Firebird -77 Totalrenovering
Moderator: Moderators
- bakerchief
- Registrerad
- Inlägg: 350
- Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
- Namn: Johan Rasmusson
- Ort: Gotland
Re: Firebird -77 Totalrenovering
VAP
Är då "Vård Av Pontiac" det hade jag idag.
Egentligen var det väl VAB för Martin var kass, men jag styrde över det till VAP för det är ju skoj för alla...
Så det blev en tripp till en annan här på forumet som jag tänkte köpa fälgar av.
Vi tryckte Martin full med Alvedon och sen bar det av mot Endre.
Väl där så snackade vi lite skit och lastade fälgar, jag hade tidigare varit o kollat både på fälgar och hans mycket fina TA.
Han har nu Year Ones 17" snowflake på sin och det ser ruskigt bra ut, men jag har fastnat för orginalet med 15" så dom är numera i min ägo
efter en liten tvätt så la jag dom under garaget i mitt privata däckhotell i väntan på att resten av bilen skall hinna ikapp.
I ärlighetens namn skall jag väl erkänna att dessa kommer få en del arbete på sig också, de är i nuläget helmålade så jag skall slipa fram metallen och polera de kanter som skall vara polerade och sedan lägga klarlack över det.
Inte de roligaste jobbet kan man ju utan tvekan instämma i...
Lite teaser på en kaross innan vinkelslipsmaraton...
/Johan
Är då "Vård Av Pontiac" det hade jag idag.
Egentligen var det väl VAB för Martin var kass, men jag styrde över det till VAP för det är ju skoj för alla...
Så det blev en tripp till en annan här på forumet som jag tänkte köpa fälgar av.
Vi tryckte Martin full med Alvedon och sen bar det av mot Endre.
Väl där så snackade vi lite skit och lastade fälgar, jag hade tidigare varit o kollat både på fälgar och hans mycket fina TA.
Han har nu Year Ones 17" snowflake på sin och det ser ruskigt bra ut, men jag har fastnat för orginalet med 15" så dom är numera i min ägo
efter en liten tvätt så la jag dom under garaget i mitt privata däckhotell i väntan på att resten av bilen skall hinna ikapp.
I ärlighetens namn skall jag väl erkänna att dessa kommer få en del arbete på sig också, de är i nuläget helmålade så jag skall slipa fram metallen och polera de kanter som skall vara polerade och sedan lägga klarlack över det.
Inte de roligaste jobbet kan man ju utan tvekan instämma i...
Lite teaser på en kaross innan vinkelslipsmaraton...
/Johan
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
- northernv8ilk
- Ledamot & Guldmedlem
- Inlägg: 2726
- Blev medlem: tor 12 aug 2004, 09:56
- Namn: Ingemar Caisander #617
- Region: Södra
- Ort: Örkelljunga
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Vilket härligt äventyr!
Och riktigt rolig läsning - Johan, vid tillfälle får du maila över allt till Linda (redaktionen@transamclub.se) inklusive bilder, det här är så bra att det bara måste komma med i tidningen!
Önskar fortsatt lycka till med renoveringen!
Och Glad Midsommar!
Du är välförtjänt av både en och två nubbar nu, IMHO...!
Och riktigt rolig läsning - Johan, vid tillfälle får du maila över allt till Linda (redaktionen@transamclub.se) inklusive bilder, det här är så bra att det bara måste komma med i tidningen!
Önskar fortsatt lycka till med renoveringen!
Och Glad Midsommar!
Du är välförtjänt av både en och två nubbar nu, IMHO...!
Nattsvart Pontiac Firebird Trans Am 1982
-
- Registrerad
- Inlägg: 283
- Blev medlem: sön 25 apr 2010, 23:06
- Namn: Mikael Köpman
- Ort: Älvdalen
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Instämmer! Mycket underhållande skrivet!
Skickat från min D6503 via Tapatalk
Skickat från min D6503 via Tapatalk
Regionsombud Siljan
"Creative Manager" River Valley Bandit Run
Bor: Älvdalen
Kör: 1978 Trans Am "Bandit Tribute"
"Creative Manager" River Valley Bandit Run
Bor: Älvdalen
Kör: 1978 Trans Am "Bandit Tribute"
- thol
- Sekreterare & Guldmedlem
- Inlägg: 574
- Blev medlem: lör 24 nov 2012, 23:03
- Namn: Thim Olsson
- Region: Nedre Norra
- Ort: Järbo
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Här går det snabbt frammåt
- bakerchief
- Registrerad
- Inlägg: 350
- Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
- Namn: Johan Rasmusson
- Ort: Gotland
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Tack IngemarNorthernV8ilk skrev:Vilket härligt äventyr!
Och riktigt rolig läsning - Johan, vid tillfälle får du maila över allt till Linda (redaktionen@transamclub.se) inklusive bilder, det här är så bra att det bara måste komma med i tidningen!
Önskar fortsatt lycka till med renoveringen!
Och Glad Midsommar!
Du är välförtjänt av både en och två nubbar nu, IMHO...!
Jag tog dej på orden och lyxade till det med nubbe till sillen
jag jobbar i detta nu med det nya nummret som skall in i FM, jag är själv spänd på hur det slutar
/Johan
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
- bakerchief
- Registrerad
- Inlägg: 350
- Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
- Namn: Johan Rasmusson
- Ort: Gotland
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Tack Mikaelmikekop skrev:Instämmer! Mycket underhållande skrivet!
