Lägga på ett nytt lager gelcoat på en Formulahuv

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1419
Blev medlem: fre 25 jul 2003, 00:38
Namn: Stefan Lindén #220
Ort: Åtvidaberg

Lägga på ett nytt lager gelcoat på en Formulahuv

Inlägg av luva »

Jag tjatar om att man inte ska slipa för hårt på Formulahuven av plast eftersom gelcoatlgret är så tunt att man riskerar att slipa igenom det. När det händer kan huven ”andas” och fukt och luft tränger upp under lackeringen med lacksläpp som följd. Jag har lärt mig det den hårda vägen eftersom någon mexare i staterna slipat sönder min egen huv. Enda sättet att undvika lacksläpp är att förvara huven – bilen - på ett torrt och varmt ställe under minsta regnväder och under vintern. En praktiskt omöjlighet för min del. Jag har därför lackat om min huv med jämna mellanrum. Det brukar hålla någon säsong innan blåsorna dyker upp igen.
Att lägga nytt gelcoatlager har jag funderat på många gånger. Förr funkade det om man hade kontakt med en båtfirma eller en marina. Kostnaderna gjorde dock att det var billigare att köpa en ny huv än att renovera den befintliga. Torkningen på en så stor yta var dessutom ett problem som var knöligt att komma runt om man skulle göra allt själv.
För ett par veckor sedan var jag på Biltema och handlade deras mycket prisvärda Epoxigrund. På hyllan intill hittade jag ett par andra burkar som visade sig innehålla gelcoat och gelcoatspackel för båtreparationer. Priset var helt klart överkomligt om man jämför med vad båtfirmorna tog sist jag kollade för typ tio år sedan. :wink: Tanken slog mig genast att den här gelcoaten borde funka att stryka även på en plasthuv. Någon borde testa. Jag konstaterade snabbt att denna någon antagligen blev jag själv. Sagt och gjort, i varukorgen hamnade ett par extra burkar plast.
Huvrenovering (1)_640x426.jpg
Kostnad för hela paketet inklusive epoxin blev 440 spänn. En billig reparation om det går vägen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av luva den tis 08 jun 2010, 18:03, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1419
Blev medlem: fre 25 jul 2003, 00:38
Namn: Stefan Lindén #220
Ort: Åtvidaberg

Re: Lägga på ett nytt lager gelcoat på en Formulahuv

Inlägg av luva »

Jag vill bara poängtera att min egen erfarenhet av plast inskränker sig till att jag plastat fast ett och annat L88-scoop på det glada 80-talet. Jag är därför ingen expert. Några kanske ifrågasätter mitt arbetssätt och mina metoder men eftersom jag är novis på området så har jag provat mig fram och även letat info på olika båtforum. Även om detta projekt kanske inte följer den korrekta manualen så har det fungerat. Det finns säkert både enklare och bättre sätt att göra det på men det har funkat för mig och det är ju det som är meningen i slutänden.
Jag har gått efter samma devis som jag har när jag lackerar. ”Funkar det inte första gången är det inte värre än att jag får börja om från början.” Man förstör inget mer än sin tid och sin ekonomi.
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1419
Blev medlem: fre 25 jul 2003, 00:38
Namn: Stefan Lindén #220
Ort: Åtvidaberg

Re: Lägga på ett nytt lager gelcoat på en Formulahuv

Inlägg av luva »

