Gula faran...

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Namn: Andreas Karlsson

Inlägg av adde »

Turbo Rico skrev:Den där blir nog ball när den är klar! Pengar kommer inom sin tid... har du lackat om den nyligen?
jag köpte den omlackad, tyvärr så hade ägaren jag köpte bilen av bestämt sig för att lacka den i svart, vilket förklarar en del slipspackel här och där. Som tur är hann han inte längre än att gå på framskärmar och huv, å även vissa små ställen på bakdelen. Typiskt eftersom bilen hade en rätt fräsch och snygg lack... Visst, han som lackade den gult har slarvat lite, exempelvis har jag lite rinnigar på passagerardörren samt att gavlarna är i bilens orginalfärg, dvs blå :???:

Jag lackar förmodligen om den i liknande gul eller knallröd, någon uppseéndeväckande färg blir det i alla fall! Tror det blir läckert, speciellt med en Ram Air huv :twisted: Där efter får det väl räcka, någon mindre orginalvinge och eventuellt ytterligare modifieringar på inredningen lär även vara väntade...
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

fler bilder, här ser man hur gavlarna är blåa samt de nya dörrsidorna, jag passade på å posa så en del polare verkligen kan se att jag äger bilen.. Haha, fortfarande många runt en som undrar om de bara e dösnack då den står i Norrtälje.

Som man ser på ena bilden är inredningen halvt utsliten igen, åtminstonde fram... Avvaktar med mittkonsolen samt planerar nu att dra kablarna lite snyggare, det kan behövas om man säger så! Svängde förbi mekonomen å såg ett par härliga stolar, rally stil för cirkus 1300spänn har jag för mig, de skulle nog sitta som en smäck i bilen, åtminstonde bättre än blåa slitna orginalarna :oops: ...

Bild
Bild

EDIT: Ja, då har jag varit i farten igen med bilderna... /Lunkan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
turbo rico
Registrerad
Registrerad
Namn: Rickard Dahlin #730
Kontakt:

Inlägg av turbo rico »

adde skrev:
Turbo Rico skrev:Den där blir nog ball när den är klar! Pengar kommer inom sin tid... har du lackat om den nyligen?
jag köpte den omlackad, tyvärr så hade ägaren jag köpte bilen av bestämt sig för att lacka den i svart, vilket förklarar en del slipspackel här och där. Som tur är hann han inte längre än att gå på framskärmar och huv, å även vissa små ställen på bakdelen. Typiskt eftersom bilen hade en rätt fräsch och snygg lack... Visst, han som lackade den gult har slarvat lite, exempelvis har jag lite rinnigar på passagerardörren samt att gavlarna är i bilens orginalfärg, dvs blå :???:

Jag lackar förmodligen om den i liknande gul eller knallröd, någon uppseéndeväckande färg blir det i alla fall! Tror det blir läckert, speciellt med en Ram Air huv :twisted: Där efter får det väl räcka, någon mindre orginalvinge och eventuellt ytterligare modifieringar på inredningen lär även vara väntade...
OK, tyckte jag såg 2 st framskärmar hemma hos Timmy som var vinröda. Det var väl dina?? En ramair huv å gul lack så har du en "head turner" helt klart! Jag fick då f*n inga blicker efter mig i min graå GTA trots gangster hjulen, ok några kanske, men det är MÅNGA fler som skriker om bilen nu när jag åker runt i en gul Firebird. Ungarna här i ghettot älskar bilen! Synd att inte alla söta småflickor älskar mig... kanske su lyckas bättre med då när du har bilen helt gul. Det är en cool förg som görs sig bra på våra bilar. Gul lack, ramair huv, feta fälgar å fin inredning så kommer ju bilen se ut att vara från 94 inte 84. För det är väl en 84a?
Tingvalla stylee!
Det är "bara" en V6...
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

helt sannt, lacken ger ju dessutom det största uttrycket för bilen, det gör att den synns och att dess former träder fram mer... Nej Rico det är faktiskt en 82a :oops: Men när jag är klar kommer den ju ha huvudsakligen fler komponenter från nyare T/A bilar.. Den ska kännas mer som sent 90-tal än tidigt 80-tal om jag säger så :wink: Dock inget ricer skit.. Det här är en utmärkt prövning för mig eftersom jag utbildar mig till industridesigner, nåja nu har jag en liten "paus" :cool:

förresten va det mina framskärmar, med ventilationshålen bakom hjulhusen, smart att jag glömde ge timmy de bitarna som skall sitta där :evil:
turbo rico
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av turbo rico »

