Framvagns uppgradering , renovering + lättning

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

stigw

Inlägg av stigw »

Jepp det är med stor förväntan jag väntar på tillfället att få starta upp den med den nya kammen i.

Satt och räknade ut överlappet på den nya kammen och jag kom fram till 78graders överlapp.

Dvs kommer nog vara lite orolig på låga varv !

:twisted: :angle:
stigw

Inlägg av stigw »

Har idag äntligen fått ihop motorn och det var en upplevelse att starta upp den med den nya kammen i :grin:

Går väldigt oroligt på låga varv 78graders överlapp det märks :angle:

Så vid provkörningen så hadde jag lite problem att få stopp på bilen verkar som jag har dåligt vakum på låga varv typ 1000rpm.

Så det blir att beställa en vacum tank från summit.

Så jag lär nog tyvär inte dyka upp på Powermeet träffen nästa vecka hadde hoppats på att få ihop bilen och få den besiktigad med men med dåligt vakum = dåliga bromsar så får man snällt vänta några veckor på besiktning.

Men det hindrar ju inte att man börja mappa om den vilket behövs !
Användarens profilbild
hurricane
Registrerad
Registrerad
Namn: Hratch Kalousdian #94
Kontakt:

Inlägg av hurricane »

Hur går det för dig med mappningen?

mvh Hurricane :cool:
stigw

Inlägg av stigw »

Nja inte så bra !

Dvs har blåst en topppackning dvs hadde fel packningar på innan :oops:

felpro1003 har köpt nya felpro1010 packningar.

Har börjat skruva ihop motorn idag och räknar med att jag får ihop den i helgen.

Sen skall det mappas har redan bränt ett chipp som jag skall testa skall endast justera tändkurvan under uppvärmning för den går lite fett = för låg tändning när den är kall.

Men en sak är klar vilken sång det är i den med den special slipade kammen i :twisted:

Dvs går välldigt hårt hehe ! :twisted:
Användarens profilbild
hurricane
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av hurricane »

Kul!

skriv lite mer i tråden och håll oss uppdaterade... :grin: :cool:
stigw

Inlägg av stigw »

ja nu har jag fått ihop motorn alltid något.

Har varmkört den och tempen håller sig normalt runt 220F.

Så efter ha ställt tändningen så var det dags för en liten prov runda.

Kör lite lungt i början kollar så att inga spikningar eller andra fel uppstår efter ha kört en stund så är det dags att gasa lite :twisted:

Måste ju veta vad den nya kammen ger gämnförelse mot den gammla.

Hamnar bakom en Merca på 70 sträcka tänke jag kör väl om då HeHe.

I med 2an och plattan i mattan som man säger hoppsan från 70 - 140 på ett kick i med 3an och sedan lugnar jag mig phu :twisted:

Skillnad som natt och dag och detta med omappad bil!

Hmm undrar hur bra den kommer att gå mappad :smile:

Så nu är det dags att börja mappa den så man kan besiktiga den snart hoppas jag vill ut och gasa lite + prova på några race med och för hoppningsvis körda några offer HeHe :twisted:
Användarens profilbild
hurricane
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av hurricane »

fan va kul!

du kommer nog känna mycket mer skilnad när bilen är ordentligt mappad. :twisted:

vad kör du för växellåda?
stigw

Inlägg av stigw »

Har en th700 som är förstärkt med andra lameller + shiftkit och en B & M extra oljekylare.

Får hoppas att det håller peppar peppar :wink:

Funderar redan nu på att byta bak axel lite sugen på en 3;73 utväxling.

Men en sak jag märkte skillnad på den först provkörningen var hur mycket luft motorn får och vad det gör !

Dvs först repan var med utan luftfilter och utan motor huv satte dit snorkel +luftfilter och testade igen men det kan jag lungt påstå att det var skillnad den fick inte alls så mycket syre som den behöver.

Så helt klart Ram AIr Huv + Konfilter direkt på trottle bodyn är att rekomendera.

