firebird -74 svängjänk, TACS galnaste projekt!
Moderator: Moderators
-
- Registrerad
- Inlägg: 48
- Blev medlem: tis 21 apr 2009, 11:24
- Namn: michael dahlquist #743
- Ort: osby
Re: firebird -74 svängjänk, TACS galnaste projekt!
de kostar ungefär lika mycke som en tonårssdotter utslaget per månad
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: firebird -74 svängjänk, TACS galnaste projekt!
micke.d skrev:de kostar ungefär lika mycke som en tonårssdotter utslaget per månad
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
-
- Registrerad
- Inlägg: 9187
- Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
- Namn: Åke Georgsson #230
- Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
- Kontakt:
Re: firebird -74 svängjänk, TACS galnaste projekt!
fördelen med en sån (tonåring) är ju att dom bara "varar" i sju år sen kan dom faktisk börja generera pengar tillbakamicke.d skrev:de kostar ungefär lika mycke som en tonårssdotter utslaget per månad
No1. Trubbletopicstarter
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
- dp
- Registrerad
- Inlägg: 3723
- Blev medlem: sön 11 jun 2006, 08:39
- Namn: Daniel Persson #239
- Ort: Gävle
Re: firebird -74 svängjänk, TACS galnaste projekt!
Generera pengar tillbaka ? Du menar att det finns tonåringar som när dom får arbete börjar betala tillbaka till föräldrarna för det dom kostat? På sin höjd kanske det blir billigare som förälder när hemmaboende barn börjar tjäna egna pengar men det är nog få föräldrar som går plus.2 loud skrev:fördelen med en sån (tonåring) är ju att dom bara "varar" i sju år sen kan dom faktisk börja generera pengar tillbakamicke.d skrev:de kostar ungefär lika mycke som en tonårssdotter utslaget per månad
Pontiac Trans Am LT1 - 94
- mangan
- Registrerad
- Inlägg: 6307
- Blev medlem: ons 31 jul 2002, 18:36
- Namn: Magnus Gustafsson #497
- Ort: Linköping + Världen
- Kontakt:
Re: firebird -74 svängjänk, TACS galnaste projekt!
Funderade också på vad han menar, tror han tänker sälja av sina allt eftersom, har för mig att han uttryckte det i nån annan tråd.DP skrev:Generera pengar tillbaka ? Du menar att det finns tonåringar som när dom får arbete börjar betala tillbaka till föräldrarna för det dom kostat? På sin höjd kanske det blir billigare som förälder när hemmaboende barn börjar tjäna egna pengar men det är nog få föräldrar som går plus.2 loud skrev:fördelen med en sån (tonåring) är ju att dom bara "varar" i sju år sen kan dom faktisk börja generera pengar tillbakamicke.d skrev:de kostar ungefär lika mycke som en tonårssdotter utslaget per månad
Magnus
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
-
- Registrerad
- Inlägg: 9187
- Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
- Namn: Åke Georgsson #230
- Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
- Kontakt:
Re: firebird -74 svängjänk, TACS galnaste projekt!
Nää mangan det var inte SÄLJA utan BYTES (så du behöver inte mail det till annelie , sin lilla skvallerbytta) jo men när vi föräldrar blir gamla så tar barnen över visa saker för sina föräldrar och när vi börjar bli allt för gagiga ( asså då menar jag NI inte jag ,, jag är "james dean" lever hårt dör ung och blir ett vackert lik men så när NI blir gagiga så kommer era barn bl.a att betala pengar för Åldingsvården så DOM SLIPPER HA ER HEMMA
No1. Trubbletopicstarter
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: firebird -74 svängjänk, TACS galnaste projekt!
Så är det säkert, Åke. Men du får gärna köra de där diskussionerna i PM istället för att solka ner min tråd...
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: firebird -74 svängjänk, TACS galnaste projekt!
Det är inte helt enkelt att få till en vettig framvagnsgeometri. Eftersom det är många variabler som ska stämma är det svårt att fokusera på en parameter tex. Det är som med Rubiks kub – man får försöka ta hänsyn till allt samtidigt. Vilket i sin tur innebär att om ett mått ändras fem millimeter kan det innebära vinst på camberkompensation, men brakförlust för rollcentrat.
Jag funderade länge på om jag skulle presentera bilder med måtten utsatta pga. risken att folk ”stjäl” ritningen. Det blev måttsatt (allt utom spindeln…) till slut eftersom jag inte kommer köra racing och därmed inte har någon konkurrens att tävla med. Titta gärna på bilderna och låna gärna inspiration till ditt eget projekt. Försök dock inte kopiera geometrin till ditt eget bygge utan att veta vad du gör.Väghållning är farliga saker. Eller rättare sagt avsaknaden av den. Har du inte koll på hur de olika parametrarna påverkar chassiereaktionerna så läs på innan du bygger. En bra bok i ämnet är ”Milliken & Milliken – Race Car Vehicle Dynamics”. Väl investerade 700 kronor.
Ovan; Så här blev det alltså.
Det enda kravet som fanns inför ritandet av framvagnsgeometrin var att övre länkarmen inte skulle krocka med den befintliga stålprofilen i framvagnen. Om det gick att uppfylla? Nej, såklart inte. Självklart skulle övre länkarmen nästla sig in i profilen och hamna ungefär mitt i den. Vinkelslipen kommer alltså behöva laddas med den stora kapklingan… Suck.