Skickat från min D6503 via Tapatalk
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
- bakerchief
- Registrerad
- Inlägg: 350
- Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
- Namn: Johan Rasmusson
- Ort: Gotland
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Det kunde få gå fortare men jag gör så gott jag kanthol skrev:Här går det snabbt frammåt
/Johan
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
- thol
- Sekreterare & Guldmedlem
- Inlägg: 574
- Blev medlem: lör 24 nov 2012, 23:03
- Namn: Thim Olsson
- Region: Nedre Norra
- Ort: Järbo
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Så är det väl alltid
- storfräsarn
- Registrerad
- Inlägg: 22
- Blev medlem: sön 11 jul 2010, 08:40
- Namn: Stefan Westlund
- Ort: Täby
Re: Sv: Firebird -77 Totalrenovering
Har följt tråden sporadiskt så jag vet inte om någon redan svarat på frågan om "bomullen". GM placerade värmeisoleringen där för att hålla hettan från katalysatorn borta.
Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
bakerchief skrev:När jag rev ur golvmattan så låg denna bomullsmatta mot plåten på passagerarsidans golv bak....
någon som vet varför det blivit så?
Rent spontant så känns det som om det skulle kunna vara det sämsta material i världen att lägga mot plåten på golvet i en bil.
Eller så har jag fel för det var konstigt nog den bästa biten av golvet...
Mycket märkligt, måste googla
/Johan
Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Jag följer den här tråden med stort intresse som sagt! Men det är alldeles för långt mellan uppdateringarna!
Hoppas att karossen är användbar för dig och att den motsvarar skicket någorlunda.
Du har ju i alla fall tvättat den ser jag. Lite vax på den och en bakaxel, så är det ju nästan en bil av det.
Hoppas att karossen är användbar för dig och att den motsvarar skicket någorlunda.
Du har ju i alla fall tvättat den ser jag. Lite vax på den och en bakaxel, så är det ju nästan en bil av det.
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- bakerchief
- Registrerad
- Inlägg: 350
- Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
- Namn: Johan Rasmusson
- Ort: Gotland
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Jag skyller lite i slentrian på fotbollen....Anders_1G skrev:Jag följer den här tråden med stort intresse som sagt! Men det är alldeles för långt mellan uppdateringarna!
Hoppas att karossen är användbar för dig och att den motsvarar skicket någorlunda.
Du har ju i alla fall tvättat den ser jag. Lite vax på den och en bakaxel, så är det ju nästan en bil av det.
Jo jag är nöjd med vad jag fick för pengarna och det är rätt mycket jag kan använda mig av.
Är precis i tagen med att utvärdera min bakaxel, jag hoppas innerligt att den går att rädda för då skall den leva i symbios med krängningshämmaren som du sponsrade med
/Johan
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
- bakerchief
- Registrerad
- Inlägg: 350
- Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
- Namn: Johan Rasmusson
- Ort: Gotland
Re: Sv: Firebird -77 Totalrenovering
Storfräsarn skrev:Har följt tråden sporadiskt så jag vet inte om någon redan svarat på frågan om "bomullen". GM placerade värmeisoleringen där för att hålla hettan från katalysatorn borta.bakerchief skrev:När jag rev ur golvmattan så låg denna bomullsmatta mot plåten på passagerarsidans golv bak....
någon som vet varför det blivit så?
Rent spontant så känns det som om det skulle kunna vara det sämsta material i världen att lägga mot plåten på golvet i en bil.
Eller så har jag fel för det var konstigt nog den bästa biten av golvet...
Mycket märkligt, måste googla
/Johan
Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
Se där!
Då fick jag ett svar på det äntligen. Då är bara frågan vad som har hänt med katalysatorn för det fanns ingen nämligen
/Johan
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
- bakerchief
- Registrerad
- Inlägg: 350
- Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
- Namn: Johan Rasmusson
- Ort: Gotland
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Motorn har plockats ur äntligen, den var rätt beskedlig i jämförelse med de andra jag skruvat på, det mesta var oljigt och man kunde då få skruva bort det utan att dränka skiten i rostolja, trevligt som omväxling.
fick loss på allt lätt utom grenrören som var sorgligt sönderrostade, så dom är nu för alltid förvisade till skrotbingen.
men sedan följde allting så fint med ur.
Den var lite ofin och gjorde på sig på vägen ur...
Men nu är den parkerad i väntan på nästa projekt....
Nästa steg blir bakaxeln.
/Johan
fick loss på allt lätt utom grenrören som var sorgligt sönderrostade, så dom är nu för alltid förvisade till skrotbingen.
men sedan följde allting så fint med ur.
Den var lite ofin och gjorde på sig på vägen ur...
Men nu är den parkerad i väntan på nästa projekt....
Nästa steg blir bakaxeln.
/Johan
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
- bakerchief
- Registrerad
- Inlägg: 350
- Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
- Namn: Johan Rasmusson
- Ort: Gotland
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Istället för att visa historien om bakaxel bortmonteringen så gåt vi raskt på dagens aktiviteter.
Jag fick ett plötsligt infall att nu skulle bakrutan plockas ur! Så där stod jag i garaget och fick denna spontanmekarimpuls och kastade mig över min Phoenix i bästa gåbortkläderna...jag ville ju inte störa min mojo så det var bara o köra på.
Sedan innan hade jag pratat med Gotlands svar på Ryds bilglas om att dom skulle komma hem till mig o plocka ur fram och bakrutan, och det hade dom gärna gjort för 1500 bagis, men eftersom jag är sjukt snål så förhalades detta in i det längsta
Sedan pratade jag med min gamla lärare och mentor från tiden man gick på Fordonsprogrammet om han hade lust att komma förbi och hjälpa mig, och det gjorde han gärna mot en kall öl...men eftersom jag är en sjukt svår och oerhört komplicerad person så blev det aldrig av...
Så nu var det då jag som skulle göra detta by my lonesam...
