trans am 1991 305 TPI
Moderator: Moderators
- azguz
- Registrerad
- Inlägg: 3701
- Blev medlem: tor 19 jan 2006, 16:42
- Namn: Rickard Westling #352
- Ort: Gävle
Törs knappt erkänna, men häromdagen när jag bromsa in mot ett fartgup så.. lossna oket
Bultarna som håller okfästet hade gått av.... Visste inte varför.. har satt fast med loctite och dragit med rätt moment..
Men märkte när jag rev det att ena bulten fått en sne vinkel mot resten.. Konstigt då bulthålen redan fanns där och jag inte borrat snett.. är ju lite svårt å göra det när man bara breddar ett befintligt hål nån mm..
Eftersom det va omöjligt att hitta en fasad 3/8-24 i stan.... Så gick jag upp till M12. modda om så det skulle passa.. rörde sig om nån mm till..
Samtidigt pressa jag för att få hålet rakare.. vilket det blev.
(det här var inget jag tänkte vid monteringen, den gick in och så, så var det bra med det.. hade så mycket annat i skallen då som skulle bli "rätt")
På andra sidan är det inte snett så funderar om jag ska demontera där och göra om också.. eller om jag ska låta det vara. Där finns ju inte den "snea" påfrästningen.
Så här ser det ur nu, eftersom bultarna är större så sticker de ut lite, men det spelar ju ingen roll då de ligger an, och det är 90 grader på bultarna som det står angivet i "wilwood beskrivningen också". Del ligger alltså dikt an mot okfästets fasning.
Det är ju inte som man känner sig som amatörmekare nu.. suck inte kul att misslyckas med något så vitalt som bromsar. Eller ja amatörmekare är man ju, men en sämre sådan
EDIT: Jag väntar på bromsslangen som lära lagas, då den fick sig en törn. Men han hade itne kopplingen hemma, men borde komma vilken dag som hellst, han hade beställt tills förra veckan men det hade itne kommit då
Bultarna som håller okfästet hade gått av.... Visste inte varför.. har satt fast med loctite och dragit med rätt moment..
Men märkte när jag rev det att ena bulten fått en sne vinkel mot resten.. Konstigt då bulthålen redan fanns där och jag inte borrat snett.. är ju lite svårt å göra det när man bara breddar ett befintligt hål nån mm..
Eftersom det va omöjligt att hitta en fasad 3/8-24 i stan.... Så gick jag upp till M12. modda om så det skulle passa.. rörde sig om nån mm till..
Samtidigt pressa jag för att få hålet rakare.. vilket det blev.
(det här var inget jag tänkte vid monteringen, den gick in och så, så var det bra med det.. hade så mycket annat i skallen då som skulle bli "rätt")
På andra sidan är det inte snett så funderar om jag ska demontera där och göra om också.. eller om jag ska låta det vara. Där finns ju inte den "snea" påfrästningen.
Så här ser det ur nu, eftersom bultarna är större så sticker de ut lite, men det spelar ju ingen roll då de ligger an, och det är 90 grader på bultarna som det står angivet i "wilwood beskrivningen också". Del ligger alltså dikt an mot okfästets fasning.
Det är ju inte som man känner sig som amatörmekare nu.. suck inte kul att misslyckas med något så vitalt som bromsar. Eller ja amatörmekare är man ju, men en sämre sådan
EDIT: Jag väntar på bromsslangen som lära lagas, då den fick sig en törn. Men han hade itne kopplingen hemma, men borde komma vilken dag som hellst, han hade beställt tills förra veckan men det hade itne kommit då
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av azguz den tis 03 jul 2007, 12:31, redigerad totalt 1 gånger.
Pontiac trans am 305 TPI 1991(Såld)
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
- azguz
- Registrerad
- Inlägg: 3701
- Blev medlem: tor 19 jan 2006, 16:42
- Namn: Rickard Westling #352
- Ort: Gävle
Ett annat dilemma jag tampats med ett tag nu har varit att jag förlorat vatten ur kylsystemet..
Det har varit från full till min i expansionskärlet på en vecka..
Eftersom jag inte tidigare hittat nån droppande läcka under bilen och hittade gråa stråk i oljan alldelles under fördelaröppningen! Så trodde jag att det gick in i motorn..
Men inget fanns i tråget så började tänka om..
Nu vet jag att det ska vara en packning mellan insug och fördelaren... något som inte har funnits där tidigare, så har tänkt att det ska väll vara så.. men jag har hela tiden tyckt det varit märkligt.