Ovan; Så klart skulle övre länkarmen hamna mitt ramprofilen. Trots allt fipplande och trixande visade det sig vara omöjligt att få till en bra geometri med övre länkarmen monterad ovanpå ramprofilen. Den hamnade för högt helt enkelt.
Någon dag senare upptäckte jag dock att subframen helt enkelt satt fel i förhållande till de andra sakerna i CADen. Den hade suttit rätt från början, men någon gång rörde den sig lite okontrollerat och hamnade helt enkelt för högt upp.
Så med subframen på rätt ställe, blev det genast bättre
Nedan; Hur det ser ut vid två graders krängning. 0,45º camberkompensation och Rollcentrat rör sig ca 1mm/grad krängning. Jag ville knyta rollcentrat till bilens tyngdpunkt (CGH), men eftersom tyngdpunktens placering i dagsläget är okänd blev det lite att skjuta från höften. Dock blir infästningarna justerbara, så det är enkelt att korrigera detta i framtiden.
Fler geometristudier finns på hemsidan...
Jag funderade länge på om jag skulle presentera bilder med måtten utsatta pga. risken att folk ”stjäl” ritningen. Det blev måttsatt (allt utom spindeln…) till slut eftersom jag inte kommer köra racing och därmed inte har någon konkurrens att tävla med. Titta gärna på bilderna och låna gärna inspiration till ditt eget projekt. Försök dock inte kopiera geometrin till ditt eget bygge utan att veta vad du gör.Väghållning är farliga saker. Eller rättare sagt avsaknaden av den. Har du inte koll på hur de olika parametrarna påverkar chassiereaktionerna så läs på innan du bygger. En bra bok i ämnet är ”Milliken & Milliken – Race Car Vehicle Dynamics”. Väl investerade 700 kronor.
Ovan; Så här blev det alltså.
Det enda kravet som fanns inför ritandet av framvagnsgeometrin var att övre länkarmen inte skulle krocka med den befintliga stålprofilen i framvagnen. Om det gick att uppfylla? Nej, såklart inte. Självklart skulle övre länkarmen nästla sig in i profilen och hamna ungefär mitt i den. Vinkelslipen kommer alltså behöva laddas med den stora kapklingan… Suck.
Ovan; Så klart skulle övre länkarmen hamna mitt ramprofilen. Trots allt fipplande och trixande visade det sig vara omöjligt att få till en bra geometri med övre länkarmen monterad ovanpå ramprofilen. Den hamnade för högt helt enkelt.
Någon dag senare upptäckte jag dock att subframen helt enkelt satt fel i förhållande till de andra sakerna i CADen. Den hade suttit rätt från början, men någon gång rörde den sig lite okontrollerat och hamnade helt enkelt för högt upp.
Så med subframen på rätt ställe, blev det genast bättre
Nedan; Hur det ser ut vid två graders krängning. 0,45º camberkompensation och Rollcentrat rör sig ca 1mm/grad krängning. Jag ville knyta rollcentrat till bilens tyngdpunkt (CGH), men eftersom tyngdpunktens placering i dagsläget är okänd blev det lite att skjuta från höften. Dock blir infästningarna justerbara, så det är enkelt att korrigera detta i framtiden.
Fler geometristudier finns på hemsidan...
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
-
- Registrerad
- Inlägg: 96
- Blev medlem: tor 30 jun 2011, 18:03
- Namn: Hamid Benhadj #304
- Ort: Malmö
Re: firebird -74 svängjänk, TACS galnaste projekt!
När blir bilen klar? Ser att du bor i Lund, det hade varit kul att mötas upp nån gång typ i Lödde eller Strippen
Mvh
Mvh
Pontiac Trans Am 468
http://www.garaget.org/?car=255150
http://www.garaget.org/?car=255150
-
- Registrerad
- Inlägg: 9187
- Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
- Namn: Åke Georgsson #230
- Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
- Kontakt:
Re: firebird -74 svängjänk, TACS galnaste projekt!
Det är mycket imponerande projekt du håller på med anders , med så himla många variablar inblandade och att istortsett alla berör varandra så undrar jag om det kommer bli en extremt lättkörd eller extremt svårkörd bil ,, att lägga upp och bygga parametrarna efter någon "golden rule" kanske inte alls kommer passa "ditt" körsätt ! ,, jag har ingen erfarenhet av ens i närheten av ditt projekt vad det gäller väghållning däremot inom annat bilbetingat ,, motorer och billjud ,, allt handlar i slutendan om en gyllene medelväg
men det ska bli EXTREMT intressant och se NÄR (märkväl jag skriver inte OM ) det kommer prövas "irl"
men det ska bli EXTREMT intressant och se NÄR (märkväl jag skriver inte OM ) det kommer prövas "irl"
No1. Trubbletopicstarter
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: firebird -74 svängjänk, TACS galnaste projekt!
Tack!
Pontiacen i sig är en bra plattform som lämpar sig bra för bankörning. När jag säger det, syftar jag endast på storleken. En bil med lång hjulbas och bred spårvidd har alla möljigheter för att bli väldigt lugn i sitt uppförande om resten i chassiet är rätt.
Allt handlar om att balansera krafterna som påverkar chassiet mot varandra, samt att alltid har så mycket däck som möjligt i backen. Med att balansera krafter syftar jag på de krafterna som påverkar chassiet. Konstiga hävarmar/brytvinklar gör att bilen upplevs inkonsekvent eftersom deformationerna i hjulupphängningarna är olika stora beroende på belastningen.
