Gula faran...
Moderator: Moderators
Re: Gula faran...
blev en lugn parkering istället för fyndbörsgaraget som först planerat..
Filmklippet e Inget mästerverk men åtminstonde ett bevis på att motorn går... Fick till tomgången rätt bra och körde in växellådan, därefter blev det hemfärd - utan bogserlina
känns förbannat skönt det här även om det finns mycket att dona med under vintern!
http://www.youtube.com/watch?v=M-Iy2Vm50JY
Filmklippet e Inget mästerverk men åtminstonde ett bevis på att motorn går... Fick till tomgången rätt bra och körde in växellådan, därefter blev det hemfärd - utan bogserlina
känns förbannat skönt det här även om det finns mycket att dona med under vintern!
http://www.youtube.com/watch?v=M-Iy2Vm50JY
- balooo
- Vice ordförande & Guldmedlem
- Inlägg: 3242
- Blev medlem: tor 12 jan 2006, 15:28
- Namn: Patrik Hedström #1
- Region: Södra
- Ort: Höganäs
Re: Gula faran...
Gött att höra att den är igång, grattis!!!!
//Patrik
//Patrik
Trans AM -86 357 TBI - The Yellow Car
Re: Gula faran...
tack!
blir till å göra några sista modifieringar för året nån gång i nästa vecka, ska svetsa i två muttrar i ramen som saknas för växellådsbalken. Den sitter just nu i endast 2 bultar.
82-84 saknade dessa två bakre hål eftersom 700-lådan inte fanns.
Sedan så har jag haft nåt strul med strålkastarmotorerna eller snarare något av 3 relän. De går att fälla ner men ej upp; Var på knappen i kupén häromdan men den verkar lira. Ska mäta upp reläerna en gång till och förhoppningsvis konstatera felet.
Sedan så har jag lagt märket till att bakaxeln ligger ngt off center, antar att det är panhard staget som behöver modifieras eller bytas eftersom geometrin är annorlunda efter sänkningen, vore trevligt att ha ett justerbart.
blir till å göra några sista modifieringar för året nån gång i nästa vecka, ska svetsa i två muttrar i ramen som saknas för växellådsbalken. Den sitter just nu i endast 2 bultar.
82-84 saknade dessa två bakre hål eftersom 700-lådan inte fanns.
Sedan så har jag haft nåt strul med strålkastarmotorerna eller snarare något av 3 relän. De går att fälla ner men ej upp; Var på knappen i kupén häromdan men den verkar lira. Ska mäta upp reläerna en gång till och förhoppningsvis konstatera felet.
Sedan så har jag lagt märket till att bakaxeln ligger ngt off center, antar att det är panhard staget som behöver modifieras eller bytas eftersom geometrin är annorlunda efter sänkningen, vore trevligt att ha ett justerbart.
- hurricane
- Registrerad
- Inlägg: 992
- Blev medlem: fre 19 apr 2002, 02:00
- Namn: Hratch Kalousdian #94
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Re: Gula faran...
vad händer här då?
Re: Gula faran...
letar & beställer delar för mina lånade csn pengar..
Shop manual
tändstift
torkarmotor
Choke & övriga delar för att optimera rochestern till nya 383 motorn
Relän till strålkastarna
Servopumpsslang
Centralstag
1.5" Spacers / Adaptrar för att flytta ut framhjulen
Kabelhärvor, motorrum
Kabelhärva c-lås elhissar
Felpro 1260 Insugspackning
Tanklock m nyckel
...å massa andra småsaker..
Sedan funderar jag fortfarande på hur jag ska göra för att få in kalluft till motorn.
Har funderat lite på ett cowl shaker scoop liknande det som satt på 70-tals modellerna men jag vet inte än...
Skottade av bilen å slängde på en till press, återstår att hitta ett garage till våren. Kylarvattnet såg bra ut och inga spår efter vatten i oljan.
Shop manual
tändstift
torkarmotor
Choke & övriga delar för att optimera rochestern till nya 383 motorn
Relän till strålkastarna
Servopumpsslang
Centralstag
1.5" Spacers / Adaptrar för att flytta ut framhjulen
Kabelhärvor, motorrum
Kabelhärva c-lås elhissar
Felpro 1260 Insugspackning
Tanklock m nyckel
...å massa andra småsaker..
