl modigt tycker jag.
Det där med ögglor ska jag nog använda mig av.
Tackar!
/Lejon
Användarens profilbild
bonnehill
Registrerad
Registrerad
Namn: Herje Fastén #476

Inlägg av bonnehill »

Montera bort förgasaren och bulta dit en platta med en stor ögla på som kopplas till motorlyften, bra balans (om du ej lyfter ut lådan samtidigt).
Herje
Bonnehill Garage
TA -71, Grand Safari -72, Bonneville -60, Seville STS -92, Buick Estate -72, Custom Cruiser -80 + en bunt BMW
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Namn: Anders Jeppsson #597
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Jula säljer detta verktyget för 250 spänn tror jag det var.

Bild

helt klart värt pengarna!
(syns lite dåligt på bilden, men det är en gängad stång högst uppe och en vev som gör att man kan luta motorn hur man vill)

EDIT: va ful min motor var innan... :oops:
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
pzr
Registrerad
Registrerad

Inlägg av pzr »

Gjorde ett eget "ok" typ det som ripper visar på bilden, och sen gjorde jag egna öglor som jag drar fast i sidan av topparna. (Diagonalt över motorn lyfter jag i två öglor.) Rätt bra för att kunna vinkla ner motorn då man passar in grejset.

Som bonnehill beskriver har jag sett annat folk på nätet gör, tillverkat en platta som bultas fast i insug där fuggen sitter med en redig ögla i mitt.

Kommer nog att göra så nästa gång, nu har jag ju fin färg på grejerna som jag inte vill nöta bort. :cool:
Pontiac Firebird 1971
Mazda CX-5 2015
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

Den där Jula lyften så helt OK ut....... :razz:
199:- kränger dom den för nu, verkar prisvärt tycker jag.
En sån får det nog bli, jag lider nämligen av verktygs-fetish....... :oops:
/Lejon
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Namn: Anders Jeppsson #597
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

VA?!? Har de asen sänkt priset?? :evil: :wink:

Köp den, även om du bara använder den en gång i livet, kommer det vara värt pengarna!
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
royalsw
Registrerad
Registrerad
Namn: Hans Hofberg #42
Kontakt:

Inlägg av royalsw »

Mycket snygg!!!!

kul att min gamla hem stad far en sa fin bird rullandes dar :cool:
medlem 42.
Ford Probe GT V6 ...an sa lange *s*
1999 Trans am, rod/// MTI air lid....BMR Tower Brace...
snart LM2 catback on
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

RoyalSW skrev:Mycket snygg!!!!

kul att min gamla hem stad far en sa fin bird rullandes dar :cool:
Jaså, en gammal köpingsraggare kanske :grin: :que:
/Lejon
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

Efter lite om och men så är nu motorn ur bilen.....skönt!
Försökte gena lite genom att låta grenrören sitta på vid urlyftning, men det vart lite snävt vid framvagnsbalken, så dom fick man skruva bort med motorn halvt som halvt hängandes i kedjor.

Nytt problem som har uppstått är bultarna på flexplattan, vad i hela friden är det dom har dragit fast den med????, jätte torx?
Provade en 12-kants nyckel, men den "hoppade" över hela tiden.

Lyft annordningen från jula var värd sin vikt i guld vid urtagningen kan jag säga.

Dessutom hittade jag "Orginallösningen" det är en gjuten öggla i bakkant på blockets förarsida, den hamnar diagonalt med orginal lyftögglan som ska sitta på vattenpumpen.

Bilder kommer imorgon då jag glömde kameran idag...... :oops:

Övrigt så ska huvudbromscylindern få sig en översyn.....IGEN.....eftersom bromspedalen tar väldigt långt ner efter min senaste "renovering?".
Styrsnäckan behöver tätas, så det få bli en komplett overhaul på den också.
/Lejon
Användarens profilbild
bonnehill
Registrerad
Registrerad
Namn: Herje Fastén #476

Inlägg av bonnehill »

Flexplattan: prova sexkantshylsor istället.
Herje
Bonnehill Garage
TA -71, Grand Safari -72, Bonneville -60, Seville STS -92, Buick Estate -72, Custom Cruiser -80 + en bunt BMW
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

