Grönborgs 400: Renovering och bromsning

Lägg gärna in information och bilder på era pågående projekt. Det spelar ingen roll om det gäller styling, ljud eller trimning, så länge det gäller F-body. Camaro är självfallet välkomna!

Moderator: Moderators

Skriv svar
Användarens profilbild
fiskpimp
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 201
Blev medlem: lör 18 nov 2006, 14:13
Namn: Jan Lennartsson
Ort: Mullsjö

Grönborgs 400: Renovering och bromsning

Inlägg av fiskpimp »

Så var det dags för en ny Pontiac 400 att få lite kärlek och på begäran av ägaren, Per Grönborg så ska jag lägga upp en liten tråd om bygget så att han kan följa vad vi gör. (självklart för er andra på forumet också) Motorn är en 400 från en firebird esprit från 1971.

Jag har hunnit med en hel del men då jag vet att intresset för balanseringen va stort så ska jag beskriva det lite närmare till en början. Hoppas att detta kan vara till hjälp för folk i framtiden.

Till att börja med så kontrollerar man och korigerar vikten på kolvar och stakar så att allt väger lika. Kolvarna brukar ofta ha mellan 1-3 grams skillnad så det är inte så mycke material som måste tas bort.

Bild

Sedan hänger man upp vevstaken i en speciell fixtur för att väga stor-ändan på staken. När alla är vägda slipar man bort vikt från klacken i botten på vevstaken tills alla väger lika mycket i den stora ändan. Sedan väger man hela staken och korigerar resten i toppen på vevstaken. Gammla pontiac stakar har ofta gott om material både i stor- och lill-ändan så man behöver inte vara orolig för att man försvagar vevstaken. Detta kan man göra själv när man tar isär sin motor. allt man behöver är en bra våg och en möjlighet att hänga upp vevstaken så som det ser ut nedan.

Bild

När både kolvar och stakar väger lika mycket så vägar man kolvringar, kolvbullt, ett par vevlager och eventuella låsringar för kolvbulten. Sedan ska detta räknas ihop på ett speciellt sätt för att få fram vikten till dom bobweights som ska fästas på vevaxeln. För att det ska bli rätt så räknar man ihop på följande vis:

Rod Rotating (storändan) *2
Rod Reciprokating (lilländan, dvs hela vevstaken minus storändan) *1
Kolv + bullt *1
ev. locks/låsringar *1
Ringar *1
vevlager *2
2 gram olja

Som ni ser så tar man alltså allt som sitter på vevtappen två gånger och allt som rör sig i loppen en gång. När man nu räknar ihop vikterna för denna motor så får man följande:

Storändan = 604 *2
Lilländan = 291
Kolv+bullt =784
Locks -
Ringar 58
vev-lager = 56 *2
olja = 2

= 2455 g

När man nu räknat ihop detta så väger man upp alla bobweights och fyller dom med tungstens-kulor så att alla fyra (en för varje tapp) väger 2455 g.

Bild

Uppdelning av kulorna så lika mycke hamnar på varje sida i bobweighten.

Bild

Sista kontroll innan fastsättning på veven.

Bild

Seadan skrovas dessa på på de fyra vevtapparna och sedan väger man varje ända av vevaxeln och ställer in vikten på balanserings maskinen. Man ställer också in ram tappens diameter för att remmen som driver hela paketet ska snurra lagom fort. Till sist så ställer man in korektionsradien vilken är den sträcka från vevens centrum ut till det ställe som man ska borra bort vikt från veven.

Får fortsätta i ett nyy inlägg snart. Blev mycket det här. Tyck till om vad ni tycker om det här innlägget om jag har missat nåt eller liknande. Om det är bra eller bara förvirrande.

MVH/ Janne
Firebird Formula 455 -72
Användarens profilbild
hardly
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 3633
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 13:27
Namn: Anders Fridlund #542
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av hardly »

Suveränt! :cool:
GTO -66
GET IN, SHUT UP, HANG ON
grönborg
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 106
Blev medlem: ons 25 jun 2003, 18:32
Namn: Per Grönborg
Ort: Alvesta

Inlägg av grönborg »

Hej och tack Janne! ja va roligt och följa vad som görs vid min motor nu.

En fråga bara..

är varför gångar ni inte med kolvar/kolvbult mm som rör sig i cylinderloppet med 2 också?

sak bil intresant och veta det...
ej klar, Esprite 400 71 med kaross från TA targa 81a
Användarens profilbild
fiskpimp
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 201
Blev medlem: lör 18 nov 2006, 14:13
Namn: Jan Lennartsson
Ort: Mullsjö

Inlägg av fiskpimp »

Lite bilder från line-honing och deckning. Krokigt gammalt junk det här men det ska vi rätta till :smile: (Finns ingen jänke V8a som inte är krokig)

Återkommer med mer balansering snart.

Bild

Bild

Nedan ser ni varför man deckar blocket. Här har jag tagit bort ca 0,1 mm och det har tagit mycket ojämnt. Detta beror på att blocket sätter sig och vrider sig lite efter att det gjutits.

Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Firebird Formula 455 -72
Användarens profilbild
hardly
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 3633
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 13:27
Namn: Anders Fridlund #542
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av hardly »

Innebär linehoningen att man måste gå upp til ÖD lager eller håller det sig inom toleranser?
Blocket är väl maskinbearbetat efter gjutningen så kan det verkligen vara vridningar i blocket?
GTO -66
GET IN, SHUT UP, HANG ON
Användarens profilbild
fiskpimp
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 201
Blev medlem: lör 18 nov 2006, 14:13
Namn: Jan Lennartsson
Ort: Mullsjö

Inlägg av fiskpimp »

Innebär linehoningen att man måste gå upp til ÖD lager eller håller det sig inom toleranser?
Blocket är väl maskinbearbetat efter gjutningen så kan det verkligen vara vridningar i blocket?

Nej. Glömde visa detta. Vi har en speciel slip för att slipa ner delningsplanet på överfallet ca 0,1-0,2 mm för att ge hålet en underdimension. Sedan honar man upp till rätt dimension. Man behöver alltså inte använda andra lager. Däremot om man slipar veven behöver man andra lager.
Firebird Formula 455 -72
Användarens profilbild
fiskpimp
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 201
Blev medlem: lör 18 nov 2006, 14:13
Namn: Jan Lennartsson
Ort: Mullsjö

Inlägg av fiskpimp »

varför gångar ni inte med kolvar/kolvbult mm som rör sig i cylinderloppet med 2 också?
Detta beror på att balansfaktorn är 50% på en 90 graders V8a. Det som rör sig i loppen tar man bara en gång medans det som sitter på tappen tas två gånger. Motorer med andra vinklar (t ex 6o graders cheva V6) får andra värden än för en vanlig V8a.

När man nu vet hur mycket varje bob-weight ska väga och man har hängt på dessa på veven så måste man väga hela paketet innan man börjar balansera. Man väger ändarna på veven och ställer in det på balaseringsmaskinen. Sedan ställer man in drivdiametern (ramtappens ddiameter a.k.a. 3 tum) för att veven ska snurra i rätt hastighet. Kolla alltid vad det är för balanseringsmaskin som används när ni lämnar bort era prylar. Många i sverige använder kardan-drivna maskiner som är gjorda just för balnsering av kardaner eller annan industri-utrustning. Dom flesta som är gjorda för just vevaxlar har remdrivning för att försäkra sig om att det inte finns något utifrån som påverkar veven och balanseringen. Sedan ställer man in radien för det ställe där man tänkt att ta bort/lägga till material. När allt detta är inställt så drar man igång allt och hoppas på det bästa :grin:

Här ställs allt in:
Bild

Så här ser det ut när allt är klart för start:
Bild

Sedan ritar man ett streck i änden på veven/svänghulet för att man ska ha något att gå efter när man tar reda på vart man ska ta bort vikt. Med hjälp av ett stroboskåp stäler man in varvtalet så att strecket/indexet står helt still. Sedan lossar man en spärr i ena änden på veven för att ta reda på hur mycket som ska tas bort. Det ställe där det är för mycket vikt ställer sig alltid uppåt så när man lyser med stroboskåpet ser man vart indexet är och man vet vart man ska borra. en mätare på Maskinen talar om hur mycket. Sedan kollar man hur vilken dimension respektive djup man ska ha för att ta bort så mycket material. Man kan också slipa bort vikt på motvikterna men borra är standard. Sedan borrar man lite och kollar igen, borrar lite,kollar igen tills mätaren är på noll i båda ändar. Sedan kollar man totala balansen på veven.

Hoppas jag fått med allt nu!
MVH/ Janne
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Firebird Formula 455 -72
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

Fiskpimp skrev: Kolla alltid vad det är för balanseringsmaskin som används när ni lämnar bort era prylar. Många i sverige använder kardan-drivna maskiner som är gjorda just för balnsering av kardaner eller annan industri-utrustning. Dom flesta som är gjorda för just vevaxlar har remdrivning för att försäkra sig om att det inte finns något utifrån som påverkar veven och balanseringen.
Jag förstår din tanke med att hissa upp en varningsflagga för användandet av "fel" apparatur men samtidigt kan en bra kille göra ett BÄTTRE resultat med "fel" grejor än en "dålig" med RÄTT appartur
(Rätt verktyg är halva jobbet men fel människa bakom är inget annat än en KATASTOF )

vi "normala" människor kan heller inte bedömma resultatet av en balasering föräns bitarna väl sitter på plats i bilen så det känns lite som en AVACERAD överkurs i "lärapappagörabarn"

tanken du har är GOD men knappast översättningsbar i verkligheten

sensomralen av detta är att man lämnar INTE nått till en person/firma man inte känner förtroende för

sen känner vissa "förtroendet" i en låg prislapp men det brukar med nästa 100 % nogranhet straffa sig

( annars gillar jag vad du lägger upp )
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
fiskpimp
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 201
Blev medlem: lör 18 nov 2006, 14:13
Namn: Jan Lennartsson
Ort: Mullsjö

Inlägg av fiskpimp »

Förstår vad du menar och håller helt med om att skit bakom spakarna är lika med död och förintelse. Det är ju svårt att beskriva alla dom här grejorna för folk som aldrig har sett det men å andra sidan så ville ju folk att jag skulle förklara hur det går till. Och även om man kanske inte kan märka skillnad på vad det är för apparatur som används eller kan märka resultatet så vill jag ändå tala om att det finns olika sätt att göra det på. Men precis som du säger så är det inte intressant för alla att veta skillnaderna mellan det ena och det andra så länge resultatet blir bra.

