Ett år senare har det inte skett asmycket med bilen, livet i övrigt går i 200 knyck med företag, plugg och dylikt
Kärran är iallafall ihopskruvad.
När jag scannade bilen några trådsidor tillbaks fick jag reda på att en o2-sensor var kass (även VILKEN det var). Vid monteringen ett år senare lyckas jag byta fel sensor (bytte höger, skulle bytt vänster...)! Märker detta när jag startat och scannat bilen igen, ridå! Vänster sensor sitter jävligt till på baksidan av avgaslimpan, och skiten GICK FAN INTE ATT FÅ LOSS PÅ PLATS! Jaha, av med grenröret och bita i den sura!
Byter sensor, provstartar och märker att bilen skakar och går ojämnt. Den kastar SES i ansiktet på mig, och jag scannar, "Misfire cylinder 5". Tänker VAFAAAAN, petar lite och ser att just den tändhatten inte sitter på plats
På med hatt, sen går bilen bra! Luktar inte lika mycket sopp bakom bilen, och den sotar inte på samma sätt. Däremot fick jag dåliga avgasvärden på regbesiktningen, misstänker att detta har att göra med att bilen är körd lång tid med en kass syresensor = mycket sot = en svart katt. Låter detta rimligt?
Båda o2-sensorer är bytta (Delco, tror jag)
Inga vacuumläckor
Luftiltret är rent och fint
Nya stift
Tillgängligt från en annan bil (Limousinen ha ha) finns injektorer, MAF, MAP, och throttlebody (IAC) om det nu låter som såna fel...
Värdena från mätningen på besiktningen (nej, jag missade att memorera syrevärdena...) Gränsvärden inom parentes.
CO; 06 (0,5)
CO 2500; 0,9 (0,3)
HC: 88 (100)
Lambda: 1,01 (0,98-1,03)
Sen läcker bilen hiskligt med olja från bakre vevaxeltätningen, det rinner på convertern och convertern skakar av sig till höger och vänster, närmare bestämt på kattarna = brandrisk och rök! Har en tätning liggande, får väl byta. Man får slita hårt för att bli älskad av de här bilarna!
Så här ser en ouppfostrad men omtyckt bil ut;
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.