Högljudd familjeglidare med lustgas?! (gen4)
Moderator: Moderators
- jeppe
- Registrerad
- Inlägg: 1271
- Blev medlem: fre 03 jun 2005, 10:47
- Namn: Jesper Strandberg #649
- Ort: LINKÖPING
Högljudd familjeglidare med lustgas?! (gen4)
Jag hade inte tänkt att lägga in nån projekttråd för bilen men nu börjar det bli en del modifieringar ändå, så jag får väl lägga in en så här lite i efterhand.
Bilen är min Pontiac Firebird Formula V8 Cab, köpt 2005 (importerad 2004) med några småmodifieringar: K&N luftfilter, lingenfelter supertube CAI
och det härliga SLP loudmouth avgassystemet. Förutom vanlig service och lite småfix:
*byte elhissmotor
*byte drev till popupmotor
*rensning sidolister
*vita blinkers
*nya varsel/dagsljus
*ny stereo/högtalare
*besiktningskit till bakljusen
*nya ändrör
*fjäderbenstag
...så har jag inte gjort mycket med bilen egentligen, bara glidit med familjen (och gasat lite kanske ) så det var dags att hitta på nåt...
ja, nya fälgar förstås.... Feta 19" med 285'or bak (och 245 fram), men det räckte liksom inte....
Jag är ingen stormekare och har alldeles för lite tid att lägga i garaget så det behövde bli nåt "enkelt" men ändå lite udda och roligt....?!
Ja ! Lustgas !
Bilen är min Pontiac Firebird Formula V8 Cab, köpt 2005 (importerad 2004) med några småmodifieringar: K&N luftfilter, lingenfelter supertube CAI
och det härliga SLP loudmouth avgassystemet. Förutom vanlig service och lite småfix:
*byte elhissmotor
*byte drev till popupmotor
*rensning sidolister
*vita blinkers
*nya varsel/dagsljus
*ny stereo/högtalare
*besiktningskit till bakljusen
*nya ändrör
*fjäderbenstag
...så har jag inte gjort mycket med bilen egentligen, bara glidit med familjen (och gasat lite kanske ) så det var dags att hitta på nåt...
ja, nya fälgar förstås.... Feta 19" med 285'or bak (och 245 fram), men det räckte liksom inte....
Jag är ingen stormekare och har alldeles för lite tid att lägga i garaget så det behövde bli nåt "enkelt" men ändå lite udda och roligt....?!
Ja ! Lustgas !
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av jeppe den ons 28 maj 2008, 23:29, redigerad totalt 1 gånger.
Formula cab -94, SÅLD
- luva
- Registrerad
- Inlägg: 1419
- Blev medlem: fre 25 jul 2003, 00:38
- Namn: Stefan Lindén #220
- Ort: Åtvidaberg
Snygga fälgar.
Märke? Dimension?
Märke? Dimension?
Firebird Formula 400 -72
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php? ... 48&start=0
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php? ... 48&start=0
- jeppe
- Registrerad
- Inlägg: 1271
- Blev medlem: fre 03 jun 2005, 10:47
- Namn: Jesper Strandberg #649
- Ort: LINKÖPING
Tack! Det är inga extremfälgar men de passar bra till bilen tycker jag.Luva skrev:Snygga fälgar.
Märke? Dimension?
(och de var inte så hutlöst dyra heller)
Lite överdimension bak (ca 4%, men som jag ville ha) ställde till bekymmer bara...
Jag fick rulla upp skärmkanterna bak för de skar i däcken och jag ville inte styva upp bilen mer.
Fälgar och däck: 19" Ruff 280 med Falken 452
Fram: 8.5" ET35 med 245-35-19
Bak : 9.5" ET40 med 285-35-19
Senast redigerad av jeppe den tor 29 maj 2008, 08:07, redigerad totalt 2 gång.
