pontiac firebird trans am ram air ws6 1999
Moderator: Moderators
- torbjorn
- Registrerad

- Namn: Torbjörn Skog #555
- Kontakt:
Re: pontiac firebird trans am ram air ws6 1999
De saker jag gör med min svartabil just nu vill ni inte läsa om. Men den går allt bättre.
Förlåt oljudsÅke, men tydligare än såhär tycks jag inte längre bli.
Nu saknas bara två nya solskydd, sedan är bilen (så vitt jag vet) helt felfri. Vem kunde tro det?
Däremot är de nya framdäcken verkligen precis vad jag borde ha kunnat räkna ut: Istället för att ge mig hjärnblödning när jag bromsar, så tar ABSen hand om det veka fästet mot asfalten och får bromssträckan att bli ungefär tre gånger så lång som den var med de gamla däcken. Men de hanterar vattenpölar bra, det gör de.
Förlåt oljudsÅke, men tydligare än såhär tycks jag inte längre bli.
Nu saknas bara två nya solskydd, sedan är bilen (så vitt jag vet) helt felfri. Vem kunde tro det?
Däremot är de nya framdäcken verkligen precis vad jag borde ha kunnat räkna ut: Istället för att ge mig hjärnblödning när jag bromsar, så tar ABSen hand om det veka fästet mot asfalten och får bromssträckan att bli ungefär tre gånger så lång som den var med de gamla däcken. Men de hanterar vattenpölar bra, det gör de.
_________
berget.info
berget.info
- torbjorn
- Registrerad

- Kontakt:
Vet ni vad fördelen med vår entusiastförsäkring är? Och att det ännu inte är snö i norra östergötland.
(precis: bilen ställs inte av under vintern. Det är en helårsförsäkring, detta. För 3193kr)
(precis: bilen ställs inte av under vintern. Det är en helårsförsäkring, detta. För 3193kr)
_________
berget.info
berget.info
- torbjorn
- Registrerad

- Kontakt:
På fullaste allvar var jag i garaget och funderade på att ta ut svartabilen, trots en halv centimeter snö. Men det var innan jag försökt halka mig in till Konsum på osandade isvägar.
Herregud. Jag har ju fortfarande ont efter förra veckans volt med Dodgen.
Herregud. Jag har ju fortfarande ont efter förra veckans volt med Dodgen.
_________
berget.info
berget.info
- mangan
- Registrerad

- Namn: Magnus Gustafsson #497
- Kontakt:
Och vilket försäkringsbolag ställer av bilen åt ägaren menar du?torbjorn skrev:Vet ni vad fördelen med vår entusiastförsäkring är? Och att det ännu inte är snö i norra östergötland.
Klart man har försäkring som täcker även under den mörka årstiden, men det är väl iaf upp till ägaren om man vill ställa av eller inte? Jag gör det inte heller för jag vill inte låta någon annan bestämma när jag skall ta årets första tur.
Magnus
"Postar" ofta från ifån, ber om ursäkt för felaktig stavning pga av det!
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
-97 Z28 M6
-70 Firebird
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
- torbjorn
- Registrerad

- Kontakt:
Har jag sagt att försäkringsbolaget ställer av min bil? Vill du ha stryk, eller?Mangan skrev:Och vilket försäkringsbolag ställer av bilen åt ägaren menar du?torbjorn skrev:Vet ni vad fördelen med vår entusiastförsäkring är? Och att det ännu inte är snö i norra östergötland.
Klart man har försäkring som täcker även under den mörka årstiden, men det är väl iaf upp till ägaren om man vill ställa av eller inte? Jag gör det inte heller för jag vill inte låta någon annan bestämma när jag skall ta årets första tur.
Magnus
_________
berget.info
berget.info
- mangan
- Registrerad

- Kontakt:
Nää hellre wienerbröd
men vill du komma hit och slåss är det bara att åka till Moskva och fortsätta en bit österut, ca 3000 km, tar bara 5-7 dagar med lastbil!
)
Magnus
Magnus
-97 Z28 M6
-70 Firebird
-97 Z28 M6
-70 Firebird
- torbjorn
- Registrerad

- Kontakt:
Jag ska köpa nya wienerbröd, det lovar jag.
_________
berget.info
berget.info
- torbjorn
- Registrerad

- Kontakt:
Oh, ljuva säsong!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
_________
berget.info
berget.info
- torbjorn
- Registrerad