Jag började med att skrapa bort den gamla färgen på huven med hjälp av värmepistol och spackelspade. All färg måste bort eftersom den inte sitter som den ska och gelcoaten fäster dessutom inte nåt vidare på färg. Det här har jag gjort tusen gånger känns det som. Slipat huven har jag inte gjort på år och dag. Den är dålig nog som den är. Värme och skrap är det som gäller
Huvrenovering (2)_388x480.jpg
Det brunoranga man ser i höger ovankant av huven är smuts. Det område som lacken släpper från oftast på min huv, varvid skit letar sig in som ett brev på posten.
Huvrenovering (4)_640x426.jpg
Man värmer en yta på ca 20x20 cm med värmepistolen tills färgen bubblar upp. Då är det bara att skrapa av den. Tekniken är enkel och man lär sig snabbt hur mycket värme som behövs. Glöm inte att fasa av hörnen på spackelspaden så du inte repar plasten.
Huvrenovering (11)_640x426.jpg
Huvrenovering (13)_640x426.jpg
Sex timmar tog det att få bort all färg.
Sedan var det dags att gå på med torrslippapper korn 80 och slipkloss för att släta till ytan. Slipa med lätt hand. Det är bara överflödig färg som ska bort. Ett varv med 150-papper fick avsluta färgborttagningsdelen. Sedan tvättade jag hela huven med thinner.
Huvrenovering (49)_640x381.jpg
Nyslipad huv.
Här ser man hur gelcoaten slipats bort och det underliggande mörkare plastlagret blivit synligt..
Huvrenovering (17)_640x426.jpg
Huvrenovering (20)_640x426.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1419
Blev medlem: fre 25 jul 2003, 00:38
Namn: Stefan Lindén #220
Ort: Åtvidaberg

Re: Lägga på ett nytt lager gelcoat på en Formulahuv

Inlägg av luva »

Inte nog med att de hårdslipat huven så slipmärkena efter kanten på rondellen sitter kvar i alla veck. De har även använt något annat vasst så jag fått djupa sår i plasten på huven. Alla såna skador måste spacklas innan nya gelcoaten kan läggas på.
Huvrenovering (14)_640x426.jpg
Gelcoatspackel är väldigt lättarbetat. Det är finkorning och har samma konsistens som finspackel ungefär. Man blandar i 1-2 % härdare och lägger det med en spackelspade. Jag använde en gummispackel till finspackling. Här gjorde jag mitt första misstag. Gelcoat härdar inte i kontakt med syre, så mycket vet jag. Men det stod inget om det på gelcoatspackelburken så jag antog att de blandat härdvax i det. Men om de gjort det så var det inte tillräckligt. Efter sex timmar var spacklet fortfarande vått på de tjockaste ställena. Jag skrapade bort de ohärdade delarna och la på nytt.
Huvrenovering (21)_640x426.jpg
Dags för nästa misstag/erfarenhet. Jag använde tunn celofanplast att täcka spacklet med för att få bort syret. Det fungerar men är bökigt, man lägger det på det våta spacklet och tejpar kanterna.
Huvrenovering (24)_640x270.jpg
Jag läste att någon använt tejpen rakt av istället, så jag gick och köpte den bredaste transparenta packtejpen jag kunde hitta och nu jäklar. Det gjorde susen. Under den härdade det perfekt. Det tog 8 timmar för spacklat att genomhärda.
Huvrenovering (32)_640x426.jpg
Jag slipade av överflödigt med 150-papper och tvättade med thinner. Det gick hur lätt som helst. Jag vill poängtera att jag inte är ute efter en spegelblank yta utan defekter. Jag är ute efter att få en tät gelcoatyta. Eventuella skavanker i ytan bryr jag mig inte om. Sånt går att efterjustera med ett par genrösa lager filler ovanpå expoxigrunden.
Huvrenovering (28)_640x426.jpg
Jag inbillar mig att man kan stanna här om man vill och lägga ett lager epoxi direkt ovanpå. Det borde hålla, jag skriver borde, jag är inte säker. Men enligt båtfolk har många använt grund och toppfärg ovanpå spacklet utan att få problem. Jag fortsatte dock glatt mitt projekt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1419
Blev medlem: fre 25 jul 2003, 00:38
Namn: Stefan Lindén #220
Ort: Åtvidaberg

Re: Lägga på ett nytt lager gelcoat på en Formulahuv

Inlägg av luva »