adde skrev:helt sannt, lacken ger ju dessutom det största uttrycket för bilen, det gör att den synns och att dess former träder fram mer... Nej Rico det är faktiskt en 82a :oops: Men när jag är klar kommer den ju ha huvudsakligen fler komponenter från nyare T/A bilar.. Den ska kännas mer som sent 90-tal än tidigt 80-tal om jag säger så :wink: Dock inget ricer skit.. Det här är en utmärkt prövning för mig eftersom jag utbildar mig till industridesigner, nåja nu har jag en liten "paus" :cool:

förresten va det mina framskärmar, med ventilationshålen bakom hjulhusen, smart att jag glömde ge timmy de bitarna som skall sitta där :evil:
Ok, 82. Fick för mig att det var 84, fast det är väl ganska lika bilar från 82-84? Vad är det för motor du stoppat ner? 350? Förgasare? Cheva? Kanske du skrivit nånstans i tråden men..?
Tingvalla stylee!
Det är "bara" en V6...
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

Turbo Rico skrev: Ok, 82. Fick för mig att det var 84, fast det är väl ganska lika bilar från 82-84? Vad är det för motor du stoppat ner? 350? Förgasare? Cheva? Kanske du skrivit nånstans i tråden men..?
det är en 82a nu med framskärmar å huv från en 87'a... Huven blir väl som vi snackat om en Ram Air, så ytterligare lite nyare delar faller på plats..

Cheva 350, 4-port förknasare, större ventiler, Crane rullvippor, sen har jag en rullkam utan lyftare :twisted: som ligger här, den vill jag ha ner till nästa sommar samt mer trim, högst upp på den listan står nu 3" avg. system å afterburner samt headers, vilket kommer ge lite skönt ljud :twisted: nä nu måste jag kila, förhoppningsvis uppstart i veckan! Kanske kan posta ett videoklipp då också, nåja jag har inte för stora förhoppningar :wink:
turbo rico
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av turbo rico »

Det här blir ytterligare ett projekt som ska bli kul att se... Vi har några roliga saker i klubben nu.. Din, Lunkan, Lasse, Stig, Niklas för att nämna några... Kul alla bilder ni lägger ut å läsa vad nu håller på med på kvällar å helger. Så det är inte bara öl å TV som gäller ser jag!
Tingvalla stylee!
Det är "bara" en V6...
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

Turbo Rico skrev:Det här blir ytterligare ett projekt som ska bli kul att se... Vi har några roliga saker i klubben nu.. Din, Lunkan, Lasse, Stig, Niklas för att nämna några... Kul alla bilder ni lägger ut å läsa vad nu håller på med på kvällar å helger. Så det är inte bara öl å TV som gäller ser jag!
inte bara öl å tv, men mycket sånt, vilket plånboken har fått känna på.. hmm, ekonomi är inte min starkaste "gren". Håller med, det finns en del spännande projekt, man måste ju våga sticka ut lite å skilja sig från mängden, det kommer bli spännande att se hur alla TTA kommer göra sig nästa år, man tycker ju Bilsport :oops: , Wheels eller liknande borde uppmärksamma dessa.
turbo rico
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av turbo rico »

adde skrev:
Turbo Rico skrev:Det här blir ytterligare ett projekt som ska bli kul att se... Vi har några roliga saker i klubben nu.. Din, Lunkan, Lasse, Stig, Niklas för att nämna några... Kul alla bilder ni lägger ut å läsa vad nu håller på med på kvällar å helger. Så det är inte bara öl å TV som gäller ser jag!
inte bara öl å tv, men mycket sånt, vilket plånboken har fått känna på.. hmm, ekonomi är inte min starkaste "gren". Håller med, det finns en del spännande projekt, man måste ju våga sticka ut lite å skilja sig från mängden, det kommer bli spännande att se hur alla TTA kommer göra sig nästa år, man tycker ju Bilsport :oops: , Wheels eller liknande borde uppmärksamma dessa.
Jag ska satsa på att få min laglig å inreggad först, sen får vi se vad den gör. Pengarna går till ny spoiler, ramair huv sen får vi se... Jag lär knappast hamna här på projekt-delen. Så rolig är inte min ekonmi. Alky kit kanske. Jag låter TTA fanan hållas av Melvin å Lunkan. Men några repor på strippen blir det nog hoppas jag...
vad räknar du med att plocka ut i hästkrafter i din bil? Har du nåt mål eller så...? Vet du vad din motor har nu?
Tingvalla stylee!
Det är "bara" en V6...
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

