Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgradering
Moderator: Moderators
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgraderin
Hej alla glada!!
Håller på för fullt med bilen för att få den klar till sommaren.
Det som gjorts förra året och denna vintern är.
Renovering av Automatlådan.
Rostlagning av golvet
Rostlagning av bladfjäderfästen på båda sidorna
Rostlagning av core support
Ny subframe (begagnad från Californien)
Ny bromsservo
Hjulupphägning för bana (inte för att jag kommer att åka bana....)
Ny motornstyrning
Ny styrväxel.
Plus en del jag säkert har missat....
Kommer att få upp flera bilder så fort jag får lite tid över...
//Sven
Håller på för fullt med bilen för att få den klar till sommaren.
Det som gjorts förra året och denna vintern är.
Renovering av Automatlådan.
Rostlagning av golvet
Rostlagning av bladfjäderfästen på båda sidorna
Rostlagning av core support
Ny subframe (begagnad från Californien)
Ny bromsservo
Hjulupphägning för bana (inte för att jag kommer att åka bana....)
Ny motornstyrning
Ny styrväxel.
Plus en del jag säkert har missat....
Kommer att få upp flera bilder så fort jag får lite tid över...
//Sven
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgraderin
Hej!
Projektet har inte stått stilla trots snart 3 år sedan jag postade här sist.
Lite nytt som kommer på... Håller även på att konvertera om till manuell låda då det känns lämpligare med tanke på bilens vägegenskaper idag...
Har ett trasigt minnes kort i kameran som jag måste fixa till då jag har ca 4GB förlorade bilder på vad jag gjort de senaste åren...
På återseende!
Projektet har inte stått stilla trots snart 3 år sedan jag postade här sist.
Lite nytt som kommer på... Håller även på att konvertera om till manuell låda då det känns lämpligare med tanke på bilens vägegenskaper idag...
Har ett trasigt minnes kort i kameran som jag måste fixa till då jag har ca 4GB förlorade bilder på vad jag gjort de senaste åren...
På återseende!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- ewald
- Registrerad
- Inlägg: 420
- Blev medlem: sön 14 okt 2001, 02:00
- Namn: Ewald Lemke #196
- Region: Västra
- Ort: Molkom, Värmland
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgraderin
Kul att du är tillbaka på forumet och visar vad du gör med bilen
No. 196, Ewald Lemke
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgraderin
Har tyvärr inte haft tiden att uppdatera denna tråden alls de senaste åren även om viljan fanns där.
Men nedan bild kanske säger mer än något annat om att det inte har stått stilla dessa år.
Bilen är nu registrerad och klar som ombyggt fordon med flexifuel och 485 hästar.
SFRO har varit riktigt bra att ha att göra med men man borde ha planerat och undersökt saker bra mycket bättre än vad jag gjorde.
Bilen är inte klar för det utan planen finns på att bygga om bakvagnen till en delad bakvagn men det blir först om ett par år då bilen stått stilla allt för länge den senaste tiden. Nu vill man njuta lite och få energi och inspiration.
Det som skall göras i vinter är att få till ett fungerade shacker scoop, ny bättre lösning gällande bränsletanken och fixa rosten på en av framskärmarna.
Det har varit mycket fokus på funktion och mindre på puts vilket man nästan skäms över idag.
God Jul!
Men nedan bild kanske säger mer än något annat om att det inte har stått stilla dessa år.
Bilen är nu registrerad och klar som ombyggt fordon med flexifuel och 485 hästar.
SFRO har varit riktigt bra att ha att göra med men man borde ha planerat och undersökt saker bra mycket bättre än vad jag gjorde.
Bilen är inte klar för det utan planen finns på att bygga om bakvagnen till en delad bakvagn men det blir först om ett par år då bilen stått stilla allt för länge den senaste tiden. Nu vill man njuta lite och få energi och inspiration.
