En tråd om min TTA89

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
n/a

Inlägg av n/a »

Har nu hämtat upp Melvin i Nacka, och vi skall snart röra oss över till Uffe. Det var inte lite historier om den bilens transporter och spindlar :eek:
formula_calle
Registrerad
Registrerad
Namn: Carl Magnusson

Inlägg av formula_calle »

En skum sak hände mig just. Jag åt med min lilla mor, och vi kom in på samtalsämnet spindlar. Då nämner hon att hon hört på radio att nån kille hittat en svart änka i sin bil! Förhörde henne lite, och det är definitivt Melvin hon pratade om. Vem har tipsat radion? (Detta var i Alingsås)
-95 Formula - Såld och saknad
-97 T/A WS6 RA Den vita valen
-91 Dodgubishi Stealth ES
Användarens profilbild
melvin
Registrerad
Registrerad
Namn: Daniel Johansson
Kontakt:

Inlägg av melvin »

Roligt att ni tycker det är kul att läsa om mina straptser med bilen. Tackar för alla kommentarer!
KTM_Calle skrev:En skum sak hände mig just. Jag åt med min lilla mor, och vi kom in på samtalsämnet spindlar. Då nämner hon att hon hört på radio att nån kille hittat en svart änka i sin bil! Förhörde henne lite, och det är definitivt Melvin hon pratade om. Vem har tipsat radion? (Detta var i Alingsås)
Haha, det låter ju bara för roligt! Det talas både på det ena och det andra hållet om min kärra just nu. :roll:

Sitter just nu hemma och Turbo Uffe efter en helt otroligt bra dag (för en gångs skull!). Okej bilen min står fortfarande nere i Trelleborg och väntar på bättre tider, men bortser man från det så är läget riktigt bra just nu!

Lunkan plockade upp mig på plats i Saltsjöboo imorse. Sedan så åkte jag och han in till V-ås, efter ett litet besök i Lunkans hus & garage så hamnade vi hos Uffe.
Där var det bara att bära in väskan och ställa den bredvid en säng som stod bäddad och klar för mig!
Efter det.. en räjäl grillfest ute i trädgården hos Uffe med en bunt med trevliga människor från tacs!
Så nu är man mätt, nöjd och belåten! Imorgon är det Power Meet, vad mer kan man begära..? okej då en egen bil att ställa ut kanske ;) men det tar vi nästa år!
1/8@7.375s -> Pontiac TTA-89
1/8@12.879s -> Volvo 242-75
turbo rico
Registrerad
Registrerad
Namn: Rickard Dahlin #730
Kontakt:

Inlägg av turbo rico »

Melvin skrev:Roligt att ni tycker det är kul att läsa om mina straptser med bilen. Tackar för alla kommentarer!
KTM_Calle skrev:En skum sak hände mig just. Jag åt med min lilla mor, och vi kom in på samtalsämnet spindlar. Då nämner hon att hon hört på radio att nån kille hittat en svart änka i sin bil! Förhörde henne lite, och det är definitivt Melvin hon pratade om. Vem har tipsat radion? (Detta var i Alingsås)
Haha, det låter ju bara för roligt! Det talas både på det ena och det andra hållet om min kärra just nu. :roll:

Sitter just nu hemma och Turbo Uffe efter en helt otroligt bra dag (för en gångs skull!). Okej bilen min står fortfarande nere i Trelleborg och väntar på bättre tider, men bortser man från det så är läget riktigt bra just nu!

Lunkan plockade upp mig på plats i Saltsjöboo imorse. Sedan så åkte jag och han in till V-ås, efter ett litet besök i Lunkans hus & garage så hamnade vi hos Uffe.
Där var det bara att bära in väskan och ställa den bredvid en säng som stod bäddad och klar för mig!
Efter det.. en räjäl grillfest ute i trädgården hos Uffe med en bunt med trevliga människor från tacs!
Så nu är man mätt, nöjd och belåten! Imorgon är det Power Meet, vad mer kan man begära..? okej då en egen bil att ställa ut kanske ;) men det tar vi nästa år!

Det var fan riktigt trevligt idag! God mat å jävligt kul å se Uffe i dom där röda badbyxorna! Undrar vem som var värst i vattnet... Huligan-sonen eller Uffe him self??? Men kul var det å jag hoppas vi stöter på varann igen inom kort, ja förutom imorgon då!
See ya Melvin! Å lycka till med bilen.
Tingvalla stylee!
Det är "bara" en V6...
Användarens profilbild
melvin
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av melvin »

Tompi @ www.kiruna.info skrev: Kolla in detta:

Curious Facts

Black Widow is considered the most venomous spider in North America.