Ta tex scrubradien som exempel;
Scrub är spindelledernas position (projekterad på markplanet) i förhållande hjulets mittlinje. Dra en linje genom spindellederna och ner på marken.
Ju större scrubradie man har, desto större krafter påverkar spindeln när den belastas (i det här fallet handlar det om belastningar under inbromsning). Man upplever det i ratten som att bilen drar åt olika håll när man bromsar hårt och man måste sitta och korrigera hela tiden. Blir rätt tröttsamt i längden och väldigt farligt. Om man då sätter scrubradien till 0, försvinner istället feedbacken i ratten helt och hållet och man har knappt någon aning om vad som händer vid inbromsning. Det blir tex. svårt att känna om hjulen låser sig.
Misstaget många gör när man håller på att konstruera egna detaljer är att de betraktar delarna som statiska. Allt... Allt rör sig i en hjulupphängning. Bärarmarna flexar, spindeln flexar, infästningarna flexar och såklart rör sig bussningarna fram och tillbaka också. Det är detta flexet som man vill minimera, men det går såklart inte att komma ner mot noll. För att minska böjning/flex osv måste man förstärka sakerna. Förstärkningar väger och bidrar till en tyngre bil. Tyngre bil måste ha större bromsar och mer effekt för att göra samma sak. Tyngre bromsar väger mer och belastar hjulupphängningarna ännu mer... Som då måste förstärkas ytterligare osv... Ja, du förstår säkert fördelarna med låg vikt.
Därför försöker man istället balansera krafterna så att flexandet inte påverkar lika mycket.
Alltså vill man ha ett "lagom" mått som scrubradie. Förutom de fysiska begränsningarna kan man leka med placeringen av spindellederna i förhållande till varandra (lutningen på axeln alltså) och offset på hjul (titta på moderna sportbilar - de har aldrig en extremt bred kant på framhjulen - det finns en anledning till det). Lutningn på spindelaxeln påverkar såklart i sin tur en hel del andra fakturer, medans offseten inte riktigt har lika komplex påverkan. I mitt fall bestämde jag först lutning på spindelaxeln och därefter lämplig offset på hjulen. De fysiska begränsningarna i sammanhanget är när tex bromsoket tar i ekrarna på fälgen. Jag hade nog helst velat ha en scrubradie kring 20mm men de fysiska begränsningarna satte stopp för det - bromsoket är helt enkelt för brett och kan inte flyttas in mer. Fälgen hade kanske kunnat offsetas ännu mer, men det är en kostnadsfråga och det är inte värt pengarna att minska ytterligare 10 mm.
Det är detta jag försöker få fram i mina poster när jag pratar om kompromisser. Den optimala lösningen existerar aldrig utan man får alltid kompromissa någonstans. Huvudsaken är att man vet vad man kompromissar med och vilka faktorer kompromisserna påverkar. Då kan man enkelt (nåja...) prioritera sina kompromisser beroende på vilket slutresultat man tycker är viktigast.
Scrubradien ovan är bara ett exempel på faktorer man får ta hänsyn till. Sen finns det ju ytterligare typ trehundra andra saker att försöka läsa in sig på
Det finns egentligen ingen gyllene medelväg i detta fallet eftersom det är för många faktorer som påverkar. Men läser man på kan man ganska snabbt förstå vad som är bra och dåligt för sin egen bil. Däremot strävar alla efter samma sak - att få en bil som uppträder konsekvent och är förutsägbar. Det finns en vanlig missförståelse om att riktigt snabba bilar är helt omöjliga att köra. Det ska sladdas, pustas och frustas osv. Faktum är att riktigt snabba bilar är riktigt snabba just för att de är så lättkörda och därmed väldigt enkla att balansera på sin gräns. Alltså anpassar man snarare körsätt efter bil och inte tvärt om. Sen har såklart alla förare olika smak för hur snabb styrningen skall vara, hur långt bromspedalen skall tryckas ner innan hjulen låser sig osv, men generellt är det lättkörda bilar som gäller. Eftersom det finns så många faktorer som påverkar chassiet hittar dock alla sin egen väg till att uppnå en snabb bil.
Lång post, hoppas ingen somnade och att det var någorlunda förstårbart... Men det finns inga genvägar till den perfekta väghållningen
I slutändan handlar allt om budget som med allt annat. Det är väldigt lätt att bygga en dålig bil för dyra pengar. Mycket lättare än att bygga en bra bil för små pengar...
För övrigt har jag nyligen dragit igång en facebookhemsida till bilen. Gå gärna in och gilla den så att ni kan hjälpa mig att nå ut till fler läsare.
Fler läsare = högre motivation. Högre motivation = klar tidigare.
http://www.facebook.com/#!/pages/propon ... 6929493396
Jag behöver ha upp gilla-numret lite till för att få fler features på sidan. Så hjälp mig lite är ni snälla
Pontiacen i sig är en bra plattform som lämpar sig bra för bankörning. När jag säger det, syftar jag endast på storleken. En bil med lång hjulbas och bred spårvidd har alla möljigheter för att bli väldigt lugn i sitt uppförande om resten i chassiet är rätt.
