firebird -74 svängjänk, TACS galnaste projekt!

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad
Namn: Pär Haraldsson #721

Inlägg av racer »

Vad använder man för lim till det?
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Namn: Anders Jeppsson #597
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Arbetet har legat nere ett litet tag, pga tentor och annat... Just nu sitter jag med en rejäl förkylning och då är det ingen vidare idé att springa ut och mecka i ett kallgarage.

Vem bryr sig? :oops:

Helgens meck var inte särskilt effektivt, gick mest bara runt och glodde lite. Provmonterade sakerna, sen åkte jag hem :roll:

så här blir det...
Det återstår en hel del arbete, skall svetsa lite till på insuget, spacern måste modifieras för att funka till trottle bodyn och en hel del annat..
Om man bara kunde bli frisk nu :roll:
Bild

TBn flödar 1000 cfm, spacern är dock en vanlig, 15dollars, jegspryl för stdförgasare... blir o fila lite :angle:
Bild
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

i väntan på att få tillbaka block osv, införskaffades detta verktyg till min dremel som legat i vila alldeles för länge;
Bild

Dess outtröttliga hunger på aluminium resulterade i detta;
(Det var lite svårt att ta skarpa bilder efter att man hållt i en skramlig dremel hela dagen)
Bild
Bild

Portningen blev hyffsad (är dock ej klar än...), fick iaf bort den stora rundade kanten som funnits där innan. Har inte portat mer då jag fortfarande saknar en flödesbänk :wink:
Främsta målet med det var iaf att slipa bort lite gjutskägg etc... sen urartade det :oops:

Andra dåliga nyheter; topparna är försenade :roll:
Andra bra nyheter; förhoppningsvis landar det lite till motorgodis inom de närmsta veckorna!
Bild

Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

dags för lite uppdatering:

Var förbi tomteverkstaden igår och hämtade upp lite försenade julklappar:

Vad är nu detta då?
Bild

De är ju såklart till dessa!!! :cool:
Bild

Ett par rejäla pipor som motorn kan andas i har också införskaffats. Keramiskt coatade Hooker Super Competition blev det!
Bild

Rörhög!
Bild

Dessa kommer man väl kanske ha användning för i framtiden, det vet man ju aldrig. Köpte 4 st och de blir nog bra när glasfiberhuven blir tillverkad.
Bild

Jag fick även hit min nya oljepump... men den är lite oljig, så det blir inte några bilder på den förrän om ett par dagar. Sen satt det en massa ANkopplingar på den också som måste bort först. :angle:

mer info på hemsidan: http://www.propontiac.com
Bild

Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad

Inlägg av racer »

Vad kul det är o få se lite lull-lull! :cool:

Hoppas du frisknar till snart för idag börjar våren med +grader o allt!
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

va?? är det plusgrader ute????
Oj oj, dags att sätta fart då alltså!

Tänkte försöka hämta blocket ikväll och börja pula lite smått imorgon med delarna.

Det blir en hel del jobb med motorn, inte bara att "slänga ihop allt" med tanke på saker som insprutning och tex den här:
Bild
Bild

Men det är det värt! Ser fram emot en stabil, tillförlitlig motor som kommer rulla heeela sommaren utan problem (yeh yeh... :roll: )

Nu har jag iof rätt mycket att göra fram till 15e mars, men efter det finns det nog lite mer tid för bilen efter det.

När jag blir stadsminister, skall jag lagstadga om att alla dygn måste ha minst 48h så man hinner få lite gjort på dagarna... :angle:
Bild

Användarens profilbild
turbokungen
Registrerad
Registrerad
Namn: Uffe Ericson
Kontakt:

Inlägg av turbokungen »

Va?

Fyrstegs torrsumpspump?

Hur ser tråget ut då?

Har du behållaren också?

Såg en bromstest de hade gjort, dels med vanlig pump och sedan bytit till torrsump, de fick 25 hästar mera med torrsumpen.
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Japp, en fyrstegspump... bidde du förvånad? jag har något ess till i rockärmen.

