#50 spridare
Moderator: Moderators
-
turbo daniel
- Registrerad

- Namn: Daniel Majetic #448
#50 spridare
Egentligen inget projekt.... Men jag började iaf koppla loss bränsleledningen igår samt nåra bultar på fuel railen. Detta för att komma åt spridarna.
Orignalspridarna i TTA:n är 28 eller 30 ?? Jag kommer alltså att uppgradera till Lunkans gamla (nåja... han använde dem kanske max 10 repor...) MSD #50, som ska räcka till att leverera bensin till höga 10:er.
Ihop med ett chipbyte från världens bästa custom chiptillverkare för buick motorer (han bränner alltså efter den specifikation du har på bilen) hoppas jag kunna sätta en bra tid nu på söndag i blackracet, om det nu inte regnar.
Jag har dock inte kommit till den jobbigaste biten när det gäller spridarna ännu, nämligen att få loss dem ur insuget :) Ska ut till garaget efter jobbet, det e härligt när man känner att man har motivation att göra något!
Dem snålade verkligen på vissa grejer orignal när det gäller TTA:n. Bränslesystemet är ett sådant. Höga 12:or och pumpen börjar vara i farozonen (kom ihåg att 13.4 är orignaltiden för bilen) Spridarna ska inte räcka till mer än 170 km/h eller 12.5 sekunder innan dem blir statiska... Och det borde jag redan ha överskridit, då min högsta slutfart var 181 km/h förra året.
Uffe innehar världsrekordet med orignalspridarna: 195 km/h och 12.44 på kvarten :) Dvs... dem måste gått på 120 procent :)
Daniel
Orignalspridarna i TTA:n är 28 eller 30 ?? Jag kommer alltså att uppgradera till Lunkans gamla (nåja... han använde dem kanske max 10 repor...) MSD #50, som ska räcka till att leverera bensin till höga 10:er.
Ihop med ett chipbyte från världens bästa custom chiptillverkare för buick motorer (han bränner alltså efter den specifikation du har på bilen) hoppas jag kunna sätta en bra tid nu på söndag i blackracet, om det nu inte regnar.
Jag har dock inte kommit till den jobbigaste biten när det gäller spridarna ännu, nämligen att få loss dem ur insuget :) Ska ut till garaget efter jobbet, det e härligt när man känner att man har motivation att göra något!
Dem snålade verkligen på vissa grejer orignal när det gäller TTA:n. Bränslesystemet är ett sådant. Höga 12:or och pumpen börjar vara i farozonen (kom ihåg att 13.4 är orignaltiden för bilen) Spridarna ska inte räcka till mer än 170 km/h eller 12.5 sekunder innan dem blir statiska... Och det borde jag redan ha överskridit, då min högsta slutfart var 181 km/h förra året.
Uffe innehar världsrekordet med orignalspridarna: 195 km/h och 12.44 på kvarten :) Dvs... dem måste gått på 120 procent :)
Daniel
Trans Am Pace Car -89. 22 k miles
-
turbo rico
- Registrerad

- Namn: Rickard Dahlin #730
- Kontakt:
-
turbo daniel
- Registrerad

Rickard, vad är ditt mål ? Dina 42.5 spridare räcker en bra bit kan jag ju säga, det går säkerligen att köra iaf minst 11.5 med dem. Så enligt mig behöver du inte köpa nåra större ännu iaf. Lär dig känna bilen först å se vad du får ut av din nuvarande kombination!
Daniel
Daniel
-
turbo rico
- Registrerad

