Tryckt på startknappen...
Moderator: Moderators
-
- Registrerad
- Inlägg: 283
- Blev medlem: sön 25 apr 2010, 23:06
- Namn: Mikael Köpman
- Ort: Älvdalen
Tryckt på startknappen...
... för en smärre trimning av Banditen.
Oldsmobilemotorn ska få en uppgradering i form av 350-toppar från 1970, nr 6 närmare bestämt. Det ska även monteras ett Edelbrock-insug, nr 2711, vilket ligger och väntar på min Mekonomenbutik.
Imorgon ska topparna lämnas in på bearbetning, det ska monteras nya ventilstyrningar, fräsas i 2-tumsventiler på insugssidan istället för 1,8", på avgassidan blir det bara en upppiffning av sätena. I avgasportarna ska EGR-knölarna slipas ned, dvs en mild porting (se lånad bild). Slutligen måste man ta upp hålen till topplocksbultarna från 7/16" till 1/2". Troligen blir det även en planing av topparna .015" för att matcha den extra tjockleken på Fel-Propackningen jämfört med original stålshimspackning.
Räknar med ca 9.3-1 i kompression med dessa toppar, jämfört med original 4B-toppar, som ger 7.9-1.
Sedan tidigare har jag sk. Thornton JR 350 gjutna grenrör, som är kopior av Olds W-32 (455) grenrör anpassade för Olds small block och fullt dubbelt avgassystem med X-pipe, plus en Comp Cams XE262 kamaxel. Detta hoppas jag kommer att samverka till en effektsiffra på strax under 300 hk, mot original 185 ponnys.
I brist på egna bilder så lägger jag in några lånade, för att piffa upp detta inlägg (om jag får bilduppladdningen att funka, annars blir det en senare detalj
Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk
Oldsmobilemotorn ska få en uppgradering i form av 350-toppar från 1970, nr 6 närmare bestämt. Det ska även monteras ett Edelbrock-insug, nr 2711, vilket ligger och väntar på min Mekonomenbutik.
Imorgon ska topparna lämnas in på bearbetning, det ska monteras nya ventilstyrningar, fräsas i 2-tumsventiler på insugssidan istället för 1,8", på avgassidan blir det bara en upppiffning av sätena. I avgasportarna ska EGR-knölarna slipas ned, dvs en mild porting (se lånad bild). Slutligen måste man ta upp hålen till topplocksbultarna från 7/16" till 1/2". Troligen blir det även en planing av topparna .015" för att matcha den extra tjockleken på Fel-Propackningen jämfört med original stålshimspackning.
Räknar med ca 9.3-1 i kompression med dessa toppar, jämfört med original 4B-toppar, som ger 7.9-1.
Sedan tidigare har jag sk. Thornton JR 350 gjutna grenrör, som är kopior av Olds W-32 (455) grenrör anpassade för Olds small block och fullt dubbelt avgassystem med X-pipe, plus en Comp Cams XE262 kamaxel. Detta hoppas jag kommer att samverka till en effektsiffra på strax under 300 hk, mot original 185 ponnys.
I brist på egna bilder så lägger jag in några lånade, för att piffa upp detta inlägg (om jag får bilduppladdningen att funka, annars blir det en senare detalj
Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk
Regionsombud Siljan
"Creative Manager" River Valley Bandit Run
Bor: Älvdalen
Kör: 1978 Trans Am "Bandit Tribute"
"Creative Manager" River Valley Bandit Run
Bor: Älvdalen
Kör: 1978 Trans Am "Bandit Tribute"
- the judge
- Registrerad
- Inlägg: 4354
- Blev medlem: mån 05 jan 2004, 21:02
- Namn: Kent Olsson
- Region: Östra
- Ort: Bålsta
Re: Tryckt på startknappen...
Ser ut att bli bra, men varför XE262-kammen???
-
- Registrerad
- Inlägg: 283
- Blev medlem: sön 25 apr 2010, 23:06
- Namn: Mikael Köpman
- Ort: Älvdalen
Re: Tryckt på startknappen...
Nja, för att den sitter där, och är vad jag blev rekommenderad för 5-6 år sedan på 78ta.com-forumet. Vet att den inte är optimal för detta.the judge skrev:Ser ut att bli bra, men varför XE262-kammen???
Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk
Regionsombud Siljan
"Creative Manager" River Valley Bandit Run
Bor: Älvdalen
Kör: 1978 Trans Am "Bandit Tribute"
"Creative Manager" River Valley Bandit Run
Bor: Älvdalen
Kör: 1978 Trans Am "Bandit Tribute"
- thol
- Sekreterare & Guldmedlem
- Inlägg: 574
- Blev medlem: lör 24 nov 2012, 23:03
- Namn: Thim Olsson
- Region: Nedre Norra
- Ort: Järbo
Re: Tryckt på startknappen...
Spännande med motoroptimering
-
- Registrerad
- Inlägg: 283
- Blev medlem: sön 25 apr 2010, 23:06
- Namn: Mikael Köpman
- Ort: Älvdalen
Re: Tryckt på startknappen...