- Kontakt:
Jag önskar att jag hade bett gårdagens bilspekulant skriva ett intyg på det han gjorde. Dvs tittade, lyssnade, klämde och analyserade min svartabil i en och en halv timme.
Varför han inte köpte den? Lacken.
Allt kunde han leva med, men med denna trötta lack skulle han bli tvungen att till kommande vinter slipa hela bilen samt sedan muta en kompis att lacka om den.
Det som var trevligt med en kunnig spekulant var att han hade pengar med sig och var därtill påläst. Det tråkiga var att det bud han så småningom gav mig inte kom från hjärtat utan mer handlade om det pris han skulle kunna ge, minus en ny lack. Och då blev det inte mycket kvar till mig.
På sätt och vis är det trevligt att veta att min bil är acceptabel på de flesta sätt, och att den lack jag dömde ut för sex år sedan fortfarande är bilens svaga punkt.
Varför han inte köpte den? Lacken.
Allt kunde han leva med, men med denna trötta lack skulle han bli tvungen att till kommande vinter slipa hela bilen samt sedan muta en kompis att lacka om den.
Det som var trevligt med en kunnig spekulant var att han hade pengar med sig och var därtill påläst. Det tråkiga var att det bud han så småningom gav mig inte kom från hjärtat utan mer handlade om det pris han skulle kunna ge, minus en ny lack. Och då blev det inte mycket kvar till mig.
På sätt och vis är det trevligt att veta att min bil är acceptabel på de flesta sätt, och att den lack jag dömde ut för sex år sedan fortfarande är bilens svaga punkt.
_________
berget.info
berget.info
- torbjorn
- Registrerad

- Kontakt:
En del av finnessen med att annonsera är just nyhetens behag. Både för mig, som annonsör, och de idag över tvåtusen annonsläsare som läst min annons på Blocket under de imorgon fyra veckorna annonsen legat där.
Så, bilen är fortfarande min, så nu tänket jag börja årets mecksäsong.
Ända sedan jag köpte bilen har jag vetat om att det är dåliga bussningar till bakaxeln. Är det någon som har en snygg skiss på hur de sitter? Hansen Racing har två set (i par) för några hundra spänn, men jag skulle vilja veta om jag kan byta dem själv.
(allt gnäll på lacken är minst sagt överdrivet och orättvist. Svartabilen och jag har nu köpt två liter gul färg, två platta penslar, och en rulle maskeringstejp. Nu jävlar ska ni få se på lack!)
Så, bilen är fortfarande min, så nu tänket jag börja årets mecksäsong.
Ända sedan jag köpte bilen har jag vetat om att det är dåliga bussningar till bakaxeln. Är det någon som har en snygg skiss på hur de sitter? Hansen Racing har två set (i par) för några hundra spänn, men jag skulle vilja veta om jag kan byta dem själv.
(allt gnäll på lacken är minst sagt överdrivet och orättvist. Svartabilen och jag har nu köpt två liter gul färg, två platta penslar, och en rulle maskeringstejp. Nu jävlar ska ni få se på lack!)
_________
berget.info
berget.info
- mangan
- Registrerad

- Kontakt:
I bakvagnen finns det bussningar i undre länkarmarna, tex MOOG # K6178 har jag för mig är båda bussningarna till en länkarm, alltså två sådana satser, en främre bussning till T-armen, tex Hotchkis # 1040G, det är iofs hårdare matrial än orginal, men det är det värt, och sen är det bussningarna till krängningshämmaren, tex Raybestos # 5501048, men det beror på diametern så kolla upp det först sen har du krängningshämmar länkarna tex 2 st MOOG # K5252
Magnus
Magnus
-97 Z28 M6
-70 Firebird
-97 Z28 M6
-70 Firebird
- sissie
- Medlem

- Namn: Sissie Wikström # 355
Så Svarta Bilen ska bli en Bumblebee istället? 
- torbjorn
- Registrerad

- Kontakt:
Jag ska hissa upp bilen på den enda pallbock jag har och krypa under. Hör ni aldrig mer av mig så vet ni hur det slutade.Mangan skrev:I bakvagnen finns det bussningar i undre länkarmarna
_________
berget.info
berget.info
- balooo
- Vice ordförande & Guldmedlem

- Namn: Patrik Hedström
- Region: Södra
Äntligen har du tagit mod till dig Torbjörn att köpa rätt färgtorbjorn skrev: (allt gnäll på lacken är minst sagt överdrivet och orättvist. Svartabilen och jag har nu köpt två liter gul färg, två platta penslar, och en rulle maskeringstejp. Nu jävlar ska ni få se på lack!)
Trans AM -86 357 TBI - The Yellow Car
- torbjorn
- Registrerad

- Kontakt:
Jag monterade bakvingen igen emedan jag skulle visa bilen för en ung spekulant. Okey, den ser väl ut såhär, svarabilen.
Sissies bumblebee-tanke har jag haft tidigare: Gula fält som går i en båge från ena sidan till den andra. Först targabågen och ner på sidorna. Det kanske räcker förresten. Patrik: Ta en av mina bilder och illustrera!
Sissies bumblebee-tanke har jag haft tidigare: Gula fält som går i en båge från ena sidan till den andra. Först targabågen och ner på sidorna. Det kanske räcker förresten. Patrik: Ta en av mina bilder och illustrera!
_________
berget.info
berget.info
- laregina
- Registrerad