Sedan funderar jag fortfarande på hur jag ska göra för att få in kalluft till motorn.
Har funderat lite på ett cowl shaker scoop liknande det som satt på 70-tals modellerna men jag vet inte än...
Skottade av bilen å slängde på en till press, återstår att hitta ett garage till våren. Kylarvattnet såg bra ut och inga spår efter vatten i oljan.
- hurricane
- Registrerad
- Inlägg: 992
- Blev medlem: fre 19 apr 2002, 02:00
- Namn: Hratch Kalousdian #94
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Re: Gula faran...
okej...då har du lite å göra lycka till med allt!
Re: Gula faran...
tack mannen. Detsamma!Hurricane skrev:okej...då har du lite å göra lycka till med allt!
Jo då jag har att göra, till sommaren handlar det främst om grundläggande intställningar och optimeringar för att få ut det mesta möjliga av nuvarande set up och klara besiktningen. Insidan komme dock vara ganska rensad i brist på pengar.
Därefter forstätter förståss listan, efter årets säsong.
Bl a
inredning (isolering, matta)
större frambromsar
bättre belysning
mm
Re: Gula faran...
uppdatering:
Kent har hjälpt mig med förgasaren som nu har fått rikare sekundärnålar (DA .440"), nya bussningar för primärspjällaxeln, samt lite övriga ingrepp som berör tomgångs och huvudkretsen. Allt för att passa min motor.
Har även plockat av insuget och tagit en titt på lyftarna efter inkörningen av kammen och det såg bra ut. Passade på att doppa dessa i en oljetillsats med lite extra zink samt hällde även en mängd i lyftargalleriet. Jag använder GM 88862586.
Moderna oljor har bantats på zink vilket våra motorer utan rullkam tycker om.
Tänk på det ni som ska köra in era kammar eller välj en olja med god zinkhalt eller en tillsats. Finns mer att läsa här bl a:
http://www.highperformancepontiac.com/t ... _penn.html
Sen har ventilerna förståss ställts och nya stift champion RC12YC .0045" avstånd, soppapump, filter, slangar mm installerats.
Vidare har det snyggats till lite i motorrummet och bra begagnade kabelhärvor har installerats. Tröttnade så på att se den befintliga kabelhärvan i motorrummet så jag lyckades hitta en reservdelsbil (82'a) på ebay. Fick med alla reläer till strålkastarmotorerna så nu fungerar även det. Installerade även kabelhärvan till elhissar och c-lås så det är förberett.
Ordentligt jordat i motorrummet med 35-50mm2 kablar.
Blinkersrelät verkar kasst. Blinkar segt... Finns det några tips på vilka reläer man kan tänka sig till bilen. Är förståss enklast att hålla sig till orginal men jag funderar på att konvertera till led lampor lite senare och då är det ju lika bra att köra ett elektroniskt relä redan nu.
Kent har hjälpt mig med förgasaren som nu har fått rikare sekundärnålar (DA .440"), nya bussningar för primärspjällaxeln, samt lite övriga ingrepp som berör tomgångs och huvudkretsen. Allt för att passa min motor.
Har även plockat av insuget och tagit en titt på lyftarna efter inkörningen av kammen och det såg bra ut. Passade på att doppa dessa i en oljetillsats med lite extra zink samt hällde även en mängd i lyftargalleriet. Jag använder GM 88862586.
Moderna oljor har bantats på zink vilket våra motorer utan rullkam tycker om.
Tänk på det ni som ska köra in era kammar eller välj en olja med god zinkhalt eller en tillsats. Finns mer att läsa här bl a:
http://www.highperformancepontiac.com/t ... _penn.html
Sen har ventilerna förståss ställts och nya stift champion RC12YC .0045" avstånd, soppapump, filter, slangar mm installerats.
Vidare har det snyggats till lite i motorrummet och bra begagnade kabelhärvor har installerats. Tröttnade så på att se den befintliga kabelhärvan i motorrummet så jag lyckades hitta en reservdelsbil (82'a) på ebay. Fick med alla reläer till strålkastarmotorerna så nu fungerar även det. Installerade även kabelhärvan till elhissar och c-lås så det är förberett.
Ordentligt jordat i motorrummet med 35-50mm2 kablar.
