Ny här. Nu kommer en utläggning om mig, hoppa över den om du vill direkt på rödbetan, hoppa då till BAM!
Jag har en bekännelse att göra. En bekännelse som egentligen borde äga rum i ett helt annat forum, men som jag är alldeles för feg för att posta där. Jag är normalt ingen feg person bör tilläggas.
Sedan jag slog upp mina grönbruna har jag närt en dröm. En dröm jag med stor möda försökt kväsa. På riktigt.
Jag är vad man förmodligen skulle kalla för en ford-mupp i vissa rum. Köpte min första ponny innan jag fick körkort och den ringa förståelse för bilmek jag lyckats tillskansa mig har varit starkt målat i Ford Corporate Blue.
Men nu är kampen över. Jag har köpt och jag är fullständigt kär i min Trans Am. Den underliggande drömen har kommit upp till ytan och lär aldrig mer låta sig dränkas. Det finns, och har alltid funnits en liten "eldtupp" inom mig. Och nu ska den få liv.
BAM!
Jag har köpt mig en 1978:ans Trans Am, 403, Mayan Red och nu måste jag lägga upp en strategi för hur jag ska angripa det hela.
Utan att vara expert är det min bedömning att bilen verkar vara i rätt bra skick. Något litet rostangrepp i nedre skärmkant men i övrigt frisk i golv, balkar osv. Verkar inte vara några större "ingrepp" gjorde historiskt heller. Det verkar vara en relativt oskruvat orginalobjekt. (hoppas jag)
Så, för att hitta vägen fram och hur man borde tänka känns detta forum helt magiskt bra. Redan försökt läsa in mig på en helt gäng trådar som berör liknande projekt och fått en himla massa bra inspel.
Så nu måste jag förbereda mig lite på hur och vad jag ska göra.
Men min första fråga till er som vet saker; finns det några uppenbara fallgropar/konstuktionsmissar som jag borde kolla upp som kanske inte är uppenbara för ögat? (Motorns brister har jag läst en del om och var medveten om att det inte är en performacepjäs innan köpet)
Den andra frågan är; Med en orginalbil som denna, vad bör jag behålla/restaurera och vad är vettigt att på ett smakfullt uppgradera förändra? (omöjlig fråga men skjut gärna er syn på saken)
Nu vill jag bara att dagen ska ta slut så jag kan hem och klappa på min nya kompis, tror ni vet känslan.
Tack på förhand folket!