skum? inte pulver?bolmin skrev:j*vlar vad det börjar rosta av dom där j*vla skumsläckarna, har en 2kg i min pontiac som jag fick testa förra sommaren, tvättade noga men fanimej om det inte dök upp ytrost efteråt..
Gula faran...
Moderator: Moderators
Re: Gula faran...
- anders_1g
- Registrerad
- Inlägg: 6755
- Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
- Namn: Anders Jeppsson #597
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Gula faran...
Usch, verkligen trist Adde.
Det måste verkligen kännas motigt efter allt slit du har haft med bilen...
Pulver är ett jäkla skit att bli av med. Jag har ingen egen erfarenhet, men om man läser länkarna nedan så verkar det vara oändliga mängder vatten som gäller.
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... A&start=21
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4 ... r+saner%2A
Stolar hade jag nog försökt våtdammsuga med någon form av tvättmedel i vattnet. Om du kan få tag på någon. Är det fina stolar, är det ju värt att lämna dem till någon rekondare, de brukar ha den typen av utrustning.
Har du haft helförsäkring på bilen, är det ju dags att ta en diskussion med bolaget om ersättningsnivå osv.
Hittade du förresten garage uppe i norr, eller hur gick det?
Det måste verkligen kännas motigt efter allt slit du har haft med bilen...
Pulver är ett jäkla skit att bli av med. Jag har ingen egen erfarenhet, men om man läser länkarna nedan så verkar det vara oändliga mängder vatten som gäller.
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... A&start=21
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4 ... r+saner%2A
Stolar hade jag nog försökt våtdammsuga med någon form av tvättmedel i vattnet. Om du kan få tag på någon. Är det fina stolar, är det ju värt att lämna dem till någon rekondare, de brukar ha den typen av utrustning.
Har du haft helförsäkring på bilen, är det ju dags att ta en diskussion med bolaget om ersättningsnivå osv.
Hittade du förresten garage uppe i norr, eller hur gick det?
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.
Gilla på facebook!
"He who follows another is always behind"
Re: Gula faran...
Ska ringa runt under dagen och höra om jag kan lämna stolarna någonstans. Det kom inte så mkt pulver på dom som tur är men ändå...
Känns riktigt motigt men det e bara att köra på igen. Räknar med att ha en list ikväll över vilka delar som behövs.
Sedan har jag varit i kontakt med försäkringsbolaget (Bilsport & MC) och fått klartecken att påbörja jobbet själv.
Kommer kontinueligt att maila bilder och tidrapporteringar till dem samt beräkningar över kostnader så fort jag vet i detalj hur omfattande skadorna är. Först då kan jag man förhoppningsvis räkna med att få en utbetalning.
Det jobbigaste att åtgärda är ju förutom att bli av med pulvret att lacka om delar av motorrummet och huven. Det verkar som att epoxygrunden sitter kvar bra mot plåten. Därimot har den svarta täcklacken lyft sig lite här och där.
Ang garage så verkade de ha ordnat sig, hade inte tänkt ta upp bilen direkt utan avvakta lite. Men en polare hade lyssnat med en kompis till honom som sa att det fanns platser med snabbt tillträde 5min söder om Umeå.
Hoppas verkligen det här löser sig relativt snabbt och att jag inte behöver plocka isär hela motorn. Tänkte börja med att lyfta insuget för att säkerställa att insugsportarna i topparna ser ok ut. Om inte blir det att ta av de med.
Tack för all förståelse, känns bra att man har stöd i ryggen. Riktigt tungt var det i fredags, kändes som bilen lika gärna kunde fått brinna upp..
Känns riktigt motigt men det e bara att köra på igen. Räknar med att ha en list ikväll över vilka delar som behövs.
Sedan har jag varit i kontakt med försäkringsbolaget (Bilsport & MC) och fått klartecken att påbörja jobbet själv.
Kommer kontinueligt att maila bilder och tidrapporteringar till dem samt beräkningar över kostnader så fort jag vet i detalj hur omfattande skadorna är. Först då kan jag man förhoppningsvis räkna med att få en utbetalning.
Det jobbigaste att åtgärda är ju förutom att bli av med pulvret att lacka om delar av motorrummet och huven. Det verkar som att epoxygrunden sitter kvar bra mot plåten. Därimot har den svarta täcklacken lyft sig lite här och där.