Så det har alltså antagligen "kapilärsugts" in lite fukt via spalten mellan de båda..
Då va man inne på att den kanske förbrände vattnet då.. men vitrökte gjorde den inte... ijuförsej försvann inte så mycket vatten...
MEN förra veckan började den läka mer och då såg jag att det droppa under bilen.. Kröp under och spårade upp det till det lilla hålet under på vattenpumpen.. Tror aldrig jag varit så glad över att hitta en läcka!.
Fundera på vad man skulle köpa.. Summit hade nån pump som flöda dubbelt under 3500varv men sen återgick till normalt flöde efter de varven..
Men jag föll till sist för att den lokala "proffs bildelar" i stan hade en standard hemma för 685kr..
Passa som en smäck, den har nån plugg i toppen som är till för å ha nån "extra" slang..
Körde lite igår med vatten.. bara för å se så det inte läcker.. Kände att det va för lite soppa i den för å köra den helvarm.. men jag hade fått den tät iallafall..
nu ska det tappas ur och fyllas på med glykolblandat vatten igen.
EDIT: Jag har hört ett löst påstående att man ska droppa in nån droppe olja för smörjning i det lilla hålet ovanpå pumpen.. Är det bara "bogus"?
Det har varit från full till min i expansionskärlet på en vecka..
Eftersom jag inte tidigare hittat nån droppande läcka under bilen och hittade gråa stråk i oljan alldelles under fördelaröppningen! Så trodde jag att det gick in i motorn..
Men inget fanns i tråget så började tänka om..
Nu vet jag att det ska vara en packning mellan insug och fördelaren... något som inte har funnits där tidigare, så har tänkt att det ska väll vara så.. men jag har hela tiden tyckt det varit märkligt.
Så det har alltså antagligen "kapilärsugts" in lite fukt via spalten mellan de båda..
Då va man inne på att den kanske förbrände vattnet då.. men vitrökte gjorde den inte... ijuförsej försvann inte så mycket vatten...
MEN förra veckan började den läka mer och då såg jag att det droppa under bilen.. Kröp under och spårade upp det till det lilla hålet under på vattenpumpen.. Tror aldrig jag varit så glad över att hitta en läcka!.
Fundera på vad man skulle köpa.. Summit hade nån pump som flöda dubbelt under 3500varv men sen återgick till normalt flöde efter de varven..
Men jag föll till sist för att den lokala "proffs bildelar" i stan hade en standard hemma för 685kr..
Passa som en smäck, den har nån plugg i toppen som är till för å ha nån "extra" slang..
Körde lite igår med vatten.. bara för å se så det inte läcker.. Kände att det va för lite soppa i den för å köra den helvarm.. men jag hade fått den tät iallafall..
nu ska det tappas ur och fyllas på med glykolblandat vatten igen.
EDIT: Jag har hört ett löst påstående att man ska droppa in nån droppe olja för smörjning i det lilla hålet ovanpå pumpen.. Är det bara "bogus"?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pontiac trans am 305 TPI 1991(Såld)
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
- azguz
- Registrerad
- Inlägg: 3701
- Blev medlem: tor 19 jan 2006, 16:42
- Namn: Rickard Westling #352
- Ort: Gävle
jag behövde itne fundera länge på att byta på andra sidan.. När jag fått hem slangen så monterade jag och luftade.
Sen åkte jag till macken och tankade och samtidigt testade jag bromsarna lite försiktigt.. Märkte att jag itne fått ur luften helt för den drog åt den "friska" sidan..
När jag va utanför gården så körde jag ca 40-30 och så nitade... då sa det KLONK.. sen lät det illa igen.. rulla in på gården.. tittade på andra sidan och så hade det hänt lika där.. Fast "bara" ena bulten hade gått av..
Demonterade och såg att det gått av lika, och den bulten som var "hel" var även krokig.
Den nedre är originalet som är krokigt(kanske inte syns).. Den övre är den grövre M12 som jag ska göra om det till...
Tror problemet ligger i distanserna som är i lättmetall.. så bulten skaver in i den så det glappar å bulten då kan böjja sig..
Ska ta mått på dem och se om nån bekant kan svarva nått liknande i STÅL.
Det får alltså pga dem röra sig..
Idag orkar jag itne hålla på mer får göra det imorrn.. men den här gången lossna itne oket helt så behöver inte byta bromsslang...