Jag vet ju vad jag behöver för verktyg för att montera bort dessa limmade rutor som sitter på GM:s vackra unibody.
Men jag har ju inte dom så det blev det som jag först fick tag i när jag nu skulle lite i slentrian spontanmontera ur en bakruta på min underbara bil.
Saker man behöver ha till hands när man under begränsad tid skall spontanmontera bort en bakruta som är fastlimmad på en av GM:s snyggaste unibodys!
: 1 st begeistrad hobbymekare med hybris. 1 st jävligt vass morakniv och 1 st tvåtum fyra ca 25-35cm lång.
Med dessa tillhyggen gav jag mig på rutan med ursinnig frenesi under kontrollerade former...
När man börjar med detta så är det bra om man har gott om tålamod och även om man har onormalt långa armar med lite fler leder än genomsnittet i regel har av vår världs befolkning...
För det jag började med är helt enkelt att applicera ett tryck inifrån samtidigt som jag skär med min utomordentligt vassa morakniv som på inget sätt är anpassad för detta ändamål utifrån.
När man då med förhoppningsvis stor framgång gjort detta med bravur så bör det se ut som nedan! notera det utomordentliga jobb tvåfyran utför.
Se till att tålmodigt arbeta dig framåt och inte forcera framåt för då riskerar man att rutan ser en smula trött ut...
Stilstudio på tvåfyrans formidabla arbete.
nästa steg är då det börjar bli svårt.
Nu skall rutan pressas utåt och uppåt samtidigt som du drar försiktigt med bestämt medans du skär med den nästan utomjordiskt vassa morakniven som jag på inget sätt är sponsrade av för att nämna...
Här har man den härliga spänningen som uppstår i rutan när man ensam står på ena sidan och utför detta enkla arbetsmoment, jag gick en liten bit åt gången på varje sida, har ingen aning om varför.. det kändes bra helt enkelt.
Och mot slutet så gällde det ju bara att vara så försiktig som möjligt då man inte ville att den skulle braka i backen när allt släppte, men det gick som tur var bra :)
sen var det bara att skrapa rent från limresterna på bilen och på rutan.
Skönt att den är ur och att den höll för det är ju en mindre sak att köpa.
Nu är det så nära att börja såga o svetsa så det är helt sjukt
/Johan
Jag fick ett plötsligt infall att nu skulle bakrutan plockas ur! Så där stod jag i garaget och fick denna spontanmekarimpuls och kastade mig över min Phoenix i bästa gåbortkläderna...jag ville ju inte störa min mojo så det var bara o köra på.
Sedan innan hade jag pratat med Gotlands svar på Ryds bilglas om att dom skulle komma hem till mig o plocka ur fram och bakrutan, och det hade dom gärna gjort för 1500 bagis, men eftersom jag är sjukt snål så förhalades detta in i det längsta
Sedan pratade jag med min gamla lärare och mentor från tiden man gick på Fordonsprogrammet om han hade lust att komma förbi och hjälpa mig, och det gjorde han gärna mot en kall öl...men eftersom jag är en sjukt svår och oerhört komplicerad person så blev det aldrig av...
Så nu var det då jag som skulle göra detta by my lonesam...
Jag vet ju vad jag behöver för verktyg för att montera bort dessa limmade rutor som sitter på GM:s vackra unibody.
Men jag har ju inte dom så det blev det som jag först fick tag i när jag nu skulle lite i slentrian spontanmontera ur en bakruta på min underbara bil.
Saker man behöver ha till hands när man under begränsad tid skall spontanmontera bort en bakruta som är fastlimmad på en av GM:s snyggaste unibodys!
: 1 st begeistrad hobbymekare med hybris. 1 st jävligt vass morakniv och 1 st tvåtum fyra ca 25-35cm lång.
Med dessa tillhyggen gav jag mig på rutan med ursinnig frenesi under kontrollerade former...
När man börjar med detta så är det bra om man har gott om tålamod och även om man har onormalt långa armar med lite fler leder än genomsnittet i regel har av vår världs befolkning...
För det jag började med är helt enkelt att applicera ett tryck inifrån samtidigt som jag skär med min utomordentligt vassa morakniv som på inget sätt är anpassad för detta ändamål utifrån.
När man då med förhoppningsvis stor framgång gjort detta med bravur så bör det se ut som nedan! notera det utomordentliga jobb tvåfyran utför.
Se till att tålmodigt arbeta dig framåt och inte forcera framåt för då riskerar man att rutan ser en smula trött ut...
Stilstudio på tvåfyrans formidabla arbete.
nästa steg är då det börjar bli svårt.
Nu skall rutan pressas utåt och uppåt samtidigt som du drar försiktigt med bestämt medans du skär med den nästan utomjordiskt vassa morakniven som jag på inget sätt är sponsrade av för att nämna...
Här har man den härliga spänningen som uppstår i rutan när man ensam står på ena sidan och utför detta enkla arbetsmoment, jag gick en liten bit åt gången på varje sida, har ingen aning om varför.. det kändes bra helt enkelt.
Och mot slutet så gällde det ju bara att vara så försiktig som möjligt då man inte ville att den skulle braka i backen när allt släppte, men det gick som tur var bra :)
sen var det bara att skrapa rent från limresterna på bilen och på rutan.
Skönt att den är ur och att den höll för det är ju en mindre sak att köpa.
Nu är det så nära att börja såga o svetsa så det är helt sjukt
/Johan
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
- bakerchief
- Registrerad
- Inlägg: 350
- Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
- Namn: Johan Rasmusson
- Ort: Gotland
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Istället för att visa historien om bakaxel bortmonteringen så gåt vi raskt på dagens aktiviteter.