- Namn: Linda Persson #116
- Region: Västra
- Kontakt:
Det är en beprövad metod. Hade en lärare i högstadiet som rollade sin Volvo, med (vad jag tror var) blå fasadfärg.torbjorn skrev:
1975 Pontiac Firebird Esprit 400 cui
Muskelbilsälskande fotograf med VM som mål
www.lareginacreation.com
Muskelbilsälskande fotograf med VM som mål
www.lareginacreation.com
- torbjorn
- Registrerad

- Kontakt:
Vi har diskuterat livet, svartabilen å jag, och just nu ser det nog ut som att jag behåller den i min ägo - men på bilens villkor att svartabilen nu är tretton år gammal och inte längre behöver behandlas som en ny-dyr bil.
På sätt och vis är det en lugnande känsla: Den här bilen är min. Den här bilen känner jag sannerligen till.
Sedan fyllde jag på mer etanol (1,08 liter/mil med 20% etanolinblandning är ju ypperligt) och bjöd mig själv på en påse chips till kvällens bio.
(när Blocketannonsen går ut om tre veckor tar jag nog bort vingen igen)
På sätt och vis är det en lugnande känsla: Den här bilen är min. Den här bilen känner jag sannerligen till.
Sedan fyllde jag på mer etanol (1,08 liter/mil med 20% etanolinblandning är ju ypperligt) och bjöd mig själv på en påse chips till kvällens bio.
(när Blocketannonsen går ut om tre veckor tar jag nog bort vingen igen)
_________
berget.info
berget.info
- donmartin
- Registrerad

- Namn: Ulf Persson #4
torbjorn skrev: (allt gnäll på lacken är minst sagt överdrivet och orättvist. Svartabilen och jag har nu köpt två liter gul färg, två platta penslar, och en rulle maskeringstejp. Nu jävlar ska ni få se på lack!)[/i]
Först det bästa.Vi har diskuterat livet, svartabilen å jag, och just nu ser det nog ut som att jag behåller den i min ägo - men på bilens villkor att svartabilen nu är tretton år gammal och inte längre behöver behandlas som en ny-dyr bil.
Då blir du kvar i klubben ett bra tag till.
Och
Det skall bli intressant att se vad du åstadkommer med 2 l. gul färg.
Diskret är väl inte din starkaste sida
Men plötsligt förstår jag din signatur bättre.
/Don
Persson inte Andersson!
www.donsbild.se (Bara för windows-datorer).
www.donsbild.se (Bara för windows-datorer).
- torbjorn
- Registrerad

- Kontakt:
Köpte länkarmsbussningar till armen som håller i bakaxeln. I paketet var det två stycken (jag hade förväntat mig hälften). Nu ska de bara på plats. Wangenfors påpekade att om jag släpper skruvarna till armen så vet man aldrig vad som händer: den kan flytta sig en bit, och med ena armen bakom ryggen kommer jag nog att ha problem att få den i läge igen.
Nå: projektet Svartabilen fortsätter, men först till Gelleråsen.
Nå: projektet Svartabilen fortsätter, men först till Gelleråsen.
_________
berget.info
berget.info
- mangan
- Registrerad

- Kontakt:
Vilken arm?
Torque armen? ja den kan röra sig lite när du släpper bultarn asom håller den i bakaxeln,ha inte bilen vilande på axeln när du gör det så blir det enklare. Skall säg aatt jag inte riktigt kan begripa hur du skall klara det med en arm, men jag önskar dig all lycka och framgång i denna din strävan!
Magnus
Torque armen? ja den kan röra sig lite när du släpper bultarn asom håller den i bakaxeln,ha inte bilen vilande på axeln när du gör det så blir det enklare. Skall säg aatt jag inte riktigt kan begripa hur du skall klara det med en arm, men jag önskar dig all lycka och framgång i denna din strävan!
Magnus
-97 Z28 M6
-70 Firebird
-97 Z28 M6
-70 Firebird
- torbjorn
- Registrerad