Ang garage så verkade de ha ordnat sig, hade inte tänkt ta upp bilen direkt utan avvakta lite. Men en polare hade lyssnat med en kompis till honom som sa att det fanns platser med snabbt tillträde 5min söder om Umeå.
Hoppas verkligen det här löser sig relativt snabbt och att jag inte behöver plocka isär hela motorn. Tänkte börja med att lyfta insuget för att säkerställa att insugsportarna i topparna ser ok ut. Om inte blir det att ta av de med.
Tack för all förståelse, känns bra att man har stöd i ryggen. Riktigt tungt var det i fredags, kändes som bilen lika gärna kunde fått brinna upp..
- luva
- Registrerad
- Inlägg: 1419
- Blev medlem: fre 25 jul 2003, 00:38
- Namn: Stefan Lindén #220
- Ort: Åtvidaberg
Re: Gula faran...
Instämmer med övriga. Verkligen trist händelse. Lider med dig - och bilen. Tur ändå att bilen inte brann upp.
Sedan tror jag det hände rätt person. Du verkar va en envis jä**el som aldrig ger upp.
Lycka till med återuppbyggandet.
Sedan tror jag det hände rätt person. Du verkar va en envis jä**el som aldrig ger upp.
Lycka till med återuppbyggandet.
Firebird Formula 400 -72
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php? ... 48&start=0
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php? ... 48&start=0
Re: Gula faran...
Ja du har rätt med att jag är en envis sate. Nu har jag sanerat klart bilen och mailat thirdgenranch för att se vilka delar de kan bistå med.Luva skrev:Instämmer med övriga. Verkligen trist händelse. Lider med dig - och bilen. Tur ändå att bilen inte brann upp.
Sedan tror jag det hände rätt person. Du verkar va en envis jä**el som aldrig ger upp.
Lycka till med återuppbyggandet.
Nu ska det spisas lite mat sen går jag ut å plockar av förgasare och insug. Skam den som ger sig.
Livet är fullt av prövningar. Har precis gått ur ett förhållande med mitt livs kärlek so far.
Ingenting ska va enkelt men det e väl sånt man uppskattar med åren, lite kontraster i tillvaron.
Nu har jag varit på både berget och i dalen inom en vecka.
Re: Gula faran...
allt har tuffat på bra idag tills jag lyfte på insuget och konstaterade att det stod vatten upp i insugskanalerna i topparna.
Så nu blir det till att riva maskinen.
Vad kan man vänta sig av detta? Totalrenovering eller isärplockn. honing, nya ringar, återmontering?
Hur bråttom är det? Kan jag göra något för att förbättra läget. tex av med topparna fort, ur med tändstiften?
EDIT...
Jag noja upp mig i vanlig ordning. drog ur tändstiften och sprayade rikligt med 5-56 i insugskanalerna och cylinderloppen genom tändstiftshålen. Sedan drog jag runt motorn 6-7 varv och slutade i TDC. Det spolade ut en del vatten. Blir till att byta olja sen men det är en baggis.
Som Åke sa till mig vore det nog bra att starta upp motorn och bränna igenom systemet en stund. Problemet är ju att förgasaren ser ut som hej-kom-och-hjälp-mig så det skulle vara om man jagade en ersättningsmodell. Insuget är ju specifikt för Q-jets men det finns väl adapterplattor...
Nu kan man påbörja återmontering. Motorrummet kommer förbli i sitt nuvarande skick, ev bättringsmålar jag det värsta med sprayburk. Får se om man kan få ett skäligt belopp för att göra det ordentliga lackjobbet senare.
To be continue...
Så nu blir det till att riva maskinen.
Vad kan man vänta sig av detta? Totalrenovering eller isärplockn. honing, nya ringar, återmontering?
Hur bråttom är det? Kan jag göra något för att förbättra läget. tex av med topparna fort, ur med tändstiften?
EDIT...
Jag noja upp mig i vanlig ordning. drog ur tändstiften och sprayade rikligt med 5-56 i insugskanalerna och cylinderloppen genom tändstiftshålen. Sedan drog jag runt motorn 6-7 varv och slutade i TDC. Det spolade ut en del vatten. Blir till att byta olja sen men det är en baggis.
Som Åke sa till mig vore det nog bra att starta upp motorn och bränna igenom systemet en stund. Problemet är ju att förgasaren ser ut som hej-kom-och-hjälp-mig så det skulle vara om man jagade en ersättningsmodell. Insuget är ju specifikt för Q-jets men det finns väl adapterplattor...