Det som skall göras i vinter är att få till ett fungerade shacker scoop, ny bättre lösning gällande bränsletanken och fixa rosten på en av framskärmarna.
Det har varit mycket fokus på funktion och mindre på puts vilket man nästan skäms över idag.
God Jul!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgraderin
Hej och god fortsättning.
Tänkte visa lite bilder på konverteringen till manuell växellåda.
Påbörjar arbete att passa in och mäta in rätt position för växellåda puckeln. Skruvade fast den på växellåds tunneln.
Och till sist en liten kapning. Det kommer tyvärr att visa sig vara ett misstag som kommer kosta mig en hel del tid att rätta till. Kommer till det senare. En nyinköpt yoke till växellådan.
Tänkte visa lite bilder på konverteringen till manuell växellåda.
Påbörjar arbete att passa in och mäta in rätt position för växellåda puckeln. Skruvade fast den på växellåds tunneln.
Och till sist en liten kapning. Det kommer tyvärr att visa sig vara ett misstag som kommer kosta mig en hel del tid att rätta till. Kommer till det senare. En nyinköpt yoke till växellådan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgraderin
Fortsätter med kopplingshuset och centrering av denna. Det var rekommenderat ut i fall att något hade blivit galet i tillverkningen.
Blev en Quicktime, här tänkte jag på min fötter och den ökade säkerheten. Mätte först själva kopplingshuset så att den kändes rak och centrerad. En liten bild på växellådan. Enligt rekommendation skulle man även kolla centreringen på lagerbanan på ingående axel mot motorn så fick vackert öppna upp lådan. Kåpan monterad på kopplingshuset. Det var inte mycket utrymme för att kolla centreringen, inte med den klockan jag hade i alla fall.
Blev en Quicktime, här tänkte jag på min fötter och den ökade säkerheten. Mätte först själva kopplingshuset så att den kändes rak och centrerad. En liten bild på växellådan. Enligt rekommendation skulle man även kolla centreringen på lagerbanan på ingående axel mot motorn så fick vackert öppna upp lådan. Kåpan monterad på kopplingshuset. Det var inte mycket utrymme för att kolla centreringen, inte med den klockan jag hade i alla fall.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgraderin
Svänghjulet på plats, riktigt blank och fin.
Motorn är åter i bilen efter att ha varit utanför bilen ett tag, det känns som om det går framåt lite.
Hänger upp växellådan för första gången.
Börjar ana ugglor i mossan, den får inte plats i växellåds tunneln med de motorfästen jag köpt till bilen.
Operation planera hur man skall vidga tunneln påbörjas.
Även tvärbalen är ivägen, enligt instruktionerna så kan man eventuellt behöva modifiera växellådstunneln. Det är inte längre något eventuellt med detta utan ett faktum.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgraderin
Fortsätter med kapningen av tunneln. Och testar med växellådan igen, Tror den kom in och ur bilen mins 5-6 gånger...
Breddar tunneln med lite tvång
Påbörjat arbetet att svetsa i lite material.
Nu till något annat lite snabbt, bytte ut bromsfördelningsblocket när jag ändå höll på med bromsarna
Nu är den monterad och klar. Fick sätta ihop bilen innan jag var helt klar p.g.a ett garage flytt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgraderin
Nu börjar det likna något, växellådan börjar få plats och med rätt kardanvinklar.
Hade jag gjort om detta jobbet hade jag tagit ur hela instrumentbrädan och allt, fy f*n vad trångt och eländigt det var.
Notera hur jag fått leka Dr Mengel där tunneln möter torpedväggen. Ca 1 tum per sida fick tvärbalken i golven flyttas upp innan växellådan kunde gå fritt.
Hade jag gjort om detta jobbet hade jag tagit ur hela instrumentbrädan och allt, fy f*n vad trångt och eländigt det var.
Notera hur jag fått leka Dr Mengel där tunneln möter torpedväggen. Ca 1 tum per sida fick tvärbalken i golven flyttas upp innan växellådan kunde gå fritt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgraderin
Växellådan var lite högre än vad originalet än gång varit så man fick vacker fixa till puckeln lite.