Jag fick ett plötsligt infall att nu skulle bakrutan plockas ur! Så där stod jag i garaget och fick denna spontanmekarimpuls och kastade mig över min Phoenix i bästa gåbortkläderna...jag ville ju inte störa min mojo så det var bara o köra på.
Sedan innan hade jag pratat med Gotlands svar på Ryds bilglas om att dom skulle komma hem till mig o plocka ur fram och bakrutan, och det hade dom gärna gjort för 1500 bagis, men eftersom jag är sjukt snål så förhalades detta in i det längsta
Sedan pratade jag med min gamla lärare och mentor från tiden man gick på Fordonsprogrammet om han hade lust att komma förbi och hjälpa mig, och det gjorde han gärna mot en kall öl...men eftersom jag är en sjukt svår och oerhört komplicerad person så blev det aldrig av...
Så nu var det då jag som skulle göra detta by my lonesam...
Jag vet ju vad jag behöver för verktyg för att montera bort dessa limmade rutor som sitter på GM:s vackra unibody.
Men jag har ju inte dom så det blev det som jag först fick tag i när jag nu skulle lite i slentrian spontanmontera ur en bakruta på min underbara bil.
Saker man behöver ha till hands när man under begränsad tid skall spontanmontera bort en bakruta som är fastlimmad på en av GM:s snyggaste unibodys!
: 1 st begeistrad hobbymekare med hybris. 1 st jävligt vass morakniv och 1 st tvåtum fyra ca 25-35cm lång.
Med dessa tillhyggen gav jag mig på rutan med ursinnig frenesi under kontrollerade former...
När man börjar med detta så är det bra om man har gott om tålamod och även om man har onormalt långa armar med lite fler leder än genomsnittet i regel har av vår världs befolkning...
För det jag började med är helt enkelt att applicera ett tryck inifrån samtidigt som jag skär med min utomordentligt vassa morakniv som på inget sätt är anpassad för detta ändamål utifrån.
När man då med förhoppningsvis stor framgång gjort detta med bravur så bör det se ut som nedan! notera det utomordentliga jobb tvåfyran utför.
Se till att tålmodigt arbeta dig framåt och inte forcera framåt för då riskerar man att rutan ser en smula trött ut...
Stilstudio på tvåfyrans formidabla arbete.
nästa steg är då det börjar bli svårt.
Nu skall rutan pressas utåt och uppåt samtidigt som du drar försiktigt med bestämt medans du skär med den nästan utomjordiskt vassa morakniven som jag på inget sätt är sponsrade av för att nämna...
Här har man den härliga spänningen som uppstår i rutan när man ensam står på ena sidan och utför detta enkla arbetsmoment, jag gick en liten bit åt gången på varje sida, har ingen aning om varför.. det kändes bra helt enkelt.
Och mot slutet så gällde det ju bara att vara så försiktig som möjligt då man inte ville att den skulle braka i backen när allt släppte, men det gick som tur var bra :)
sen var det bara att skrapa rent från limresterna på bilen och på rutan.
Skönt att den är ur och att den höll för det är ju en mindre sak att köpa.
Nu är det så nära att börja såga o svetsa så det är helt sjukt
/Johan
Jag fick ett plötsligt infall att nu skulle bakrutan plockas ur! Så där stod jag i garaget och fick denna spontanmekarimpuls och kastade mig över min Phoenix i bästa gåbortkläderna...jag ville ju inte störa min mojo så det var bara o köra på.
Sedan innan hade jag pratat med Gotlands svar på Ryds bilglas om att dom skulle komma hem till mig o plocka ur fram och bakrutan, och det hade dom gärna gjort för 1500 bagis, men eftersom jag är sjukt snål så förhalades detta in i det längsta
Sedan pratade jag med min gamla lärare och mentor från tiden man gick på Fordonsprogrammet om han hade lust att komma förbi och hjälpa mig, och det gjorde han gärna mot en kall öl...men eftersom jag är en sjukt svår och oerhört komplicerad person så blev det aldrig av...
Så nu var det då jag som skulle göra detta by my lonesam...
Jag vet ju vad jag behöver för verktyg för att montera bort dessa limmade rutor som sitter på GM:s vackra unibody.
Men jag har ju inte dom så det blev det som jag först fick tag i när jag nu skulle lite i slentrian spontanmontera ur en bakruta på min underbara bil.
Saker man behöver ha till hands när man under begränsad tid skall spontanmontera bort en bakruta som är fastlimmad på en av GM:s snyggaste unibodys!
: 1 st begeistrad hobbymekare med hybris. 1 st jävligt vass morakniv och 1 st tvåtum fyra ca 25-35cm lång.
Med dessa tillhyggen gav jag mig på rutan med ursinnig frenesi under kontrollerade former...
När man börjar med detta så är det bra om man har gott om tålamod och även om man har onormalt långa armar med lite fler leder än genomsnittet i regel har av vår världs befolkning...
För det jag började med är helt enkelt att applicera ett tryck inifrån samtidigt som jag skär med min utomordentligt vassa morakniv som på inget sätt är anpassad för detta ändamål utifrån.
När man då med förhoppningsvis stor framgång gjort detta med bravur så bör det se ut som nedan! notera det utomordentliga jobb tvåfyran utför.
Se till att tålmodigt arbeta dig framåt och inte forcera framåt för då riskerar man att rutan ser en smula trött ut...
Stilstudio på tvåfyrans formidabla arbete.
nästa steg är då det börjar bli svårt.
Nu skall rutan pressas utåt och uppåt samtidigt som du drar försiktigt med bestämt medans du skär med den nästan utomjordiskt vassa morakniven som jag på inget sätt är sponsrade av för att nämna...