The venom of the black widow spider is 15 times as toxic as the venom of the prairie rattlesnake.

Black Widow spiders are not usually deadly, especially to adults, because they inject only a small amount of venom.

Only the female Black Widow is venomous; males and juveniles are harmless..

The female Black Widow hangs belly upward and rarely leaves the web.

The Black Widow is also called the "hourglass" or "shoe-button" spider.

Araneae is the Latin word for spider.

More than 35,000 spider species of spiders occur in the world. Of these, about 3,400 species in 64 families are found in North America.

Vital Stats

Weight: 1 gram.

Length: 1-1.5"

Span: 1-3"

Sexual Maturity: 70-90 days.

Mating Season: Spring

Incubation: 14-30 days

No. of Eggs: 250-700/sac

Birth Interval: 4 to 9 egg sacs/summer

Lifespan: up to 3 years

Typical diet: insects

Nice one man!
Mina kära kamrater har letat upp lite fakta åt mig, härligt.

En rolig detalj är att min spindel (eller hur många nu jag har i bilen) hade samlat ihop lite insekter, som fortfarande levde halvt om halvt.
Vet inte om svarta änkan har ihjäl insekterna som fastnar i nätet direkt, eller om dom får ligga och sprattla där ett tag? Det var i alla fall några skumma insekter som ramlade ner från nätet när jag försökte suga in det i dammsugaren, de små rackarna levde fortfarande.
Nåväl, nog surrat om spindlar nu!

Nu behöver jag en biltransport för TTAn så fort som möjligt från Trelleborg/Malmö hela vägen upp till Kiruna.
Det jag undrar är om någon har några bra kontakter när det gäller sånt? Bästa priset jag har fått hittills är 7500:- inkl moms, då vet jag inte om tillkommer något extra eftersom bilen numera måste knuffas/dras på transporten eftersom den inte längre är körbar.

Alla tips är mycket välkomna just nu!
Jag ska försöka boka något som kan hämta upp min bil så fort som möjligt.
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad
Namn: Pär Haraldsson #721

Inlägg av racer »

Melvin har du kollat med skandia transport?
www.skandiatransport.se
Senast redigerad av racer den sön 11 jul 2004, 13:42, redigerad totalt 1 gång.
T/A -76 400 som är ute o leker i vårsolen!
"Problem är till för att lösas"
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=9219
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad

Inlägg av racer »

Det finns ju även tågtransport såg jag.
Du får muta grabbarna i Trelleborg att putta ombord bilen på endera det ena eller andra transportmedlet :wink:
www.greencargo.com
Tåget utgår från Trelleborg upptäckte jag så det är bara att kolla pris.
Användarens profilbild
melvin
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av melvin »

Tack för tipsen! Jag ringde runt lite, utan större framgång tyvärr.

Green Cargo hade krav på att man skulle transportera minst 10ton, att skicka en bil funkade inte.

Skandia Transport kunde inte ta med bilar som inte gick att starta, eftersom det var två omlastingar. (?)

Sedan ringde jag även Boulder Maskin också, men de hade semester stängt fram tills 11 Augusti.

Det ser fortfarande lite mörkt ut kan man säga. :sad:
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad

Inlägg av racer »

Kan du inte bara byta bensinpumpen eller är det inte det som är felet.Spindeln har väl någon tagit hand om?
Användarens profilbild
melvin
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av melvin »

Det är fömodligen bara relät till pumpen, eller så att det är dålig jord eller liknande någonstans som gör att den inte funkar.

Ingen har tagit hand om spindeln och jag vet ingen där nere heller som hade kunnat kika på min bil.
Sitter hemma i Kiruna igen, 200 mil från TTAn :sad:
turbo rico
Registrerad
Registrerad
Namn: Rickard Dahlin #730
Kontakt:

Inlägg av turbo rico »

Melvin skrev:Det är fömodligen bara relät till pumpen, eller så att det är dålig jord eller liknande någonstans som gör att den inte funkar.