Har funderat på att kapa sönder orginal huven och sätta på ett scoop men har inte hittat några scoop som ser bra ut dvs finns inga som liknar ram air och med den funktionen + att det måste ca vara 10cm högt.

Men ett problem itaget skall felsöka på varför inte den första kylfläkten fungerar får köra med fläkt nr2 manuellt vilket inte är något vidare.
stigw

Inlägg av stigw »

Skall besikta bilen om 2timmar vid kl 09:00.

Lite nervös just nu :???:

Har hafft lite problem med att få den och gå bra på tomgång dvs för att den skall gå hyffsat så är tomgången ca 1000rpm lite högt tycker jag själv men vad gör man !

Får bli 10liter etanol E85 innan med för säkerhetsskull :angle:
Användarens profilbild
niklas
Registrerad
Registrerad
Namn: Niklas Appelquist
Kontakt:

Inlägg av niklas »

Det går nog bra, min kom igenom förra året UA och utan speciell mappning...........

Skall själv besiktiga min innan 1/7 så jag måste boka tid snart :lol:

/N.
GTA -89 med Syclone chip.......

http://medlem.spray.se/gta324

Kika även in på......
www.musclecars.se
stigw

Inlägg av stigw »

Jaaaaaaaaaaa !

Ny besiktigad utan anmärkning rent papper :grin:

Den enda komentaren jag fick var när han satte sig i bilen var följande !

Värst vad instrument och lampor det var här då vad skall det vara bra för !

Dvs inte speciellt kunning på detta område !

Så nu skall det bytas chipp och börja mappas för dom lite högre varvtalen

:angle: :twisted:
turbo daniel
Registrerad
Registrerad
Namn: Daniel Majetic #448

Inlägg av turbo daniel »

Låter kul! Man e ju alltid lika glad efter en besiktning utan anmärkning.

Se till att få bilen å gå nu så du kan skrämma nåra ricers! :cool:

Daniel
Trans Am Pace Car -89. 22 k miles
stigw

Inlägg av stigw »

Skall ev i kväll testa om vädret tilllåter och om diffen fungerar som den skall !

Och om jag hinner få ordning på VEtabellen dvs bränslet.

Är ju endast mappad till 3200rpm skall försöka mig på att mappa den till 6400rpm + att höja tändningen lite.

Många om phu :???:
2 loud
Registrerad
Registrerad
Namn: Åke Georgsson #230
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

stigw skrev:Skall ev i kväll testa om vädret tilllåter och om diffen fungerar som den skall !

Och om jag hinner få ordning på VEtabellen dvs bränslet.

Är ju endast mappad till 3200rpm skall försöka mig på att mappa den till 6400rpm + att höja tändningen lite.

Många om phu :???:
tänk på att du hat etanol i tanken nu ... utan etanol kommer spikningarna snabbare .. Å andra sidan kan du addera ännu mera etanol i bränslet men problemmet med mappningen är att veta exakt hur stor inblandning etanol du har nu / då ,,
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
stigw

Inlägg av stigw »

Kör med 25% Etanol just nu.

Vågar inte köra med mera just nu dvs måste ev byta bränsle pump till en som tål etanol.

Har andra problem med att lösa och det är olje kylningen till motorn !

Dvs hitta en lösning som kyler oljan bra det är med tanke på hur varm en gen 3 blir och med olje temp mätare så är det inget kul och se hur varm oljan kan bli.
Och hög värme på oljan är ju = sämmre effekt vilket inte är något man vill ha.
Har 1st 3raders oljekylare men den verkar inte räcka till för i stadskörning kan oljan bli upp till 210F - 220F :sad:
2 loud
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

stigw skrev:Kör med 25% Etanol just nu.

Vågar inte köra med mera just nu dvs måste ev byta bränsle pump till en som tål etanol.

Har andra problem med att lösa och det är olje kylningen till motorn !

