BLACK FIREBIRD 1998

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Användarens profilbild
torbjorn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9512
Blev medlem: fre 19 sep 2003, 02:14
Namn: Torbjörn Skog #555
Ort: Högsjö
Kontakt:

Re: uppgradera i vinter

Inlägg av torbjorn »

SandArne skrev:HALLÅ!!! nu är beställningen klar. headers, cattar och y-pipa, ny utväxling plus alla lager till bakaxeln, bakaxelkåpa. stift, kablar. Åkte med ett par slicks : love : : cop : plus några andra små saker nota 17000 drygt : lol : men frakten till kommer då som jag inte vet i dags läget : angry : ska försöka fota lite under jobbets gång och lägga in här!!! det är ju inte allt för långt till säsong : thumbup :
Fascinerande otydligt sätt du har att skriva på.

(men det är nog jag som är för gammal för smileys, redan när jag var nitton år)

Bara tanken att gå ut i det iskalla garaget och fundera på att skruva fast bak-vingen igen gör mig trött. Jag är imponerad över din energi, SandArne!
_________
berget.info
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 8060
Blev medlem: sön 16 sep 2001, 02:00
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Ort: Sommen
Kontakt:

Re: uppgradera i vinter

Inlägg av runn »

Onödig info...

Den 19 september 1982 skrev Scott Fahlman världens första smiley i ett elektroniskt meddelande. Idag används de överallt, av alla. De beskriver allt från att man är glad till att man är ledsen, arg, ironisk, generad. Ja, allt möjligt. Och allt började med Scott Fahlmans meddelande, där han föreslog att man skulle sätta samman tecken som tolkas som gubbar - glada eller sura.

Men gott att höra att det finns folk som skruvar :grin:
Användarens profilbild
dynaflash
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 323
Blev medlem: tor 04 mar 2010, 11:16
Namn: Ulf Holmqvist #135
Ort: Uppsala

Re: uppgradera i vinter

Inlägg av dynaflash »

Härligt ! lite försenade julklappar, men den som väntar på något gott, fan jag måste nog beställa något det är en härlig kännsla när paketen dyker upp.

Håll oss andra stackare uppdaterade när grejorna dyker upp.
97 TA WS 6 Modifierad
99 TA WS 6 Under modifiering
99 Firehawk cab # 045 org
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6307
Blev medlem: ons 31 jul 2002, 18:36
Namn: Magnus Gustafsson #497
Ort: Linköping + Världen
Kontakt:

Re: uppgradera i vinter

Inlägg av mangan »

torbjorn skrev: Bara tanken att gå ut i det iskalla garaget och fundera på att skruva fast bak-vingen igen gör mig trött. Jag är imponerad över din energi, SandArne!
Varför tänker du den tanken Torbjörn? var du inte nöjd och skulle ge mig kofångaren med? ;-)

Magnus
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
Användarens profilbild
sandarne
Medlem
Medlem
Inlägg: 269
Blev medlem: mån 01 feb 2010, 03:55
Namn: Thomas Bolin #584
Ort: Söderhamn

Re: uppgradera i vinter

Inlägg av sandarne »

HEJ! grejerna är här, lite smått och gott kit till renovering av bakaxel och ny utväxling, . 4,10 stödkåpa. SLP hedders med cattar och y-pipa, lite nya däck :lol: :lol: summa vid dörr 25 lax. så nu kan jag börja skruva lite :book:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
dynaflash
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 323
Blev medlem: tor 04 mar 2010, 11:16
Namn: Ulf Holmqvist #135
Ort: Uppsala

Re: uppgradera i vinter

Inlägg av dynaflash »

Det är skönt när grejorna kommit hem specielt när det är rätt saker o att dom är hela.

