Calles Trans Am WS6 RA -97

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
formula_calle
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1358
Blev medlem: tis 23 dec 2003, 00:09
Namn: Carl Magnusson
Ort: Göteborg

Re: Calles Trans Am WS6 Ram Air -97

Inlägg av formula_calle »

scaryeyes skrev:Hur går det här då??? lite nyfiken
Utgifterna överstiger intäkterna, och tid är det knappt om! Det är "bara" att slänga upp några tusenlappar till delar, men det var ett tag sedan jag såg sådana :sad:

Så det står still! :sad:
Men kul att intresse finns!
-95 Formula - Såld och saknad
-97 T/A WS6 RA Den vita valen
-91 Dodgubishi Stealth ES
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 8060
Blev medlem: sön 16 sep 2001, 02:00
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Ort: Sommen
Kontakt:

Re: Calles Trans Am WS6 Ram Air -97

Inlägg av runn »

Formula_Calle skrev:
Jägaren skrev:
Formula_Calle skrev:
Du talar med hälften av tjiferna nu :angle: , klubbrabatt skall vi ordna! :love:
Vår hemsida är klar om ungefär en vecka...stay tuned!
Hur går det med hemsidan? VI ÄR JU NYFIKNA!!
Jag och deadlines...vilket år som helst :oops:
Hemsidan ser bra ut... skulle dock lägga in någon sådan här info (kollade lite men kunde inte hitta något om det)

Vad säger bilbesiktningen?
Enligt den EU-förordning som finns skall bilar utrustade med xenon i halvljus vara utrustade med en automatisk nivåreglering i lamphuset samt högtrycksspolning. Fabriksutrustade xenonbilar har denna utrustning. Att eftermontera sådan utrustning kostar ca 7-15.000:- per sida. Xenonljus i dimljus anses vara otillåtet av svensk bilprovning. Xenon HID kan dock monteras utan ovan utrustning i helljus, extraljus etc.

Kontrollbesiktning SBP: Enligt uppgift har SBP direktiv sedan december 2005 att kontrollera xenonljus. Allmänt rekommenderas att tillfälligt byta tillbaka till halogen i samband med den årliga besiktningen om konverteringen gäller fordonets halvljus. Du riskerar annars en ombesiktning (200:-). Detta gäller även xenon i dimljus.
formula_calle
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1358
Blev medlem: tis 23 dec 2003, 00:09
Namn: Carl Magnusson
Ort: Göteborg

Re: Calles Trans Am WS6 Ram Air -97

Inlägg av formula_calle »

Runn:
Bra idé, det kommer!

I dagarna har jag fixat min slappa helljusspak, det saknades en bit, ungefär som en distans, som fick spaken att trycka på en lång metallstång., till en strömbrytare under ratten. Fick riva ner större delan av rattstången för att komma åt skiten, men nu fungerar det :bash:

Glad påsk
-95 Formula - Såld och saknad
-97 T/A WS6 RA Den vita valen
-91 Dodgubishi Stealth ES
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 8060
Blev medlem: sön 16 sep 2001, 02:00
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Ort: Sommen
Kontakt:

Re: Calles Trans Am WS6 Ram Air -97

Inlägg av runn »

Formula_Calle skrev:Runn:
Bra idé, det kommer!
Glad påsk
Fint... ska byta ljus på min men det kan vi ta via PM.
formula_calle
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1358
Blev medlem: tis 23 dec 2003, 00:09
Namn: Carl Magnusson
Ort: Göteborg

Re: Calles Trans Am WS6 Ram Air -97

Inlägg av formula_calle »

Hittade ett set lås på eBay, mina nycklar söps ju bort av viss Göteborgsbaserad fraktfirma, och nycklarna som GM Tyskland skramlade fram passade bara till tändningen. Bara att byta...

Man blir mörkrädd när man ser hur klena grejer det är alltså :blink2:

Gamla låsen;
Bild021.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
ramming_air
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 103
Blev medlem: sön 29 apr 2007, 09:54
Namn: Henrik Davidsson
Ort: Jönköping

Re: Calles Trans Am WS6 Ram Air -97

Inlägg av ramming_air »

Calle, du som pysslar med ljus, det finns fortfarande inga bra alternativ med LED-teknologi eller liknande för att få oreanga blinkersljus med US-specade baklyktor? Väldigt underhållande projekttråd för övrigt!
Formula WS6 Ram Air 1996
formula_calle
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1358
Blev medlem: tis 23 dec 2003, 00:09
Namn: Carl Magnusson
Ort: Göteborg

Re: Calles Trans Am WS6 Ram Air -97

Inlägg av formula_calle »

Ramming_Air skrev:Calle, du som pysslar med ljus, det finns fortfarande inga bra alternativ med LED-teknologi eller liknande för att få oreanga blinkersljus med US-specade baklyktor? Väldigt underhållande projekttråd för övrigt!
E-märkt? Nix! Hemmameck? Alltid!