Det var förresten den här kopplingen som gick sönder på första sidan:
Den kostade 100kr med jobb och allt.
Sen åkte jag till macken och tankade och samtidigt testade jag bromsarna lite försiktigt.. Märkte att jag itne fått ur luften helt för den drog åt den "friska" sidan..
När jag va utanför gården så körde jag ca 40-30 och så nitade... då sa det KLONK.. sen lät det illa igen.. rulla in på gården.. tittade på andra sidan och så hade det hänt lika där.. Fast "bara" ena bulten hade gått av..
Demonterade och såg att det gått av lika, och den bulten som var "hel" var även krokig.
Den nedre är originalet som är krokigt(kanske inte syns).. Den övre är den grövre M12 som jag ska göra om det till...
Tror problemet ligger i distanserna som är i lättmetall.. så bulten skaver in i den så det glappar å bulten då kan böjja sig..
Ska ta mått på dem och se om nån bekant kan svarva nått liknande i STÅL.
Det får alltså pga dem röra sig..
Idag orkar jag itne hålla på mer får göra det imorrn.. men den här gången lossna itne oket helt så behöver inte byta bromsslang...
Det var förresten den här kopplingen som gick sönder på första sidan:
Den kostade 100kr med jobb och allt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pontiac trans am 305 TPI 1991(Såld)
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Vad är det för kvalité på M12skruvarna?
12.9 eller 8.8?
12.9 eller 8.8?
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- azguz
- Registrerad
- Inlägg: 3701
- Blev medlem: tor 19 jan 2006, 16:42
- Namn: Rickard Westling #352
- Ort: Gävle
FKE, och 10,9 står det på skallen..Anders > 1G skrev:Vad är det för kvalité på M12skruvarna?
12.9 eller 8.8?
Tror inte wilwood bultarna var så hög kvalité då de var väldigt lättborrade.. aldrig borrat så lätt metal.. var nästan som att borra aluminium..
Speceficationen för wilwood bultarna(de som gått av) är 3/8-24 * 1,75long, FHCS
Pontiac trans am 305 TPI 1991(Såld)
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
- azguz
- Registrerad
- Inlägg: 3701
- Blev medlem: tor 19 jan 2006, 16:42
- Namn: Rickard Westling #352
- Ort: Gävle
Neee. Det är det här kitet som används, fast med hela skivor:2 loud skrev:visst e det 4 kolvsok ... det e inte bara merca som har 4 kolvsok , kolla in den närmaste volvo 240 du kan hitta , dom har det med
kitet han har använt hittar du här
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
Fast båda de där systemen kommer upp när man klickar fram den här bilmodellen, så båda passar. Men det är den länken jag lagt in som är rätt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pontiac trans am 305 TPI 1991(Såld)
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
- azguz
- Registrerad
- Inlägg: 3701
- Blev medlem: tor 19 jan 2006, 16:42
- Namn: Rickard Westling #352
- Ort: Gävle
A.. jag håller på att testa dem för fullt.. men förra bultarna höll ju ett tag också Även nitningar..2 loud skrev:låt det gå en stund först så du vet att bultarna håller ,, annars kan bekantskapen bli kortDP skrev: . Nästa gång jag ser dig ska jag hoppa ut framför och presentera mig så man kika på den "live"...
Många här där jag bor jobbar på Korsnäs... och några av dem är ruskigt bra när det gäller maskin/mek osv..
Iallfall... Alla tror att det är starkare nu.. Jag har ju faktiskt gått upp en hel del i storlek på bulten, samt att det är en 10,9 bult.. Den ska dras med högre moment mm.. Så det är ju stummare nu också.
Den nedre bulten tog jag lite längre så den sticker ut på baksidan av spindeln.. Sen har jag dragit en låsmutter bakifrån, utifall så att det färdas värme så mycket att det blir 150 grader , loctiten smält och bulten lossnat.. Föga troligt, men vem vet... det är ju lättmetall grejjerna dit.
Men du får hojta till nån dag så får jag visa "skrotet"
Kan jag ta å kika på en 4gen också
Pontiac trans am 305 TPI 1991(Såld)
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
- azguz
- Registrerad
- Inlägg: 3701
- Blev medlem: tor 19 jan 2006, 16:42
- Namn: Rickard Westling #352
- Ort: Gävle
Vattenläckan verkar tät nu med den nya vattenpumpen.