Cattar har du tänkt att ha några?
97 TA WS 6 Modifierad
99 TA WS 6 Under modifiering
99 Firehawk cab # 045 org
Användarens profilbild
sandarne
Medlem
Medlem
Inlägg: 269
Blev medlem: mån 01 feb 2010, 03:55
Namn: Thomas Bolin #584
Ort: Söderhamn

Re: uppgradera i vinter

Inlägg av sandarne »

HEJ! ja jag ska ha cattar tänker på besiktningen, tog inget kort på dom men dom e med avgas kite. plus förlängnings kablar för o2 sensorerna och rör för typ ventilation
Användarens profilbild
dynaflash
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 323
Blev medlem: tor 04 mar 2010, 11:16
Namn: Ulf Holmqvist #135
Ort: Uppsala

Re: uppgradera i vinter

Inlägg av dynaflash »

Vart så farsinerad av bilderna så läsningen havererade,dom där cattarna själ marginelt med effekt.

Dom kommer nog till nytta, såna här projekt tenderar att utvidgas.
97 TA WS 6 Modifierad
99 TA WS 6 Under modifiering
99 Firehawk cab # 045 org
Användarens profilbild
bosseh
Medlem
Medlem
Inlägg: 3908
Blev medlem: fre 07 sep 2001, 02:00
Namn: Bo Hagström # 69
Ort: Segeltorp

Re: uppgradera i vinter

Inlägg av bosseh »

När du kommit så här långt kan det vara på sin plats att börja fundera på att lära sig programmera ombord datorn.
Åtminstone kunna ändra spärrar, fart&varvtal, samt speca hjul&bakaxelutväxling.

Finns ju rätt många program på marknaden men jag har bara testat LT1Edit ( för TA 96 WS6) samt Diablos Predator för Firehawken.

Diablon är enklare och billigare än t.ex LS1Edit, men man kan i alla fall läsa av och ändra en del parameterar.

Variant på att göra det själv är att anlita nån som kan.

Lycka till med trimningen!

/ BosseH
# 69. Bosse Hagström.TA Silverbird -96 Ram Air WS6-R.M6 now sold!. Firehawk 2002 # 705.Jaguar XKR 2001supercharged.Opel Vectra V6 Turbo OPC 2007
Användarens profilbild
torbjorn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9512
Blev medlem: fre 19 sep 2003, 02:14
Namn: Torbjörn Skog #555
Ort: Högsjö
Kontakt:

Re: uppgradera i vinter

Inlägg av torbjorn »

I förra numret av Camaroklubbens tidning stod det en artikel om ÅkeZ28 och hans datiortrimmande av CamaroGörans bil. Det förefaller vara en intressant vetenskap; att gå in i bilen elektroniska hjärna.

Kan TACS tidning beställa en pedagogisk artikel av dig, Bosse?
_________
berget.info
Användarens profilbild
bosseh
Medlem
Medlem
Inlägg: 3908
Blev medlem: fre 07 sep 2001, 02:00
Namn: Bo Hagström # 69
Ort: Segeltorp

Re: uppgradera i vinter

Inlägg av bosseh »

torbjorn skrev:I förra numret av Camaroklubbens tidning stod det en artikel om ÅkeZ28 och hans datiortrimmande av CamaroGörans bil. Det förefaller vara en intressant vetenskap; att gå in i bilen elektroniska hjärna.

Kan TACS tidning beställa en pedagogisk artikel av dig, Bosse?
Haha kul idé, men jag undrar om inte Åke Z28 är rätta mannen för en sån artikel, eftersom han också rejsar med sina maskiner och ofta vad jag förstår finputsar programmen även mellan löpen. Då får man en väldigt bra erfarenhet hur man skall fila på olika parameterar i programmen.

/ BosseH
# 69. Bosse Hagström.TA Silverbird -96 Ram Air WS6-R.M6 now sold!. Firehawk 2002 # 705.Jaguar XKR 2001supercharged.Opel Vectra V6 Turbo OPC 2007
Användarens profilbild
dynaflash
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 323
Blev medlem: tor 04 mar 2010, 11:16
Namn: Ulf Holmqvist #135
Ort: Uppsala

Re: uppgradera i vinter

Inlägg av dynaflash »

Vill så ett litet frö,lite kort på mina Patriot stage 2 toppar.