Allt handlar om att balansera krafterna som påverkar chassiet mot varandra, samt att alltid har så mycket däck som möjligt i backen. Med att balansera krafter syftar jag på de krafterna som påverkar chassiet. Konstiga hävarmar/brytvinklar gör att bilen upplevs inkonsekvent eftersom deformationerna i hjulupphängningarna är olika stora beroende på belastningen.
Ta tex scrubradien som exempel;
Scrub är spindelledernas position (projekterad på markplanet) i förhållande hjulets mittlinje. Dra en linje genom spindellederna och ner på marken.
Ju större scrubradie man har, desto större krafter påverkar spindeln när den belastas (i det här fallet handlar det om belastningar under inbromsning). Man upplever det i ratten som att bilen drar åt olika håll när man bromsar hårt och man måste sitta och korrigera hela tiden. Blir rätt tröttsamt i längden och väldigt farligt. Om man då sätter scrubradien till 0, försvinner istället feedbacken i ratten helt och hållet och man har knappt någon aning om vad som händer vid inbromsning. Det blir tex. svårt att känna om hjulen låser sig.
Misstaget många gör när man håller på att konstruera egna detaljer är att de betraktar delarna som statiska. Allt... Allt rör sig i en hjulupphängning. Bärarmarna flexar, spindeln flexar, infästningarna flexar och såklart rör sig bussningarna fram och tillbaka också. Det är detta flexet som man vill minimera, men det går såklart inte att komma ner mot noll. För att minska böjning/flex osv måste man förstärka sakerna. Förstärkningar väger och bidrar till en tyngre bil. Tyngre bil måste ha större bromsar och mer effekt för att göra samma sak. Tyngre bromsar väger mer och belastar hjulupphängningarna ännu mer... Som då måste förstärkas ytterligare osv... Ja, du förstår säkert fördelarna med låg vikt.
Därför försöker man istället balansera krafterna så att flexandet inte påverkar lika mycket.
Alltså vill man ha ett "lagom" mått som scrubradie. Förutom de fysiska begränsningarna kan man leka med placeringen av spindellederna i förhållande till varandra (lutningen på axeln alltså) och offset på hjul (titta på moderna sportbilar - de har aldrig en extremt bred kant på framhjulen - det finns en anledning till det). Lutningn på spindelaxeln påverkar såklart i sin tur en hel del andra fakturer, medans offseten inte riktigt har lika komplex påverkan. I mitt fall bestämde jag först lutning på spindelaxeln och därefter lämplig offset på hjulen. De fysiska begränsningarna i sammanhanget är när tex bromsoket tar i ekrarna på fälgen. Jag hade nog helst velat ha en scrubradie kring 20mm men de fysiska begränsningarna satte stopp för det - bromsoket är helt enkelt för brett och kan inte flyttas in mer. Fälgen hade kanske kunnat offsetas ännu mer, men det är en kostnadsfråga och det är inte värt pengarna att minska ytterligare 10 mm.
Det är detta jag försöker få fram i mina poster när jag pratar om kompromisser. Den optimala lösningen existerar aldrig utan man får alltid kompromissa någonstans. Huvudsaken är att man vet vad man kompromissar med och vilka faktorer kompromisserna påverkar. Då kan man enkelt (nåja...) prioritera sina kompromisser beroende på vilket slutresultat man tycker är viktigast.
Scrubradien ovan är bara ett exempel på faktorer man får ta hänsyn till. Sen finns det ju ytterligare typ trehundra andra saker att försöka läsa in sig på
Det finns egentligen ingen gyllene medelväg i detta fallet eftersom det är för många faktorer som påverkar. Men läser man på kan man ganska snabbt förstå vad som är bra och dåligt för sin egen bil. Däremot strävar alla efter samma sak - att få en bil som uppträder konsekvent och är förutsägbar. Det finns en vanlig missförståelse om att riktigt snabba bilar är helt omöjliga att köra. Det ska sladdas, pustas och frustas osv. Faktum är att riktigt snabba bilar är riktigt snabba just för att de är så lättkörda och därmed väldigt enkla att balansera på sin gräns. Alltså anpassar man snarare körsätt efter bil och inte tvärt om. Sen har såklart alla förare olika smak för hur snabb styrningen skall vara, hur långt bromspedalen skall tryckas ner innan hjulen låser sig osv, men generellt är det lättkörda bilar som gäller. Eftersom det finns så många faktorer som påverkar chassiet hittar dock alla sin egen väg till att uppnå en snabb bil.
Lång post, hoppas ingen somnade och att det var någorlunda förstårbart... Men det finns inga genvägar till den perfekta väghållningen
I slutändan handlar allt om budget som med allt annat. Det är väldigt lätt att bygga en dålig bil för dyra pengar. Mycket lättare än att bygga en bra bil för små pengar...
För övrigt har jag nyligen dragit igång en facebookhemsida till bilen. Gå gärna in och gilla den så att ni kan hjälpa mig att nå ut till fler läsare.
Fler läsare = högre motivation. Högre motivation = klar tidigare.
http://www.facebook.com/#!/pages/propon ... 6929493396
Jag behöver ha upp gilla-numret lite till för att få fler features på sidan. Så hjälp mig lite är ni snälla
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
-
- Registrerad
- Inlägg: 9187
- Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
- Namn: Åke Georgsson #230
- Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
- Kontakt:
Re: firebird -74 svängjänk, TACS galnaste projekt!
jo det ligger en del sanningar i vad du skriver men oxå en personlig uppfattning om "vad" det ska vara .. det där du säger om att folk massuppfi MISSuppfattar at snabba bilar är svårkörda kan jag bara "kontra" med Porsche 911 den om någon är ju känd för sin "överaskande" rumpa under provocerad körning och vad den fabriken har /har haft i utveckligsmöjligheter vs liten gåsapåg behöver jag knappast gå in på va ?
