Gula faran...

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Re: Gula faran...

Inlägg av adde »

bolmin skrev:j*vlar vad det börjar rosta av dom där j*vla skumsläckarna, har en 2kg i min pontiac som jag fick testa förra sommaren, tvättade noga men fanimej om det inte dök upp ytrost efteråt..
skum? inte pulver?
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Gula faran...

Inlägg av anders_1g »

Usch, verkligen trist Adde.
Det måste verkligen kännas motigt efter allt slit du har haft med bilen...

Pulver är ett jäkla skit att bli av med. Jag har ingen egen erfarenhet, men om man läser länkarna nedan så verkar det vara oändliga mängder vatten som gäller.
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... A&start=21
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4 ... r+saner%2A

Stolar hade jag nog försökt våtdammsuga med någon form av tvättmedel i vattnet. Om du kan få tag på någon. Är det fina stolar, är det ju värt att lämna dem till någon rekondare, de brukar ha den typen av utrustning.
Har du haft helförsäkring på bilen, är det ju dags att ta en diskussion med bolaget om ersättningsnivå osv.

Hittade du förresten garage uppe i norr, eller hur gick det?
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Re: Gula faran...

Inlägg av adde »

Ska ringa runt under dagen och höra om jag kan lämna stolarna någonstans. Det kom inte så mkt pulver på dom som tur är men ändå... :wink:

Känns riktigt motigt men det e bara att köra på igen. Räknar med att ha en list ikväll över vilka delar som behövs.
Sedan har jag varit i kontakt med försäkringsbolaget (Bilsport & MC) och fått klartecken att påbörja jobbet själv.
Kommer kontinueligt att maila bilder och tidrapporteringar till dem samt beräkningar över kostnader så fort jag vet i detalj hur omfattande skadorna är. Först då kan jag man förhoppningsvis räkna med att få en utbetalning.

Det jobbigaste att åtgärda är ju förutom att bli av med pulvret att lacka om delar av motorrummet och huven. Det verkar som att epoxygrunden sitter kvar bra mot plåten. Därimot har den svarta täcklacken lyft sig lite här och där.

Ang garage så verkade de ha ordnat sig, hade inte tänkt ta upp bilen direkt utan avvakta lite. Men en polare hade lyssnat med en kompis till honom som sa att det fanns platser med snabbt tillträde 5min söder om Umeå.
Hoppas verkligen det här löser sig relativt snabbt och att jag inte behöver plocka isär hela motorn. Tänkte börja med att lyfta insuget för att säkerställa att insugsportarna i topparna ser ok ut. Om inte blir det att ta av de med.

Tack för all förståelse, känns bra att man har stöd i ryggen. Riktigt tungt var det i fredags, kändes som bilen lika gärna kunde fått brinna upp.. :sad:
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1419
Blev medlem: fre 25 jul 2003, 00:38
Namn: Stefan Lindén #220
Ort: Åtvidaberg

Re: Gula faran...

Inlägg av luva »

Instämmer med övriga. Verkligen trist händelse. Lider med dig - och bilen. Tur ändå att bilen inte brann upp.
Sedan tror jag det hände rätt person. Du verkar va en envis jä**el som aldrig ger upp. :smile:
Lycka till med återuppbyggandet.
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Re: Gula faran...

Inlägg av adde »

Luva skrev:Instämmer med övriga. Verkligen trist händelse. Lider med dig - och bilen. Tur ändå att bilen inte brann upp.
Sedan tror jag det hände rätt person. Du verkar va en envis jä**el som aldrig ger upp. :smile:
Lycka till med återuppbyggandet.
Ja du har rätt med att jag är en envis sate. Nu har jag sanerat klart bilen och mailat thirdgenranch för att se vilka delar de kan bistå med.
Nu ska det spisas lite mat sen går jag ut å plockar av förgasare och insug. Skam den som ger sig. :cool:
Livet är fullt av prövningar. Har precis gått ur ett förhållande med mitt livs kärlek so far.
Ingenting ska va enkelt men det e väl sånt man uppskattar med åren, lite kontraster i tillvaron. :wink:
Nu har jag varit på både berget och i dalen inom en vecka.
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Re: Gula faran...

Inlägg av adde »

allt har tuffat på bra idag tills jag lyfte på insuget och konstaterade att det stod vatten upp i insugskanalerna i topparna.
Så nu blir det till att riva maskinen.
Vad kan man vänta sig av detta? Totalrenovering eller isärplockn. honing, nya ringar, återmontering?

Hur bråttom är det? Kan jag göra något för att förbättra läget. tex av med topparna fort, ur med tändstiften?

EDIT...
Jag noja upp mig i vanlig ordning. drog ur tändstiften och sprayade rikligt med 5-56 i insugskanalerna och cylinderloppen genom tändstiftshålen. Sedan drog jag runt motorn 6-7 varv och slutade i TDC. Det spolade ut en del vatten. Blir till att byta olja sen men det är en baggis.

Som Åke sa till mig vore det nog bra att starta upp motorn och bränna igenom systemet en stund. Problemet är ju att förgasaren ser ut som hej-kom-och-hjälp-mig så det skulle vara om man jagade en ersättningsmodell. Insuget är ju specifikt för Q-jets men det finns väl adapterplattor...

Nu kan man påbörja återmontering. Motorrummet kommer förbli i sitt nuvarande skick, ev bättringsmålar jag det värsta med sprayburk. Får se om man kan få ett skäligt belopp för att göra det ordentliga lackjobbet senare.

To be continue...
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Re: Gula faran...

Inlägg av adde »

Håller på att kolla upp vilka delar jag ska beställa och tänkte passa på å rådfråga er lite..