Det kanske slutar med köp av toppar o kam för dig ochså?
Va nöjd med dom grejerna du fått hem,en mycket bra start.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
97 TA WS 6 Modifierad
99 TA WS 6 Under modifiering
99 Firehawk cab # 045 org
Användarens profilbild
sandarne
Medlem
Medlem
Inlägg: 269
Blev medlem: mån 01 feb 2010, 03:55
Namn: Thomas Bolin #584
Ort: Söderhamn

Re: uppgradera i vinter

Inlägg av sandarne »

Är nöjd just nu :smile: men det är svårt att se allt godis som finns att köpa utan att drömma :book: det är nog så att jag är rökt nu och måste bygga vidare nästa år :lol:

hoppas dina toppar blir nice!!!
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Re: uppgradera i vinter

Inlägg av 2 loud »

SandArne skrev:Är nöjd just nu :smile: men det är svårt att se allt godis som finns att köpa utan att drömma :book: det är nog så att jag är rökt nu och måste bygga vidare nästa år :lol:

hoppas dina toppar blir nice!!!
ja du det är bara att grattulera /beklaga ,, nu sitter du riktigt i skiten :lol: :lol: :lol: :lol: mycket vill ha mer och dom årliga uppgraderingarna äter snart hål i plånboken ,, mitt tips är att köpa en crescent compact , fixa en 7.5 Hk cylle och kolv , på med ett bättre avgas och en 26 mm förgasare och sen är det bara ut och rycka handväskor ,, när du fått tag i nog med väskor så beställer du en sån som ligger på länken nedan , blir du inte och stannar med att vara NÖJD med den maskinen behöver du antagligen VÅRD eller möjligtvis den modellen med an magnacharge på som dom bänkat på 1050 Hk :eek: :eek: http://www.golenengineservice.com/engin ... -turn-key/

dom här grejorna FUNKAR DIREKT när du lagt ner den mellan ramtassarna , säsongen är allt för kort i detta land för att hålla på och exprimentera ,, bättre då och köpa rätt grejor och KÖRA sommaren igenom ,, visst kostar det men att trimma i lösa delar är heller inte billigt och där får du gissa dig lite fram till resultatet
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
dynaflash
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 323
Blev medlem: tor 04 mar 2010, 11:16
Namn: Ulf Holmqvist #135
Ort: Uppsala

Re: uppgradera i vinter

Inlägg av dynaflash »

En bra ide är kanske att sätta dit en kardanring, har du aluminium kardanen ?
Dom där Hoosier street radials kommer att greppa rejält när dom är varma.
97 TA WS 6 Modifierad
99 TA WS 6 Under modifiering
99 Firehawk cab # 045 org
Användarens profilbild
sandarne
Medlem
Medlem
Inlägg: 269
Blev medlem: mån 01 feb 2010, 03:55
Namn: Thomas Bolin #584
Ort: Söderhamn

Re: uppgradera i vinter

Inlägg av sandarne »

Ja jag har en aluminium kardan. så vad är det för kardan ring jag behöver då? och var ska den sitta?
Användarens profilbild
dp
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 3723
Blev medlem: sön 11 jun 2006, 08:39
Namn: Daniel Persson #239
Ort: Gävle

Re: uppgradera i vinter

Inlägg av dp »

2 loud skrev:
SandArne skrev:Är nöjd just nu :smile: men det är svårt att se allt godis som finns att köpa utan att drömma : du antagligen VÅRD eller möjligtvis den modellen med an magnacharge på som dom bänkat på 1050 Hk :eek: :eek: http://www.golenengineservice.com/engin ... -turn-key/

dom här grejorna FUNKAR DIREKT när du lagt ner den mellan ramtassarna , säsongen är allt för kort i detta land för att hålla på och exprimentera ,, bättre då och köpa rätt grejor och KÖRA sommaren igenom ,, visst kostar det men att trimma i lösa delar är heller inte billigt och där får du gissa dig lite fram till resultatet
Vad säger våra kompisar på Bilprovningen om man rullar in bilen med en Crate-motor på 600+ hk? Även om det inte syns lika bra som en turbo eller kompressor så lär det vara en väldigt okunnig besiktningsman för att inte märka skillnad mot original.