Det förvånar mig itne om det gav lite effektökning med tanke på att vacuumet i vevhuset förbättras, men främsta anledningen till att jag skaffade den var för att ev kunna köra slicks eller dyligt i framtiden.

Tråg får jag göra själv, har aldrig sett ngåot till pontiac.
Behållare har jag inte köpt än, alla verkar vara fruktansvärt stora, runt 12 liter i volym. Såg en "Steffs" version som nog bara var kring 7 liter, men den var ju såklart inte till salu.
I värsta fall gör jag en själv, det är ju trots allt bara en tunna :wink:
Bild

Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

:oops:
Ja, "motorrenoveringen" har väl spårat ur lite nu tror jag, skulle ju bara borra och byta kolvarna från början :roll:
så blir det alltid när jag "bara" ska fixa en pryl...

jag har förresten kikat lite på svänghjulet, tror du man hade kunnat fräsa av lite mer i ytterkanten på baksidan (liknande det som gjordes på framsidan) eller innebär det en massa extra jobb (och pengar)?
Bild

sebbe stålkula
Registrerad
Registrerad
Namn: Sebastian Eriksson #17

Torr sump

Inlägg av sebbe stålkula »

Såg fint ut den pumpen.
Har du löst hur tryckarna ska smörjas än???
Jobba på blir hur bra som helst (eller) :grin:
mvh Sebbe
Är det en slump att plastic padding sponsrar bmw i stcc??
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Tryckarna? Tänker du på lyftarna?

Lyftarna smörjs väl på väg upp till topparna? Inte på returen? Det är iaf vad jag fått lära mig..

Oljan kommer att tryckas in i motorn på samma ställe som den har gjorts innan, dock var tanken att evakuera oljan från toppar respektive tråg så man slipper stänket ner på vevaxeln osv.

Det var iof bara en tanke, och jag är öppen för förslag :oops:
Bild

sebbe stålkula
Registrerad
Registrerad

Japp tänkte på lyftarna
Det sår såhär i min service manual för 77
Sitat
"The positive pressure system delivers oil under pressure to the crankshaft, connecting rods,camshaft bearings and valvetrain parts. Splash off the crankshaft lubricates piston pins
Timing chain and sprockets receive metered jet lubrication as do the fuelpump eccentric and rocker arms .

Vet inte om det har någon betydelse för dig men nu kom jag på vad jag hade läst "Splash off the crankshaft " någonstans
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

hmmm, tack för infon.. verkar som om jag får omprioritera lite.

Ska snoka lite i ämnet...
Bild

Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

igår var jag ute i garaget. Underbart väder, solstrålarna gjorde sitt bästa för att ta bort lappmöglet. Stod faktiskt utanför garaget, i solen, och skruvade några timmar eftersom det faktiskt var varmare där än inne i garaget! :)

Började med att släpa in alla delarna och beundra hantverket
Det mesta är synat (veven har jag inte hunnit kika på än) och det ser bra ut.
Resten av tiden lades på att grubbla över hur torrsumpen skall fästas och hur långt fram den måste sitta osv. Det finns inga självklara fästen för den på blocket (dumt att inte GM planerade för sånt :wink: ), men det är nog inte helt omöjligt att få dit den. Återkommer med mer info i nästa vecka.

Håll till godo:
Bild

Här är det numera nya lager!
Bild

De här hålen är jätterunda och lite större än vad de var innan
Bild

Här är det jätteplatt!
Bild

Här är det balans!
Bild

Här också :)
Bild

Här är det jätteslipat
Bild

Efter lite kliande i huvet, satte jag igång att börja klura på vad som måste modifieras för att torrsumpen ska fungera.
Tanken är att det undre hålet ska pluggas och att anslutning ska ordnas för det övre.
Bild

Tillverkade därför en platta i alu, men hann aldrig borra hålet. Ska in på AMAB i Malmö och handla lämplig JIC/AN anslutning för pumpslangen i nästa vecka. Skruvarna har förresten valts med omsorg! :wink:
Bild
Bild

Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad

Inlägg av racer »

Supertrevligt att titta på Ripper! Förresten en liten undran bara, har det inte varit nån glykol alls i ditt kylarsystem?
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

När jag köpte bilen, var det i princip ingen glykol på den.. gissar att det inte varit det på ett tag heller då. :roll:
Under de fem åren jag har haft den, har jag alltid haft ca -20.
Det ser värre ut på bild än vad det är i verkligenheten, hade fel vitbalans på kameran så det ärlite rödstickigt.
I sommar blir det dock ingen glykol, eftersom det sänker kokpunkten. redline har någon tillsats som har allt utom frysskyddet.
Bild

sebbe stålkula
Registrerad
Registrerad

Ripper skrev: I sommar blir det dock ingen glykol, eftersom det sänker kokpunkten. redline har någon tillsats som har allt utom frysskyddet.
Jaså :eek:
Trodde glykol höjde kokpunkten men sänker vattnets förmåga att transportera värme ???
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Kontakt:

Inlägg av runn »

sebbe stålkula skrev:
Ripper skrev: I sommar blir det dock ingen glykol, eftersom det sänker kokpunkten. redline har någon tillsats som har allt utom frysskyddet.
Jaså :eek:
Trodde glykol höjde kokpunkten men sänker vattnets förmåga att transportera värme ???
Tror det står i instruktionsboken till bilen att inte köra utan glykol eftersom den då kan koka... Glykol kokar vid ca 200 C och tändtemperaturen ligger vid 400 C.

Tänk på att glykolen även smörjer vattenpumpen.

EDIT: Detta står i ins. boken till 4gen... Enkelt översatt...
Kör ej med enbart vatten eftersom det kan koka innan vatten/glykol blandningen gör. Med enbart vatten eller fel blandning kan bilen bli för varm utan att varningslampan tänds.
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Sorry, klantigt skrivet..

Det var inte kokpunkten jag menade utan vätskans kylförmåga.
Glykol har en fördel; Det hindrar vattnet att frysa till is... sen var det slut.
Det höjer kokpunkten, men försämrar kylförmågan så nyttan av kokpunktshöjningen kvittar.
Kommer det in vatten/glykol vid ett packningsras, så är rent vatten mindre skadligt för motorn.
Det finns tillsatser i glykolen som rostskyddar, smörjer osv, men dessa finns även i tex water wetter. WW sänker dessutom ytspänningen så att små luftbubblor kollapsar och större yta möter metallen.

Spring o tjuvläs på waterwetterflaskorna om ni inte tror mig :wink:

Här finns iof en länk med lite matnyttigt också;
http://www.dual-star.com/index2/Service ... 20Info.htm

En Ripper har aldrig fel, han uttrycker sig bara konstigt ibland! :lol: :oops: :angle:
Bild

Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Kontakt:

Inlägg av runn »

Ripper skrev:En Ripper har aldrig fel, han uttrycker sig bara konstigt ibland! :lol: :oops: :angle:
Phuu (stor lättnad) Om man inte kan lita på en Ripper vad ska man då lita på...
Användarens profilbild
stormogulen
Registrerad
Registrerad
Namn: Magnus Bergqvist #728
Kontakt:

Inlägg av stormogulen »

Ripper skrev:Det höjer kokpunkten, men försämrar kylförmågan så nyttan av kokpunktshöjningen kvittar.
Hade det inte varit en bättre idé att öka kylvattenflödet genom maskinen och därmed kunna köra med vätskor anpassade för ändamålet? Då bibehåller du ju även egenskaperna vad gäller höjd kokpunkt.
-87 Firebird Formula, 305tpi
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

STORmogulen skrev:Hade det inte varit en bättre idé att öka kylvattenflödet genom maskinen och därmed kunna köra med vätskor anpassade för ändamålet? Då bibehåller du ju även egenskaperna vad gäller höjd kokpunkt.
Läste du länken?
Bild

Användarens profilbild
stormogulen
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av stormogulen »

Jo har läst igenom texten som länken ledde till.
Texten på sidan är en ren reklamtext som man kanske bör ta med en nypa salt?