Eftersom fördelarlocket och tändkablarna behöver bytas, vad ska man köra på för kablar och fördelarlock? Vet inte hur AC delco's fördelarlock fungerar med vissa eftermarknads tändkablar. 8.0mm carbon lär väl fungera.
Likaså funderar jag på att byta bort champion stiften mot autolites. Några förslag för min maskin? 9.7:1 statisk komp med aluminium toppar.
Användarens profilbild
v8guy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 2686
Blev medlem: tor 19 apr 2001, 02:00
Ort: Upplands Väsby

Re: Gula faran...

Inlägg av v8guy »

Suck.....

Lider med dig Adde, det där var ingen rolig historia... Verkar som det löste sig med däck för dig, har varit borta en dryg vecka på norrlandssemester så nu har jag precis börjat fortsätta med slipandet och spacklandet själv.
Dubbelturbo, MegaSquirt, E85.
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=7945 - Projekttråd
450 HP+, 675 Nm - rough numbers
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Re: Gula faran...

Inlägg av adde »

Tack Anders!

Besiktningen sa ingenting om hjulen så det var den dagens minsta problem :cool:
Hade räknat med lite mer 2or än en brunnen säkring och en dåligt justerad handbromswire. :wink:
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Re: Gula faran...

Inlägg av 2 loud »

adde skrev: Hade räknat med lite mer 2or än en brunnen säkring och en dåligt justerad handbromswire. :wink:
nåja då måste du ju vara rätt nöjd med utvecklingen iallfall :lol: :bash: :flexion:
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Re: Gula faran...

Inlägg av adde »

hehe ja verkligen Åke.. :wink:

Svårt att få tag på delar, vad rekommenderar ni för leverantörer av delar? Inväntar besked från försäkringsbolaget men det känns som lika bra att plocka så mkt nya delar som möjligt. De skrotarna jag kontaktat har inte visat något större intresse vare sig i USA eller Sverige.
Drog nyss iväg ett mail till: http://www.americancamaro.com/
De verkar ha gott om delar som behövs men tveksam till om de skeppar WW.

För nya delar har jag kollat in Rockauto.com, de har allt från lite billigare grejer till orginal AC delco osv.
Å så Summit & Jegs när det gäller lite eftermarknadsprylar, typ fördelare, filter, tändkablar osv.. Eller ska man hålla sig borta från sånt junk den här gången å köra AC delco ?

Fler tips?
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Re: Gula faran...

Inlägg av 2 loud »

AC DELCO ROCKAR !!!!! NEVER AIM FOR SECUND BEST ! ! ! ! !
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Re: Gula faran...

Inlägg av adde »

2 loud skrev:AC DELCO ROCKAR !!!!! NEVER AIM FOR SECUND BEST ! ! ! ! !
true. Rockauto bara? Vissa artiklar har många alternativ.. tex hastighetswiren, fanns säker 10st att välja på men jag får väl gå på det som är ACdelco då
Användarens profilbild
the judge
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 4355
Blev medlem: mån 05 jan 2004, 21:02
Namn: Kent Olsson
Region: Östra
Ort: Bålsta

Re: Gula faran...

Inlägg av the judge »

Även dessa hör till mina favoriter när det gäller slitdelar av hög kvalitet till bra pris....

http://www.newgmparts.com/partlocator/i ... eid=213815
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
PontiacService
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Re: Gula faran...

Inlägg av 2 loud »

Huu va dyra dom var .. jag kollade en generator/alternator :lol: :eek: :angle: :angle: tiöö min cadillac escalade esv 2003 och så ser det ut mellan rockauto och dom andra



ROCKAUTO
ACDELCO Part # 3342529A {#88864285}
GENERATOR,(REMAN) WITH NEW REGULATOR; OPTIONAL UNIT; 4 WHEEL DRIVE; DELCO AD244; 145 AMPS
$196.79 ) priset ink en corecharge på 34 dollar )


Alternator, all models, 145 amp
03-04 $274.30 men här TILLKOMMER en corecharge på $42.00 så totalen
Alternators Are Sold As Assembly Only.

så här skiljer 119.51 dollar

det som MÖJLIGTVIS kan vara fallet är att rock´s är enm reman (renoverad) generator medans ingen info lämnas alls på det andra stället

well stor skillnad iallfall vi gör samma test med ett oljefilter ac delco ( dom borde väl knappast finnas som utbytesenheter med corecharge :oops:

ROCKAUTO

ACDELCO Part # PF46 {#19210283, 19256041, 25010633, 25014748, 88984215, PF44, PF59} CLASSIC DESIGN W/THREADED BASE PLATE
FILTER,OIL 4 WHEEL DRIVE

$4.65
Add to Cart

och newgmparts.com ...... hmmm dom kände säkert av vad jag höll på med för nu får jag bara time outs från deras server :blink1: :blink1:
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
adde
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1213
Blev medlem: ons 03 sep 2003, 12:28
Namn: Andreas Karlsson
Ort: Umeå

Re: Gula faran...

Inlägg av adde »

Rockauto rockar ju prismässigt!

Hittade denna på ebay också. brake booster and master cylinder 4 disc brake set up. E man dum om man jagar beg när man får ersättning? Känns som dessa delar ändå håller en livstid, kan dessutom packa om huvudbromscylindern om det skulle behövas.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... 500wt_1182
Användarens profilbild
hardly
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 3633
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 13:27
Namn: Anders Fridlund #542
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Gula faran...

Inlägg av hardly »

Hur går det här då? Har du kommit ur tragiken med hälsan i behåll?
GTO -66
GET IN, SHUT UP, HANG ON
Skriv svar