Och det här med att vara snål när det gäller motorbyggen är nog det dummaste man kan vara. Att bygga en motor ÄR dyrt och det straffar sig ofta ganska hårt om man snålar på fel grjer. Tack för att du tar upp det här Åke. Blir lätt att man bara maler på annars :oops:
Firebird Formula 455 -72
grönborg
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 106
Blev medlem: ons 25 jun 2003, 18:32
Namn: Per Grönborg
Ort: Alvesta

Inlägg av grönborg »

hej alla!

har haft problem med datorn och inte kunnat kolla här på tre veckor.

har hänt en del sen sist...

först om veven

ska nämnat att veven har varit slipat innan Jan fick ta hand om den.
hur gick det med den som har ståt i garage i så många år, var den skev?

berätta gärna hur du gjorde med veven om du fick ta bort mycket matrial mm

blocket

det likadan med blocket som var borat innan Jan fick ta hand om den, det har sagt att den hade rostat i cylinderna hur gick det med det?

line-honingen vad innebär det?

det var intresant med deckningen, det måste ju ha varit otätt vid insuget?

blir det inte mer komp efter sån krokigt block också?

mvh Per

ps har tappat bort den gamla fakturan på medlemskap för klubben, någon som här som kan maila mig om det?
ej klar, Esprite 400 71 med kaross från TA targa 81a
2 loud
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 9187
Blev medlem: tor 11 dec 2003, 20:09
Namn: Åke Georgsson #230
Ort: Barkarby/Jakobsberg/Järfälla
Kontakt:

Inlägg av 2 loud »

Grönborg skrev: har tappat bort den gamla fakturan på medlemskap för klubben, någon som här som kan maila mig om det?
Pma bosseH om det så hjälper han dig
http://www.tacs.nu/forum/viewtopic.php?t=18433
No1. Trubbletopicstarter :lakrits:
Guinnes World Record Holder (Soundpressure in car )
Användarens profilbild
fiskpimp
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 201
Blev medlem: lör 18 nov 2006, 14:13
Namn: Jan Lennartsson
Ort: Mullsjö

Inlägg av fiskpimp »

Nu har det hänt lite grejer. Stoppade i vev och kolvar härom veckan och nu ska det beställas kam till den här maskinen. Har också fixat fram ett fint insug.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Firebird Formula 455 -72
grönborg
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 106
Blev medlem: ons 25 jun 2003, 18:32
Namn: Per Grönborg
Ort: Alvesta

Inlägg av grönborg »

hej

oj nya bilder redan...

vad fin blå färg den fått nu, är det 81 färg på motor nu eller samma som förut? tycker den är ljusare nu än för.

vad heter färgen och hur har ni lagt på färg på blocket?

ska bli spännade och se om de hittar en bra kam till min motor, jag sa bara att det ska gå undan när man kör om en...

idet många frågor nu..

mvh Per
ej klar, Esprite 400 71 med kaross från TA targa 81a
Användarens profilbild
fiskpimp
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 201
Blev medlem: lör 18 nov 2006, 14:13
Namn: Jan Lennartsson
Ort: Mullsjö

Inlägg av fiskpimp »

Det är den färgen som användes från 1977-1982. Vissa bilder är tagna med blixt och ndra inte, det är därför det ser lite konstigt ut.
Firebird Formula 455 -72
Användarens profilbild
the judge
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 4354
Blev medlem: mån 05 jan 2004, 21:02
Namn: Kent Olsson
Region: Östra
Ort: Bålsta

Inlägg av the judge »

1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
PontiacService
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org
aasmilyy
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 926
Blev medlem: fre 24 mar 2006, 15:31
Namn: Håkan Nilsson #51
Ort: Tomelilla (Skåne)

Re: Grönborgs 400: Renovering och bromsning

Inlägg av aasmilyy »

bilderna har försvunnit som var med i staren av tråden, vet någon annan var man kan läsa mer om balánseringen?
Motor 428 (440 cui)
Kauffman D-port 310cfm
Balanserad,Lineborrad,arpbultad
Rullkam
Dougs 1 3/4 headers
portmatchat Qj insug
800cfm av the Judge
3000rpm turbin
3,73 utx bak
Preppad Th400
Ställbara konidämpare+Caltracs
alla bussningar utbytta till polyeten
firebird 1967
Registrerad
Registrerad
Inlägg: 427
Blev medlem: mån 15 feb 2010, 18:04
Namn: Matsen Petersson
Ort: Göteborg

Re: Grönborgs 400: Renovering och bromsning

Inlägg av firebird 1967 »

Ja åren går,vart är bilderna och hur gick det sen? Blev motorn klar? Hur gick bromsningen?
Skriv svar