Här har man den härliga spänningen som uppstår i rutan när man ensam står på ena sidan och utför detta enkla arbetsmoment, jag gick en liten bit åt gången på varje sida, har ingen aning om varför.. det kändes bra helt enkelt.
Och mot slutet så gällde det ju bara att vara så försiktig som möjligt då man inte ville att den skulle braka i backen när allt släppte, men det gick som tur var bra :)
sen var det bara att skrapa rent från limresterna på bilen och på rutan.
Skönt att den är ur och att den höll för det är ju en mindre sak att köpa.
Nu är det så nära att börja såga o svetsa så det är helt sjukt
/Johan
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
- johnny
- Medlem
- Inlägg: 1611
- Blev medlem: tor 10 feb 2005, 16:41
- Namn: Johnny Johansson
- Ort: Skara/Eggby
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Ser trevligt ut :)
Den har du ihop på nolltid!
Vad har du tänkt dig motor mässigt? Renovera original snurran eller blir det ett byte?
Alltid kul att se när nån räddar en av dessa fantastiska bilar.
Den har du ihop på nolltid!
Vad har du tänkt dig motor mässigt? Renovera original snurran eller blir det ett byte?
Alltid kul att se när nån räddar en av dessa fantastiska bilar.
- bakerchief
- Registrerad
- Inlägg: 350
- Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
- Namn: Johan Rasmusson
- Ort: Gotland
Re: Firebird -77 Totalrenovering
just nu är det tänkt att jag skall köpa en Olds 403 av en annan Gute här på forumet, så då blir det renovering av den och kanske trimma den om det går och är värt det.Johnny skrev:Ser trevligt ut :)
Den har du ihop på nolltid!
Vad har du tänkt dig motor mässigt? Renovera original snurran eller blir det ett byte?
Alltid kul att se när nån räddar en av dessa fantastiska bilar.
Men det ligger ett tag fram i tiden, säkert till efter sommaren
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
- johnny
- Medlem
- Inlägg: 1611
- Blev medlem: tor 10 feb 2005, 16:41
- Namn: Johnny Johansson
- Ort: Skara/Eggby
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Är du intresserad av en renoverad och strokad 400" (461") så plockar jag ur min till nästa år då jag förhoppningsvis har fixat original motorn.
(Tänkte bara ifall du vill ha en färdig spis som går utav f##n)
(Tänkte bara ifall du vill ha en färdig spis som går utav f##n)
- bakerchief
- Registrerad
- Inlägg: 350
- Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
- Namn: Johan Rasmusson
- Ort: Gotland
Re: Firebird -77 Totalrenovering
jag har Classic industries kattalog och där finns det en tabell på hur man skall läsa av vin nr på sin bil.
där står att man inte hade motoralternativ 305 år -77
men när jag läser av mitt vin nr så har jag det likaförbannat....
hur skall man tro av detta? bilen är svensksåld, kan det ha något med saken att göra? eller är det kattalogen som är ute och cyklar?
/Johan
där står att man inte hade motoralternativ 305 år -77
men när jag läser av mitt vin nr så har jag det likaförbannat....
hur skall man tro av detta? bilen är svensksåld, kan det ha något med saken att göra? eller är det kattalogen som är ute och cyklar?
/Johan
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
- northernv8ilk
- Ledamot & Guldmedlem
- Inlägg: 2726
- Blev medlem: tor 12 aug 2004, 09:56
- Namn: Ingemar Caisander #617
- Region: Södra
- Ort: Örkelljunga
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Helt rätt, Chervrolets LG3 305:a dök inte upp i Firebird-serien förrän 1978. Dock fanns 1977:an med en Pontiac 301 cui motor (L27), kan det kanske vara denna som spökar?
”Översatt” till våra mått så är 305:an en 5.0 liters motor, medan 301:an är 4.9 liter – i vissa fall slarvas det dock med detta och båda betecknas som 5.0 liter.
Har du möjlighet så PM:a ditt VIN, så kan jag se om jag får fram något ytterligare.
”Översatt” till våra mått så är 305:an en 5.0 liters motor, medan 301:an är 4.9 liter – i vissa fall slarvas det dock med detta och båda betecknas som 5.0 liter.
Har du möjlighet så PM:a ditt VIN, så kan jag se om jag får fram något ytterligare.
Nattsvart Pontiac Firebird Trans Am 1982
- northernv8ilk
- Ledamot & Guldmedlem
- Inlägg: 2726
- Blev medlem: tor 12 aug 2004, 09:56
- Namn: Ingemar Caisander #617
- Region: Södra
- Ort: Örkelljunga
Re: Firebird -77 Totalrenovering
PM mottaget!
Efter lite detektivande har jag kommit fram till att din Formula nog faktiskt är lite extra häftig – 301 cui V8:an var mycket riktigt standardmotorn i 1977 års Formula (fram till andra juni 1977, då man växlade över till 1978 års standardmotor i form av 305 cui LG3:an (tillverkad av Chevrolet)).
DOCK – det verkar som att ett par av de senare producerade 1977 Formula (före juni 1977) faktiskt utrustades från fabrik med nästkommande års standardmotor (dvs 305 cui). Lite konstigt är att det inte föranledde någon ändring av bilens VIN – dessa 1977 Formula har alla motorbeteckning ”U” i sina VIN (oavsett om de bestyckades med 301 eller 305 cui V8:an).
Det kan vara så att detta hänger ihop med Pontiacs övriga produktion under 1977; både Pontiac Grand Prix och andra modeller bestyckades med 301 cui V8:an och då tillgången på den äldre 301 cui V8:an därmed begränsades är det inte alls omöjligt att man för Firebird Formulas del helt sonika växlade över till 305:an i ett tidigt skede.