Jag funderade på hur jag skulle lägga på gelcoaten. Smidigast och bäst yta får man helt klart med spruta, om man bortser från all rengöring efteråt. Samtidigt kändes det lite som ogjort arbete eftersom gelcoaten var tvungen att täckas över för att härda. Svaret på spörsmålet blev jetstrykare och en vanlig pensel.
Gelcoaten i sig har konsistens som målarfärg ungefär och är rätt odrygt. Det är hopplöst att lägga tunt så jag spädde ut den med några procent thinner så det blev mer lättarbetat. Jag började med att pensla alla veck och skarvar.
Huvrenovering (34)_640x426.jpg
Köp en bra pensel, det vinner du på när det gäller att få en vettig yta. Gelcoaten är inte riktigt lika lätt att stryka som färg. Den biter sig fast i underlaget och det kan ta ett tag att få det jämnt. Får du ett ojämnt tjockt lager så späd med mer thinner. På alla släta ytor gick jag på med jetstrykaren. Den fungerar men går lite trögt. Trägen vinner dock.
Huvrenovering (35)_640x452.jpg
Är du skeptisk till jetstrykare så använd pensel. Den enda skillnaden är att du får lite mer att göra med efterarbete och slippapper.
Huvrenovering (37)_640x333.jpg
Använd andningsmask, annars får du dig en rejäl flygtur. När huven är färdigstruken ska den härda i syrefritt utrymme.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av luva den tis 08 jun 2010, 17:38, redigerad totalt 1 gånger.
firebird 1967
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 427
Blev medlem: mån 15 feb 2010, 18:04
Namn: Matsen Petersson
Ort: Göteborg

Re: Lägga på ett nytt lager gelcoat på en Formulahuv

Inlägg av firebird 1967 »

Tack för en suverän tråd! Mycket fina bilder och bra beskrivet. Mkt.bra.
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1419
Blev medlem: fre 25 jul 2003, 00:38
Namn: Stefan Lindén #220
Ort: Åtvidaberg

Re: Lägga på ett nytt lager gelcoat på en Formulahuv

Inlägg av luva »

Firebird 1967 skrev:Tack för en suverän tråd! Mycket fina bilder och bra beskrivet. Mkt.bra.
Tack!! :smile: Jag jobbar vidare på tråden under kvällen. Läs på bara.
Huvrenovering (38)_640x384.jpg
Nu kommer vi till det bökiga med gelcoat. Det måste täckas över för att härda. Jag använde mig av cellofanplast - ”Gladpack”. Börja med veck och skarvar eftersom de är bökigast att får bra. Försök att få det så slätt som möjligt. Att får det helt slätt är i praktiken omöjligt, men det finns ju gu'bevars slippapper. Runt luftintagen på huven använde jag en liten roller för att få in plasten mot ytan. Blev det ett veck så lättade jag på plasten och sträckte den. Sedan rullade jag lätt med rollern ovanpå för att släta ut gelcoaten igen. Jag vek plasten runt kanterna och tejpade med packtejp. Det här är både kladdigt och lite tidskrävande men till slut har man en motorhuv som är täckt av plast.
Huvrenovering (41)_640x426.jpg
Jag bar sedan ut den och lät den ligga i solen resten av dagen. Det ska vara härdat på 12 timmar men omständigheterna gjorde att jag lät den härda i 48 timmar sammanlagt.
På ett ställe hade det nämligen inte härdat alls så då fick jag skrapa av och lägga på nytt. Det partiet tejpades istället och det är tydligen grejen för det funkar alltid.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1419
Blev medlem: fre 25 jul 2003, 00:38
Namn: Stefan Lindén #220
Ort: Åtvidaberg

Re: Lägga på ett nytt lager gelcoat på en Formulahuv

Inlägg av luva »