Formula cab -94, SÅLD
- jeppe
- Registrerad
- Inlägg: 1271
- Blev medlem: fre 03 jun 2005, 10:47
- Namn: Jesper Strandberg #649
- Ort: LINKÖPING
Det första i "lustgasprojektet" jag gjorde var att fråga mig vad (och hur) man skulle göra.... dessvärre fanns det inga klara raka svar (förstås )
utan alla hade sina åsikter och tips. Men till slut bestämde jag mig iallafall för ett enkelt grundsystem med blygsamt effektuttag,
så att jag inte skulle behöva göra några andra förändringar.
Sen fick jag leta en del för att hitta någon som kunde hjälpa mig med huvudbiten av monteringen (ville inte själv skarva bränsleledningar osv...)
och hittade till slut Jimma på J&J performance. Han hade egentligen slutat med sånt men kunde hjälpa till iallafall.
Det fanns fler som gjorde det förstås men de flesta tog "hutlöst" betalt...
Jaja, direkt igång med det viktigaste först, knapparna?! . Dra kabel och designa lite panel kunde jag iallafall ge mig på
(med hjälp av Stefan H som ordnade elschema och gravyr till knappsaten)
utan alla hade sina åsikter och tips. Men till slut bestämde jag mig iallafall för ett enkelt grundsystem med blygsamt effektuttag,
så att jag inte skulle behöva göra några andra förändringar.
Sen fick jag leta en del för att hitta någon som kunde hjälpa mig med huvudbiten av monteringen (ville inte själv skarva bränsleledningar osv...)
och hittade till slut Jimma på J&J performance. Han hade egentligen slutat med sånt men kunde hjälpa till iallafall.
Det fanns fler som gjorde det förstås men de flesta tog "hutlöst" betalt...
Jaja, direkt igång med det viktigaste först, knapparna?! . Dra kabel och designa lite panel kunde jag iallafall ge mig på
(med hjälp av Stefan H som ordnade elschema och gravyr till knappsaten)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av jeppe den tor 29 maj 2008, 08:05, redigerad totalt 1 gånger.
Formula cab -94, SÅLD
- jeppe
- Registrerad
- Inlägg: 1271
- Blev medlem: fre 03 jun 2005, 10:47
- Namn: Jesper Strandberg #649
- Ort: LINKÖPING
Sen kom Jimmas jobb, säkert inget märkvärdigt för den som kan det, men jag var glad att slippa det....
NOS blöta grundsystem med purgeventil och fjärröppning installerades.
En kort provtur i regn och bara 10 grader (med då väldigt kall tub eftersom jag inte kostade på en tubvärmare....)
visade bara att systemet funkade. Testa mer fick jag göra senare...
NOS blöta grundsystem med purgeventil och fjärröppning installerades.
En kort provtur i regn och bara 10 grader (med då väldigt kall tub eftersom jag inte kostade på en tubvärmare....)
visade bara att systemet funkade. Testa mer fick jag göra senare...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Formula cab -94, SÅLD
- jeppe
- Registrerad
- Inlägg: 1271
- Blev medlem: fre 03 jun 2005, 10:47
- Namn: Jesper Strandberg #649
- Ort: LINKÖPING
Sista delen för mig var att placera tuben lite snyggt, och funktionellt.
Bilen är som sagt mest en familjeglidare och vi försöker tom semestra lite med den, så att fylla upp bagage eller baksäte gick givetvis inte...
Reservhjulet däremot, törs jag nog ändå inte använda och "reservhjul på burk" finns ju numera att förlita sig till...
japp, en liten ställning och ett spännband så gick den den in riktigt fint.
hmmm, allt fixat.... nu återstår bara att testa lite mera skarpt.?!?!
återkommer..........
Bilen är som sagt mest en familjeglidare och vi försöker tom semestra lite med den, så att fylla upp bagage eller baksäte gick givetvis inte...
Reservhjulet däremot, törs jag nog ändå inte använda och "reservhjul på burk" finns ju numera att förlita sig till...
japp, en liten ställning och ett spännband så gick den den in riktigt fint.
hmmm, allt fixat.... nu återstår bara att testa lite mera skarpt.?!?!
