"Pontiacen"

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1419
Blev medlem: fre 25 jul 2003, 00:38
Namn: Stefan Lindén #220
Ort: Åtvidaberg

Re: "Pontiacen"

Inlägg av luva »

2 loud skrev:nice nice ,, kan du inte länka till eller beskriva 2 resp 4 varvs metoden vid injustering ,, ,, många som sitter och letar runt efter just informationen om hur justera ventiler kommer säkerligen trilla in på ditt inlägg via sökfunktionen och då blir det dubbelt retsamt att läsa OM det men inte HUR :book:
Det ska jag fixa. Först vill jag bara förtydliga att jag namnger metoderna slarvigt. I det ena fallet rör det sig om att rotera veven 4 ggr. I det andra 2 ggr. Det handlar alltså inte om hela varv...
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1419
Blev medlem: fre 25 jul 2003, 00:38
Namn: Stefan Lindén #220
Ort: Åtvidaberg

Re: "Pontiacen"

Inlägg av luva »

Då tar vi det från början:
Själva ventiljusteringen. Här finns lika många åsikter och skolor som det finns mekaniker nästan. Enklast är ju Pontiacs egna muttrar självklart, men jag använder justeringar med låsning.
Jag fyller lyftarna med olja med hjälp av en oljekanna tills de rinner över innan jag monterar dem. Då då känner man motståndet i lyftaren bättre. Vid justeringen vrider jag ner justermuttern tills stötstången stumnar ”upp och ner” sedan ytterligare till jag inte kan vrida för hand längre. Då går jag på med nyckel ytterligare ett halvvarv. Funkar bra för mig.

Justeringsordningen beror på metod. Den första metoden är den vanligaste när det gäller motorer med tändföljden 1-8-4-3-6-5-7-2.

Motorn på ettans tändning TDC, dvs rotorn pekar på ettans tändkabel och tändmärket på veven på "0".
(jag förutsätter att märkningarna på kamdreven är korrekt ställda.)

Justera:
Insugsventil # 1, 2, 5, 7
Avgasventil # 1, 3, 4, 8

Rotera veven en varv = 360 grader och justera:
Insugsventil # 3, 4, 6, 8
Avgasventil # 2, 5, 6, 7

-----------------------------------------------------------------------------------------------

En annan metod går ut på att man vrider veven ett halvvarv i taget fyra gånger.

Motorn på ettans tändning TDC, dvs rotorn pekar på ettans tändkabel och tändmärket på veven på "0".
Justera
Insugsventil # 2 och 7
Avgasventil # 4 och 8

Rotera veven 180 grader medsols
Justera
Insugsventil # 1 och 8
Avgasventil # 3 och 6

Rotera veven 180 grader medsols igen till TDC
Justera
Insugsventil # 3 och 4
Avgasventil # 5 och 7

Rotera veven 180 grader medsols en sista gång
Justera
Insugsventil # 5 och 6
Avgasventil # 1 och 2

Lycka till!
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1419
Blev medlem: fre 25 jul 2003, 00:38
Namn: Stefan Lindén #220
Ort: Åtvidaberg

Re: "Pontiacen"

Inlägg av luva »

Insuget monterat och Rochestern tillbaka på sin rätta plats efter 20 år. Det känns rätt suspekt. Efter en ålderdom bortglömd i källaren upplever den en ny vår. Den ser ut att trivas alldeles utmärkt. Alla vacumslangar och anslutningar var inga problem. Det skulle ju bara sitta enligt manualen - en smal sak. Återstår att se hur grundinställningen motsvarar kam och annat.
IMG_2396_343x480.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1419
Blev medlem: fre 25 jul 2003, 00:38
Namn: Stefan Lindén #220
Ort: Åtvidaberg

Re: "Pontiacen"

Inlägg av luva »

Har även pusslat ihop alla fästen och remskivor. Tänk vad man kan glömma på 6-7 år... :smile:
Har fotograferat rätt mycket, mest för mitt eget minnes skull. (om jag skulle glömma igen)
Lägger in lite bilder. Om det kan hjälpa andra att friska upp minnet så vassego'... :book:
IMG_2387_640x426.jpg
IMG_2385_640x426.jpg
Det gick ändå rätt smärtfritt och det enda som gav mig lite huvudbry var hur generatorn skulle sitta i sitt fäste. Manualen gav lite luddiga svar i min hjärna men allt klarnade när jag hittade aluminiumfästet som ska sitta bakom styrservon.
IMG_2383_640x426.jpg
Fler bilder framfrån.
IMG_2394_527x480.jpg
"Hittade" en distans som visade sig skulle sitta mellan remjusteringen och transmissionskåpan.
IMG_2388_640x472.jpg
Förgasarlänkaget blev en smal sak. Busenkelt bulta på.
IMG_2384_640x426.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1419
Blev medlem: fre 25 jul 2003, 00:38
Namn: Stefan Lindén #220
Ort: Åtvidaberg