Blinkersrelät verkar kasst. Blinkar segt... Finns det några tips på vilka reläer man kan tänka sig till bilen. Är förståss enklast att hålla sig till orginal men jag funderar på att konvertera till led lampor lite senare och då är det ju lika bra att köra ett elektroniskt relä redan nu.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av adde den lör 26 jun 2010, 16:07, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Registrerad
- Inlägg: 9187
- Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
- Namn: Åke Georgsson #230
- Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
- Kontakt:
Re: Gula faran...
satan mannen .. börjar nog bli dags för en artighetsvisit med provkörning *lol*
ang blinkrelät där ... hehe blinkar segt .. du har ett bimetalrelä , det är lasten från dina lampor som bestämmer hastigheten och eftersom du har en för långsam hastighet mot vad du vill ha har du förmodligen fel last mot det .. testa och skruva ur en lampa så ser du vad som händer med hastigheten och så får du en funderare hur du ska lösa det ...........
Eller så åker du förbi feltema och hämtar ett elektroniskt relä .. det är elektroniskt begränsat och mellan dom lasterna det klarar så är hastigheten samma .. det har artiklelnummer 42200 eller 42201 beroende på hur du vill ha stiften placerade ,, relät kostar 100 :-
ang blinkrelät där ... hehe blinkar segt .. du har ett bimetalrelä , det är lasten från dina lampor som bestämmer hastigheten och eftersom du har en för långsam hastighet mot vad du vill ha har du förmodligen fel last mot det .. testa och skruva ur en lampa så ser du vad som händer med hastigheten och så får du en funderare hur du ska lösa det ...........
Eller så åker du förbi feltema och hämtar ett elektroniskt relä .. det är elektroniskt begränsat och mellan dom lasterna det klarar så är hastigheten samma .. det har artiklelnummer 42200 eller 42201 beroende på hur du vill ha stiften placerade ,, relät kostar 100 :-
No1. Trubbletopicstarter
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
- the judge
- Registrerad
- Inlägg: 4354
- Blev medlem: mån 05 jan 2004, 21:02
- Namn: Kent Olsson
- Region: Östra
- Ort: Bålsta
Re: Gula faran...
Adde, ett par noteringar bara, DA nålarna är rikare/smalare, inte "större". "Större" nålar är magrare eftersom de stryper arean i munstycket.
Sedan har din förgasare ett direkt vakuumuttag där den gula pluggen sitter, där kan du sätta slangen från fördelaren.
Dålig laddningsström kan även det få blinkrelät att agera "segt".
Sedan har din förgasare ett direkt vakuumuttag där den gula pluggen sitter, där kan du sätta slangen från fördelaren.
Dålig laddningsström kan även det få blinkrelät att agera "segt".
-
- Registrerad
- Inlägg: 9187
- Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
- Namn: Åke Georgsson #230
- Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
- Kontakt:
Re: Gula faran...
he he när vi endå är inne på rättelser .. låg SPÄNNING (oif går strömmen hand i hand med VOLTEN men endå ) det kan ju handla om en dålig spänningsmatning till blink-kretsenThe Judge skrev:
Dålig laddningsström kan även det få blinkrelät att agera "segt".
No1. Trubbletopicstarter
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Re: Gula faran...
Kanske kan bli en visit till nästa helg. Har några lediga dagar i veckan som jag tänkte ägna åt fix inför besiktning.
Ska kolla lamporna. Kan vara så att det sitter någon felaktig lampa i de främre blinkersglasen eftersom positionsljusen där inte används.. Får undersöka det lite.
Ska kolla lamporna. Kan vara så att det sitter någon felaktig lampa i de främre blinkersglasen eftersom positionsljusen där inte används.. Får undersöka det lite.
-
- Registrerad
- Inlägg: 9187
- Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
- Namn: Åke Georgsson #230
- Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
- Kontakt:
Re: Gula faran...
lasten på dom ska vara 21w
No1. Trubbletopicstarter
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Re: Gula faran...
Sant så sant KentThe Judge skrev:Adde, ett par noteringar bara, DA nålarna är rikare/smalare, inte "större". "Större" nålar är magrare eftersom de stryper arean i munstycket.
Sedan har din förgasare ett direkt vakuumuttag där den gula pluggen sitter, där kan du sätta slangen från fördelaren.
Dålig laddningsström kan även det få blinkrelät att agera "segt".