Fick göra en hel del mallar till plåtbitarna.
Här är puckeln svetsad.
Eftersom jag var lite dum och kapade upp hålet innan jag testpassade växellådan fick jag svetsa igen hålet, tror jag slösade runt 20-30 timmar på merarbete på den missen.
Nu ser det dock snyggt ut igen.
Fixat till puckeln lite och lagt lite färg på den.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgraderin
Blev nästan nöjd med resultatet.
Puckeln påsvetsad och jag håller på att fixa till slutet på breddningen av tunneln.
Svetsar slipade och klara.
Punktblästrade alla svetsarna under inför målning.
Passade då även på att blästra ramförstärkningarna, SFRO var inte nöjd med de ramförlängningarna jag köpt och monterat utan fick förstärka den ytterligare. Men klagar inte för den blev riktigt styv och fin.
En liten specialdragning för handbromsvajern.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgraderin
Blästrade även trävbalen efter att den blivit svetsad på plats.
Och tunneln är nu även den klar och blästrad.
Ramförstärkningarna är nu målade och fina.
Så även tvärbalken med puckeln.
Några dagar senare fick den även riktigt go underredsbehandling.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgraderin
Dubbla lameller skall borga för att man inte behöver få kramp vid kökörning...
Övre lamellen
Kopplingen monterad och centrerad.
Urtrampningslagret
Kardanen fick jag lämnat in för korning och se till att jag fick ett knutkors som passade Yoke och kardan.
Kronan på verket (växelspaks knoppen)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgraderin
De headers som jag fixade till innan var jag inte alls nöjd med så fick inhandla sådant som var gjord för en LS maskin i en F-body kaross.
Dessa headers är inte helt 100%, fick flytta lambdasonds uttaget för att den gick i golvet.
Det är inte mycket marginal mellan servopumps hjulet och hjulupphängningen men det är tillräckligt och tar inte i vilket är det viktigaste.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgraderin
Köpte en flexfuel sensor för att se vad det är jag kör på men även att kunna få datorn att göra ändringar på både bränsle blandning och tändning om det är E75 eller E80 eller E85 man har i tanken.
Här är sensorn monterad i bilen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgraderin
Fick tag i en center konsol fast i brun färg.
Med lite magi och lite färg så ser den riktigt trevlig ut.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- johnny
- Medlem
- Inlägg: 1611
- Blev medlem: tor 10 feb 2005, 16:41
- Namn: Johnny Johansson
- Ort: Skara/Eggby
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgraderin
Vilket jobb!
Ser kanon ut, är mycket mätande och funderande kan jag tänka mig.
Ser kanon ut, är mycket mätande och funderande kan jag tänka mig.
Pontiac TransAm SE -77 W72
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgraderin
Tack, nu i efterhand skulle jag mätt mera så hade jag sparat lite tid.Johnny skrev:Vilket jobb!
Ser kanon ut, är mycket mätande och funderande kan jag tänka mig.
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgraderin
Då har man hittat lite äldre bilder som man inte slängt upp.
Med tanke på att bromsskivan skulle få plats så fanns det inte mycket till styrning för själva hjulet så fick låna kompisens svarv för att lösa detta. Lite trist att behöva svarva i målade saker men säkerhet före finish. I och med att jag nu har en hydraulisk slavcylinder så fick jag modifiera bromsservo fästet lite. Själva fästet för kopplings cylindern. Den blev målad svart senare men glömde ta någon bild på detta. Inköpte ett "original" kopplings pedal som fick ändras lite enligt instruktioner, man får annars fel utväxling mellan pedalen och cylindern till kopplingen. Hmmm min tidigare lösning på motorkuddar var inte direkt lysande.... Den hängde verkligen på slamsorna...