Då var det dags för slutfinish. När gelcoaten härdat så återstår att klä av huven slipa ner de ojämna partierna. För mig lämnade cellofanplasten spår, jag kunde inte undvika det trots försök. Men som jag skrivit tidigare så är inte ytan viktigast utan ett tätt ytlager.
Huvrenovering (38)_640x384.jpg
Torrslip är bara att glömma. Gelcoat är lite ”klibbig” och sätter igen papperet omedelbart så det är våtslip som gäller. Använd slipkloss och massor, massor av vatten. På de fulaste ställena började jag med korn 100. Men kör försiktigt!! Slipa inte igenom, då får du börja om! Jag lärde mig snart att se när det underliggande gamla gelcoatlagret började lysa igenom. Då slipade jag inte mer.
Huvrenovering (44)_640x426.jpg
När du fått en yta utan som följer linjerna och som du är nöjd med så gå på med 150-papper, kloss och vatten., vatten, vatten. Jag avslutade med 320. Nu återstår det vanliga underarbetet innan topplack.
Huvrenovering (47)_640x355.jpg
Jag lämnar inga garantier att lacken fäster bättre trots ett tätt gelcoatlager. Men nu har jag i alla fall testat det här och om det håller så var det värt varenda krona och timma jobb. Det kostade en femhundring komplett med våtslippapper (minus epoxigrunden) . Effektiv tid ligger väl på ungefär 25-30 timmar skulle jag tro. Mesta tiden gick åt till slipning och den där förb* inslagningen i gladpack... Ytan är som sagt inte spegelblank med det gör mindre. Det går att bygga upp med andra metoder.

Klassiska före- och efterbilden
Huvrenovering (49)_640x381.jpg
Huvrenovering (48)_640x360.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
hardly
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 3633
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 13:27
Namn: Anders Fridlund #542
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Lägga på ett nytt lager gelcoat på en Formulahuv

Inlägg av hardly »

Bra jobbat, snyggt Luva.
Jag är så pass nyfiken (impad) att jag kanske tar med en vetelängd och kommer å kikar på ditt fina detaljarbete.
(Har Flatlanders träffar i Åtvid på tisdagar fortfarande?)
GTO -66
GET IN, SHUT UP, HANG ON
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1419
Blev medlem: fre 25 jul 2003, 00:38
Namn: Stefan Lindén #220
Ort: Åtvidaberg

Re: Lägga på ett nytt lager gelcoat på en Formulahuv

Inlägg av luva »

Lägger på ett nytt lager gelcoat på bakstammen när jag ändå har farten uppe. Men jag har valt bort Biltemas gelcoatspackel den här gången. Fick aldig riktigt kläm på hur det fungerar. Antingen så är det extremt temperaturkänsligt eller så reagerar det med klistret på täcktejpen... eller också är jag dum i huvudet. Det härdar men det härdar olika fort. Med täckplast härdar det ojämnt och på olika ställen. Med tejp härdar tjockare lager dåligt... det blev bättre när jag vände tejpen med klistret utåt men ändå tog det tid.
Ska istället testa Plastic Paddings Gelcoatfiller som spackel under gelcoaten. Hoppas på ett mer jämnt resultat där.
IMG_3320_640x426.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
fredrick
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 635
Blev medlem: tis 06 jan 2009, 03:23
Namn: Fredrick Johansson
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Lägga på ett nytt lager gelcoat på en Formulahuv

Inlägg av fredrick »

Helt suverän tråd Luva! ÄR själv intresserad av det här eftersom jag kommer plasta igen hålet i min formulahuv. Tummen upp!
They must find it difficult...
Those who have taken authority as the truth, rather then the truth as the authority
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1419
Blev medlem: fre 25 jul 2003, 00:38
Namn: Stefan Lindén #220
Ort: Åtvidaberg

Re: Lägga på ett nytt lager gelcoat på en Formulahuv

Inlägg av luva »