Då var demonteringen påbörjad.....och snart avslutad för den delen, på knappa två timmar så återstår endast kolvar och vevaxeln vilket borde ta ca: 20-30 minuter att riva bort.... :roll:
Bild
Det är mycket delar på en V8:a :wink:
Bild
Jag demonterade 1:and kolv, bara för att.....,och insåg att det är en hel del repor högst upp på kolven, är det når att oroa sig för?
Vill ju helst inte byta kolvar också, men måste man så måste man...... :sad:
Bild
Nån som kan tolka vad det är för märke på kolven genom nummret?, det är iaf en överdimensionskolv på .030" så blocket är borrat, förmodligen för inte så länge sen eftersom det inte var nån vändkant i blocket.
Bild
Återigen lyser egna kung-fu lösningar för fullt, t.ex så har man använt dubbla brickor av nåt slag till ena hörnet på toppen för att kompensera längden då dom ska vara ngt kortare, dom andra bultarna var OK i längd.
Sen min egen "lösning" för fäste till förvärmningsplåten, en bult TIG:ades fast uppochner mot bultskallen, huvida denna värme har påverkat topplocksbulten har jag ingen aning om, men jag tycker inte att det borde ha nån större betydelse....eller?
Bild
/Lejon
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

Iom att jag tog bort 1:ans kolv så blottlades vevlagerytan, dock verkar dom ha klarat sig mycket bättre än ramlagren.
Bild
Slutligen en bild på mina framrör, är så grymt nöjd med hela systemet så ni får väl slå mig när jag börjar bli jobbig med allt skryt........ :lol: :lol:
Bild
Som det är nu så väntar jag på att få prisuppgift på att:
*Borra och Heli-Coila topparna till 7/16-14 för skruvade vipparmsbultar
*Slipa vevaxeln
*han skulle kolla vad Ram- vev- och kamlager kostar, fast det blir nog från staterna för min del.
*Pressa i och ur kamlager.
*Mäta och kolla lite almänt för att se så att blocket är helt, magnaflux?, och stakarna är raka samt att hålen är runda.

Under tiden så ska jag slipa bort lite gjutskägg i lyftargalleriet mm.
Allt enl. Jim Hands fina häfte, fast jag håller mig till orginal förbättringarna.
/Lejon
Användarens profilbild
pzr
Registrerad
Registrerad

Inlägg av pzr »

Gött o se du är igång igen ! :razz: Hoppas fru fortuna står dig bi i allt pulande.
Pontiac Firebird 1971
Mazda CX-5 2015
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

Tackar!
Det enda jag inte gått igenom efter köpet, 1.5 år sen, blir bakaxeln och växellådan.
Så det blir väl nåt haveri med nån eller bägge nästa sommar..... :roll:

L2279 verkar vara en TRW kolv, och det låter ju bra med tanke på att det är ett märke man känner igen iaf.
/Lejon
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

Nu har jag fått besked från verksta´n!
2063:- för slipning av vevaxel, 2389:- för vev- ram och kamlager + byte av kamlagren.
Lagren tar han från Norrlands.

En magnafluxning går på 1412:- om jag väljer det.

Så nu är det bara att börja skrammla ihop stålar :roll: :roll:
/Lejon
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

Så var blocket helt strippat på delar.
Slipade bort all gjutskägg från lyftargalleriet, en hel del faktiskt!
Före:
Bild
Efter:
Bild

Oljan borde flöda lite bättre nu va...... :que: :angle:

Knåpade " :exclaim: nåja" ihop en finfin ställning till lyftarna och stötstängerna mm idag.
Bild

Och mitt i allt så hittade jag varför det gått som det gjort, tydligen så har visst lagren följt med vevaxeln runt :exclaim: för att göra det så måste först "notcharna" på lagret slitas av......nåt har gått galet vid förra renoveringen!
Bild

3:ans och 4:ans lagerytor på vevaxeln är så grova så jag tror faktiskt inte att den går att rädda, synd på en balanserad vevaxel.....men ännu mer synd om min plånbok :sad:
Bild
/Lejon
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad
Namn: Stefan Lindén #220

Inlägg av luva »

Hur har det gått sen sist? Har du luskat ut om veven går att slipa. Jag kan trösta dig med att när jag lämnade in min vev i tron att den var skrot så sa vevaxelkillen lugnt: "Det där? Nääee.... *mäter med micrometermått*... den har ju bara gått ner 3/10:ar. Det är ju ingenting" Det går att rädda mer än man tror. :smile:
-------------------------------
Firebird Formula 400 -72
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem

Inlägg av donleone »

Jo, jag börjar att bli troende :lol: :lol:

Jag tänkte lämna in veven på kontroll imorron eller på fredag.

Närmast efter det så blir det att renovera styrväxeln.....eller rättare sagt täta den med nya packningar samt en injustering av spelet.
/Lejon
Skriv svar