Jo du STATISKA värden ,, dom enda värdena man kan med hyffsat vinkling kalla statiska när man "leker bil" är ju UTGIFTER dom är förvisso inte statiska men iallafall KONSTANTA .. och av någon underlig anledning så är allt man möjligtvis har att sälja för att finansiera projektet å det närmaste "värdelöst" och allt man vill ha SVINDYRT
jag kan inte ens med anstängning komma på NÅGONTING i detta ämne som är statiskt .. en sak jag defentivt fick smak på när jag byggde laddningen till min astorvan med 24 x 16 V batterier och ett 12 V laddningen svänger en "hel del" pga 1000 och åter 1000 faktorer man TRODDE man kunde räkna ut men men ,,,,
Jo du STATISKA värden ,, dom enda värdena man kan med hyffsat vinkling kalla statiska när man "leker bil" är ju UTGIFTER dom är förvisso inte statiska men iallafall KONSTANTA .. och av någon underlig anledning så är allt man möjligtvis har att sälja för att finansiera projektet å det närmaste "värdelöst" och allt man vill ha SVINDYRT
jag kan inte ens med anstängning komma på NÅGONTING i detta ämne som är statiskt .. en sak jag defentivt fick smak på när jag byggde laddningen till min astorvan med 24 x 16 V batterier och ett 12 V laddningen svänger en "hel del" pga 1000 och åter 1000 faktorer man TRODDE man kunde räkna ut men men ,,,,
No1. Trubbletopicstarter
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: firebird -74 svängjänk, TACS galnaste projekt!
Gjorde egna subframeconnectors förra veckan
Ett fint gör-det-själv-kit
Profilen hölls mot golvet samtidigt som en plåt användes som rits. Funkar finfint för att markera snitt på ojämnt underlag. Skär man bara lite försiktigt kan man hålla sig under millimetern glapp.
Och efter att golvet var skuret trimmades längden på profilen så att den passade mellan rambenen.
Bild på förstärkningen kring subframen.
Lägsta punkten på karossen blir subframeconnectors:arna tillsammans med trösklarna. Känns bra att inte ha "ömtåligt" nedhäng.
Punktsvetsat på plats!
Det hela gick faktiskt ganska fort och var väldigt enkelt. Känns väldigt bra - nu spricker inte karossen i golvet oavsett om man kör på slicks eller R-däck.
Finns lite utförligare läsning på hemsidan;
http://www.propontiac.com/subframeconnectors/
Och så kan man såklart gilla projektet på fejjan;
http://www.facebook.com/pages/propontia ... 6929493396
Eller sök på propontiac.com så dyker det upp
Ett fint gör-det-själv-kit
Profilen hölls mot golvet samtidigt som en plåt användes som rits. Funkar finfint för att markera snitt på ojämnt underlag. Skär man bara lite försiktigt kan man hålla sig under millimetern glapp.
Och efter att golvet var skuret trimmades längden på profilen så att den passade mellan rambenen.
Bild på förstärkningen kring subframen.
Lägsta punkten på karossen blir subframeconnectors:arna tillsammans med trösklarna. Känns bra att inte ha "ömtåligt" nedhäng.
Punktsvetsat på plats!
Det hela gick faktiskt ganska fort och var väldigt enkelt. Känns väldigt bra - nu spricker inte karossen i golvet oavsett om man kör på slicks eller R-däck.
Finns lite utförligare läsning på hemsidan;
http://www.propontiac.com/subframeconnectors/
Och så kan man såklart gilla projektet på fejjan;
http://www.facebook.com/pages/propontia ... 6929493396
Eller sök på propontiac.com så dyker det upp
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- mangan
- Registrerad
- Inlägg: 6307
- Blev medlem: ons 31 jul 2002, 18:36
- Namn: Magnus Gustafsson #497
- Ort: Linköping + Världen
- Kontakt:
Re: firebird -74 svängjänk, TACS galnaste projekt!
Snyggt!!!
Kommer att stjäla designen, blir snyggare än som jag tänkt!!
Magnus
Kommer att stjäla designen, blir snyggare än som jag tänkt!!
Magnus
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: firebird -74 svängjänk, TACS galnaste projekt!
Stjäl du den om du vill, det är bara kul om folk blir inspirerade.
Tittar man noga, ser man att SFCerna inte är parallella utan sitter någon centimeter längre in mot centrum i framkant än i bakkant. Bakramen är nämligen bredare än Subframen.
Infon och tillvägagångssättet är något tydligare på hemsidan, men det har du säkert redan sett.
Tittar man noga, ser man att SFCerna inte är parallella utan sitter någon centimeter längre in mot centrum i framkant än i bakkant. Bakramen är nämligen bredare än Subframen.
Infon och tillvägagångssättet är något tydligare på hemsidan, men det har du säkert redan sett.
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: firebird -74 svängjänk, TACS galnaste projekt!
Wohow! Jag är kändis!