återkommer..........
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Formula cab -94, SÅLD
- luva
- Registrerad
- Inlägg: 1419
- Blev medlem: fre 25 jul 2003, 00:38
- Namn: Stefan Lindén #220
- Ort: Åtvidaberg
Väntar med spänning på utvärderingen...Jeppe skrev:hmmm, allt fixat.... nu återstår bara att testa lite mera skarpt.?!?!
återkommer..........
Senast redigerad av luva den ons 28 maj 2008, 23:35, redigerad totalt 1 gånger.
Firebird Formula 400 -72
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php? ... 48&start=0
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php? ... 48&start=0
- stefan h
- Registrerad
- Inlägg: 1737
- Blev medlem: mån 03 maj 2004, 13:31
- Namn: Stefan Hörström #305
- Ort: Linghem
- Kontakt:
Nice.
Provkörning med resultat tack!
Sedan då?
Värmare?
Window switch?
Headers
eller varför inte ett par trevliga toppar
http://www.blocket.se/vi/15910372.htm?ca=14_s
Stefan H
Provkörning med resultat tack!
Sedan då?
Värmare?
Window switch?
Headers
eller varför inte ett par trevliga toppar
http://www.blocket.se/vi/15910372.htm?ca=14_s
Stefan H
FIREHAWK 2002
- jeppe
- Registrerad
- Inlägg: 1271
- Blev medlem: fre 03 jun 2005, 10:47
- Namn: Jesper Strandberg #649
- Ort: LINKÖPING
måste erkänna att det inte blivit några tester än...
Jag har haft fullt upp, och så har jag velat förbereda lite innan jag testar ordentligt. Tex ett extra intake elbow (bara ifall att....)
Jag återkommer när (om ) jag fått hem det (från Ebay)
DP: Grundkitet heter "Powerfogger Universal wet 8 cyl" nr 053131NOS
och finns tex att köpa här: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/NOS-Powe ... enameZWD1V
(Men jag köpte mitt ihop med både installation och lite annat fix)
Stefan: "OM" jag skulle göra nåt mer överhuvudtaget så är det möjligtvis en ny bakaxel med bättre utväxling
(2.78 och överdimension på bakhjulen är bekvämt men nog ingen hit med tanke på strippkörning....)
Jag har haft fullt upp, och så har jag velat förbereda lite innan jag testar ordentligt. Tex ett extra intake elbow (bara ifall att....)
Jag återkommer när (om ) jag fått hem det (från Ebay)
DP: Grundkitet heter "Powerfogger Universal wet 8 cyl" nr 053131NOS
och finns tex att köpa här: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/NOS-Powe ... enameZWD1V
(Men jag köpte mitt ihop med både installation och lite annat fix)
Stefan: "OM" jag skulle göra nåt mer överhuvudtaget så är det möjligtvis en ny bakaxel med bättre utväxling
(2.78 och överdimension på bakhjulen är bekvämt men nog ingen hit med tanke på strippkörning....)
Formula cab -94, SÅLD
- jeppe
- Registrerad
- Inlägg: 1271
- Blev medlem: fre 03 jun 2005, 10:47
- Namn: Jesper Strandberg #649
- Ort: LINKÖPING
Ok, äntligen några tester gjorda med rätt tryck flaskan (iallafall 900 psi).
Ingen tidtagning än så det är bara känsla jag kan förmedla.
Det är givetvis ingen risk för whiplash skada direkt men nog känns det nån skillnad iallafall.
Men jag återkommer igen när jag har kört med nån form av tidtagning.
Däremot tycker jag det är rätt mycket bludder på högvarv med lustgasen. (vid växling)
Frågan är om det bara beror på att jag egentligen behöver backa tändningen,
eller om jag törs laborera med en annan nozzel till soppan?
Jag kör ju bara med 40/28 nozzlar (75hk) och trodde det var överkurs med nån sån där msdbox då.
Någon som kan ge några tips?