- Kontakt:
Kommer jag ner på 11.5 så är jag ganska nöjd till nästa sommar. Det första som händer är ett alkykit, sen får vi se... ska ju sätta på en ramair huv, ny spoiler, ev rostksydd å larm. Larm å rostskydd ligger väl sist på listan men är ändå nåt jag vill ha. Ska försöka få en tid i Västerås sen får vi se vad den säger å sen testar jag med alkykit till nästa sommar å se skillnaden. Men nöjd... Det blir man väl aldrig??? Sen är väl inte större spridare å injektorer så jätte dyrt å kan ju vara bra att ha. Inom sin tid så kommer jag ju behöva större. Men allt handlar ju om pengar.Turbo Daniel skrev:Rickard, vad är ditt mål ? Dina 42.5 spridare räcker en bra bit kan jag ju säga, det går säkerligen att köra iaf minst 11.5 med dem. Så enligt mig behöver du inte köpa nåra större ännu iaf. Lär dig känna bilen först å se vad du får ut av din nuvarande kombination!
Daniel
Tingvalla stylee!
Det är "bara" en V6...
Det är "bara" en V6...
-
turbo daniel
- Registrerad

-
turbo rico
- Registrerad

- Kontakt:
3000 kr för allihop är det väl?? Då är det lika bra att kötta på från början istället för att köpa någa spridare som till nästa sommar ändå måste bytas. Var hittar man såna där då? Du köpte Lunkans gamla va? Hur långt räcker mina spridare tro..?Turbo Daniel skrev:Jag tycker nog att man kan räkna spridare till en av dem "dyra" modsen... Kostar runt 3000 om du vill ha nya MSD 50 spridare tex. Och ju högre upp du går, desto dyrare blir dem.
Daniel
Tingvalla stylee!
Det är "bara" en V6...
Det är "bara" en V6...
- niklas
- Registrerad

- Namn: Niklas Appelquist
- Kontakt:
Det är mer att tänka på än bara köpa stora spridare....
tex.
Öppettiden på tomgång kan bli problem med stora spridare
Gäller att kalibrera om chippet bra annars kan bilen tveka vid gaspådrag då det kommer för mycket bränsle.....
men som sagt det finns lösningar bara man vet vad man ger sig in på.
Racetronix har bra priser.
/N.
tex.
Gäller att kalibrera om chippet bra annars kan bilen tveka vid gaspådrag då det kommer för mycket bränsle.....
/N.
GTA -89 med Syclone chip.......
http://medlem.spray.se/gta324
Kika även in på......
www.musclecars.se
http://medlem.spray.se/gta324
Kika även in på......
www.musclecars.se
-
turbo rico
- Registrerad

- Kontakt:
Jo, jag vet. Man ska ju försöka få allt att lira ihop. Men är det inte bättre att köpa fler saker på en gång så man slipper byta ut nån grej hela tiden? Det har jag inte råd med. Vad mer bör bytas om jag köper störra spridare? Ja, förutom chippet då? Daniel, vad mer kommer du byta på din nu när du stoppar i större spridare?Niklas skrev:Det är mer att tänka på än bara köpa stora spridare....
tex.
/N.
Tingvalla stylee!
Det är "bara" en V6...
Det är "bara" en V6...
-
turbo daniel
- Registrerad

Inget för tillfället... Det räcker så här, jag har inte tänkt mig en 10 sekunders bil iaf :)
Det där med tomgången å körvänligheten... Man vill ju inte att den ska bli så mycket sämre, men tyvärr blir det la värre å värre ju mer man byter upp sig. Niklas, det ska bli intressant å se skillnaden på tomgång nu när jag byter.
Daniel
Det där med tomgången å körvänligheten... Man vill ju inte att den ska bli så mycket sämre, men tyvärr blir det la värre å värre ju mer man byter upp sig. Niklas, det ska bli intressant å se skillnaden på tomgång nu när jag byter.
Daniel
-
turbo rico
- Registrerad

- Kontakt:
Min tomgång är ju redan lite så där så vill man verkligen ha ännu sämre? Fast ju mer jag kör desto bättre blir den. Kan ju ha att göra med at deen stått still i 3 år. Batteriet kanske måste bytas också. Berätta sen hur det blev med dom nya #50 så vet jagom din tomgång blev sämre och/eller bilen går bättre. Hoppas det blir bra.Turbo Daniel skrev:Inget för tillfället... Det räcker så här, jag har inte tänkt mig en 10 sekunders bil iaf :)
Daniel
Tingvalla stylee!
Det är "bara" en V6...
Det är "bara" en V6...
-
turbo daniel
- Registrerad