Vad pratar vi för pengar ungefär för att få en turnkey på infarten?
Pontiac Trans Am LT1 - 94
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Re: uppgradera i vinter

Inlägg av 2 loud »

nja byt till ett par diskretare plåtkåpor , gärna lite muggiga ,, slaka gaswiren så då har max 1/4 gas på WOT och det bör inte vara några problem ,, naturligtvis kommer den endå gå bättre är orginalmotorn med sånt brukar bara vara uppskattat så länge du klarar avgastesterna och bilen är "körbar"


Chad har precis uppgraderat hemsidan så det finns inga priser på den än men jag har mailat honom om att få dom på samtliga motorer ,,

Just "turn Key" blir naturligtvis mera pengar och allrahelst när vi pratar om om dom extremaste varianterna typ den på länken (502 Cu/in 810 HK ) ,, då får man ju ett komplett aftermarket sprut på motorn (Holley EFI som ställer in sig själv efter rådande förhållande ) och bara det har ju ett pris mellan 2-3000dollar men siktar du inte lika högt utan fortfarande kan använda dig av dina orginalbitar på insprutnings delen (+ nya injektorer ) så blir det naturligtvis billigare

Men BASEprice för en LOONG block LT1 383 börjar vad ca 7000 dollar och en 396 SHORT BLOCK ca $ 4000
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
dynaflash
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 323
Blev medlem: tor 04 mar 2010, 11:16
Namn: Ulf Holmqvist #135
Ort: Uppsala

Re: uppgradera i vinter

Inlägg av dynaflash »

När det gäller kardanring skall man ha en så sätter man den runt kardan närmast växeladan,igentligen bör man ha två den andra närmast bakaxeln.

Men går knutkors eller kardan av närmast växelådan kan man få sig en riktig resa ,det blir liksom att hoppa stav.

När det gäller trimmning så kan kan det vara kul att ha ett eget recept,dock bör man läsa på ordentligt.
Men dom här bilarna skall börja modifiera bakifrån sedn man satt på dom vanliga bolt on grejorna.

Är bilen bara reg besiktiga så brukar dom inte vara så hårda , men det är upp till varje besktnings man att avgöra så det är lite av ett lotteri.
A och O är att klara avgasvärdena.
97 TA WS 6 Modifierad
99 TA WS 6 Under modifiering
99 Firehawk cab # 045 org
Användarens profilbild
mangan
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6307
Blev medlem: ons 31 jul 2002, 18:36
Namn: Magnus Gustafsson #497
Ort: Linköping + Världen
Kontakt:

Re: uppgradera i vinter

Inlägg av mangan »

Har man otur kommer man inte hoppa stav heller utan få känna på när den kommer in genom tunneln,,, BMR, UMI och dom vanliga tillverkarna av chassi grejer har ringar som ersätter tunnel staget bakom lådan.

Magnus
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
Användarens profilbild
sandarne
Medlem
Medlem
Inlägg: 269
Blev medlem: mån 01 feb 2010, 03:55
Namn: Thomas Bolin #584
Ort: Söderhamn

Re: uppgradera i vinter

Inlägg av sandarne »

Hmm har ni någon bild på hur ni gjort? någon tips om vart man handlar eller är det egen tillverkning som gäller på kardanring?
Användarens profilbild
z28
Teknisksupport
Teknisksupport
Inlägg: 1898
Blev medlem: tis 03 dec 2002, 17:25
Namn: Åke Eliasson
Kontakt:

Re: uppgradera i vinter

Inlägg av z28 »

Första varianten vi gjorde ser du en miniatyrbild på
http://home.koping.net/u3243a/våren_04.htm
Andra upplagan
Bild
Användarens profilbild
sandarne
Medlem
Medlem
Inlägg: 269
Blev medlem: mån 01 feb 2010, 03:55
Namn: Thomas Bolin #584
Ort: Söderhamn

