Pontiac Firebird -74 Vems sprut+Procharger!

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
aasmilyy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 926
Blev medlem: fre 24 mar 2006, 15:31
Namn: Håkan Nilsson #51
Ort: Tomelilla (Skåne)

Re: Pontiac Firebird -74 Motorporr!

Inlägg av aasmilyy »

Jag har misstänkt oljeröret, men jag flyttade över oljeröret ifrån den gamla lådan, detta är röret med en o-ring i änden som ska i lådan, Den nya lådan jag fick satt ett gummi itryckt i lådan, men mitt gamla oljerör gick inte att trycka i då, verkade vara för stort i diameter, jämnfört med hålet i gummit
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Re: Pontiac Firebird -74 Motorporr!

Inlägg av 2 loud »

Ingen bygel ,, om detta nu är ett vanligt 87A-B relä kommer det innebära att du kommer ha konstant ledande mellan 87 och 30 ..

det här är ju lite speciellt relä .. det är oxå ett riktigt "skitrelä" .. det är det som normalt sätter stopp för framfarten i volvona och har uppdaterats tom frekventare än Gms Th700r4 dom brukar normalt vara "urholkade" i lödööarna , tennet äts upp av för höga strömmar och terminalerna slutar leda ström / glappar och ju sämre kontakt ju varmare går det , ju varmare det går ju sämre leder det och ju mera glappar det

det kan vara lite "marrigt" att felsöka sånt här om man inte känner till dessa fakta


en generell inkoppling av ett relä är följande

30 här stoppar du in matningen .. den kan vara antingen plus eller minus beroende på vad du vill ha ut på andra sidan
86 är en manöver ( se 85 )
85 ÄR oxå en manöver ,, på dessa två så styr du relät den ena måste ha plus och den andra måste ha minus ,, du kan kasta om dessa hur du vill men som sagt det måste vara både plus och minus . exempelvis om du ska koppla relät till extraljus så tar du plus signalen från bilens helljus lampa på 86 och minus på 85

87 här kommer UT vad du stoppat in på 30

det finns lite olika varianter av 87 ,, dels en med enkel tunga ut , dels en med dubbla 87 ( dessa leder imellan och är "samma" terminal fast dubbel )

sen kommer i till 87 A och 87 B reläna .. där leder den ena terminalen vid tillslag /draget relä och sen när relät släpper så går strömmen över till nästa terminal och som sagt lägger du en bygel mellan dessa så kommer relät slå och växla men alltid leda vad du matar in på 30


ang lådan ,, har du inte ett litet tunt rör på ovansidan som ska släppa ut överflödig vätska om trycket blir för stort ?
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
aasmilyy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 926
Blev medlem: fre 24 mar 2006, 15:31
Namn: Håkan Nilsson #51
Ort: Tomelilla (Skåne)

Re: Pontiac Firebird -74 Motorporr!

Inlägg av aasmilyy »

jo det sitter ett litet rör uppe på lådan, kanske kommer det därifrån , att den trycker ut vid hög belastning. vad gör man åt detta isåfall?


Tack för infon om relä. Men hur menar du jag ska koppla pumpen? eller ska man ha en kabel till bak till + på pumpen? och sen på 87B?
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Re: Pontiac Firebird -74 Motorporr!

Inlägg av 2 loud »

om det trycker ur hålet är det bara för mycket olja i systemet , då kommer det trycka ur sig själv så nivån blir rätt

soppapumpen ska du förmodligen koppla på 87 B som ger ström när du slår på tändningen , men det är ju ganska lätt att mäta fram vilket av stiften det är som leder vid påslag och den kabeln är den som ska till soppapumpen
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
aasmilyy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 926
Blev medlem: fre 24 mar 2006, 15:31
Namn: Håkan Nilsson #51
Ort: Tomelilla (Skåne)

Re: Pontiac Firebird -74 Motorporr!