Har du hittat något motornummer på V8:an du lyfte ur bilen?
Efter lite detektivande har jag kommit fram till att din Formula nog faktiskt är lite extra häftig – 301 cui V8:an var mycket riktigt standardmotorn i 1977 års Formula (fram till andra juni 1977, då man växlade över till 1978 års standardmotor i form av 305 cui LG3:an (tillverkad av Chevrolet)).
DOCK – det verkar som att ett par av de senare producerade 1977 Formula (före juni 1977) faktiskt utrustades från fabrik med nästkommande års standardmotor (dvs 305 cui). Lite konstigt är att det inte föranledde någon ändring av bilens VIN – dessa 1977 Formula har alla motorbeteckning ”U” i sina VIN (oavsett om de bestyckades med 301 eller 305 cui V8:an).
Det kan vara så att detta hänger ihop med Pontiacs övriga produktion under 1977; både Pontiac Grand Prix och andra modeller bestyckades med 301 cui V8:an och då tillgången på den äldre 301 cui V8:an därmed begränsades är det inte alls omöjligt att man för Firebird Formulas del helt sonika växlade över till 305:an i ett tidigt skede.
Har du hittat något motornummer på V8:an du lyfte ur bilen?
Nattsvart Pontiac Firebird Trans Am 1982
- visbykrille
- Registrerad
- Inlägg: 9
- Blev medlem: sön 20 okt 2013, 20:21
- Namn: Christer Cederqvist
- Ort: Gotland
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Vill du handla min maskin sen så behöver du nog inte renovera alltför mycket. Hitta ett kvitto bland samlingen på en renovering 2011, på runt 30k :)
Men den skulle haft en trimpinne så den inte gick så rent och fint ;)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Men den skulle haft en trimpinne så den inte gick så rent och fint ;)
Sent from my iPhone using Tapatalk
- laregina
- Registrerad
- Inlägg: 3344
- Blev medlem: ons 03 sep 2003, 14:04
- Namn: Linda Persson #116
- Region: Västra
- Ort: Bollebygd
- Kontakt:
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Helt fantastiskt spännande läsning. Får lite flashbackminnen från min egen renovering för ett antal år sedan.
1975 Pontiac Firebird Esprit 400 cui
Muskelbilsälskande fotograf med VM som mål
www.lareginacreation.com
Muskelbilsälskande fotograf med VM som mål
www.lareginacreation.com
- bakerchief
- Registrerad
- Inlägg: 350
- Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
- Namn: Johan Rasmusson
- Ort: Gotland
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Tack Linda, skoj att det uppskattas.laregina skrev:Helt fantastiskt spännande läsning. Får lite flashbackminnen från min egen renovering för ett antal år sedan.
Skall ringa en blästergubbe imorgon och se om man blåsa av rosten från den innan det börjar vända allt för långt i vädret.
Undrar om det kommer något tillbaka då Kanske blir det som tar död på projektet... NÄÄÄ, här skall fan i mig stretas på om det så blir det sista min plånbok gör
/Johan
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
- bakerchief
- Registrerad
- Inlägg: 350
- Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
- Namn: Johan Rasmusson
- Ort: Gotland
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Efter jag handlat svettstråd som förmodligen sträcker sig till de mörkare delarna av universum så kanske jag bara har råd med en elvisp att sätta shakerhodden på KrilleVisbykrille skrev:Vill du handla min maskin sen så behöver du nog inte renovera alltför mycket. Hitta ett kvitto bland samlingen på en renovering 2011, på runt 30k :)
Men den skulle haft en trimpinne så den inte gick så rent och fint
Sent from my iPhone using Tapatalk
/Johan
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
- bakerchief
- Registrerad
- Inlägg: 350
- Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
- Namn: Johan Rasmusson
- Ort: Gotland
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Bakaxel och subrame demontering
När jag då tog mig för denna bakaxel så såg jag framför mig att det skulle gå rätt lätt, jag har vid detta lag gett upp handverktygen för att helt sonika blåsa på med mutterknackaren och låte det bära eller brista...
Har dock inte ännu gett upp på rostlösningsmedel och har köppt en ny modell för mig som kombinerar Blixten McQueens rostiveck med kyla och det funkar lika bra som ni tror...
Och det gick lika lätt att få loss bakaxeln som ni tror
Men efter ett tag började ena sidan ge med sig, det var i stort sett bara en bult på förar sidan som var ett jävla as, de andra gav med sig till slut.
Passagerar sidan gav en hårdare fajt, den verkar efter närmare granskning vara mycket hårdare angripen av rosten bak än vad förarsidan är bak...
Mycket svettsande blir det på balkarna är numera glasklart.
Har ännu inte kunnat skärskåda hur mycket stryk bakaxeln tagit men den har inte läckt olja under sin vistelse här men om det beror på att det inte finns olja i den eller om den helt enkelt är schysst återstår att se :)
Men för att få bort bladfjäder och fästet fram så var jag tvungen att såga upp mitt första titthål i golvet...
TITTA! TITTA, där finns lite rost och ett titthål
Så här kan man se ut efter en halv dags sågande, skruvande och slitande i ständig uppförsbacke mot ett rostigt as som ser varje skruv som sin uppgift att knipa fast för att driva pöbeln som är jag till vansinne.
Ser rätt ok ut ändå...
Bakstötdämparna var imponerande slut det var som att dra ett dragspel ut o in, får nog ta och byta dom
/Johan
När jag då tog mig för denna bakaxel så såg jag framför mig att det skulle gå rätt lätt, jag har vid detta lag gett upp handverktygen för att helt sonika blåsa på med mutterknackaren och låte det bära eller brista...