Re: uppgradera i vinter

Inlägg av sandarne »

TACK! sitter den bara med det fästet man ser eller är det ett till ovanför?
Användarens profilbild
dynaflash
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 323
Blev medlem: tor 04 mar 2010, 11:16
Namn: Ulf Holmqvist #135
Ort: Uppsala

Re: uppgradera i vinter

Inlägg av dynaflash »

Orginal alu kardanen är för vek för att gå genom golvet, men det är ganska otrevligt ändå. har provat.

Här är UMI torque arm som fäster i karssen så man avlastar växelådan oslipper risken att köra av struten på lådan.
I ditt fall så behöver du bara ringen o stagen som fäster på båda sidorna av kardan, finns att köpa om man inte vill göra den själv.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
97 TA WS 6 Modifierad
99 TA WS 6 Under modifiering
99 Firehawk cab # 045 org
Användarens profilbild
sandarne
Medlem
Medlem
Inlägg: 269
Blev medlem: mån 01 feb 2010, 03:55
Namn: Thomas Bolin #584
Ort: Söderhamn

Re: uppgradera i vinter

Inlägg av sandarne »

Användarens profilbild
dynaflash
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 323
Blev medlem: tor 04 mar 2010, 11:16
Namn: Ulf Holmqvist #135
Ort: Uppsala

Re: uppgradera i vinter

Inlägg av dynaflash »

:thumbup:
97 TA WS 6 Modifierad
99 TA WS 6 Under modifiering
99 Firehawk cab # 045 org
Användarens profilbild
sandarne
Medlem
Medlem
Inlägg: 269
Blev medlem: mån 01 feb 2010, 03:55
Namn: Thomas Bolin #584
Ort: Söderhamn

Re: uppgradera i vinter

Inlägg av sandarne »

Hallå!!! det har hänt lite, svårt att hitta tid :angry:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
sandarne
Medlem
Medlem
Inlägg: 269
Blev medlem: mån 01 feb 2010, 03:55
Namn: Thomas Bolin #584
Ort: Söderhamn

Re: uppgradera i vinter

Inlägg av sandarne »

JA lite bilder till. har nu kommit en bit på vägen och det känns som om det lirar och det ska bli riktigt nice att allt blir nytt. gammla kronhjulet och pinionen var slitet och glapp. dom hadde varit i bakaxeln tror att cruchsleev ? var dålig inga märkningar på pinion mutern :cry:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
dynaflash
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 323
Blev medlem: tor 04 mar 2010, 11:16
Namn: Ulf Holmqvist #135
Ort: Uppsala

Re: uppgradera i vinter

Inlägg av dynaflash »

Vad kul att du är på gång , ser att du har tillgång tillpress o förmodligen avdragare ochså.

Dom har nog varit där förut , det ser ut att vara en Auburn kondiff broms borde vara en Torsen diff.
Vad står det på flat sidan av pinjongen 13-42 har jag for mig är 3.23 ,11-39=3,73 annars är det bara att räkna ,
97 TA WS 6 Modifierad
99 TA WS 6 Under modifiering
99 Firehawk cab # 045 org
Användarens profilbild
sandarne
Medlem
Medlem
Inlägg: 269
Blev medlem: mån 01 feb 2010, 03:55
Namn: Thomas Bolin #584
Ort: Söderhamn

Re: uppgradera i vinter

Inlägg av sandarne »

HEJ! kunde du inte släppt utväxlingen :que: så här är det handla grejerna innan jag räkna, och vad satt i 4,10 men ringen var riktigt sliten såg det med bara ögonen direkt kuggens toppar var mycket smalare en dom på nya ringen plus att det var glapp. så det blir nice att ha allt nytt i hela bakaxeln. kanske kunde det gått att få i hop gamla pinionen och ringen med bara nya lager? men det var ju inte så dyra grejer. :razz:
Skriv svar