:sad:
tänkte bara berätta att jag etanolkonverterat ( 100 % etanol) ett par bilar nu helt utan problem ,,

min suburban -95 med 350 kör vi på 50 % etanol sen stoppade jag dit en sån där förhöjning på 30 mm mellan insug och tbi å då började den baktända ,, justerade sen om tändningen från fabriksinställningen på 0 *
( noll grader) till nått värde jag än så länge inte kunnat mäta fram ..

kollade med strobelampan men den ligger UTANFÖR gradmarkeringarna
( ganska brutal förändring från noll grader asså )
uppskattningsvis mellan 15*- 25 * f.ö.d nu går bilen som en RAKET utan baktändningar och är bra körbar och lättstartad .. ( och allt under standard programvara/ chipset .. än sä länge )

rastade av en 97ans 1500 pickup igår som har lägre vikt och ca 100 hk mer på pappret .. när subben e kall drar den nästan jämnt med cadillacen som har 345 hk ,,, och

min egen Cadillac escalde esv - 2003 går på 95 % inblandning etanol nu ,, det enda "problemet" är att jag får SES lampan tänd eftersom dom rena värdena lambdasonderna nu får läsa inte går att kompensera till "mera skitigt"

dvs datorn tror att nått e fel eftersom den här motorn inte "kan" gå så här rent

gå in på www.etanol.nu och läs och bilda dig en egen uppfattning om din soppapump klarar etanolen eller ej ..

. det finns INGEN som har fått något ras som kan härledas till etanol än vad JAG vet om ,,,

dessutom brinner etanolen kallare så där har du ytterligare hjälp i dina värmeproblem ,,, jag har en kompis som åker hybridturbo(JÄTTEstor) i sin volvo940 .. har kör undantagslöst på 100% etanol .. och säger själv att det är en ENORM skillnad mellan bensin och etanol till etanolens fördel ( du har ju visserligen ingen stressfläkt men hög kompression så det lirar bra i din bil oxå )
stigw

Inlägg av stigw »

Jag har funderat länge på att konventera till etanol men det kanske får bli ett större projekt till nästa år.
Dvs måste byta spridare + annan bränslepump för högre flöde + att det inte är gratis heller.
Har som mål att få bilen att gå hyffsat i år så man kan prova på att köra några race.
Angående oljekylningen så vet jag vad felet är troligtvis :oops: (felplacerad oljetempgivare) skall flytta den har beställt en ny oljeplugg med NPT gänga i för givare.
stigw

Inlägg av stigw »

Hittade en mpg video på nätet från blackracet i kalmar den 10/9

Där 2 av mina repor är med.

Första repan dåligt grepp hmm :angle:

Repa 2 gasar försiktigt för att det inte skall spinna loss !

OBS detta är första gången jag kör blackrace därav inga bra tider.

Körde 3repor men sista repan gick knacksenorn sönder.

Men nu är bilen avställd och skall rivas ner för vidare renovering förbättring.

Får se om det spårar ur totalt eller inte är lite sugen på annan framvagn för att få ner vikten + ännu bättre väghålning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
jonas.ö
Registrerad
Registrerad
Namn: Jonas Öhman CCS 478
Kontakt:

Inlägg av jonas.ö »

Är det stor skillnad om man använder Org spjällhus jämfört med ett större eftermarknads, på StealthRamet menar jag då.
-“Stock car racing never would have started if the Government hadn't chosen to tax moonshine”.
stigw

Inlägg av stigw »

Jag vet ärligt talat inte det !

Dvs jag bytte till 58mm när jag byggde denna motor har inte kört den med orginal trottle boddy.

Men den skillnaden i flöde borde vara rättså stor skillnad mot orginal.

Vet inte om det finns någon bra info på http://www.stealthram.com

Har hört siffror runt 1000cfm i flöde.
Användarens profilbild
jonas.ö
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av jonas.ö »

Kollat där tidigare, dock jämför dom inte TB.
-“Stock car racing never would have started if the Government hadn't chosen to tax moonshine”.
stigw

Inlägg av stigw »

Kanske det var på Holleys hemsida jag hittade denna info !

Dom har ju trottle bodys dom med.