Exempelvis testet som är kört med de olika kylmedierna, de har kört maskinen 3timmar vid ett varvtal av 7200v/min och visar en temperaturskillnad mellan 50%/50% vatten/glykol och waterwet-blandat vatten på 14,45C. Hur relevant är testet? Hur stor är nyttan av den temperatursänkningen? Går att åstadkomma genom termostatbyte i ditt kylsystem, alt. ökat kylvattenflöde.
Deras siffror är i vissa fall helt orelevanta, hur mycket varmare är en temperaturökning på 45F? Beror på från vilket gradantal man höjer temperaturen då Farenheitskalan inte är linjär.

Diagramet här http://www.dual-star.com/index2/Headers ... wwfig2.gif ser väldigt märkligt ut på temperaturskalan på vänster sida...

Om du nu vill använda antifrys-tillsatser i din waterwetter-blandning för att kunna använda under kyligare förhållanden, vad har dessa tillsatser för egenskaper? Kanske samma som de i glykolen, skapar beläggning i kylkanalerna på kylarelementet? Då har man tagit bort ytterligare ett argument för waterwetter.

Ang. "boiling hotspots" i kylkanaler i topparna så borde det bli mer av det vid användning av en kylvätska med lägre kokpunkt. Så även om waterwetter minskar ytspänningen så att dessa punkter snabbare blir belagda med vätska så borde dessa egenskaper ta ut varandra?

Känns lite som turerna och snacket kring t.ex. K&N luftfilter som det finns åsikter om här på forumet.

Men det fanns en sak i texten som jag misstänker har fångat ditt intresse Ripper, iom bättre värmeavledningsförmåga via kylaren så kan man med fördel använda en mindre kylare, vilket sparar vikt?

Vill inte vara besserwisser, och hävdar inte att jag har rätt i allt, meen jag är alltid skeptisk mot produkter som lovar underverk. :sorry:

Ha en bra helg! :pepsi:
/STORmogulen - skrivkramp

EDIT: när jag skrivit "du" i texten så menar jag inte en specifik person utan i allmänhet, eftersom jag vet att du inte tänkt använda din bil när det är kallt Ripper
Användarens profilbild
stormogulen
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av stormogulen »

En liten uppföljare till mitt inlägg som jag kom att tänka på nu:

Mitt försla om ökat kylvattenflöde är kanske inte helt genomtänkt av mig.... beroende på hur kylkanalerna ser ut. Om det finns skarpa vinklar och "strömskuggor" så bildas undertryck på dessa punkter med "kok" som följd :oops:

/STORmogulen - inte bara kritisk mot reklam
Användarens profilbild
stormogulen
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av stormogulen »

Predator skrev: Att ha en mindre kylare för att va lättare? Blir lättast helt utan men bra att kunna köra också! (har du känt på en 2radig alu kyl? Den behöver inte va liten!)
Ok! Där fick jag höra om resultat från någon som har testat "i verkligheten". När jag hört från oberoende källa att det verkligen fungerar så tror jag på det.

Är som sagt väldigt skeptisk till reklam för olika saker, man har ju t.ex. tittat på Tv-shop om diverse mirakelprodukter, annonser om bantningspiller osv. osv. Saker som inte fungerar något vidare bra.

Ang. kylaren så tog jag det ur reklamen om waterwetter på Rippers länk, vilken menade på att man genom kylvattnets effektivare värmeavledningsförmåga (dels pga mindre beläggningar i kylaren) kunde använda sig av en mindre kylare för att minska luftmotståndet vid racing (detta taget ur mitt minne så ta mig inte exakt på orden för det) det dom menar är alltså inte bara en kylare med mindre frontyta utan även en med mindre kylyta och därmed mindre vikt. Nånting sånt :roll: :oops:

Men som sagt, nu har jag hört att det fungerar! Ha en bra helg!
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

tack för att du flikade in med erfarenheter, rovdjuret :wink:
Jag kan enbart referera till "kompisar" som kört, och då kändes det tom seriösare att ta en reklamlänk... Nåja, nu har vi konstaterat att det fungerar.