Ang vacuumporten förutsatte jag att det var portat vacuum utan att mäta pga positionen
Det är ju kanon, ska koppla det där rätt så man slipper greningen.
Re: Gula faran...
ok2 loud skrev:lasten på dom ska vara 21w
Re: Gula faran...
Rullade in bilen på turbocenter i söndags och fick lite uträttat med lite assistans från en vän.
Ny vattentempmätare
Air dam / deflector i aliminium
Lite allmänt uppsnyggande kring avgassystemet
Modifierad växellådsbalk
Har besiktningstid på fredag, nu jobbar man ju så frågan är om jag kommer hinna fixa med vissa saker.
Det som skulle behöva göras är:
- Kåpa för bromsvåg
- Felsöka och få igång spolarmotorn. Saknar tyvärr munstyckena men det kanske finns något bra objekt på skroten att ta från?
- Justera in växelväljaren ( Finns det någon vänlig här som kan mäta cc avståndet mellan hålen på växelväljararmen som sitter monterad på th700 lådan.)
- Montera tuta
- Byta hjul
- Bygga insatser till slutrören för att få ner ljudet på avgassystemet.
- Montera cykeldata eller likn. för avläsning av hastighet.. Tips mottages gärna här med.
Ursäkta den kassa fotokvalitén...
Ny vattentempmätare
Air dam / deflector i aliminium
Lite allmänt uppsnyggande kring avgassystemet
Modifierad växellådsbalk
Har besiktningstid på fredag, nu jobbar man ju så frågan är om jag kommer hinna fixa med vissa saker.
Det som skulle behöva göras är:
- Kåpa för bromsvåg
- Felsöka och få igång spolarmotorn. Saknar tyvärr munstyckena men det kanske finns något bra objekt på skroten att ta från?
- Justera in växelväljaren ( Finns det någon vänlig här som kan mäta cc avståndet mellan hålen på växelväljararmen som sitter monterad på th700 lådan.)
- Montera tuta
- Byta hjul
- Bygga insatser till slutrören för att få ner ljudet på avgassystemet.
- Montera cykeldata eller likn. för avläsning av hastighet.. Tips mottages gärna här med.
Ursäkta den kassa fotokvalitén...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Registrerad
- Inlägg: 427
- Blev medlem: mån 15 feb 2010, 18:04
- Namn: Matsen Petersson
- Ort: Göteborg
Re: Gula faran...
Jag har en sån här hastighetsmätare http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp ... 64GPS1EASY
Re: Gula faran...
Tack för tipset men kanske lite för dyrt även om den har bra inbyggda funktioner.Firebird 1967 skrev:Jag har en sån här hastighetsmätare http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp ... 64GPS1EASY
-
- Registrerad
- Inlägg: 99
- Blev medlem: fre 30 apr 2010, 22:51
- Namn: Tim Hedlund
Re: Gula faran...
Det var inte du som stod vid sidan av vägen vid E4 (tror jag) med brand bilar å allt...? Hoppas det hände någon allvarligt om det nu var du!
Pontiac Firebird -86 med 2,8L V6, Automatlådan
Re: Gula faran...
tyvärr va det jag.
Bilen besiktigas på morgonen och det ända egentliga som behövde åtgärdas var handbromsen som inte tog tillräckligt.
Lite senare på kvällen när det var dags att cruisa började en plastkåpa som fallit ner mot grenrören att brinna. Tyvärr hade jag inte hunnit skaffa släckare så det tog någon minut innan vi fick snabb assistans av en hygglig väktare. Utan han hade nog bilen brunnit upp.. Sedan kom en långtradare och fyllde på med mer pulver.
Nu står bilen på en uppställningsplats i väntan på försäkringsbolagets granskning. Vi får se vad dom säger, jag tror motor, växellåda osv har klarat sig bra. Först på måndag kan jag få se bilen igen....
Men en halv dag fick man njuta....denna gång...
Bilen besiktigas på morgonen och det ända egentliga som behövde åtgärdas var handbromsen som inte tog tillräckligt.
Lite senare på kvällen när det var dags att cruisa började en plastkåpa som fallit ner mot grenrören att brinna. Tyvärr hade jag inte hunnit skaffa släckare så det tog någon minut innan vi fick snabb assistans av en hygglig väktare. Utan han hade nog bilen brunnit upp.. Sedan kom en långtradare och fyllde på med mer pulver.