Re: "Pontiacen"

Inlägg av luva »

Nu jäklar är den ihopsatt!!
Tog bara ett par kvällar att få till det sista. Allt var ju lackerat och klart liksom. Det kändes rätt bra när allt satt på plats, alla skruvburkar va tomma och alla frågetecken därmed rätats ut. Ska börja med en snabb uppstart och inkörning av kammen med kylarrensning i systemet. Sen blir det oljebyte och ursköljning av vattenkanalerna. Det är aldrig fel att vara lite övernoggrann när motorn stått öppen så länge. Vill inte bli stående igen. :smile:
IMG_2400b_640x445.jpg
förgasare.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1419
Blev medlem: fre 25 jul 2003, 00:38
Namn: Stefan Lindén #220
Ort: Åtvidaberg

Re: "Pontiacen"

Inlägg av luva »

Det har varit familjehögtider som konfirmationer och skolavslutningar. Även familjen Lindén har haft familjehögtid - många kom på studentmottagning och även en konfirmation och på "Pontiacens" egen släktträff. Jag skickade ett mess till mina syskon som löd någonting i stil med "Uppstart av Pontiacen på söndag klockan 11. Om någon är intresserad av att assistera".
På söndagen stod tvillingbrorsan där med sina barn, min storebor var där med fru och barn, syster-yster och svåger med tre av fyra barn stod också och trampade i garaget och mamma hälsade och önskade lycka till.

Jag satte i nyladdat batteri, fyllde på vatten, satte mig tillrätta i förarsätet, tramapade de bekanta två gångerna på gaspedalen och vred om startnyckeln. Startmotorn gick men inget hände. :sad:
Skam den som ger sig, påt igen... Ingen respons... och framför allt ingen bensin upp till förgasaren. Familjen blev missmodig och minst tio huvuden dök ner i motorutrymmet. Svåger hade startgas i sin bil, det fick bli nästa punkt. Tryckte i lite för att se om bilen tände. Japp! Det gjorde susen. Det beslutades att låta startgasen flöda samtidigt med startmotorn för att få lite snurr på bitarna så bensinpumpens kapacitet ökade. "Pontiacen" reagerade genast glatt på behandlingen och efter fem sekunders intensivt snurrande på starten beslutade den sig för att snurra igång, om än lite tveksamt... Sju års stillestånd och olja i cylindrarna gjorde sitt till för att förvandla garaget till Lützendimma... men bilen gick!!! F*n va härligt!!
Lite justeringar återstår men sen ska här åkas bara huven blir klar. #744-kammen kördes in och det motorljudet som den kammen ger får mig starkt att överväga vuxenblöjor inför första åkturen... Brrrr...

Bara huven blir klar är säsongen igång. Det arbete kan följas i annan tråd.
Användarens profilbild
northernv8ilk
Ledamot & Guldmedlem
Ledamot & Guldmedlem
Inlägg: 2726
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 09:56
Namn: Ingemar Caisander #617
Region: Södra
Ort: Örkelljunga

Re: "Pontiacen"

Inlägg av northernv8ilk »

Härligt! Svårslagen känsla när den slutligen mullrar (smattrar?) igång efter allt jobb du lagt ner.
Stort grattis!!
Nattsvart Pontiac Firebird Trans Am 1982
Användarens profilbild
stefan 1959
Medlem
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 14 maj 2007, 09:32
Namn: Stefan Täpp #11
Ort: Köping

Re: "Pontiacen"

Inlägg av stefan 1959 »

Måste ha varit en hääääääääääääälig känsla.
Ha en bra dag alla.

Trans Am 350 GTA 1989 automat med targa
Cheva -57 (210 sport coupe HT)
Volvo S60
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1419
Blev medlem: fre 25 jul 2003, 00:38
Namn: Stefan Lindén #220
Ort: Åtvidaberg

Re: "Pontiacen"

Inlägg av luva »

Ska uppdatera tråden snaaart.
Tänkte bara säga att jag åker till Vadstena Nostalikväll idag. Någon mer som har vägarna förbi??
Användarens profilbild
hardly
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 3633
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 13:27
Namn: Anders Fridlund #542
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: "Pontiacen"

Inlägg av hardly »

Luva, vet inte om du kollar din inbox här på TACS men om inte så har du iallafall PM :cool:
GTO -66
GET IN, SHUT UP, HANG ON
Skriv svar