Inte nog med att de hårdslipat huven så slipmärkena efter kanten på rondellen sitter kvar i alla veck. De har även använt något annat vasst så jag fått djupa sår i plasten på huven. Alla såna skador måste spacklas innan nya gelcoaten kan läggas på.
Huvrenovering (14)_640x426.jpg
Gelcoatspackel är väldigt lättarbetat. Det är finkorning och har samma konsistens som finspackel ungefär. Man blandar i 1-2 % härdare och lägger det med en spackelspade. Jag använde en gummispackel till finspackling. Här gjorde jag mitt första misstag. Gelcoat härdar inte i kontakt med syre, så mycket vet jag. Men det stod inget om det på gelcoatspackelburken så jag antog att de blandat härdvax i det. Men om de gjort det så var det inte tillräckligt. Efter sex timmar var spacklet fortfarande vått på de tjockaste ställena. Jag skrapade bort de ohärdade delarna och la på nytt.
Huvrenovering (21)_640x426.jpg
Dags för nästa misstag/erfarenhet. Jag använde tunn celofanplast att täcka spacklet med för att få bort syret. Det fungerar men är bökigt, man lägger det på det våta spacklet och tejpar kanterna.
Huvrenovering (24)_640x270.jpg
Jag läste att någon använt tejpen rakt av istället, så jag gick och köpte den bredaste transparenta packtejpen jag kunde hitta och nu jäklar. Det gjorde susen. Under den härdade det perfekt. Det tog 8 timmar för spacklat att genomhärda.
Huvrenovering (32)_640x426.jpg
Jag slipade av överflödigt med 150-papper och tvättade med thinner. Det gick hur lätt som helst. Jag vill poängtera att jag inte är ute efter en spegelblank yta utan defekter. Jag är ute efter att få en tät gelcoatyta. Eventuella skavanker i ytan bryr jag mig inte om. Sånt går att efterjustera med ett par genrösa lager filler ovanpå expoxigrunden.
Huvrenovering (28)_640x426.jpg
Jag inbillar mig att man kan stanna här om man vill och lägga ett lager epoxi direkt ovanpå. Det borde hålla, jag skriver borde, jag är inte säker. Men enligt båtfolk har många använt grund och toppfärg ovanpå spacklet utan att få problem. Jag fortsatte dock glatt mitt projekt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.