Ingen har tagit hand om spindeln och jag vet ingen där nere heller som hade kunnat kika på min bil.
En vacker dag så vänder det... Du vinner på lotto, bilen blir klar, spindeln dör, din flickvän slutar tjata på dig (om du nu har nån..), din lön går upp med ca 100%, när du vaknar på mornarna så är du pigg, alla krämpor i kroppen försvinnner, du blir aldrig mer förkyld å det kommer bli ca +28 i Kiruna året runt...
Tingvalla stylee!
Det är "bara" en V6...
Användarens profilbild
magne
Registrerad
Registrerad
Namn: Magnus Södergren
Kontakt:

Inlägg av magne »

Hade du kul på IKEA Melvin.
TTTA NOTCHBACK 383 Black
Bilen men ny motor till sommaren.
Användarens profilbild
melvin
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av melvin »

Magne skrev:Hade du kul på IKEA Melvin.
Vi kom iväg därifrån kl 17:30, behöver jag säga mer..? :wink:
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad

Inlägg av v8guy »

Ordna bara bilen körbar och för guds skull ut med Spindeln så kan jag köra upp den till Umeå eller Luleå åt dig (om du står för soppan).

Har jobbat i Umeå i två år så man har lite vänner att besöka där, mor min bor i Sundsvall och fästmöns farsa bor i Luleå. Men hon HATAR spindlar!!!!!

Jag menar det jag skriver, jag går på semester nästa vecka och är borta tre veckor, så man har all tid i världen, ska iaf upp till Sundsvall då, kanske längre - så behövs en chaffis, why not...

Har faktiskt kört Uffes (numer Lunkans) TTA en gång, med ballongsulorna på E4:an. Så jag vet att man måste vara lugn med gasen.

/Anders "Vissa gör vad som helst för att få köra en TTA!!!"
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
melvin
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av melvin »

Det hade kunnat vara ett alternativ! Men nu är bilen som sagt inte körbar, Eskil har kollat runt på bilverkstäderna och på den med kortast kö så kunde den lämnas in om 3-4 veckor, vilket inte känns så bra..
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad

Inlägg av racer »

Melvin skrev:Det är fömodligen bara relät till pumpen, eller så att det är dålig jord eller liknande någonstans som gör att den inte funkar.

Jag ringer Tropikariet i Hbg imorron och hör om han är intresserad av att ta bort din spindel, han är störst på äckeldjur i Skåne eller södra Sverige har jag för mig.
Kan inte de som hjälpte dig med bilen innan hjälpa dig med bilen?
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad

Inlägg av v8guy »

Är det soppapumpen? Det är väl för tusan bara att ta en pump och en slangstump (5 meter), tejpa fast i tankhålet och lägga slangen över taket - var lite innovativ. Fasen, det är bara att ge järnet.

För övrigt finns väl anticimex eller andra skadeäckeldödare?

/Anders
Användarens profilbild
melvin
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av melvin »

Racer --> Det hade varit jäkligt bra om någon som har koll på sånt där hade kunnat kika in under bilen! Om du får reda på något imorgon så slå mig en signal (PMar mitt tfn).

De som har hjälpt mig med bilen tidigare är ju inte några bilmekaniker, men de kan nog felsöka så pass för att se om bensinpumpen fungerar eller inte. Men... han som hade möjligtvis kunnat ta sig en titt vill inte in under bilen förrän han vet att krypet är borta.
Användarens profilbild
melvin
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av melvin »

Anders skrev:Är det soppapumpen? Det är väl för tusan bara att ta en pump och en slangstump (5 meter), tejpa fast i tankhålet och lägga slangen över taket - var lite innovativ. Fasen, det är bara att ge järnet.

För övrigt finns väl anticimex eller andra skadeäckeldödare?

/Anders
Jepp, förmodligen är det soppapumpen. Jag har full tank, pumpen är tyst.. och inget tryck framme vid motorn. Så det borde vara den, men samtidigt så tar jag inget för givet eftersom det är en bil.. Bilar har en tendens att hitta på vad som helst när de hamnar i min ägo.

Soppapumpen är "ny", har inte varit igång mycket alls. Den sitter lätt åtkomligt utanför tanken, en + sladd in och en - till chassiet. Ovanför pumpen sitter ett relä med kopplingar som är tveksamma, skarvade lite här och var.
Med en enkel mulitimeter så kan man nog rätt snabbt komma fram till vad som är fel.

Men som sagt, jag klarade inte av det pga spindeljävlen och ingen annan ville heller krypa in under bilen när jag var där. Nu sitter jag 200 mil från garaget så det är lite svårt för mig att fixa något på plats just nu.
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad

Inlägg av v8guy »

Som sagt, lägg 1.000 spänn på att låta Anticimex gå dit och trycka in lite skit både i och utanpå bilen - borde kännas som en skön investering o veta att äcklet är borta.. Attans att inte bilen stod i S-holm, då hade jag legat under den redan (lätt o säga, men jag menar det).