På min gamla bil öppnade jag lamporna och sågade bort den röda linsen över den yttersta lampan, och satte in en orange lampa. Det blinkade rätt bra, men var inte e-märkt. Snäll regbesiktningskille släppte igenom mig ändå, men det var ett undantag!

På denna bilen vill jag ha kvar lampornas originalutseende (men rött blink bryr jag mig inte om), så det får bli något hobbymeckat. Stötfångarens passform mot underdelen av lamporna är typiskt AP (Amerikansk Passform), så på ena sidan skulle man kunnat klämma in något under lampan, men på andra sidan är det tightare...grr.

Såg någon tråd här på forumet (en 3gennare) som borrade in orangea dioder i ovankant av lampan, det vart skitsnyggt! Men minns inte vem det var...den lösningen kör jag gärna!
-95 Formula - Såld och saknad
-97 T/A WS6 RA Den vita valen
-91 Dodgubishi Stealth ES
Användarens profilbild
anders_1g
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 6755
Blev medlem: sön 06 okt 2002, 14:52
Namn: Anders Jeppsson #597
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Calles Trans Am WS6 Ram Air -97

Inlägg av anders_1g »

På min bruksbil, en Alfa 166, har jag fabriksmonterade LEDlampor i blinkersen bak. Glaset är rött och det blinkar orange för fulla muggar.
Ljuset går inte att plocka isär, men av färgen att döma är det ju orangea LEDs som sitter i den. Dock är väl glaset "designat" för att släppa igenom färgat ljus, men se rött ut vid anblicken.
Eller nåt.
Bild
http://www.propontiac.com
Prenumerera på nyhetsbrevet och få uppdateringarna i din inkorg.

Gilla på facebook! :lol:

"He who follows another is always behind"
Användarens profilbild
runn
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 8060
Blev medlem: sön 16 sep 2001, 02:00
Namn: Daniel Runn #49
Region: Mellansvenska
Ort: Sommen
Kontakt:

Re: Calles Trans Am WS6 Ram Air -97

Inlägg av runn »

Anders > 1G skrev:På min bruksbil, en Alfa 166, har jag fabriksmonterade LEDlampor i blinkersen bak. Glaset är rött och det blinkar orange för fulla muggar.
Ljuset går inte att plocka isär, men av färgen att döma är det ju orangea LEDs som sitter i den. Dock är väl glaset "designat" för att släppa igenom färgat ljus, men se rött ut vid anblicken.
Eller nåt.
Precis som du säger är led och glas designade för viss väglängd för att få rätt ljus, lite svårare att göra själv...
Användarens profilbild
dp
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 3723
Blev medlem: sön 11 jun 2006, 08:39
Namn: Daniel Persson #239
Ort: Gävle

Re: Calles Trans Am WS6 Ram Air -97

Inlägg av dp »

Hur valde du ut den turbo du köpte ? Nån vetenskaplig uträkning eller var det "störst kör först" ? Känner jag dig rätt så är svaret det sistnämnda.. :lol:

Vad är det för spec. på den turbon ?
Pontiac Trans Am LT1 - 94
formula_calle
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1358
Blev medlem: tis 23 dec 2003, 00:09
Namn: Carl Magnusson
Ort: Göteborg

Re: Calles Trans Am WS6 Ram Air -97

Inlägg av formula_calle »

DP skrev:Hur valde du ut den turbo du köpte ? Nån vetenskaplig uträkning eller var det "störst kör först" ? Känner jag dig rätt så är svaret det sistnämnda.. :lol:

Vad är det för spec. på den turbon ?
Störst kör först :angle:

Skall rota fram specarna i veckan...

Ackja, monterade mina sprillans nya lås, gick rätt smärtfritt, nu går kärran att låsa, tjoho!

Och så skulle jag montera ihop dörrsidorna, då börjar jag leta efter elhissknapparna och rotar runt i handskfacket. Längst in ser jag en svart plastbit jag aldrig sett innan...mystiskt. Räcker med att slänga ett snabbt öga på den för att inse att det är distansen till helljusblinkfunktionen, den biten som saknades! Därav att jag rev ner hela rattstången och fick modda ihop en egen distans av skruvar, muttrar, svets och fanskap! Och så låg den i handskfacket hela tiden... :banghead: Men nu är den riktiga biten monterad (gick att montera utan att riva hela stången, tack och lov), lika bra att köra originalgrejer om man ändå har.