Fredrick skrev:Helt suverän tråd Luva! ÄR själv intresserad av det här eftersom jag kommer plasta igen hålet i min formulahuv. Tummen upp!
Tack. En gör så gött en kan. :angle: Hoppas du får anvädning för några tips i tråden. Ett "hett" tips är att se till att du har varmt där du håller på. Gelcoat härdar uselt under +20 vad än burkarna säger.
Plastic Paddingen härade på en timme. Den har dock inte samma konsistens och struktur som Biltemas gelcoatspackel. Paddingen verkar ha mer harts i sig, ser mer ut som finspackel. Biltemaburken var mer gummiaktig och "kändes" mer som gelcoat om man säger så. Smakasak vilket man använder men jag uppskattar att det härdar när det ska.

Ska testa en sak till idag. Eftersom det är samma härdare till Biltemas båda gelcoatprodukter så ska jag kolla om det är härdaren som är boven. Ska därför testa med om blir någon skillnad med Plastic Paddings härdare i Biltemas gelcoatspackel.
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1419
Blev medlem: fre 25 jul 2003, 00:38
Namn: Stefan Lindén #220
Ort: Åtvidaberg

Re: Lägga på ett nytt lager gelcoat på en Formulahuv

Inlägg av luva »

Jag hoppade över experimentet med olika härdare. När gelcoatfillern härdat fick den nämligen samma yta som gelcoatspacklet. Den speciella hårda, men ändå lite gummiaktiga, som den ska vara. Det bästa med gelcoatfillern är att den härdar utan övertäckning. Så det var bara att gå på med våtslipen efter 6-7 timmar.
Huven har fått sig ett par generösa lager epoxiprimer och nu har jag grovspacklat den med finkorning spackel av typ PP100 inför lackering. Slip, och antagligen mer spackling, återstår....
DSC00317_640x480.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
fredrick
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 635
Blev medlem: tis 06 jan 2009, 03:23
Namn: Fredrick Johansson
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Lägga på ett nytt lager gelcoat på en Formulahuv

Inlägg av fredrick »

Det här ser ut att bli kalasbra!

Skulle man kunna köra med plasticpaddingen över hela istället för biltemas då? Hade ju underlättat att hålla på att täcka över.
They must find it difficult...
Those who have taken authority as the truth, rather then the truth as the authority
Användarens profilbild
luva
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 1419
Blev medlem: fre 25 jul 2003, 00:38
Namn: Stefan Lindén #220
Ort: Åtvidaberg

Re: Lägga på ett nytt lager gelcoat på en Formulahuv

Inlägg av luva »

Fredrick skrev:Det här ser ut att bli kalasbra!
Skulle man kunna köra med plasticpaddingen över hela istället för biltemas då? Hade ju underlättat att hålla på att täcka över.
Frågar du mig så skulle jag använda Plasic Paddings Gelcoatfiller som spackel under gelcoaten och sedan lägga gelcoat över. Alla gånger. Det härdar och det blir en schysst yta. Jag skulle nog nöja mig med bara Gelcoatfiller på mindre lagningar ja. Det borde räcka. Men på en hel huv som det här handlar om skulle jag även lägga ett laget gelcoat ovanpå. Gelcoaten flexar nog bättre än fillern.
Om du får ojämnheter i gelcoaten, som jag fick, så kan du med fördel sen använda fillern att jämna ut det värsta skavankerna med innan du går på med primer, spackel och lack.

Idag har jag slipat spackel och lagt två lager primerfiller. Men jag har redan konstaterat att huven ändå måste gås över en gång till med finspackel. Jobbigt, men det bara att bita ihop!! :smile:
Användarens profilbild
fredrick
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 635
Blev medlem: tis 06 jan 2009, 03:23
Namn: Fredrick Johansson
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Lägga på ett nytt lager gelcoat på en Formulahuv

Inlägg av fredrick »

Glöm inte bilderna!
They must find it difficult...
Those who have taken authority as the truth, rather then the truth as the authority
Skriv svar