I alla fall i några tiondelars sekunder från något program som gick på TV i staterna den 19e maj.
http://www.powerblocktv.com/player/show ... =SR2012-02
Kolla 15:17 i klippet där de intervjuar Brett Howell.
Min bil skymtar förbi på två bilder
Så då har jag 14 min och 59,9 sekunder kvar av mina fifteen minutes of fame.
I alla fall i några tiondelars sekunder från något program som gick på TV i staterna den 19e maj.
http://www.powerblocktv.com/player/show ... =SR2012-02
Kolla 15:17 i klippet där de intervjuar Brett Howell.
Min bil skymtar förbi på två bilder
Så då har jag 14 min och 59,9 sekunder kvar av mina fifteen minutes of fame.
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- hardly
- Registrerad
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: mån 08 maj 2006, 13:27
- Namn: Anders Fridlund #542
- Ort: Linköping
- Kontakt:
Re: firebird -74 svängjänk, TACS galnaste projekt!
Han hävdar ju att han bygger pro-touring bilar medans bilderna fladdrar förbi. Känns lite som om han påstår att dessa är hans verk????
Är det verkligen du Anders som meckar med "din" bil?
Är det verkligen du Anders som meckar med "din" bil?
GTO -66
GET IN, SHUT UP, HANG ON
GET IN, SHUT UP, HANG ON
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: firebird -74 svängjänk, TACS galnaste projekt!
Haha, ja man kan ju undra.
Han tyckte det var lite pinsamt med klippningen av reportaget eftersom bara en av bilarna är hans.
Såvitt jag vet är det jag som meckar min bil och jag har flera vittnen på det, även om... host host, inte så många av dem hänger just här.
______________________
Veckan har bestått av ganska mycket skruvande. Ca 30h hittills och imorgon blir det ytterligare 10h
Div. plåt kring tankinfästningen i bakluckan har blivit fastpunktad samt karossen har kommit upp i vaggan igen för slutgiltig svetsning av alla punktade skarvar.
Så otroligt skönt att ha den i en vagga och kunna svetsa normalt istället för att ligga och försöka svetsa upp och ned.
Efter att svetsningen är gjord, bär det av till blästraren. Förutsatt att jag lyckas lösa transportproblemet
Har lite bekymmer med hur jag ska få dit karossen - tanken var att ta den på vaggan för att underlätta för blästraren, men jag vetikatten var jag ska få tag på ett tillräckligt stort släp, eller hur den för den delen skall spännas fast.
Nåja, det finns ju sandpapper också. :rolleyes:
Måndags; Svetsning, slipning, plåtpusslande, svetsning
Tisdags; Samma sak som i måndags typ.
Onsdags; demontera bakvagn, rattstång, AC-paket och göra plats i garaget för vaggan...
Torsdags; Samma sak som i måndags typ. :rolleyes:
Ska bli skönt att få den i samma (grund)färg efter sommaren....
Han tyckte det var lite pinsamt med klippningen av reportaget eftersom bara en av bilarna är hans.
Såvitt jag vet är det jag som meckar min bil och jag har flera vittnen på det, även om... host host, inte så många av dem hänger just här.
______________________
Veckan har bestått av ganska mycket skruvande. Ca 30h hittills och imorgon blir det ytterligare 10h
Div. plåt kring tankinfästningen i bakluckan har blivit fastpunktad samt karossen har kommit upp i vaggan igen för slutgiltig svetsning av alla punktade skarvar.
Så otroligt skönt att ha den i en vagga och kunna svetsa normalt istället för att ligga och försöka svetsa upp och ned.
Efter att svetsningen är gjord, bär det av till blästraren. Förutsatt att jag lyckas lösa transportproblemet
Har lite bekymmer med hur jag ska få dit karossen - tanken var att ta den på vaggan för att underlätta för blästraren, men jag vetikatten var jag ska få tag på ett tillräckligt stort släp, eller hur den för den delen skall spännas fast.
Nåja, det finns ju sandpapper också. :rolleyes:
Måndags; Svetsning, slipning, plåtpusslande, svetsning
Tisdags; Samma sak som i måndags typ.
Onsdags; demontera bakvagn, rattstång, AC-paket och göra plats i garaget för vaggan...
Torsdags; Samma sak som i måndags typ. :rolleyes:
Ska bli skönt att få den i samma (grund)färg efter sommaren....
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
-
- Registrerad
- Inlägg: 9187
- Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
- Namn: Åke Georgsson #230
- Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
- Kontakt:
Re: firebird -74 svängjänk, TACS galnaste projekt!
är det långt till blästraren ? om det inte handlar om "herrejösses" långt skulle jag nog bygga in ett par axeltappar tex från jula http://www.jula.se/axeltapp-fyrkantsror-1000-kg-332098 och sen sätta en handske på den i fram och helt enkelt konvertera den tillfälligt till ett 30 släp ,,, precis på samma sätt som ett otal båtar fraktas på våra vägar sommartid
No1. Trubbletopicstarter
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: firebird -74 svängjänk, TACS galnaste projekt!
Skärmkanterna skulle ju fixas till innan blästringen också. Tanken var först att göra dem i glasfiber och plasta dit efteråt, men rädslan för sprickor i framtiden gjorde att jag tvingade mig till en plåtlösning istället.
70-talshjulen är betydligt större i diameter och eftersom karossen är sänkt sisådär 12cm blev det väldigt mycket luft på sidorna av hjulet och inget i ovankant. Sidorna flyttades därför in ca 5cm och skärmkanten höjdes 3cm.