- Kontakt:
Nej, jag tror inte att de kallas torquearmar. Det sitter två armar som håller bakaxeln i läge för att fjädrarna ska komma rätt. Sedan sitter det en diagonalarm som håller bakaxeln stadig i sidled. Därtill kommer en lång arm som antagligen är det du kallar för torquearm.
De två jag menar är en halvmeter långa och sitter på vardera sidan längsmed bilen. Man når dem enkelt om man känner innanför sparklådan strax framför hjulet.
I alla fall: Allt är naturligtvis möjligt (min handkirurg var helt oförstående till att jag körde bil, och det var medan jag fortfarande hade alla slangar kvar i kroppen efter olyckan 2001) och visa mig den riktige man som inte kan laga sin egen bil. Dock är Dodgen enklare, med sin frihöjd under bilen på nästan en halvmeter.
De två jag menar är en halvmeter långa och sitter på vardera sidan längsmed bilen. Man når dem enkelt om man känner innanför sparklådan strax framför hjulet.
I alla fall: Allt är naturligtvis möjligt (min handkirurg var helt oförstående till att jag körde bil, och det var medan jag fortfarande hade alla slangar kvar i kroppen efter olyckan 2001) och visa mig den riktige man som inte kan laga sin egen bil. Dock är Dodgen enklare, med sin frihöjd under bilen på nästan en halvmeter.
_________
berget.info
berget.info
- mangan
- Registrerad

- Kontakt:
aaa LCA's eller lower control arms, eller som vi säger, undre bärarmar, du bör nog byta bussningarna i bägge dock! dom är lika gamla liksom...
Dom är enklare att ta men återigen, ha gärna bakaxeln hängande i dämparna och inte bärande bilen, sen kan det gå åt lite ruckande för att få tillbaka dom!
Jag menade inte att du skulle låta bli, jag menade att jag är imponerad av att du ger dig fan på att det skall gå och sen försöker, inte bara gnäller!!
Magnus
Dom är enklare att ta men återigen, ha gärna bakaxeln hängande i dämparna och inte bärande bilen, sen kan det gå åt lite ruckande för att få tillbaka dom!
Jag menade inte att du skulle låta bli, jag menade att jag är imponerad av att du ger dig fan på att det skall gå och sen försöker, inte bara gnäller!!
Magnus
-97 Z28 M6
-70 Firebird
-97 Z28 M6
-70 Firebird
- juzzyv8
- Registrerad

- Namn: Jonas Ström #434
- Region: Västra
- Kontakt:
Byter du dem för att de är gamla och torra, eller har du märkt något uppenbart fel eller missljud?
Var köpte du dem?
Håller fortfarande på att försöker lokaliser mitt lilla ljudproblem bak, men blir inte klokare av det.
Var köpte du dem?
Håller fortfarande på att försöker lokaliser mitt lilla ljudproblem bak, men blir inte klokare av det.
Corvette Stingray C7 Z51 -14 Röd
Pontiac Trans Am 5,7 Targa -99 Röd - Såld
Pontiac Trans Am GTA 5,7 -87 Svart- Såld
Pontiac Trans Am 5,7 Targa -99 Röd - Såld
Pontiac Trans Am GTA 5,7 -87 Svart- Såld
- torbjorn
- Registrerad

- Kontakt:
Jag trodde de skulle vara torra men materialet i de nya är en sorts hård asbestliknande grafitjox. Kanske kan de fjädra något men det känns inte så.JuzzyV8 skrev:Byter du dem för att de är gamla och torra, eller har du märkt något uppenbart fel eller missljud?
Varför jag byter (och bara byter på ena sidan) är att armen glappar i sidled på främre fästet. Det gör den inte på de andra tre fästpunkterna. Ljudet (som jag hört sedan jag köpte bilen) trodde jag först var att resevdäcket slamrade mot skärmen på ojämn väg. Sedan väntade jag på att det skulle förvärras men det har det faktiskt inte gjort på sex år. Men i samband med att jag haft fyra visningar av bilen inför eventuella köpare, har jag störts av detta fåniga oväsen och började felsöka med en sorts open mind (och en hand bakom ryggen).
Mangan: Hela jävla bilen har gått 12400 mil, så ska jag byta allt som har gått 12400 mil för att EN del glappar, så har jag ganska många delar att byta. Men jag förstår ditt resonemang. Det var därför jag bytte båda assembly hub-lagren på Dodgen (och inte bara helt absolut för att jag råkade byta lager på fel sida till att börja med).
Hansen Racing via min favoritMekonomen i Eskilstuna.Var köpte du dem?
_________
berget.info
berget.info
- torbjorn
- Registrerad

- Kontakt:
Visst har jag erbjudit mig att hjälpa dig lyssna, ifall du kommer förbi någon träff där jag befinner mig?JuzzyV8 skrev: Håller fortfarande på att försöker lokaliser mitt lilla ljudproblem bak, men blir inte klokare av det. :eek:
_________
berget.info
berget.info
- torbjorn
- Registrerad

- Kontakt:
Bra bra, jag ska ha det i minnet!Mangan skrev:Dom är enklare att ta men återigen, ha gärna bakaxeln hängande i dämparna och inte bärande bilen, sen kan det gå åt lite ruckande för att få tillbaka dom!
(och tack för din komplimang - nu är jag skyldig dig ytterligare ett wienerbröd)
_________
berget.info
berget.info