/Anders
Användarens profilbild
melvin
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av melvin »

Anders skrev:Som sagt, lägg 1.000 spänn på att låta Anticimex gå dit och trycka in lite skit både i och utanpå bilen - borde kännas som en skön investering o veta att äcklet är borta.. Attans att inte bilen stod i S-holm, då hade jag legat under den redan (lätt o säga, men jag menar det).

/Anders
Anticimex kan inget göra, det medel som biter på svarta änkor var tydligen förbjudet i Sverige.
Pratade igår med Pär (Racer) som tidigare under kvällen hade snackat med någon från Anticimex. Pär skulle även försöka få dit någon spindelfantast som kanske ville ha en sådan här spindel i sin samling.

Men.. jag lägger gärna en 1000 lapp på en resa för dig till min bil så får du kan få möjlighet att ligga under den och försöka få liv i soppa pumpen! :wink: Tänk vad kul att få besöka södern dessutom, lite spindel/bil semester är väl aldrig fel?? :razz:

Måste bara tillägga att jag är mycket tacksam till alla som försöker hjälpa mig på ett eller annat sätt!
Det har varit många inblandade nu i det här, men man lär ju känna nytt folk lite här och var vilket är positivt!
Motorhead

Inlägg av Motorhead »

Skit i spindeln! Den är förmodligen redan död, dessutom är Svarta änkan rätt så oagressiv. Folk i de ställena där de finns naturligt har ju sånna i sina bilar hela tiden utan att dö. :wink:
Användarens profilbild
melvin
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av melvin »

"Snart" så är bilen på väg mot mina hemtrakter. Den kommer åka upp på en lastbil förhoppningsvis redan i nästa vecka, dock bara till Luleå. Sträckan Luleå - Kiruna var omöjlig att hitta någon som kunde köra inom en rimlig tid så det fick bli på det här sättet.
Nu återstår bara när den tiden kommer att få tag i ett biltransport släp samt helst någon med BE kort.
Det bästa vore att kunna hyra ett biltransport släp nere i Boden/Luleå/Piteå någonstans, men det lär ju vara omöjligt.
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad

Inlägg av racer »

Luleå - Kiruna hur lång är den sträckan?
Användarens profilbild
whitewolf_dk
Registrerad
Registrerad
Namn: Michael Christensen

Inlägg av whitewolf_dk »

Racer skrev:Luleå - Kiruna hur lång är den sträckan?
41,1 mil enligt MS Autorroute enkeltväg :wink:

Tyvär känner jag ingan som har et släp, och ingen här i Sveg har sådan bilar til uthyring heller, har BCD körkort så om det krävs kan jag köra en lastbil med bilen på :exclaim:

WhiteWolf
Yes it's fast, Yes it's mine, NO you cannot drive it
Online by Wireless.
Missing Sweden and driving the car :-(
Användarens profilbild
melvin
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av melvin »

Det är ca 35 mil till Luleå från Kiruna. Så White Wolf var rätt nära.

Den sträckan är lugn att köra och går rätt fort, bara väl bilen kommer upp dit så känns det som den är på hemmaplan!
Användarens profilbild
bandit
Registrerad
Registrerad
Namn: Mikael Svensson
Kontakt:

Inlägg av bandit »

Jag har för mig att OK-Q8 har envägssläp kolla med dom..
Användarens profilbild
racer
Registrerad
Registrerad

Inlägg av racer »

Melvin skrev:
Det är ca 35 mil till Luleå från Kiruna. Så White Wolf var rätt nära.

Den sträckan är lugn att köra och går rätt fort, bara väl bilen kommer upp dit så känns det som den är på hemmaplan!
Kan du inte bogsera bilen sista biten det tar väl en 8 timmar men det kan det väl vara värt, eller är det en automatare?
Användarens profilbild
bandit
Registrerad
Registrerad
Namn: Mikael Svensson
Kontakt:

Inlägg av bandit »

vad skulle de spela för roll om det är automat? det är ju bara att lägga i N eller? :wink:
Användarens profilbild
whitewolf_dk
Registrerad
Registrerad
Namn: Michael Christensen

Inlägg av whitewolf_dk »

Bandit skrev:vad skulle de spela för roll om det är automat? det är ju bara att lägga i N eller? :wink:
Kommer ihåg nån sa til meg at det inte gik, oljapumpen på automaten blir inte dragit runt, men när kardanen gör kommer der för mycket värme då lameller och sånt inte är särskilt bra - det kan gå at bogsere men då måste man ta bort kardannen - det är iaf så jag fik at veta för nogra år sedan

WhiteWolf
Yes it's fast, Yes it's mine, NO you cannot drive it
Online by Wireless.
Missing Sweden and driving the car :-(
Skriv svar