Nu kan man påbörja återmontering. Motorrummet kommer förbli i sitt nuvarande skick, ev bättringsmålar jag det värsta med sprayburk. Får se om man kan få ett skäligt belopp för att göra det ordentliga lackjobbet senare.
To be continue...
Re: Gula faran...
Håller på att kolla upp vilka delar jag ska beställa och tänkte passa på å rådfråga er lite..
Eftersom fördelarlocket och tändkablarna behöver bytas, vad ska man köra på för kablar och fördelarlock? Vet inte hur AC delco's fördelarlock fungerar med vissa eftermarknads tändkablar. 8.0mm carbon lär väl fungera.
Likaså funderar jag på att byta bort champion stiften mot autolites. Några förslag för min maskin? 9.7:1 statisk komp med aluminium toppar.
Eftersom fördelarlocket och tändkablarna behöver bytas, vad ska man köra på för kablar och fördelarlock? Vet inte hur AC delco's fördelarlock fungerar med vissa eftermarknads tändkablar. 8.0mm carbon lär väl fungera.
Likaså funderar jag på att byta bort champion stiften mot autolites. Några förslag för min maskin? 9.7:1 statisk komp med aluminium toppar.
Re: Gula faran...
Suck.....
Lider med dig Adde, det där var ingen rolig historia... Verkar som det löste sig med däck för dig, har varit borta en dryg vecka på norrlandssemester så nu har jag precis börjat fortsätta med slipandet och spacklandet själv.
Lider med dig Adde, det där var ingen rolig historia... Verkar som det löste sig med däck för dig, har varit borta en dryg vecka på norrlandssemester så nu har jag precis börjat fortsätta med slipandet och spacklandet själv.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Re: Gula faran...
Tack Anders!
Besiktningen sa ingenting om hjulen så det var den dagens minsta problem
Hade räknat med lite mer 2or än en brunnen säkring och en dåligt justerad handbromswire.
Besiktningen sa ingenting om hjulen så det var den dagens minsta problem
Hade räknat med lite mer 2or än en brunnen säkring och en dåligt justerad handbromswire.
-
- Registrerad
- Inlägg: 9187
- Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
- Namn: Åke Georgsson #230
- Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
- Kontakt:
Re: Gula faran...
nåja då måste du ju vara rätt nöjd med utvecklingen iallfalladde skrev: Hade räknat med lite mer 2or än en brunnen säkring och en dåligt justerad handbromswire.
No1. Trubbletopicstarter
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Re: Gula faran...
hehe ja verkligen Åke..
Svårt att få tag på delar, vad rekommenderar ni för leverantörer av delar? Inväntar besked från försäkringsbolaget men det känns som lika bra att plocka så mkt nya delar som möjligt. De skrotarna jag kontaktat har inte visat något större intresse vare sig i USA eller Sverige.
Drog nyss iväg ett mail till: http://www.americancamaro.com/
De verkar ha gott om delar som behövs men tveksam till om de skeppar WW.
För nya delar har jag kollat in Rockauto.com, de har allt från lite billigare grejer till orginal AC delco osv.
Å så Summit & Jegs när det gäller lite eftermarknadsprylar, typ fördelare, filter, tändkablar osv.. Eller ska man hålla sig borta från sånt junk den här gången å köra AC delco ?
Fler tips?
Svårt att få tag på delar, vad rekommenderar ni för leverantörer av delar? Inväntar besked från försäkringsbolaget men det känns som lika bra att plocka så mkt nya delar som möjligt. De skrotarna jag kontaktat har inte visat något större intresse vare sig i USA eller Sverige.
Drog nyss iväg ett mail till: http://www.americancamaro.com/
De verkar ha gott om delar som behövs men tveksam till om de skeppar WW.
För nya delar har jag kollat in Rockauto.com, de har allt från lite billigare grejer till orginal AC delco osv.
Å så Summit & Jegs när det gäller lite eftermarknadsprylar, typ fördelare, filter, tändkablar osv.. Eller ska man hålla sig borta från sånt junk den här gången å köra AC delco ?
Fler tips?
-
- Registrerad
- Inlägg: 9187
- Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
- Namn: Åke Georgsson #230
- Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
- Kontakt:
Re: Gula faran...
AC DELCO ROCKAR !!!!! NEVER AIM FOR SECUND BEST ! ! ! ! !