Eftersom jag inte har tillgång till någon fancy krymp- och sträckmaskin kapades helt enkelt två bitar till som TIGades samman. TIG-svets blir mjukt och fint, så även om plåten slog sig något var det enkelt att rikta upp den sen.
Därefter punktades den nya skärmkanten fast på bilen. För att få den i linje med karossen fästes ett vinkeljärn längs med skärmen.
Därefter tejpades en mall med hjälp av silvertejp. Silvertejpmallen lades sedan ut på en valsad plåt. De stora grabbarna använder dubbelkrökt plåt som de gjort via nåt snajsigt engelskt hjul. Jag har dock inte den förmånen heller, men faktum är att Pontiacens originalskärmkanter var enkelkrökt plåt, inte dubbelkrökt. Win win med andra ord.
Första klippningen känns det alltid psykiskt bäst att spara en centimeter runt om för att kunna korrigera något, men faktum är att plåtbiten passade oförskämt bra och det var bara att renklippa den. Därefter punktades den fast och satt så ett par månader.
Svetsen syns inte öht efter slipning. innerkanten, som skymtar uppe i vänstra hörnet, syns lite mer. Har inte riktigt lärt mig göra snygga avslut på konkava ytor än.
Lite svårt att se pga alla färgerna, men här kan man få en liten fingervisning om att skärmkanten följer hjulet betydligt bättre.
Överlag är det mycket fix inför blästringen just nu; Skärmspegelbytet tog en evighet, men i slutändan blev det riktigt bra. Krävs inte många gram spackeln för att få den där fogen slät! Riktning av ena tröskellådan som var 7mm intryckt visade sig behöva något fler fästpunkter för draghammaren än planerat dock Men i slutändan blev det bara någon millimeter under vad som kan anses som "rakt".
Bagageutrymmet är också färdigt. Hålet skall rymma tanken och i hålet skymtar även röret till panhardinfästningen.
Det mesta är färdiglagat nu. Underbar tillfredställelse och veta att det inte är många gram rost på karossen just nu.
70-talshjulen är betydligt större i diameter och eftersom karossen är sänkt sisådär 12cm blev det väldigt mycket luft på sidorna av hjulet och inget i ovankant. Sidorna flyttades därför in ca 5cm och skärmkanten höjdes 3cm.
Eftersom jag inte har tillgång till någon fancy krymp- och sträckmaskin kapades helt enkelt två bitar till som TIGades samman. TIG-svets blir mjukt och fint, så även om plåten slog sig något var det enkelt att rikta upp den sen.
Därefter punktades den nya skärmkanten fast på bilen. För att få den i linje med karossen fästes ett vinkeljärn längs med skärmen.
Därefter tejpades en mall med hjälp av silvertejp. Silvertejpmallen lades sedan ut på en valsad plåt. De stora grabbarna använder dubbelkrökt plåt som de gjort via nåt snajsigt engelskt hjul. Jag har dock inte den förmånen heller, men faktum är att Pontiacens originalskärmkanter var enkelkrökt plåt, inte dubbelkrökt. Win win med andra ord.
Första klippningen känns det alltid psykiskt bäst att spara en centimeter runt om för att kunna korrigera något, men faktum är att plåtbiten passade oförskämt bra och det var bara att renklippa den. Därefter punktades den fast och satt så ett par månader.
Svetsen syns inte öht efter slipning. innerkanten, som skymtar uppe i vänstra hörnet, syns lite mer. Har inte riktigt lärt mig göra snygga avslut på konkava ytor än.
Lite svårt att se pga alla färgerna, men här kan man få en liten fingervisning om att skärmkanten följer hjulet betydligt bättre.
Överlag är det mycket fix inför blästringen just nu; Skärmspegelbytet tog en evighet, men i slutändan blev det riktigt bra. Krävs inte många gram spackeln för att få den där fogen slät! Riktning av ena tröskellådan som var 7mm intryckt visade sig behöva något fler fästpunkter för draghammaren än planerat dock Men i slutändan blev det bara någon millimeter under vad som kan anses som "rakt".
Bagageutrymmet är också färdigt. Hålet skall rymma tanken och i hålet skymtar även röret till panhardinfästningen.
Det mesta är färdiglagat nu. Underbar tillfredställelse och veta att det inte är många gram rost på karossen just nu.
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: firebird -74 svängjänk, TACS galnaste projekt!
Då:
Nu:
Sjuuuuukt skön känsla att ha grund på bilen! Äntligen!
Nu:
Sjuuuuukt skön känsla att ha grund på bilen! Äntligen!
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- northernv8ilk
- Ledamot & Guldmedlem
- Inlägg: 2726
- Blev medlem: tor 12 aug 2004, 09:56
- Namn: Ingemar Caisander #617
- Region: Södra
- Ort: Örkelljunga
Re: firebird -74 svängjänk, TACS galnaste projekt!
Gott jobbat - ännu en milstolpe passerad!
Det är riktigt kul att följa projektets fortskridande, speciellt nu när det rör på sig igen!
Det är riktigt kul att följa projektets fortskridande, speciellt nu när det rör på sig igen!
Nattsvart Pontiac Firebird Trans Am 1982
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: firebird -74 svängjänk, TACS galnaste projekt!