Jaha... Nu har jag vart ute i garaget... Men nu får det vara slut för idag, vart för trött för att fortsätta.
Fick iaf bort fuel railen och imorgon ska jag bara sätta dit dem nya. Andreas hade varnat mig för att det skulle vart jobbigt att dra loss dem gamla spridarna, men det var inte nåra som helst problem (Andreas... du kom ihåg att jag sa att dem satt... Inte konstigt eftersom jag hade glömt att skruva loss två bultar som satt vid tändkabelmodulen så att säga
) När jag väl tagit bort dem var det bara å lyfta upp railen.
Fortsättning imorgon :)
Daniel
Fick iaf bort fuel railen och imorgon ska jag bara sätta dit dem nya. Andreas hade varnat mig för att det skulle vart jobbigt att dra loss dem gamla spridarna, men det var inte nåra som helst problem (Andreas... du kom ihåg att jag sa att dem satt... Inte konstigt eftersom jag hade glömt att skruva loss två bultar som satt vid tändkabelmodulen så att säga
Fortsättning imorgon :)
Daniel
- lasse *gta*
- Registrerad

- Namn: Lars Franzén #101
- Kontakt:
-
turbo daniel
- Registrerad

Sådär, nu har man iaf lyckats med det här också... Vet ej än, eftersom jag inte har startat bilen. Jag har dock skruvat ihop allt igen.
Tog det lugnt idag och blev inte klar förens vid halv 12... så man vill ju inte få dålig kritik från grannar å starta maskinen vid midnatt :)
Det blir till att gå upp tidigt imorgon ist! Dels för att kolla bilen och dels för att se Jan Ove Waldner vinna sin semifinal i OS
Daniel
Tog det lugnt idag och blev inte klar förens vid halv 12... så man vill ju inte få dålig kritik från grannar å starta maskinen vid midnatt :)
Det blir till att gå upp tidigt imorgon ist! Dels för att kolla bilen och dels för att se Jan Ove Waldner vinna sin semifinal i OS
Daniel
-
turbo rico
- Registrerad

- Kontakt:
-
turbo daniel
- Registrerad

Har testat bilen idag och den går precis som innan :)
Tomgången blev inte alls försämrad, iaf inget jag märker av och allt annat känns bra.
Tyvärr funkade inte ett utav mina chip, så jag får köra på ett lite sämre chip.
Nu ska jag ut och höja laddtryck å slänga i racebensin
Daniel
Tomgången blev inte alls försämrad, iaf inget jag märker av och allt annat känns bra.
Tyvärr funkade inte ett utav mina chip, så jag får köra på ett lite sämre chip.
Nu ska jag ut och höja laddtryck å slänga i racebensin
Daniel
-
turbo daniel
- Registrerad

Jaha... vad händer idag då...
Man slänger i racebensin och höjer laddtrycket... på med MT däcken... ska precis åka iväg. Får ett samtal ifrån en kompis som är på Bananpiren och säger att det är inställt!
SKIT SKIT SKIT!!!!
När man för en gångs skull har förberett sig å känner att man kan köra så blir det inget... Ja ni som inte e med på vad jag pratar om så var det en Blackrace körning.
Daniel
Man slänger i racebensin och höjer laddtrycket... på med MT däcken... ska precis åka iväg. Får ett samtal ifrån en kompis som är på Bananpiren och säger att det är inställt!
SKIT SKIT SKIT!!!!
När man för en gångs skull har förberett sig å känner att man kan köra så blir det inget... Ja ni som inte e med på vad jag pratar om så var det en Blackrace körning.
Daniel
-
turbo rico
- Registrerad

- Kontakt: