Min röda "Kitt" Pontiac firebird -88

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

gtx
Registrerad
Registrerad
Namn: Gabriel Trosell

Re: Min röda "Kitt" Pontiac firebird -88

Inlägg av gtx »

Orkar inte ta in alla citerade texter, bli så stora inlägg..

Men som du säger Åke,, Lite pinsamt på det där med hiss motorn, trodde jag skulle kunna få ihop detdär jag, men knappast.
Ingen skrot verkade ha vad jag sökte efter, fanns till årsmodell 92, kanske passar, men inte värt att testa, vill ha riktigt.

spelar ingen roll om det är original sax med motor längre, för som jag har sett på bilder, så sitter ju motorn i vägen för högtalaren, har däremot hittat ett kitt där dom har vridit på motorn så jag kommer få ihop det!

http://www.a1electric.com/Merchant2/mer ... ode=GM08-K
Dyrt som guld typ men vadfan gör man då! får ju inte på hissveven utanför högtalargallret och högtalarna kommer ta emot en såndär hissmotor..

och mitt larm som ja ska installera har ju funktioner som stänger fönstren när den larmar, vilket är supercoolt och ett måste känner ja, så ingen idé att vara utan hissmotor heller.

slog tag i saken, (plånboken) och köpte 5meter 50kvmm2 kabel som ja kommer ersätta den längsta biten bak till batteriet och sen har jag en gammal 36kvmm som ligger som får gå till stegen, men kabeln från generatorn är ju som sagt en uppgradering i vilket fatt som än haver, så den får sitta kvar nu, även min dubbla 16kvmm jord.. kabeln hitta ja på swedol tror ja, med frakt inräknad så gick den på 150kr/meter,, relativt billigt då det kommer hem till en för det priset.. hade jag tagit 100meter, så hade ju meterpriset sjunkit drastiskt, med tanke på att över 25meter så kosta den 90kr metern eller liknande, + 100kr frakt, så de hade blivit 91kr metern då ;) Grupporder nästa gång kanske ? ;)
-----------------------------------
learning while doing
Alea iacta est
2 loud
Registrerad
Registrerad
Namn: Åke Georgsson #230
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

way 2 go :peace: :peace: :peace: och för din info så passar hissarna från en 92 perfekt !!
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
gtx
Registrerad
Registrerad

Inlägg av gtx »

2 loud skrev:way 2 go :peace: :peace: :peace: och för din info så passar hissarna från en 92 perfekt !!
ja nu jävlar, limmade fast golvtyget som jag hade beställt från Classicindustries mot golvet nu också, jävlar alltså, halvliters Casco kontaktlim för tyg och diverse, vattenbaserat (så det inte luktar i bilen) gick lös på 380kr/burken,, helt sjukt, köpte två.. kommer behövas en till, den där bork-mattan, lr vadfan det heter, ljudisolerande iaf, sög åt sig lim som en alko på torken.

nice att även 92a liftarna passar, men det var bara till höger dörr på skroten, och det var säkerligen med den stora motorn som det är orginal, vilket skulle blockera mina högtalare.. vilket på tal om, Slutsteg är påväg, 2x220RMS watt som kommer få pumpa mitt framsystem.. snart blir det att bygga baslåda!: weeee :love:

Imorn ska jag installera centrallås iaf, har fått en Master-cylinder nu, som kan säga åt passagerardörren att följa huvuddörren, vilket är viktigt! :D

aja,, nu ska ja suga på tapeterna och dricka regnvatten,, vilket är det enda jag har råd med nu :sad:
learning while doing
Alea iacta est
2 loud
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

va blev det för steg då ?
gtx
Registrerad
Registrerad

Inlägg av gtx »

2 loud skrev:va blev det för steg då ?
smarrigt steg tror jag iaf, Vad troru ?
begagnat då iof..
Bild
http://www.ground-zero-audio.com/englis ... 2225sq.htm
learning while doing
Alea iacta est
2 loud
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

beganat spelar ingen roll .. det där är ett "nyare" steg kina eller taiwan tillverkat ,, det är inte ett old school men det är helt okay , , det kommer för oväsen nog för att du kommer bli nöjd men det ska bryggas ner ordentligt enligt speccarna för att leverera ,, det är 1 ohms stabilt och när du spelar så mångdubblas impendancen så du kan utan vidare parallelkoppla 4 basar direkt och få ur en himla massa watt ,, dock bli svårare med kontrollen över mebranen ju lägre du kommer i impendance

det är ett litet aber med såna här hcca steg ,, kontrollen över mebranet blir som sagt lidande ju lägre impendancen blir MEN ju lägre imp blir ju mera effekt lämnar steget och ju mera effekt ju bättre kontroll

steget är säkrat 3 x 40 amp så det kommer kunna lämna hiskerligt med effekt så var noga med bra laddning /strömförsörjning .. samtliga speccar dom lämnar är i 14,4 volt
timpolanen
Registrerad
Registrerad
Namn: Tim Hedlund

Inlägg av timpolanen »

Strömmen ser inte 2st parallel kopplade kablar som just 2st separata kablar, strömmen ser bara ett gemensamt ledningsmotstond och detta motstond är identiskt mellan 2x16mm^2 och 1x32mm^2 ledare (om dom har en i övrigt identisk uppbyggnad och struktur såklart.)
Den ström som kabeln är tänkt att förmedla kommer att helt jämt "delas upp" i var och en av kablarna (om dom har en helt identisk resistans, annars tilltar det lite, men inget som påverkar nämnvärt) och detta kommer att medföra att du får bara halva spänningsfallet i varje kabel = samma totala spänningsfall som om du hade 1st 32mm^2 kabel. Detta om man räknar med att spänningen är lika i båda kablarna (spänningen är alltid lika i alla "grenar" i en parallelkoppling) så blir spänningsfallet över ena ledaren också samma som det totala spänningsfalet över båda ledarna. Tog lite hjälp av en polare då jag vet att jag har rätt, men inte så bra på att beskriva :P

Det efter som resistansen/meter på 2x16mm^2 är samma som hos 1x32mm^2 kabel och det är just resistansen i ledaren som avgöra förlusterna i kabeln vid DC.
Halverad resistans = dubbla ledarrarean eller halverad kabellängd (förutsatt att vi pratar om enbart kopparkabel)

Simpel formel för att räkna ut ledarresistansen och för att visa på hur förhållandet ser ut:

Förklaring 1:

(Konstant för koppar x längd på ledare) / ledarens area = total kabel impedans

(0,0175 x 10) / 32 = 0,00546875 ohm (1st32mm^2 kabel på 10m = 0,00546875 ohm resistans)

(0,0175 x 10) / 16 = 0,0109375 ohm (1st 16mm^2 kabel på 10m = 0,0109375 ohm resistans)

Alltså: 0,0109375 / 0,00546875 = 2
Förklaring, leddningsförmågan hos 32mm^2 kabeln är alltså den dubbla än hos 16mm^2 kabeln. alltså kan man använda 2st 16mm^2 kablar för att få samma ledarresistans.

Förtydligande:
beräkna ledarimpedans för 2x16mm^2 kablar i parallel koppling:
[1/(1/R1 + 1/R2) = Rtot]

1/(1/0,0109375 + 1/0,0109375)
1/ 91,42857 + 91,42857
1/ 182,85714
Rtot= 0,00546875 (identiskt med ledarimpedansen för 1x32mm^2 i exemplet ovanför...)

Rtot för 2x10m med 16mm^2 ledare parallel kopplade ger total ledarresistans på 0,00546875ohm och det är identiskt med det som en ensam 10m 32mm^2 ger. detta räkne exempel redogör alltså med all tydligt för att vi får samma summa resistans med 2x16mm^2 som med 1x32mm^2 kabel vid samma längder.

För att sedan räkna ut spänningsfallet i dessa olika fall (för att förtydliga ytterligare och undanröja alla tvivel) så måste vi ju hitta på en last också. vi hänger på ett steg som vi spelar så att den förbrukar 500w cont (ca 40A vid 12v spänning).

1x32mm

R= 0,00546875 ohm (ledarresistansen för 10m 32mm^2 kabel)
I= 40A

U=0,00546875x40
U= 0,21875 V

Vi får alltså ett spänningsfall på 0,21875v med 10m 1x32mm^2 ledare vid 500w (40a) last.

Nu räknar vi på 10m 1x16mm på samma sätt
1x16mm^2
R=0,0109375
I=40

U=0,0109375x40
U= 0,4375 V

vi får alltså 0,4375v spänningsfall över 1st 10m lång 16mm^2 ledare

Och såhär blir spänningsfallet med 2st 16mm^2 parallelkopplade efter
som strömmen vid en parallel koppling delas upp på 2 ledare och förlusterna i varge ledare blir en fjärdedel men spänningen är den samma = identisk över båda kablarna så blir det totala spänningsfallet:

0,4375/2 = Utot
Utot = 0,21875Volt för 2x16mm^2 (samma som för 1x32mm^2 kabel)
Pontiac Firebird -86 med 2,8L V6, Automatlådan
2 loud
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

TEORI OCH PRAKTIK GÅR SÄLLAN IHOP du räknar med 2 identiskt långa kablar 16kvm men som sagt strömmen går ALLTID den kortaste vägen ,, kanske inte i terion men i praktiken
firebird 1967
Registrerad
Registrerad
Namn: Matsen Petersson

Inlägg av firebird 1967 »

Jag använder alltid 3m spraylim när jag limmar. Lätt jobbad,torkar på en gång,räcker länge ja helt enkelt en suverän produkt.http://www.slojd-detaljer.se/product.as ... uctid=1531
timpolanen
Registrerad
Registrerad

Inlägg av timpolanen »

Firebird 1967 skrev:Jag använder alltid 3m spraylim när jag limmar. Lätt jobbad,torkar på en gång,räcker länge ja helt enkelt en suverän produkt.http://www.slojd-detaljer.se/product.as ... uctid=1531
Jag har faktiskt en helt annan erfarenhet av de limmet... :blink2: Dyrt som fan, och lossnar lättare än biltemas. Jag kör med lim på sprej ifrån HifiKit funar bra! :)
firebird 1967
Registrerad
Registrerad

:grin: Skojar du? Finns inte en mölighet att få lös någonting (givet måste man rengöra ytan ordentligt) som jag limmat med 3M:s spraylim. Borde vara väldigt intressant och världsunikt för dom själva att få ta del av dina erfarenheter http://solutions.3m.com/wps/portal/3M/e ... ontact-us/ Att ens tro att 3M skulle sälja en skit produkt är ju helt vansinnigt roligt. Du vet väl att det är dom har uppfunnit bla. maskeringstejpen,våtslippappret,pakettejpen,post-it lapparna och har en omsättning över 30 BILLIONER $ !!!!
timpolanen
Registrerad
Registrerad

Inlägg av timpolanen »

Jo jo men det var min erfarenhet på mitt tyg, vet ej om det var något måndags ex men det gick att dra bort med lillfingret :blink2:
gtx
Registrerad
Registrerad

Inlägg av gtx »

2 loud skrev:TEORI OCH PRAKTIK GÅR SÄLLAN IHOP du räknar med 2 identiskt långa kablar 16kvm men som sagt strömmen går ALLTID den kortaste vägen ,, kanske inte i terion men i praktiken
Måste jag hålla med om, det är aldrig identiska kablar, även om det är samma produktion, börjar det förkolna kardeler i ena, så ändras värdet och den skiftar kabel, och belastar den ännu mer, visst är det bättre med 2x16 än 1x16, men 1x32mm2 är nog 100%
Jag har dragit 50mm2 mellan mina två batteri och gjort en avgrening för slutsteg på 32mm2.
Sen blir det väl en Kondensator för att ytterligare kräma på det hela så den håller 14.4V!
Kändes så härligt att stå där å smörja alla anslutningar med koppar-pasta och dra åt tills det svider, kommer bli SÅ bra :D

Firebird 1967 skrev:Jag använder alltid 3m spraylim när jag limmar. Lätt jobbad,torkar på en gång,räcker länge ja helt enkelt en suverän produkt.http://www.slojd-detaljer.se/product.as ... uctid=1531
Helt underbart! jag har redan testat det för tyget i taket, innan jag såg din text, vilket vansinne å köra på det där jävla Casco Contact som kosta 380kr lr vadfan de va då 3M var fan de sjukt bästa jag varit med om.. :bash:
learning while doing
Alea iacta est
timpolanen
Registrerad
Registrerad

Inlägg av timpolanen »

gtx skrev:
2 loud skrev:TEORI OCH PRAKTIK GÅR SÄLLAN IHOP du räknar med 2 identiskt långa kablar 16kvm men som sagt strömmen går ALLTID den kortaste vägen ,, kanske inte i terion men i praktiken
Måste jag hålla med om, det är aldrig identiska kablar, även om det är samma produktion, börjar det förkolna kardeler i ena, så ändras värdet och den skiftar kabel, och belastar den ännu mer, visst är det bättre med 2x16 än 1x16, men 1x32mm2 är nog 100%
Jag har dragit 50mm2 mellan mina två batteri och gjort en avgrening för slutsteg på 32mm2.
Sen blir det väl en Kondensator för att ytterligare kräma på det hela så den håller 14.4V!
Kändes så härligt att stå där å smörja alla anslutningar med koppar-pasta och dra åt tills det svider, kommer bli SÅ bra :D
Jag hänvisar ifrån en polar som är enormt duktig inom, EL/teknik:
Han har gjort en revolutionerande upptäckt och borde gå och få den prövad för han har här chansen att bli "en av dom riktigt stora" i hela mänskliga historien.
Effektlagen och ohms lag är tydligen helt fe (och även allmänt kända effektfördelnings lagar), och allt vi människor kan om el och det som ligger till grunden för att vi alls ska kunna använda helt vanliga vardagliga prylar som t.ex. en TV, en Dator eller varför inte en Kaffebryggare eller en lampa. Allt detta är fel och inget av detta fungerar alltså egentligen. vi har bara inte insett det än och det är total placebo/ inbillning allt ihop..
Saken är den att det han pratar om är effektfördelning, (indirekt, egentligen är det strömmen som delas upp på dom två ledarna men spänningen är den lika = effekten förändras också helt självklart) och det är något som ligger till grund för just ovan nämda helv vanliga elektriska apparater och faktiskt det mesta som du ser omkring dig.
Skulle det fungera på det sätt som han hänvisar till att det gör "i praktiken", då skulle dom flesta av dessa apparater faktiskt inte fungera eller fungera mycket dåligt/ på helt fel sätt osv osv... (beroende på vad det är för teknisk pryl från början såklart...)
Det är helt enkelt bara så..., han man insikt i hur elektricitet fungerar och vad elektricitet egentligen är, ja då är detta något som är 100% självklart och uppenbart för man kan se hela sambandet klart, men det kräver ju som sagt att man vet vad el är och hur den fungerar.
[/quote]

Aaaaja ska inte förpesta din tråd mer nu :) Men ville bara klargöra lite saker som var fel :)
gtx
Registrerad
Registrerad

Inlägg av gtx »

var dag går projektet långsamt framåt,,,

Fått tillbaks dörrsidorna från möbelmakaren,,

Bild
Blev grymt bra tycker jag, på med lite högtalare och detaljer så blir det bra..

Har installerat centrallås till båda dörrarna som funkar klockrent, har även börjar installera larm som nu då låser dörren vid larm, stötsensorer, varningssignaler och vise verse..
Bild

Fick tillbaks min plåt ja beställde av plåtslagaren för att kunna få dit mina nya stolar, men jag är som sagt 191cm lång, så det funkade inte, måste göra om plåtarna på nå vis så jag hamnar minst 1dm längre bakåt..
Bild
Men stabilt var det iaf,., trodde 4mm skulle vara mer svajigt men icke..

Bytte även tyget på domdär högtalar-skydden som sitter i B-stolpen, från nå fult grått tyg som man såg galler-formen igenom och massa skit..
Bild
fast kom på att, det vore fränt att ha rött tyg på dessa då allt annat blir ju svart där nu :)

Bild

Nästa steg blir ju att få larmet att funka till 100% , ljust nu la jag blink kablarna på bak blinkers å trodde alla blinkers skulle blinka, men icke, dom fram är död, så blir å dra ännu mer kabel.

Sen fixa stolen, måste kunna sitta i den förfan :P

sen blir det starkare lysen till instrumentpanelen, fixa glappet på vissa lys-kablar.. installera ett extra batteri bak...

Går bara och väntar på elhissarna till dörrarna, har slitit ut hela saxkorset i en dörr i väntan..
Bild
blir väl att sälja den när det andra funkar :)
learning while doing
Alea iacta est
timpolanen
Registrerad
Registrerad

Inlägg av timpolanen »

Blev ju skit bra! Fan jag vill också ha central låsc :bash:
Användarens profilbild
azguz
Registrerad
Registrerad
Namn: Rickard Westling #352

Inlägg av azguz »

Han har gjort en revolutionerande upptäckt och borde gå och få den prövad för han har här chansen att bli "en av dom riktigt stora" i hela mänskliga historien.
Effektlagen och ohms lag är tydligen helt fe (och även allmänt kända effektfördelnings lagar), och allt vi människor kan om el och det som ligger till grunden för att vi alls ska kunna använda helt vanliga vardagliga prylar som t.ex. en TV, en Dator eller varför inte en Kaffebryggare eller en lampa. Allt detta är fel och inget av detta fungerar alltså egentligen. vi har bara inte insett det än och det är total placebo/ inbillning allt ihop..
Saken är den att det han pratar om är effektfördelning, (indirekt, egentligen är det strömmen som delas upp på dom två ledarna men spänningen är den lika = effekten förändras också helt självklart) och det är något som ligger till grund för just ovan nämda helv vanliga elektriska apparater och faktiskt det mesta som du ser omkring dig.
Skulle det fungera på det sätt som han hänvisar till att det gör "i praktiken", då skulle dom flesta av dessa apparater faktiskt inte fungera eller fungera mycket dåligt/ på helt fel sätt osv osv... (beroende på vad det är för teknisk pryl från början såklart...)
Det är helt enkelt bara så..., han man insikt i hur elektricitet fungerar och vad elektricitet egentligen är, ja då är detta något som är 100% självklart och uppenbart för man kan se hela sambandet klart, men det kräver ju som sagt att man vet vad el är och hur den fungerar
I agree. Det finns ingen teori vs praktik i fallet. Det är fysiska lagar. Man räknar ut ett perfekt förhållande, sen lägger man sig med någon % marginal i överkant.

Teorin är det som gjort att vi kan resa konstruktioner som Turning Torso och andra mgnifika byggnadsverk. Eller varför inte Kinas OS stadio som de byggde! eller datorn som vi ny sitter vid.

Minns fortfarande arean i cirklar vs rektangulärer... oboy
Pontiac trans am 305 TPI 1991(Såld)
Chrysler laser 1985
Smart Roadster 2003
gtx
Registrerad
Registrerad

Inlägg av gtx »

Timpolanen skrev:Blev ju skit bra! Fan jag vill också ha central låsc :bash:

495kr är det lätt värt att kosta på, och det var inge svårt att installera heller..
http://dalhems.se/Product.aspx?guid=f92 ... 17013db32c
Bild

av med dörrsidorna, in med den där motorn ovanför lås-mekanismen där inne, i linje med låspinnen till den man öppnar/låser med innifrån..
åså får man med en slags vajerlås som man binder ihop dessa två stålpinnar med, Voila..
Kan ta lite mer bilder om du vill..

Sen kablarna var inge problem å dra, sen får du volkswagen "låsdosa" med en blank nyckel i som du kan slipa så den passa pontiacens ytterlås eller tändning.
Hela kittet är sedan Minus(-) triggat vilket är bland det vanligaste som finns där ute tror jag, direkt kompatibel med alla larm.

Såfort jag nyktrat på idag så ska jag åka å installera elhissarna mina, dom kom igår så nu jävlar!! han sätta in dom lite snabbt igår, helt underbart var det!
dom passade i samma skruvhål som den gamla mekanismen och relativt lätt att sätta in, även motorn är vinklad så jag får in en stor högtalare! weii
kommer bilder sen, började ju supa igår, 25an igår, (allt på krogen kostar 25kr) så jag var tvungen å supa till ;)
learning while doing
Alea iacta est
gtx
Registrerad
Registrerad

Inlägg av gtx »

Kom på ja skulle uppdaterat min TODO list

hade ju en sådan på första inlägget

[/] - Vaxa hela bilen
[X] - ny isolering och klädsel, golv,tak & stolar. Helt egen designad klädsel för dörrarna.
[/] - Screaming chicken på huven, funderar på om jag ska lacka om huvan innan jag klistrar dit ett märke värt 1500kr, så det är riktigt.
[/] - Stereoutrustning. Baslåda i det lilla utrymme man har där bak, och ersätta originalhögtalare med bättre system.
[/] - larm. motordrivet centrallås och larm tillhörande. ny tändningslås
[0] - sist men fan inte minst, få den att gå igenom besiktningen. Just nu måste man starta motorn 2 ggr för att den ska funka, HELskumt.
[0] - Felkod 34, MAP-sensor.. får nog bli verkstadens bekymmer.

Huven är på lackning, det mesta till stereon är köpt och det enda jag inte bytt är tändningslåset ännu.. annars rullar det på..
Men allt detta med MAP/MAF måste kontrolleras senare, blir antingen å köpa shop manual av 2loud å testa lite själv,löser jag det inte själv där, så blire verkstaden för pärlan..

Sen tvätta fälgarna måste jag göra också!
Måste söka på lite forum om hur man restaurerar slitna fälgar..
learning while doing
Alea iacta est
gtx
Registrerad
Registrerad

Centrallås

Inlägg av gtx »

Som sagt, skulle visa lite mer noggrant hur jag installerade centrallåset.

Bild här syns dom två original stålstängerna som går till öppna dörr och låsa/låsa upp..
På "låsa/låsa upp" stången sitter en annan stång som har en vajerlåsning på sig som binder dom tillsammans..

Bild
Tagit inifrån dörren så ser man hur centrallås-motorn är installerad i linje med stängerna och precis ovanför allt jox, sen kablarna kan man säkert lägga bättre, men jag går direkt över till yttre dörrsida för att sedan följa "krock-balken" lr vadfan det är..
för att få fast den var den sitter på bilden, så tog jag helt sonika en självborrande skruv från utsidan och körde igen och matcha in den i lås-cylinderns ena skruv-hål, sen för att hitta på det andra hålet så hade man ju måtten mellan hålen, rita ut det på dörren och borrade där med en till självborrande, kanske skråskruva lite, men gick bra. på ena sidan gjorde jag seriöst att sedan byta ut den självborrande skruven mot en lång (40mm) M4 bult med låsmuttrar och brickor på för att hålla den rejält på plats.

sen in med elen efter instruktionerna å vips.. Klockrent. Även slav/mästare cylindrar, så även om du använder nyckeln för att låsa upp förarsidan så följer passagerardörren med, vilket är som det ska vara :)

Sen börjar jag komma till stereo-bygge, installerat mittkonsolen och börjat snygga upp vid instrumentbrädan osv..
En bild på mittkonsolen, nu med 2 extra knappar för elhissarna (som funkar klockrent och var aplätt att installera) samt det röda vid växelspaken så det kommer matcha dörrsidorna, iställe för det trasiga gråa bäverskinnet som satt där förut.

Bild

ska ta mig en grogg me polarna ikväll också, tagit slut med tjejen i förrgår så man får inte stanna upp och börja tänka, så antagligen blir det mycket gjort på bilen nu.. eller inget alls för polarna tar mig på krogen,, :wallbash:

En grejj, min stereo satt med nå hemmagjord front runt acc-väljaren och stereon, samt bakom den så äre det inget "fack" som håller i den, inget stöldskydd liksom. Antar att även på original så är det dåligt med stöld-fastsättning ?
learning while doing
Alea iacta est
firebird 1967
Registrerad
Registrerad

Ingen mening att montera fast något allt för hårt då pundarna slår sönder stereo och allt annat om dom inte får lös det.
2 loud
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

jepp det är tyvärr bara att hålla med "delvis" moderna apparater är ju i 99% av fallen utrustade med löstagbar front så är man lite "duktig" och plockar ur den när man lämnar bilen så bör det inte vara några problem ,,, "göm blommorna och bina letar vidare någon annanstans "

och så ett litet " AHA " ACC Står för Atomatic Climat Control och har du inte en VÄLDIGT speciell bil så har du AC i bilen ( AIR CONDITION ) en "snikenare" variant där du sköter regeringen helt själv och när vi endå har den på tråden så om den inte är konverterad så har du den gamla gasen R12 i ,, det systemet ska du vara RÄDD om ,,,, den gasen är förbjuden sen början av 90 talet så du kan/får inte fylla den med den gamla gasen när det havererar men du ska veta att R12 gasen e GUUUUU så effektiv ,, den blir "ISKALL" **mumma** (och skulle du på nått sätt hitta fram R12 gas Pma mig jag vill oxå ha !! )

Hmmm sladdade bort lite från frågan ,,, neee det sitter inget fack där orginal ... ORGINAL sitter det en 1½ Dins stereo och i den 4 hål du skruvar fast under den lilla plastramen ,,, det finns "adapters" att köpa för 1 dins format men det är ju heller inte så bökigt och snida till nått som passar själv
gtx
Registrerad
Registrerad

mycket händer,,

Inlägg av gtx »

Ja, Jag haft en heldel å göra, städat mor å fars garage (3 släpvagnar till tippen) och även flyttat lite tillfälligt, jobbigt när man är arbetslös.