Påminner mig om när jag våldade bort låsmuttrarna till formulan med "hylstricket" (offra en hylsa och mycket våld), för att "nyckelhylsan" saknades. Tror ni inte den låg i handskfacket? Det märkte jag några veckor senare...doh.
-95 Formula - Såld och saknad
-97 T/A WS6 RA Den vita valen
-91 Dodgubishi Stealth ES
Användarens profilbild
northernv8ilk
Ledamot & Guldmedlem
Ledamot & Guldmedlem
Inlägg: 2726
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 09:56
Namn: Ingemar Caisander #617
Region: Södra
Ort: Örkelljunga

Re: Calles Trans Am WS6 Ram Air -97

Inlägg av northernv8ilk »

Hehe, sådant där är ju lite *lätt* jobbigt när det händer...
Fast det bästa är ju att man i alla fall lär sig att kolla efter först nästa gång.....eehh...NOT...! :grin:
Nattsvart Pontiac Firebird Trans Am 1982
formula_calle
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1358
Blev medlem: tis 23 dec 2003, 00:09
Namn: Carl Magnusson
Ort: Göteborg

Re: Calles Trans Am WS6 Ram Air -97

Inlägg av formula_calle »

...och idag kom fjärren! Snabbt och lätt, ren och fin, bättre begagnad! Nu kan jag inte bara låsa bilen, jag kan göra det med fjärr! :bash:
Bild010.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-95 Formula - Såld och saknad
-97 T/A WS6 RA Den vita valen
-91 Dodgubishi Stealth ES
formula_calle
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1358
Blev medlem: tis 23 dec 2003, 00:09
Namn: Carl Magnusson
Ort: Göteborg

Re: Calles Trans Am WS6 Ram Air -97

Inlägg av formula_calle »

Shoppat lite...

Ett bullerintyg från DEKRA, för allas vår kära bilbekämpning.
Och lite småprylar, packningar, stift, drivrem och lite annat, slänga ihop bilen vilket år som helst med andra ord :love:
-95 Formula - Såld och saknad
-97 T/A WS6 RA Den vita valen
-91 Dodgubishi Stealth ES
Användarens profilbild
scaryeyes
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1629
Blev medlem: fre 24 feb 2006, 16:27
Namn: Magnus Nilsson #247
Ort: Finja
Kontakt:

Re: Calles Trans Am WS6 Ram Air -97

Inlägg av scaryeyes »

va kostade bullerintyget?
-94 trans am
Hotrod -34 ford, LS1 C5 chassi
-97 Cadillac seville STS

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260364
formula_calle
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1358
Blev medlem: tis 23 dec 2003, 00:09
Namn: Carl Magnusson
Ort: Göteborg

Re: Calles Trans Am WS6 RA -97

Inlägg av formula_calle »

Ett år senare har det inte skett asmycket med bilen, livet i övrigt går i 200 knyck med företag, plugg och dylikt :bash:

Kärran är iallafall ihopskruvad.
När jag scannade bilen några trådsidor tillbaks fick jag reda på att en o2-sensor var kass (även VILKEN det var). Vid monteringen ett år senare lyckas jag byta fel sensor (bytte höger, skulle bytt vänster...)! Märker detta när jag startat och scannat bilen igen, ridå! Vänster sensor sitter jävligt till på baksidan av avgaslimpan, och skiten GICK FAN INTE ATT FÅ LOSS PÅ PLATS! Jaha, av med grenröret och bita i den sura!

Byter sensor, provstartar och märker att bilen skakar och går ojämnt. Den kastar SES i ansiktet på mig, och jag scannar, "Misfire cylinder 5". Tänker VAFAAAAN, petar lite och ser att just den tändhatten inte sitter på plats :oops:

På med hatt, sen går bilen bra! Luktar inte lika mycket sopp bakom bilen, och den sotar inte på samma sätt. Däremot fick jag dåliga avgasvärden på regbesiktningen, misstänker att detta har att göra med att bilen är körd lång tid med en kass syresensor = mycket sot = en svart katt. Låter detta rimligt?

Båda o2-sensorer är bytta (Delco, tror jag)
Inga vacuumläckor
Luftiltret är rent och fint
Nya stift

Tillgängligt från en annan bil (Limousinen ha ha) finns injektorer, MAF, MAP, och throttlebody (IAC) om det nu låter som såna fel...