Inlägg av aasmilyy »

yes yes, då var man rullande igen, det visade sig att jag tappat på 5liter för mkt olja, efter att tappat ut 5liter så funkar allt som det ska, så imorgon blir det att montera brytar fördelaren, och tuna den nya förgasaren lite, för imorgon kväll är det premiär för iår med Ystad träffen. Bara till att hoppas på vackert väder.
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
aasmilyy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 926
Blev medlem: fre 24 mar 2006, 15:31
Namn: Håkan Nilsson #51
Ort: Tomelilla (Skåne)

Re: Pontiac Firebird -74 Motorporr!

Inlägg av aasmilyy »

Jaha då 08:orna kört runt hela påsken på österlen och kollat på konst, så har jag varit ute och lagt lite lakris istället, Betydligt trevligare enligt mig,


Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
aasmilyy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 926
Blev medlem: fre 24 mar 2006, 15:31
Namn: Håkan Nilsson #51
Ort: Tomelilla (Skåne)

Re: Pontiac Firebird -74 Motorporr!

Inlägg av aasmilyy »

hej
jaha då var hässleholms träffen över, och hem kom man med nöd och näppe, verkar som den nya automatlådan sagt upp sig igen,
började i 1ans växel med att "vina" sen kom det mer och mer och nu viner den i alla växlar, och slirar i växlarna när den ska växla. står man på i 1an och skickar i 2an är det presis som den frikopplar och varvar upp innan växelen går i. :sad:

Bild
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
aasmilyy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 926
Blev medlem: fre 24 mar 2006, 15:31
Namn: Håkan Nilsson #51
Ort: Tomelilla (Skåne)

Re: Pontiac Firebird -74 Motorporr!

Inlägg av aasmilyy »

Hej på er, jag uppdaterar med lite bilder så länge på vad som komma skall. Det är insprutning + procharger som gäller. Till detta har man handlat på sig en massa saker som kommer gå åt. Det är tex Vems sprut, victory efi insug, 3"spjällhus, Procharger Ps1c, 2*bosch 044 pumpar,bränsle regualtor, Massor av an kopplingar, msd tändning, trickflows 1200cc spridare m.m m.m kommer uppdatera här efterhand, men bygget kommer inte påbörjas rikigt ännu, men återkommer när det drar igång.

A1000-6 Regulator
Bild
044 pumpar
Bild
Tändning
Bild
Trick flow 1200cc spridare
Bild
Vems sprut
Bild
Insug Edelbrock victory Efi
Bild
ati procharger P1SC
Bild

Sen har det även dykt upp en ny kärlek i garaget iform av 2,5 Ton gjutjärn ifrån ryssland, en Profila 8" supportsvarv som skall installeras. (Stanko Ik62)
Bild

Detta är en del av vad som kommer hända!
Håkan
Senast redigerad av aasmilyy den tis 15 nov 2011, 11:24, redigerad totalt 1 gånger.
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
Användarens profilbild
fredrick
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 635
Blev medlem: tis 06 jan 2009, 03:23
Namn: Fredrick Johansson
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Pontiac Firebird -74 Motorporr!

Inlägg av fredrick »

Hoho det här kommer jag följa! Vilkens storlek blir det på pro-chargern?
They must find it difficult...
Those who have taken authority as the truth, rather then the truth as the authority
aasmilyy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 926
Blev medlem: fre 24 mar 2006, 15:31
Namn: Håkan Nilsson #51
Ort: Tomelilla (Skåne)

Re: Pontiac Firebird -74 Vems sprut+Procharger!

Inlägg av aasmilyy »

det är en ATI Procharger P1SC ifrån http://store02.prostores.com/servlet/po ... Categories

spec syns nedan, det är ju bara den lilla jag har P1SC, men jag tror den klarar skjuta på tillräckligt för gatan ändå :lol: :lol: :lol: :lol:

ATI ProCharger website approx Horsepower ratings:
P1SC ....... 825hp.
D1SC ....... 925hp.
F1R ......... 1300hp
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
Skriv svar