Har dock inte ännu gett upp på rostlösningsmedel och har köppt en ny modell för mig som kombinerar Blixten McQueens rostiveck med kyla och det funkar lika bra som ni tror...
Och det gick lika lätt att få loss bakaxeln som ni tror
Men efter ett tag började ena sidan ge med sig, det var i stort sett bara en bult på förar sidan som var ett jävla as, de andra gav med sig till slut.
Passagerar sidan gav en hårdare fajt, den verkar efter närmare granskning vara mycket hårdare angripen av rosten bak än vad förarsidan är bak...
Mycket svettsande blir det på balkarna är numera glasklart.
Har ännu inte kunnat skärskåda hur mycket stryk bakaxeln tagit men den har inte läckt olja under sin vistelse här men om det beror på att det inte finns olja i den eller om den helt enkelt är schysst återstår att se :)
Men för att få bort bladfjäder och fästet fram så var jag tvungen att såga upp mitt första titthål i golvet...
TITTA! TITTA, där finns lite rost och ett titthål
Så här kan man se ut efter en halv dags sågande, skruvande och slitande i ständig uppförsbacke mot ett rostigt as som ser varje skruv som sin uppgift att knipa fast för att driva pöbeln som är jag till vansinne.
Ser rätt ok ut ändå...
Bakstötdämparna var imponerande slut det var som att dra ett dragspel ut o in, får nog ta och byta dom
/Johan
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
- bakerchief
- Registrerad
- Inlägg: 350
- Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
- Namn: Johan Rasmusson
- Ort: Gotland
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Subframe
Ni får ursäkta den utsökta bildkvalitén i detta avsnitt, systemkameran var urladdad när detta skedde.
Detta avsnitt trodde jag på största allvar skulle va en baggis, men jag gick bet igen
Det blev en mardröm, och det lilla hår jag hade kvar är numera som sporadiska öar av hårtester...
Men det började bra (trodde jag visade det sig) och första bulten lossade fint.
Planen jag hade var att jag skulle lossa samtliga fyra bultar lite med mutterdragaren och fett med min nya asballa och totalt värdelösa rostolja som jag inhandlat vid en välkänd firma med svart och gul logga.
Den första lossade lätt (trodde jag som sagt) och det var den under förar stolen.
Nästa på tur var den främre på förarsidan, den gav rätt bra med motstånd så jag fick be mitt trogna Cameracrew om hjälp för att med dragskaft och förlängare på det med fyra händer och ett knä dra loss den.
Den tredje var inbakad i jord och kvistar och jag hade ingen som helst förhoppning om den, men den var ironiskt nog den som lossnade
Den sista som skulle lossas var den främre på passagerarsidan och den var en riktig surkärring, den vred med sig hela det "hus" som skall hålla muttern, så jag fick bocka tillbaka det och hålla emot med ett koben samtidigt som jag med en babianarm skulle runtomkring mig själv och hålla mutterdragaraen...Naaaij va förbannad ja vaa, på ren Gotländska!
Men tillslut så fick jag loss den också, så då steg humöret och jag ropade glatt på mitt Cameracrew som kom skenandes för att ta högkvallitativa bilder på det förlösande ögonblicket när jag separerar Subframe och unibody för första gången sedan tidigt någon gång 1977...
Kan inflika med att det är jävligt klurigt att göra detta själv...
Och att nu när jag då skulle skruva ur den sista biten här och den skulle glida så lätt ur, så gjorde det den inte det.
För jag hade glömt den där första bulten som släppte så lätt först!, så fram med mutterdragaraen och skruva ur den där retliga jä...a bulten som borde hoppa ur så lätt o glatt... men va.. den släpper ju int.. Äääh! du kan gå igen ja ropar när skite är loss informerade jag glatt och pedagogiskt mitt Cameracrew...typ.
Så efter ett par minuters dividerande så kom jag och mig själv fram till att tiden var mogen för titthål nummer två!
Fram med den trogna vinkelslipen och mäta ut var snitten skulle ligga, blev ju väldigt grovt kan man säga eftersom jag var en smula upprörd, och golvet skall ändå bytas.
det visade sig att även där hade "huset" som håller muttern vikit sig för den bryska kraft som min mutterdragare åsamkat.
smida till det och hålla med den största rörtång som skådats i mannaminne och fram med babianarmen och fläska på med mutterdragaren igen och "Presto" så lossade Subframen från Unibodyn
Har dock inte riktigt fått bort den från bilen... det står skit ivägen så jag måste nu ta mig an en logistikfråga, hur skall jag förvara allt, och hur skall jag komma ihåg var allt ligger.
Om detta och allt annat återkommer jag.
/Johan
Ni får ursäkta den utsökta bildkvalitén i detta avsnitt, systemkameran var urladdad när detta skedde.
Detta avsnitt trodde jag på största allvar skulle va en baggis, men jag gick bet igen
Det blev en mardröm, och det lilla hår jag hade kvar är numera som sporadiska öar av hårtester...
Men det började bra (trodde jag visade det sig) och första bulten lossade fint.
Planen jag hade var att jag skulle lossa samtliga fyra bultar lite med mutterdragaren och fett med min nya asballa och totalt värdelösa rostolja som jag inhandlat vid en välkänd firma med svart och gul logga.
Den första lossade lätt (trodde jag som sagt) och det var den under förar stolen.
Nästa på tur var den främre på förarsidan, den gav rätt bra med motstånd så jag fick be mitt trogna Cameracrew om hjälp för att med dragskaft och förlängare på det med fyra händer och ett knä dra loss den.