det kan ju vara en fördel att få den inreggad å klar innan man ger sig ut på vägarna :wink: Fanan lär nog bäras rätt högt av lunkan å melvin, som du sa! Kunde va kul om folk fick se bilarna på strippen vilket leder till större intresse för bilarna... Nåja nog om TTA :twisted:

fick precis tag i en vindruta, den ska hämtas i veckan om allt går rätt, finns i Norrköping! Gud va härligt, då kan man spara lite pengar å huvudsakligen koncentrera sig på motorn, rutan får en tidigare glasmästare till polare ta hand om! Ibland är det skönt att känna lite knegers :cool:
turbo rico
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av turbo rico »

adde skrev:det kan ju vara en fördel att få den inreggad å klar innan man ger sig ut på vägarna :wink: Fanan lär nog bäras rätt högt av lunkan å melvin, som du sa! Kunde va kul om folk fick se bilarna på strippen vilket leder till större intresse för bilarna... Nåja nog om TTA :twisted:

fick precis tag i en vindruta, den ska hämtas i veckan om allt går rätt, finns i Norrköping! Gud va härligt, då kan man spara lite pengar å huvudsakligen koncentrera sig på motorn, rutan får en tidigare glasmästare till polare ta hand om! Ibland är det skönt att känna lite knegers :cool:
Kontakter är AO! Sen är det ju mycket roligare att lägga pengar på motorn än på en ruta...
Tingvalla stylee!
Det är "bara" en V6...
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

Turbo Rico skrev: Kontakter är AO! Sen är det ju mycket roligare att lägga pengar på motorn än på en ruta...
helt klart! åå hur kul vore det att pynta över 3-lax för en ny ruta UTAN montering.. huh, i så fall skulle man hamna över 4k i slutändan... Det är ganska mycket godis åt motorn... Bara de skulle täcka upp nytt avgassystem med dämpare å headers!
turbo rico
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av turbo rico »

4000 kr kan man ha mycket skoj för...
Tingvalla stylee!
Det är "bara" en V6...
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

update:

grenrörsbulten och den trasiga gängtappen som fastnade där i nu borttagna!

MOTORN I!

håller på å pula med panelen till stereon / fläkten så de kan monteras slutligen, i väntan på en 4gens konsol...

Ska vid tillfälle köpa en vindruta under veckan, siktar på å få igång bilen inom en vecka!

Bilder för de intresserade:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad
Namn: Pär Haraldsson #721

Inlägg av racer »

Kul o se att din motor nästan är komplett. Har du någon som kan fylla ACn?

P.S.Det ser ut som du har grävt upp mittpanelen i trädgården :lol:
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
Användarens profilbild
donleone
Medlem
Medlem
Namn: Andreas Lejon

Inlägg av donleone »

Racer skrev:P.S.Det ser ut som du har grävt upp mittpanelen i trädgården :lol:
Fast det ser även ut som att du har gjutit den själv, och det vore coolt.
/Lejon
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad

Inlägg av racer »

Adde gjuter allt själv :cool:
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

Racer skrev:Adde gjuter allt själv :cool:
haha, har blivit en riktig gjutar-rookie :wink:
panelen ser väl mer eller mindre för jäklig ut, har inte slipat den än, å så ska det ju på lite finspackel innan man kan måla den!

Tar det där med AC'n lite senare, först ska bilen igång så man får njuta lite :cool:

redan nu runt å spånar på trim fastän jag inte ens kört bilen en ända sekund.. :wink:
DonLeone skrev:Fast det ser även ut som att du har gjutit den själv, och det vore coolt.
Har du inte sett bilderna på inredningen, vad som har gjorts under året? Är rätt lätt å skoj å gjuta, tyvärr blir man lite väl snurrig i bollen av de starka ångorna
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad

Inlägg av racer »

Du skrev runt en vecka. Har du fått igång den?
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

Racer skrev:Du skrev runt en vecka. Har du fått igång den?
nää, nu krånglar det med startmotorn, håller på å undersöker detta just nu.. Motorn ska få sig en omgång i veckan så den förhoppningsvis startar..

Är någolunda osäker på att alla förgasarkablar är rätt kopplade.

Här kommer åtminstonde lite uppdateringar:

- "ny" vindruta och backspegel, från 90'ans GTA..

- stereon åter fungerande efter det att en kortis råkade bli av bland alla kablar :oops:

- Motorn i stort sätt klar, lite knep med plats för oljestickan, då denna sitter på förarsidan på denna motor, där den inte får plats på grund av grenrör...