EDIT: Eller bluddrar den för att jag inte bytte tändstift? (jag kör inte med platinum)
Ingen tidtagning än så det är bara känsla jag kan förmedla.
Det är givetvis ingen risk för whiplash skada direkt men nog känns det nån skillnad iallafall.
Men jag återkommer igen när jag har kört med nån form av tidtagning.
Däremot tycker jag det är rätt mycket bludder på högvarv med lustgasen. (vid växling)
Frågan är om det bara beror på att jag egentligen behöver backa tändningen,
eller om jag törs laborera med en annan nozzel till soppan?
Jag kör ju bara med 40/28 nozzlar (75hk) och trodde det var överkurs med nån sån där msdbox då.
Någon som kan ge några tips?
EDIT: Eller bluddrar den för att jag inte bytte tändstift? (jag kör inte med platinum)
Senast redigerad av jeppe den mån 02 jun 2008, 09:33, redigerad totalt 2 gång.
Formula cab -94, SÅLD
- stefan h
- Registrerad
- Inlägg: 1737
- Blev medlem: mån 03 maj 2004, 13:31
- Namn: Stefan Hörström #305
- Ort: Linghem
- Kontakt:
Kolla lite här
http://www.ny-trex.com/calculator.php
eller
http://www.dynotunenitrous.com/store/Sc ... etcalc.asp
så kan du kolla lite beräknade storlekar på Jet storlek
Vad är rekomendation för soppa? 95 eller 98 ???
Stefan H
http://www.ny-trex.com/calculator.php
eller
http://www.dynotunenitrous.com/store/Sc ... etcalc.asp
så kan du kolla lite beräknade storlekar på Jet storlek
Vad är rekomendation för soppa? 95 eller 98 ???
Stefan H
FIREHAWK 2002
- jeppe
- Registrerad
- Inlägg: 1271
- Blev medlem: fre 03 jun 2005, 10:47
- Namn: Jesper Strandberg #649
- Ort: LINKÖPING
Intressant, där ser det ju ut som om standardrekommendationen är alldeles för fett?!
Det måste jag kolla vidare på..... Och sopparek. vet jag inte men det är nog inte så högt som standard.
Jag har också läst på lite och standardstift verkar ändå folk kunna åka på med så låga effektuttag.
Det verkar heller inte behövas ändra tändning för endast 75 hk.
Det som kanske kan vara nåt är att jag ju inte kollat så att tändningen är "rätt",
men hur fel kan det vara när den ju går bra normalt.?
Det måste jag kolla vidare på..... Och sopparek. vet jag inte men det är nog inte så högt som standard.
Jag har också läst på lite och standardstift verkar ändå folk kunna åka på med så låga effektuttag.
Det verkar heller inte behövas ändra tändning för endast 75 hk.
Det som kanske kan vara nåt är att jag ju inte kollat så att tändningen är "rätt",
men hur fel kan det vara när den ju går bra normalt.?
Senast redigerad av jeppe den mån 02 jun 2008, 15:44, redigerad totalt 1 gånger.
Formula cab -94, SÅLD
- dp
- Registrerad
- Inlägg: 3723
- Blev medlem: sön 11 jun 2006, 08:39
- Namn: Daniel Persson #239
- Ort: Gävle
Jag har aldrig testat eller åkt med nån bild med lustgas men har alltid undrat hur stor skillnad det blir. En kval. gissning är att det inte blir som F&F filmerna där man ligger max och rödvarvar och efter det skickar i lustgas och bilen i det närmaste lyfterJeppe skrev:Ok, äntligen några tester gjorda med rätt tryck flaskan (iallafall 900 psi).
Ingen tidtagning än så det är bara känsla jag kan förmedla.
Det är givetvis ingen risk för whiplash skada direkt men nog känns det nån skillnad iallafall.
Men en ökning från original med 75hk bör väl kännas vid acc. ? eller?
Skillnaden mellan 280-290 till ca 350hk ser ju på pappret ut att kunna göra en märkbar förbättring.
