Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!
Jag har funderat ett tag på hur man får fåglen att lysa snyggt och har efter lite expriment med neonrör och lampor har jag kommit fram till att lysdioder är det bästa om man ska få lika mycket ljus överallt. Jag valde vita eftersom då kan man byta färg med olika filter framför dioderna.
Det går åt några dioder den som vill får räkna dem...
Test av dioder, Det lyser mycket kraftigare än vad det ser ut, dioderna lyser rakt fram och bilden är tagen lite ifrån sidan. Dioderna lyser inte helt vitt utan lite blåaktigt.
Åh! Blir sugen på att plocka fram lödstationen och åka på en komponentuppköpsrunda med en gång!
Du har inte funderat på att göra något ljusflödesmönster till den också? t.ex. att den sveper rad för rad nedåt? Hade varit ganska lätt fixat med typ en Atmelprocessor.
Predator skrev:Blev lite rädd för att det var på huven när jag såg tråden!
Men det är klart, din är ju en -98a! Då är det väl tillåtet med sånt
"high tech".
Kanske?
Javist, kommer även at montera lite neon och ljus grejor på min under vinteren jag tycker det ser snygt ut och det är min bil sp jag bestemmer.
WhiteWolf
Yes it's fast, Yes it's mine, NO you cannot drive it
Online by Wireless.
Missing Sweden and driving the car :-(
STORmogulen skrev:Åh! Blir sugen på att plocka fram lödstationen och åka på en komponentuppköpsrunda med en gång!
Du har inte funderat på att göra något ljusflödesmönster till den också? t.ex. att den sveper rad för rad nedåt? Hade varit ganska lätt fixat med typ en Atmelprocessor.
Jag köpte flera fronter som jag tänkt att måla olika så man kan variera sig lite...
Så här ser fronten ut olackad.
Här gäller det att maska där man vill att ljuset ska komma igenom, på front nr. 1 har jag tänkt att hela fåglen ska lysa. Är det någon som vet var man kan köpa färgad genomskinlig plast att ha innanför fronten för att få olika färger. Bilder på fler fronter och del 4 kommer snart.
1. Plast i olika färger. Du kan använda sån plast som man slår in skolböcker med det finns i röd,gul,blå,grön mm.
2. Du kan även måla med toningsfärg som man tonar baklampor med. Om du inte hittar toningsfärg så kan du gå till en lackfirma som blandar till billack själva i sprayburkar. Där kan du be dom att blanda hälften av den färgkolör du vill ha och andra hälften klarlack och vips så har du en toningsfärg som dina vackra små dioder kan lysa igenom.
Alternativ 2 är lite mer seriöst än 1 men du kan prova dig fram till vilken färg du vill ha i altrenativ 1 och sedan ta den färgen i alternativ 2.
Det ska bli kul o se en kvällsbild när du är klar.
PS om du ska ha neon under bilen så kanske det blir bäst om du tar samma färg på örnen, rent estetiskt sett.
Racer skrev:1. Plast i olika färger. Du kan använda sån plast som man slår in skolböcker med det finns i röd,gul,blå,grön mm.
Det ska bli kul o se en kvällsbild när du är klar.
PS om du ska ha neon under bilen så kanske det blir bäst om du tar samma färg på örnen, rent estetiskt sett.
Plast som man slår in böcker med låter som en bra ide, då kan man ju byta om man tröttnar, jag har två fronter till som ska lackas annorlunda(bilder kommer).
Kvällsbilder är på väg... Provade i dagsljus idag det ser MYCKET bra ut.
Man kan urskilja punkter men inget som stör, kanske måste måla kretsbrädan svart med en spritpenna eftersom den syns när ljuset är av men jag tror inte den syns när jag får dit ett färgfilter.
Hur mycket plats är det mellan dioderna och plasten?
Du kanske skulle sätta någon form av frostat glas framför dioderna för att det ska bli lite jämnare ljus.
Sedan finns det hårdplast som är färgad utifall ljuset blir för starkt för bokplasten. Sånt finns att köpa på bland annat Matton. Lite dyra men det finns en del grejer där.
Mattplast som du lackerar med toningsfärg går ju oxå....
Del 4. test av front version 1 på bilen på dagen, molnigt.
Bilderna gör som sagt innan inte ljuset rättvisa det ser bättre ut, kameran gör det lite suddigt, tittar man på bilen rakt framifrån så lyser fronten starkare än dimljusen. Fronten lyser även vitare än dimljusen vilket har gjort att jag har börjat leta efter andra dimljus, mina dimljus har ganska kassa reflektorer så det är nog dags att byta dem snart.
Håller på med en ny front och exprimenterar lite med olika färgfilter. Ska även ta några bilder på natten.
det kommer jo at se väldigt snygt ut, vil ha samma grej, fast back - jag har jo inte samma nos som 1998, min kyckling sitter på högre uppe och är nån sorts relief i plasten.
WhiteWolf
Yes it's fast, Yes it's mine, NO you cannot drive it
Online by Wireless.
Missing Sweden and driving the car :-(
Över förväntan!
Det ser ju ut som att det ska vara så från fabrik, ser inte bonnigt ut över huvud taget. Ang dimljusen så skulle du fått i såna lampor som är av samma vit/blå aktiga nyans som dioderna.
Går det att sätta dit någon sorts dimmer till dioderna?
WhiteWolf_DK skrev: det kommer jo at se väldigt snygt ut, vil ha samma grej, fast back - jag har jo inte samma nos som 1998, min kyckling sitter på högre uppe och är nån sorts relief i plasten.
WhiteWolf
Har sett bilder på en som gjort det bak med hjälp av fiberoptik så fick han fåglen att lysa.
Ni som har sett fåglen vet att den är upphöjd 2mm, jag har maskat det och målat den svart. Det tog bara några timmar att maska fåglen
Det här ser mycket bättre ut än version 1. När ljuset är av ser det nästan ut som stock.