Äntligen nytt avgassystem till TA, och snart in på lack.

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
juzzyv8
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 207
Blev medlem: ons 14 sep 2005, 11:25
Namn: Jonas Ström #434
Region: Västra
Ort: Göteborg-Lerum
Kontakt:

Äntligen nytt avgassystem till TA, och snart in på lack.

Inlägg av juzzyv8 »

Har letat avgassystem sen jag köpte bilen 2011, och hittae äntligen ett på rätt nära håll (Trollhättan)
Borla catback system som ca 1 år gammalt. Skulle passa på Firebird och Camaro 93-02, men upptäckte när det skulle monteras att det var dålig passform, och förmodligen var till årsmodell 93-97, och LT1 motorerna. Finns 2 artilelnummer, till 93-97 samt till 98-02. Vet ni var skillnaden på dem är? Är det över bakaxeln, för det var där som problemen blev för mig( eller min mekaniker) :oops:
Fick dit det bra, utan att det tar i någonstams nu, med lite modifiering, och ljudet blev bättre än jag förväntat mig. Gryyyymt!!!
Det skall normalt ingå 3 olika "stryp mellanlägg" som fästes på ena slutröret, men jag har bara 1 med på mitt system, och det är förmodligen den med störst hål i. Det verkar bara vara att tillverka ny sådan om man vill strypa ljudet lite, eller är det någon som har sådana liggande?
Bifogar länk på hur ljudet blev, dock så stod jag lite för nära, så micken klarade ej av ljudet riktigt. Låter mer skränigt i filmen. (kallstart)

http://www.youtube.com/watch?v=XWEWrEadbo0&feature=plcp

Måste även tyvärr in på lack med bilen, då min grabb ( nybliven Camaro ägare ) skulle backa ut min bil från garaget, lyckades skrapa höger framskärm och sidospegel.
Jag skall även passa på att lacka om huven, då den idag har en lite ljusare kulör än orginal.
Nästa steg är väl att hitta några nya fjädrar och ev dämpare, men det får jag ta senare.

Ha det gött därute, och kör försiktigt. :razz:
Corvette Stingray C7 Z51 -14 Röd
Pontiac Trans Am 5,7 Targa -99 Röd - Såld
Pontiac Trans Am GTA 5,7 -87 Svart- Såld
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6304
Blev medlem: ons 31 jul 2002, 18:36
Namn: Magnus Gustafsson #497
Ort: Linköping + Världen
Kontakt:

Re: Äntligen nytt avgassystem till TA, och snart in på lack.

Inlägg av mangan »

Skillnaden är i anslutningen mot kattarna/katten om har sådana. Knäcken upp över axeln (sett framifrån) har jag för mig att jag kapade ca 5 cm på och tror det går att ta mer i mitt fall, beror ju på vilken y-pipa det ansluter till i framänden.

Jag har en uppsättning plattor över eftersom jag kör med elektrisk cut out nu mera, vill du ha dom är dom dina mot porto!

Magnus
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
Användarens profilbild
juzzyv8
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 207
Blev medlem: ons 14 sep 2005, 11:25
Namn: Jonas Ström #434
Region: Västra
Ort: Göteborg-Lerum
Kontakt:

Re: Äntligen nytt avgassystem till TA, och snart in på lack.

Inlägg av juzzyv8 »

Tack för mellanläggsplattorna Mangan!!

Har nu fått tillbaka bilen från lackverkstan. Ny lackerad huv samt lite bättringsarbeten på höger framskärm samt spegel.

Tyvärr så har jag fått revor i skinnklädseln ( förarstolen) det klassiska stället.
Var tillbaka med bilen och visade upp skadan för dem, och de skall försöka fixa detta på något sätt.

Går det att försegla " laga " uppflikat skinn eller får man ta loss hela klädseln och ev byta ut den skadade delen hos sadelmakare? Borde gå att bara byta ut den skadade delen och försöka färga skinnet i rätt kulör. För någon orginalklädsel finns ju ej att få tag på.

Får hålla tummarna. De skulle kolla med en expert som brukar laga skador på inredning, ev blir det sadelmakare om det ej går att laga.
De erkände att de ej lagt över skyddsklädsel på stolen när de arbetade med den, och så har de ju arbetsbyxor med knappar och nitar. :hurted:

Annars har de gjort ett bra jobb, och är trevliga killar.
Corvette Stingray C7 Z51 -14 Röd
Pontiac Trans Am 5,7 Targa -99 Röd - Såld
Pontiac Trans Am GTA 5,7 -87 Svart- Såld
Användarens profilbild
laregina
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 3344
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 14:04
Namn: Linda Persson #116
Region: Västra
Ort: Bollebygd
Kontakt:

Re: Äntligen nytt avgassystem till TA, och snart in på lack.

Inlägg av laregina »

JuzzyV8 skrev: De erkände att de ej lagt över skyddsklädsel på stolen när de arbetade med den, och så har de ju arbetsbyxor med knappar och nitar. :hurted:

Annars har de gjort ett bra jobb, och är trevliga killar.

Trist men positivt att dom tar på sig skulden och ordnar till det. Hoppas att det löser sig snabbt.
1975 Pontiac Firebird Esprit 400 cui
Muskelbilsälskande fotograf med VM som mål
www.lareginacreation.com
Skriv svar