Men jag har donat med bilen iaf, Har ju fått iordning på mina elhissar och centrallås, så då var det bara in med högtalarna i dörrarna!
å det gjorde jag med glädje.
Bild
Jag lyckades få alla 4a skruvar att fästa i plåten direkt, men mycket hål i dörren, så för att undvika akustisk kortslutning (svänger sig med orden lite här på bakfyllan) så blev det å modellerar med Dynamat runt hela högtalarna,,

Försökte så gott som de bara gick på resterande av alla småhål och saker som kunna vibrera illa. Tog lite mer på andra dörren än vad som blev på denna bild, men ni förstår ungefär, Hela yttre dörrplåten med underredsmassa + Dynamat, samt alla småhål som ni ser här på bilden på båda sidorna av den inre plåten, för ett otränat öra som mig så tyckte jag det blev bra iaf. eller vad hade man kunna gjort bättre, ska man ställa sig och svetsa igen alla dom stora hålen så gott man bara kan också eller ? :S
Dörren väger sina extra kilon redan nu,, ett rejält TJONG när man stänger dörren.. inget som skallrar iaf =)
Bild

Sen på med den unika dörrsidan och ommålade handtag, blev smäck tycker jag då! sen för att förtydliga, gallret sitter bara limmat/skruvat på dörrsidan, annars hade det inte gått att få till bra med högtalaren.
tänkte på det, om dom snor bilen, å jag ska försöka ge nått unikt signalement på den, så kommer det vara en hel drös med saker alltså :P
:flexion: :coolgun: Killercool ;)
Bild

Köpte även nya yttre skraplister till båda dörrarna, då det nu sitter elhissar, centrallås och dyra högtalare där inne, så kändes det som att de va värt, då den förra släppte säkert in lite vatten

Gammal vs Nya
Bild

Hela nya
Bild

Sen tog ja bort original belysningen som sitter ovanför både AC´n (Inge ACC, Åke :P ) och dimmer-spaken, för att sedan löda dit dubbla röda lysdioder, med inbyggt motstånd så dom kopplas direkt på 12V..
Lysdioderna
Bild
Hållaren deras
Bild

Sen, det enda som gjorde att jag kunde få in högtalarn OCH ha hissar överhuvudtaget, var för att ja fick tag på dessa eftergjorda elhissar då motorn är vriden 90Grader så den inte tar i på högtalaren. Å skulle ja gått på hiss-modell som det var från början, så tog ju veven emot gallret, så,, Tack gode gud för dessa.
Bild

Jävligt skabbig kvalitet på bilderna nu, kört med min Nexus One mobil, hittade inte kameran i flytten, men hädanefter ska ja försöka ta bilderna med den istället.

Kan inte riktigt sätta in ena dörrsidan, saknar sånnadär enbetna vita skruv-on-clips som ska sitta typ överallt! ska kolla med Yankeeparts om dom har nå hemma.
Ska köpa mig ett par cd-skivor också, så man kan bränna ut lite fin FLAC/290kbs mp3´s till bilen också..

Sommaren börjar komma allt närmare, måste in med bilen till verkstaden för å fixa MAP/MAF sensorn som fallerar också.. sen besiktiga!

haha fick ett brev om att svensk bilprovning kan bli privatiserat.. eller ja, att privatpersoner kan starta egna sådana företag.. både bra å dåligt, men kan nog bli spännande å se vad som händer :)
learning while doing
Alea iacta est
timpolanen
Registrerad
Registrerad

Inlägg av timpolanen »

Fan va gött med bilder! Tackar :) Går det att lås på håll altså med fjärren..? Hoppas det löste sig bra med bruden!

Ser bra ut men får man fråga varför du kör (svin dyrt) dynamite å inte bitumen? Vore kul att höra bilen sen när du e klar! Var bor du..?
gtx
Registrerad
Registrerad

Inlägg av gtx »

Timpolanen skrev:Fan va gött med bilder! Tackar :) Går det att lås på håll altså med fjärren..? Hoppas det löste sig bra med bruden!

Ser bra ut men får man fråga varför du kör (svin dyrt) dynamite å inte bitumen? Vore kul att höra bilen sen när du e klar! Var bor du..?
Ja det är som sagt fjärrkontroll som räcker,, ja vad vet jag, tillräckligt. Däremot inte så snyggt att använda en volkswagen/chevrolet flipup nyckel till en Pontiac,, men robust och bra design i den annars.