Pontiac Trans Am LT1 - 94
- jeppe
- Registrerad
- Inlägg: 1271
- Blev medlem: fre 03 jun 2005, 10:47
- Namn: Jesper Strandberg #649
- Ort: LINKÖPING
Det är precis de funderingarna som gjorde att jag ville testa. (och 75hk på våra bilar ska ju vara i princip helt ofarliga.)
Som jag tidigare sa så märkte jag inte mycket alls på det första rundorna, men jag har också bara fullgaskontaktsaktivering vilket gjorde det svårt för mig att avgöra hur mycket mer det kändes med än utan.... (Jag har inga tider än)
Men nu har jag satt dit en knapp vid växelspaken (i bästa FF stil ) för att jag manuellt ska kunna slå på och av gasen. Då kan jag också slå av den innan växling och spara bilen lite mer. (Jag har ju fullgaskontakten kvar förstås, så det blir mer som en manuell windowswitch ungefär.)
Som jag tidigare sa så märkte jag inte mycket alls på det första rundorna, men jag har också bara fullgaskontaktsaktivering vilket gjorde det svårt för mig att avgöra hur mycket mer det kändes med än utan.... (Jag har inga tider än)
Men nu har jag satt dit en knapp vid växelspaken (i bästa FF stil ) för att jag manuellt ska kunna slå på och av gasen. Då kan jag också slå av den innan växling och spara bilen lite mer. (Jag har ju fullgaskontakten kvar förstås, så det blir mer som en manuell windowswitch ungefär.)
Formula cab -94, SÅLD
- jeppe
- Registrerad
- Inlägg: 1271
- Blev medlem: fre 03 jun 2005, 10:47
- Namn: Jesper Strandberg #649
- Ort: LINKÖPING
Ja till Malmby ska jag, och sist blev det måååånga repor eftersom det var ju så lite folk som vågade sig fram. Hoppas intresset har ökat till i år, och gärna bland "amatörerna" så jag inte blir ensam med 9.XX sek tider...
Med mina nya stora fälgar (lite överdimension) tror jag det kan bli ännu sämre tider än förra året, om nu inte gasen kan rädda mig . Jag blev förvånad att "lite" omkretsskillnad på nya däck gjorde så mycket (på känslan iallfall). En annan utväxkling borde göra underverk, men frågan är då hur jobbig den blir att åka i sen... svåra val
PS. Ska försöka ta lite mer bilder framöver. Men som sagt, blir det bara inte spöregn på söndag så finns jag ju på Malmby då.
Med mina nya stora fälgar (lite överdimension) tror jag det kan bli ännu sämre tider än förra året, om nu inte gasen kan rädda mig . Jag blev förvånad att "lite" omkretsskillnad på nya däck gjorde så mycket (på känslan iallfall). En annan utväxkling borde göra underverk, men frågan är då hur jobbig den blir att åka i sen... svåra val
PS. Ska försöka ta lite mer bilder framöver. Men som sagt, blir det bara inte spöregn på söndag så finns jag ju på Malmby då.
Formula cab -94, SÅLD
- jeppe
- Registrerad
- Inlägg: 1271
- Blev medlem: fre 03 jun 2005, 10:47
- Namn: Jesper Strandberg #649
- Ort: LINKÖPING
tyvärr inte mycket nytt här.... men efter mycket strul trillade mitt elbow intake in till slut. Ett sånt här:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/_Car-Tru ... .m14.l1318
Jag blev lite besviken på strippkörningen i Björkvik (av flera anledningar) men tyvärr provade jag aldrig lustgasen där. (fick bara en tid --15 sek )
Men nu har jag fått prylar och lite ny energi så när jag får tid över så ska jag prova lite mer. (på gatan, där fästet är bättre )
Men lite större nozzle på gasen så hoppas jag också på att det lirar bättre... (tror att 40/28 är alldeles för fett)
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/_Car-Tru ... .m14.l1318
Jag blev lite besviken på strippkörningen i Björkvik (av flera anledningar) men tyvärr provade jag aldrig lustgasen där. (fick bara en tid --15 sek )
Men nu har jag fått prylar och lite ny energi så när jag får tid över så ska jag prova lite mer. (på gatan, där fästet är bättre )
Men lite större nozzle på gasen så hoppas jag också på att det lirar bättre... (tror att 40/28 är alldeles för fett)
Formula cab -94, SÅLD
- hardly
- Registrerad
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: mån 08 maj 2006, 13:27
- Namn: Anders Fridlund #542
- Ort: Linköping
- Kontakt:
Re: Högljudd familjeglidare med lustgas?! (gen4)
Såg att pärlan var tillsalu. Hoppas att du kommer tillbaka med en ny Pontiac.