Jag skall luska lite och se om jag kan hitta det.
stigw

Inlägg av stigw »

Har ju planer på att riva ner framvagnen i vinter.

Har följande planer för framvagnen !

BMR Tubular K-Member Black with intergrated motor mounts $495

Bild

BMR Fabrication Tubular Front Lower A-Arms and Coil Over conversion kit (including springs and spanner wrench), $595

Bild

Eller väljer jag Spohn Coil-Over Conversion kit

Spohn Performance "Pro-Tour" Front Coil-Over System $595
Road Racing: 325# - 350# Spring Rate
Bild
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Namn: Magnus Gustafsson #497
Kontakt:

Inlägg av mangan »

BMR Tubular K-Member
Håll bara ögonen på dom, dom är lätt aoch ger fin geometri mm MEN dom spricker gärna med tiden!
Magnus
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Kontakt:

Inlägg av runn »

Ohhh... Fina grejer som jag skulle vilja ha. Man tjänar några kilo enligt BMR.
stigw

Inlägg av stigw »

Jepp blir några kilo lättare + bättre utrymme dvs mer lättmekat :lol:
Användarens profilbild
jonas.ö
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av jonas.ö »

Fan va fina grejor :thumbup: Me like it....
stigw

Inlägg av stigw »

Nu finns det planer på att bygga ny motor som skall klara av min 200hk med No2 :-)

Så jag har laggt min gammla på sälj sidan för intresse koll först.

Skall bygga en 4bultad maskin med hörge Komp typ mellan 11 och 13 har inte bestämmt mig ännu.

Tänkte behålla toppar och insug.

Skall denna gång ha en lite snällare kam än den förra hadde tänkt mig en ca 400 - 500hk utan gas + 200hk gas.

Samtidigt som motorn rivs ut nu skall framvagnen + motorrummet få sig en översyn.
En ny framvagn skall byggas enligt mina gammla planer en BMR Tubular K-Member Black with intergrated motor mounts och ett BMR Fabrication Tubular Front Lower A-Arms and Coil Over conversion kit.
Skall även byta ut alla styrleder m.m i framvagnen mot friska prylar.
Motorrummet skall få sig en översyn dvs en ny lack + jag skall rensa bort allt onödigt enligt min synpunkt för att jaga vikt.

Kommer att försöka dokumentera allt + ta en massa bilder under ombyggnadens gång.
Men jag räknar med att den är klar tidigast till våren 2007.
stigw

Inlägg av stigw »

Har börjat riva ner framvagnen nu !

Bifogar bild på det ser ut idag.

Bild

Skall rensa bort allt kablage med och bromsar + torkarmotor skall tas bort + hela fram vagnen skall slipas ner + blästra all små rost och lackas om !

Och den dåliga inkopplingen av carguard larmet skall kablage dras om är slarvit gjort av förra ägaren ser inte snyggt ut med en massa lösa kablar liggandes t.ex den gula på bilden till blinkersen till larmet inte snyggt gjort ,skall dra om allt så det ligger i orginal kabelstammarna.
2 loud
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

stigw skrev:
Och den dåliga inkopplingen av carguard larmet skall kablage dras om är slarvit gjort av förra ägaren ser inte snyggt ut med en massa lösa kablar liggandes t.ex den gula på bilden till blinkersen till larmet inte snyggt gjort ,skall dra om allt så det ligger i orginal kabelstammarna.
geee finns INGEN anledning att ta sig ut i motorutrymmet med dessa kablar , dom kopplar du inne i kupén .. det tyder på en dålig installation/installatör
riv los allt och gör en nyinstallation istället så gör du det för sista gången **OBS HAR DU ETT CAR GARD 850 LARM MED IMOBILAZER MÅSTE DU MÄRKA UPP DOM SVARTA KABLARNA EXAKT VAR DOM SITER ANNAR ÄR DU RÖKT OBS ***

behöver du inkopplingsanvisningar på larmet så finner du dom på www.cargard.com
Skriv svar