Ja, det här kändes verkligen som en milstolpe faktiskt! Liknande känsla som när jag konstaterade att bakvagnen var färdig också.
Nästa milstolpe blir sannolikt buren eller framvagnen. Dock ett tag tills dess tyvärr...
Men skam den som ger sig!
När var det nu 35-årsjubileet ägde rum?
Nästa milstolpe blir sannolikt buren eller framvagnen. Dock ett tag tills dess tyvärr...
Men skam den som ger sig!
När var det nu 35-årsjubileet ägde rum?
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: firebird -74 svängjänk, TACS galnaste projekt!
Det tar sig!
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- formula
- Registrerad
- Inlägg: 2119
- Blev medlem: tis 29 apr 2003, 11:05
- Namn: Niklas Wikander #270
- Ort: Borås
- Kontakt:
Re: firebird -74 svängjänk, TACS galnaste projekt!
Snyggt!
Men med det där krysset blir det svårt att komma in i baksätet??
Men med det där krysset blir det svårt att komma in i baksätet??
Mina bilar: http://www.garaget.org/formula
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
Pontiac Firebird 400 Convertible 1968 6-71 Blower
Pontiac Firebird Trans Am 1999 ProCharger Supercharger
Pontiac Firebird Trans Am 1994 "Racebil"
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: firebird -74 svängjänk, TACS galnaste projekt!
inte uppdaterat här på ett tag, men det har hänt ganska mycket... Det finns mycket mer beskrivet kring uppdateringarna på hemsidan, så det får mest bli lite teasers denna gången. http://www.propontiac.com är det ju annars som gäller.
Ny hatthylla/baksäte. Aluminium väger mindre än stål...
Elservo, saknar några infästningar än så länge.
Styrväxel kortad... Ganska mycket kortad.
Bromsarna till bakaxeln är färdiga. Separat handbroms fick det bli
AC blir det såklart. Ett Vintage Air-paket i detta fall. Kommer bli skönt varma sommardagar!
Batterilåda bakom passagerare - bra för viktfördelningen.
Växellådsbalken hamnade i lagom höjd med befintlig balk i golvet, så den fick en ny uppgift (att hålla växellådan alltså)
Styrspindlar till framvagnen är klara
Subframen är klar att tillverkas...
Framvagnsbryggan i subframen är klar än så länge.
Som sagt, det rullar på i rätt bra fart just nu. Målet är att få färg på golv och i kupen innan snön kommer. Därefter kan slutmontering av en hel del komponenter påbörjas - snacka om milstolpe!
Ny hatthylla/baksäte. Aluminium väger mindre än stål...
Elservo, saknar några infästningar än så länge.
Styrväxel kortad... Ganska mycket kortad.
Bromsarna till bakaxeln är färdiga. Separat handbroms fick det bli
AC blir det såklart. Ett Vintage Air-paket i detta fall. Kommer bli skönt varma sommardagar!
Batterilåda bakom passagerare - bra för viktfördelningen.
Växellådsbalken hamnade i lagom höjd med befintlig balk i golvet, så den fick en ny uppgift (att hålla växellådan alltså)
Styrspindlar till framvagnen är klara
Subframen är klar att tillverkas...
Framvagnsbryggan i subframen är klar än så länge.
Som sagt, det rullar på i rätt bra fart just nu. Målet är att få färg på golv och i kupen innan snön kommer. Därefter kan slutmontering av en hel del komponenter påbörjas - snacka om milstolpe!
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- sandarne
- Medlem
- Inlägg: 269
- Blev medlem: mån 01 feb 2010, 03:55
- Namn: Thomas Bolin #584
- Ort: Söderhamn
Re: firebird -74 svängjänk, TACS galnaste projekt!
Snyggt bygge Riktigt roligt att kolla på
- northernv8ilk
- Ledamot & Guldmedlem
- Inlägg: 2726
- Blev medlem: tor 12 aug 2004, 09:56
- Namn: Ingemar Caisander #617
- Region: Södra
- Ort: Örkelljunga
Re: firebird -74 svängjänk, TACS galnaste projekt!
Instämmer - Anders, du gör verkligen ett kanonjobb och det är en fröjd att följa framstegen både här och i nyhetsmailen.
Det börjar onekligen närma sig (så smått...) nu med grundlackeringen klar och allt.
Önskar fortsatt lycka till!
Det börjar onekligen närma sig (så smått...) nu med grundlackeringen klar och allt.
Önskar fortsatt lycka till!
Nattsvart Pontiac Firebird Trans Am 1982
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: firebird -74 svängjänk, TACS galnaste projekt!
Tack!
Igår lackades underredet och kupén, så nu börjar det rulla på. Slutmontering av bakvagn och lite andra prylar kan påbörjas så fort färgen är genomhärdad.
Sköööööööööööön känsla!
Igår lackades underredet och kupén, så nu börjar det rulla på. Slutmontering av bakvagn och lite andra prylar kan påbörjas så fort färgen är genomhärdad.
Sköööööööööööön känsla!
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- ramair
- Registrerad
- Inlägg: 1894
- Blev medlem: fre 03 jan 2003, 08:48
- Namn: Darius Pawlowski #299
- Region: Östra
- Ort: Stockholm,kungsängen
Re: firebird -74 svängjänk, TACS galnaste projekt!
Grymt! Sjukt impad av dina kunskaper
1999 WS-6 ACS #247