- Samtliga oljor bytta med undantag för broms och bakaxel

Nu i veckan ska konsoldelen plastas klart så jag kan dra fast fläkt å stereon. Ratten ska även den monteras så jag slipper ha skrället liggandes i baksätet samt kan styra bilen :cool:

Bilder:
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad

Inlägg av racer »

Ojoj, nära start nu med andra ord. Ska du beställa huv tillsammans med de andra på forumet så du får likadan som på din avatar?

Var det några år sen bromsvätskan byttes så gör det rätt stor skillnad om du byter även den, vi har tillräckligt dåliga bromsar som det är :smile:
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

Racer skrev:Ojoj, nära start nu med andra ord. Ska du beställa huv tillsammans med de andra på forumet så du får likadan som på din avatar?

Var det några år sen bromsvätskan byttes så gör det rätt stor skillnad om du byter även den, vi har tillräckligt dåliga bromsar som det är :smile:
japp, en sån huv ska jag ha! ser lite mer muskelbilsaktigt ut :cool:

Bromsoljan kommer nog bytas, misstänker att det kan ha smygit med lite luft i bromsledningarna, så detta kommer göras så fort jag kan köra ut bilen från garaget
pettersson
Medlem
Medlem
Namn: Patrik Pettersson #695
Kontakt:

Inlägg av pettersson »

Hur går det med gula faran :que: Gör du någon nytta eller :grin:
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

tyvärr har jag kört fast, å detta på grund av att ingen av de tre startmotorerna jag hade passar... har dessutom för lite tid å leta reda på en som passar, men på torsdag ska jag få nöjet å jobba kväll vilket ger lite tid över på dan, då jag kan ringa runt å leta som en tok...

så fort jag fått igång bilen funderar jag på att börja köpa lite seriösare väghållningsprylar, typ Bilstein dämpare å Eibach Pro fjädrar.. tyvärr kostar det ju halva lönen men ska man uppnå några av målen för bilen är det dags å satsa lite :twisted:

Hittade en gammal bild på bilen som jag inte kunde låta bli å pula lite med i ps, vips så har man en banner också :oops:

återkommer på torsdag om jag lyckats få tag på starter å kuggkrans.. Om någon här på forumet har möjlighet å höra sig runt lite efter en startmotor med snebultad gavel å en 168kuggars startkrans passande den grövre vevaxeln ( på motorer innan mitten på 80-talet ) så vore jag riktigt tacksam.. Hoppas ni känner lite medlidande, jag har aldrig fått köra min bil som jag ägt i 1½ år... å ändå har jag skissat upp planer på bilen, suck, vad är man för människa :que:
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

snabb update innan jobbet..

nu är startmotor å kuggkrans här... Denna starter visade sig vara ännu tyngre å större än den förra som inte passade.. :eek:
Vi får hoppas på att allt går bra å att inte bränslerören ligger för tight, i övrigt såg ju delarna bra ut! Hoppas på uppstart under helgen :twisted:
Användarens profilbild
stormogulen
Registrerad
Registrerad
Namn: Magnus Bergqvist #728
Kontakt:

Inlägg av stormogulen »

Må motorgudarna vara med dig!
-87 Firebird Formula, 305tpi
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

STORmogulen skrev:Må motorgudarna vara med dig!
mm, tyvärr har dom nog aldrig ens varit i närheten av mig :wink:
Användarens profilbild
lasse *gta*
Registrerad
Registrerad
Namn: Lars Franzén #101
Kontakt:

Inlägg av lasse *gta* »

adde skrev: mm, tyvärr har dom nog aldrig ens varit i närheten av mig :wink:

samma här, bara strul med allt som rör bilen.
Pontiac Trans AM GTA 89 snart 350+t56 6vxl
Allt under V8a är vinterbilar =)
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad

Inlägg av adde »

LASSE *GTA* skrev:
adde skrev: mm, tyvärr har dom nog aldrig ens varit i närheten av mig :wink:

samma här, bara strul med allt som rör bilen.
just fan lasse, hur går det för dig???
dags å uppdatera din tråd lite tycker jag :wink:

förresten, jag har fått tag på en 4gen mittkonsol nu, så det är ordnat.
Användarens profilbild
lasse *gta*
Registrerad
Registrerad
Namn: Lars Franzén #101
Kontakt:

Inlägg av lasse *gta* »

tjena,,,med mitt projekt går de allt annat än bra med.
har fått fel hastighetssensor till växellådan så de blir o vänta en månad till innan jag kan ha den i handen.

är just nu på jakt efter en sensor till en th700 låda eller en t5 låda då de sägs att dessa ska passa.
Pontiac Trans AM GTA 89 snart 350+t56 6vxl
Allt under V8a är vinterbilar =)
Skriv svar