Nu står bilen på en uppställningsplats i väntan på försäkringsbolagets granskning. Vi får se vad dom säger, jag tror motor, växellåda osv har klarat sig bra. Först på måndag kan jag få se bilen igen....
Men en halv dag fick man njuta....denna gång...
- jägaren
- Medlem
- Inlägg: 116
- Blev medlem: lör 09 aug 2008, 15:17
- Namn: Johnny Lysell #94
- Ort: Slättåkra, Halmstad
Re: Gula faran...
Jag lider med dig!
Får hoppas det ordnar sig.
Johnny
Får hoppas det ordnar sig.
Johnny
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?f=18&t=20581
Trans Am 84 (350 & TH700R4)
Trans Am 84 (350 & TH700R4)
- the judge
- Registrerad
- Inlägg: 4354
- Blev medlem: mån 05 jan 2004, 21:02
- Namn: Kent Olsson
- Region: Östra
- Ort: Bålsta
Re: Gula faran...
+1!
Grymt............men det löser sig alltid!
Grymt............men det löser sig alltid!
-
- Registrerad
- Inlägg: 427
- Blev medlem: mån 15 feb 2010, 18:04
- Namn: Matsen Petersson
- Ort: Göteborg
Re: Gula faran...
Fan vad tråkigt! NU blir det dyrt....
- fredrick
- Registrerad
- Inlägg: 635
- Blev medlem: tis 06 jan 2009, 03:23
- Namn: Fredrick Johansson
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Gula faran...
Fan va tråkigt
Vad va det för kåpa som hade åkt ner?
Vad va det för kåpa som hade åkt ner?
They must find it difficult...
Those who have taken authority as the truth, rather then the truth as the authority
Those who have taken authority as the truth, rather then the truth as the authority
Re: Gula faran...
http://www.nyhetsverket.se/nyhet/8887/M ... singeleden
En kåpa över bromsvågen... Elden spred sig snabbt till luftfiltret innan motorn sen dog.. Elsystemet är nog det som drabbats värst.
Sedan rullade den ju ett par meter med motorn av och driven i. Vad jag har hört ska detta förhoppningsvis inte inneburit något ras för motor eller låda men det återstår ju att se...
En kåpa över bromsvågen... Elden spred sig snabbt till luftfiltret innan motorn sen dog.. Elsystemet är nog det som drabbats värst.
Sedan rullade den ju ett par meter med motorn av och driven i. Vad jag har hört ska detta förhoppningsvis inte inneburit något ras för motor eller låda men det återstår ju att se...
-
- Registrerad
- Inlägg: 9187
- Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
- Namn: Åke Georgsson #230
- Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
- Kontakt:
Re: Gula faran...
faan adde du har blivit kändis !!! HETT ( upps )
No1. Trubbletopicstarter
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Re: Gula faran...
haha ja Åke.. den här bilen å jag lever verkligen i ett extremt förhållande till varandra.
-
- Registrerad
- Inlägg: 9187
- Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
- Namn: Åke Georgsson #230
- Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
- Kontakt:
Re: Gula faran...
kärlek vid första gnistan *lol*
No1. Trubbletopicstarter
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Re: Gula faran...
har ni några saneringstips på hur man får bort pulvret från släckaren på stolar tex.
Har tvättat av det mesta men satan vad det ligger kvar i den tvärgående balken över kylaren. Har kört både vatten och tryckluft men det kommer alltid fram mer..Kylaren är också duktigt proppad med pulvret...
Imorgon räknar jag med att veta exakt vad som behövs. Förgasaren ser riktigt illa däran ut tyvärr.. Min kära rockorkester
Har tvättat av det mesta men satan vad det ligger kvar i den tvärgående balken över kylaren. Har kört både vatten och tryckluft men det kommer alltid fram mer..Kylaren är också duktigt proppad med pulvret...
Imorgon räknar jag med att veta exakt vad som behövs. Förgasaren ser riktigt illa däran ut tyvärr.. Min kära rockorkester
Re: Gula faran...
j*vlar vad det börjar rosta av dom där j*vla skumsläckarna, har en 2kg i min pontiac som jag fick testa förra sommaren, tvättade noga men fanimej om det inte dök upp ytrost efteråt..