http://www.blocket.se/ostergotland/Pont ... ?ca=14&w=1
http://www.blocket.se/ostergotland/Pont ... ?ca=14&w=1
GTO -66
GET IN, SHUT UP, HANG ON
GET IN, SHUT UP, HANG ON
- jeppe
- Registrerad
- Inlägg: 1271
- Blev medlem: fre 03 jun 2005, 10:47
- Namn: Jesper Strandberg #649
- Ort: LINKÖPING
Re: Högljudd familjeglidare med lustgas?! (gen4)
Det är lite mycket nu och tiden finns inte just nu för bilen, men intresset är kvar så vi får se..
Jag kollar runt lite om det finns nån som tycker bilen är prisvärd. (jag tycker det )
Jag kollar runt lite om det finns nån som tycker bilen är prisvärd. (jag tycker det )
Formula cab -94, SÅLD
-
- Registrerad
- Inlägg: 9187
- Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
- Namn: Åke Georgsson #230
- Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
- Kontakt:
Re: Högljudd familjeglidare med lustgas?! (gen4)
säljer du ungarna när du har mycket och göra på jobbet oxå ? det är en FAMILJEMEDLEM du talar om ,,,, SKÄMS på digJeppe skrev:Det är lite mycket nu och tiden finns inte just nu för bilen, men intresset är kvar så vi får se..
Jag kollar runt lite om det finns nån som tycker bilen är prisvärd. (jag tycker det )
No1. Trubbletopicstarter
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
- stefan h
- Registrerad
- Inlägg: 1737
- Blev medlem: mån 03 maj 2004, 13:31
- Namn: Stefan Hörström #305
- Ort: Linghem
- Kontakt:
Re: Högljudd familjeglidare med lustgas?! (gen4)
Absolut väl värd att titta på för ev. spekulanter.
Det intressanta är att denna med 18 000+ mil är i bättre skick än många "låg milade" jag varit och tittat på, sett på div. träffar etc.
Stefan H
Det intressanta är att denna med 18 000+ mil är i bättre skick än många "låg milade" jag varit och tittat på, sett på div. träffar etc.
Stefan H
FIREHAWK 2002
- jeppe
- Registrerad
- Inlägg: 1271
- Blev medlem: fre 03 jun 2005, 10:47
- Namn: Jesper Strandberg #649
- Ort: LINKÖPING
Re: Högljudd familjeglidare med lustgas?! (gen4)
Det känns som lite smygreklam för min bil men jag håller med, det är intressant att läsa tex om "lågmilare" som har "slitna stolar" ...?! Utan dokumentation blir sånt svårt att acceptera.Stefan H skrev:Absolut väl värd att titta på för ev. spekulanter.
Det intressanta är att denna med 18 000+ mil är i bättre skick än många "låg milade" jag varit och tittat på, sett på div. träffar etc.
Stefan H
Och Åke, det har varit tillfällen då barnen varit klart billigare
Formula cab -94, SÅLD
Re:
[quote="DP"]
Jag har aldrig testat eller åkt med nån bild med lustgas men har alltid undrat hur stor skillnad det blir. En kval. gissning är att det inte blir som F&F filmerna[quote]
Blir rätt bra tryck när man skjuter 550hk ( jo på bakhulen på varvstoppen då de sista 250 gick i)
Menmen det var inte det jag skulle skriva om, bluddret som nämns ovan i tråden beror till största sannolikhet på att lådan är lite sliten och att den inte hinner trycka i nästa växel tillräckligt snabbt pga ökat vridmoment, det gör att den går på varvstoppen, det här är anledningen till att man rekomenderar windowswitch. Vid fortsatt körning på varvstoppen/med slir på växlingarna så kommer lådan att ge sig.