Här är ett par bättre bilder på pumpen! Det visade sig att en kompis hade en uppsättning XZNnycklar och därmed kunde det konstateras att det ska vara tumversioner och inte millimeter.. :rolleyes: Ska försöka gräva fram en sådan i början på veckan.
Bild
Bild

En mall, för att kunna höfta upp ungefär var pumpen ska sättas, tillverkades av 1 mm aluminium.
Bild

Därefter sågades det ut ett fäste i 12 mm aluminium. Detta är bara ena fästet, den ska sitta infäst på två punkter på motorn för minska ner på ev flex. Vi ska ju inte gå in på vad detta fästet liknar.. :wink: Garagekompisen påpekade utformningen och sen var smeknamnet ett faktum :lol:
Bild

En bild på hur det blir, notera dock att blocket sitter upp och ner.. Detta är passagerarsidans nedre del.
Bild

Här var det tänkt att jag skulle visa att pumpen kommer lagom långt fram för att inte vara ivägen för remskivan. Men det gick visst inte... :roll:
Bild

Många säger att det här bara är förpackningsmaterial, men jag har insett att inuti dessa påsar är det luft - amerikansk luft! Ska lägga dem i kupén i sommar och punktera dem en efter en :D
Bild

I veckan skall blocket målas och monteras i bilen för fortsatt uppmockning av torrsumpssystemet
Bild

Användarens profilbild
lovan
Registrerad
Registrerad
Namn: Niclas Lövblad #638
Kontakt:

Inlägg av lovan »

Ripper skrev:Många säger att det här bara är förpackningsmaterial, men jag har insett att inuti dessa påsar är det luft - amerikansk luft! Ska lägga dem i kupén i sommar och punktera dem en efter en :D
Är det inte freon i dom där då? :wink:
T/A -75 Röd, 400" small whale tale
bilder: http://hem.passagen.se/talon/pontiac/
Motorhead

Inlägg av Motorhead »

Vad är fördelarna med torrsump?
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av anders_1g »

Motorhead skrev:Vad är fördelarna med torrsump?
Den störtsa fördelen är att oljan ligger i ett separat kärl och inte nere i tråget. Detta betyder att oavsett hur mycket man än svänger/bromsar/accar så kommer det alltid olja till pickupen. Vidare kan man suga ut oljan från vissa ställen på mtoorn så att man tex slipper stänk på vev osv (stänk på vev är inget man vill ha när man börjar varva lite). Den bygger rejält med undertryck i vevhuset vilket gör att man spar på packningar, kan köra med lösare ringar (eller nåt sånt.. just den biten kommer jag inte ihåg). Har säkert missat en massa saker, men turbokungen kan nog flika i med fler fördelar.

Den stora nackdelen är sen att man förlitar hela sitt oljetryck på en remdriven pump.. Dvs om remen hoppar av/går sönder så är det inte så kul.
Har skaffat en tryckkänslig switch som man kan koppla in i elsystemet. Den kan då kopplas så att den stänger av motorn vid 7 PSI, eller att det tex tänds en lampa. Stor nackdel med "automatavstängande motor" är att servoverkan på styrning och bromsar försvinner.. bättre med lampa och om den skulle tändas, släppa gasen och stanna snarast möjligt på ett säkert sätt :wink:
Bild

Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Namn: Magnus Gustafsson #497
Kontakt:

Inlägg av mangan »

Ser vackert ut mannen!!!!
Är helt säker på att du tänk på detta och att du kommer att ha en annan vattenpump men är det inte väldigt trång mellan dit fäste och slanganslutningen på vattenpumpen? *nyfiken*
Magnus
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
Skriv svar