Bromsarna verkar hålla, fast jag körde länge med dem på gamla bultarna också
MEN så står bilen igen.. Min dåliga startmotor gav upp häromdagen.
Klickade inte ens i solenoiden... fick ta dit verktyg och krypa under, sen slog jag på solenoiden med hammaren och så gick den igång..
Nu vågar jag itne köra föränn den är utbytt.. SUCK.. en ny startmotor är typ halva min sommarbudget
Bromsarna verkar hålla, fast jag körde länge med dem på gamla bultarna också
MEN så står bilen igen.. Min dåliga startmotor gav upp häromdagen.
Klickade inte ens i solenoiden... fick ta dit verktyg och krypa under, sen slog jag på solenoiden med hammaren och så gick den igång..
Nu vågar jag itne köra föränn den är utbytt.. SUCK.. en ny startmotor är typ halva min sommarbudget
Pontiac trans am 305 TPI 1991(Såld)
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Efterdra skruvarna. Antagligen sa den förra upp sig eftersom den hade börjat gänga ur sig lite. Någon tiondel glapp och sen är haveriet ett faktum.azguz skrev:Bromsarna verkar hålla, fast jag körde länge med dem på gamla bultarna också
efterdra till korrekt moment, inte mer. Sen ska du nog se att det håller.
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
- azguz
- Registrerad
- Inlägg: 3701
- Blev medlem: tor 19 jan 2006, 16:42
- Namn: Rickard Westling #352
- Ort: Gävle
Jo det är väll något sådant... Nå positivt är ju att man kör på ett annat sätt nu.. Man tar det extra lugnt där man itne ser något(kurvor mm)Anders > 1G skrev:Efterdra skruvarna. Antagligen sa den förra upp sig eftersom den hade börjat gänga ur sig lite. Någon tiondel glapp och sen är haveriet ett faktum.azguz skrev:Bromsarna verkar hålla, fast jag körde länge med dem på gamla bultarna också
efterdra till korrekt moment, inte mer. Sen ska du nog se att det håller.
Pontiac trans am 305 TPI 1991(Såld)
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
- azguz
- Registrerad
- Inlägg: 3701
- Blev medlem: tor 19 jan 2006, 16:42
- Namn: Rickard Westling #352
- Ort: Gävle
Så här ser en väldigt trött startis ut:
Popquiz:
Hur ser man att man bytt startis förut någon gång??
darum...
Det sitter 4 brickor på ena bulten som håller fast den
På måndag ska jag väll ner och beställa en.. kommer väll i veckan då, men på onsdag åker jag bort... så vecka 30 blir den väll monterad..
någonstans mellan 1500 och 2000kr kommer den kosta därifrån, men då tillkommer ingen frakt för jag hämtar den i butik..
Popquiz:
Hur ser man att man bytt startis förut någon gång??
darum...
Det sitter 4 brickor på ena bulten som håller fast den
På måndag ska jag väll ner och beställa en.. kommer väll i veckan då, men på onsdag åker jag bort... så vecka 30 blir den väll monterad..
någonstans mellan 1500 och 2000kr kommer den kosta därifrån, men då tillkommer ingen frakt för jag hämtar den i butik..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pontiac trans am 305 TPI 1991(Såld)
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
- azguz
- Registrerad
- Inlägg: 3701
- Blev medlem: tor 19 jan 2006, 16:42
- Namn: Rickard Westling #352
- Ort: Gävle
Nytt med sprutt
Passade utan att behöva schimsas, men följde med schimms iallafall.
Fick ge 1500kr... och det var ju inte alls så farligt när man kan hämta den i stan för det priset
Gud så skönt att slippa klickningarna från en glapp solenoid och höra ett rejält BRUM från motorn, till skillnad från den gamla som verkligen fick ta i för att vrida motorn
Bromsarna håller än.. vilket är bra
Vattennivån är den samma som när jag bytte vattenpumpen= också kewl
Väntar på min glykol så ska jag byta ut vattnet också.
Passade utan att behöva schimsas, men följde med schimms iallafall.
Fick ge 1500kr... och det var ju inte alls så farligt när man kan hämta den i stan för det priset
Gud så skönt att slippa klickningarna från en glapp solenoid och höra ett rejält BRUM från motorn, till skillnad från den gamla som verkligen fick ta i för att vrida motorn
Bromsarna håller än.. vilket är bra
Vattennivån är den samma som när jag bytte vattenpumpen= också kewl
Väntar på min glykol så ska jag byta ut vattnet också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pontiac trans am 305 TPI 1991(Såld)
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
- azguz
- Registrerad
- Inlägg: 3701
- Blev medlem: tor 19 jan 2006, 16:42
- Namn: Rickard Westling #352
- Ort: Gävle
Re: trans am 1991 305 TPI
Hej!