No1. Trubbletopicstarter
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Re: Gula faran...
true. Rockauto bara? Vissa artiklar har många alternativ.. tex hastighetswiren, fanns säker 10st att välja på men jag får väl gå på det som är ACdelco då2 loud skrev:AC DELCO ROCKAR !!!!! NEVER AIM FOR SECUND BEST ! ! ! ! !
- the judge
- Registrerad
- Inlägg: 4355
- Blev medlem: mån 05 jan 2004, 21:02
- Namn: Kent Olsson
- Region: Östra
- Ort: Bålsta
Re: Gula faran...
Även dessa hör till mina favoriter när det gäller slitdelar av hög kvalitet till bra pris....
http://www.newgmparts.com/partlocator/i ... eid=213815
http://www.newgmparts.com/partlocator/i ... eid=213815
-
- Registrerad
- Inlägg: 9187
- Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
- Namn: Åke Georgsson #230
- Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
- Kontakt:
Re: Gula faran...
Huu va dyra dom var .. jag kollade en generator/alternator tiöö min cadillac escalade esv 2003 och så ser det ut mellan rockauto och dom andra
ROCKAUTO
ACDELCO Part # 3342529A {#88864285}
GENERATOR,(REMAN) WITH NEW REGULATOR; OPTIONAL UNIT; 4 WHEEL DRIVE; DELCO AD244; 145 AMPS
$196.79 ) priset ink en corecharge på 34 dollar )
Alternator, all models, 145 amp
03-04 $274.30 men här TILLKOMMER en corecharge på $42.00 så totalen
Alternators Are Sold As Assembly Only.
så här skiljer 119.51 dollar
det som MÖJLIGTVIS kan vara fallet är att rock´s är enm reman (renoverad) generator medans ingen info lämnas alls på det andra stället
well stor skillnad iallfall vi gör samma test med ett oljefilter ac delco ( dom borde väl knappast finnas som utbytesenheter med corecharge
ROCKAUTO
ACDELCO Part # PF46 {#19210283, 19256041, 25010633, 25014748, 88984215, PF44, PF59} CLASSIC DESIGN W/THREADED BASE PLATE
FILTER,OIL 4 WHEEL DRIVE
$4.65
Add to Cart
och newgmparts.com ...... hmmm dom kände säkert av vad jag höll på med för nu får jag bara time outs från deras server
ROCKAUTO
ACDELCO Part # 3342529A {#88864285}
GENERATOR,(REMAN) WITH NEW REGULATOR; OPTIONAL UNIT; 4 WHEEL DRIVE; DELCO AD244; 145 AMPS
$196.79 ) priset ink en corecharge på 34 dollar )
Alternator, all models, 145 amp
03-04 $274.30 men här TILLKOMMER en corecharge på $42.00 så totalen
Alternators Are Sold As Assembly Only.
så här skiljer 119.51 dollar
det som MÖJLIGTVIS kan vara fallet är att rock´s är enm reman (renoverad) generator medans ingen info lämnas alls på det andra stället
well stor skillnad iallfall vi gör samma test med ett oljefilter ac delco ( dom borde väl knappast finnas som utbytesenheter med corecharge
ROCKAUTO
ACDELCO Part # PF46 {#19210283, 19256041, 25010633, 25014748, 88984215, PF44, PF59} CLASSIC DESIGN W/THREADED BASE PLATE
FILTER,OIL 4 WHEEL DRIVE
$4.65
Add to Cart
och newgmparts.com ...... hmmm dom kände säkert av vad jag höll på med för nu får jag bara time outs från deras server
No1. Trubbletopicstarter
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Re: Gula faran...
Rockauto rockar ju prismässigt!
Hittade denna på ebay också. brake booster and master cylinder 4 disc brake set up. E man dum om man jagar beg när man får ersättning? Känns som dessa delar ändå håller en livstid, kan dessutom packa om huvudbromscylindern om det skulle behövas.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... 500wt_1182
Hittade denna på ebay också. brake booster and master cylinder 4 disc brake set up. E man dum om man jagar beg när man får ersättning? Känns som dessa delar ändå håller en livstid, kan dessutom packa om huvudbromscylindern om det skulle behövas.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... 500wt_1182
- hardly
- Registrerad
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: mån 08 maj 2006, 13:27
- Namn: Anders Fridlund #542
- Ort: Linköping
- Kontakt:
Re: Gula faran...
Hur går det här då? Har du kommit ur tragiken med hälsan i behåll?
GTO -66
GET IN, SHUT UP, HANG ON
GET IN, SHUT UP, HANG ON