Värdena från mätningen på besiktningen (nej, jag missade att memorera syrevärdena...) Gränsvärden inom parentes.
CO; 06 (0,5)
CO 2500; 0,9 (0,3)
HC: 88 (100)
Lambda: 1,01 (0,98-1,03)

Sen läcker bilen hiskligt med olja från bakre vevaxeltätningen, det rinner på convertern och convertern skakar av sig till höger och vänster, närmare bestämt på kattarna = brandrisk och rök! Har en tätning liggande, får väl byta. Man får slita hårt för att bli älskad av de här bilarna!

Så här ser en ouppfostrad men omtyckt bil ut;
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-95 Formula - Såld och saknad
-97 T/A WS6 RA Den vita valen
-91 Dodgubishi Stealth ES
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Re: Calles Trans Am WS6 RA -97

Inlägg av 2 loud »

om du nu kom ihåg att memorera syrevärdena varför skriver du inte ut dom ?
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
formula_calle
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1358
Blev medlem: tis 23 dec 2003, 00:09
Namn: Carl Magnusson
Ort: Göteborg

Re: Calles Trans Am WS6 RA -97

Inlägg av formula_calle »

2 loud skrev:om du nu kom ihåg att memorera syrevärdena varför skriver du inte ut dom ?
(nej, jag missade att memorera syrevärdena...)
Jag missade ju dom. Läste först i efterhand på forumet att man borde memorerat dom :sad:
-95 Formula - Såld och saknad
-97 T/A WS6 RA Den vita valen
-91 Dodgubishi Stealth ES
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Re: Calles Trans Am WS6 RA -97

Inlägg av 2 loud »

jepp så jag kan tyvärr inte ge dig någon ledtråd vart felet ligger .. spontant känns det lite som catten eftersom värdena rasar med varvtalet
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
scaryeyes
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1629
Blev medlem: fre 24 feb 2006, 16:27
Namn: Magnus Nilsson #247
Ort: Finja
Kontakt:

Re: Calles Trans Am WS6 RA -97

Inlägg av scaryeyes »

Låter som du inte gett upp än i alla fall..... Jag höll på att ge upp nu i veckan. För det första har ja ett problem som gör att den baktänder/går tungt att starta. Men det tror jag har med att en injektor står vidöppen, och att därför jag kokte en start tidigare i somras. Sen är det fönsterhissen som lagt av helt nu......
Å tro det eller ej.... Men körde i en trottoakant för att väja en bil som skulle svänga men ångrade sej..... Jävla kul...... En fälg helt förstörd å bakfälgen måste åxå fixas lite.

Va har du för problem_?
-94 trans am
Hotrod -34 ford, LS1 C5 chassi
-97 Cadillac seville STS

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260364
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Re: Calles Trans Am WS6 RA -97

Inlägg av 2 loud »

å fannn han ni trottoarer i skåne :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
formula_calle
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1358
Blev medlem: tis 23 dec 2003, 00:09
Namn: Carl Magnusson
Ort: Göteborg

Re: Calles Trans Am WS6 RA -97

Inlägg av formula_calle »

Nej gett upp har jag absolut inte, det är själva skruvandet jag gillar, annars hade jag köpt en Toyota för länge sedan! Den här bilen är ju något av det fräckaste i bilväg jag vet, så tid får det väl ta om det skall vara så :angle: Problemen är rent konkret dåliga avgasvärden, och läckande vevaxeltätning!
-95 Formula - Såld och saknad
-97 T/A WS6 RA Den vita valen
-91 Dodgubishi Stealth ES
Användarens profilbild
hardly
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 3633
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 13:27
Namn: Anders Fridlund #542
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Calles Trans Am WS6 RA -97

Inlägg av hardly »

Kollat vevhusventilationen så den är ok? Kan finnas ett samband mellan oljeläckage och taskiga värden.........?
GTO -66
GET IN, SHUT UP, HANG ON
formula_calle
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1358
Blev medlem: tis 23 dec 2003, 00:09
Namn: Carl Magnusson
Ort: Göteborg

Re: Calles Trans Am WS6 RA -97

Inlägg av formula_calle »

Hardly skrev:Kollat vevhusventilationen så den är ok? Kan finnas ett samband mellan oljeläckage och taskiga värden.........?
Mm den där kulventilen är nybytt! Iofs inte kollat SLANGEN men kan ju göra det...
-95 Formula - Såld och saknad
-97 T/A WS6 RA Den vita valen
-91 Dodgubishi Stealth ES
Skriv svar