Sen svaret på bitumen vs Dynamat, jag har kört bitumen i hela chassit vilket är billigt och bra, men jävligt tungt!
skulle jag slänga in det i hela dörren skulle den väga bly å säkert inte funka lika bra över lite större hål (5cm) då bitumen blir stel och förstörs likt porslin då den får stötar, då iställe dynamat är mjukbitumen som sitter ihop med nå folie liknande..

Däremot finns det ju ett lite billigare allternativ, typ
http://www.mds.se/sv/product/1955/Autol ... dening-Mat
som är i stort sett samma sak, men måste beställas hem, för butiken här hemma har inte det, dom vill bara köra på det "riktiga" (=det dom tjänar mest på) :P

men det blev bara 4st ark á 350kr till dörrarna,, lättvikts material och tydligen det bästa på marknaden, vad vet jag, en blott lurad konsument :P

Jag bor i Bollnäs, 12 mil norr om Gävle. Men kommer bilen funka riktigt så kommer man väl åka på Cruisingar å diverse saker landet runt sen :)
learning while doing
Alea iacta est
gtx
Registrerad
Registrerad

Dagens stol

Inlägg av gtx »

Ja, Dagens projekt blev att införskaffa ny plåt för stolarna, som denhär gången skulle funka för mig.

46x43 4mm svartplåt.. nu jävlar :)
Bild
Den sitter på plats!
å jag hade bara ett par 8mm´s gängskarvar, så inge passagerarstol idag inte..
Kanske skruva dit ytterligare nån plastbit som saknas här å var, såfort huven kommer tillbaks från lackning så blir det besiktningen för att se va dom tycker om den, sen verkstan för å fixa deras fel + MAP/Maf sensorn..

bara längtar!! :cool: :cool:
learning while doing
Alea iacta est
Användarens profilbild
jägaren
Medlem
Medlem
Namn: Johnny Lysell #94

Inlägg av jägaren »

Tjusigt, tjusigt :thumbup: :thumbup:
gtx
Registrerad
Registrerad

Inlägg av gtx »

Danke Danke! :cool:
fan, nu fick ja Skäll av en tjej att, "du kan väl inte ha baksätet i dendär blekfisbruna färgen", jag som hade tänkt bygga baslåda där först, men ångra mig, men iställe nudå, så har ju jag bytt ALL inredning i färger från fisbrun till Svart eller röd.. men inte baksätet,,

Finns de sånnahär kitt att bara dra över ? vore ju lämpligt..
learning while doing
Alea iacta est
2 loud
Registrerad
Registrerad
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

gtx skrev: Finns de sånnahär kitt att bara dra över ? vore ju lämpligt..
Nu fattar jag ingenting ,,, det är ju just ett sånt "kit" du blivit utskälld av !! ??
gtx
Registrerad
Registrerad

Inlägg av gtx »

För att helt ignorera det senaste inlägget från Åke som var till en viss grad kränkande mot dom jag känner, så fortsätter jag här.

Har byggt mig en baslåda nu, med 2st 10" Dragster högtalare..
Bild
Kommer lägga upp bilder på färdiga resultatet som kommer byggas i skuffen, vill man se mer ingående hur lådan är byggd osv, så håller jag till på ett annat forum då, http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=3852.

Men det roligaste som var idag, var att jag fick tillbaks huven från lackning och dekal-trimning ;)
Bild
Så nu ligger dekalen inlagd i lacken, inget man kan pilla bort här inte!

i dagarna här ska jag sätta in passagerarstolen och alla kvarvarande list-detaljer så jag kan åka på besiktningen å se vad dom tycker om den hela.
Har även av-aktiverat larmet helt och hållet, då jag HATAR dethär med att den har ett relä som blinkar såfort man öppnar dörren.
Vilket nu gör anspråk på billjudet, antagligen för att en låååång plus-kabel får tillsammans med lågnivå-kablarna till bak-blinkers eller att dom använder samma +pol till stereon som till larmet. iof är det en 2,5mm2 kabel, men men.
Av-aktiverad tills vidare. Kan fortfarande använda centrallåset som har egen fjärr-dosa.

En fråga däremot, ska väl googla lite på det hela också men kanske nån har ett bra tips på att tvätta fälgar på ? rejält ingrott skit, sen även om det finns någon färg man kan dutta i där det har blivit släpp ?

vet en kompis som använde Kemisk metall där det blivit gropar i fälgarna, men vet inte vilken färg som skulle vara bra..

Ska grunnas på lite.. Nu ska jag montera ihop ett IKEA kök åt Mappa :P
learning while doing
Alea iacta est
Skriv svar