Andra orsaken är för stort gap på stiften eller för klen tändning, det här brukar inte vara ett problem på 75 hk
så tyvärr (utan att ha kört bilen och kan vara säker) så låter det som låda inte är i nyskick.
Jag har aldrig testat eller åkt med nån bild med lustgas men har alltid undrat hur stor skillnad det blir. En kval. gissning är att det inte blir som F&F filmerna[quote]
Blir rätt bra tryck när man skjuter 550hk ( jo på bakhulen på varvstoppen då de sista 250 gick i)
Menmen det var inte det jag skulle skriva om, bluddret som nämns ovan i tråden beror till största sannolikhet på att lådan är lite sliten och att den inte hinner trycka i nästa växel tillräckligt snabbt pga ökat vridmoment, det gör att den går på varvstoppen, det här är anledningen till att man rekomenderar windowswitch. Vid fortsatt körning på varvstoppen/med slir på växlingarna så kommer lådan att ge sig.
Andra orsaken är för stort gap på stiften eller för klen tändning, det här brukar inte vara ett problem på 75 hk
så tyvärr (utan att ha kört bilen och kan vara säker) så låter det som låda inte är i nyskick.
- jeppe
- Registrerad
- Inlägg: 1271
- Blev medlem: fre 03 jun 2005, 10:47
- Namn: Jesper Strandberg #649
- Ort: LINKÖPING
Re: Högljudd familjeglidare med lustgas?! (gen4)
Nu känns lådan ganska fräsch i övrigt men det behövs säkert en windowswitch i vilket fall.
Jag var mest inne på att den gick för fett (med standardrek. från NOS) och inte hade mer tillbehör (windowswitch, msdbox och stift osv) Sen fick jag en massa annat för mig och utan mer mätinstrument (och tid) ville jag inte laborera mer.
Så antingen får den nye ägaren bygga vidare eller så gör han som jag och bara åker runt och pyser lite
Jag var mest inne på att den gick för fett (med standardrek. från NOS) och inte hade mer tillbehör (windowswitch, msdbox och stift osv) Sen fick jag en massa annat för mig och utan mer mätinstrument (och tid) ville jag inte laborera mer.
Så antingen får den nye ägaren bygga vidare eller så gör han som jag och bara åker runt och pyser lite
Formula cab -94, SÅLD
- stefan h
- Registrerad
- Inlägg: 1737
- Blev medlem: mån 03 maj 2004, 13:31
- Namn: Stefan Hörström #305
- Ort: Linghem
- Kontakt:
Re: Högljudd familjeglidare med lustgas?! (gen4)
Utan att vara proffs men av ljudet att döma så "slår" lådan i växlarna utan varken slir eller varvstopp.
Låter mer som att den går fett och "efterbränner" i avgassystemet när motorn går ned i varv. Ljudet är med avgasknallar än varstopp/slir.
Stefan H
Låter mer som att den går fett och "efterbränner" i avgassystemet när motorn går ned i varv. Ljudet är med avgasknallar än varstopp/slir.
Stefan H
FIREHAWK 2002
Re: Högljudd familjeglidare med lustgas?! (gen4)
HAr som jag skrev inte kört eller sett bilen, men om man doserar man 75 hk gas och soppa för ca 115hk så är det soppa för 40hk för mycket vilket är ca 10% om man ser till totaleffekten och det borde inte bli knallar misständningar av det.
Men det är ju bara att peta i ett större gaspiller så kommer svaret..
Lycka till
Men det är ju bara att peta i ett större gaspiller så kommer svaret..
Lycka till