Lite nya bilder, efter lite jobb. Förra året körde en snubbe in i bilen på en crusing bakifrån. (Tror han titta på brudar). Enda som blev var en crackelerad spindelnätsaktig skada på lacken på bakspoilern. Något han fick ta på försäkringen. Då vi kände personal på lackfirman fick vi lägga till 1500kr och få även nosen omlackerad
I år polera även min morbror(jobbar med det) bilen och jag tog en amatörbild som syns nedan.
Vidare tänkte jag även visa hur det kan se ut när man bränner sina chip! Kan ses i andra bilden nedan! Ett kretsträd ^^
Vidare har det blivit andra underhållsjobb;
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php? ... 46#p197946
Lite nya bilder, efter lite jobb. Förra året körde en snubbe in i bilen på en crusing bakifrån. (Tror han titta på brudar). Enda som blev var en crackelerad spindelnätsaktig skada på lacken på bakspoilern. Något han fick ta på försäkringen. Då vi kände personal på lackfirman fick vi lägga till 1500kr och få även nosen omlackerad
I år polera även min morbror(jobbar med det) bilen och jag tog en amatörbild som syns nedan.
Vidare tänkte jag även visa hur det kan se ut när man bränner sina chip! Kan ses i andra bilden nedan! Ett kretsträd ^^
Vidare har det blivit andra underhållsjobb;
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php? ... 46#p197946
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pontiac trans am 305 TPI 1991(Såld)
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
-
- Registrerad
- Inlägg: 9187
- Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
- Namn: Åke Georgsson #230
- Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
- Kontakt:
Re: trans am 1991 305 TPI
så nogranna och fina bilder du tar syns ju att den är nypolerad *NOT* men däremot ser man en klar brytning i färgen på nosen och resten
No1. Trubbletopicstarter
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
- azguz
- Registrerad
- Inlägg: 3701
- Blev medlem: tor 19 jan 2006, 16:42
- Namn: Rickard Westling #352
- Ort: Gävle
Re: trans am 1991 305 TPI
Det är ju så jävla svårt att ladda upp bilder numera, antingen känns storleken inte igen eller så är bilden för stor...
Det är bara en synvilla med skuggor och solvinkeln. IRL syns inget.
På den kommenterade bilden ser den mörkare ut och nedstående ljusare... Jag synade NOGA när jag hämtade bilen.. väldigt noga och då var det ingen skillnad, inte nu heller.
Det är bara en synvilla med skuggor och solvinkeln. IRL syns inget.
På den kommenterade bilden ser den mörkare ut och nedstående ljusare... Jag synade NOGA när jag hämtade bilen.. väldigt noga och då var det ingen skillnad, inte nu heller.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pontiac trans am 305 TPI 1991(Såld)
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
- dp
- Registrerad
- Inlägg: 3723
- Blev medlem: sön 11 jun 2006, 08:39
- Namn: Daniel Persson #239
- Ort: Gävle
Re: trans am 1991 305 TPI
Rickard, Gävle kommer att sakna röda faran....Har du nån bild på nya kärran ?
Pontiac Trans Am LT1 - 94
-
- Registrerad
- Inlägg: 9187
- Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
- Namn: Åke Georgsson #230
- Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
- Kontakt:
Re: trans am 1991 305 TPI
Kärran ?? köpte inte han en ryggsäck ??DP skrev:Rickard, Gävle kommer att sakna röda faran....Har du nån bild på nya kärran ?
No1. Trubbletopicstarter
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
- azguz
- Registrerad
- Inlägg: 3701
- Blev medlem: tor 19 jan 2006, 16:42
- Namn: Rickard Westling #352
- Ort: Gävle
Re: trans am 1991 305 TPI
Ye, nu är den borta.. Jag har ingen tvättad bild på käran dock.. Ska ta en bild på den bredvid mor och fars v70 så man ser referensen :)DP skrev:Rickard, Gävle kommer att sakna röda faran....Har du nån bild på nya kärran ?
Världens bästa ryggsäck.2 loud skrev:Kärran ?? köpte inte han en ryggsäck ??
Pontiac trans am 305 TPI 1991(Såld)
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003