Ja, ska bli kul när man fått ihop det!thol skrev:Spännande med motoroptimering
Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk
Regionsombud Siljan
"Creative Manager" River Valley Bandit Run
Bor: Älvdalen
Kör: 1978 Trans Am "Bandit Tribute"
"Creative Manager" River Valley Bandit Run
Bor: Älvdalen
Kör: 1978 Trans Am "Bandit Tribute"
-
- Registrerad
- Inlägg: 283
- Blev medlem: sön 25 apr 2010, 23:06
- Namn: Mikael Köpman
- Ort: Älvdalen
Re: Tryckt på startknappen...
Som utlovat så kommer här förhoppningsvis några bilder!
Topparna är inlämnade till motorbyggaren, och ligger just nu och gosar sig i syrabad.
Har varit och hämtat Edelbrock-insuget ikväll, 4175 kr gick det lös på! http://i1140.photobucket.com/albums/n56 ... hxsmsd.jpg
Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk
Topparna är inlämnade till motorbyggaren, och ligger just nu och gosar sig i syrabad.
Har varit och hämtat Edelbrock-insuget ikväll, 4175 kr gick det lös på! http://i1140.photobucket.com/albums/n56 ... hxsmsd.jpg
Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk
Senast redigerad av mikekop den tis 05 feb 2019, 20:45, redigerad totalt 1 gånger.
Regionsombud Siljan
"Creative Manager" River Valley Bandit Run
Bor: Älvdalen
Kör: 1978 Trans Am "Bandit Tribute"
"Creative Manager" River Valley Bandit Run
Bor: Älvdalen
Kör: 1978 Trans Am "Bandit Tribute"
-
- Registrerad
- Inlägg: 283
- Blev medlem: sön 25 apr 2010, 23:06
- Namn: Mikael Köpman
- Ort: Älvdalen
Re: Tryckt på startknappen...
Här kan vi se på den första bilden vad som ska åtgärdas i avgasporten, uppe till vänster så är det en "knöl" som på vissa toppar (bl.a mina original toppar till 403:an) är ett gängat hål i, där munstycket till ett "utsläppsfusk" sitter, nämligen luftpumpen, som pumpar in friskluft i avgasporten. I de nya 350-topparna är det bara en gjutning, som ska fräsas bort. Bägge dessa bilder är lånade, bild nr 2 visar färdigfräst utblås.
Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk
Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk
Regionsombud Siljan
"Creative Manager" River Valley Bandit Run
Bor: Älvdalen
Kör: 1978 Trans Am "Bandit Tribute"
"Creative Manager" River Valley Bandit Run
Bor: Älvdalen
Kör: 1978 Trans Am "Bandit Tribute"
-
- Registrerad
- Inlägg: 283
- Blev medlem: sön 25 apr 2010, 23:06
- Namn: Mikael Köpman
- Ort: Älvdalen
Re: Tryckt på startknappen...
Nästa sak som ska göras på topparna är ventiler. När jag köpte topparna så satt det 3 st nya obrukade avgasventiler av standardstorlek, 1,562" (original på 403:an är 1,502). Jag har beställt 5 st nya av samma typ, Sealed Power V-1770. Här blir det bara en uppfräschning av ventilsätet.
På insugssidan ska det monteras något större ventiler, Sealed Power V-1775, som är 1,995". Original i 350-topparna är 1,876". 403:an har 2,07" original enligt uppgift, men eftersom 350-topparna redan flödar något bättre än 403-topparna, så har detta ingen betydelse. Skålen under (eller över blir det ju egentligen när det sitter på motorn) ska också fräsas upp motsvarande i storlek, men ingen ytterligare portning kommer att göras.
Bilden nedan (lånad) visar en 350-topp som man monterat max storlek på ventiler, 2,07" på insug och 1,71 på avgassidan. Detta motsvarar W-30 Olds 455 som satt bl.a i Oldsmobile 442-bilar med performancepaket.
Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk
På insugssidan ska det monteras något större ventiler, Sealed Power V-1775, som är 1,995". Original i 350-topparna är 1,876". 403:an har 2,07" original enligt uppgift, men eftersom 350-topparna redan flödar något bättre än 403-topparna, så har detta ingen betydelse. Skålen under (eller över blir det ju egentligen när det sitter på motorn) ska också fräsas upp motsvarande i storlek, men ingen ytterligare portning kommer att göras.
Bilden nedan (lånad) visar en 350-topp som man monterat max storlek på ventiler, 2,07" på insug och 1,71 på avgassidan. Detta motsvarar W-30 Olds 455 som satt bl.a i Oldsmobile 442-bilar med performancepaket.
Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk
Regionsombud Siljan
"Creative Manager" River Valley Bandit Run
Bor: Älvdalen
Kör: 1978 Trans Am "Bandit Tribute"
"Creative Manager" River Valley Bandit Run
Bor: Älvdalen
Kör: 1978 Trans Am "Bandit Tribute"