Med tanke på att bromsskivan skulle få plats så fanns det inte mycket till styrning för själva hjulet så fick låna kompisens svarv för att lösa detta. Lite trist att behöva svarva i målade saker men säkerhet före finish. I och med att jag nu har en hydraulisk slavcylinder så fick jag modifiera bromsservo fästet lite. Själva fästet för kopplings cylindern. Den blev målad svart senare men glömde ta någon bild på detta. Inköpte ett "original" kopplings pedal som fick ändras lite enligt instruktioner, man får annars fel utväxling mellan pedalen och cylindern till kopplingen. Hmmm min tidigare lösning på motorkuddar var inte direkt lysande.... Den hängde verkligen på slamsorna...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgraderin
Efter att ha sett hur ena motorfästet såg ut ville jag inte ta några risker utan köpte nya motorfästen som är bättre design på.
Till dessa motorfästen inköptes en ny växellådsbalk
Eftersom man bytte motorfästen passade jag även på att skaffa ett oljetråg som skulle passa utan att riskera att ta i någonstans.
Om man skall köra i kurvor så vill man inte att oljan skall springa ifrån olje pickupen...
Den nya olje pickupen fick inte riktigt plats runt windage tray (kommer inte ihåg vad det heter på svenska). Fick slipa upp så att man kunde bottna pickupen på rätt sätt.
Var inte helt nöjd med förstärkningarna mellan torpedväggen och hjulupphängningen så det var bara att ta fram kapen och leka kirurg.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgraderin
Hmmm, det har hänt något mellan 2008 och 2016.
Då. Om någon funderar på varför det går tändkablar från framsidan så var det ett tidigt motoroptimering med ett Ford EDIS system och Megasquirt. Styrde tändningen med den, det fanns dock möjlighet att styra även ett sprut men så långt kom jag aldrig.
Nu. Lite mer stilrent.
Då. Om någon funderar på varför det går tändkablar från framsidan så var det ett tidigt motoroptimering med ett Ford EDIS system och Megasquirt. Styrde tändningen med den, det fanns dock möjlighet att styra även ett sprut men så långt kom jag aldrig.
Nu. Lite mer stilrent.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Registrerad
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: tis 14 okt 2003, 18:40
- Namn: Sven Floman #58
Re: Firebird Formula 400 76a rullande renovering/uppgraderin
Varit lite trögt med jobb i garaget men nu tar det lite fart i och med våren.
Här är den gamla pump bryggan som var uppsatt mellan tanken och bakaxeln, kommer att byta från två pumpar till att ha en direkt i tanken. En Walbro 250 är fastsatt i bankkant på bryggan. Här är den gamla tanken, den skall skrotas då jag kommer att bygga en ny i rostfritt och TIG svetsa alla förändringar. Alla anslutningarna på den gamla tanken, kort och gått ett ormbo. Nya tanken skall ha en utgång och eventuellt en retur förutom utgången till kolkanistern. Öppnade upp tanken för jag trodde initialt att jag behövde skvalp plåten för kolkanister returen men har fått tänka om en hel del här. Passade på att byta blinkreläet, nu fungerar bilens blinkers även när motorn inte är igång. Halv elektriskt från tidigare original bimetall relä.
Här är den gamla pump bryggan som var uppsatt mellan tanken och bakaxeln, kommer att byta från två pumpar till att ha en direkt i tanken. En Walbro 250 är fastsatt i bankkant på bryggan. Här är den gamla tanken, den skall skrotas då jag kommer att bygga en ny i rostfritt och TIG svetsa alla förändringar. Alla anslutningarna på den gamla tanken, kort och gått ett ormbo. Nya tanken skall ha en utgång och eventuellt en retur förutom utgången till kolkanistern. Öppnade upp tanken för jag trodde initialt att jag behövde skvalp plåten för kolkanister returen men har fått tänka om en hel del här. Passade på att byta blinkreläet, nu fungerar bilens blinkers även när motorn inte är igång. Halv elektriskt från tidigare original bimetall relä.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.