Den tredje var inbakad i jord och kvistar och jag hade ingen som helst förhoppning om den, men den var ironiskt nog den som lossnade
Den sista som skulle lossas var den främre på passagerarsidan och den var en riktig surkärring, den vred med sig hela det "hus" som skall hålla muttern, så jag fick bocka tillbaka det och hålla emot med ett koben samtidigt som jag med en babianarm skulle runtomkring mig själv och hålla mutterdragaraen...Naaaij va förbannad ja vaa, på ren Gotländska!
Men tillslut så fick jag loss den också, så då steg humöret och jag ropade glatt på mitt Cameracrew som kom skenandes för att ta högkvallitativa bilder på det förlösande ögonblicket när jag separerar Subframe och unibody för första gången sedan tidigt någon gång 1977...
Kan inflika med att det är jävligt klurigt att göra detta själv...
Och att nu när jag då skulle skruva ur den sista biten här och den skulle glida så lätt ur, så gjorde det den inte det.
För jag hade glömt den där första bulten som släppte så lätt först!, så fram med mutterdragaraen och skruva ur den där retliga jä...a bulten som borde hoppa ur så lätt o glatt... men va.. den släpper ju int.. Äääh! du kan gå igen ja ropar när skite är loss informerade jag glatt och pedagogiskt mitt Cameracrew...typ.
Så efter ett par minuters dividerande så kom jag och mig själv fram till att tiden var mogen för titthål nummer två!
Fram med den trogna vinkelslipen och mäta ut var snitten skulle ligga, blev ju väldigt grovt kan man säga eftersom jag var en smula upprörd, och golvet skall ändå bytas.
det visade sig att även där hade "huset" som håller muttern vikit sig för den bryska kraft som min mutterdragare åsamkat.
smida till det och hålla med den största rörtång som skådats i mannaminne och fram med babianarmen och fläska på med mutterdragaren igen och "Presto" så lossade Subframen från Unibodyn
Har dock inte riktigt fått bort den från bilen... det står skit ivägen så jag måste nu ta mig an en logistikfråga, hur skall jag förvara allt, och hur skall jag komma ihåg var allt ligger.
Om detta och allt annat återkommer jag.
/Johan
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
- wasa
- Registrerad
- Inlägg: 59
- Blev medlem: tis 10 apr 2007, 15:22
- Namn: Thomas Anstrin #364
- Ort: Malmö
Re: Firebird -77 Totalrenovering
riktigt kul och läsa och följa, precis som Linda får jag också Flashback minnen . Lycka till.
vet inte hur många gånger jag svurit över rosten, framför allt när man upptäcker att någon av de förra ägarna lagat rost genom att lägga ny plåt utan på, tjockt med spackel m.m .
jag skall faktiskt också ha en csb305 i min -77 esprit, men den blev utbytt mot en csb327 innan jag blev ägare.
än en gång lycka till med renoveringen.
//Thomas
vet inte hur många gånger jag svurit över rosten, framför allt när man upptäcker att någon av de förra ägarna lagat rost genom att lägga ny plåt utan på, tjockt med spackel m.m .
jag skall faktiskt också ha en csb305 i min -77 esprit, men den blev utbytt mot en csb327 innan jag blev ägare.
än en gång lycka till med renoveringen.
//Thomas
It teaks a man to restore an antic car, but it takes a real man to cut one up.
- bakerchief
- Registrerad
- Inlägg: 350
- Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
- Namn: Johan Rasmusson
- Ort: Gotland
Re: Firebird -77 Totalrenovering
Tack Thomas, ja det är sannerligen en prövning att skärskåda det en del tycker är "reperationer".Wasa skrev:riktigt kul och läsa och följa, precis som Linda får jag också Flashback minnen . Lycka till.
vet inte hur många gånger jag svurit över rosten, framför allt när man upptäcker att någon av de förra ägarna lagat rost genom att lägga ny plåt utan på, tjockt med spackel m.m .
jag skall faktiskt också ha en csb305 i min -77 esprit, men den blev utbytt mot en csb327 innan jag blev ägare.
än en gång lycka till med renoveringen.
//Thomas
/Johan
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
- bakerchief
- Registrerad
- Inlägg: 350
- Blev medlem: tis 26 okt 2010, 19:08
- Namn: Johan Rasmusson
- Ort: Gotland
Re: Firebird -77 Totalrenovering
En ledtråd till varför!
Bilen blev parkerad bakom en lada i 10år på grund av något....
Sist jag var ute och jag började plocka ur kabelstammar och säkringshållaren så uppdagades något som jag kanske skulle kunna hävda är ett dolt fel
Gissar på en smula kabelbrand här...
Ser ju onekligen rätt misstänkt ut
Så nu ser det ut som om jag byter kabelstam i motorutrymmet och i kupén i alla fall.
Men det är ju inte så dumt att ha friska kablar till en totalrenoverad bil
Så om någon har köpt nya kabelstammar från någon firma som dom rekomenderar eller tycker man skall hålla sig ifrån, hojta gärna till.
/Johan
Bilen blev parkerad bakom en lada i 10år på grund av något....
Sist jag var ute och jag började plocka ur kabelstammar och säkringshållaren så uppdagades något som jag kanske skulle kunna hävda är ett dolt fel
Gissar på en smula kabelbrand här...
Ser ju onekligen rätt misstänkt ut
Så nu ser det ut som om jag byter kabelstam i motorutrymmet och i kupén i alla fall.
Men det är ju inte så dumt att ha friska kablar till en totalrenoverad bil
Så om någon har köpt nya kabelstammar från någon firma som dom rekomenderar eller tycker man skall hålla sig ifrån, hojta gärna till.
/Johan
Skall det göras, gör det ordentligt :)
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18
Pontiac Trans AM -77
Corvette C5 -99
Volvo XC60 -18